Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Vid starten i Strängnäs. Närmst står Teodor Holmströms T-Ford 1921, därefter Thomas Miltons A-Ford 1931, Alexander Engströms T-Ford 1924 och Bert-Ola Leksells A-Ford 190A Victoria 1931.

Helgens MHS Lopp 30 i Sörmland


Förra lördagen kördes Motorhistoriska Sällskapets årliga rally MHS Lopp 30. Denna gång i norra Södermanland. På morgonen den 25:e hade ett gäng på 25 deltagande ekipage samlats på Västervikstorget i Strängnäs. En 26:e deltagare körde modern bil p.g.a. haveri. Den tidiga morgonen hade varit disig och fortfarande var det molnigt på himlen. Klockan 10 gick starten och äldsta ekipaget rullade ut på dagens rallyslinga. Banan gick via Stallarholmen, med en avstickare upp på Selaön och sedan tillbaka mot målet i Mariefred. Hela resan verkar ha gått bra för samtliga ekipage. Även vädret blev bra, det sprack upp under dagen med sol, värme och fantastiskt rallyväder.

Som vid ett klassiskt veteranbilsrally fanns praktiska kontroller på vägen och teoretiska frågor att svara på. Några av kontrollerna gick ut på att köra fram bilen exakt 2m och att gissa hur många Nm en momentnyckel var inställd på. Det var helt enkelt en bra blandning av praktiska tester, manöverprov och frågesport med både allmänbildning och fordonsrelaterade frågor.

Detta lopp är öppet för fordon upp till årsmodell 1939. Därmed är det alltid en hel del Mässing&Nickelfordon närvarande. 16 av de 25 deltagarna föll inom M&N:s 1931-gräns varav 10 st var olika modeller av Ford. Många av deltagarna är också Mässing&Nickelmedlemmar!

(2024-05-30)

Första kontrollen var redan vid starten. Här ser vi Kjell Gustavsson från Eskilstuna med Chevrolet Universal Serie AD 4-Door Sedan 1930 i färd med att få instruktioner. Uppgiften gick ut på att gissa antal varv en M8-mutter skulle snurras på en gängstång. Rätt svar var 292,5 st.

Dagens äldsta bil var familjen Croners Belsize 10/12 hp 1912. Förare var David Croner med medåkarna Linah och sonen William. Ekipaget vann pris för äldsta bil. Tanken var även att Margareta Croner skulle delta med nyinförskaffad Star Modell C 1923, men sjukdom satte stopp för det.

Thomas Ekström från Lidingö deltog med Buick H-Six från 1919. Modellen kallas H-44 vilekt betyder att det är en Roadster av just 1919 års modell.

Två långväga gäster. Närmst står en Chevrolet Superior 1925 från Ludvika. Ägare är Peter Olsson. Bakom ser vi Karlstadbon Jan-Ove Nords Citroën Typ C 5CV 1923.

Pelle och Barbro Lundström körde sin Ford Modell T Touring från 1914. Bakom ses Bertil Svanes Ford Modell A 1931. Karossmodellen går under beteckning 165D Standard Fordor Sedan och co-driver var Mikael Svane.

Gunnar Hedin från Strängnäs körde denna Nash Standard Six 1928. Detta var den billigaste Nash-modellen och karossen på denna är en 2-Door Sedan med modellbeteckningen 323. Ekipaget kom in på en andraplats i tävlingen.

Mycket intresse kring Jan-Oves gula Citroën, även känd under smeknamnet "Anka". Ägaren berättar entusiastiskt om bilens historia i Värmland och visar den lilla fyrcylindriga motorn. Bilen ägdes ursprungligen av firman Bröderna Löfbergs (alltså dagens kafferosteri).

Från Stora Sundby kom Magnus Wiberg med sin Ford Modell T 1919. Kartläsare var den trogna följeslagaren, pudeln Thelma. Bilen är relativt nyrenoverad. Den blev klar i augusti 2022, men behöver fortfarande lite mer inkörning. Det verkar vara lite oljeläckage i motorn.

Alexander Engström är på väg att lämna torget i Strängnäs. Bilen är en T-Ford 1924, såld ny i Norge.

Jan-Ove Nord vid första kontrollen. Troligen gick uppgiften ganska bra. Jan-Ove vann nämligen hela tävlingen.

Johan Edelsvärd, Stallarholmen, Ford Modell A Fordor 1929.

Torbjörn Wahlgren, Västerås, Ford Modell A Tudor 1928.

Calle Holmlund från Stavsjö, Nyköping, lämnar här starten i Strängnäs. Bilen är en 1931 års A-Ford. Den här modellen har beteckning 160B, vilket innebär att den har fyrdörrars karossen med sluttande framruta.

Det blev ett extra stopp vid Kjula Dragway på vägen hem för Belsizebesättningen.


Göteborgs Stadsmuseums föreläsningar


Under våren har Göteborgs Stadsmuseum arrangerat en serie föreläsningar om historisk fordonsindustri i Göteborg. Både Volvos tidiga historia och museets Farman-motor har behandlats. Museet äger den äldsta bevarade Volvo-bilen, en Volvo prototyp från 1926. Den har de senaste åren stått utställd på museet efter många år undanställd i förvar. Föreläsningen handlade inte specifikt om denna bil, men museet har skrivit en intressant artikel om den som kan läsas HÄR. Museet äger också en motor från den ovanliga lyxbilstillverkaren Farman. Denna presenterades i detalj i en av föreläsningarna, både företags historia och just denna motors öde.

Classic Motor har skrivit artiklar om båda dessa föreläsningar. Läs mer på Classic Motors websida om Volvos tidiga historia och Farmanmotorn.

(2024-05-29)


Här är bilen hemkommen till nya ägaren Vicki i Moline, Illinois. Staden där bilen en gång tillverkades av Willard Velie, barnbarn till John Deere. Bilden är från april 2024, 104 år efter att den en gång lämnade staden. Foto: West Coast Shipping.

Ågrens Velie har rest hem till Amerika


I många år har vi haft en ovanlig Velie Modell 34 1920 i Uppsalatrakten. Det sägs vara den enda bevarade av denna modell. Det kan mycket väl vara den enda av denna årsmodell, men enligt det amerikanska Velie-registret finns i alla fall en annan Modell 34 i USA, fast årsmodell 1921. Nåväl, det är en unik bil i alla fall. Den har dessutom svensk historia.

Enligt uppgift såldes den ny i Norge, men kom snabbt till Sverige där firman Jordbrukarnas Leveransförening i Östersund registrerades som ägare i juni 1921. Sedan köptes den av bankdirektör A. Edvall som bodde i Fritzhem, Östersund. Senare ägdes den av P.A. Bengtsson i Byom, norr om Lit. Bilen avregistrerades på 30-talet och blev sedan EPA. På 70-talet fanns den hos Per-Axel Burholm i Enköping, som renoverade den.

I början av 2000-talet hamnade den hos Henrik Ågren i Uppsala. För ett par år sedan försökte han sälja bilen via Bilweb Auctions. Tydligen fanns inte tillräckligt stort intresse här i Sverige, men i USA fanns det däremot. Henrik annonserade i Velieklubben och fick kontakt med en intressent. Efter Henriks bortgång slutfördes affären och tidigare i år, i april skeppades bilen iväg till Amerika. Det är alltid synd att se bilar med svensk historia försvinna ur landet, men vi får trösta oss med att den har hittat hem till sin födelsestad Moline, Illinois.

Affären ordnades av firman Door2Door CarBroker, som också har beskrivit hela förfarandet i en artikel. Bland annat saknades VIN på bilen, och exporttillstånd behövde ordnas. Inte bara bilen behövde ursprungskontrolleras, även en uppsättning däck behövde dokumentation. Men det blev för mycket, så de blev kvar i Sverige. Hela historien om bilens transport till Amerika finns att läsa här på door2door.se. Där finns också en video att se på.

(2024-05-22)

Lastad på bärgare för transport från Uppsala. Sedan omlastades den till täckt transport för att köras till Fraktservice i Göteborg. Foto: Door2Door.

Terminalen hos Fraktservice, inför lastning i container. I förgrunden ses de tillhörande däcken som blev kvar i Sverige. Foto: Fraktservice.


Autoseums Ariés 1923 till salu


Autoseum har viss ruljangs på sina fordon. Flera har synts till salu de senaste åren. Nu är en av de äldre bilarna till salu, en ovanlig Ariés från 1923. Detta var en fransk tillverkare som grundats 1903. På 1920-talet tillverkades en serie modeller kallade CC. Bilen till salu är en tidig sådan av den minsta modellen i sortimentet, en Typ CC Serie 1. Motorn är en 4-cylindrig 1085 cc med överliggande kamaxel på 38 hk.

Säljare är Per Larssons Bil i Staffanstorp och annonsen kan hittas här.

(2024-05-22)


Graham-Paige 837 Phaeton 1929.
Foto: Sajab

Auktioner hos Sajab Vintage och PS Auctions


Sajab Vintage har nu en pågående auktion med flera sena 1920-tals bilar. Det är renoveringsobjekt från Olle Elfvers samlingar, initiativtagaren till Vätterbygdens Automobilmuseum. Bland annat finns flera Graham-Paige till salu, och även Buick, Nash, Chrysler, REO och A-Ford. Det finns även en del delar till salu, bland annat lite till T-Ford. Auktionen hittas på auctionet.com och avslutas den 26:e maj.

PS Auctions har också en pågående samlarfordonsauktion. Där säljs bland annat tre T-Fordar, från en Mässing&Nickelmedlem. Auktionen kan hittas på psauction.se och avslutas den 28:e maj.

(2024-05-20)


Uppdatering om Styrkeprovet 2024 och norsk Messingtreff


Nu efter att anmälningstiden till Styrkeprovet gick ut för cirka en vecka sedan har Trygve och NVK skickat ut en uppdatering om läget. Det är totalt 67 deltagare anmälda, varav två motorcyklar, och alla har precis fått plats. Alla rum och husbilsplatser blev fyllda. Förutom norrmän är elva svenskar, sex danskar, två tyskar och en australiensare anmälda.

NVK och deras Messingsgrupp bjuder även in till en vårträff med fokus på fordon före 1926. Datum är 8 juni och platsen är Tofte i Hurum. Sista anmälning är 3 juni. Läs mer här.

(2024-05-09)


Säsongspremiären hos Bil- och Teknikmuseet i Köping


Den 1:a maj öppnade Bil- och Teknikmuseet i Köping portarna för årets säsong. Till i år har de en ny utställning, inlånad från Tekniska museet. Det är en kondenserad version av utställningen I Backspegeln, som tidigare presenterats på Tekniska museet i Stockholm sedan oktober 2022 som del i deras satsning Zero City. Tanken var egentligen inte att denna utställning skulle turnera, men Tekniska museet och teknikhistoriska sällskapet i Köping har haft lyckade samarbeten tidigare, bland annat med upprustningen av Tekniska museets Renault 1901 som deltog i London-Brighton 2021. Detta föranledde projektet med att återanvända materialet från utställningen i Stockholm och göra en anpassad variant i Köping. Uppbyggnaden av utställningen har pågått under våren och nu när museet öppnade i maj var det dags för invigning.

Klockan 11 startade invigningen, med trumpetfanfar. Vid mikrofonen stod Peter Thornadtsson, vice ordförande i Bil- och Teknikhistoriska Sällskapet. Han introducerade projektet och de övriga talarna. Flera parter har varit stöttande i projektet, och först fick kommunen representeras av kommunalpolitiker Astrid Lamprecht. Sedan fick Göran Flank säga några ord, i sin roll som vice ordförande i Bertil Lindblads Stiftelse. Därefter fick Tekniska museets representant, museidirektör Peter Skogh prata. Han invigde även uställningen med traditionsenlig bandklippning. Även Tekniska museets chef för kunskap och samlingar, Christian Stadius, var på plats men höll inget tal. En annan inbjuden gäst, dagen till ära, var cykelfantasten Bengt Nilsson med sin höghjuling. Han blev sista talande ut, med lite information om tidiga cyklar. Detta följdes av en praktisk demonstration utanför museet!

Själva utställningen består av runt 30 saker inlånade från Tekniska museet, och är i ett lite mindre format än utställningen i Stockholm var. Av fordonen är det följande som nu står i Köping: Hildebrand & Wolfmüller 1895, Léon-Bollée 1896, De Dion-Bouton 1899, Parisienne Victoria Combination 1899, Renault 1901, La Parisienne/Peugeot 1908, Detroit Electric 1915, Megola 1923, Bentley 8-Litre 1931, Lincoln Zephyr 1939. Plus en Vulcan-motor och diverse cyklar och andra fordonsattiraljer.

Vid invigningen hade cirka ett 100-tal personer samlats, vilket får sägas vara en bra uppslutning. Och fler besökare kommer det bli. Den här utställningen kommer nämligen stå på museet i 3 år.

(2024-05-05)

Ballongen från utställningen i Stockholm är återuppbyggd, med en utställning av cyklar och Léon-Bollée och De Dion-Bouton Tricycle.

Några av fordonen i utställningen. Närmst Hildebrand & Wolfmüller och Parisienne Victoria. Längre bort ses Renault 1901.

Göran Flank håller ett kort tal. Till höger ses Peter Thornadtsson, och i förgrunden trumpetaren Mattias.

Peter Skogh, Tekniska museets museichef säger några väl valda ord inför den ansamlade publiken vid invigningen.

Bengt Nilsson var dagens mest uppklädde, med frack och chapeau-claque. Här pratar han om cyklar, cykelhistoria och framför allt höghjulingar.

Här demonstrerar Bengt Nilsson sin höghjuling på gatan utanför museet. Cykeln är en Victor Light Roadster från 1880-talet.

En av motorcyklarna i utställningen. Tekniska museets "La Parisienne" från 1908 som egentligen är en Peugeot.

En annan av motorcyklarna är denna udda tyska Megola. Den har en femcylindrig stjärnmotor monterad i framhjulet.

Tekniska museets Peter Skogh och Christian Stadius var på plats. Här står de i samtal med flera Mässing&Nickelmedlemmar. Både Ulf Edlund, Stig Fransson och David Croner syns på bilden. I förgrunden Bil- och Teknikmuseets Panhard-Levassor 1912.

En av besökarna var Mässing&Nickelmedlemmen Stig Fransson, som körde Darracq 1924 från Kungsör. Han har även varit delaktig i renoveringen av flera av Köpingsmuseets bilar. Här står hans egen bil på finbilsparkeringen utanför museet.

En annan ny bil i den vanliga utställningshallen är denna Lion-Peugeot VC2 1909. Den har nyligen införskaffats av en Mässing&Nickelmedlem som deponerat den på museet.

Flera av bilarna från Bil- och Teknikmuseets temautställning 2021, då temat var Rolls-Royce, står kvar på museet. Här familjen Trägårdhs R-R Silver Ghost 1914.

Museets vanliga utställning är så klart också kvar. Här ses guldkungens Pierce-Arrow 1919.

Två av museets klassiska bilar, från Bertil Lindblads stiftelse. Bugatti Typ 35B 1929 och Mercedes-Benz SSK 1929.


MC-Museet Gyllene Hjulet i Surahammar visar upp Vabis 1897


Den första svensktillverkade bilen med förbränningsmotor är denna Vabis från 1897. Den byggdes av Gustaf Erikson hos Vabis, som på den tiden var ett dotterbolag till Surahammars Bruk. Den initiala utvecklingen av denna bil gjordes i just Surahammar och påbörjades i juni 1897. Flera versioner av bilen byggdes de följande åren, mest för att testa olika motorer. Från 1901 flyttades projektet till Södertälje, där vidare utveckling och tillverkning av Vabis automobiler gjordes. Den här allra första bilen ägs av Tekniska museet, och för några år sedan (mellan 2019-2022) gjordes den körbar av Aros motorveteraner i Västerås. Då visades den också upp i sin hemort Surahammar. Sedan har den varit med på Tekniska museets utställning I Backspegeln i Stockholm, men nu har den återigen fått komma hem till Surahammar och kommer ställas ut i MC-Museet Gyllene Hjulet. Där finns den att beskåda från och med den 1:a maj.

(2024-05-04)

Lastning av bilen vid Tekniska museet.
Foto: MCHK Mälardalen - Gyllene Hjulet.

Bilens nya parkeringsplats i museet i Surahammar.
Foto: MCHK Mälardalen - Gyllene Hjulet.


Tema Förkrigsbilar och Veterancyklar vid Ulva kvarn


AHK Uppland anordnar tisdagsträffar varje vecka vid Ulva kvarn, några kilometer norr om Uppsala. Varje vecka har sitt eget tema, och i år är det tema Förkrigsbilar tisdagen den 16 juli. Då är vi med Mässing&Nickelfordon extra välkomna. Våra lokala representanter i Bälinge, familjen Larsson, meddelar även att den 21 maj är temat veterancyklar, något som ligger dem varmt om hjärtat. Då är ni också välkomna att se bland annat en tidig Scania-cykel.

Även AHK:s måndagsträffar vid Årstaviken har olika teman, men i år har inget förkrigstema synts än. Men å andra sidan var det bara maj och juni månads träffar som listades i senaste AHK Bulletin.

(2024-05-02)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021

April 2021

Maj 2021

Juni 2021

Juli 2021

Augusti 2021

September 2021

Oktober 2021

November 2021

December 2021

Januari 2022

Februari 2022

Mars 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

Augusti 2022

September 2022

Oktober 2022

November 2022

December 2022

Januari 2023

Februari 2023

Mars 2023

April 2023

Maj 2023

Juni 2023

Juli 2023

Augusti 2023

September 2023

Oktober 2023

November 2023

December 2023

Januari 2024

Februari 2024

Mars 2024

April 2024


                                      © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se