Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter april 2025
 

 


Rapport från Elmia och Custom Motor Show i Jönköping


I Götaströms Fordonshistoriska Klubbs monter stod denna Husqvarna 180A 1928, som är hemmahörande i Skillingaryd. Modell 180 tillverkades 1927-29 och hade 550 cc tvåcylindrig V-motor på 12 hkr. Katalogpriset 1928 låg på 1550 kr för en Husqvarna 180. För att bli ägare till en 180A fick man lägga på 150 kr.

I år var utbudet av Mässing&Nickelfordon på Elmia oerhört skralt. På bilsidan kan vi egentligen bara räkna in en verkligt intressant bil (utöver alla ombyggda och nybyggda 1920-tals hot rods). Det är en Dodge 1928 som fanns i Verktygsbodens monter och som deltar i Nostalgia Restoration Show, ett samarbete mellan Verktygsboden, Klassiker och Custom Motor Show där besökare kan följa ägarnas arbete med bilarna under mässan. Även denna Dodge är egentligen en mycket tidig variant av hot rod. Den har ägts av Hasse Backman, vars pappa köpte den ny, och gav den till Hasse på 18-årsdagen 1946. Han var känd för att köra fort och trimmade Dodgen redan på 1940-50-talet och ryktas efter det varit uppe i 140 km/tim med den. Till sitt yttre är den dock original. Bilen blev sedan undanställd i runt 50 år innan den nu efter Hasses bortgång plockats fram och startats upp igen. Mer om detta projekt, inklusive flera videor från Lars "Julle" Olofsson, kan läsas HÄR.

Även på motorcykelsidan var de riktigt gamla cyklarna svårhittade. I Götaströms Fordonshistoriska Klubbs monter fanns i alla fall en 1928 års Husqvarna, men det var allt.

Mässan är öppen ytterligare tre dagar för de som vill besöka.

(2025-04-18)

Här pågår startförsök av Dodgen med Lars "Julle" Olofsson och Jimmy "Turbo" Lundgren. Och se, den startade snällt! Den är trimmad med bl.a. Weber 48-föragasare vilket ger den en helt annan ljudbild än andra original 1920-talare. Den hämtades för ett par år sedan efter att ha stått i runt 50 år, men var ändå förvånansvärt lättstartad även då, redan samma kväll var den igång.

1928:an var faktiskt inte den enda Dodgen på mässan. Från Finland kom även denna skapelse. Det är en kraftigt modifierad Dodge 1929 byggd i USA på 1980-talet. Karossen är ombyggd till någon form av town sedan och vad gäller resten av bilen återstår nog inte mycket från 1929. Den importerades från Hawaii och har efter det fått helt ny motor och även blivit ombygg så att den körs från baksätet...


T-Fordklubben bjuder in till T-Fordsmarknad och Jubileumsfirande


T-Fordklubben kommer även i år ha sin traditionsenliga T-Fordsmarknad. Denna gång anordnas den i samband med Arosmarknaden i Västerås den 3:e maj där klubben har en egen rad på marknadsområdet.

Utöver AHK:s 75-årsjubileum fyller även T-Fordklubben 70 år. Det firas i sommar med jubileumsrally och middag vid Dufweholms herrgård den 4-6:e juli.

Inbjudan:
T-Fordsmarknad - 3 maj 2025
T-Fordklubbens 75-årsjubileum - 4-6 juli 2025

Läs mer om T-Fordklubbens evenemang på deras hemsida: Evenemangskalender 2025.

(2025-04-16)


Jämte AHK:s andra sektioner presenteras Mässing&Nickel-sektionen, tillsammans med bilder från Styrkeprovet 2022.

Jubileumsnumret av Autohistorica


Senaste numret av Autohistorica har precis dimpt ner i brevlådan, och det är inte vilket nummer som helst. AHK fyller 75 år i år och firar bland annat med detta extra fylliga jubileumsnummer av medlemstidningen. Det är över 50 sidor (exklusive bulletin) och innehåller en hel del från Mässing&Nickel-epoken. Några extra intressanta inslag är avsnitt om familjen Skoogs Lorraine-Dietrich 1912 och projektet med Tekniska museets Renault 1901. Därutöver finns mycket AHK-historik och mängder med bilder på tidiga medlemsfordon och rallyn genom åren. En presentation av M&N-sektionen har också fått en sida i tidningen, som illustreras här till höger.

(2025-04-16)


Mässing&Nickelbesök hos Förenade Bil Classic i Malmö


Förra helgen, den 5:e april, träffades ett gäng från Mässing&Nickel för ett besök hos Förenade Bil Classic i Malmö. Totalt 15 deltagare hade samlats och fick en guidning av Rolf Ramestam, som pratade om företagets historia och de många fordon som nu tre generationer Söderström samlat på sig.

Foto: Peter Antonsson
(2025-04-12)


Foto: Stefan Hultgren

Föredrag om Dürkopp på Brandkårsmuseet i Simonstorp


Förra tisdagen den 1:a april hölls ett föredrag hos Brandkårsmuseet i Simonstorp. Det handlade om nyupptäckta uppgifter kring Norrköpings brandkårs gamla Dürkopp brandbil som finns på museet. Dess historia innan den köptes av brandkåren 1914 har tidigare varit okänd, men har nu lyckats nystas upp med hjälp av handlingar hos stadsarkivet i Stockholm. Bakom detta föredrag stod undertecknad.

Utöver forskningsarbete pågår även startförsök av denna bil. Den har visat sig lite svårstartad men vi håller tummarna för att arbetsgruppen bakom museet får igång den så den får ut och rulla lite framöver.

(2025-04-11)

Förste ägare till Dürkoppbilen var bilmannen Carl Skånberg som inregistrerade den i februari 1909, på stockholmsnumret A565. På denna bild (som också finns på originalafdelningen) syns Skånberg vid ratten till bilen, som här är utrustad för kilometertävling. Denna anordnades av Svenska Motorklubben på Norra Brunnsviken den 11:e februari 1911. Skånberg och Dürkoppen stod dessutom för dagens snabbaste tid. Foto: Th. Bång/Ny Tidning för Idrott.

Efter deltagandet vid ett par hastighetstävlingar 1909 bytte bilen snabbt ägare till Lennart Palme, och 1911 hamnade den hos Oskar Brynolf. Han var affärsman i Norrköping och innehavare av Stjärnviks säteri utanför Finspång. Vid denna tid har bilen hunnit få ett landaulettekarosseri från Nylunds Karosserifabrik. Här syns den fotograferad under Oskar Brynolfs ägo. 1913 köpte han en ny Benz, och därefter avyttrades Dürkoppen. Foto: Finspångs kommunarkiv.


Classic Motor skriver om Buick 1925 på Gotland


I senaste numret av Classic Motor (5/2025) har Thomas Sjölund skrivit en sexsidig artikel om en hundraårig Buick Standard Six från 1925. Det är Tommey Strängborn från Gotlands Tofta som har uppmärksammats på sin totalrenovering av denna bil, som var färdig 2014.

(2025-04-11)



 

                                      © 2025 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se