|
På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen,
större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens
medlemmar.
Tipsa gärna om nyheter:
massingnickel@sorliden.se.
I den här nedladdningsbara
filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.
|
T-Fordarna och en del av A-Fordarna.
Ångans dag i Mariefred
Ångans dag firades traditionsenligt första lördagen i juni i Mariefred. Ångaren Ejdern kom från Södertälje och Östra Sörmlands Järnväg körde med flera ångtåg mellan Ångbåtsbryggan – Stationen – Läggesta. Numera kan man åka ångtåget hela vägen till Taxinge slott också. Veteran- och entusiastbilsutställningen var omfattande med uppskattningsvis 200 bilar, de allra flesta från 1950-talet och framåt. En Ford 1939, 4 T-Ford och 6 A-Ford var de enda förkrigsbilarna. Mässing & Nickelbilarna var samlade på ett ställe och många beundrade dem. En jättefin A-Ford Roadster 1930 med Miller toppventil och tidstypiskt klädda herrar fick publikens förstapris före en ombyggd VW buss och en Ford Escort Mexico.
Text och foto: Lennart West.
(2023-06-05)
|
Mikael Svanes T-Ford 1913 och Lennarts A-Ford 1930.
|
Ångloket Hamra.
|
Ny bok med information om "svenska" bilen Velox och Schütte-Lanz
De som har läst Gert Ekströms böcker om svenska bilar känner kanske igen namnet Velox. Det var en tysktillverkad bil med svensk anknytning som ibland nämns när man pratar om svensktillverkade bilar. Det var nämligen svensken Gunnar Andersson som låg bakom denna satsning på att starta tillverkning av en liten personbil. Han kontaktade den tyska fabriken Schütte-Lanz i Zeesen som tidigare tillverkat luftskepp och kom 1921 överens om att starta tillverkning av bilen Velox. I Sverige startades företaget Velocitas för försäljning av bilarna och som teknisk ledare i företaget engagerades Åke W. Eklund, en välkänd deltagare i biltävlingar vid denna tid. Projektet blev dock kortlivat och lades ned 1923.
Den nya boken är skriven av Denny Hafemann, som är uppvuxen i närheten av Zeesen, och handlar om Zeesens industrihistoria. Stora delar av boken handlar om fabriken Schütte-Lanz och två kapitel behandlar deras korta historia som biltillverkare. Dels det initiala svenska projektet Velox som pågick 1921-23. Sedan gjordes även ett efterföljande försök att tillverka en bil under eget namn 1923-24. Boken innehåller ett antal fabriksbilder på bilarna som aldrig tidigare publicerats.
Studerar man Velox-bilen ser man också att den är identisk med de båda andra tyska bilarna IPE och Lindcar, något som aldrig tidigare utforskats. I denna bok kan man dock läsa den enkla förklaringen att Andersson helt enkelt hade köpt upp det konkursade företaget IPE. Detta och mycket mer detaljerade uppgifter kan läsas i den nästan 350 sidor långa boken som är på tyska och heter Hergestellt im Verborgenen. Den kan köpas för 50 EUR, eller snarare kunde. Den är för tillfället slutsåld, men en ny omgång ska tryckas i juli.
(2023-06-05)
|
Panhard & Levassor till salu på Bilweb Auctions
Vid nästa auktion hos Bilweb Auctions kommer en ovanlig Panhard & Levassor säljas. Det rör sig om en modell X31 med tolv skattehästkrafter (12 CV). Detta var den sista Panhard-modellen med ventilstyrd motor, innan de helt gick över till slidmotorer, och den hade en 2275 cc 4-cyl motor. Årtalet på denna bil har tidigare angetts till både 1919, 1920 och 1921, men numera verkar det vara 1921 som gäller. Bilen har i alla fall gått som ny i Norge där den registrerades 1922 på nummer C-2430. Sedermera hamnade den på en bilskrot i Svinesund där en AHK-medlem hittade den runt 50- eller 60-talet. Den införskaffades senare av Ernst Schaffer som ägde den i ett 40-tal år. Sedan såldes den 2019 på just Bilweb Auctions och hamnade utanför Göteborg, men är nu alltså till salu igen.
Vid samma auktion säljs även en T-Ford 1923 som ägs av en av våra regelbundet aktiva medlemmar i M&N:s Facebook-grupp, Jonny Eriksson. Budgivningen startar den 1:e juni och avslutas 8:e juni. Läs mer om Bilwebs Juniauktion på bilwebauctions.se.
(2023-05-29)
|
Årstaviken 2022. Foto: AHK/Lasse Westermark.
Mässing&Nickel-tema på AHK:s veckoträffar i sommar
AHK:s måndagsträffar vid Årstaviken brukar varje år ha tema Mässing&Nickel under en av sina måndagar. I år blir det måndagen den 24:e juli, och då är alla i Mässing&Nickel speciellt inbjudna att delta. Även AHK Upplands tisdagsträffar vid Ulva kvarn kommer ha ett Mässing&Nickel-anpassat tema. Tisdagen 18:e juli har de nämligen sitt sedvanliga tema förkrigsfordon.
(2023-05-28)
|
Scania-Vabis CLb 1925. Bilen har tjänstgjort i Helsingborg till cirka 1956 och tillhör numera Helsingborgs Brandkårs Museiföreing.
Brandbilsrally i Mora
Brandhistoriska Sällskapet brukar anordna ett årligt brandbilsrally någonstans i Sverige. I år gick det av stapeln i Mora förra helgen. Evenemanget anordnades tillsammans med Norra Dalarnas brandkår och hade utgångspunkt vid Mora Parken. Själva rallyt på lördagen 20:e maj gick runt Orsasjön med vackra vyer och lunch på ångbåtsudden i Orsa. Dagen avslutas med bankett på Mora Parken.
Totalt var 28 ekipage anmälda till rallyt, varav tre fanns inom Mässing&Nickels intresseområde, två Scania-Vabis 1925 och 1931, och en Chevrolet 1929.
(2023-05-26)
|
Denna patinerade Chevrolet från 1929 tillhör Södra Älvsborgs räddningstjänstförbund. Fordonet som är "helt original" var i tjänst i Fritsla till 1966.
|
Scania-Vabis från 1931 av chassityp 2555/2, som tillhör Röda Hanen i Stockholm. Denna tjänstgjorde i Stockholm fram till 1955 med nummer 6 och registreringsnummer A6548.
|
Rapport från Stig Franssons bilmuseum i Kungsör
Helgen som var hade Mässing&Nickelmedlemmen Stig Fransson öppet till sina samlingar i Kungsör i samband med kommunens årliga kultursatsning. Han delar även med sig av en rapport från helgen:
Ja så har Konst och hantverkssafarin 2023 varit i strålande sommarväder. Till mitt bilmuseum kom ca 120 st besökare, allt ifrån unga som gamla. Trevliga människor som var roligt att prata med om mina gamla bilar och grejor. Alla verkade tycka om vad de såg och många blev kvar länge. En del provade också att logga in på mina QR-koder som jag har vid varje bil. Kontentan av det hela var att det blev en trevlig helg.
(2023-05-25)
|
Bil- & Teknikhistroiska samlingarna i Köping firar MG 100 år med ny utställning
M.G. M-Type Midget 1930.
Den första maj öppnade Bil- & Teknikhistroiska samlingarna i Köping sina portar för årets säsong. Påföljande helg, den 6:e maj var det kl 13:00 officiell lansering för deras nya utställning för säsongen. I år blir det specialutställning med fokus på MG:s 100 års-jubileum. Dessutom firar museet 25 år!
Två av fordonen faller inom Mässing&Nickels 1931-gräns. Äldsta bilen är en M-Type från 1930 som lånats ut av Dag Sollander från Västerås (aktiv i Aros motorveteraner). Denna har efter Dags renovering bl.a. synts på Gärdesloppet, där den tagit en 1:a placering. Den andra M&N-bilen är en 1931 års MG C-Type som lånats ur Allan Söderströms samlingar. Ytterligare en 30-talare deltar på utställningen, en ovanlig Q-Type 1934, samt någara ännu nyare MG.
Ett TV-inslag med intervjuer med museets Hans Eriksson samt MG-klubbens Tommy Lyngborn kan ses på Västmanlands Television.
(2023-05-17)
|
M.G. C-Type var en modell byggd för tävling som tillverkades i endast 44 exemplar. Denna importerades av Allan Söderström och tävlade vid Grand Prix-tävlingarna Rämen och Vram.
|
Ingemar Olssons Brennabor L4 6/18 1913 som efter många år var färdigrenoverad 2016.
Liljegren Vintage Collection - Auktionerna avslutas 31 maj-4 juni
Objekten i den stundande värmländska auktionen har precis publicerats hos Sajab Auktioner, och budgivningen kommer pågå i två veckor. Det blir totalt över 1300 utrop utspridda på fem dagar. De första objekten att avslutas är bilarna, som klubbas onsdagen 31 maj. Sedan följer fyra dagar med bildelar, motorer, litteratur, skyltar med mera.
Metz Modell 22 1913, importerad från ett museum i Kanada.
Auktionen kallas Liljegren Vintage Collection och det är en av våra Mässing&Nickelmedlemmar som står för försäljningen. Bland de äldre bilarna märks flera tidigare Styrkeprovsdeltagare, en Eldredge 1904, Renault Typ AX 1909, T-Ford Runabout 1915 och Fiat 501 1920. Dessutom säljs en A-Ford Roadster 1931 och en orenoverad Metz 1913. En sådan finns även hos en annan M&N-medlem. Därutöver ingår ett gäng engelska bilar, en Austin Seven 1931, en påbörjad renovering av Daimler 16 HP 1925, en Rolls Royce Phantom I 1928, samt ytterligare en Phantom I 1928 under renovering.
Ytterligare en annan värmländsk bil har också dykt upp på auktionen. Även den kommer från en av våra Mässing&Nickelmedlemmar. Det är framlidne Ingemar Olssons Brennabor som också ska säljas. Denna har lokal värmländsk historia och det vore så klart kul om den fick stanna i Sverige.
Läs mer om dessa och alla andra objekt på Sajabs hemsida.
(2023-05-16)
|
Bugatti har flyttat in på Sven-Harrys konstmuseum
I sommar har Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm en ny utställning kallad Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet. Den fokuserar på denna "turbulenta era med stor framtidstro där maskinen var redskapet för att befria människan". Höjdpunkten i utställningen är en av motorhistoriens mest omtalade bilar när det kommer till formgivning, bilkonstruktören Ettore Bugattis skapelser. Bland alla andra konstverk har två Bugatti fått centrala platser i utställningshallarna. Dels en Typ 22 Brescia 1925, dels en Typ 40 Grand Sport 1927. Dessutom visas en Baby Bugatti, en Typ 35 i halvskala som först byggdes till Ettores son, och som sedan faktiskt serietillverkades på 20- och 30-talet. För detta bilhistroiska fokus i konstvärlden kan vi tacka Bugatti-mannen Anders Wahlgren som har hjälpt till som gästcurator till utställningen. Han har en livslång passion för Bugatti, och gjorde bland annat en dokumentär om företaget på SVT för några år sedan. Det är även hans bilar som lånats ut. Utställningen öppnade redan i april och är öppen fram till 24 september. Mer infromation kan läsas på museets hemsida.
(2023-05-12)
|
Jan Segerfeldt höll i ordet för dagen. Här berättar han samma invigningstal som gjordes 1923.
100 års-firandet av Automobilutställningen i Göteborg 1923
I tisdags var det exakt 100 år sedan den Internationella Automobilutställningen invigdes i Göteborg den 9:e maj 1923. Den hölls i samband med Göteborgs Jubileumsutställning som firade Göteborgs 300 års-jubileum år 1923 (fast staden egentligen då hunnit bli 302 år!). Invigningen förrättades av Gustav V, och utställningens styrelseordförande Dan Broström höll tal. Årets firande hölls på ungefär samma plats där invigningen var 1923, vid Burgårdsplatsen. Vid klockan 12 drogs ceremonin igång genom att GMHK:s Jan Segerfeldt berättade lite om utställningens bakgrund och läste sedan upp Dan Broströms tal från 1923.
En av deltagarna, Rickard Brisshäll, sände live-video från tillställningen. Denna video finns nu tillgänglig i Mässing&Nickels Facebook-grupp. Tack för detta Rickard!
Det har även gjorts lite ny forskning kring denna utställning de senaste åren, som bland annat påpekar den troliga inverkan denna utställning hade på Volvos grundande. Artiklar om detta finns publicerade i flera tidskrifter, bland annat GMHK:s Ventilen, GP och Classic Motor.
(2023-05-11)
|
Rickard Brisshäll ställde ut denna Crossley 14 hp 1923. Den är alltså från precis rätt år och beställdes faktiskt under utställningen 1923.
|
Mässing&Nickel-medlemmen Per-Åke Larsson från Kungsbacka deltog under firandet. Här berättar han om sin 1922 års Chevrolet modell 490.
|
Arosmarknaden i Västerås 6:e maj
I lördags anordnade Aros motorveteraner sin årliga marknad på Johannisbergs flygfält. Där gäller både marknad och finbilsparkering, och ett par Mässing&Nickel-fordon hade tagit sig dit. Både Svenska A-Fordarna och T-Fordklubben var på plats.
Här följer lite inskickade bilder.
(2023-05-08)
|
T-Fordklubbens tält omringad av familjen Lundströms bilar, som fick representera klubben för dagen. Till vänster Pelle Lundströms 1923 års Touring och till höger Barbro Lundströms 1920 års Runabout. Bakom den skymtar Pelles 1914 Touring.
|
Svenska A-Fordarna representerades av den flitige marknadsbesökaren Bertil Björkman. Bilen är hans A-Ford Town Sedan från 1930. Denna har en Murray-kaross och karossbeteckningen på denna modell är 155C.
|
Denna Chevrolet Superior Serie K Touring från 1925 stod på finbilsparkeringen och är hemmahörande i närbelägna Kolbäck.
|
Lars Erikols från Västerås kom med sin Chevrolet National Serie AB från 1928. Även denna med Touring-kaross.
|
Äldsta bilen var Pelle Lundströms T-Ford från 1914. Det har nyligen framkommit att denna såldes ny av Gjestvangs till John Weman i Reijmyre, för att sedan hamna i Vingåker år 1920 på Ängs gård där Pelle hittade den långt senare.
|
En trevlig fyrdörrars sedan precis från tiden då täckta bilar övergick och blev mer populära än öppna touring-modeller. Detta är en Dodge från 1927, hemmahörande i Västerås.
|
Kungsörs Konst och Hantverkssafari 20-21 maj
Även i år bjuder M&N-medlemmen Stig Fransson in till sitt bilmuseum under Kungsörs kommuns Konst och Hantverkssafari. Portarna kommer vara öppna 20-21 maj kl 11-16 på Kungsgatan 16 i Kungsör. Stigs inbjudan kän läsas HÄR.
En nyhet är att Stig fixat QR-koder med länkar till information om alla sina bilar. Både i text, bild och ljudformat, som även går att avnjuta hemifrån. QR-koden i inbjudan går till exempel till historien om Stigs Cadillac.
(2023-05-05)
|
Evenemangstips till början av sommaren
Här är ett par tips om några av den tidiga sommarens evenemang, speciellt inriktade på Mässing&Nickels område. Några av tipsen har alldeles nyligen skickats in till oss i M&N och har därmed lite kort varsel.
MHS Lopp 30
Om ett par veckor, den 14:e maj, hålls årets MHS Lopp 30 med utgångspunkt från Nifsta gård. Det kommer blir en rallyrunda på runt 8 mil och det finns platser kvar. Sista anmälningsdag är nu på söndag, den 7:e maj. Information: mhs.se
T-Fordsmarknad
T-Fordklubbens marknad i Vingåker hålls 20:e maj och är även i år öppen för Mässing&Nickel, samt även för A-Ford. Information: Inbjudan.
Körsällskapets Sommarträff
Den 2:e juli har Körsällskapet en sommarträff i Stävie. Det blir en åktur plus gemensam måltid. Senaste anmälningsdag är 22:e juni. Information och program: Inbjudan.
Firande av Sveriges första bil i Norrköping
Helgen den 7-9:e juli anordnar NVBK och Peugeotklubben firande av Sveriges första bilfärd, som skedde i juli 1891 i Norrköping! Öppet för deltagare med Mässing&Nickelfordon (alltså upp till 1931), samt Peugeot av alla årgångar. Det blir en körrunda på ca 3 mil samt uppställning på Gamla torget på lördagen, gemensamma middagar, med mera. Cirka 12 M&N-fordon är anmälda, men det finns plats för fler. Några höjdpunkter är flera deltagande ångbilar, både i original och nybyggda kopior. Missa inte det! Sista anmälningsdag är den 10:e juni. Information och program: Inbjudan.
Jubileumsutställningen i Göteborg
GMHK bjuder in till 100-års firande den 9:e maj:
Nu är det 100 år sedan vi hade en stor internationell bilutställning i Göteborg och det vill vi fira! Jubileumsutställningen i Göteborg 1923 (då det var 302 år sedan staden grundades) har många göteborgare hört talas om men den internationella automobilutställningen i Göteborg är mindre känd idag. Den öppnade den 9 maj 1923 med tal av Dan Broström och invigningen förrättades av självaste H M kung Gustav V. Vi är några som tycker att den här dagen bör uppmärksammas. Vi vill därför fira hundraårsminnet med att hålla en liten ceremoni på ungefär den plats där invigningen var 1923, vid Burgårdsplatsen som ligger i korsningen mellan Sten Sturegatan, Berzeliigatan, Skånegatan och Valhallagatan. Vi hoppas att minst två bilar från 1923 ska finnas på plats vid vår träff men det är fritt att delta med valfri entusiastbil, oavsett årgång. Tanken är att vi ska kunna använda befintliga 30-minuters gratis parkeringsplatser på Valhallagatan. Tid: tisdagen den 9 maj kl 11.45-12.15. Vi kommer att ha med oss en fin kopia av den ursprungliga reklam-affischen för bilutställningen. Exakt kl 12.00 kommer vi att läsa upp Dan Broströms invigningstal. Välkomna att vara med att fira med oss!
(2023-05-04)
|
Större M&N-samling säljs av Sajab Auktioner
Äldsta bilen, en Eldredge 1904. Detta var ett kortlivat fabrikat som fanns runt 1903-1906 och som tillverkades av en symaskinsfirma i Belvidere, Illinois. Bild: Sajab Auktioner.
Häromdagen släppte Sajab information om en uppkommande försäljning av en större samling, med en hel del fordon inom Mässing&Nickels intresseområde. Det är en M&N-medlem i de värmländska skogarna som bestämt sig för att avyttra sin samling på grund av ålder. Flera av fordonen är kända, då ägaren har varit flitig deltagare på bland annat Styrkeprovet. Bland bilarna märks Eldredge 1904, Renault 1909, T-Ford 1915, Fiat 1920, Daimler, Rolls-Royce, A-Ford 1931, och bland motorcyklarna Pierce, Indian, Cleveland, Henderson, Husqvarna, DS, ACE, med flera.
Auktionen är uppdelad i två tillfällen, bilarna säljs i slutet av maj, och motorcyklarna i september. Mer information kan läsas på Sajabs hemsida, och mer information tillkommer senare. Det finns även en video med rundvandring i samlingarna som kan ses HÄR på YouTube.
(2023-04-28)
|
Amilcar med svensk historia till salu av Bilweb Auctions
För den sportbilsintresserade finns nu en Amilcar CGS 1927 till salu i Bilwebs senaste auktion. Det är en bil som spenderat hela sitt liv i Sverige. Den såldes ny 1927 i Helsingborg och hamnade på 30-talet i Härnösand. Här inregistrerades den 1936 med nummer Y3326, på målare S.Å. Boström. Han var på sin tid känd tävlingsförare, också känd som "Steppen" Boström. På 60-talet köptes bilen från Boström i delar av nuvarande ägarens far. Den renoverades sedan, men har knappt körts. Dags för någon att ta över och ta ut den på vägarna!
Bilen har varit till salu av och till sedan 2019, på bland annat PreWarCar, men nu är det alltså auktion som gäller. Budgivningen är redan igång, och avslutas nästa torsdag, 27:e april. Auktionen kan hittas på denna länk.
(2023-04-21)
|
Kopia av Gunnar Kaléns Rekord-Qvarn från 1929-30.
Rapport från årets Custom Motor Show i Jönköping
Påsken är här, och det betyder också att Custom Motor Show på Elmia är här. Här följer lite inskickade bilder. Som vanligt är det inte så stort utbud av de allra äldsta fordonen, men ett par 20- och 30-talare kunde räknas in.
Ett genomgående tema i alla hallarna var elbilskonverteringar, allt från eldrivna racerbilar, kitcars, nybyggda eldrivna klassisker i Porsche 356-stuk, till flertalet elkonverterade veteranbilar, Volvo Duett, Saab Sonett, VW Bubbla, Porsche 911 etc. Även 30-talarna har drabbats av detta, i hall D kunde man beskåda en eldriven Ford Modell AA.
(2023-04-12)
|
Utställningens pampigaste vagn var denna Cadillac V16 Convertible Coupé från 1930. Renoveringen av denna bil påbörjades på 60-talet i USA. Senare importerades den till Sverige och här slutfördes renoveringen. Nuvarande ägare är Kenneth Öhrn i Säter. En likadan bil finns hos Mässing & Nickelmedlemmen Anders Läck.
|
Francis-Barnett Super Sport. Detta var ett brittiskt fabrikat som grundades 1919 av Gordon Inglesby Francis och Arthur Barnett. Gordon var dessutom son till Graham Francis, som var grundare till företaget Lea Francis. Detta exemplar är från 1929 och har en Villiers-motor på 172cc. Cykeln ägs av Börje Eriksson i Vikingstad.
|
Denna Ford Modell AA ägs av Lars Svensson i Uppsala, ägare till SH Bygg (som firar 100 år), och har konverterats till eldrift av Leif Tufvesson och Lars Erik Lindberg. Under skalet döljer sig teknik från Volvo C30 Electric. Bilens yttre har dock behållits i patinerat originalskick, och även resten av bilen är i stort sett orörd för att möjliggöra återställande till originalskick. Mindre uppdateringar innefattar hydrauliska bromsar och 12 volts elsystem. Tycka vad man vill om elkonverteringen, men detta ekipage kommer nog förvirra många åskådare var än det susar fram.
|
Passande kavalkad av lolakproducerade Husqvarna-cyklar. Denna utställning är centrerad kring olika tävlingsmaskiner, både original och kopior. Från vänster ses: 550cc Modell 180 1927, Börje Svensson, Värnamo. 730cc Special 1926, Claes Lindblom, Göteborg. 600cc Specialracer 1930, Per Jarbelius, Gävle. 600cc Specialracer 1930, Magnus Thorsson, Tenhult. 700cc Specialracer 1931, Husqvarna Museum. 350cc TT-racer 1931, Per Jarbelius, Gävle.
|
Precis som vid utställningen 2019 ställde Verktygsboden ut denna Nash i sin monter. Bilen är av 1931 års modell och det är den mindre sexcylindriga modellen från detta år, som lämpligt nog heter Nash Six. Modellen har beteckning 663 vilket betyder att det är en tvådörrars Sedan. Detta var tillsammans med Coupe-modellen den billigaste bilen i Nash sortiment, till ett pris av $795.
|
Äldsta bilen på Elmia 2023 var denna Chevrolet National 1928 i fyndskick. Den kunde hittas i ett uppbyggt hönshus, med tillhörande hönskackel i högtalare. Den såg relativt komplett ut men saknade delar av inredningen. Ägare är Karin Östenstaf från Tierp.
|
Classic Motor skriver om tidiga motorcyklar
I senaste numret av Classic Motor (Nr5 2023) finns flera artiklar med tidiga motorcyklar. Den ena är första delen i en serie om Hjalmar Emanuel Sjöstrand och hans motorcykeltillverkning. Han började tillverka motorcyklar någon gång kring 1910 i Rävvåla i Dalarna, sedermera Saxdalen. De tidiga cyklarna hade encylindrig motor på ca 250cc, med snarkventil, remdrift och en intressant framgaffelfjädring. Motorcykeln som är avbildad i artikeln har spenderat hela sitt liv i Rävvåla och är en av tre kända exemplar. De andra två finns båda hos olika Mässing&Nickelmedlemmar. Nästa del i artikelserien kommer handla om Sjöstrands senare motorcyklar, som gick under namnet Surrac.
I samma tidning kan man också läsa om en trehjulig motorcykel från Gotland. Det är ett hemmabygge som byggdes av Fridolf Stenberg och var färdig 1922. Motorn var gjuten på Fole Mekaniska Verkstad och ekipaget var sammanbyggt med en sidovagn där både förare och passageraren hade sittplats. Den användes fram till andra världskriget, då den hamnade i beredskapsregister, och anmäldes slutligen skrotad på 50-talet. Resterna av den bevarades dock, och efter många års renovering av nuvarande ägaren Lasse Gardelin är den nu åter redo för de gotländska vägarna.
(2023-04-10)
|
Äldre nyheter
Februari 2010
Mars 2010
April 2010
Maj 2010
Juni 2010
Juli 2010
Augusti 2010
September 2010
Oktober 2010
November 2010
December 2010
Januari 2011
Februari 2011
Mars 2011
April 2011
Maj 2011
Juni 2011
Juli 2011
Augusti 2011
September 2011
Oktober 2011
November 2011
December 2011
Januari 2012
Februari 2012
Mars 2012
April 2012
Maj 2012
Juni 2012
Juli 2012
Augusti 2012
September 2012
Oktober 2012
November 2012
December 2012
Januari 2013
Februari 2013
Mars 2013
April 2013
Maj 2013
Juni 2013
Juli 2013
Augusti 2013
September 2013
Oktober 2013
November 2013
December 2013
Januari 2014
Februari 2014
Mars 2014
April 2014
Maj 2014
Juni 2014
Juli 2014
Augusti 2014
September 2014
Oktober 2014
November 2014
Juni 2015
Juli 2015
Februari 2016
Mars 2016
Oktober 2016
November 2016
December 2016
Januari 2017
Februari 2017
Juni 2019
Juli 2019
Augusti 2019
September 2019
Oktober 2019
November 2019
December 2019
Januari 2020
Februari 2020
Mars 2020
April 2020
Maj 2020
Juni 2020
Juli 2020
Augusti 2020
September 2020
Oktober 2020
November 2020
December 2020
Januari 2021
Februari 2021
Mars 2021
April 2021
Maj 2021
Juni 2021
Juli 2021
Augusti 2021
September 2021
Oktober 2021
November 2021
December 2021
Januari 2022
Februari 2022
Mars 2022
April 2022
Maj 2022
Juni 2022
Juli 2022
Augusti 2022
September 2022
Oktober 2022
November 2022
December 2022
Januari 2023
Februari 2023
Mars 2023
|