E-län

 

Den 16 januari 1907 inregistrerades två bilar på fabrikör K.A. Pettersson i Linköping. De fick igenkänningsmärkena E4 och E5. Båda bilarna var antagligen 2-cylindriga Reo modell A Touring från cirka 1906. Den här bilden visar E4 på Storgatan i

 

Denna Hudson, troligen en modell 40 Phaeton, fick igenkänningsmärke E69 den 17 mars 1916. Bilen ägdes då av disponent Hugo Blom i Norrköping. Ett knappt år senare, den 1 mars 1917, blir överingenjör Pehr Perno i Motala registrerad ägare. I slutet av samma år, den 15 december 1917, förs bilen över på Motala Verkstads AB. (2017-01-16)

 

Två chaufförer med sina taxibilar, Chevrolet Superior från cirka 1924. Bilarna har igenkänningsmärke E77 och E332. (2015-04-05)

Bergsjö omkring 1910. (2013-02-25)



Denna E.M.F. Modell 30 Touring 1912 erhöll igenkänningsmärke E134 i samband med registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 14 april. Då ägdes bilen av Chaufför Sven Aron Lavén i Ödeshög. Före registeromläggningen hade bilen troligen igenkänningsmärke E165. För den 6 juni 1913 tilldelades en bil ägd av Sven Aron Lavén detta igenkänningsmärke. (2021-07-10)



Mannen och barnen sitter i en E-registerad Benz Doppelphaeton från cirka 1912. Bilen som följer bakom är en Studebaker 1913 som erhöll igenkänningsmärke E149 vid registeromläggningen 1916. Registrerad ägare var då Gårdsägare Eric Alm i Motala. Bilen som som skyms av Benzen kan ha en svensktillverkad kaross. (2020-03-14)



Denna De Dion-Bouton Tonneau från cirka 1903 inregistrerades den 4 juli 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke E132. Vid registreringstillfället ägdes bilen av ingenjör Albin Juberg i Linköping. Enligt uppgift ska detta vara den första taxibilen i Linköping och chauffören på fotot ska heta Palm i efternamn. (2021-08-27)


 

Fotot visar droskstationen vid Stora Torget i Linköping omkring 1910. Vid denna tid dominerade fortfarande hästdroskorna. Bilen som är en De Dion-Bouton Tonneau från cirka 1903 ska vara den första taxibilen i Linköping. Den inregistrerades den 4 juli 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke E132. Vid registreringstillfället ägdes bilen av ingenjör Albin Juberg i Linköping. (2021-08-31)


Folksamling kring bilen, en Scania med igenkänningsmärke E142. Sannolikt är det den bil som den 15 september 1910 inregistrerades på Karl Sigfrid Forslund, Norrköping. (2019-05-20)


Den unga mannen står vid en Reo buss för 21 personer som inregistrerades den 7 februari 1925 och tilldelades igenkänningsmärke E170. Registrerad ägare var då byggmästare Karl Jonsson, Linköping. (2023-04-20) 



Här ser det ut som att det pågår servicearbete, motorhuven är uppfälld och mannen håller i ett verktyg. Bilen ser ut att vara en Cadillac modell 30 från cirka 1911. Igenkänningsmärket är i alla fall E197. Detta nummer utdelades första gången den 25 juli 1911, till en bil som ägdes av en grosshandlare Axel Karlsson i Linköping. Men fotot kan vara taget efter registeromläggnigen 1916. E197 tilldelades då, 12 maj 1916, en 4-sitsig 35 hästkrafters bil ägd av lantbrukare Karl Sydbom, Hättorp. (2015-01-18)


Denna Chalmers Touring inregistrerades den 31 oktober 1916 och tilldelades igenkänningsmärke E264. Registrerad ägare var då Direktör Sten Kjellgren, Reijmyre. (2021-12-06)



Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december 1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)


Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december 1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)


Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december 1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)


Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december 1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)


Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december 1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)

 

Det här fotot som är taget vid ett sågverk visar en Clydesdale för 3-tons last. Lastbilen inregistrerades den 24 maj 1919 och tilldelades då igenkänningsmärke E361. Registrerad ägare var då Grosshandlare Per Svanberg in Linköping. (2020-08-07)

 

Personerna färdas på en Harley-Davidson med sidovagn som har igenkänningsmärke E373. Motorcykeln fick detta nummer den 15 juni 1917 och ägare var då disponent Erik Berger i Norrköping. Ett halvår senare, den 21 december 1917, blev en annan disponent motorcykelns ägare, nämligen Efr. Molander i Linköping. (2015-01-16)

 

Denna buss, en Kissel Kar, för 20 passagerare inregistrerades den 6 juli 1915 och tilldelades igenkänningsmärke E543. Registrerad ägare var då Aktiebolaget Biltrafik i Linköping. (2023-04-17) 

 

Mannen sitter på en Harley-Davidson från cirka 1920 som har igenkänningsmärke E581. (2015-04-26)

 

Vykort som visar Apoteket i Odensbacken. Bilen som har registreringsnummer E763 är en Fiat 501 Torpedo, som vid registreringstillfället den 1 juli 1924 ägdes av överlärare Bror Eriksson i Mjölby. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2021-06-16)

 

Motorcykeln med sidovagn som har registreringsnummer E932 är en 7 hästkrafters Indian som inregistrerades den 2 augusti 1920. Motorcykelns ägare var då skogvaktaren Ernst Edvard Hast, Hycklinge. På fotot ser det ut som att det pågår ett vägarbete, notera varningsskylten och männen i bakgrunden. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-15)

 

Männen sitter i en Briscoe Touring som inregistrerades den 17 maj 1920 och tilldelades igenkänningsmärke E992. Registrerad ägare var då Sigrid Svensson, Finspång. (2022-09-21)

 

Männen sitter på och i en Harley-Davidson med sidovagn från cirka 1920 som ser ut att ha igenkänningsmärke E1102. (2019-06-05)

 

T-Ford Touring cirka 1920 med registreringsnummer E1433 fotograferad efter 1923, vilketindikeras av den nyare skylttypen. Uppgifter från medlem i Mässing & Nickel.

 

Det här fotot är taget i samband med firande av Barnens Dag i Norrköping 1922. ”Elefantbilen” är en Briscoe Touring som inregistrerades den 31 december 1920 och tilldelades igenkänningsmärke E1528. Registrerad ägare var då Lithografiska AB i Norrköping. (2022-05-31) 

 

Personerna sitter i en Chevrolet 490 Touring från 1920-21 med igenkänningsmärke E1708. (2014-05-08)

 

Mannen står vid Ford modell T Pickup som har registreringsnummer E2538. (2016-10-18)

 

Detta gruppfoto är taget vid Malmslätt, troligen i mitten av 1920-talet. Bilen med igenkänningsmärke E3221 är en Scania-Vabis, troligen rör det sig om en typ I. Motorcyklarna med igenkänningsmärkena E2102 och E2103 är oidentifierade. (2015-05-08)

 

Personerna står vid en Ford modell T 1926 med igenkänningsmärke E4510. (2014-05-06)

 

Mannen står vid en Ford modell T Touring från cirka 1926 som har igenkänningsmärke E4510. (2015-04-30)

 

Personerna står vid en Ford modell T Touring från cirka 1926 som har igenkänningsmärke E4510. (2015-05-01)

 

Postverket hade denna Ford AA lastbil från 1928. Fotot togs på Norra Bantorget i Stockholm strax efter leveransen. Lastbilen kördes sedan till Norrköping där den fick registreringsnummer E6774. Lastbilen användes av Postverket till 1935, därefter köptes Forden av en lantbrukare. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2013-01-03)

 

Fotot visar en Ford modell T Touring från cirka 1923 som ser ut att ha registreringsnummer E15753. (2014-07-03)

 

                                     © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se