Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Styrkeprovet i Danmark 2023


I samband med avslutningen av årets Styrkeprov bjöd våra danska vänner i DVK in till Styrkeprøven 2023. Evenemanget roterar mellan de skandinaviska länderna, och nästa år är det Danmarks tur. Det kommer hållas samma vecka som i år, den 10-13 augusti, och det går i trakterna kring Helsinge på norra Sjælland. Utgångspunkten kommer vara hotellet Bymose Hegn. För arrangemanget står Dansk Veteranbil Klub som härmed önskar alla välkomna till Danmark 2023.

(2022-08-15)


Foto: D. Strömbäck/SVT

Styrkeprovet uppmärksammas i media


Flera svenska motortidningar var på plats under Styrkeprovet och gjorde reportage, som kommer publiceras senare under året. Classic Motor var bland annat på plats i Grimeton, och några klipp från detta kan ses på Classic Motors hemsida.

Även SVT var på plats i Varberg och gjorde ett inslag om doktor Almers Oldsmobile. Detta kan ses på SVT Nyheter.


Foto: N. Tsakonas/SR

Sveriges Radio gjorde en intervju med evenemangets yngsta förare, Hilma Edlund som övningskörde i T-Ford 1921. Inslaget kan höras på Sveriges Radios hemsida.

Den lokala tidningen Hallands Nyheter var också på besök i Varberg. Deras artikel kan läsas HÄR för prenumeranter. Norra Halland var på plats vid Tjolöholm, och deras artikel kan läsas HÄR.

(2022-08-14; Uppdaterad: 2022-08-15)


Rallysträckorna under Styrkeprovet i Varberg


Rallykommittén publicerar nu rallysträckorna som kommer köras under Styrkeprovet i Varberg i helgen. Det är två slingor som körs på fredag och lördag. På fredag går färden till Ästad, via Grimeton. Efter lunch i Ästad går färden tillbaka till Varberg, via Tvååker. Totalt är sträckan cirka 6 mil. På lördagen styr deltagarna mot Tjolöholm där lunchen äts. Tillbakaresan går via Veddige, där det blir en paus. Denna sträcka är lite längre, på cirka 12 mil. Till lördagens sträcka kommer det också finnas ett kortare alternativ på cirka 6 mil, så det är inte säkert att alla bilar kör hela denna slingan. Åskådare kan nu hitta en bra plats längs dessa vägar för att uppleva bilarna i full rörelse. En karta med de exakta färdrutterna kan ses HÄR (pdf-format). Heldragen markering är förmiddagens tur, och streckad linje för eftermiddagens tur åter till Varberg.

Uppdatering: Ungefärliga tider finns i inbjudan/programmet som kan läsas HÄR (pdf).

(2022-08-09; Uppdaterad: 2022-08-10)


Veteranbilsdag på Gammelvala 2022


Gammelvala är en hembygdsvecka som anordnas av Brunskogs hembygdsförening. En av dagarna under veckan är tillägnad veteranbilar, och då samlas mängder av veteranfordon inne på hembygdsgården i värmländska Brunskog. I år var det onsdagen den 27:e juli som tillägnades veteranbilarna. Dagen inbjöd till toppenväder, och evenemanget var välbesökt. Enda nackdelen var att detta ledde till enorma köer både till parkeringen, entrén och matservering.

(2022-08-01)

Äldsta bilen var denna T-Ford 1926 ägd av Gudmund Olofsson från Karlstad. Som ny gick denna bil i Stöllet ägd av Oscar Olovsson.

Ovanlig Marmon 8-69 1929 som ägs av Dan Brunzell från Mangskog. Plakatet visar alla rallyn bilen deltagit i sedan 1967.

Två norska A-Fordar. En 1929 års Phaeton och en 1931 års Roadster. Den närmsta ägs av Johnny Bredesen.

Chevrolet International Phaeton 1929. Bilen har renoverats av Tage Nilsson i Årjäng, och ägs idag av Carl Håkansson, Karlstad.

Denna EPA-traktor i form av en AA-Ford 1931 körde omkring på området. Den ägs av Kerstin Karlsson från Klässbol.

En Lauson-motor från 1908 provkörs här. Bredvid står en motor från en Stoewer.


75 deltagare till årets Styrkeprov i Varberg


Om två veckor startar årets Styrkeprov i Varberg. Arrangörsgruppen jobbar nu hårt med förberedelserna och har bland annat skickat ut årets deltagarlista. Det är totalt 75 anmälda ekipage från Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Äldst är två Oldsmobiler från 1903 och yngst ett par Chevrolet från 1925. Många både vanliga och ovanliga fabrikat är representerade. Allt från T-Ford till Minerva, AGA, Unic, Maxwell, och många fler. En som sticker ut är en ovanlig nykomling i form av en nyrenoverad BOB från 1920. En av få bevarade i världen. Hela listan kan läsas HÄR (pdf-format).

(2022-07-26; Uppdaterad: 2022-08-09)


Peugeoten på sin vanliga förvaringsplats i stallet.

Startförsök av hembygdsföreningens Peugeot 1909 i Katrineholm


Vi har fått in tips från en av våra medlemmar att det för närvarande pågår arbete med att försöka starta den gamla Peugeot som ägs av Katrineholm-Stora Malms hembygdsförening. Bilen är en Peugeot Typ 116C från 1909 som registrerades i Sverige 1919 och ägdes av furstinnan von Wedel på Stora Sundby. Den har kaross av typ landaulette som är byggd av Carosserie Châtell i Strasbourg och hade ursprungligen en fyrcylindrig motor på 14 hk. Bilen blev dock i slutet på 1920-talet av med originalmotorn och en Chevrolet-motor installerades i stället. Den motorn sitter i bilen än idag, och det är den som det nu pågår startförsök med. Motorn är möjligen en utbytesmotor. Den har nämligen inget motornummer, bara en plan yta långt bak på höger sida utan något instansat. Senast den var igång var för ungefär sex år sedan, men för närvarande startar den inte och entusiasterna som jobbar med den har inte klurat ut problemet än, så det är högst osäkert om de får fart på bilen till den hembygdsdag som föreningen har den 7:e augusti i samband med Katrineholmsveckan. Oavsett finns säkert tillfälle att kika på bilen denna dag, och i bästa fall se den köra en sväng.

(2022-07-20; Uppdaterad: 2022-07-25)


Classic Car Week - Fordon från gammelfarfars tid - Tisdag 2 augusti 2022


Classic Car Week i Rättvik bjuder in alla fordon från före 1940 till ett rally under tisdagen den 2:e augusti. Läs mer om rallyt och hela veteranbilsveckan på deras hemsida.

Nu är det dags att ta fram Farfars och Farfarsfars fordon från tiden då det begav sig. Långt innan uttryck som vindmotstånd och låsningsfria bromsar var uppfunnet. Här färdades man med värdighet. Ofta hade herrarna frackar och höga hattar. Damerna hade vackra klänningar och stora hattar. Nu tänkte vi i CCW att ni skulle få uppleva de här kulturklenoderna. Automobilerna kommer att stå uppställda på Knektplatsen för beskådan före och efter en utflykt på ca 40 km i ett sommarfagert Rättvik. Färden går mot Stiftsgården, Vikarby camping, några typiska Rättviksbyar samt Rättviks Camping för att därefter återvända till Knektplatsen för förtäring.

Tisdagen den 2 augusti vevar de igång sina vrålande 20 hk motorer. Landkort över färden kommer att anslås vid start. Avgiften för detta ädla evenemang är 200 riksdaler per person. Start från Knektplatsen kl 10.00. Målgång ca 14.00. Prisutdelning ca 15.00. OBS! Föranmälan på classiccarweek.com senast 31 juli.

(2022-07-17)


T-Ford utsedd till Kvällens Fordon vid förra veckans Hamnträff i Nyköping


Automobilsällskapet i Nyköpings Hamnträffar är mycket populära och trevliga. Kvällarna har varierande teman, 6:e juli var det USA. På temakvällarna är intressanta fordon yngre än 30 år också välkomna. Strax över 200 fordon mötte upp i det fina sommarvädret. Eftersom T-14 platsar i både USA och äldre än 30 års-kategorin åkte vi till Nyköping. Extra roligt att en Mässingsbil blir utsedd till Kvällens Fordon av arrangörerna! Även Mässing&Nickel-medlemmen Björn Thyselius var där med sin T-Ford Touring 1922. Det är skoj att se hur uppskattade de "äldre" fordonen är bland publiken! Så ut och visa upp era gamlingar! En stor eloge till Automobilsällskapet för fina arrangemang!

Text: Jan Österberg. Foto: Ulla Österberg.
(2022-07-15)


Samling i solskenet. Stutz 1927 och A-Ford 1931 till höger.

Körsällskapets sommarträff


Förra helgen, den 2:e juli, anordnade Körsällskapet en sommarträff i västra Skåne. Det var familjen Forsberg-Eriksson som stod för värdskapet och hade bjudit in både svenska och danska kamrater till Stävie. Där bjöds först på frukost innan det bar iväg på en runda på ca 8 mil med mellanlandning på Sofiero gård. Väl tillbaka från denna tur på den skånska slätten bjöds på måltid i Stävie. Arrangemanget hade ordnats jättefint av Christina, Hans och Alexander, och det hela blev en kanonhelg med toppenväder och totalt 18 bilar, 34 vuxna och 4 barn.

Bilder från Hans Eriksson.
(2022-07-12)

Äldsta bilen för dagen tillhörde familjen Eriksson själva, en Ford Modell N Runabout 1907.

Bilen till vänster är Jan Olanders La Salle 345A 1931 och till höger Clas-Göran Lindblads A-Ford Tudor av samma årgång.

Denna magnifika skapelse är en Stutz Black Hawk från 1927. Modellen kallades detta år AA Vertical Eight, men i detta sportiga utförande går den oftast under namnet Black Hawk. Bilen är relativt nyinförskaffad av vår Mässing&Nickelmedlem Åke Lindell som haft den i snart två år.


Tema förkrigsfordon vid Ulva kvarn den 19:e juli


Mässing&Nickelmedlemmen och AHK-ledamoten Stig Larsson meddelar: Den 19 juli är temat för AHK Upplands tisdagsträffar "förkrigsbilar", alltså inte före första världskriget utan före andra världskriget. Vi siktar på att samla så många förkrigsbilar som möjligt på grusplanen så att alla skall synas så bra som möjligt. Officielt börjar träffen 17.00 och vid 19.30 brukar de flesta åka hem till "Allsång på Skansen".
Vid fint väder kommer Stig med sin Scania-Vabis 1917. Bilden till höger är tagen vid Stigs grannes 100-års firande.

Även AHK:s måndagsträffar vid Årstaviken har Mässing&Nickeltema i år, veckan därpå den 25:e juli.

(2022-07-10)


Mässingsträffen 2022


Efter ett par års uppehåll hölls i söndags återigen den traditionsenliga Mässingsträffen. Som vanligt var det helgen efter midsommar, alltså 3:e juli, och dagen började med att det bjöds på frukostmackor hos Edlunds i prästgården i Sköldinge. Totalt hade femton ekipage samlats, varav två av yngre mått utanför Mässing&Nickels 1931-gräns. Efter frukost startade tolv av ekipagen resan mot herrgården Lagmansö som ligger fint vid sjön Långhalsen. Det var Per Westerberg som ordnat så att bilarna kunde ställas upp på gårdsplanen och den medhavda lunchen kunde ätas på gräsmattan i skuggan av ett träd.

Traditionsenligt delades det ut "haveripris" till deltagarna som råkat ut för diverse missöden. Detta år blev det så många (fyra) att de medhavda priserna inte räckte till! Varken Per Westerbeg eller Ulf Edlund kom ur garagen med sina tilltänkta bilar. Per åkte istället som passagerare med Göran Flank, och Ulf fick byta Crossley mot Lancia. David Croner kom åtminstone ur garaget med familjens Belsize, men det blev inte många meter. Istället för att åka i två bilar som beräknat fick istället så många som möjligt åka med i Bentley. Längst bland haveristerna kom Erling Carlsson som tagit med sin Oldsmobile till Sköldinge. Där kördes några vändor på gårdsplanen innan gasvajern gick av och bilen blev stående. Detta gav dock Erling möjligheten att åka med som passagerare i samma trehjuliga Morgan Super Sports 1937 som han tidigare själv ägt.

Efter lunchen gick färden åter till Sköldinge där vissa avslutade dagen med att kika på Stefans pågående projekt hans nybyggda garage. I övrigt var det dags för lastning av bilar och sedan hemfärd. Vädrets makter kan konstateras ha varit välvilliga under dagen. Hela evenemanget fortlöpte under solsken och skön sommarvärme, och alla kunde ta sig hem innan det utlovade regnvädret började närma sig under kvällen.

Fler bilder från träffen finns under Evenemangsbilder, se Mässingsträffen 2022.

(2022-07-06)

Pontus Skoghs Lorraine-Dietrich 1912 samt Stefan Edlunds Rolland Pilain 1925 och T-Ford 1914. T-Forden köptes nyligen av Stefan på auktion, medan Rollad Pilain övertagits från Ulf.

Pelle Lundströms T-Ford Touring 1914 till vänster och Mikael Svanes T-Ford Touring 1913 till höger.

Bilarna står här uppställda vid Lagmansö. Totalt var det tolv ekipage som körde till Sköldinge. Här syns tio av dem, med Lorraine-Dietrich och Bentley utanför bild.

Dagens yngsta förare var 16-åriga Hilma Edlund som övningskörde i T-Ford 1921 tillsammans med Lisen Edlund. I baksätet sitter Ruben Edlund och Rebecka Skogh.

Denna 1914 års T-Ford köptes nyligen på auktion av Jan Österberg i Strångsjö. Den ägdes tidigare av Ford-samlaren Roland Welander i Värnamo.

Göran Flanks Buick Serie 60 av 1931 års modell. Bilen är en fyrdörrars sedan med modellbeteckning 8-67. Den köptes av Göran för två år sedan, och ägdes tidigare av Lennart West.

Per Hörléns Bugatti Typ 38A 1927.

Ulf Edlunds Lancia Artena 1931.

86-årige Jan Ströman besökte också Mässingsträffen. Han fick åka ståndsmässigt i familjen Skoghs Lorraine-Dietrich Typ SLFM från 1912 med kaross från firman Deldalle i Roubaix.

Erling Carlsson kom med dagens äldsta bil, men hann bara köra en vända på gårdsplanen med sin Oldsmobile 1903 innan gasvajern gick sönder och bilen fick vila resten av dagen.


Mässing & Nickels representant i AHK


Sedan starten av Mässing & Nickelsektionen har Erling Carlsson varit sektionens representant i Automobilhistoriska Klubbens styrelse. Nu lämnar han över denna syssla till nyinvalde AHK-ledamoten Per Hörlén, som även nyligen blivit medlem i Mässing & Nickel. Per kör för övrigt Bugatti men söker också efter en mässingsbil.

(2022-07-05)


A-Fordarnas gränsträff i Danmark, plus 50-års fest på Ekerö och rally i Hörby


I helgen anordnades ett nordiskt A-Fordmöte i Sørup utanför Ringsted i Danmark. Det anordnades av Dansk Ford A Klub, och gick under namnet Grænsetræf 2022. Evenemanget gick av stapeln den 17:e-19:e juni, och ska även ha markerat gränsträffarnas 50-års jubileum. Samling skedde på fredagen vid Sørup Herregaard, och på kvällen bjöds på gemensam middag. Lördagen var själva rallydagen, med två rallyslingor att köra. Dagen avslutades sedan med galamiddag vid hotellet. På söndagen var det dags för utcheckning och hemfärd. Totalt samlades 91 A-Fordar för att vara med på denna gränsträff. De flesta deltagarna var danskar, men även de övriga skandinaviska länderna var representerade, plus några gäster från både Tyskland och Nederländerna. Just den svenska uppslutningen var i det minsta laget, med sex ekipage, vilket är att jämföra med de trettio deltagarna som tagit sig från Norge. Deltagare från Skånska A-Fordarna hade så klart inte så långt att ta sig till Sjælland, däribland Mässing&Nickelmedlemmarna Hans och Christina från Furulund. Dessa riktar ett varmt tack till arrangörerna för en jättefin och gemytligt gränsträff, och har även ställt några bilder från träffen till förfogande.

Tidigare under våren har det också genomförts flera andra A-Fordträffar i Sverige, däribland Svenska A-Fordarna som firade att klubben fyller 50 år, och Skånska A-Fordarna som anordnade sitt årliga klubbrally i centrala Skåne. Här nedan presenteras även några bilder från dessa evenemang.

(2022-06-19)

Bild från uppslutningen till Gränsträffen vid Hotel Sørup Herregaard i Ringsted på fredagen. (Foto: Christina Forsberg Eriksson.)

Närmst ses två norska deltagare, med en A-Ford Phaeton respektive Tudor Sedan. Tredje bil är en av de svenska deltagarna, Hans och Christina med sin Fordor Sedan 1929. (Foto: Hans Eriksson.)

En hel rad danska deltagare med varierande årsmodeller och karossmodeller, uppställda vid hotellet på Sørups herrgård, beläget några kilometer utanför Ringsted. Längst till höger står en norsk bil. (Foto: Hans Eriksson.)

En A-Ford pickup som kommit från Nederländerna för att delta. (Foto: Hans Eriksson.)

Två danska brandbilar från 1930 respektive 1931. (Foto: Hans Eriksson.)

Skånska A-Fordarnas klubbrally kördes den 22:e maj och samlade 10 st A-Fordar. Det anordnades av Ida och Inge i Henninge/Ormanäs, och turen gick på fina vägar runt Östra och Västra Ringsjön, via Stehag, Kungshult, Östra Strö, Hörby, Hästäng, Fulltofta, Ludvigsborg och åter till Ormanäs. Utefter vägen fanns fyra kontroller med övningar, manöverprov och frågor. Bilden visar en hel rad av de deltagande Fordarna. Närmst ses Hans Erikssons A-Ford pickup. Hans och Christina lyckades även erövra ett av de två priserna, Framlyktan. (Foto: Hans Eriksson.)

Pågående hjulskifte på Mässing&Nickelmedlemmen Sven-Åke Nilssons A-Ford. Bilen är en Fordor Sedan av modell 170-B från 1930. Bröderna Karl-Erik och Sven-Åke Nilsson lyckades även vinna ett av priserna, Baklyktan. (Foto: Hans Eriksson.)

Helgen den 21:e och 22:e maj hade svenska A-Fordklubben jubileumsfest. Denna hölls vid Sånga-Säby på Ekerö, med anledning av att klubben fyller 50 år. På söndagen hölls även klubbens årsmöte. (Foto: Bertil Björkman.)


Intervju med Tina och Mikael Svane på P4 Västmanland


Inför morgondagens Lopp 30 har P4 Västmanland sänt ett kort inslag i from av en intervju med ägarna till den äldsta deltagande bilen. Det är Tina och Mikael Svane från Västerås som ska delta med sin 1913 års T-Ford Touring. Inslaget kan hittas på Sveriges Radios hemsida på denna länk.

Lopp 30 är ett rally för fordon från 1939 och äldre som anordnas av Motorhistoriska sällskapet (MHS). I år körs det alltså imorgon, den 18:e juni, på sträckan Västerås - Tidö - Strömsholm - Hallstahammar - Västerås. Totalt är 34 ekipage anmälda, varav 16 är från Mässing&Nickels intresseområde (1931 och äldre).

(2022-06-17)


PreWarCar skriver om en unik svensksåld Adelphia


Jonny Eriksson har nyligen införskaffat resterna av en mycket ovanlig bil vid namn Adelphia. Detta var ett kortlivat märke som förmodligen bara byggdes några månader år 1920. Den tillverkades av företaget Winfield Barnes Company i Philadelphia, och var ämnad för export. Den enda modellen kallades Model 48. Det var en konventionell bil med en 4-cylindrig motor från Herschell-Spillman på 39 hk, treväxlad låda, torrlamellkoppling, startmotor, magnettändning, halvelliptisk fjädring, trumbromsar på bakhjulen, elektriska lyktor, med mera.

Jonnys bil är nedplockad i delar och mycket verkar vara komplett, men bland annat karossen saknas. Just den här bilen är svensksåld av företaget American Express Company i Stockholm och efter ett par ägare i Stockholm hamnade den i Gävle, för att sedan skrotas 1928. Den blev sedan kvar på en gård där mycket av den hittades i en lada, men chassit har stått utomhus. Tidigare i år övertogs den av Jonny.


Jonny är nu på jakt efter information om denna bil. Vid köpet följde det med lite dokumentation, men all ytterligare information mottages tacksamt. Efter lite efterforskningar har det faktiskt dykt upp ytterligare en svenskregistrerad Adelphia, och rykten säger att det funnits en i Skaraborgs län också. Det reigstrerades även ytterligare några bilar på American Express Company. Möjligen döljer sig här ännu fler Adelphia-bilar. Vi får se vad vidare efterforskningar kommer fram till kring dessa. Jonny har även vänt sig till PreWarCar som skrivit ett inlägg om bilen, som kan läsas HÄR. En av läsarna kommenterar att Adelphia var mycket lik en annan bil kallad Alsace som också byggdes i Philadelphia. Den hade samma specifikationer och använde samma underleverantörer. Båda bilarna hade även koppling till företaget Piedmont, som verkar ha stått för viss tillverkning.

Vi önskar Jonny lycka till med sitt projekt, och hoppas på återseende!

(2022-06-09)


Motorhistoriska dagen i Surahammar


Vabis 1903 till vänster och Vabis 1897 till höger.

Idag firades motorhistoriska dagen över hela landet, och i Surahammar gjorde den verkligen skäl för namnet. Där skrevs minsann motorhistoria när Tekniska museets gamla Vabis visades upp och provstartades utanfär MC-museet Gyllene Hjulet. Tidigare i veckan, i onsdags, företogs premiärturen med den restaurerade bilen utanför Tekniska museet. Igår, 5:e juni, deltog bilen även vid Gärdesloppet på Djurgården. Och idag på nationaldagen visades bilen alltså upp i sin födelseort Surahammar. Bilen startades upp flera gånger under dagen, men kördes inte mer än ett par meter fram och tillbaka på gräsmattan. De vill i nuläget inte köra med bilen. Dels på grund av försäkringar, dels på grund av att bland annat hjulen är mycket gamla och inte ser ut att hålla för särskilt mycket påfrestningar. Det är både glapp och sprickor i träet.

Den här bilen byggdes av Gustaf Erikson, anställd vid Vagnfabriks Aaktiebolaget i Södertälje (sedermera VABIS), vilket var ett dotterbolag till Surahammars Bruk. Den initiala utvecklingen skedde i Surahammar och bygget påbörjades i juni 1897. Motorn som konstruerades var en V4-motor som drevs av fotogen (A-motorn). I september samma år beställdes vagnen som stod till grund för bilen, från C. A. Carlson & Söner i Stockholm. Den första provturen gjordes sedan på våren 1898. Detta gör bilen till den äldsta kända svensktillverkade bil med förbränningsmotor. Under hösten 1898 påbörjades arbetet med nästa version av bilen, med en tvåcylindrig vattenkyld motor med parallella cylindrar (B-motorn). År 1900 började arbetet med nästa version som hade en tvåcylindrig boxermotor (C-motorn), och från 1901 flyttades även utvecklingen till Södertälje. Denna boxermotor byggdes sedan om till den fjärde versionen av bilen (D-motorn), vilket skedde runt 1901-1902, och det är i detta utförande bilen finns bevarad idag. Denna version byggdes förmodligen aldrig klart. Dess nuvarande skick tyder på att den aldrig körts som den nu ser ut. Till exempel saknas den nödvändiga lågspänningsmagneten. Bilen verkar istället blivit stående tills den övertogs av Tekniska museet 1927, där den sedan stått fram till 2019 då Aros Motorveteraner antog den som sitt nya projekt.

Aros Motorveteraner (AMV) har tidigare sett till att göra Surahammars kommuns Vabis 1903 körbar samt satt igång en encylindrig Vabismotor från 1901. Med andra ord har de god kunskap om tidiga Vabis. Hösten 2019 besökte de Tekniska museet och påbörjade en utredning om det skulle gå att starta upp den gamla Vabisen från 1897. Detta skulle bli ett stort projekt med tanke på att bilen egentligen aldrig fungerat som bil utan snarare använts som provbänk för olika motorer, och därmed har en hel del brister. Genomgången som gjordes ledde till ett antal punkter som skulle behöva åtgärdas för att få bilen körbar. Bland annat saknades länkage till gasreglaget, magnetapparat fanns inte heller, planetväxeln satt fast, bränsleanslutningen till förgasaren var avbruten, det fanns ingen bränslekran, och sittdynorna var oerhört sköra. Motorn gick dock runt och det kändes att det fanns kompression i cylindrarna, vilket var mycket positivt.

Under de följande åren 2020-2022 har AMV jobbat med att få bilen i körbart skick. Totalt har flera tusen timmar lagts ned av killarna i AMV, som jobbat med bilen under sina regelbundna veckoträffar. Och nu 2022, lagom till bilens 125-års jubileum har den blivit tillräckligt körduglig för att genomföra korta provturer. För att kunna köra längre sträckor är det framför allt renovering av hjulen samt mer effektiv kylning som skulle behövas.

För de som ännu inte fått uppleva detta fordon kommer det stå utställt på MC-museet i Surahammar under sommarsäsongen 2022.

Utöver Tekniska museets Vabis, som väl får ses som dagens höjdpunkt, visades även Surahammars kommuns Vabis 1903 upp, och området kring museet fylldes av allehanda entusiastfordon, däribland flera A-Fordar.

(2022-06-06; Uppdatering: 2022-06-07)

Bilen provstartades flera gånger under dagen, och här ses den vid en av dessa uppstarter. Bredvid bilen står Torbjörn Boman och reglerar varvtalet. Reglaget på styrstången är kopplat till ett spjäll på förgasarhalsen som styr flödet genom förgasaren. Bilen kan dock inte köras särskilt länge eftersom kylningen är undermålig. Under baksätet sitter en vattentank, och från den leds vatten fram till motorn, men bara till topplocket. Cirkulationen förlitar sig på termosifonprincipen, vilket inte fungerar särskilt bra i de alltför smala rör som används. På sidan av baksätet kan man se ett rör som mynnar ut för att släppa ut överskott av vatten.

Motorn i bilen är en tvåcylindrig boxermotor med klafftändning, den så kallade D-motorn. På motorn kan man se tydliga spår av att detta är en ombyggd version av den tidigare C-motorn. Den stora skillnaden är att insugningssystemet med reglerventil har tagits bort och pluggats igen. C-motorn hade även två förgasare, vilket ersatts av en till D-motorn.

Bilen är utrustad med planetväxel med två utväxlingar framåt och en bakåt. Till skillnad från många andra planetväxelsystem har denna endast två planethjul. Växellådan var vid starten av arbetet fastkärvad efter att något konserveringsmedel tidigare använts. Efter ett haveri har innanmätet till växellådan behövt nytillverkas av AMV för att få bilen körbar.

Fordonet är ju ursprungligen en hästvagn, som byggts om för motordrift. För att kunna styras behövde då framaxeln byggas om från att hela axeln vrider sig som på en hästvagn, till att endast hjulen vrider sig. Detta medför att hjulen vid svängning inte längre matchar urtagningarna i karossen. Dessutom förvärras problemet av att hästvagnens styrkrans har tagits bort vilket gjort framvagnen ännu lägre. Denna problematik kan man tydligt se på sidan av karossen, där hjulen tar i när man svänger.

Förutom att bilen har en utomordentligt dålig vändradie, på grund av problemen med att hjulen tar i, så är den även mycket känslig för ojämnheter som gärna rycker i styrningen. Dessa promblem bidrog säkert till att bilen aldrig kördes särskilt mycket. För att förbättra styrningen har AMV förlängt länkaget till framaxeln några millimeter för att få en bättre vinkel av axeln (de frilagda gängorna på bilden). Detta har förbättrat manövreringen av fordonet något, men det är fortfarande svårstyrt.

Här syns ärren på den främre vänstra navkapseln efter provkörningen vid Tekniska museet i onsdags. I samma anda som en av de första provturerna 1898 slutade mot stenväggen till en kvarn, körde bilen vid premiärturen i onsdags in i en stenpelare. Denna gång gick det dock inte värre än att det blev några repor på navkapseln och provturen kunde fortsättas.

Bilen är oerhört svårstartad med startveven. Därför har AMV tillverkat en startanordning med hjälp av en gammal startmotor som här ses bredvid bilen. Denna anordning havererade dock under dagen, vilket stoppade fler startförsök. På framaxeln syns för övrigt nummerlappen från bilens deltagande under Gärdesloppet dagen innan.

Den högra spaken styr växellägena. Nu är ingen växel i. Ett steg bakåt ligger backen. Ett steg framåt hittar man ett "inkopplingsläge" och nästa steg är första växeln. Och längst fram är andra växeln. Den vänstra spaken är till bromsen.

Även Vabis från 1903 fick ut ock röra på sig i solskenet. Den startades upp flera gånger och kördes fram och tillbaka framför museet. Här skjutsar Torbjörn Boman reportern Lukas Jacobson från P4 Västmanland.

Även Aros motorveteraners två Vabismotorer provkördes under dagen. Här startas deras senaste inköp, en Vabismotor från cirka 1908 som nyligen införskaffats från Bohuslän där den använts som båtmotor. Möjligen har den ursprungligen suttit i en dressin. Denna motor startades upp första gången i maj i år och var fortfarande lite svårkörd eftersom de inte riktigt fått till förgasarinställningen ännu. Motorn till vänster är en äldre Vabismotor från cirka 1901 som renoverades för ett antal år sedan.

A-Ford Fordor 1930, ägd av Gustav Inge Hedmark från Västerås.

Västeråsaren Torbjörn Wahlgren kom med sin A-Ford Tudor 1929.

A-Ford Tudor 1931, ägd av Bo Martin Larsson från Köping.


År 1838 visade Carl Gustaf Norberg upp en modell till en ångvagn, men i brist på kapital blev det aldrig någon tillverkning i full skala. Under de senaste åren har dock Automobilsällskapets Ångvagnssektion jobbat med ett projekt med mål att slutföra Norbergs idé, ett arbete som nu kommit riktigt långt.

Ångans Dag i Mariefred


Igår var det festligheter i Mariefred, när Ångans Dag gick av stapeln. Mycket folk, fint väder, och fullt av fordon av varierande slag. Självklart står ångan i fokus med ånglok, ångbåtar och tre stycken ångbilar. Dels var Nyköpings Automobilsällskap där med sin kopia av Norbergs ångvagn, och dels deltog Rolf Johansson och Kalle Svalborg med sina Lykamobile Steamers. Detta är alltså nytillverkade ångbilar som har köpts som byggsatser från England. Bilarna är byggda som kopior av 1898 års Locomobile, och är utrustade med tvåcylindriga dubbelverkande ångmaskiner på 3,5 ånghästkrafter, som väl är lite mer värda än andra hästkrafter om man ska lita på ångmaskinsfolket. Båda två är alldeles nyligen registrerade som årsmodell 2021 och 2022, och är alltså inte tekniskt sett kvalifierade för Mässing&Nickelepoken, men förebilden är ju i allra högsta grad det så dessa intressanta byggen får också vara med här på M&N. För att förenkla registrering har dock en del avsteg fått göras från originalet, med bland annat skivbromsar, säkerhetsbälten, blinkers och rattstyrning. Under dagen gjorde båda bilarna flera demonstrationsrundor kring kvarteret, något som uppskattades av både publiken och de lyckligt lottade som fick följa med i passagerarsätet. Utöver ångbilarna var det även utställning med diverse entusiastbilar. Bland dessa utmärkte sig Barbro och Pelle Lundströms T-Ford Touring från 1914.

(2022-06-05)

Mässing&Nickelmedlemmen Rolf Johansson från Norrköping kör här ett varv kring kvarteret med sin Lykamobile. Passageare är T-Fordägaren Pelle Lundström.

Urban Nyblom från Automobilsällskapet Nyköping får här skjuts av Kalle Svalborg från Svartsjö i hans alldeles nyregistrerade Lykamobile. Den intogs i registret för bara en dryg månad sedan.

Till vänster ses dagens äldsta originalbil, Pelle och Barbro Lundströms 1914 års T-Ford Touring. Till höger ses en 1931 års A-Ford Roadster, som hade karossbeteckningen 40B. Bilen ägs av Gert Milton från Kristianstad, vilket framgår tydligt om man studerar bilen, eftersom namnet är inskrivet på förardörren!



Gärdesloppets 100-års jubileum uppmärksammas på TV


I kvällens Rapport på SVT dyker det upp ett inslag från 100-års jubileumet av Gärdesloppet. Även Mässing&Nickelbilar fick plats i inslaget, i form av en intervju med familjen Bergvall som deltog med en lastbilsapterad Chevrolet 1926. Tekniska museets fordon nämns dock inte i reportaget. Inslaget kan ses här på SVT Play.

Uppdatering: Även TV4:s Nyhetsmorgon har gjort ett inslag från Gärdesloppet. Där gjordes en intervju med Roland Fröjd, ägare till en Alfa Romeo 1930. Inslaget kan ses här på TV4 Play.

(2022-06-05; Uppdatering: 2022-06-06)


Lyckad provtur med Vabis 1897 vid Tekniska museet


Idag var det premiärtur för Tekniska museets restaurerade Vabis från 1897! Bilen med sin 125 åriga historia fick dagen till ära visa sin duglighet genom att avklara en sträcka på 125 meter för egen maskin. Göran Flank var på plats vid Tekniska museet och spelade in förloppet. Här intill ses en stillbild från hans film. Vid styrspaken syns en glad Christer Fuglesang, tillika Tekniska museets ordförande. Bredvid sitter Tekniska museets programansvarige Linda Sandberg och i baksätet Torbjörn Boman från Aros motorveteraner.

Ett reportage från dagen kan läsas på SVT Nyheters hemsida med ytterligare film från provturen, och en intervju med Torbjörn Boman.

(2022-06-01)


T-Fordklubbens marknad i Vingåker


Förra lördagen den 21:a maj var det marknadsdags i Vingåker. T-Fordklubben anordnade marknad hos Bosse "Röfärgar'n" för både delar till T-Ford, A-Ford och generellt till fordon från Mässing&Nickelepoken. På den stora asfaltsplanen stod flera bagageluckor, släp och skåpbilar öppna, med diverse prylar som var redo att byta ägare. Ett par säljare kom även i gammelbil, där Magnus Wiberg stack ut med sin tidstypiskt utrustade TT-Ford lastbil. Bosse hade även öppet till en av de större lokalerna på området, där ytterligare säljare kunde stå under tak tillsammans med Bosses egen samling av fordon, där det också fanns saluobjekt. Här roade sig även de yngre besökarna med att provsitta i en av Bosses flera brandbilar. Det är viktigt att även den yngre generationen får med sig roliga minnen från våra veteranevenemang, så de blir intresserade att själva ta ett steg in i hobbyn en vacker dag.

Just denna dag var dock inte särskilt vacker, i alla fall inte om man hoppats på solsken. Många hade läst den regntyngda väderprognosen vilket höll nere deltagarantalet. Uppskattningsvis var det drygt tio säljare där, och inte särskilt många köpare. Men det gick att fynda ändå. Flera av deltagarna meddelar att de i alla fall hade med sig något nyförvärv i bagaget hem.

(2022-05-30)

Ett av Bosses objekt, Chrysler ca 1927. (Foto: Jan Österberg)

Magnus Wiberg kom med fullastad TT-Ford 1919.

Stefan Edlund anlände i dagens flottaste bil, Rolland-Pilain 1925.

A- och T-Fordar på rad. Närmst ses Bosses egen 1922:a.


Öppet hus hos Stig Fransson under Kungsörs Konst- och Hantverkssafari


"Allt är inte mässing som glimmar," konstaterar Andreas Uddling, men hos Stig finns mycket av den varan!

Under den gågna helgen (21-22 maj) hade Mässing&Nickelmedlemmen Stig Fransson öppet hus i sitt bilmuseum. Detta gjordes i samband med Kungsörs kommuns årliga Konst- och Hantverkssafari, där allmänheten bjuds in till diverse kulturhändelser och platser under en helg i maj. Detta är ett projekt som Stig har deltagit i under flera år, där han låter besökare beundra hans gedigna samlingar av gamla bilar och prylar.

Lördagen var den mest populära dagen, med kanske runt hundra besökare. Under söndagen var det lite lugnare, men ändå välbesökt. Uppskattningsvis kom det totalt runt 150 besökare under helgen, och det var besökare i alla åldrar från barn upp till pensionärer som passade på att berika sitt veteranbilskunnande. Ett par andra Mässing&Nickelmedlemmar tog också tillfället i akt att hälsa på Stig, som även är en av grundarna av Mässing&Nickelgruppen.

I Stigs samlingar finns mängder av mässing, i form av ett flertal mässingsbilar från Cadillac 1907, via Priamus och Renault, till Opel 1914. Dessutom är hela lokalen fylld av bilrelaterade prylar och delar, det mesta från samma period. Här följer en detaljstudie i bilder, tagna av en av besökarna, Andreas Uddling.

(2022-05-27)

Denna lykta tillhör en Renault Typ DM 1913, med förflutet i Gävle. Den köptes ny 1914 av Emil och Maria Forssén.

Denna unika Priamus från 1912 är utrustad med mycket ovanliga hjul med löstagbar fälgbana.

Karbidverk för gas till acetylenlyktorna. Denna sitter på fotsteget till ytterligare en Renault Typ DM från 1913.

Den äldsta bilen. Cadillac Modell M 1907 som gått som droska i Västerås.

En lastbil från Arvika, i form av Opel 14/34 PS från 1914.

Kylare till en Baby CID, en fransk bil som tillverkades 1912-1914.


Tekniska museet bjuder in till premiärtur 1:a juni med Sveriges första bil


Den första svensktillverkade bilen med förbränningsmotor byggdes i Surahammar av Gustaf Erikson, anställd vid Vagnsfabriks-Aktiebolaget i Södertelge (sedermera Vabis) som var ett dotterbolag till Surahammars Bruk. Arbetet med bilen påbörjades 1897 och året därpå, 1898, kördes den första premiärturen med bilen på Surahammars gator. Därefter byggdes bilen om flera gånger fram till 1902. Kort efter Tekniska museets grundande hamnade bilen 1927 i museets samlingar, och finns där än idag.

De senaste åren har bilens mekanik fått en översyn av entusiasterna i Aros Motorveteraner, som har mycket erfarenhet med tidiga Vabis-fordon. Några av de stora utmaningarna har varit att få det specialkonstruerade planetväxelsystemet att fungera, men också kylningen av motorn som egentligen aldrig fick en lösning, vilket begränsar körtiden. Den tvåcylindriga motorn som sitter i bilen är på runt fem hästkrafter och byggdes 1902. Efter tusentals nedlagda timmar av Aros Motorveteraner går den nu att starta.

Provkörningen kommer genomföras onsdagen den 1:a juni klockan 14:00 i Museiparken utanför Tekniska museet, och alla som vill uppleva denna premiär är välkomna att komma och heja på. Christian Stadius (chef för Tekniska museets samlingsavdelning) meddelar även att föraren vid denna historiska händelse är ingen mindre än astronauten Christer Fuglesang.

Tekniska museets förhoppning är nu att kunna starta bilen, och visa den för publik under ett antal tillfällen. Som tidigare nämnts här på nyhetssidan kommer bilen bland annat även att delta vid MC-museet i Surahammar den 6:e juni. Därutöver meddelar Tekniska museet att de kommer delta i Gärdesloppet den 5:e juni med tre fordon ur sina samlingar.

(2022-05-26)

Foto: Tekniska museet


Kungliga biblioteket digitaliserar Ny Tidning för Idrott


Annons från Arvid Schubert år 1899.

Kungliga biblioteket (KB) har en mycket användbar söktjänst kallad Svenska dagstidningar, där man kan söka bland mängder av äldre dagstidningar. Material äldre än 115 år är dessutom helt fritt tillgängligt, medan nyare material kan läsas hos KB eller via annat bibliotek med KB:s söktjänst. Detta tidningsarkiv har tusentals olika tidskrifter digitaliserade, med sammanlagt många miljoner sidor, och det fylls ständigt på med nytt material. Tidningarna är dessutom maskininlästa så att texten är sökbar, vilket underlättar sökning i materialet, även om en del ord har blivit felstavade vid inläsning.

På sistone har det dykt upp digitaliseringar av tidskriften Ny Tidning för Idrott från 1881 till 1906. Detta är intressant för oss fordonshistoriker eftersom detta var dåtidens mest automobilfrämjande tidskrift. Så fort det skedde några motorrelaterade evenemang fanns det reportage i Ny Tidning för Idrott, och en hel del tidiga annonser dyker också upp i dessa tidningar.

Alla digitaliserade nummer av Ny Tidning för Idrott, eller bara Tidning för Idrott som den initialt hette, kan hittas HÄR i Kungliga bibliotekets söktjänst.

(2022-05-25)


Gustaf Eriksons åkvagn utställd på järnvägsmuseet i Gävle 2016.

Motorhistoriska dagen i Surahammar bjuder på Vabis-duo


Den 6:e juni firas Motorhistoriska dagen över hela landet, med mängder av motorrelaterade evenemang. För oss som gillar de allra äldsta bilarna kan vi glädjas åt att flera bilar kommer visas upp vid MC-museet Gyllene hjulet i Surahammar. Det är Aros Motorveteraner som kommer vara där och starta upp flera bilar som de har jobbat med. De senaste åren har detta gäng fått förtroende från Tekniska museet i Stockholm att göra den äldsta svensktillverkade bilen med förbrännigsmotor körbar efter många, många år av stillastående i museets samlingar. Det rör sig alltså om den bil som började byggas av Gustaf Erikson vid Surahammars Bruk år 1897 med utgångspunkt från en hästvagn. Bilen byggdes om flera gånger, och den versionen av bilen som finns bevarad brukar dateras till 1902, även om den som sagt har anor från 1897. När denna bil senast kördes är för mig obekant, men det är inte omöjligt att detta är första gången på över hundra år som den går för egen maskin. Sedan tidigare har Aros motorveteraner även gjort en Vabis från 1903 körbar, en bil som egentligen ägs av Surahammars kommun. Med denna har de bland annat deltagit i London to Brighton Run i England och Styrkeprovet i Motala. Även denna ska få röra på sig, så välkomna till Surahammar på nationaldagen. Programmet börjar klockan 11:00.

Classic Motor har även skrivit en kort artikel om evenemanget som kan läsas på deras hemsida HÄR.

(2022-05-24)


Projekt: T-Ford 1926.

Påminnelse om T-Fordklubbens marknad i Vingåker 21 maj


För de som ännu inte skrivit upp helgens marknad i kalendern kommer här en påminnelse från T-Fordklubben. Lördagen den 21 maj är det dags för klubbens marknad i Vingåker. Detta år är även vi i Mässing & Nickel samt A-Fordarna inbjudna att delta med delar och tillbehör inom våra intresseområden (t.o.m. 1931). Marknaden hålls hos Bo "Röfärgar'n" Söderqvist i Vingåker och vägbeskrivning med mera finns på T-Fordklubbens hemsida HÄR.

De som kommer till marknaden kan också kika på Bosses stora samlingar. Däribland en hel del Ford-prylar, som ses av bilderna här intill (foton inskickade av Jan Österberg). Han har även en oidentifierad karosseribakdel där förslag på fabrikat gärna tas emot. Bosse samlar även på kulspetspennor, så ta gärna med er om ni har några sådana som kan överlåtas till Bosse.

(2022-05-15)

Kan det vara Overland?

A-Ford EPA.


Säsongsöppningen av Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i Köping


I söndags, den 1:a maj, öppnade Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i Köping för säsongen. Årets tema är Volvo, som representeras av åtta bilar från starten på 1920-talet upp till 1950-talet. Två av dem faller under Mässing&Nickels 1931-gräns, en ÖV4 och en LV40, båda ägda av Mässing&Nickelmedlemmen Lars Haglund.

Dagen till ära hade även två fordon tagits ut för luftning, Renault 1901 och AGA 1922. Under förmiddagen startades först Renaulten upp. Utan några mankemang stånkade den encylindriga De Dion-motorn igång och chaufför Göran Flank körde ett antal varv runt kvarteret och gav alla som ville en åktur. Sedan var det dags att göra ett försök med AGA-bilen. Efter en del trixande med bränsletillförseln tog sig bilen iväg. Men efter några hundra meter var det stopp, och skjuthjälp fick tillkallas.

Ett antal Mässing&Nickelmedlemmar syntes bland dagens gäster. Däribland Margareta Croner som anlände i familjens Bentley 1924 och Stig Fransson som körde nyrenoverad Talbot 1932. Flera yngre förmågor deltog också under dagen, bland annat två grabbar från familjerna Flank och Skogh. Håll utkik efter dessa killar!

Ett par dagar tidigare spelade Västmanlands Television in ett reportage om museet, med bland annat intervju med Göran Flank, ledamot i Bertil Lindblads stiftelse. Detta reportage kan ses HÄR.

(2022-05-05)

AHK:s ordförande Ann Malmenholt får en åktur med Renault Typ D Voiturette 1901.

AGA Typ C 6/20 PS Phaeton 1922. I bakgrunden ses Renault 1901 samt Stig Franssons Talbot 1932.


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021

April 2021

Maj 2021

Juni 2021

Juli 2021

Augusti 2021

September 2021

Oktober 2021

November 2021

December 2021

Januari 2022

Februari 2022

Mars 2022

April 2022


                                      © 2022 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se