Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


En av fordonen i museets Handling Collection, Renault 1901, som deltagit i London-Brighton VCR och Gärdesloppet.

Mässing&Nickelträff på Tekniska museet


Lördagen den 28:e januari hade Tekniska museet bjudit in till föredrag och visning av sin senaste utställning Zero City - I Bakcspegeln. I samband med detta passade Mässing&Nickel-gruppen på att anordna en träff på Tekniska museet, på initiativ av Göran Flank.

Dagen började med en gemensam lunch för alla Mässing&Nickel-medlemmar. Det bjöds på smörgåstårta och trevliga samtal. Många både välkända och nya ansikten dök upp, de nyaste hade gått med i Mässing&Nickel bara veckan innan träffen. Totalt hade 34 personer anmält sig till lunchen, vilket inte bara innefattade deltagare från Stockholmsområdet, utan det kom även folk från exempelvis Tärnsjö, Linköping och Gotland.


Gert (till höger) presenterar här museets Vabis 1897.

Efter lunchen startade en guidad visning av utställningen I Bakcspegeln. Vid mikrofonen stod före detta intendenten på museet, Gert Ekström. Han gick igenom en timmeslång presentation av de utställda fordonen från perioden 1895-1940. Detta var även öppet för andra intressenter, och det var således även en del personer som inte kom från Mässing&Nickel där, främst folk från TMV (föreningen Tekniska Museets Vänner). Totalt lyssnade ett 70-tal personer på guidningen. Därefter togs en kort fikapaus, och några minuters småprat senare var det dags för föredrag i museets hörsal.

Det första av tre planerade föredrag hölls av Tekniska museets chef för samlingar och arkiv, Christian Stadius. Han presenterade museets så kallade Handling Collection, ett initiativ där fordon i den mån det är görbart ska hållas i körbart skick. De senaste åren har flera bilar genomgått denna behandling, bland annat Renault 1901, Vabis 1897 och flera De Dion-Bouton, som alla nu är körklara och deltar i olika evenemang. Nästa bil på tur är den Milburn Electric museet äger, som planeras att köras i sommar. Dessutom finns planer på att göra museets T-Ford 1920 körbar. En tanke är att kunna köra den på etanol. Christian presenterade även en vision han har om att skapa ett nytt garage på museiområdet där fordonen i Handling Collection kan höra hemma. Detta skulle kunna bli ett centrum för att skapa fordonsrelaterade aktiviteter, och öka intresset för denna del av museets samlingar.


Göran Flank under sin presentation. Här gestikulerar han mot museets genomskärning av en T-Fordmotor.

Efter Stadius var det Mässing&Nickel-medlemmen Göran Flanks tur att hålla ett föredrag om bilens utveckling i Sverige, från den första importerade bilen 1891 upp till 1930-talet, med tonvikt på de tidiga åren. Efter detta visade Lennart West (MHRF-man, tillika Mässing&Nickel-medlem) upp det tredje och sista planerade föredraget. Detta gjordes i form av ett bildspel med blandade bil- och motorcykelbilder, varav en hel del från det egna familjealbumet.

Efter detta bjöds även på ytterligare två bonusframträdanden. Först presenterade Mässing&Nickel-medlemmen Per Westerberg de framsteg som gjorts i hans renovering av en ovanlig sexcylindrig Brasier från 1910 med svensktillverkad specialkaross. Till sist tog även Mässing&Nickel-medlemmen Lars Öhman plats på scen. Dels visade han en film från sommarens Styrkeprov i Varberg, dels presenterade han ett förslag. Hans förslag är att vi som äger dessa mer ovanliga fordon ska skriva ned en beskrivning om våra bilar. Inte bara dokumentera bilarnas historia, utan även göra en användarmanual som beskriver hur man handskas med bilen. Hur man underhåller, hur man startar och hur man kör den. Lars har själv skrivit ett sådant dokument om sin bil, och vill nu starta ett projekt inom AHK där fler medlemmar gör likadant. De som är intresserade av detta kan ta kontakt med Lars Öhman. Då blir han glad!

Vi riktar ett stort tack till Göran Flank, Tekniska museet och alla andra inblandade för en lyckad dag!

(2023-02-01)


Bild: Bilweb Auctions

Ovanlig Ley mässingsbil till salu på Bilweb Auctions


I Bilweb Actions nästa auktion säljs Göte Anderssons bilsamling (Februariauktionen 2023). Där ingår bland annat en intressant mässingsbil, nämligen en tysk Ley med sin karaktäristiska spetskylare i typisk tysk stil. Detta var en bil som tillverkades av företaget Rud. Ley Maschinenfabrik. De sålde först sina bilar under namnet Loreley, men efter första världskriget kortades detta till enbart Ley. Bilen är daterad till 1914, men detta verkar vara baserat på uppgifter från bilregistret som härstammar från inregistreringen på 70-talet, så det får tas med en nypa salt. Bilens utseende tyder snarare på att det är en efterkrigsmodell. Karossen är en typisk äldre renovering, där den fått en snitsig tvåsitsig kaross. Men detta är definitivt inte dess riktiga utseende. Ursprungligen har det säkerligen varit en 4-5 sitsig tourenwagen. På 70-talet fanns åtminstone två Ley-projekt i Sverige, denna plus en till. Båda kallades av Eric Löfberg för 1914, men dateringar var inte lika exakta på den tiden. Den här bilen inregistrerades 1975 och ägdes redan då av Göte. Var det andra Ley-projektet tagit vägen är för mig okänt. Hela annonsen kan läsas HÄR. Budgivningen startar den 26:e januari och pågår till 2:e fabruari.

Från samma samling säljs bland annat även en Aero Type 10 1930. Detta var en tjeckoslovakisk flygplanstillverkare som även tog upp biltillverkning under mellankrigstiden. Type 10 var deras första modell, som laserades 1928. Trots sitt sportiga utseende, hade den en encylindrig motor på blygsamma 10 hkr. Inom några år tillkom fler modeller med större motorer. Det finns ett flertal senare Aero-bilar i Sverige, men detta är den enda Type 10 som eder redaktör känner till. Denna annons kan ses HÄR.

(2023-01-23)


Till förra årets Lopp 30 var Gunilla Forsman från Täby anmäld med denna MHS-prydda T-Ford 1923. Bilen ägs av Pelle Lundström.

MHS Lopp 30 körs vid Nifsta gård i Uppland den 14:e maj


Nicholas Melin från Motorhistoriska Sällskapet skickade alldeles häromdagen ut inbjudan till årets Lopp 30. Detta evenemang är till för fordon upp till årsmodell 1939, och passar därför bra för oss i Mässing&Nickel. I år kommer evenemanget utgå från Nifsta gård. Samling sker klockan 09 den 14:e maj, och första start sker klockan 10. Mer information och anmälan finns på MHS hemsida.

På samma tema presenterar vi här intill bilder från förra årets Lopp 30 i Västmanland, som inte hunnit publicerats här på Mässing&Nickel tidigare. Bilderna är inskickade av en Mässing&Nickelmedlem. Tack för det!

(2023-01-19)

Rallyts start och mål 2022 var förlagt till Aros Motorveteraners klubbstuga vid Johannisbergs flygfält. Där visades också den Vabis 1903 som klubben har jobbat med att iordningställa, och som de deltagit med i ett flertal evenemang de senaste åren.

Här ser vi de äldsta deltagarna i 2022 års Lopp 30, med startnummer ett och två. Till vänster Mikael Svanes T-Ford 1913 och till höger Pelle Lundströms dito 1914. Rallyt gick detta år i trakterna kring Västerås och Hallstahammar.

Den sportiga bilen till vänster är Bob Lockleys Riley Red Wing från 1926, med typiskt röd färgsättning. Till höger ses Bertil Svanes A-Ford 1931.

David Croner med familj körde också sportigt, med Bentley 1924. De kunde denna gång köra Lopp 30 i sina egna hemtrakter, då de kom från Kolbäck.

Peter Olsson från Ludvika deltog med Chevrolet Superior 1925.

Theodor Holmström i färd med att justera suffletten på sin T-Ford 1921.

Hans Gehlin från Sala körde T-Ford Speedster från 1919.

Torbjörn Wahlgren från Västerås körde en av sju anmälda A-Fordar, denna från 1929.

Denna A-Ford Coupé 1931 kördes av Tommy Duvefelt från Gnesta.

Denna Chevrolet National 1928 rattades av Lars Erikols från Västerås.


"Jag köpte den utan att kunna köra den."

Klassiker skriver om T-Fordägande


En några månader försenad nyhet. Tidningen Klassiker skrev i september om en nybliven T-Fordägare. Det är Jörgen Ottosson som köpt en T-Ford 1926 och tagit sig i kast med att lära sig köra densamma. Kul när ägandeskap av dessa äldre och i viss mån mer svårkörda bilarna får plats i litteraturen. Det är också kul att se en föryngring bland T-Fordägare. Just denna bil är extra intressant för oss. Den har nämligen tidigare ägts av mångårige redaktören här på Mässing&Nickelsidan!

Artiklen kan hittas på Klassikers hemsida via denna länk.

(2023-01-18)


Fler föredrag och Mässing&Nickelträff på Tekniska museet


Tekniska museet bjuder in till ytterligare två föredrag om motorismens århundrade, i samband med sin pågående utställning I Bakcspegeln. Det kommer vara lördagarna 28 januari och 11 mars klockan 13-15. Första lördagen är det de tidiga vägfordonen från 1890 - 1940 som står i fokus och andra lördagen handlar om vägfordon från 1940 - 1990. Dagarna inleds med en specialvisning av själva utställningen Zero City – i Backspegeln. Därefter hålls ett föredrag och panelsamtal där följande medverkar: Christian Stadius (Tekniska museet), Lennart West (MHRF), Göran Flank (MHRF), Gert Ekström (f.d. intendent, Tekniska museet).

I samband med föredraget lördagen 28 januari kommer även Mässing&Nickelgruppen ha en träff för alla medlemmar. Den inleds med gemensam lunch vid klockan 12, och sedan deltagande under föredraget 13-15, och efter det träffas vi i M&N igen för gemensamt eftersnack. Inbjudan till detta är utskickad via epost till alla M&N-medlemmar.

(2023-01-15)


Video om restaurering av en T-Ford


I dessa mörka innesittartider finns det tid att förkovra sig i det oändliga material som finns tillgängligt online. Här kommer ett sådant tips, på en video om en restaurering av en T-Ford 1926 i Björnamåla. Själva restaureringen är inte direkt en nyhet, men filmen publicerades på YouTube relativt nyligen, för ett drygt år sedan. Videomaterialet är dock betydligt äldre än så. Det handlar om Gösta Johanssons restaureringsjobb som utfördes 2004-2005. Videon är välgjord och går igenom alla moment som gjorts på bilen för att få den körbar. Som en minidokumentär. Det är också härligt att se när bilar behålls i detta patinerade bruksskick som vi ser här. Som uppdatering kan nämnas att bilen fortfarande ägs av Gösta, som även har en annan T-Ford 1925. (Videon kan ses här nedan, eller via denna länk.)

(2023-01-14)



Stefan Edlund, Göran Flank och Renault 1901 vid målgången på Madeira Drive i Brighton söndagen 7:e november 2021.

Föredrag om Renault 1901 och London Brighton Run


Nästa vecka anordnar Bil- & Teknikhistoriska Sällskapet i Köping ett föredrag om Tekniska museets Renault 1901 och dess deltagande i 2021 års London to Brighton Veteran Car Run. Bilen firade då 120 år och Veteran Car Run firade 125 år! Föredraget innefattar både historia och restaurering av denna – Nordens äldsta Renault och Tekniska museets första automobil – och om världens äldsta motorevenemang, London-Brighton Run. Det kommer hållas onsdagen den 18:e januari kl. 19:00-20:30 på Bil- & Teknikmuseet, Glasgatan 19 A, Köping. Hemsida: www.biloteknik.se

(2023-01-09)


Morgan Super Aero från 1930, ägd av Jan Sundin från Falun.

Siljansrallyt 2-3 juli 2022


Här kommer årets första nyhetsinlägg, och det blir en återblick till i somras i form av ett gäng inskickade foton från förra årets Siljansrally. Dett årligt återkommande rally körs i Dalarna, kring Siljan så klart, och är ett av de äldsta veteranbilsrallyna i Sverige. 2022 års upplaga kördes 2-3 juli och präglades av blött väder, men ett gäng tappra deltagare slöt upp trots detta. Sex av de deltagande ekipagen var från 1931 eller äldre. Främst Fordar, med ett undantag för Jan Sundins Morgan. Bilderna här intill är tagna vid Moskogens restaurang i Leksand.

(2023-01-03)

Här pågår manöverprov med Falunbon Anders Tysks ovanliga T-Ford racer 1926. Denna bil har Mercurykaross och kylare, och är även utrustad med en svensktillverkad Darcktopp, konstruerad av Gottfried Darck i just Falun på 1920-talet.

Ford Modell T Centerdoor är en återkommande syn på detta rally. Denna från 1919, ägd av Benny Erixon från Märsta. Även familjen Sandström brukar delta i rallyt med en likadan Centerdoor 1920, men kom i år med två andra ekipage istället.

Peo Lundin från Falun deltog med Ford Modell A Tudor Sedan från 1930.

Denna förlängda T-Ford från 1923 ägs sedan många år av Magnus Sandström från Sigtuna.

Även denna A-Ford Tudor Sedan 1928 tillhör familjen Sandström. Ägare till bilen är Anita Sandström.


2022 års London to Brighton Veteran Car Run


Här kommer en rapport från ett regnigt London-Brighton. I år det 126:e i ordningen, som kördes den 6:e november. Som vanligt deltog ett par svenska ekipage. Dels familjen Arrgård med sin välkända Pope-Toledo, dels Autoseum med duo i De Dion, både tricycle 1899 och vis-a-vis 1901. Som sagt blev det en blöt tillställning. Starten gick i typiskt engelskt väder, på regnvåta Londongator. Väl framme i Brighton såg det dock delvis lite ljusare ut. Vädret sprack upp något, och solen tog sig stundtals genom molnen. Som tidigare år hölls det utställning på lördagen innan loppet, den 5:e november, St. James's International Concourse. Även detta blev en blöt tillställning. Men det finns alltid något att fira, och i år firades 120-års jubileet av 1902 års Gorden Bennet Cup, där Napier vann en historisk brittisk seger. Detta till ära hade hela tre tidiga Napier-racers samlats för att delta i årets London-Brighton.

(2022-12-15)

Här har Arrgårds Pope-Toledo just tagit sig i mål i Brighton, och besättningen är i färd med att avlägsna regnkläderna. Bilen ägs av Carl-Olof Arrgård och kördes av Andreas Arrgård.

Framme i Brighton! Autoseums De Dion-Bouton tricycle går i mål på Madeira Drive längs stranden i Brighton. Ekipaget var anmält av Uno Levinsson och kördes enligt startlistan av Hans Ohlsson.

Denna Darracq 12 HP 1904 är känd under namnet Genevieve efter att ha medverkat i en film från 1953 med samma namn. Filmen handlar om just ett veteranbilsrally och har blivit något av en klassiker. Bilen ingår numera i Louwmansamlingen tillsammans med en Spyker 12-16 HP 1905 från samma film.

Kraftigt regn vid starten. Detta ekipage hade dock tur med både tak och vindruta. Varje år deltar ett par bilar nyare än 1904. Till exempel på grund av att de deltagit förr, men att bilarnas ålder sedan justerats med tiden. Detta är en av dem, en 1905 års Cadillac limousine körd av Ben Gray.

För att fira 1902 års Gordon Bennet Vup hade tre stycken Napier-racers samlats för att delta i loppet. Till vänster ses en 50 HP Napier från 1903 som ägs av National Motor Museum Beaulieu och kördes av en tapper Doug Hill. Denna bil deltog i 1903 års Gordon Bennet Cup, men råkade ut för en olycka och fullföljde inte. 7,7-liters 4-cylindrig motor och tre växlar att välja på ger fartresurser på upp emot 130 km/h. I mitten syns en 100 HP Napier 1903 från Louwmanmuseet i Nederländerna. Denna deltog en gång i tiden i 1904 års Gordon Bennet Cup. Och till höger står den äldsta, en 1902 års 40 HP Napier, ägd av Daniel Sielecki. Detta är vinnaren från 1902 års tävling. Här fotograferade på Madeira Drive i Brighton.

Här ses Autoseums De Dion-Bouton tricycle från 1899. Den är av De Dion-Boutons konstruktion och har De Dion-motor, men är tillverkad av Parisfirman Comiot.

Detta är Autoseums andra deltagande fordon, körd av Tommy Ralmark. De Dion-Bouton Typ G från 1901. Både denna och tricyclen ägs egentligen av Tekniska museet.

Motorcyklarna har en egen startlista, och här ser vi en av de få deltagarna. Endast tre motorcyklar var anmälda till årets lopp. Detta är en motorcykel tillverkad 1903-1904 av Harold "Oily" Karslake i London. Den har en encylindrig 3.5hk motor från De Dion-Bouton och gick under smeknamnet "The Dreadnought". Den ägs idag av Vintage Motor Cycle Club och kördes av Michael Wild.

Denna 1903 års Panhard har otroligt nog varit i samma familjs ägo ända sedan ny! Den ägs numera av Sir George White och ägdes som ny av hans farfar Stanley White. Denna bil har varit med i London-Brighton ett antal gånger förut. Den har en fyrcylindrig 2,4-liters motor på 10 hk, fyra växlar och kedjedrift. Förare under loppet var Philip White.

Denna Peugeot från 1895 hade startnummer två och kördes av Charlie Brooks. Här på lördagens utställning.

En av de äldsta ekipagen att fullfölja loppet, en Panhard et Levassor 1898, körd av Jonathan Procter.

Här syns en Amédée Bollée från 1899 på Madeira Drive. Den har en tvåcylindrig motor på 12 hästkrafter ock kördes av Laurens Klein från Nederländerna.

Detta är en bil vid namn New Orleans från 1900. Namnet till trots är det en brittisk bil tillverkad i Twickenham. Den kördes av Paul Edwards.

Det var ett par stycken anmälda ångbilar, bl.a. flera Locomobile och två White. Detta är en av White-bilarna från 1904, körd av Michael Dreelan.

En encylindrig fransk Rochet från 1903 i ett för stunden soligt Brighton. Bilen ägs av Tim Scott, men kördes av Andrew MacLellan.

Andrew Hayden på Madeira Drive i sin Peerless från 1904. Detta är en tvåcylindrig modell som tillverkades i Cleveland, Ohio.


Nyligen utgiven bok om Erik Åkerlund och hans bilar


Här kommer ett boktips inför julen. Det är Kjell Åkerlund som skrivit en bok om sin farfar Erik Åkerlund. Det var alltså ägaren till Åhlén & Åkerlunds Förlag, Sveriges största utgivare av veckotidningar och jultidningar under 1910- och 1920-talet. Utöver sin framgångsrika förlagskarriär hade Erik Åkerlund ett stort sportintresse, och han var även Sveriges främste bilkonnässör. Boken har ett helt kapitel ägnat åt Åkerlunds bilinnehav, där författaren rotat fram uppgifter om alla hans bilar. Det är roligt att se att även de allra äldsta och mindre kända bilarna har kommit med i boken, till exempel Oldsombile och Prima inköpta år 1908. Sedan behandlas så klart alla hans fortsatta exklusiva bilinnehav, i form av Duesenberg, Rolls-Royce, Hispano-Suiza, Bugatti, Isotta Fraschini, Packard, Cadillac, med flera. Bland annat nämns den enda av familjen Åkerlunds bevarade bilar, den Bugatti Typ 44 1929 som numera finns hos Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i Köping.

Läs mer om Erik Åkerlund och alla hans bilar – och mycket mer – i den nyligen utgivna boken "Mannen som byggde ett tidnings-imperium – en bok om Erik Åkerlund" (Kjelltorp Förlag, 2021).

(2022-12-06)


Specialvisningar av Tekniska museets utställning Zero City - I Backspegeln


I oktober öppnade Tekniska museet sin senaste utställning Zero City - I Backspegeln, som innehåller ett flertal av museets tidiga fordon. Här nedan följer ett gäng bilder från utställningen som vi fått inskickade av en av våra Mässing&Nickelmedlemmar.

Tidigare i november fick T-Fordklubben en specialvisning av utställningen. För de som inte kunde närvara då finns ytterligare två chanser. De kommande veckorna håller museet ytterligare två kvällsvisingar, med två olika teman. Onsdagen den 7:e december behandlas temat "Pionjärerna 1897-1920" och tisdagen den 13:e december handlar det om "Motoriseringen och folkhemmets bilar 1920-". Under kvällarna medverkar bland annat före detta intendenten Gert Ekström, nuvarande intendenten Lars Paulsson, avdelningschefen för samlingarna Christian Stadius, Klassikers redaktör Claes Johansson, och vår egen motorhistoriker Göran Flank. Tiderna som gäller är kl 18-22, inträdet kostar 150 kr, och det bjuds på fika om man anmäler sig. Läs mer på Tekniska museets hemsida HÄR.

(2022-12-04)

Äldsta motorfordonet är denna Hildebrand & Wolfmüller som är daterad till 1894. Dessa pionjärmotorcyklar importerades i ett fåtal exemplar till Sverige. Den första kom hit år 1895.

Dessa trehjuliga motorcyklar tillverkades i många skepnader under den tidiga motorismen, alla baserade på De Dion-Boutons konstruktion. Museets exemplar från 1899 har dock Cudell-motor.

Till vänster ses Vabis 1897 som tidigare i år presenterats i körbart skick, iordningställd av Aros motorveteraner. Och till höger en Victoria Combination tillverkad av franska Parisienne.

Detta är en Léon Bollée från 1896 som kom till Sverige 1897. Den ägdes av Henning Forslund, och senare Gustaf Ekman, direktör för Morgårdshammars Mekaniska Verkstad.

Här ses en elbil, en Milburn Electric från 1919. Den kom till Sverige 1920 och användes av Svenska Ackumulator AB Jungner.

Längst bort står Renault 1901 och närmst ses en Peugeot-baserad motorcykel kallad La Parisienne. Lastbilen är en Vabis 1909.

Bentley 8-Litre 1930 med kaross från Freestone & Webb. En imponerande vagn som på sin tid ägdes av Torsten Krüger.

Scania-Vabis brandbil från 1919 som gått hos Södertälje brandkår. Den är av modell T-1 vilket innebär att den är fyrhjulsdriven.


Gasoline Revival Grängesberg 2022


Här kommer lite bilder från sommarens tävling i Grängesberg. I år var det lördagen vecka 29 som vigdes åt tävlingar och utställning av främst för- och mellankrigsbilar när Gasoline Revival Grängesberg gick av stapeln 23:e juli. Detta är ett evenemang i gammal tidsanda där bara fordon upp till 1949 deltar. Även publiken uppmuntras att klä sig tidsenligt för att skapa en atmosfär av en "svart-vit tidsepok". Själva tävlingen är uppdelad i flera klasser. I klassen Vintage Race kör de flesta veteranbilarna. Där samsas originalbilar med hemmabyggen och nordiska specialare. Hot rods har en egen klass kallad Hot Rod-RCS, och sedan finns ytterligare en bil-klass kallad Gasoline Special Invite med varierande innehåll. Det finns också två motorcykel-klasser, Stall Lindblad (upp till 1931) och Vintage Bikes (upp till 1949). Evenemanget kommer tillbaka nästa år igen. Mer information om detta kommer senare på hemsidan Gasoline Magazine.

(2022-11-24)

Flera Mässing&Nickelmedlemmar deltog under Gasoline Revival, bland annat Per Hörlén med Bugatti Typ 38A 1927.

Här framförs "Myggan" av Mässing&Nickelmedlemmen Matilda Leksell, en 1929 års MG M-Type.

Mässing&Nickelmedlemmen Johan Lundgren körde denna Rex 500 cc 1930, utrustad med JAP-motor.

Peter Goos från Ronneby deltog med sin "Ullis", en fabriksbyggd Austin Seven Ulster 1931.

Precis som förra året deltog Magnus Strömberg med sin Fiat "Flying Fiona", baserad på en Fiat 521 1928.

På utställningsområdet kunde man se denna 1929 års A-Ford Tudor som ägs av Gunnar Eriksson i Borlänge.

Denna Harley-Davidson från 1928 kördes av Johan Palm från Enskede.

Denna Harley-Davidson från 1929 kördes av Robert Kasby från Stockholm.

Mats Olofson från Stockholm körde Brough Superior SS80 1925.

Här susar Claes Lindblom fram på sin Husqvarna 730 1926.

Familjen Leksell deltog även med denna T-Ford Mercury Speedster 1925.

Till vänster ses här Johan Matz från Rättvik med sin MG M-Type 1930. Sedan följer några lite yngre bilar, Jan Andersson med Riley Nine Brooklands 1932 och Mässing&Nickelmedlemmen Ulla-Maija Öhman med Fiat 508 Balilla 1934.


Ivars bilmuseum i Hoting avyttrar sin T-Ford Town Car


Under nästa auktion på Bilweb Auctions som drar igång den 17:e november kommer en T-Ford Town Car att säljas från Ivars bilmuseum. Museet håller till viss del på att gallra ur i sin samling, därav försäljningen. Vid förra auktionen som avslutades tidigare i november såldes även en Citroën 1925 från museet. T-Forden som nu går under klubban uppges vara en 1919, men det är nog snarare 1920 års modell (motorn är tillverkad i december 1919). Karossen är en ovanlig Town Car, men det är ingen originalkaross utan den är byggd vid renoveringen på 1970-talet, som gjordes av Gösta Josefsson. Bilen såldes sedan av Gösta till Ivars bilmuseum tillsammans med en Renault som han också renoverat. Där har den sedan stått fram till idag. Tittar man på bilen på museet kan man notera en registreringsskylt med nummer C1204 som ligger på golvet i bilen, men detta är bara för utställning, bilen har inte haft detta nummer på riktigt. Annonsen med T-Forden kan hittas på Bilweb Auctions hemsida HÄR.

(2022-11-14)


Provmontering av Cadillac 1907.

Digital presentation av Stig Franssons bilar


Inför sitt senaste öppet hus som Stig Fransson hade i samband med Kungsörs kulturvecka i oktober har han skapat en digital vandring kring sin bilsamling. Det är både text och ljudmaterial som man kan läsa och lyssna på, och även rikligt med bilder på alla projekten han jobbat med genom åren. Materialet finns i en app kallad Pixelvoice, samt på deras hemsida, och går nu att ta del av året runt på både dator och mobil. Följ denna länk och leta reda på Stigs olika album, och hör honom berätta själv om sina fina bilar.

(2022-11-14)


Colibri 1920.

Motorcykelsamling säljs av Sajab Auktioner


Sajab Auktioner har senaste tiden haft ett par auktioner med äldre fordon, däribland bilar, motorcyklar och traktorer från Mässing&Nickelepoken. Tidigare i oktober avslutades en gårdsauktion där bland annat ett Apperson renoveringsobjekt såldes. Denna vecka avslutades ytterligare en stor mc-auktion, från samma säljare. Det är Bröderna Hjalmarssons samlingar i Vartofta som har sålts. Veckans auktion började med flera dagar av motorcyklar, och nu mot slutet säljs reservdelar och nedplockade renoveringsobjekt. Tyvärr kände jag inte till denna auktion i förväg, så de allra flesta objekt är redan avslutade. De sista delarna klubbas senare idag. Läs mer om auktionen här.

(2022-11-06)


Historiska fordon på Tekniska museet


Tekniska museet har nyligen kompletterat sin utställning Zero City med en djupdykning i fordonshistoria. Den nya avdelningen, kallad I Backspegeln, öppnades 29:e oktober och utökar utställningen med 800 kvadratmeter, full med fordon från 1890-talet och framåt, hämtade ur museets samlingar. Bland fordonen visas till exempel upp Leon-Bolleé, Vabis, De Dion-Bouton, La Parisienne, Renault, Milburn Electric, T-Ford, Bentley, gamla cyklar och motorer, med mera. Enligt museets hemsida är utställningen öppen åtminstone till årsskiftet.

(2022-11-02)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021

April 2021

Maj 2021

Juni 2021

Juli 2021

Augusti 2021

September 2021

Oktober 2021

November 2021

December 2021

Januari 2022

Februari 2022

Mars 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

Augusti 2022

September 2022

Oktober 2022


                                      © 2022 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se