|
På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen,
större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens
medlemmar.
Tipsa gärna om nyheter:
massingnickel@sorliden.se.
I den här nedladdningsbara
filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.
|
Lars Kleins Grégoire till salu i Italien
Just nu finns chansen att återbörda en bil med svensk historia som lämnade landet för några år sedan. Det handlar om Lars Kleins Grégoire 14/20 CV från 1908 som han hittade 1967 som chassi i Värmland. Lars renoverade bilen och rallydebuterade 1970. Han och bilen var sedan flitiga besökare på veteranbilsrallyn i många år. Efter Lars bortgång såldes dock bilen 2017 och hamnade i Italien, men nu är den till salu igen.
Annonsen finns på PreWarCar.com och kan läsas HÄR.
(2023-09-28)
|
Nordiskt Bugatti Meeting på västkusten
Helgen 18-20 augusti genomfördes 2023 års Nordiska Bugattimöte. I år hölls det på västkusten med utgångspunkt från konferensanläggningen Säröhus på Särö utanför Kungsbacka. Totalt deltog ett 20-tal Bugattis av olika modeller. Majoriteten var 1920-talare, några 1930-talare, samt ett par replikor, varav en norskägd Pur Sang. Äldsta bilarna var ett par Typ 30 från 1923-24 och yngst bland originalbilarna var ett par Typ 57:or, en norsk Typ 57 1937 och en dansk Typ 57C 1939. Både lördag och söndag bjöd på åkturer på runt 14 mil om dagen.
(2023-09-26)
|
Mässing&Nickelmedlemmen Per Hörlén från Enskede deltog med sin Bugatti Typ 38A 1927. Denna bil togs till Sverige 1931 av Uno Ranch som sedan deltog i flera tävlingar med den. På 80-talet hamnade den hos Anders Hörlén som påbörjade renovering. I bakgrunden ses en norsk Typ 57 ägd av Øivind Selvig.
|
Norskägd Bugatti Typ 30 1924 körd av Ole Kristian Haugen och Else-Marie Haakonsen från Bjerkås. Med denna har de även deltagit i tidigare Styrkeprov. Bilen levererades ny till München och har efter det spenderat hela sitt liv i trakten kring Dresden fram till försäljning på auktion 2015.
|
Två danska ekipage parkerade utanför Säröhus vid hemkomst på lördagseftermiddagen, efter dagens resa som gått söderut med lunchuppehåll vid Sjögärde Golfklubb. Till vänster en Typ 37 från 1927 ägd av Ulrik Nielsen, och till höger en Typ 30 från 1923 ägd av Nils Hansen.
|
Här anländer Anders Wahlgren till Särö med sin Typ 23 Brescia.
|
Carl Anders Magnusson körde denna Typ 51 replika.
|
Till vänster ses den Bugatti Typ 44 1928 som tillhör Bertil Lindblads Stiftelse i Köping. Till höger ses Andreas Arrgårds Bugatti Typ 43 1927.
|
Jan Hansson har precis kommit tillbaka efter lördagens etapp. Bilen är en Typ 37 replika som byggdes av Roland Svensson med chassi från Pierre Delliere och kaross från Peel.
|
En Typ 37 replika som ägs av Oliver Lagne i Saltsjöbaden, och som byggts av Bo Rapp. Bakom ses en dansk Typ 40 1927 ägd av Jette & Frank Studstrup.
|
Detta är en norskägd Pur Sang, alltså en nybyggd Typ 35 replika från 2011. Detta är ett företag från Argentina som bygger helt egentillverkade replikor av Bugattis, trogna originalet.
|
Mässing&Nickelmedlemmen Lasse Sannes från Västra Frölunda gjorde en blixtvisit vid Bugattiträffen, med sin Dodge Serie 126 Touring 1926. Han hälsade på efter hemkomsten på lördagseftermiddagen, men var egentligen på väg till en bröllopskörning på Särö.
|
Mikael Byström har flera stycken Bugatti, både Typ 35 och Typ 37, men av någon anledning fick det bli en Bentley denna helg. Bilen är en 4.5-Litre från 1928. Som så många andra är den ombyggd till detta sportutseende, men ursprungligen var det en Weymann Saloon från karosserifirman J. Gurney Nutting & Co.
|
Autohistorica skriver om Jonny Eriksson och Tor Lindhe
I senaste numret av Autohistorica finns ett långt reportage om Mässing&Nickelmedlemmen Jonny Eriksson i Rättvik. Han har de senaste åren byggt en T-Ford racer som presenteras i tidningen. Den är byggd på ett 1913-chassi och med 1917-motorblock. Bygget blev klart tidigare i år, och Jonny har redan hunnit med ett antal mil. De som deltog vid T-Fordklubbens sommarrally i Dalarna känner definitivt igen bilen, Jonny deltog nämligen där och var dessutom medarrangör till rallyt. Jonnys nästa projekt får också lite plats i tidningen, nämligen en annan Ford-racer med Mercury-kaross och Darck-delar. Han söker även information om mannen bakom denna bil, Gottfrid Darck. Jonny har för övrigt även resterna av en unik Adelphia i sin ägo. Som tidigare nämnts här på nyhetssidan är denna bil till salu. Är ni intresserade av Adelphia eller vet något om Gottfrid Darck, skriv till redaktören så kan kontakt förmedlas.
En annan artikel i tidningen handlar om Tor Lindhe. Han var fotograf i Trollhättan, och tidig bil- och motorcykelägare. Artikeln är skriven av hans dotter och innehåller en bildkavalkad av hans bilar och motorcyklar, flera av dem från sent 1910-tal och 20-tal. Även några ytterligare äldre fotografier presenteras, på Tors far Werner Lindhe som också var fotograf i Lidköping och hade en trehjulig Cyklonette. Något som inte nämns i artikeln är att Werner Lindhes Cyklonette faktiskt finns bevarad än idag!
(2023-09-24)
|
Jonnys mässingsford i spartanskt race-stuk fick även pryda omslaget till Autohistorica 4/23.
|
Werner Lindhes gamla Cyklonette finns numera i Vänermuseets magasin i väntan på att få en riktig utställningsplats.
|
Startnr 16, Oldsmobile Modell 37 Speedster 1917. Foto: Thomas Kupper/Autoseum
Autoseum Oldtimer - Nisse Nilsson Memorial
Den 12:e augusti anordnades Autoseum Oldtimer i Simrishamn för andra året i rad. I år med tillägsnamnet Nisse Nilsson Memorial, för att hedra museets ägare Nisse Nilsson som gick bort tidigare i år. Arrangörer är Autoseum tillsammans med KAK och det är till för förkrigsbilar (upp till 1939).
I år deltog ett drygt 20-tal bilar varav knappt hälften föll under Mässing&Nickels 1931-gräns. Bland annat körde Janne Hansson Bugatti Typ 37 1926, Roland Fröjd Alfa Romeo 6C 1930 och Peter Goos Austin Seven Ulster 1931. Äldsta bilen var en Oldsmobile Speedster som byggts av Mässing&Nickelmedlemmen Lars Dagobert i Helsingborg och som kördes av Bengt Bengtsson. Autoseum själva hade även tagit ut några av bilarna ur museet, däribland SARA 1923, Dodge 1926 och Amilcar CGS-3 1926. Två Fordar deltog också, Johnny Karlssons A-Ford Racer samt Göran Svenssons T-Ford "Brooklands".
Själva tävlingsmomentet är regularity, och totalt bästa differensen för dagen stod Rickard Larsson i Wolseley Hornet 1935 för. Han var otroligt jämn, och var bäst i både heat 1 och 2. Tvåa i totalen var SARA körd av Tommy Ralmark och trea blev Göran Svensson med T-Ford.
Autoseum har lagt ut ett bildspel med bilder på sin hemsida, där även hela resultatlistan kan hittas. Gå in på deras hemsida och kika på bilderna: autoseum.se
(2023-09-22)
|
Illustrationen visar en annan modell av Colibri, som finns utställd i MC Collection på Tidö slott. I den pågående auktionen från Liljegrens i Molkom säljs också en snarlik Colibri. Bertil Lindblads stiftelse har också en cykel med Colibri-motor, mycket lik den som presenteras av Classic Motor.
Classic Motor skriver om Colibri och registreringsregler
Classic Motor publicerade häromdagen en notis om en Colibri från runt 1917 med påhängsmotor. Det är alltså en svensk hjälpmotor som byggdes i Gävle av fabrikör Emil Jern (som var farbror till AHK-medlemmen Åke Jern). Notisen finns på Classic Motors hemsida och kan läsas via denna länk, classicmotor.se.
Ägaren till Colibrin har frågor om hur den kan registreras, utan att ha varit det tidigare. Detta är ett passande tema eftersom det tidigare i år infördes nya regler från Transportstyrelsen kring just ursprungskontroll och teknisk identifiering, med syfte att göra det lättare att registrera historiska fordon. Detta gjordes i samarbete med MHRF, som även utfärdar intyg i dessa typer av ärenden. Mer information om dessa nya regler som infördes 1:a februari kan läsas på MHRF:s hemsida, mhrf.se.
(2023-09-17)
|
Föredrag - Clarenore Stinnes - Tävlingsförare och Jorden Runt resenär 1924-1929
Nästa onsdag den 20:e september kl 19-21 bjuder Bil & Teknikmuseet i Köping in till föredrag om Clarenore Stinnes.
Sonen Björn Söderström visar bilder och berättar den spännande historien om sin mor: Clarenore Stinnes - Tysklands främsta kvinnliga racerförare 1924 - 1926 och resan Jorden Runt 1927-1929 - 5000 mil i bil! Ett unikt tillfälle! Välkommen!
En video med lite klipp från dessa äventyr kan avnjutas HÄR.
(2023-09-15)
|
Stig Franssons Bilmuseum håller öppet under Kungsörs Kulturvecka
Stig Fransson bjuder även denna höst in till sitt bilmuseum under Kungsörs kommuns kulturvecka, 7-8 oktober. Välkomna!
Mer information: Inbjudan (PDF), Affisch (PDF).
(2023-09-12)
|
Mässing & Nickel i Classic Motor
I fredags trillade senaste numret av Classic Motor ned i brevlådan, alltså oktobernumret (Nr 10 2023). Roligt nog innehåller det en hel del från våra Mässing&Nickel-medlemmar.
Först och främst innefattar den ett femsidigt reportage om M&N-medlemmen Bosse Byman och hans Flanders Modell 20 1911. Denna bil har Bosse ägt sedan 1954 och gjort en långsam renovering av. Med hjälp av vännen tillika M&N-medlemmen Leif Holmberg blev bilen klar 2020. I artikeln presenteras Bosse och bilens historia, och den visar även lite utvalda bilder från Bosses museum i Storvik.
En annan av de större artiklarna i denna tidning handlar om M&N-medlemmen Lasse Ahlner i Visby. Just denna artikel handlar visserligen inte om hans M&N-fordon, utan om hans Lanchester Eleven 1937. Men Lasse har även ett REO projekt från 1906. Han har bland annat tagit över den REO som tidigare fanns på Rolf Harlevis museum på Gotland. Men detta nämns bara i förbifarten i artikeln.
Även Ingemar Liljegren är medlem i M&N, och hans stundande motorcykelauktion i Värmland presenteras i en artikel. På tre sidor får vi en genomgång av några utvalda objekt med kommentarer från Ingemar, och en del bilder innifrån detta "museum".
Det finns också en notis om M&N-medlemmen Magnus Anderssons T-Ford 1911, alltså dalabilen W58. Den är skriven av DAK-medlemmen P-A Johansson och visar en bild på bilen från årets sommarträff med T-Fordklubben i Dalarna, samt en bild från precis 60 år tidigare då den kördes av Jan Tysk.
(2023-09-11)
|
Husqvarna Model 25 1927. Värmländskregistrerad och inköpt av Ingemar i Kristinehamn.
Auktion av Liljegrens motorcykelsamling
Före sommaren såldes stora delar av Ingemar Liljegrens samlingar i Värmland på auktion. Men motorcykelsamlingen fick vänta till efter sommaren, och nu är det dags för hela denna samling att gå under klubban. Det är en ansenlig samling motorcyklar och delar. Det är ett 80-tal motorcyklar, varav många från Mässing&Nickelperioden. Dessutom säljs mängder av delar och en del litteratur. Totalt är det 964 utrop.
Auktionen anordnas av Sajab Vintage och det är onlinebjudning som gäller. Den avslutas 20-24 september och utlämning sker 3-4 oktober. Mer information och auktionsutropen kan hittas HÄR.
Här är en lista på motorcyklarna inom M&N:s 1931-gräns:
Indian V-twin 1000cc från 1912, inköpt i Norge på 1970-talet.
Foton: Sajab Auktion
ca 1907 Simplex
1910-tal Colibri
1912 Pierce Four
1912 Indian
1913 Rambler Model A3
1915/1916 Excelsior
1917 Henderson
1919 Reading Standard
1920-tal ÖWA Nordstjernan
1920-tal EBE Motorwheel
1920-tal Wide Motorwheel
1920-tal DKW Motorwheel
1920-tal DKW ZR
1920-tal MAG Pacing
1920 Ace
1920 Cleveland
1922 Harley Davidson Model J
|
1922 Rudge Multi TT
1922 Ner-A-Car
1924 Matador
1927 Husqvarna Model 25
1927 Harley Davidson Model BA
1928 Norton 16H
1928 Indian 101 Scout
1929 Rex 172cc
1929 Rex 500cc
1929 AJS Model M7
1929 Henderson Model KJ
1930 Harley Davidson Model C
1930 Praga BD 500
1930 Dunelt SD 500
1930 Rex 300cc
ca 1931 Brough Superior SS80
|
(2023-09-10)
|
Styrkeprøven 2023 Nordsjælland
Till Styrkeprøven var cirka 70 fordon anmälda, varav tio från Sverige. Tyvärr bidrog ovädret veckan innan till att några anmälda deltagare inte hade möjlighet att komma, däribland en från Sverige. Under kördagarna uppskattar jag antalet fordon till cirka 65 på fredagen och cirka 60 på lördagen. Samlingsplatsen var hotellet Bymose hegn i Helsinge, cirka 30 kilometer väster om Helsingør.
För fredagens runda gällde ”Individuel afgang fra hotellet”, från kl.09:30.
På bilden står fyra av de äldsta deltagande fordonen mer eller mindre klara att starta. Närmast kameran är Alexander Erikssons 1907 Ford Model N. Det är det äldsta deltagande fordonet från Sverige. Bakom den står två 1908 Rover 8, och därbakom skymtar en 1908 De Dion Bouton Lukket limousine.
Ännu en trevlig Ford Model T. Det är Hans Eriksson och Christina Forsberg som drar iväg med sin 1913 Ford T Touring.
Roy och Elisabet Appelqvist, klara för uppstigning i sin 1910 Ford T Touring. Lilla Daisy har lagt sig tillrätta i väntan på att få ligga i Elisabeths knä.
Målet för den första etappen på fredagen gick till Dyrehavsbakken, nöjesparken som ligger en bit norr om Köpenhamn. På vägen dit var det en paus för en bensträckare, och en tvåa Gammeldansk som arrangörerna erbjöd den förare (?) som ville ha.
Strax framför entrén till Bakken samlades alla för att därefter köra i kortege, en rejäl slinga genom Bakken, i gånghastighet.
Kul inslag, med kolossalt många åskådare varav de flesta verkade gilla det dom fick se och höra.
Här är det Leif Axbom som kör sin 1923 Ford T Touring med Berit som kartläsare. Bilden tagen av sonen Magnus.
Margareta Björck sträcker på benen, medan Bo verkar pusta ut efter ett antal gupp och växlingar mellan hel- och halvfart. Fotbrädan på hans 1919 Ford T Touring har lockande bekväm sitthöjd, liksom många andra bilar från den här tiden.
På eftermiddagen besökte vi Sommer’s Museum, som kan rekommenderas. Vägen tillbaka till Bymose hegn gick också mestadels på trevliga småvägar, ibland en bit längs kusten mot Öresund.
Tanken var att alla fordonen skulle ställa upp på den stora gräsmattan bakom hotellet, men marken var så pass blöt av regn så att de flesta fordonen - de 52 äldsta - fick ställa upp på parkeringen närmast hotellet.
Vi som hade yngre fordon – vårt startnummer var 53 – fick ställa upp på parkeringen strax utanför hotellområdet.
Åke Lindells röda 1912 BSA Touring. Om ni får möjlighet att beskåda denna i verkligheten någon gång, se till att spana in den lustiga kylarprydnaden. Foto från Leif Axbom.
Denna 1903 Cadillac var det äldsta deltagande fordonet. Ägare till den är Tove och Martin Andersen från Danmark.
På bilden står vår närmaste granne på parkeringen, en 1922 Ford T Pick-Up med startnummer 54. Rolf Södergren med Ann som kartläsare.
På lördagen startade vi i nummerordning, alltså efter bilarnas modellår eller tillverkningsår.
Från starten körde vi till Helsinge centrum, där vi ställde upp på gågatan. Borgmästaren höll ett tal, därefter presenterades deltagarna. Rutten på lördagen kan knappast kallas ”runda”, det var snarare fråga om att vi kryssade fram på småvägar i den nordligaste delen av Sjælland.
Efter lunchen ingick i programmet ett besök hos Mårum Veteranbildele.
Vi hade fällt upp suffletten redan före starten, men det blev inte många droppar förrän fram på eftermiddagen. Men då kom regnet, precis enligt prognosen.
Båda dagarna körde vi till största delen på vägar som gick genom mera kuperad, lummig natur än vad jag skulle ha gissat. Nordsjælland är tämligen tätbebyggt, även längs de mindre vägar som vi körde. De miljöer som vi upplevde längs vägarna, såväl de mindre som de större, var genomgående mycket trevliga. Förvisso var antalet farthinder oräkneligt, men man får ta det onda med det goda. Dessutom var de flesta guppen mycket mjukare än de som jag är van vid i Göteborgstrakten. Så småningom vande jag mig vid att titta noga på hur framförvarande fordon uppförde sig, så jag för det mesta i god tid kunde bedöma om jag skulle behöva växla ner eller inte.
Text: Per-Åke Larsson. Foto: Anna-Karin Larsson (där inget annat anges)
(2023-09-08)
Så när vi kom fram till hotellet satte vi upp de sex sidostyckena på vår 1922 Chevrolet 490 Touring, så att vi skulle slippa sätta oss i en bil med blöta sittdynor när vi på söndagen skulle köra hem till Kungsbacka.
|
Eskilstuna Veterandag
Förra helgen hölls Eskilstuna veterandag på Ekeby flygfält. Helgen startade i moll, med en riktigt regnig lördag. Detta skapade inte de bästa förutsättningarna. Trots att själva veterandagen på söndagen bjöd på uppehåll och delvis sol hela dagen var det ordentligt blött och lerigt på flygfältet. En och annan bil behövde även lite draghjälp av traktorn. Besöks- och veteranfordonsantalet var också mycket mindre än vanligt, men fortfarande bättre än förra året som ju regnade bort helt och hållet.
Flera Mässing&Nickelmedlemmar dök upp under dagen. T-Fordarna hade faktiskt en egen uppmarkerad fålla under dagen, bredvid A-Fordklubben. Men den var tyvärr inte särsklit välbesökt. Två T-Fordar syntes dock på området, fast i AHK:s klubbruta. Det var M&N-medlemmarna Stefan Edlund och Magnus Wiberg som kört dit sina bilar. Eskilstunabon Ulf Edlund var också på plats, i full AHK-mundering. Han är med i AHK-Eskilstuna som anordnar veterandagen. Han kom dock inte i egen gammelbil, men uppdaterade oss om sin Minerva-renovering som närmar sig färdigställande. Uppstartsförsök har nyligen gjorts, och förutom det är det främst suffletten kvar. Den hoppas vi få se framöver Ulf!
(2023-09-01)
|
Dagens båda T-Fordar, körda av två återkommande besökare till veterandagen. Stefan Edlunds 1921:a till vänster och Magnus Wibergs alldeles nyrenoverade 1919 till höger. Stefan hade kört dit dagen innan i regnet. Det krävde enligt egen utsago ett frenetiskt arbete med den manuella vindrutetorkaren.
|
På marknadsavdelningen kunde man hitta denna cykel. Det rör sig om ett hopplock av diverse delar, såsom en ram från Excelsior 1918, V-Twin motor samt växellåda från BSA 1921 och bakhjulsnav från Harley-Davidson 1924. Däcken är klassiska vita Firestone Non-Skid. Ägare är Göran Larsson från Skogstorp.
|
En av två A-Fordar i A-Fordfållan, en 1931 års Tudor Sedan. Ägare är Rolf Evert Slagbrand från Västerås.
|
Bo Kennet Andersson från Norsborg äger denna 1931 års Cabriolet. Här är de färdiga för dagen och på väg hemmåt.
|
Inne i hangaren hade AHK-Eskilstuna en utställning av fordon, väldigt lik förra årets utställning. Här ses dragracingföraren Juan Johanssons Hupmobile Modell A Century Six 1929. Han heter egentligen Jan Johansson och kommer från närbelägna Kvicksund.
|
Mässing&Nickelmedlemmen Rolf Johansson från Norrköping kom med sin nybyggda ångbil kallad Lykamobile (en Locomobile-kopia). Som vanligt var den snabbt omringad av en skara intresserade åskådare med fullt av ångbilsfrågor till Rolf.
|
I hangaren visades även den lokaltillverkade motorcykeln Falken. Detta var en lättviktare som tillverkades av Lundin & Kindahls Mekansika Verkstad i Eskilstuna. Tillverkningen startade 1920 och den hade en encylindrig sidventilsmotor på knappt 200cc. Just den här cykeln har brukats av familjen Strengbohm sedan ny, och finns fortfarande kvar i familjen. Den är mycket sliten och patinerad, men komplett.
|
Chevrolet 490 1919 på Bilweb Auctions
Bilweb Auctions har de senaste åren hållit tätare och tätare auktioner, nu med flera tillfällen per månad. I den nu pågående auktionen säljer en av våra Mässing&Nickelmedlemmar en Chevrolet 490 Touring 1919. Bilen har svensk historia och har gått i Dalarna som ny. Långt senare hamnade den i Helge Karinens samlingar på Sparreholms bilmuseum, men såldes 2018. Därefter har den renoverats och 2020 var bilen redo för vägarna igen. Den har inte körts mycket sedan dess, men ägarna har god erfarenhet av Chevrolet 490 efter en tidigare renovering av en likadan. Hela renoveringen finns väldokumenterad, bland annat på ägarens egen hemsida HÄR och HÄR. Auktionsannonsen på Chevan kan läsas HÄR.
Ett annat Mässing&Nickelfordon från samma auktion är en BSA 350 motorcykel från 1930. Auktionen avslutas den 31:e augusti, alltså redan nu på torsdag.
(2023-08-27)
|
British Motor Meet i Hjo
Förra helgen (5:e aug) hölls British Motor Meet i Hjo. Förkrigsbilarna var lätträknade, och endast en bil från före 1931 deltog. Men den gjorde det med stil! Det var nämligen Mässing&Nickelmedlemmen Kjell Lind med sin Rolls-Royce Silver Ghost, en pampig vagn som ägdes av friherre Louis de Geer när den var ny. Självklart kördes bilen på egna hjul till och från träffen, vilket ledde till många förvånade miner utefter vägen. Dagen började med mulet väder som sedan vände till en del solsken. Förmiddagen bjöd även stundtals på lite smådugg. Inget problem för "Silver Spöket" dock. Bara att fälla upp suffletten och susa vidare. Bilen går fint i 80 km/h så det är inga konstigheter att köra längre resor, som de runt 10 milen från Ulricehamn till Hjo. Det går att köra fortare också, men kan vara lite vanskligt då det endast finns bromsar bak. Vi får inte heller glömma att nämna att Kjell vann Peoples Choice på träffen!
(2023-08-15)
|
Hundraårsfirande i Uppsala
Bostadsrättsföreningen Ymer i Uppsala firar 100 års-jubileum lördagen den 26:e augusti. Till detta efterlyser de bilar från åren runt 1923 i närheten av Uppsala för uppställning/inramning under festligheterna. Lite sent varsel, men om någon har möjlighet att komma är det mycket välkommet. Ett par Mässing&Nickelmedlemmar i Uppsalatrakten har redan visat intresse. Parkering är på en innergård, och det är nog bäst att höra av sig om man tänkt komma, så det finns plats. Information från Mankan Thorneus, och kontaktuppgifter till honom finns på denna sida eller via facebook.
(2023-08-15)
|
Auktion i Vikingstad
Sajab har nyss startat en ny auktion av kvarlåtenskaperna efter en bilsamlare. Det är Åke Carlsons samling som ska säljas i Vikingstad, efter hans bortgång i september förra året. Åke var medlem i Antikbilklubben i Linköping, och son till Edvin Carlson, även han välkänd inom veteranbilskretsar. Auktionen innefatar en mässingsford 1916, en senare T-Ford 1925, en Durant 1921, samt en hel del bildelar och annat kuriosa.
Sajabs auktionering av fordonsrelaterat material har även omorganiserats och kallas nu Sajab Vintage och försäljningen av Åke Carlsons samling kan hittas här. Själva auktionsutropen hittas numera på sidan Auctionet, och kan ses här. Auktionen avslutas om en dryg vecka, den 20:e augusti, och utlämning sker tisdagen 29:e augusti i Vikingstad.
(2023-08-11)
|
Styrkeprovet 2023
Nu till helgen är det dags för årets Styrkeprov, den 10-13 augusti. Det är Dansk Veteranbil Klub (DVK) som anordnar och det kommer köras på Nordsjælland med utgångspunkt från Bymosehegn i Helsinge. Det kommer bli två körslingor på fredag den 11:e och lördag den 12:e. Totalt är det 70 ekipage anmälda, med 35 olika bilmärken. Av de startande ekipagen är 10 från Sverige, varav 7 är medlemmar i Mässing&Nickel.
För de som vill komma och titta finns lite hållpunkter. Fredagens tur startar runt 09:30 från Bymosehegn och går till Dyrehavsbakken. Där kommer ekipagen samlas och köra i kortege genom Bakken, och sedan stanna ett tag för lunchstopp. Därifrån fortsätter ekipagen sedan i egen takt till Sommers bilmuseum i Nærum, där det blir ytterligare ett stopp. Därifrån körs sedan runt 16:00 tillbaka till Bymosehegn.
Lördagens tur startar inne i Helsinge vid Østergade klockan 09:00. Där kommer speaker Arne Sørensen tillsammans med Gribskovs kommuns borgmästare Bent Hansen skicka iväg ekipagen. Resan går sedan till Konventum i Helsingør, där det blir lunchstopp. Efter lunch fortsätter resan tillbaka mot Helsinge, förbi bland annat Gurre slottsruin, och med ett fikastopp vid Veterandele i Mårum där Leif och Margit Munck bjuder på kaffe. Vid 17-tiden förväntas bilarna vara på väg tillbaka till Bymosehegn.
Lite ytterligare information från arrangörerna om lördagens tur kan läsas HÄR.
(2023-08-09)
|
Autoseum Oldtimer 2023
Nästa helg bjuder Autoseum in till förkrigstävling i Simrishamn. Det blir alltså repris från i fjol, då Autoseum Oldtimer kördes för första gången. Detta var ett sätt att ersätta det tidigare evenemanget Jakriborg Prix som kördes för sista gången 2021. Uppenbarligen finns ett sug för den här typen av evenemang eftersom det återkommer år efter år, även om det sker i ny regi.
Autoseums evenemang har i år fått tilläggsnamnet Nisse Nilsson Memorial för att hedra museets ägare de senaste åren, Nisse Nilsson, som gick bort tidigare i år.
Evenemanget är en regularitytävling för förkrigsbilar (upp till 1939), och det blir säkerligen en del Mässing&Nickelfordon. Det arrangeras av Autoseum tillsammans med KAK. Inträde till museet har avgift som vanligt, men entré till depå och publikområde är gratis. Första start är kl 11 nästa lördag 12 augusti. Lite mer info kan ses HÄR. Autoseum hälsar alla varmt välkomna.
(2023-08-05)
|
Sammanträffande kring en ovanlig Ipe
Just nu pågår det forskning i Tyskland kring en liten "kleinauto" som hette Ipe. Det är den tyske automobilmannen Thomas Ulrich i Berlin som håller på att skriva en artikel om denna bil. Den tillverkades i ett par år strax efter första världskriget och har viss svensk anknytning. Dels importerades några sådana hit, och dels var bilen i det närmsta identisk med den svensk-tyska bilen Velox som fortsatte tillverkas efter Ipe:s nedläggning.
De enda kända resterna av en Ipe finns faktiskt här i Sverige, och ägdes länge av en före detta Mässing&Nickelmedlem i Tierptrakten. Det rör sig om en ram, framhjul, kylare och lite ytterligare delar som kommer från en Ipe som gick i Jämtland som ny. Projektet har även kompletterats med en motor vid någon tidpunkt. Efter ägarens bortgång för ett 10-tal år sedan har det varit ovisst vad som hände med dessa delar, och Thomas Ulrich har även hört av sig och frågat. Men av en ren slump dök de upp till salu alldeles häromdagen, av dottern. Nu har de även blivit omhändertagna av en ny ägare i Östersundstrakten, och vi får väl se om det går att pussla ihop en bil av det i framtiden.
(2023-08-01)
|
Här pågår diskussioner kring dagens äldsta bil, Pär-Erik Martinssons T-Ford 1914.
Mässing&Nickelträff i Hälsingland
Igår fick vi en rapport från några Mässing&Nickelvänner i norra Hälsingland:
Full fart uppe i Hälsingland idag med Mässing och Nickelbilar från före 1931. Vi var 9 bilar som träffades på Delsbo forngård för en färd i den vackra Dellenbygden. Dagen avslutades med sen lunch hemma hos Stefan Lönnman innan vi avrundade vår toppendag med gammelbilar i fokus. Totalt vart det 5st T-Fordar från 1914-1926, 2 st Chevrolet 1925 & 1930 och 3 A-Fordar samt en nyare Morris från 1953. Förutom det jag glömt då så klart. Nu räknar vi med en ny ”undersektion” inom Mässing och Nickel i Hälsingebygden och att vi gör om det nästa år.
Text och foto från Pär-Erik Martinsson.
(2023-07-30)
|
T-Fordsparkering vid Delsbo forngård. Närmst ses Stefan Lönnmans 1920 Touring, och bredvid den ytterligare en 1920 Touring, tillhörig Göran Flank. Sedan Pär-Erik Martinssons mässingsford, 1914 års Runabout. Längst bort en 1926:a, även den ägd av Pär-Erik Martinsson.
|
|
Den unika motorcykeln Eije firar 100 år
Under bilen och motorcykelns tidiga år fanns det många påhittiga människor som tog sig för att bygga egna fordon. Ett exempel på detta är motorcykeln här bredvid, som går under namnet Eije. Den tillverkades i Sörsjön i Dalarna i ett exemplar i början på 1920-talet. Mannen bakom detta bygge hette Per Olander och jobbade vid Ejforsens kraftstation. Han tillverkade det mesta till motorcykeln själv, förutom växellåda, förgasare och magnet. Motorn är en tvåcylindrig halvtopps V-motor på cirka 500cc och runt 7-8 hästkrafter. År 1923 var den färdig och inregistrerades i Kopparbergs län, och fick nummer W113. Här intill ses Per Olander med sin motorcykel. Och nedan ses den i dagens kondition, fortfarande i unikt originalskick.
Numera är motorcykeln tillbaka i sina hemtrakter och ägs av Transtrands Besparingsskog. Lagom till cykelns hundraårsjubileum har den renoverats och kunnat startas upp. Vår Mässing&Nickel-medlem Bertil Österby har bland annat varit delaktig i detta projekt. För de som vill uppleva motorcykeln i verkligheten kommer den visas upp i Folkparken i Sörsjön nu på lördag den 29:e juli.
Foton och information från Per Mattsson.
(2023-07-27)
|
|
Adelphia letar ny ägare
Den som är på jakt efter ett unikt objekt att sätta tänderna i har nu möjlighet att förvärva en ovanlig bil av märket Adelphia med helsvensk historia. Det är alltså samma bil som vi skrivit om här på Mässing&Nickel för ett tag sedan. Förmodligen den enda bevarade i hela världen. Kontakt kan förmedlas via nyhetsredaktören.
(2023-07-27)
|
Ny skrift om de första bilarna i Dalsland
Det senaste året har Bo Andersson från Dalslands Hembygdsförbund forskat kring tidiga bilar i Dalsland. Resultatet har blivit ett långt kapitel i 2023 års hembygdsbok, Hembygd Dalsland 2023. Artikeln är på hela 102 sidor och heter De första automobilägarna i Dalsland. Den behandlar perioden från de första bilarna i bygden 1903 (eller rent av 1901) upp till år 1926. De tre första bilägarna har fått egna avsnitt, orgelfabrikör A.G. Rålin i Åmål, disponent M.W. Halling i Håverud och postexpeditör Kraka Jacobson i Bengtsfors. Resten av texten är till stor del baserat på bilregistret med en genomgång av de första bilarna uppdelade på respektive ort. Dessutom har Bosse samlat ihop ett rikligt bildmaterial till boken. Texten är skriven i lite samma anda som Sven Schylbergs texter om Jämtländska bilar, fullt med bilder och listor på registrerade bilar. Den är inte lika fyllig som Kent Ekbergs Värmlands-bok eller Bengt Brolins bok om Gotlands bilhistoria, men en mycket komplett förteckning över kända tidiga bilar i Dalsland. Dessa sammanställningar med lokalhistorisk förankring är av stort värde för oss fordonshistoriker och tillför mycket i termer av lokal kännedom och blir ofta referensverk så fort tidiga fordon från det aktuella området kommer på tal. Nu hoppas vi att liknande projekt kan ta fart i ännu fler av våra län, städer och bygder.
För ett par veckor sedan släpptes boken till försäljning, den 1:e juni. Den kostar 245 kr och går att beställa genom att kontakta Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbund.
(2023-06-17)
|
Mycket folk utanför museet i det fina vädret. Till vänster skymtar Aros motorveteraner med Vabis 1903 och sina Vabis-motorer.
Motorhistoriska Dagen i Surahammar
På initiativ av MHRF har nationaldagen blivit an dag att fira vårt fordonshistoriska kulturarv. Entusiaster över hela landet tar fram sina veteranfordon och visar upp dem på alla de evenemang som anordnas av klubbar, museer, föreningar, med flera. Detta med målet att uppmärksamma allmänheten, media, politiker och beslutsfattare på den fordonshistoriska rörelsens omfattning och öka medvetenheten kring bevarandet och användandet av detta kulturarv. Vid det här laget har denna årliga tradition blivit väletablerad och går under parollen Motorhistoriska Dagen.
Här nedan ett par inskickade bilder från firandet i Surahammar. Dagen till ära hade Aros Motorveteraner tagit fram den gamla 120-åriga Vabisen ur MC-museet och bjöd på åkturer runt kvarteret.
(2023-06-16)
|
Chaufför för dagen var Torbjörn Boman från Aros Motorveteraner. I bakgrunden skymtar den gula museibyggnaden.
|
Här tar ekipaget en sväng framför museets grannfastighet, Surahammars Bruks gamla kontorsbyggnad som uppfördes 1912.
|
Förfrågan om bilder på MasOlles Voisin
Vår medlem Stefan Edlund är på jakt efter information om den Voisin C5 som en gång i tiden ägdes av konstnären Helmer MasOlle. Chassit till bilen köptes av Philipsons och MasOlle stod sedan själv för formgivningen. Han gjorde själv ritning och en modell i skala 1:10, och karossen tillverkades sedan av Stockholms Vagn- och Karosserifabrik. Delar av den här karossen finns bevarade och nuvarande ägaren håller på att återskapa den. Det tilltänkta chassit är i stort sett klart, men det finns vissa svårigheter med karossen. Framför allt saknas bakdelen, och det finns tyvärr inga kända fotografier på hur den såg ut. Vår förfrågan till er läsare är alltså om ni känner till några fotografier på denna bil? Det skulle hjälpa till oerhört i renoveringsarbetet. Hör i så fall av er till redaktören så förmedlas kontakt (massingnickel@sorliden.se).
En artikel om bilen publicerades i Svensk Motortidning i juni 1925. Samma sidobild finns även på Originalafdelningen här på Mässing&Nickel, se Voisin-sidan.
(2023-06-11)
|
Resterna av karossen till MasOlles bil hittades på 1960-talet i hans hemtrakter i Siljansnäs av Curt Borgenstam. På senare tid har dessa via familjen Edlund hamnat hos en medlem i Voisinklubben som nu föresöker återskapa denna bil. Men det behövs hjälp för att lista ut hur bakdelen av karossen ska se ut.
|
Här är ytterligare en bild på samma Voisin, som här fått en ny kaross. Den hamnade senare i Stockholm, och ägdes där av Karl-Axel Axelsson som drev och ägde firman Ax-Bil. Det är förmodligen han på bilden. Efter några ytterligare ägare hamnade den 1951 hos Bil & Metall i Hjorthagen.
|
Historiska utfärden i Norrköping inställd
Den planerade träffen i Norrköping för att fira Sveriges första bil, som tänkt hållas 9-11 juli, har tyvärr ställts in. Främst på grund av visst bortfall i arrangörskommittéen och problem med ledtider hos kommunen och polistillstånd.
(2023-06-11)
|
T-Fordarna och en del av A-Fordarna.
Ångans dag i Mariefred
Ångans dag firades traditionsenligt första lördagen i juni i Mariefred. Ångaren Ejdern kom från Södertälje och Östra Sörmlands Järnväg körde med flera ångtåg mellan Ångbåtsbryggan – Stationen – Läggesta. Numera kan man åka ångtåget hela vägen till Taxinge slott också. Veteran- och entusiastbilsutställningen var omfattande med uppskattningsvis 200 bilar, de allra flesta från 1950-talet och framåt. En Ford 1939, 4 T-Ford och 6 A-Ford var de enda förkrigsbilarna. Mässing & Nickelbilarna var samlade på ett ställe och många beundrade dem. En jättefin A-Ford Roadster 1930 med Miller toppventil och tidstypiskt klädda herrar fick publikens förstapris före en ombyggd VW buss och en Ford Escort Mexico.
Text och foto: Lennart West.
(2023-06-05)
|
Mikael Svanes T-Ford 1913 och Lennarts A-Ford 1930.
|
Ångloket Hamra.
|
Ny bok med information om "svenska" bilen Velox och Schütte-Lanz
De som har läst Gert Ekströms böcker om svenska bilar känner kanske igen namnet Velox. Det var en tysktillverkad bil med svensk anknytning som ibland nämns när man pratar om svensktillverkade bilar. Det var nämligen svensken Gunnar Andersson som låg bakom denna satsning på att starta tillverkning av en liten personbil. Han kontaktade den tyska fabriken Schütte-Lanz i Zeesen som tidigare tillverkat luftskepp och kom 1921 överens om att starta tillverkning av bilen Velox. I Sverige startades företaget Velocitas för försäljning av bilarna och som teknisk ledare i företaget engagerades Åke W. Eklund, en välkänd deltagare i biltävlingar vid denna tid. Projektet blev dock kortlivat och lades ned 1923.
Den nya boken är skriven av Denny Hafemann, som är uppvuxen i närheten av Zeesen, och handlar om Zeesens industrihistoria. Stora delar av boken handlar om fabriken Schütte-Lanz och två kapitel behandlar deras korta historia som biltillverkare. Dels det initiala svenska projektet Velox som pågick 1921-23. Sedan gjordes även ett efterföljande försök att tillverka en bil under eget namn 1923-24. Boken innehåller ett antal fabriksbilder på bilarna som aldrig tidigare publicerats.
Studerar man Velox-bilen ser man också att den är identisk med de båda andra tyska bilarna IPE och Lindcar, något som aldrig tidigare utforskats. I denna bok kan man dock läsa den enkla förklaringen att Andersson helt enkelt hade köpt upp det konkursade företaget IPE. Detta och mycket mer detaljerade uppgifter kan läsas i den nästan 350 sidor långa boken som är på tyska och heter Hergestellt im Verborgenen. Den kan köpas för 50 EUR, eller snarare kunde. Den är för tillfället slutsåld, men en ny omgång ska tryckas i juli. Vid intresse kontakta författaren Denny Hafemann via epost: zeesenbuch@gmail.com
(2023-06-05)
|
Äldre nyheter
Februari 2010
Mars 2010
April 2010
Maj 2010
Juni 2010
Juli 2010
Augusti 2010
September 2010
Oktober 2010
November 2010
December 2010
Januari 2011
Februari 2011
Mars 2011
April 2011
Maj 2011
Juni 2011
Juli 2011
Augusti 2011
September 2011
Oktober 2011
November 2011
December 2011
Januari 2012
Februari 2012
Mars 2012
April 2012
Maj 2012
Juni 2012
Juli 2012
Augusti 2012
September 2012
Oktober 2012
November 2012
December 2012
Januari 2013
Februari 2013
Mars 2013
April 2013
Maj 2013
Juni 2013
Juli 2013
Augusti 2013
September 2013
Oktober 2013
November 2013
December 2013
Januari 2014
Februari 2014
Mars 2014
April 2014
Maj 2014
Juni 2014
Juli 2014
Augusti 2014
September 2014
Oktober 2014
November 2014
Juni 2015
Juli 2015
Februari 2016
Mars 2016
Oktober 2016
November 2016
December 2016
Januari 2017
Februari 2017
Juni 2019
Juli 2019
Augusti 2019
September 2019
Oktober 2019
November 2019
December 2019
Januari 2020
Februari 2020
Mars 2020
April 2020
Maj 2020
Juni 2020
Juli 2020
Augusti 2020
September 2020
Oktober 2020
November 2020
December 2020
Januari 2021
Februari 2021
Mars 2021
April 2021
Maj 2021
Juni 2021
Juli 2021
Augusti 2021
September 2021
Oktober 2021
November 2021
December 2021
Januari 2022
Februari 2022
Mars 2022
April 2022
Maj 2022
Juni 2022
Juli 2022
Augusti 2022
September 2022
Oktober 2022
November 2022
December 2022
Januari 2023
Februari 2023
Mars 2023
April 2023
Maj 2023
|