Oidentifierade
 

Oidentifierad januari 2013 J. Vykort från Kivik. Bilen som är parkerad framför huset ser ut att vara spakstyrd och utseendet i övrigt gör att den kan dateras till omkring sekelskiftet 1900. Bilen ser ut att ha en skylt framtill och igenkänningsmärket skulle kunna vara L1. Förlag finns att bilen är en Piccolo 1905. (2014-04-28)

 

Oidentifierad januari 2015 D. På fotot som visar Johanssons Diversehandel i Guldbrandstorp syns även en mycket tidig bil, men bildens låga kvalitet försvårar identifieringen. (2015-01-23)

 

Oidentifierad januari 2015 A. Den 4 juli 1910 inregistrerades denna bil som då tilldelades igenkänningsmärke E132. Men bilen är äldre än så, troligen är den tillverkad cirka 1903. Vid registreringstillfället ägdes bilen av ingenjör Albin Juberg i Linköping. Enligt uppgift ska detta vara den första taxibilen i Linköping och chauffören på fotot ska heta Palm i efternamn. Bilen finns med på en annan bild i boken "Alla våra taxibilar". Där står det att det är en Darracq, men det verkar inte stämma. Men vad kan det då vara, en De Dion-Bouton kanske? (2015-01-05)

 

Oidentifierad mars 2014 C. Bilden är från oktober 1905, när hertigfamiljen Connaught från England kommer för att besöka sin dotter Margareta som just har gift sig och flyttat ihop med Sveriges dåvande prins Gustav (VI) Adolf i Stockholm. Med vad är det för bil? (2014-03-07)

 

Oidentifierad april 2013 C. Foto från cirka 1907 som är taget vid en verkstad i Lanskrona. Cyklarna dominerar, men två motorcyklar och en bil syns på bilden. Är det någon som kan identifiera motorfordonen? (2013-04-26)

 

Oidentifierad december 2013 F. Det här fotot ska vara taget i Vänersborgstrakten. Det ser ut som att hela familjen på fem personer fått plats på den relativt lilla bilen. (2013-12-25)

 

Oidentifierad januari 2013 B. På baksidan av fotot finns det en notering att det är bagare Jöns Hansson i Klågerup med sonen Rudolf. Gissningsvis är det fru och övriga barn som sitter i baksätet. Men vad är det för bil? Den verkar ha europeiskt ursprung, möjligen från Frankrike. Tillverkningsåret för denna bil med Tonneau-karosseri är nog cirka 1904-1905. Det har funnits flera bilmärken med liknande utformning på kylare och motorhuv, bland annat Brasier och Orel. Det har kommit in ytterligare förslag: Minerva, Léon Bollée och Swift. (2014-03-02)

 

Enligt bildtext i en bok är det en Axel Söder som sitter vid ratten i denna oidentifierade bil. Bilens ägare var Axels far J.A. Söder som drev åkerirörelse 1896-1933. Som plats anges Sätrabrunn.

 

Oidentifierad december 2011 AL. Två bilar med närliggande registreringsnummer, A499 och A501. Enligt Anders Svenfelt är A501 en Fiat. Det stämmer bra med bilens först registrerade ägare, Aktiebolaget A. Wiklunds Maskin- & Velocipedfabrik i Stockholm, som sålde detta märke. A501 tilldelades den 30 april 1908. A499 registrerades en vecka tidigare, 23 april 1908, och som ägare angavs bruksägare Carl Nisser, Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-02-28)

 

Oidentifierad april 2013 D. På det här vykortet står det "Jönköping år 1910 Vestra Storgatan". Men det står inget om vad är det för bil som kommer farande. Lägg även märke till spårvagnen i bakgrunden. (2013-04-30)

 

Oidentifierad januari 2012 A. A-registrerad lastbil från cirka 1910. Förslag finns att fabrikatet är Scania. (2014-03-02)

 

Oidentifierad november 2014 D. Fotografen verkar ha missat bilens frontparti med kylare, vilket gör det svårare att identifiera bilmärket. Men det var nog viktigast att det var personerna som kom med på fotot. (2014-11-25)

 

Oidentifierad maj 2013 D. Sju män har tagit plats i en bil från cirka 1907 för att bli fotograferade. Fotot kan ha tagits i södra Sverige. (2013-05-17)

 

Oidentifierad maj 2013 C. Det här fotot kommer från Enköpings museum som gärna vill ha hjälp med identifiering av denna bil från cirka 1907. Notera de högt placerade strålkastarna och att bilens framskärmar har demonterats. (2013-05-08)

 

Oidentifierad november 2013 A. Två män står bredvid bilen och chauffören sitter vid ratten. Bilen med igenkänningsmärke A996 inregistrerades den 8 september 1910 och ägare var då Bilaktiebolaget i Stockholm. Bilen som användes som droskbil ser ut att vara försett med ett Landaulette-karosseri. Men vad har bilen för fabrikat? Det borde gå att identifiera dettaa tämligen fort då karaktäristiska detaljer syns ganska bra. (2013-11-04)

 

Oidentifierad december 2012 B. Ett vykort som visar entrén till Folkets Park i Enköping. Den täckta bilen ser ut att vara tillverkad cirka 1910. (2012-12-28)  

Oidentifierad december 2012 C. Ett vykort som visar del av Folkets Park i Enköping. Bilen ser ut att var samma som på den föregående bilden. Här ser man att bilen från cirka 1910 har ett Landaulette-karosseri. (2012-12-29)

 

Oidentifierad mars 2014 A. Fotot ska vara taget i Kroberga söder om Eskilstuna. Mannen håller i en motorcykel som ser ut att vara tillverkad cirka 1910. (2015-03-08)

 

Oidentifierad januari 2014 C. Mannen sitter på en motorcykel från omkring 1910. (2014-01-13)

 

Oidentifierad december 2011 AJ. Taxi från cirka 1910. Förslag finns att det är en Panhard-Levassor eller Talbot. (2014-02-27)

 

Oidentifierad december 2011 AF. Förslag finns att det är en Gaggenau eller Milnes-Daimler. (2014-03-04)

 

Oidentifierad mars 2013 A. Det är Ernst Söderberg som med sin kamera fångade denna bil från cirka 1910. Fotot är gissningsvis taget i Falutrakten eftersom Ernst vid den här tiden bodde i Sundborn utan för Falun. Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-03-03)

 

Oidentifierad november 2015 A. Mannen står med en motorcykel som ser ut att vara tillverkad omkring 1910. (2015-11-09)

 

Oidentifierad maj 2013 B. En man med en motorcykel, det ser ut som att det kan vara en 4-cylindrig FN, som AB A. Wiklunds Maskin- & Velocipedfabrik i Stockholm sålde som Nordstjernan. Är det någon som kan bekräfta detta? (2013-05-08)

Oidentifierad juni 2013 A. Det här är ett vykort som visar en del av Pumpkälltorget i Örebro, troligen i början av 1910-talet. Bilen ska enligt uppgift ha igenkänningsmärke T57. Detta nummer tilldelades en bil ägd av åkare G. Andersson den 20 juni 1911. (2013-06-07)

 

Oidentifierad mars 2014 D. Taxi från cirka 1910 där passagerarna verkar vara inretuscherade. (2015-03-16)

 

Oidentifierad december 2011 AH. Taxi från cirka 1912. Förslag finns att bilen är en Loreley från 1912. (2014-02-28)

 

Oidentifierad december 2011 AI. Taxi från cirka 1912. Mycket tyder på att detta är en Vivinus, ett vanligt förekommande fabrikat på taxibilar kring 1910. (2013-12-13)

 

Oidentifierad december 2011 A. Förslag finns att bilen är en Fiat från omkring 1910. (2014-03-01)

 

Oidentifierad februari 2013 B. Bilen från cirka 1914 är möjligen 7-sitsig, men vid fotograferingstillfället rymdes några flera personer. Förslag finns på att bilen är en Gräf & Stift 16/22 PS, men det runda kylarmärket verkar inte återkomma på andra bilder som visar Gräf & Stift-bilar. Ett annat förslag är Benz från omkring 1913. (2014-03-02)

 

Oidentifierad januari 2014 B. En lastbil från omkring 1910 har stannat till utanför Axel Nyberg Mjölaffär på Kungsgatan 35 i Enköping. (2014-01-09)

 

Oidentifierad februari 2013 A. Chauffören ser ut att sitta i en tysktillverkad bil från cirka 1914. Bilen var nog tämligen ny vid fotograferingstillfället. Notera att reservdäck saknas, men att vagnmärke från KAK är fäst vid kylarlocket. Förslag finns att bilen är en Der Dessauer. (2013-03-03)

 

Oidentifierad mars 2014 B. Det här ser ut att vara en bil från 1910-talet. (2015-03-10)

 

Oidentifierad april 2016 A. En grupp människor har samlats vid en bil från cirka 1915. (2016-04-23)

 

Två Ford modell T med Touring-karosser från cirka 1920 och en större oidentifierad bil, förmodligen tysktillverkad, från samma tid. (1)

 

Oidentifierad december 2011 H. Förslag finns att bilen är en Rex-Simplex från omkring 1911. (2014-03-04)

 

Oidentifierad mars 2015 E. Vykort som visar Norra Storgatan i Eksjö. 1910-tals bilen är A-registrerad, men hela numret är svårt att tyda. (2015-03-18)

 

Oidentifierad december 2013 G. Det här fotot togs den 21 september 1914 i samband med kungabesök i Visby. Tre oidentifierade bilar syns på fotot. (2013-12-25)

 

Oidentifierad december 2011 N.

Oidentifierad januari 2013 H. Det här ser ut att vara samma bil som "Oidentifierad december 2011 N"  (2013-01-13)

 

Oidentifierad april 2013 A. En grupp människor har blivit fotograferade när de sitter i och på en bil från cirka 1914. (2013-04-17)

 

Oidentifierad maj 2013 A. Vykort som visar Hotell Hoppet i Skälderviken med en parkerad 1910-tals bil. (2013-05-03)

 

Oidentifierad (3). Förslag har kommit in att det skulle kunna vara en NAG.

 

Oidentifierad (8) Förslag finns att det är en Napier.

 

Oidentifierad december 2011 AR. Förslag finns att bilen är en Benz från cirka 1913. (2014-02-27)

 

Oidentifierad (10)

 

Oidentifierad februari 2014 A. Mannen sitter i en bil som användes som taxi. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg. (2014-02-09)

 

Oidentifierad januari 2013 E. En stor grupp män har fotograferats i och vid en troligen europeisk bil från cirka 1914. Förslag finns att bilen är en Opel. (2014-03-02)

 

Oidentifierad december 2013 C. En täckt bil kör på en översvämmad gata vid Kvilletorget i Göteborg. Fotot lär vara taget cirka 1920. (2013-12-16)

 

Oidentifierad december 2011 AS. Den framåtlutande kylaren liknar Reo 1915-17, men kaross, skärmar och hjul känns inte igen från andra bilder som visar Reo 1915-17. Den här bilen är dessutom högerstyrd.

 

Oidentifierad december 2011 R.

 

Oidentifierad januari 2013 D. En troligen amerikansk bil från andra delen av 1910-talet. Touring-karosseriet är gissningsvis 7-sistigt. (2013-01-05)

 

Oidentifierad mars 2015 E. Denna 1910-tals bil har fotograferats vintertid på Djurgården i Stockholm. (2015-03-26)

 

Oidentifierad januari 2015 B. 1910-tals motorcykel med sidovagn. Vagnen skymmer en stor del av cykeln, men med hjälp av igenkänningsmärket X319 ska det nog gå att få fram fabrikat och ägare. (2015-01-16)

 

Oidentifierad januari 2015 C. 1910-tals motorcykel med sidovagn. Vagnen skymmer en stor del av cykeln, men med hjälp av igenkänningsmärket C344 ska det nog gå att få fram fabrikat och ägare. (2015-01-16)

 

Oidentifierad november 2013 E. Fotot med tre motorfordon kan vara taget under andra halvan av 1910-talet. Motorcykeln till höger som har igenkänningsmärke P413 ser ut att vara en Husqvarna Moto-Reve från cirka 1914-15. Bilen och den andra motorcykeln är oidentifierade. Bilen som ser ut att kunna klassas som motorcykelbil kanske är ett hemmabygge? (2013-11-23)

 

Oidentifierad december 2011 AO.

 

Oidentifierad maj 2013 E. Det här fotot ska vara taget vid Majorna i Göteborg. På motorhuvens sida kan man läsa "Aktiebolaget Potatis", så det är inte svårt att lista ut vad som finns i säckarna. Däremot kan det vara svårare att lista ut lastbilens fabrikat, men det är känt att det är en 35 hästkrafters modell och avsedd 2,5-tons last och 3 personer. Lastbilen inregistrerades den 22 juli 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke O1487. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av Maskinaffär Gust. Hilling i Göteborg. Den 2 december 1922 registreras lastbilen på handlare J.E. Johansson i Göteborg. Gissningsvis togs fotot under den tid denne Johansson ägde lastbilen. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-04-25)

 

Oidentifierad oktober 2015 A. Vykort som visar en parkerad bil, med igenkänningsmärke U2196, vid Fångsbacka, Sätra Brunn. (2015-10-31)

 

Oidentifierad februari 2014 C. Fotot togs i april 1919 vid eldsvåda vid Rettigska barnhemmet, "Axel och Lulli Rettigs hem för vanvårdade barn" Byggnaden som låg på Engelbrektsgatan 4 i Gävle hade uppförts 1881. Men vad är det för fabrikat på brandbilen? Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg. (2014-02-16)

 

Oidentifierad december 2013 E. A-registrerad lastbil med cykel och säckar på flaket. Den karaktäristiska kylaren kanske underlättar identifieringen? (2013-12-23)

 

Oidentifierad februari 2014 D. Tre taxibilar vid järnvägstationen i Örebro. Fototillfället bör vara omkring 1920. (2014-02-16)

 

Oidentifierad april 2013 B. Fotot ska vara taget maj 1921 i samband en Barnens Dag i Norrköping. Platsen ska vara hörnet vid Nygatan och Generalsgatan. Lastbilen med nummer 28 är utsmyckad och på flaket ses flera musikanter. Men vad är det för fabrikat på lastbilen? Motorhuv och kylare kanske kan underlätta identifiering? (2013-04-20)

 

Oidentifierad december 2011 E. Fotot ska vara taget i Strömsund. Förslag finns att bilen är en Beckmann 10/30 PS från cirka 1921. Andra förslag är den tyska Falcon eller Horch.

 

Oidentifierad december 2011 AD. Bil med registreringsnummer A4886. Förslag finns att det är en Benz, Scania-Vabis eller Stoewer. (2014-03-02)

 

Oidentifierad december 2011 Q. Förslag finns att bilen är en Puch modell XII Alpenwagen. Bilen tilldelades registreringsnummer F837 den 21 september 1921 och ägare var då Ernst Johansson och Aug. Ellvien, båda från Nässjö. Den 31 oktober 1922 blir chaufför Albin Gustavsson, Nässjö registrerad ägare. Den 8 februari 1924 får bilen ytterligare en ny ägare i Nässjö, förste lokreparatör Johan Söderberg. Bilens hästkraftantal angavs till 8/35, vilket stämmer bättre med den större Puch Alpenwagen, den som kallades VIII, 14/40 PS. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2013-02-27)

 

Oidentifierad april 2015 A. Lastbil som har utrustats för persontransport. (2015-04-08)

 

Oidentifierad oktober 2013 G. En grupp människor har fotograferats vid troligtvis en amerikansk bil från omkring 1920. (2013-10-27)

 

Oidentifierad januari 2014 D. Vykort från omkring 1920 som visar Kvicksunds Hotell med en färja i förgrunden. Bilen med igenkänningsmärke W532 inregistrerades den 1 april 1920 och då med grosshandlare Emil Vestling från Falun som ägare. Enligt tillgängliga uppgifter var bilen avsedd för fem personer och hade en 32 hästkrafters motor. Men bilens fabrikat är fortfarande okänt. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2016-02-11)

 

Oidentifierad januari 2012 B. Fyra personer och en hund i en bil från cirka 1920.

 

Oidentifierad januari 2013 F. Troligtvis är det en amerikansk bil från cirka 1920. (2013-01-06)

 

Oidentifierad maj 2014 A. Mannen sitter in en amerikansk bil från cirka 1920. (2014-05-09)

 

Vykort som visar fordonsparken vid Trelleborgs Brandstation i början av 1920-talet. Motoriseringen vid stationen  påbörjades 1920 då en "brandkårsautomobil" med motorspruta inköptes från firma Hermann Koebe i Luckenwalde, Tyskland. Det är förmodligen bilen näst längst till höger. I slutet av 1922 togs beslutet att inköpa ytterligare ett automobilchassi och samtidigt slopa det dåvarande hästbeståndet. Men vad är det för fabrikat på brandbilarna och ambulanserna? Åtminstone några av dessa bör ha tyskt ursprung. (2013-01-22)

 

Oidentifierad mars 2014 D. En grupp människor har fotograferats tillsammans med några motorcyklar. Tidpunkten kan vara omkring 1920. De båda främsta sidovagnsekipagen kanske går att identifiera med hjälp av igenkänningsmärkena T1310 och T1496? (2014-03-14)

 

Oidentifierad mars 2014 E. Mannen sitter på en motorcykel med igenkänningsmärke F681. Detta nummer kan säkerligen underlätta identifieringen. (2014-03-23)

 

Oidentifierad mars 2014 C. Två män på en 1920-tals motorcykel. (2015-03-13)

 

Oidentifierad december 2015 A. Lastbil från cirka 1920. (2015-12-14)

 

Det ser ut som att ett sällskap gjort paus för lite kaffedrickande. Antagligen har de färdats i de två bilarna. Den högra är en Z-registrerad Ford modell T från 1920. Den vänstra bilen är oidentifierad, men den har tyskt utseende och är nog tillverkad cirka 1914. (2013-01-13)

 

Oidentifierad november 2013 C. Bil med igenkänningsmärke P414 har fotograferats vid Stadshotellet i Laholm 1920. Det en 6-sitsig bil med motor på 110 hästkrafter, som troligen har tillverkats i USA. Vid registreringstillfället ägdes bilen av fröknarna Andrea och Anna Åkerlund i Borås. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2017-02-04)

 

Oidentifierad november 2013 B. Vykort som visar en parkerad bil framför Folkets Hus i Nynäshamn. Bilen ser ut att vara tillverkad i USA cirka 1920. Det går inte att se bilens hela registreringsnummer, men siffrorna är i alla fall 1608. (2013-11-04)

 

Oidentifierad mars 2014 B. Brandbil som slagit runt, gissningsvis i samband med utryckning. (2014-03-03)

 

Oidentifierad januari 2013 A. Vykort som visar Storgatan i Klippan. Bilen som kommer körande ser ut att vara tillverkad cirka 1920. Kylaren påminner om Adler, men eftersom registreringsnumret verkar vara L3804 kanske någon kan undersöka om det stämmer? (2013-01-04)

 

Oidentifierad februari 2014 B. Fotot är antagligen taget i Borås i samband med någon parad. (2014-02-10)

 

Oidentifierad januari 2013 F. Den här lastbilen användes ofta för dagsutflykter under 1920-talet. Här är det förmodligen en grupp män från Sandvikens Järnverk. (2013-01-12)

 

Oidentifierad januari 2013 F. Det här var den första bussen i Valbotrakten. Egentligen var det en lastbil med bänkar på flaket och presenning med några celluloidfönster. Ombordstigning skedde baktill. (2012-01-09)

Oidentifierad januari 2013 I. Två män i chaufförskörd bil från cirka 1920.  (2013-01-14)

 

Oidentifierad oktober 2013 E. Sju män på och vid en lastbil som ser ut att vara tillverkad kring 1920. I bakgrunden skymtar en annan bil, vad kan det vara? (2013-10-22)

 

Oidentifierad oktober 2013 A. Uppsittning på motorcykel med igenkänningsmärke L640. Tidpunkten bör vara kring 1920. (2013-10-06)

 

Oidentifierad mars 2014 A. Mannen håller i en motorcykel med igenkänningsmärke W2711. (2014-03-02)

 

Oidentifierad oktober 2013 F. Det här fotot togs nog i samband med motorcykeltävling. Det dammar en hel del när motorcykeln med igenkänningsmärke U1675 kommer farande.  Men vad är det för fabrikat på motorcykeln? (2013-10-26)

 

Oidentifierad oktober 2013 B. Vykort som visar en W-registrerad bil vid Lumshedens Missionshus. Bilen ser ut att vara tillverkad omkring 1920, kan det vara en Oakland? (2013-10-06)

 

Oidentifierad oktober 2013 C. Här tankas det Pratts bensin. Tyvärr har inte fotografen inte prioriterat att få med bilarnas frampartier, vilket skulle ha underlättat identifieringen. (2013-10-09)

 

Oidentifierad oktober 2013 D. Man på motorcykel från cirka 1920. (2013-10-11)

 

Oidentifierad december 2013 D. Männen sitter i en förmodligen amerikansk bil från cirka 1920. Tyvärr har inte fotografen fått med hela bilen, vilket alltså försvårar identifieringen. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-12-18)

 

Oidentifierad februari 2014 A. En grupp människor som fotograferats vid en motorcykel med sidovagn. (2015-02-28)

 

Oidentifierad december 2013 A. Vykort som visar en oidentifierad bil parkerad framför Ernst Larssons Speceri-, Järn-, Manufaktur- och Skoaffär i Lödöse. Det är troligen en amerikansk bil från cirka 1920. (2013-12-10)

 

Oidentifierad januari 2014 A. Vykort som visar Lilla Torget i Norrtälje med bland annat bageri och bokhandel. De två parkerade bilarna har typiskt 1920-tals utseende. Bilarnas registreringsnummer A3832 och B881 kanske underlättar identifieringen? (2014-01-08)

 

Oidentifierad december 2013 B. En täckt 4-dörrars bil som användes som taxi i Borås står vid tankstället vid Teaterbron. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-12-16)

 

Oidentifierad mars 2014 F. Två små barn och en oidentifierad M-registrerad bil. Bilen har troligen igenkänningsmärke M695 och det kan möjligen vara den 40 hästkrafters bil som inregistrerades den 15 mars 1919 och då med konsul Georg Petersen i Trelleborg som ägare. Bilen har en spetskylare enligt det mode som började gälla under mitten av 1910-talet i vissa länder. En del saker pekar på att den här bilen har fått sin spetskylare i Sverige, men helt säker ska man kanske inte vara? Fotot kommer från Lennart Håkansson. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2014-04-13)  

 

Oidentifierad november 2013 D. Vykort som visar oidentifierad bil vid sjön Fryken och Tossebergsklätten. (2013-11-11)

   

                                     © 2017 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se