Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Foto: Tekniska museet.

Tekniska museet bjuder in till föredrag om sin T-Ford


Tisdagen den 24:e september bjuder Tekniska museet in till en kväll fylld med fordonsnostalgi. Mellan kl. 17.00 och 20.00 kommer museet visa upp sin nyrenoverade T-Ford 1920. Klockan 18.00 kommer T-Forden att provstartas och efter det kommer Göran Flank och Håkan Löfdahl prata om renoveringsarbetet som gjorts i samarbete mellan Tekniska museet och Svenska T-Fordklubben. Föredraget hålls i Trähallen på museet. Under kvällen kommer också finnas möjlighet att besöka Torsten Althins garage, där bilen senare kommer stå parkerad i en autentisk garagemiljö tillsammans med museets andra körbara fordon.

Läs hela inbjudan från Tekniska museet på deras hemsida www.tekniskamuseet.se. T-Fordklubben bjuder särskilt in sina medlemmar att delta denna afton. Klubbmedlemmar har dessutom fritt inträde. Läs klubbens inbjudan här på stfk.se (PDF).

Välkomna den 24 september!

(2024-09-15)


Stig Fransson bjuder in till sitt museum under Kulturveckan i Kungsör


Stig Fransson i Kungsör bjuder återigen in till sitt bilmuseum under kommunens Kulturvecka.

Det närmar sig Kulturveckan V 40 i Kungsör. Jag kommer att ha mitt Bilmuseum öppet lördagen den 5:e samt söndagen den 6:e oktober mellan kl 11-16.
Här kan ni se ett antal bilar varav den äldsta är 117 år gammal. Det är en 1907 års Cadillac som gick som automobildroska i Västerås. Tidigare fanns bara hästdroskor.
Fler gamla bilar är bland annat min 1912 Priamus/Odin finns som är den enda överlevande av detta märke i hela världen.
Ytterliggare bilar finns där också, beledsagade av skyltdockor i tidsenliga kläder. Plus massor av andra bilrelaterade föremål samt massor av emaljskyltar.
Kom och ta en titt i bilmuseet och få lite kulturhistoria.
Parkering finns vid entrén. Adressen är Kungsgatan 16 i Kungsör.
Ni är alla välkomna. Inträde Kr 75:-. Barn gratis.
/ Stig Fransson

(2024-09-11)


Autohistorica skriver om bilfabriken i Norrköping som aldrig blev av


Bild: Göran Flank.

År 1914 fanns planer på att bygga en bilfabrik i Norrköping för att konkurrera med både Scania-Vabis och alla bilar som importerades till Sverige vid denna tid. Man hade tänkt bygga en bil konstruerad av den erkänt duktige belgaren Alexis Vivinus, som tidigare byggt bilar under eget namn i Belgien. Ett förslag till konstruktion, aktieteckning och en tilltänkt tomt och arkitektritning på fabriken hann göras. Men tyvärr rann planerna ut i sanden i och med utbrottet av första världskriget, och någon fabrik blev aldrig byggd.

I senaste numret av Autohistorica (4/24) finns en artikel om denna historia. Skribentens namn har dock fallit bort i tryckningen, men jag kan avslöja att det är undertecknad som varit i farten.

(2024-09-08)

Både ritningar samt denna skiss på den tilltänkta fabriken hann göras, av en arkitekt i Norrköping. Det fanns även en tilltänkt tomt längs Lindövägen i Norrköping där fabriken skulle ligga.

Ett av de brev från Alexis Vivinus som finns bevarade hos Svenskt Motorhistoriskt Arkiv. Det är daterat 14:e juli 1914, och bara några veckor senare bröt kriget ut och satte stopp för planerna.


En omväxlande veterandag i Eskilstuna


I söndags, den 25:e augusti, hölls Eskilstuna veterandag på Ekeby flygfält. Grindarna öppnade klockan 07 och de som kom tidigt för att fynda på marknaden fick stå ut med en ordentlig regnskur på morgonkvisten. Regnet avtog och varefter dagen gick lättade molnen, och på eftermiddagen kom till och med solen fram.

En del speciellt utvalda fordon brukar få stå inne i flyghangaren. I år var majoriteten av dessa Mässing&Nickelbilar, och flera av dem ägs av M&N-medlemmar.

(2024-08-28)

Inne i flyghangaren var det tätt med mässingsfordon. Här står längst till vänster en Crossley 25/30 HP från 1920 med kaross tillverkad i närbelägna Katrineholm, hos Katrineholms Vagnfabrik. Bilen har renoverats av och ägs fortfarande av Mässing&Nickelmedlemmen Ulf Edlund som även är aktiv i AHK Eskilstuna som arrangerar veterandagen. I mitten står Mässing&Nickelmedlemmen Göran Flanks Buick Serie 60 från 1931, som han kört till Eskilstuna dagen innan. Till höger står Katrineholm-Stora Malms hembygdsförenings Peugeot Typ 116 från 1909, som de jobbat med att få körbar och inregistrerad. Nu är de ute och använder den så mycket de kan för att stolt visa upp denna oerhört trevliga vagn, som är som en tidsmaskin tillbaka till 1910-talet med sin oerhört eleganta kupé med slipat glas och taltratt fram till chauffören som fick sitta ute. Den här bilen ägdes av familjen von Wedel och användes på Stora Sundby slott på den tiden det begav sig. Dagen innan veterandagen, på lördagen, var hembygdsföreningen ut med bilen till Stora Sundby och visade upp den, och bjöd slottets nuvarande ägare Mauritz Klingspor på en åktur. Det var över 90 år sedan den slutade användas på slottet, som för övrigt ägdes av familjen Klingspor redan på den tiden furstinnan von Wedel bodde där (de var släkt genom Carl von Platen). En av personerna som medverkade på veterandagen var Mässing&Nickelmedlemmen Jan Österberg som har varit med och gjort iordning bilen. Ett annat framsteg som gjorts är att bilens riktiga chassinummer klargjorts. Numret i de gamla registerpappren, 10596, är för högt för att passa i tillverkningsserien för Typ 116. Det visar sig dock att det på insidan av huven finns ett stämplat nummer, vilket är 10526 (en siffra skillnad). Detta är det rätta numret och med hjälp av detta gick det att få fram leveranshandlingar från arkivet i Frankrike. Där kan man se att bilen levererades ny 29:e december 1909. Det finns dock fortfarande lite kvar att göra. Till exempel att smörja in bilens läderklädsel. Ännu saknas också vissa delar för att göra bilen helt komplett. Bland annat ett Peugeot-emblem till kylaren och en chassiskylt till brandskottet, mässingsbaklyktor och kronor/ornament att fästa på framlyktorna, samt hjul som mer liknar originalen. Dessutom mottagees alla tips kring var originalmotorn kan finnas. Bilen har ända sedan chauffören tröttnade på originalmotorn på 1920-talet haft en Chevrolet-motor.

Stefan Edlund anlände under morgonens regnväder i sin T-Ford 1914 som han kört från Sköldinge. Notera 2:an på kylarlocket, en referens till bilens registreringsnummer TWO. Även denna bil hade varit på hemvändarresa dagen innan, precis som Peugeoten. Stefan var med bilen till Bysala på hembygdsdag. Den här bilen ägdes av Werner Ahlqvist som ny år 1914 och var byns första bil. Nu fick släktingar till första ägaren åka en sväng i bilen.

En annan Mässing&Nickelmedlem som besökte flygfältet var Lennart West. Han körde sin A-Ford Tudor 1930 från Tullinge till Eskilstuna, en tripp på 11 mil. Han fick även återse en av sina tidigare bilar. Det var Lennart som sålde Buick 1931:an till Göran Flank för några år sedan. Då gick den inte så bra, bland annat på grund av kylningen. Men Göran har jobbat en del med att få den att gå bättre och tog sig nu ändra från Stockholm på egna hjul.

På marknadsdelen stod denna Rex 1930. Ägare var Göran Larsson från Skogstorp.

Mässing&Nickelmedlemmen Magnus Wiberg från Stora Sundby kom med sin T-Ford 1919.

Familjen Croner (även de Mässing&Nickelmedlemmar) anlände under förmiddagen med två av sina bilar, som också fick plats inne i flyghangaren. Till vänster Belsize 10/12 HP 1912 och till höger Star Modell C 1923.

Denna Nash Standard Six Modell 323 från 1928 fick också plats i hangaren. Den ägs av Gunnar Hedin från Strängnäs. Detta var den billigaste Nash-modellen vid denna tid och den har en sidventilssexa på 45 hästkrafter.

Vid hemresa var vädret tillräckligt bra för att ta ned suffletten. Stefan har jobbat en del med bilen sedan införskaffandet 2022. Motorn är renoverad och bilen har fått en ny motorhuv eftersom den tidigare var helt slut. Den har dock inte hunnit lackas än.

Även T-Forddelar fanns att köpa på marknaden. Här är det Robban Gustafsson som är säljare med diverse grejer till varierande pris. En ruta till 1926-27 hade prislapp på 6000 kr. Ett chassi till T-Ford 1926 fanns också till salu för 85 000 kr. Den svarta bilen i bakgrunden är en av Robbans många fordon, en roddad T-Ford baserad på en 1927:a. Den är ombyggd i Kalifornien på 50-talet och har Fords lilla flathead V8 på 60 hästar under huven. Robban har även flera andra T-Fordar, och mängder av hot rods.


Bilder från Styrkeprovet i Lindesnes


Styrkeprovet kördes i år i sydligaste Norge den 1-4 augusti. Detta är ett årligt evenemang för fordon av årsmodell upp till 1925. I år var även T-Fordar av alla årgångar välkomna. Värdskapet för evenemanget roterar mellan de Skandinaviska länderna, Sverige, Norge och Danmark. Och i år var det Norges och NVK:s tur att arrangera Styrkeprovet, eller Styrkeprøven som norrmännen kallar det. Nästa år blir det Sveriges tur och då kommer det gå i Sörmland.

Deltagarantalet i år var 69 stycken, från fyra olika länder. Däribland fanns deltagare från både Tyskland och Australien. Från Sverige kom ett 10-tal ekipage. Bilderna här är inskickade av två av de svenska deltagarna. Det tackar vi på redaktionen för.

Första dagen var ankomstdageun under torsdag den 1:e augusti. Utgångspunkten för evenemanget var Lindesnes Havhotell i Spangereid. Fredagen var första rallydagen, och kosan ställdes först söderut mot Lindesnes fyr. Detta är Norges sydligaste punkt på fastlandet. Därifrån gick sedan färden till Lyngdal. Det innebar en stigning upp till 210 meter över havet på slingriga och branta vägar. Detta blev alltså ett verkligt styrkeprov för de gamla bilarna och av de 69 deltagarna var det 4 som inte kom i mål på egna hjul denna dag. Det är ingen dålig statistik med tanke på påfrestningarna. Lunchen intogs på Lucky Strike bowlingcenter följt av ett besök på Jan Arvid Lindlands museum. Dagen bjöd på fint väder och nöjda deltagare. Efter återkomst till hotellet blev det middag och mingel bland bilarna.

Andra rallydagen (lördag) gick färden först till Sjølingstad Uldvarefabrik och sedan till industri- och kulturbyn Mandal. Där parkerades bilarna vid Ballastbrygga för åskådare att se, och deltagarna hade möjlighet att besöka de fyra olika museer som erbjuds. Vid ankomst till Mandal kom även de första regndropparna. Därifrån var det sedan dags att ta sig tillbaka till havshotellet igen.

Norges Automobil-Forbund (NAF) har också 100-årsjubileum i år vilket uppmärksammades på Styrkeprovet. De deltog i rallyt med en T-Ford från 1924, plus följebil. Dessutom fick alla deltagare en gåva från jubilaren, boken "Norges beste omveier".

Som helhet var evenemanget mycket lyckat. Vägarna var bedårande vackra med riktigt tuffa stigningar och backar. Inga stora haverier. Och trevligt sällskap. Väl mött till nästa år i Mälardalen!

(2024-08-12)

Utsikt över parkeringen vid Lindesnes fyr. Det var stor variation på bilarna, många olika bilmärken var representerade. I deltagarlistan räknas till 34 olika fabrikat på bilarna. Och för ovanlighetens skull var även två motorcyklar med, båda Harley-Davidson. Foto: Göran Flank.

Första rallysträckan gick till Lindesnes fyr. Förutom att ligga på den sydligaste punkten på Norges fastland är detta även Norges äldsta fyrplats, grundad 1656. Platsen markerar även inträdet till Skagerrak från Nordsjön. Foto: Göran Flank.

Foto från fyrens topp. Den nuvarande byggnaden är en gjutjärnsfyr från 1915 med 16 meters höjd (50 m.ö.h.). Här är det Jan-Ove Nord och Ivar Flank som tittar på utsikten. Jan-Ove från Karlstad körde Citroën Typ C 1923. Foto: Göran Flank.

Denna T-Ford från 1923 med trådekerfälgar kördes av Lars Christian Haneborg. Bredvid står Göran Flanks T-Ford från 1919. Bilden tagen vid Lindesnes fyr. Foto: Göran Flank.

Detta är en återkommande deltagre på Styrkeproven, en luftkyld Franklin körd av norskan Trude Stray Bjerkeseth. Bakom skymtar Jeffery. Bilden tagen vid Lindesnes fyr. Foto: Göran Flank.

Här står en mycket ovanlig bil, en brittisk Phoenix från 1910. Detta var ett fabrikat som tillverkades i London 1903-1926, och denna bil har funnits i Norge i flera decennier. Den har en 2-cylindrig tvärställd motor och kedjedrift. Den kördes i Styrkeprovet av Petter Hoberg. I bakgrunden ses den tyske deltagaren Max Gottwalds AGA Typ A 1921. Bilden är tagen vid Sjølingstad Uldvarefabrik. Foto: Göran Flank.

Några av de yngre deltagarna. Till vänster Göran Flanks son Ivar med startveven i högsta hugg. Bilen är Görans T-Ford Runabout 1919. Till höger ses Anders Kråbøls Chevrolet 490 Touring 1920. Bilarna är alltså samtida konkurrenter på lågprismarknaden. Killen vid Chevroletens startvev är Anders son Kristian. Bilden är tagen vid rallyts utgångspunkt, vid Lindesnes Havhotell i Spangereid. Foto: Göran Flank.

Jeffery var en bil som byggdes 1914-1917. Den hade tidigare sålts under namnet Rambler upp till 1913, och 1917 såldes firman till Nash. Bilen som deltog i rallyt är en Jeffery Four från 1916 som kördes av Tor Breen. Det är en Modell 462 med 7-Passenger Touring-kaross. Foto: Göran Flank.

Detta är en Fiat 510S 1922 som kördes av Trond Thorbjørnsen. Modellen 510 var en storebror till en lite vanligare och mindre 501. 510 hade i grundutförande en sexcylindrig motor på 46 hk, medan den lite sportigare 510S hade 53 hk, spetskylare och V-formad ruta. Foto: Göran Flank.

Dessa extra varningsskyltar hade satts ut av arrangörerna i de värsta backarna. De flesta körde på halvfart både upp och ned. Inga större haverier noterades, men ett par bilar fick bryta. Till exempel fick Bugatti magnetproblem och Brush låsning i växellådan. Foto: Göran Flank.

Ett pärlband av veteranbilar rullar fram längs de norska vägarna. Bilen närmst är en ovanlig amerikansk bil av fabrikat H.C.S. Detta var ett kortlivat märke som tillverkades 1920-1924 i Indianapolis och som grundats av Harry C. Stutz. Just denna bil är en H.C.S. Serie IV från 1923. Foto: Göran Flank.

Åke Lindell kikar under huven på sin B.S.A. Tourer från 1912. Modellen kallades 13.9 hp och den har en 4-cylindrig Knight-motor med slidventiler. Foto: Göran Flank.

En rad fina ekipage på den krävande norska landsvägen. Närmst ses en grön Opel 10/24 PS Doppelpaeton från 1910 som ägs av Sigurd Bølling. Foto: Leif Axbom.

Flera av de svenska deltagarna. Bland annat familjerna Flank, Svane och Lundström. Alla körde T-Ford av olika årgångar mellan 1913 och 1919. Foto: Göran Flank.

Fullsatt i restaurangen på Lindesnes Havhotell. Närmst ses flera av de yngre deltagarna, tillsammans med en av huvudmännen bakom arrangemanget, Trygve Krogsaeter. Foto: Göran Flank.

Uppställning vid Lindesnes Havhotell efter ankomsten på torsdagskvällen. Närmst ses en sportig Peugeot Typ 145 från 1914. Den deltog även i förra årets Styrkeprov i Danmark, med dåvarande ägaren Lasse Aas bakom ratten. I år var det dock bilens nye ägare Sjur Dagestad som deltog med den. Foto: Leif Axbom.


Classic Motor Nr 9 2024.

Classic Motor skriver om läget för Tidaholmarna


Utsikterna för den samling fordon tillverkade vid Tidaholms Bruk som tidigare varit utställda vid Tidaholms museum är oviss sedan ett tag tillbaka. Stadens kulturnämnd tog ett beslut om att slå ihop Tidaholms museum och Barnens hus. Flera bilentusiaster protesterade och fick till ett möte med kommunledningen, men de blev sedan överkörda av de nya planerna. Det hela blev ett kostsamt projekt som höll museet stängt i 2 år och drog över budget rejält. Det är nu mycket trångt i lokalerna. Förutom museet och Barnens hus har även stadens turistbyrå flyttat in i samma lokaler. Hallen där fordonen tidigare stått har övertagits av Barnens hus, och bilarna har förpassats till ett ouppvärmt magasin. Detta funkar på sommaren, men är väldigt synd under vinterhalvåret. Bilarna ägs dock inte av museet utan av Tidaholms hembygdsförening som försöker få till en bättre lösning. Ett litet hopp finns om att hembygdsföreningen kanske kan flytta bilarna till Madängsholms herrgård istället för att ha dem hos museet. Det är dock en dyr lokal. Hembygdsföreningen skulle behöva ytterligare ekonomiska resurser för att klara detta men kommunen är inte intresserad av att stödja. Hela cirkusen har fått många bilentusiaster i Tidaholm att tappa förtroendet för Tidaholms museum. Fordonstillverkningen vid Tidaholms Bruk är starkt förknippat med stadens industrihistoria och det kan tyckas märkligt att museet och kommunen inte visar ett större intresse att visa upp denna fantastiska samling fordon.

Delar av stoffet till ovanstående text är hämtad från en Tidaholmsbo, och resten från senaste numret av Classic Motor som belyser problemet genom en artikel om fordonen. Artikeln innehåller en del bilder och information om hembygdsföreningens lastbilar och brandbilar, och presenterar även föreningens senaste projekt, att rekonstruera en tippbil från 1923.

(2024-08-11)


Hälsning från Styrkeprovet i Lindesnes


Den gångna helgen kördes årets Styrkeprov, som är ett skandinaviskt evenemang anpassat för de allra äldsta fordonen. Denna gång var det NVK:s tur att anordna och evenemanget hölls i sydligaste Norge, i Lindesnes, där Skagerack möter Nordsjön. En av de svenska deltagarna och tillika Mässing&Nickelmedlemmen Leif Axbom har skickat en hälsning. Leif med familj kör själv T-Ford 1923, och har delat med sig av denna stämningsfulla kvällsbild:

Här en bild från lördagskvällen. Det var då, under avslutningsbanketten, som regnet kom.
Det var som vanligt tre mysiga dagar. I Norge är det många backar upp och ner. Mycket broms- och växelbandsjusteringar för oss T-Fordspiloter!

Tack för detta bidrag Leif, och förhoppningsvis kan vi få lite mer bilder och berättelser att publicera framöver.

(2024-08-08)

Foto: Leif Axbom.


Jan Österberg, Conny Gustavsson, Kerstin Falk och Peugeoten utanför garaget vid hembygdsgården på Djulö.
Foto: Klara Gustafson/Sveriges Radio.

P4 Sörmland gör inslag om Peugeot 1909 på Djulö


Arbetsgruppen som jobbat med den Peugeot från 1909 som står på hembygdsgården i Djulö har under den senaste tiden gjort flera framsteg. Den gamla bilen är nu efter runt ett och ett halvt års arbete igång och har för ett par månader sedan inregistrerats hos Transportstyrelsen för första gången sedan 1964, då den avregistrerades efter några års bruk av Katrineholms Barnens Dagsförening. Deras arbete med bilen har nu också uppmärksammats av lokalradion. P4 Sörmland har gjort ett reportage med intervju av två av eldsjälarna, Jan Österberg och Conny Gustavsson, och ordföranden i hembygdsföreningen, Kerstin Falk. Tidigare samma dag hade också den hittills längsta provturen genomförts, en lyckad utflykt på runt 2 mil. Bilen ägs av Katrineholm-Stora Malms hembygdsförening och det nya registreringsnumret den fått blev YML43M, men de gamla D255-plåtarna passar mycket bättre.

Just nu pågår även den årliga Katrineholmsveckan. På söndagen brukar det vara kortege med entusiastfordon och utställning vid Djulö. Under detta års bilkortege nu i söndags den 4:e augusti fick Peugeoten äran att åka längst fram, framförd av Conny Gustavsson.

Inslaget med P4 kan lyssnas på via följande länk: sverigesradio.se.

(2024-08-07)



Rallyt "Gammelfarfars bilar" för 3:e gången


Classic Car Week i Rättvik förknippas kanske mest med amerikanska bilar från 1950-talet och framåt. Men för att uppmärksamma och få ut de äldre bilarna, de före 1940, på vägarna arrangerar man sedan 2022 ett särskilt rally för dessa gamla bilar. Rallyt som går under namnet ”Gammelfarfars bilar” arrangerades i år för 3:e gången, söndagen den 28 juli.

Deltagarantalet hade stigit något sedan förra året och inom Mässing & Nickels 1931-gräns kunde man räkna in cirka 10 fordon, huvudsakligen T-Fordar. Liksom tidigare år var start och mål beläget vid Knektplatsen i centrala Rättvik. Den trevliga och välpilade rallyvägen gick i år huvudsakligen nordöst om Rättvik. En hel del idylliska byar passerades som exempelvis Nittsjö, Östbjörka, Boda och Östra Born. Som vid de flesta gammelfordonsrallyn fanns ett antal kontroller med frågor och praktiska prov. Eftersom detta var 3:e rallyt kan man förmoda att rallyt nu har blivit en årlig tradition.

(2024-07-30)

 

Stopp vid kontroll 2 i närheten av Nittsjö Keramik. Den svarta T-Forden från 1919 tillhör Anki Solin, men rattades av maken Olle. Bakom står Pär-Erik Martinsson täckta T-Ford från 1926.


Denna Ford TT lastbil från 1922 fick starta först, antagligen eftersom det nog var startfältets långsammaste fordon. Ägare är Roger Andersson.

Stefan Andersson är relativt nybliven T-Fordsägare och det här var andra rallyt för denna Touring från 1923.


T-Fordmöte vid hembygdsgård. Touring  1919 med nedfälld sufflett möter Touring 1923 med uppfälld sufflett.


Pelle Lundstöm körde liksom förra året sin mässingsford från 1914.

Teodor Holmström deltog med sin troga T-Ford Touring 1921. Här startar han från Knektplatsen.


Rallyts ovanligaste bil var nog denna, en Ajax Touring 1926 som är hemmahörande i Mora med Jim Gunnar Björk som ägare. Ajax var ett kortlivat märke som tillverkades av Nash under cirka ett år, under 1926 döptes bilarna om till Nash Light Six.


Johan Matz från Rättvik rattade en av rallyts sportiga bilar, denna M.G. M-type Midget 1930. Här lämnar han kontroll två.

Peter Nilsson som var speaker vid Knektplatsen i Rättvik hade lånat ut en av sina T-Fordar, denna Touring från 1922. Här ses den vid en kontroll där det gällde att backa 10 meter.


Endast en A-Ford deltog i rallyt, denna 35A Standard Phaeton 1929 som under många år brukades av Helge Gustafsson i Rättvik. Den finns fortfarande kvar inom familjen. Det speciella med den här bilen är att motorn är toppventilskonverterad. Bakom står Peter Nilssons utlånade T-Ford Touring 1922.


Hälsinge Model T:s sommarrally


För några veckor sedan kördes T-Fordklubbens rally i Dalarna och nu i helgen var det dags för ytterligare ett T-Fordrally. Denna gång är det klubben Hälsinge Model T som kört sitt årliga rally för tjugosjunde gången. Det gick i år i trakten kring Hudiksvall och Nordanstig lördagen den 20:e juli. Totalt hade nio bilar i åldrarna 1914-1926 samlats för en tolv mil lång utflykt. De hälsingländska byarna ligger tätt längs vägen. Kortegen hann passera sex socknar och sextio byar runt Hudik och Nordanstig. Start och mål var vid Högs hembygdsgård och under färdvägen blev det stopp vid bland annat Ystegårn Glada Hudiks världshus för lunch och fika i Stocka.

Evenemanget bjöd även på ett par tävlingsmoment för deltagarna. Det ena var ett körprov där bästa resultatet åstadkoms av Team Peter Repcik med en marginal på 3 cm. Det andra provet med tema sport vanns av Team Sven-Olof Hansson. Och sista provet, skicklighetsprovet, fick alla full pott.

Vädret var fantastiskt och hela träffen välarrangerad. Bakom arrangemanget stod Pär-Erik Martinsson och Anders Andersson som deltagarna riktar ett extra tack till.

Hudiksvalls Tidning har även skrivit ett reportage från evenemanget. De som är prenumeranter kan läsa artikeln här: www.ht.se

Bilder från dagen har ställts till förfogande av Sven-Olof Hansson.

(2024-07-23)

En av arrangörerna Pär-Erik Martinsson, tillsammans med Anki Hansson och Olle Solin. Bilen de poserar framför är Anki och Olles T-Ford Touring 1919, en bil som säkert kände sig hemma i Nordanstig. Den har nämligen gått i Ilsbo-trakten på sin tid.

En hedersam gäst under dagen var nu 92-årige Sture Lundin som besökte träffen. Han har pysslat med T-Ford i många år och hjälpt till att hålla många bilar rullande. Han har helt enkelt gjort en enorm gärning inom T-Fordhobbyn.

En del av de deltagande ekipagen samlade på bild. Längst till vänster Benny Grafströms T-Ford Touring 1915. Detta är en ovanlig årsmodell då det inte kom hit så många på grund av kriget. Men denna är faktiskt svensksåld år 1915, i Matfors. Sedan 1923 har den ägts av familjen Grafström. Bredvid står Teodor Holmströms T-Ford Touring 1921. Ekipaget hör hemma i Enköping, men bilen har förflutet i Hälsingland och har funnits i Arbrå och Färila. Sedan följer Sven-Olov Hanssons T-Ford Touring 1914 och Ann-Christine Hansson och Olle Solins T-Ford Touring 1919. Även denna har hälsingsk historik då den gått i Franshammar och Ilsbo. Nästa bil är Göran Flanks T-Ford Touring 1921. Den bilen har gått i värmländska Sillerud som ny. Längst bort ses Pär-Erik Martinssons T-Ford Runabout 1914.

Ett av tävlingsmomenten var precisionskörning. Här är det Benny Grafström som rattar sin T-Ford Touring 1915.

Yngsta deltagarna var sönerna i familjen Flank, Edvard och Ivar. Här visar Ivar att han lärt sig starta T-Ford.


Dagens PS skriver om Gert Ekström


Skribent Anders Værnéus har gjort ett försök att sammanfatta Gert Ekströms livsgärning i en en av sina tekniskhistoriska artiklar på nättidningen Dagens PS. Det är inte en lätt uppgift att ge en rättvis bild av Gerts alla gärningar i en enda artikel! Anders har dock varit bekant med Gert länge och fått ihop en trevlig artikel med allt från Gerts engagemang på Tekniska museet, intresset för höghjuliga cyklar, renoverignen av en motorvagn och hans teknikhistoriska författarskap. Några av Gerts många historier och anekdoter går inte heller att undvika. Självklart får även Ejdern en betydande plats i artikeln, ett ångfartyget som Gert räddade från skrotning och som kan skryta med att vara världens äldsta propellerdrivna ångfartyg med originalmaskin.

Gert har helt klart gjort ett stort avtryck i den teknikhistoriska världen. Inte enbart genom att rädda diverse föremål för eftervärlden, utan också genom att skapa engagemang och uppmärksamhet kring det teknikhistoriska området och sprida en enorm kunskap i ämnet. Han har utan tvekan inspirerat många senare generationers intresse för teknikhistoria. Det kan både undertecknad och flera andra läsare skriva under på. Tack Gert! Men hans gärning är inte över än, han är fortfarande aktiv i allra högsta grad.

Hela artikeln kan läsas här: DagensPS.se

(2024-07-22)


T-Fordrallyt i Dalarna 29-30 juni


Ytterligare ett evenemang som hölls förra helgen var T-Fordklubbens sommarrally. Platsen för i år var Dalarna, precis som förra året. Bakom arrangemanget stod Jonny Eriksson och Roger Andersson. Utgångspunkten för rallyt var hotell Moskogen i Leksand, även det samma som förra året. Moskogen är för övrigt ett populärt ställe att anordna veteranbilsrallyn. Denna helg är ytterligare några T-Fordar på besök tillsammans med alla andra deltagare i Siljansrallyt som går nu 6-7 juli.

Totalt var 20 T-Fordekipage på plats vid T-Fordklubbens rally i Moskogen. Men alla kom inte till start. Wahlströms från Västergötland tog med sig sin krånglande bil för att få lite tips från klubbkamraterna, men bilen motstod alla försök till start. Vad gäller vädret blev det en fin helg i Dalarna. De flesta passerade säkert det stora regnvädret på väg till Leksand, och det var en blöt fredagkväll. Men på lördagen hade det passerat Dalarna och resten av helgen avlöpte med solsken.

Lördagens rallysträcka startade i Moskogen kl 10:00 med ett körprov och gick sedan söderut för att runda Insjön och sedan fortsätta norrut genom Leksandsbyarna och upp på bergen i Norr Lindberg. Vägen följde bergsryggen mot Rättvik där deltagarna möttes av vackra vyer över Siljan. Lunchuppehåll gjordes vid Sjövillan i Rättvik.

Just den här helgen var det också Big Lake Run, så det blev till att stångas med en massa raggarbilar i Rättvik och den fortsatta vägen mot Tällberg. Ett uppehåll gjordes vid vid miniatyrjärnvägen Utby rallare. Därefter tillbaka till Moskogen. Längs vägen var även fyra kontroller som del i rallytävlingen, och totalt blev dagens körsträcka 95 km. På kvällen var det bubbelmingel, självklart mellan kl 19:08 och 19:27. Sedan bjöds på rallysupé.

Söndagen bjöd på en kortare sträcka runt Byrviken. Dagen startade 09:30 med körprov vid Moskogen och sedan en runda på 35 km med ytterligare två kontroller. Efter återkomsten avslutades rallyt med lunch på Moskogen och prisutdelning. Första pris i tävlingen gick till Pelle Lundström från Enköping, andra pris till Sven-Olov Hansson från Härnösand, och tredje pris till Roy Nytomt från Långserud.

Deltagarna riktar ett stort tack för arrangemanget till Jonny och Roger, och här från redaktionen riktar vi ett tack till alla som bistått med bilder och info. Tack!

På återseende nästa år i Katrineholm med 70-års jubileum och allt!

(2024-07-07)

De morgonpiggaste deltagarna redo för uppställning vid Moskogen. Närmst ses Mikael Svane och Pelle Lundströms mässingsfordar. Till vänster står arrangörerna Roger Andersson och Jonny Eriksson och diskuterar dagens sträcka.

Ett glatt gäng i Åke Österdahls 1915 års Touring. Precis som flera andra ekipage tog Rättviksbackarna hårt på bromsbandet. Åke är dock händig och har efter hemkomst till Kinkhyttan redan fixat problemet. Foto: Hans Wahlström.

Parkering vid lördagens lunchuppehåll vid Sjövillan i Rättvik. Foto: Jonny Eriksson.

Lång rad T-Fordar. Främst Åke Österdahls 1915 samt Hans och Christina Erikssons 1913. Foto: Jonny Eriksson.

Bertil Bellander berättar om Utby Rallare, med Ford-prydde Jonny Eriksson bredvid. Foto: Hans Wahlström.

Ett helt gäng T-Fordsentusiaster står utanför Utby Rallares ladugård söder om Rättvik. Inne i ladan har denna miniatyrtågklubb byggt upp en modelljärnväg i skala HO av Rättviksmiljöer från 60-talet, då det fortfarande fanns ånglok i Rättvik. Foto: Hans Wahlström.

Medarrangören Jonny Eriksson körde sin svarta racer. Den är baserad på ett 1913 års chassi som hittats via Åke Österdahl och sedan byggd i stil med bilarna som Ford körde kust-till-kust med i USA år 1909.

Klubbens tidning T-Bladets nye redaktör Nicholas Melin deltog i rallyt med sin relativt nyinköpta 1920 års Touring som är lackad i mörkgrönt trots att det inte framgår av bilden. Här genomförs söndagens körprov. Kontrollant Roger Andersson antecknar.

Sven-Olov Hansson genomför söndagens körprov, som gick ut på att köra framåt tills hjulen rullat ett och ett halvt varv. På flaket har Sven-Olov en yxa av modell större från Gränsfors Bruk.

Roy Nytomt från Långserud deltog med sin 1927 Touring som han konserverat i detta patinerade skick. Maskoten Rosa Pantern får vara med på reservhjulet.

Lördagens körprov gick ut på precisionskörning. Här är det Mikael Svane som försöker pricka rätt med Z9, hans 1913 års Touring. Foto: Hans Wahlström.

Vid återkomsten efter söndagens runda väntade detta labyrintspel i storformat, monterat på en skottkärra.

Förarmöte utanför Moskogen.

Rast vid Fornbybanken. Foto: Jonny Eriksson.

Teodor Holmström övar på precisionskörning i kön till kontrollen. Teodor är en flitig rallydeltagare, vilket alla rallylappar på framaxeln vittnar om. Bilen är en 1921 års Touring.

Jan Österberg återkommer till Moskogen i sin 1926 års paketvagn, som har ett förflutet som brandbil. Detta ekipage vann pris för bästa originalbil.

Alexander Eriksson startar här söndagens etapp i familjens 1913 års Touring lackad i mörkblått med vit randning. Han vann även pris för yngsta T-Fordförare.

Kristina Schönberg körde denna 1913 års Touring. Till vänster står bilens ägare Joel Schönberg som vann pris för yngsta T-Fordägare. Foto: Hans Wahlström.

Per-Ola Dungel har precis kommit tillbaka efter lördagens utflykt. Bilen är en 1924 års Touring. Denna bil var dock inte med under söndagens körning.

Den enda täckta bilen i rallyt var denna 1926 års Tudor som ägs av Pär-Erik Martinsson. Han har även en 1914 års Runabout hemma i Hudiksvall.

Claes Holmströms 1924 års Pickup.

Ola Leksells 1921 års Runabout. Passagerare är Bert-Ola Leksell.

Två T-Ford pickup i väntan på manöverkontroll. Till vänster Rolf Södergrens 1922:a och till höger Håkan Löfdahls 1923:a.

Olle Solin och Ann-Christine Hansson i sin Touring 1919. Bakom skymtar Marie Fahlesons Touring 1920.

Hans och Gunn Wahlström hade tagit sig till Dalarna med sin gröna 1910:a, som Gunn ärvt från Arne Andersson. De hade dock haft problem redan innan rallyt och trots en hel del hjälp av klubbvänner (som synes på bilden) kom de inte till start. Gemytligheten i klubben är dock god och lediga passagerarplatser fanns gott om så de tog sig runt de också. Foto: Hans Wahlström.

Magnus Andersson kunde inte delta på lördagen, men hälsade på under kvällen i sin A-Ford. Och på söndagen följde han med rallygänget under dagens utflykt. 1911-bilen W58 ville dock inte starta på morgonen så det blev till göra ett snabbt hjulbyte och så fick det bli till att åka 1914 Touring istället. Vid hemkomst startade så klart 1911:an hur lätt som helst!

Under söndagens utflykt fick Hans och Gunn Wahlström följa med Teodor Holmström som passagerare. Här är ekipaget på väg över Fornbybanken, på resan mot Siljansnäs. Foto: Hans Wahlström.


Klaravik säljer Overland Four Modell 91 1923


Här kommer ett sent tips på en Overland 1923 som är till salu på auktion. Overland var en av konkurrenterna till T-Forden. De sålde så klart inte i samma volymer som Ford, men var ändå populära och en hel del importerades även till Sverige. Undertecknad är osäker, men gissar att detta exemplar är svensksålt. Denna bil har i alla fall nu senast funnits i Kil ett antal år, men söker nu ett nytt hem.

Auktionen kan hittas här: Klaravik.se.

(2024-07-06)


Blandat väder under Sofiero Classic 2024


Den gångna helgen bjöd på ett flertal olika motorevenemang. I den södra änden av landet genomfördes Sofiero Classic vid nyrestaurerade Sofiero slott utanför Helsingborg. Lördagen bjöd på solsken och utställning av veteranbilar. Under dagen pågick en Concours d’Elegance-tävling. I ledning för tävlingsjuryn sågs Anders Rohdin, som till vardags driver firman Rohdin’s Classic Car i Trollhättan. Prisutdelare var före detta kulturminister Jeanette Gustafsdotter.

På plats under helgen var även Helsingborgs Brandkårsmuseum som bjöd på åkturer i några av sina brandbilar, bland annat deras äldsta, en Scania-Vabis från 1915. Glenn Billqvist var också där med "Il Drago Ruggente" som efter några års frånvaro är tillbaka efter en omfattande renovering av Glenn och pappa Kalle. Bilen är en racer i 20-talsstuk byggd på ett chassi från en Delage DI 1924 med en 27-liters Isotta-Fraschini V12-motor från ett italienskt Caproni bombflygplan.

Söndagen var tänkt att rikta sig mer åt tävlingsbilar och sportvagnar, men hela evenemanget regnade bort tack vare ett hällregn som inte gav sig förrän på eftermiddagen. Lite synd för arrangörerna som lagt ned mycket energi på evenemanget, framför allt projektledare Matthias Bong som var ansvarig från Helsingborg stads sida. Till exempel var rallyföraren Stig Blomqvist på plats.

Bilder har skickats in av Gottfrid Sjödahl som gjorde ett besök på lördagen.

(2024-07-04)

Vinnare av lördagens Concours d’Elegance blev denna Cadillac V16 Coupé Convertible från 1930. Ägarna Öhrn vann dessutom priset för bästa vintage-klädda paret. Foto: Gottfrid Sjödahl.

Denna Ford Modell T Runabout från 1915 kom från Åstorp och ägs av K-G Sönju, som annars är mer känd som BMW-samlare. Foto: Gottfrid Sjödahl.

En av många danska besökare var denna Chrysler Imperial från 1931 som kom från norra Sjælland. År 1931 introducerade Chrysler sin nya raka 8-cylindriga motor till flera av sina modeller, bland annat flaggskeppsmodellen Imperial, som tidigare haft en sexcylindrig motor. Den hade också ett nytt utseende, med en del drag från samtida Cord. Foto: Gottfrid Sjödahl.

Denna Cadillac Typ 61 Victoria Coupé från 1923 ägs av Bengt Eriksson från Helsingborg. Modellen Typ 61 var den sista utvecklingen av V8-modellen som introducerades 1916 med beteckningen Typ 51. Typ 61 tillverkades 1922-23 och ersattes av modellen V-63 som fick en uppdaterad V8-motor och ny tillverkningsfabrik. Foto: Gottfrid Sjödahl.

Ytterligare en dansk vagn var denna Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Zagato från 1930. Den kommer från K. W. Bruuns samlingar och står vanligtvis på deras museum Classic Car House i Kongens Lyngby. Foto: Gottfrid Sjödahl.

K. W. Bruuns Classic Car House hade även med sig denna Lea Francis sill Sofiero. Detta är en modell P-Type av årsmodell 1928. Enligt den brittiska registreringen är den dock inregistrerad redan i december 1927. Foto: Gottfrid Sjödahl.


Utflykt med förkrigsfordon i helgen


I lördags gjordes ytterligare en utflykt med förkrigsfordon i Västsverige. Resan gick till Höljebacka Brandmuseum i Upphärad och sedan till slussen i Trollhättan. Äldsta bilen var Per-Åke Larssons Chevrolet från 1922. Sedan fanns bilar representerade upp till 1936.

Bilder har ställts till förfogande av vår medlem Peter Qvint. Tack för det!

(2024-07-03)

Uppställning vid Kanalmuseet i Trollhättan.

Peter Qvint körde Chevrolet Superior 1925. Denna väntar på en ny bränsletank efter ett missöde på Styrkeprovet i Varberg 2022. En annan tank har hittas som får tjänstgöra tills vidare.

Trio i Chevrolet. Till vänster Peter Qvints 1925:a. Till höger Leif Laurells 1926:a. Och bakom en något nyare modell från 1931.


På bilden ses vår medlem Lars Sannes med sin Dodge 1926. Till höger skymtar den knallgröna Citroën 1922.

Lokalpressen skriver om förkrigsträffen i Jonsered


På nationaldagen arrangerade nätverken Förkrigsfordon i Västsverige och Körsällskapet-SE en utställning i Jonsered tillsammans med Jonsereds hembygdsförening. En favorit i repris från förra året. Drivande i detta är Per-Åke Larsson från Kungsbacka. Dagen efter, på fredagen, arrangerades också en gemensam utflykt i Jonseredstrakten. En sträcka på runt 90 km var planerad.

Äldsta bilen för dagen var före detta Ernst Schaffers gröna Citroën från 1922. Den tillhör numera Anette Carlsson Ryberg och maken Roger Carlsson i Jonsered. Totalt var det 50 anmälda, men väderprognosen hotade med tolv grader och regn, så det blev ett stort bortfall. Tio bilar och tre motorcyklar dök upp, och fick faktiskt en solig tillställning.

Lokalpressen i Partille var på plats och har gjort reportage från utställningen. Det kan läsas HÄR.

(2024-07-02)


Tore Söderberg skriver om Åke Jerns Renault i Autohistorica


Som tonåring var AHK-medlemmen Tore Söderberg med och renoverade Åke Jerns sexcylindriga Renault Typ DU 1913. Han har skrivit en hel artikel i senaste numret av Autohistorica om sina minnen kring detta och den livslånga vänskapen projektet medförde. Många bilder från renoveringen presenteras också.

Tores artikel avslutas med en fundering kring var bilen kan finnas idag? Han skulle gärna återse bilen. Den här förfrågan har besvarats en gång förr här på nyhetssidan i oktober 2010. Då fanns bilen hos Kent Olsson i Svenljunga. Sedan dess har bilen sålts utomlands och var senast tills salu 2022 av schweiziska firman Christoph Grohe, se nyhetssidan i januari 2022. Tyvärr har de inte möjlighet att uppge vem köparen var. Om någon har ledtrådar får ni gärna höra av er.

(2024-06-30)


Västmanlands Television gör inslag om museet i Köping


Tidigare i år öppnade Bil- och Teknikhistoriska museet i Köping sin nya utställning "I Backspegeln", inlånad trån Tekniska museet i Stockholm. Detta har uppmärksammats av Västmanlands Television som gjort reportage från museet. Utställningen presenteras i korthet och utställningsansvarige Hans Eriksson har intervjuats.

Inslaget kan ses på vastmanland.tv.

(2024-06-28)


Mässing&Nickeltema i Årstaviken


AHK har publicerat resten av säsongens teman vid måndagsträffarna i Årstaviken. Den 29:e juli är temat Mässing&Nickel. Välkomna dit!

(2024-06-28)


Göran Flank och Håkan Löfdahl pysslar om T-Forden. Foto: Calle Ros-Pehrson/Tekniska museet.

Tekniska museets T-Ford körklar och återlämnad


Tekniska museet i Stockholm har i över 50 år ägt en T-Ford. Vid inköpet var tanken att bilen skulle användas för att köra besökare, eller "ponnyridning" som det beskrevs på den tiden. Bilen var dock sliten och behövde en restaurering. Detta blev inte av och bilen har stått stilla på museet sedan dess. Fram till nu.

För ett par år sedan tog Göran Flank och Håkan Löfdahl från T-Fordklubben kontakt med museet och föreslog att göra iordning bilen. Det mottogs positivt och ett samarbetsavtal skrevs mellan Tekniska museet (TM), föreningen Tekniska museets vänner (TMV) och Svenska T-Fordklubben (STFK). Klubben åtog sig att restaurera bilen och göra den körklar med målet att den skulle rulla till museets 100 års-jubileum i år, 2024.

Arbetet med bilen har fortgått enligt plan. Vintern 2022/2023 hämtades bilen av Håkan som genomfört en reparation av motorn. Topplocket var frostsprucket och fick bytas. Sotavlagring under kolvarna fick brännas bort och även en kolv var sprucken och fick bytas. Ventilerna har slipats in och ventilspelen justerats. Ram- och vevlager smörjdes upp och kunde återmonteras. Vintern 2023-2024 fortsattes arbetet med uppstart av motorn och återställande av resten av bilen till teknisk korrekt för T-Ford 1920. Ett antal andra medlemmar från klubben har bidragit på olika sätt.

Nu i maj fick bilen för första gången på över 50 år återigen ut och köras och visas upp på veterabilsevenemang. Den 26:e maj deltog bilen vid Gärdesloppet och den 30:e maj var det dags för officiell överlämning till Tekniska museet. Göran Flank från T-Fordklubben var på plats och likaså var Tekniska museets styrelseordförande Christer Fuglesang som fick en lektion i att starta och köra T-Ford. Kl 15:00 vid museets entré ute på Gärdet, på dagen 100 år efter att Ford etablerade sig i Sverige, överlämnades bilen och Christer gjorde en provtur.


Bilen har fått en nymålad skylt, med sitt gamla igenkänningsmärke X961. Handmålad precis som det var på den tiden innan 1924, med minst 10 centimeter höga tecken och med minst 15 millimeters stapelbredd. Foto: Calle Ros-Pehrson/Tekniska museet.

Utöver att göra iordning bilen maskinellt har klubben även forskat i bilens historia. Den är tillverkad 1920. Motornumret är från september detta år. Men bilens tidiga historia i Sverige har varit okänd. Den hittades i slutet av 40-talet i Bergsjö av Henry Sjöblom som satte den i trafik 1949. Bilen blev då ommålad i grönt med gul/röda hjul. Typiskt för äldre bilar som användes till "jippo" på den tiden. Sedan köptes den 1952 av Lennart Cederlöf i Enköping. Han döpte den till Onkel Tom och deltog med bilen i Sveriges första veteranbilslopp, Genevieve-loppet 1954. Senare samma år köptes bilen av Ragnar Fors i Stockholm. Han var med och grundade T-Fordklubben år 1955 och denna bil fick då medlemsnummer 1. Han hade sedan kvar den till 1970 då den köptes till Tekniska museet, på initiativ av Gert Ekström. Senast den var i trafik var år 1969.

Tiden från innan den hittades i Bergsjö var däremot okänd. Nya efterforskningar har dock lett till att historien tros ha nystats upp. Enligt Göran Flank såldes den ny av bilkungen Evald Lönnberg i Hudiksvall och hamnade senare i Mellanfjärden/Jättendal där den blev skrotad 1930. Registreringsnumret var X961 och detta registrerades 7:e april 1921 med första ägare A. J. Lundström i Hudiksvall.

Bilen kommer ingå i Tekniska museets så kallade Handling colletion, en beteckning museet använder för objekt som är i funktionsdugligt skick. Bilen har för övrigt identifieringsnummer TM35129 i museets samlingar. Och lite officiell information från bilens överlämnande till museet kan läsas i detta pressmeddelande.

(2024-06-15)

Bild från tidigare i år, under bilens verkstadsvistelse. Håkan Löfdahl, som här står invid T-Forden, har gjort mycket av arbetet på bilen. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.

Tekniska museets chef över samlingar Christian Stadius polerar. Foto: Calle Ros-Pehrson/Tekniska museet.

Den 26:e maj deltog bilen tillsammans med MHRF på Gärdesloppet. Självklart är bilen MHRF-försäkrad. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.

T-Forden fick även sällskap av Tekniska museets tricycle som syns här till höger. Det är en De Dion-baserad Comiot från 1899. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.

Den 30:e maj överlämnades bilen officiellt till Tekniska museet. Här har museets ordförande Christer Fuglesang precis vevat igång motorn inför provkörning. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.

Göran Flank, från Svenska T-Fordsklubben och Svenskt Motorhistoriskt Arkiv, förbereder inför överlämnandet till Tekniska museet den 30:e maj. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.

Ett av en serie fina foton från Tekniska museet från bilens sista iordningsställande inför uppvisning. Här ses Göran Flank och med ryggen mot fotografen sitter Christian Stadius. Göran från T-Fordklubben har varit drivande i projektet att göra bilen körklar. Christian jobbar med kunskap och samlingar på Tekniska museet och är en av de drivande krafterna från museets sida till att så många av deras fordon hålls körbara. Foto: Calle Ros-Pehrson/Tekniska museet.


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021

April 2021

Maj 2021

Juni 2021

Juli 2021

Augusti 2021

September 2021

Oktober 2021

November 2021

December 2021

Januari 2022

Februari 2022

Mars 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

Augusti 2022

September 2022

Oktober 2022

November 2022

December 2022

Januari 2023

Februari 2023

Mars 2023

April 2023

Maj 2023

Juni 2023

Juli 2023

Augusti 2023

September 2023

Oktober 2023

November 2023

December 2023

Januari 2024

Februari 2024

Mars 2024

April 2024

Maj 2024


                                      © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se