Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter juni 2025
 

 


Startlista och hållpunkter till årets Styrkeprov


Styrkeprovet 2025 närmar sig med stormsteg. Det kommer bli ett rekordstort deltagande med totalt 93 anmälda ekipage och 220 personer från fem olika länder. Fordonen representerar 48 olika fabrikat från 1901 till 1925.

Hela startlistan kan läsas här: Styrkeprovet 2025 Startlista (pdf).

Om ni inte är deltagare men ändå vill se dessa fantastiska bilar är bästa platserna antingen vid Sundbyholms Slott eller vid stoppen längs rutten. Under fredagen den 1:e augusti vid Bil- och Teknikmuseet i Köping eller Munktellmuseet. Och lördagen den 2:e augusti vid Gripsholms Värdshus. Här följer ungefärliga hållpunkter:


Fredag 1 Augusti:
Sundbyholms Slott / Eskilstuna - kl: 08.30 - 10.00
Bil- och Teknikmuseet Köping / Glasgatan 19A - kl 11.00 - 13.00
Munktellmuseet / Eskilstuna - kl 14.00 - 16.00
Lördag 2 Augusti:
Sundbyholms Slott / Eskilstuna - kl: 08.30 - 10.00
Gripsholms Värdshus / Mariefred - kl 11.00 - 13.00
Vansö Kyrka / Strängnäs - kl 14.00 - 16.00

(2025-06-30)


Foto: Bertil Österby

MAF från Dalarna besökte Gärdesloppet i år


För ungefär två veckor sedan kördes Gärdesloppet och Prins Bertil Memorial på Djurgården i Stockholm söndagen den 8 juni. Detta är ett trevligt sätt att minnas de lopp som kördes på Gärdet på 20-talet. Vanligtvis brukar det dyka upp ett par fordon från Mässing&Nickelepoken. Så var det även i år. I regularitytävlingen kunde man bland annat se Amilcar, och på utställningen till exempel Packard och en kvartett i A-Fordar.

Men trevligast av alla var ändå Gillis Olsson med startnummer 1. Han hade kommet ända från Särna och deltog med sin MAF 5/10 PS från 1908. Detta är en bil i mycket patinerat originalskick som ägts och körts av familjen sedan 1949, då Gillis far John Olsson köpte den och deltog i en Barnens Dag-parad samma år. Den har en fyrcylindrig luftkyld motor och är tillverkad av Markranstädter Automobilfabrik i östra Tyskland.

(2025-06-18)


Foto: PreWarCar.com

Ekhammars gamla Dürkopp 8/18 PS 1910 till salu igen


Denna Dürkopp levde sina första 100 år i Sverige, men såldes 2012 på auktion. På senare år har den varit till salu flera gånger i Tyskland, senast 2022 (se nyhetssidan mars 2022). Nu är den återigen till salu, av Karl-Georg Behlau i Salzkotten för €95,000. Ta tillfället i akt att föra hem denna klenod till Sverige igen!

Annonsen kan hittas på PreWarCar.com. (Notera att det finns vissa felaktigheter i annonsen, t.ex. att bilen fanns i Sverige till 2021.)

(2025-06-14)


Ingemar Edlund gör framsteg med sin Chevrolet buss


För några veckor sedan var Länsposten i Örebro på plats när Ingemar Edlund i Stora Mellösa gjorde ett stort farmsteg med bygget av sin Chevrolet buss. För många inom veteranbilshobbyn är han känd som en skicklig tillverkare av träkarosser och det finns idag många renoverade bilar på våra vägar med karosserier signerade Ingemar Edlund. I det här fallet är det hans eget projekt, och det är inget litet projekt, utan en nybyggd busskaross. Inspiration till karossen har kommit från äldre fotografier på en T-Fordbuss som gick i Örebrotrakten på tiden då det begav sig. Den är byggd på ett Chevrolet-chassi från ca 1918-1922 som Ingemar hittat i Finnerödja. De senaste tre åren har han byggt på karossen och för några veckor sedan var det dags att passa ihop chassi och kaross. På plats vid tillfället var journalisten Sofie Isaksson från Länsposten som filmade och intervjuade. Nästa steg för Ingemar blir att måla bussen grön och gul samt tillverka ett silvertak till den.

Artikeln om bussen kan läsas på Länsposten (kräver inloggning).

(2025-06-14)



 

                                      © 2025 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se