|

Den 16 januari 1907 inregistrerades två bilar på
fabrikör K.A. Pettersson i Linköping. De fick igenkänningsmärkena E4 och
E5. Båda bilarna var antagligen 2-cylindriga Reo modell A Touring från
cirka 1906. Den här bilden visar E4 på Storgatan i
 |
Denna Hudson, troligen en modell 40 Phaeton, fick igenkänningsmärke E69 den 17
mars 1916. Bilen ägdes då av disponent Hugo Blom i Norrköping. Ett knappt år
senare, den 1 mars 1917, blir överingenjör Pehr Perno i Motala registrerad
ägare. I slutet av samma år, den 15 december 1917, förs bilen över på Motala
Verkstads AB.
(2017-01-16)
|
 |
Två chaufförer med sina taxibilar,
Chevrolet Superior från cirka 1924.
Bilarna har igenkänningsmärke E77 och
E332. (2015-04-05)
|
Bergsjö omkring 1910.
(2013-02-25)
 |
Denna E.M.F. Modell 30 Touring 1912
erhöll igenkänningsmärke E134 i samband med registeromläggningen 1916,
närmare bestämt den 14 april. Då ägdes bilen av Chaufför Sven Aron Lavén i
Ödeshög. Före registeromläggningen hade bilen troligen igenkänningsmärke E165.
För den 6 juni 1913 tilldelades en bil ägd av Sven Aron Lavén detta
igenkänningsmärke.
(2021-07-10)
|

|
Mannen och barnen sitter i en
E-registerad Benz Doppelphaeton från
cirka 1912. Bilen som följer bakom är en
Studebaker 1913 som erhöll
igenkänningsmärke E149 vid
registeromläggningen 1916. Registrerad
ägare var då Gårdsägare Eric Alm i
Motala. Bilen som som skyms av Benzen
kan ha en svensktillverkad kaross.
(2020-03-14)
|
 |
Denna De Dion-Bouton Tonneau från cirka 1903 inregistrerades
den 4 juli 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke E132. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av ingenjör Albin Juberg i Linköping. Enligt
uppgift ska detta vara den första taxibilen i Linköping och chauffören på fotot
ska heta Palm i efternamn. (2021-08-27)
|
|
Fotot visar droskstationen vid Stora Torget i Linköping
omkring 1910. Vid denna tid dominerade fortfarande hästdroskorna. Bilen som är
en De Dion-Bouton Tonneau från cirka 1903 ska vara den första taxibilen i
Linköping. Den inregistrerades den 4 juli 1910 och tilldelades då
igenkänningsmärke E132. Vid registreringstillfället ägdes bilen av ingenjör
Albin Juberg i Linköping. (2021-08-31)
|

|
Folksamling kring bilen, en Scania med igenkänningsmärke
E142. Sannolikt är det den bil som den 15 september 1910 inregistrerades på Karl
Sigfrid Forslund, Norrköping.
(2019-05-20)
|

|
Den unga mannen står vid en
Reo buss för 21 personer som inregistrerades den
7 februari 1925 och tilldelades
igenkänningsmärke E170. Registrerad ägare var då
byggmästare Karl Jonsson, Linköping.
(2023-04-20)
|
 |
Här ser
det ut som att det pågår servicearbete,
motorhuven är uppfälld och mannen håller i ett
verktyg. Bilen ser ut att vara en Cadillac
modell 30 från cirka 1911. Igenkänningsmärket är
i alla fall E197. Detta nummer utdelades första
gången den 25 juli 1911, till en bil som ägdes
av en grosshandlare Axel Karlsson i Linköping.
Men fotot kan vara taget efter
registeromläggnigen 1916. E197 tilldelades då,
12 maj 1916, en 4-sitsig 35 hästkrafters bil ägd
av lantbrukare Karl Sydbom, Hättorp.
(2015-01-18)
|

|
Denna Chalmers Touring
inregistrerades den 31 oktober 1916 och
tilldelades igenkänningsmärke E264. Registrerad
ägare var då Direktör Sten Kjellgren, Reijmyre.
(2021-12-06)
|

|
Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december
1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med
information. (2014-01-03)
|

|
Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december
1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med
information. (2014-01-03)
|

|
Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december
1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med
information. (2014-01-03)
|
 |
Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december
1913 och då tilldelades
igenkänningsmärke E332. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av
av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif
Holmberg har hjälpt till med
information. (2014-01-03)
|

|
Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december
1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med
information. (2014-01-03)
|

|
Det här fotot som är taget vid ett sågverk visar
en Clydesdale för 3-tons last. Lastbilen
inregistrerades den 24 maj 1919 och tilldelades
då igenkänningsmärke E361. Registrerad ägare var
då Grosshandlare Per Svanberg in Linköping.
(2020-08-07)
|
 |
Personerna färdas på en Harley-Davidson med
sidovagn som har igenkänningsmärke E373.
Motorcykeln fick detta nummer den 15 juni 1917
och ägare var då disponent Erik Berger i
Norrköping. Ett halvår senare, den 21 december
1917, blev en annan disponent motorcykelns
ägare, nämligen Efr. Molander i Linköping.
(2015-01-16)
|

|
Denna buss, en Kissel Kar,
för 20 passagerare inregistrerades den 6 juli
1915 och tilldelades igenkänningsmärke E543.
Registrerad ägare var då Aktiebolaget Biltrafik
i Linköping. (2023-04-17)
|

|
Mannen sitter på en Harley-Davidson från
cirka 1920 som har igenkänningsmärke
E581. (2015-04-26)
|

|
Vykort som visar Apoteket i Odensbacken.
Bilen som har
registreringsnummer E763 är en Fiat 501 Torpedo,
som vid registreringstillfället den 1
juli 1924 ägdes av överlärare Bror
Eriksson i Mjölby. Leif Holmberg har
hjälpt till med uppgifter.
(2021-06-16)
|
 |
Motorcykeln med sidovagn som har registreringsnummer E932 är en 7 hästkrafters
Indian som inregistrerades den 2 augusti 1920. Motorcykelns ägare var då
skogvaktaren Ernst Edvard Hast, Hycklinge. På fotot ser det ut som att det pågår
ett vägarbete, notera varningsskylten och männen i bakgrunden. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-15)
|

|
Männen sitter i en Briscoe Touring som inregistrerades den 17
maj 1920 och tilldelades igenkänningsmärke E992. Registrerad ägare var då Sigrid
Svensson, Finspång.
(2022-09-21) |

|
Männen sitter på och i en
Harley-Davidson med sidovagn från cirka 1920 som ser ut att ha igenkänningsmärke
E1102.
(2019-06-05)
|

T-Ford Touring cirka 1920 med registreringsnummer E1433 fotograferad efter 1923,
vilketindikeras av den nyare skylttypen.
Uppgifter från medlem i Mässing & Nickel.

|
Det här fotot är taget i
samband med firande av Barnens Dag i Norrköping
1922. ”Elefantbilen” är en Briscoe Touring som
inregistrerades den 31 december 1920 och
tilldelades igenkänningsmärke E1528. Registrerad
ägare var då Lithografiska AB i Norrköping. (2022-05-31)
|
Personerna sitter i en Chevrolet 490
Touring från 1920-21 med
igenkänningsmärke E1708. (2014-05-08)
|
 |
 |
Mannen står vid
Ford modell T Pickup som har
registreringsnummer E2538. (2016-10-18)
|

|
Detta gruppfoto är taget vid Malmslätt,
troligen i mitten av 1920-talet. Bilen
med igenkänningsmärke E3221 är en
Scania-Vabis, troligen rör det sig om en
typ I. Motorcyklarna med
igenkänningsmärkena E2102 och E2103 är
oidentifierade. (2015-05-08)
|
Personerna står vid en Ford modell T
1926 med igenkänningsmärke E4510. (2014-05-06)
|
 |
 |
Mannen står vid en Ford modell T Touring från cirka 1926 som har
igenkänningsmärke E4510. (2015-04-30)
|
 |
Personerna står vid en Ford modell T Touring från cirka 1926 som har
igenkänningsmärke E4510. (2015-05-01)
|

Postverket hade denna Ford AA lastbil från 1928. Fotot togs på Norra Bantorget i
Stockholm strax efter leveransen. Lastbilen kördes sedan till Norrköping där den
fick registreringsnummer E6774. Lastbilen användes av Postverket till 1935,
därefter köptes Forden av en lantbrukare. Bilden har publicerats i Autohistorica
2/86. (2013-01-03)

|
Fotot visar en
Ford modell T Touring från cirka 1923 som ser ut att ha
registreringsnummer E15753.
(2014-07-03)
|
|
|