|
|
Intressant historia om en R.C.H. i Dalarna
I norra Dalarna finns en ovanlig bil vid namn R.C.H. från 1912-13. Detta var ett fabrikat som grundades av Robert Craig Hupp. Alltså samma man som tidigare år 1909 varit medgrundare till Hupp Motor Car Company som tillverkade bilen Hupmobile. Han hade stora affärsplaner som inte sammanföll med resten av ledningen och 1911 blev han utköpt från Hupp Motor Car Company. Han startade därmed det egna företaget Hupp-Yeats som 1912 startade tillverkning av bilen som fick bära hans initialer, R.C.H. Bilen var konventionell med en 22 hkr fyrcylindrig motor som senare ökades till 25 hkr. Produktionen pågick till 1915.
Ett antal R.C.H. importerades till Sverige, och en av dem finns alltså bevarad. Den hamnade i Dalarna via en makaber historia. År 1920 rånmördades Emil Norgren som jobbade på Korsnäs sågverk. Gärningsmannen var arbetskamraten skogsarbetaren Walfrid Krokström. Han tog med sig rånbytet till Stockholm där denna bil inköptes och kördes till Dalarna. Länsman var honom dock på spåren, och när Krokström fick det hett om öronen sålde han bilen i Lima. Efter att Krokström åkt fast annonserades bilen två år senare ut på tullauktion i Falun år 1922. Den köptes då av Wendel Åkerman och har varit i släktens ägo sedan dess. Efter att bilen anmäldes avförd ur registret 1928 har den alltså stått orörd, med undantag för en flytt mellan familjemedlemmar där den tyvärr gled av släpvagnen med mindre skador som följd. På sin nuvarande plats har bilen stått i över 50 år. Men det kan det bli ändring på. Nuvarande ägarna funderar nämligen på att sälja bilen så att den kan hamna hos någon som kan ge den lite mer kärlek. Här på redaktionen håller vi tummarna för att denna unika bil med denna unika historia får stanna i Sverige.
(2025-03-22)
|
Foto taget under tiden Krokström förfogade över bilen, i augusti-september 1920. Det ska enligt uppgift vara taget vid hans föräldrahem i Lima, och det är Krokström själv vid ratten och en av hans systrar i baksätet. Den lilla flickan är okänd.
|
R.C.H. såldes i Sverige av Gjestvangs i Stockholm. Här en annons från 1912 av R-C-H modell 25. Bilen i Dalarna har inte känd historik från tiden innan första världskriget så det är oklart om den är importerad av Gjestvangs eller en senare import strax efter kriget.
|
|
Overland Modell 91 Touring 1923 till salu av Bilweb Auctions
Foto: Bilweb Auctions
Bilweb Auctions har ökat frekvensen mellan sina auktioner det senaste året och kör nu utrop en gång i veckan. I den nuvarande pågående auktionen är äldsta objektet en Overland Modell 91 Touring från 1923. Det är före detta Ingemar Gustafssons bil som såldes på auktionen i Hovsta efter hans bortgång. Sedan dess har den funnits i Värmland. Den var till salu på Klaravik förra året, men tydligen blev det ingen affär den gången för den är kvar i Kil ännu. Och nu alltså till salu igen.
Auktionen kan hittas här på bilwebauctions.se och avslutas den 27:e mars.
(2025-03-22)
|
Alf Almqvist och Jonsson-bilen. Foto: Thomas Kühnel/NLT.
Jonsson-bilen visas upp på nytt motormuseum i Lidköping
Alf Almqvist heter mannen bakom ett nytt privat motormuseum som planeras öppna i år i Lidköping. En av rariteterna är den lokaltillverkade Jonsson-bilen. Den byggdes vid Alfred Jonssons Motorfabrik i Lidköping i början på 1920-talet och blev inregistrerad 1923, med Alfred Jonsson själv som ägare. Den har en fyrcylindrig motor på 20 hästkrafter, treväxlad låda och fyrsitsig öppen kaross. Bilen är välbyggd och planer på serietillverkning fanns, men det blev bara detta enda exemplar. Den här bilen renoverades och kördes en hel del av Roland Swälas, som för många säkert är ett känt namn i veteranbilshobbyn. Sedan stod den även på Laganland bilmuseum en tid, men nu har den dock inte visats upp på länge. Men det kommer nu alltså ändras, då den får en hedersplats på detta nya museum i staden där den en gång byggdes.
En artikel om museiprojektet, som publicerades häromdagen, kan läsas i Nya Lidköpings-Tidningen (för prenumeranter), skriven av Jonas Norlin.
Museet ligger granne med Rörstrandsmuseet och har tänkt ha samarbeten med dem. Just nu pågår färdigställandet av museet som förväntas vara klart inom någon månad. Därefter blir det invigning.
(2025-03-21)
|
Classic Motor skriver om Katrineholms-Peugeoten
Intresset för Styrkeprovet fortsätter. I senaste numret av Classic Motor presenteras Katrineholm-Stora Malms Hembygdsförenings Peugeot från 1909 i en sex sidor lång artikel. Den här bilen kommer vara en av deltagarna i årets Styrkeprov som ju hålls i grannstaden Eskilstuna i sommar. Själva Styrkeprovet har också fått en plats i tidningen, där det presenteras i en notis på Hört & Hänt-sidorna.
För oss Mässing & Nickelentusiaster finns ytterligare intressanta artiklar i tidningen. Under den återkommande rubriken Ett fotografi berättar presenteras Nils Looströms Isotta Fraschini som han importerade 1926. Dessutom fortsätter temat i nästa nummer med en artikel om en 100-årig Buick Standard Six 1925 på Gotland.
(2025-03-20)
|
|