Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Förfrågan om Puch Alpenwagen från Svedinos bilmuseum


Häromdagen fick vi in en förfrågan angående den Puch som tidigare stått på Svedinos bilmusum i Ugglarp. Precis som många andra av museets bilar har den sålts och hamnat utomlands. I detta fall har den hamnat i sitt hemland, Österrike. Ägaren är Karl Haar som är uppvuxen i Puchs hemstad Graz. Hans far var även anställd på Puch och jobbade med deras motorcyklar. Karl har även en Cadillac 1921 och hans förfrågan har förmedlats av Stig Fransson, tillika Cadillac-entusiast.

Bilen från Lennart "Svedino" Svedfelt är en Puch Typ XII 6/20 PS. Trots att Svedino kallade den en 1912:a är den snarare tillverkad cirka 1920. Bilen har länge haft en Opel P4 motor, vilken fortfarande sitter monterad. Men originalmotorn finns kvar och har reparerats av Karl. Bilen har chassinummer 3299 och Puchmotorn är stämplad 13557 och 257.

Enligt Svedino köpte han bilen 1956 i Gävle. Bilen var då registrerad X33133 och ägdes av Per-Åke Larsson som registrerat in bilen år 1955. I registreringshandlingarna noteras även att bilen endast får framföras i 30 km/tim. Bilens växellåda är också spärrad till första och andra växeln. Gissningsvis har bilen alltså använts som EPA-traktor. Vem som ägt och brukat bilen tidigare är dock inte känt.

Genom en snabb kik i några olika bilregister kan jag hitta runt 25-30 Puch i Sverige i början på 1920-talet. Drygt hälften av dem av Typ XII 6/20 PS, övriga mestadels Typ VIII 14/38 PS. Den geografiskt närmsta bilen till Gävle var en 6/20 PS i Älvkarleby, ägd av Algot Wandery. Det finns dock inget som styrker att det är samma bil. Uppdatering: Denna hade motornr 13530, så det är inte samma bil.

Karl är intresserad av att nysta i bilens tidigare historia. Så om du känner till någonting kring denna bils historik eller fotografier, hör gärna av dig till redaktören så förmedlas kontakt. Det tidigaste foto jag känner till på bilen ska vara taget vid något rally på 50-talet där bilen kördes av Sven Härnström (bild finns i Autohistorica 3/77).

Karl är även intresserad av allehanda delar till Puch 6/20 och 14/38.

Vi önskar Karl lycka till med renovering och efterforskningar!

(2023-02-13; Uppdaterad 2024-02-15)



Provkörning av Katrineholms hembygdsförenings Peugeot 1909


Arbetet med den Peugeot 1909 som ägs av Katrineholm-Stora Malms hembygdsförening fortsätter. Stora framgångar har gjorts. Bilen rullar nu för egen maskin. Under mildvädret dagarna före julhelgen var det barmark och solsken i Katrineholm. Då passade de på att ta ut och provköra bilen utanför hembygdsgården vid Stora Djulö herrgård. Jan Österberg delade med sig en filmsnutt från provkörningen via Facebook.

Ett av de återstående projekten är registreringsbesiktning. De letar även efter en passande mässingsbaklykta till bilen. Övriga lyktor är franska BRC.

(2024-02-11)


Styrkeprovet i Lindesnes 1-4 augusti 2024


Idag skickade NVK med Trygve Krogsæter i spetsen ut inbjudan till årets Styrkeprov. Läs hela INBJUDAN (pdf-format). Anmälan har också öppnat och sker senast 1 maj. Anmäl er via NVK:s hemsida www.veteranvogn.no.

Här kommer även lite information som skickades ut förra veckan från våra norska vänner i NVK.


I løpet av de årene løpet har vært arrangert har alle deltakerlandene hatt som mål å presentere sine respektive land. I Norge har vi nå kommet til landets sørligste punkt, Lindesnes!

Lindesnes ligger midt på det «blide Sørland», et av Norges vakreste og viktigste ferieområder. Dette området vil vi også gjerne vise dere!

Løpet vil gå både langs kysten og litt inn i landet. Vi skal innom et par typiske hvitmalte sørlandsbyer, og vi skal besøke noen av områdets severdigheter og museer med kultur og industrihistorie.

Som utgangspunkt for løpet bruker vi Lindesnes havhotell, et flott hotell som ligger midt i havgapet. Hotellet ligger i tettstedet Spangereid, ca 65 km fra Kristiansand. Stedet er landskjent for sin restaurant «Under», Norges eneste serveringssted under havflaten, tegnet av arkitektkontoret Snøhetta. Spangereid ligger 382 km fra Oslo. Det er meget gode veier. Og om man har ferie til gode kan de gamle Sørlandsveiene kjøres, men da tar turen noen dager.

Det går 2 ferger til Kristiansand fra Hirtshals i Danmark, Color Line og Fjord Line. Det er mulig å nå disse fra Sverige ved først å ta ferge Göteborg-Fredrikshavn, for deretter å kjøre til Hirtshals (48 km). Det går også ferger fra Strömstad til Sandefjord.

Løpet er åpent for kjøretøyer i alle klasser, produsert før 1926. Alle T-Forder er invitert uansett årgang.

Gå inn på Norsk Veteranvogn Klubbs webside: www.veteranvogn.no for påmelding og priser.

Vi håper mange kommer fra hele landet og de andre nordiske land.


(2023-02-06)


T-Fordklubbens sommarrally 29-30 juni 2024


Svenska T-Fordklubben bjuder in till sommarrally i Dalarna i år igen. Läs hela inbjudan HÄR.

(2023-02-06)


T-Fordklubben håller årsmöte på Tekniska museet


Söndagen 18:e februari håller Svenska T-Fordklubben årsmöte på Tekniska Museet i Stockholm med start kl 13. För de som vill är det gemensam lunch från kl 12. Mötet avslutas med bildvisning och fika, och avslutas kl 15. Platsen är Lilla hörsalen på Tekniska museet. Det går att bli medlem på plats.

Detta är också blande de sista chanserna att besöka Tekniska museets utställning I Backspegeln - Zero City. Utställningen, som öppnade hösten 2022, är nu på väg att avslutas. Sista dagen utställningen är öppen är söndagen 3:e mars.

(2023-02-06)


Stig Franssons nya Fiat


Häromåret blev Stig Fransson i Kungsör färdig med sitt sista renoveringsprojekt, en Talbot 1932. Det skulle i varje fall ha blivit hans sista projekt. Men verkstaden har känts alltför tom, och nu har han uppdaterat oss med att han slagit till på ett nyförvärv, en 1927 års Fiat 503.

Stig har känt till denna bil sedan 25 år tillbaka eftersom ägaren Bosse är samma man han köpte sin Cadillac från. Bosse avled tyvärr förra sommaren, och efter det hörde Stig av sig till frun. Och efter några minuters samtal var han plötsligt nybliven Fiatägare.

Tanken är att göra bilen körbar, men behålla en del patinan. En så kallad "oily rag". Förmodligen kommer det inte finnas ork till en lika omfattande renovering som vi tidigare är vana vid när det gäller Stig.

Stig försöker även reda ut bilens tidigare historia. Den registrerades 1949 i Borås och ägdes då av en man som hette Tage Skönvall. Något tidigare registreringsnummer eller ägare är dock inte kända. Ett annat spår Stig följer upp är släktingar till denne Tage. Om ni som läser detta känner till något om denna bil får ni gärna höra av er, antingen via redaktören, eller direkt till Stig.

Vad gäller delar saknar Stig en del grejor till bilen. I nuläget är det främst generator, startmotor och ratt. Troligen behövs mera framöver. Har ni några Fiat 503-delar blir Stig säkert glad för ett samtal.

Vi avslutar med Stigs egen kommentar kring köpet: Lite tokigt kanske då man är så gammal. Jag längtade dock efter något att handgripligen pyssla med så nu är man på banan igen och det är trevligt att gå ut i verkstan.

Nedan några bilder från bärgningen. Sonen Thomas Fransson och kompisen Ulf Edlund hjälpte till.

(2024-01-14)


Julhälsningar


Flera av våra medlemmar har skickat julhälsningar via både epost och Facebook-gruppen Mässing & Nickel. Vi på redaktionen vidarebefordrar dessa hälsningar och skickar en egen, i form av detta kort från Svenska Automobilkompaniets julskyltning från julen 1913.

God Jul och Gott Nytt År!

(2023-12-23)

Från artikel i Ny Tidning för Idrott, publicerad 15 januari 1914.


2023 London-Brighton Veteran Car Run


För en månad sedan hölls det årliga rallyt mellan London och Brighton. I år är det 127:e gången i ordningen och som vanligt har vi fått inskickade bilder av en besökande Mässing&Nickelmedlem. Själva rallyt London-Brighton kördes 5:e november, som vanligt första söndagen i november. Dagen innan på lördagen var det som tidigare år utställning St James's International Concourse med ett hundratal av deltagarna uppställda vid St James's Palace.

Vad gäller deltagande svenskar är det bekanta ekipage som dyker upp. Familjen Arrgård fortsätter traditionen att delta med sin Pope-Toledo, och Autoseum deltog med två ekipage de har till låns från Tekniska museet. Dels sin fyrhjuliga De Dion-Bouton 1901, dels tricycle av samma fabrikat från 1899. Tyvärr tog sig inte alla i mål denna gång. Pope-Toledo var lika pålitlig som vanligt, men Tekniska museets De Dion 1901 var tvungen att bryta efter ett ventilhaveri. Bilen står nu med en trasig ventil, men en ersättare är beställd och så snart den är på plats förväntar Autoseums Vänner att bilen ska vara redo att köras med igen.

Det finns alltid något att uppmärksamma lite extra, vilket arrangörerna bakom Veteran Car Run brukar ta fasta på. I år firades bilarna från filmen Genevieve eftersom filmen firar 70 år. Den handlar om en fiktiv version av London-Brighton-loppet och har två karaktäristiska bilar som körs av huvudrollerna, en Darracq och en Spyker. Båda dessa bilar var på plats och deltog i rallyt i år, med samma startnummer de hade i filmen, 14 och 27. Den här filmen hade även stort genomslag här i Sverige, under namnet På vift med Genevieve. Ett av våra första veteranbilslopp som kördes året efter, 1954, kallades faktiskt Genevieve-loppet. Alla de deltagande bilarna hade smeknamn och en av dem kallades så klart Genevieve, en Dodge körd av Gunnar Philipson.

(2023-12-09)

Autoseums Vänner lämnar Hyde Park i De Dion-Bouton Typ G 1901. I besättningen ingick förare Rune Henriksson och bredvid sitter passagerare Björn Stensson. Med ryggen till sitter Carin Kajsa Björkman.

Tekniska museets bil är i gott sällskap under rallyt. Det deltar alltid ett antal encylindriga De Dion-Boutons. Här är ytterligare en från 1901, precis likadan som den svenska. Denna körs av Helen Jackson och Oscar Phillips.

Hit men inte längre. Autoseums De Dion-Bouton har tyvärr fått motorhaveri och fick bryta loppet. Björn Stensson ses till höger i bild. Foto: Autoseum.

Bättre gick det för Autoseums tricycle. Här har den kommit i mål i Brighton och står längs Madeira Drive. Även detta är en De Dion-Bouton, från 1899.

Arrgårds har anlänt till målet ytterligare en gång och Pope-Toledo 1904 står och vilar sig. Förare var Andreas Arrgård, med Carl-Olof som passagerare.

Nyligen dök det upp ett par fotografier från Lerbäcks hembygdsförening, från när Pope-Toledon hittades på Gottfridssons gård i Munkerud. Fyndskicket avviker en del från dagens utseende. Mannen vid ratten heter Valfrid Karlsson. Foto: Lerbäcks hembygdsförening.

Denna Darracq 1901 ägs av Paul Hoskins, men är också känd för oss i Sverige. Den här bilen ägdes nämligen av Melcher Ekströmer från Fågelfors. Han deltog i ett antal veteranbilsrallyn med bilen, från 1970-talet ända in på 2000-talet. På 70-talet var den dock mörkare blå till färgen, med röda skärmar.

Under concoursen på lördagen kunde man beskåda ett antal av de anmälda bilarna uppställda längs Marlborough Road vid St James's Palace. Här ses två Peugeot, närmst en grön 5 HP 1904 körd av David Little. Den röda bilen bakom tillhör familjen Whittemore och är en 7 HP 1904.

Den här Darracq från 1902 har spenderat största delen av sitt liv i Amerika, undanstoppad i olika samlingar. Framför allt spenderade den många år i Harrahs samling och sedan hos Mr. Brunick. Förra året köptes den dock av Dean Baker i Kanada som gjort den körbar och deltog för första gången i rallyt.

Här ses de båda bilarna från filmen Genevieve vid starten i London. Till vänster Spyker 1905 och till höger Darracq 1904. Båda bilarna ägs av Louwman-museet i Nederländerna.

Här är självaste Genevieve, som gav namn åt filmen. Den kördes av karaktären Alan McKim, och i verkligheten ägdes den av Norman Reeves och hade egentligen smeknamnet Annie. Bilen är en Darracq Type O 10/12 HP 1904.

Den här bilen kördes av filmens antagonist Ambrose Claverhouse. I verkligheten ägdes den av taxiföraren Frank Reece. Bilen är en Spyker 12/16 HP 1905. Den har nyligen målats om i samma färger den hade under filminspelningen.

Här lämnar Robert Hadfield London med sin ovanliga lilla brittiska bil. Det är en encylindrig Pick från 1901, tillverkad i Linconlshire av J.H. Pick åren 1900-1904.

Denna bil har inte många hört talas om. Det är en Deckert 1902, från en Paris-baserad tillverkare grundad av Henri Deckert. Bilen var anmäld av Barbara Dedman.

Förutom Darracq och Spyker, syntes ett antal statistbilar i Genevieve-filmen. Flertalet av dem är fortfarande återkommande deltagare i Veteran Car Run. Till exempel denna tvåcylindriga Panhard-Levassor från 1899 deltog i bakgrunden i filmen vid flera tillfällen. I år kördes den av Allan Gibbins.

Den här Star 7 HP 1904 är en av Veteran Car Runs riktiga veteraner. Den har tillsammans med sin ägarfamilj Newens deltagit över 50 gånger. Alla bilar som klarat denna bedrift blir belönade med VCR Gold Medal. Det borde inte vara många år kvar nu innan Arrgårds Pope-Toledo har förtjänat denna medalj.

De tre äldsta bilarna i årets rally var alla Peugeot. Här har startnummer tre, en Peugeot Typ 9 från 1896, precis anlänt till Brighton. Bilen är nyrenoverad och var anmäld av Charlie Brooks och körd av John Brooks.

Det deltog flera Cadillac Modell A i loppet. Den här bilen ägs av Cadillacexperten Pete Wood som också varit delaktig i Mässing&Nickels Facebook-grupp och hjälpt till med kunskap om våra många importerade encylindriga Cadillacdroskor.

Ytterligare en ovanlig bil som tagit sig till Brighton. Wilson-Pilcher var en kortlivad biltillverkare i London 1901-1904, grundat av Walter Gordon Wilson. Den här bilen kördes av Ross Brawn och är en 4-cylindrig modell från 1904.

Denna Mercedes-Simplex 1903 var en av de starkaste vagnarna med sina 60 hästkrafter. Bilen kördes av Tim Scott.

Här en härligt patinerad Flint 1903 på Madeira Drive i Brighton. Bilen kördes av Martyn Hudson.


Autohistorica skriver om den okända bilen Mendelssohn


I senaste numret av Autohistorica publicerades en artikel om ett i det närmsta bortglömt franskt bilfabrikat vid namn Mendelssohn. Namnet för annars tankarna till klassisk musik, vilket faktiskt inte är helt orimligt i det här fallet. Mannen bakom bilfabriken var nämligen släkt med kompositören Mendelssohn. Bilenfabrikatet Mendelssohn startade förmodligen som en licenstillverkad Passy-Thellier runt 1905, och 1907 startades ett projekt där dessa bilar skulle användas som droskbilar i flera europeiska städer, däribland Stockholm. Åtta bilar hann leveveras till kungliga huvudstaden innan projektet gick i graven. Mig veterligen har det inte skrivits om dessa bilar tidigare, och det har inte funnits några kända bilder. Men den senaste tiden har det dykt upp ett par nya bilder från stadsmuseet där vi äntligen har kunnat se hur dessa bilar såg ut. Här på Mässing&Nickel har det faktiskt också figurerat en Mendelssohn, men det var på den nu vilande sidan för oidentifierade fordon på Originalafdelningen. Där fanns ett par bilder på en Enköpingsdroska som tack vare de nya bilderna nu också kunnat identifieras som en Mendelssohn. Tack Torbjörn Litsfeldt och Leif Holmberg som engagerat sig i dessa bilder. Artikeln finns som sagt i Autohistorica 5/23 för den intresserade, och en snarlik version finns även i senaste numret av GMHK:s Ventilen. Artikeln är för övrigt författad av undertecknad.

(2023-12-03)

En av två nyfunna Stockholmsbilder med Mendelssohndroskor. Detta är den bästa bilden, och den enda framifrån, vilket ger oss en uppfattning om bilens utseende. Just bilen på bilden är en av fyra Mendelssohnbilar i den första skaran, som registrerades i Stockholm i juni 1907. Ytterligare fyra bilar registrerades senare under året, alltså totalt åtta bilar som hamnade i Stockholms drosktrafik. Om det såldes ytterligare någon bil direkt till annan köpare i Sverige är inte känt. Bilen på bilden är fotograferad utanför Messiaskapellet vid Idungatan 4 och vi kan se tydligt både registreringsnumret A332 och drosknumret 188. Foto: Stockholm stadsmuseum.

Denna bild har tidigare legat under kategorin oidentifierat på Originalafdelningen här på M&N. Nu har den dock identifierats som en Mendelssohn. Detta är en före detta stockholmsdroska som 1911 hamnade i Enköping, och bilden är ett utsnitt ur ett vykort från Folkets Park i Enköping.

Detta är samma bil, här parkerad på Kungsgatan i Enköping, men här har den moderniserats med en delvis ny kaross. Bilen ägdes av John Wallinder som drev åkeri tillsammans med sin bror Ivar. Av skylten på taket att döma användes den till att frakta stadshotellets gäster. Foto: Bozze Lundgren.


Classic Motor skriver om tidig bil i Jokkmokk


Classic Motor har för ett par dagar sedan publicerat en inskickad bildförfrågan kring en mycket tidig bilbild från Norrland. Artikel kan hittas via denna länk till deras hemsida. Bilden är från Jokkmokk och känns bekant för oss i Mässing&Nickel. Den här bilden finns nämligen hos en av våra medlemmar, Claes Rocklin i Boden, och finns presenterad på vår Originalafdelning. Se under Northern. Vår medlem Göran Flank har bidragit med ett expertsvar till tidningen, som förklarar att det rör sig om en amerikansk Northern från cirka 1904 som såldes i Sverige av Södertälje Verkstäder under namnet Norden. Det är alltid positivt när registreringsnummer är synliga på gamla bilder. I det här fallet väcker det dock några frågor, eftersom nummer B5 inte tillhörde någon bil utan en motorcykel ägd av Hjalmar Cederström i Södertälje. Om vi kan få något svar på detta mysterium får framtiden avgöra.

(2023-12-02)

Bilden är från Jokkmokk och finns även hos Jokkmokkbaserade museet Ájtte. Fotografiet är taget utanför gästgiveriet i Jokkmokk och i bakgrunden ses banken och järnhandeln. Omständigheterna kring varför bilen är i Jokkmokk eller vilka personerna är saknas dock. Foto: Ludvig Wästfelt (Wästfelts Foto, Jokkmokk).

I liggaren med Stockholms läns bilregister hos stadsarkivet kan vi läsa att igenkänningsmärke B5 registrerades 5:e juli 1907, men mystiskt nog tillhörde det en motorcykel. De två efterföljande numren, B6 och B7, var dock automobiler. Båda två registrerade på just Södertälje Verkstäder och dessutom registrerade samma dag, 5:e juli. Hur detta egentligen hänger ihop med numret på bilden är tyvärr höljt i dunkel.


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021

April 2021

Maj 2021

Juni 2021

Juli 2021

Augusti 2021

September 2021

Oktober 2021

November 2021

December 2021

Januari 2022

Februari 2022

Mars 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

Augusti 2022

September 2022

Oktober 2022

November 2022

December 2022

Januari 2023

Februari 2023

Mars 2023

April 2023

Maj 2023

Juni 2023

Juli 2023

Augusti 2023

September 2023

Oktober 2023

November 2023


                                      © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se