Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Nyligen utgiven bok om Erik Åkerlund och hans bilar


Här kommer ett boktips inför julen. Det är Kjell Åkerlund som skrivit en bok om sin farfar Erik Åkerlund. Det var alltså ägaren till Åhlén & Åkerlunds Förlag, Sveriges största utgivare av veckotidningar och jultidningar under 1910- och 1920-talet. Utöver sin framgångsrika förlagskarriär hade Erik Åkerlund ett stort sportintresse, och han var även Sveriges främste bilkonnässör. Boken har ett helt kapitel ägnat åt Åkerlunds bilinnehav, där författaren rotat fram uppgifter om alla hans bilar. Det är roligt att se att även de allra äldsta och mindre kända bilarna har kommit med i boken, till exempel Oldsombile och Prima inköpta år 1908. Sedan behandlas så klart alla hans fortsatta exklusiva bilinnehav, i form av Duesenberg, Rolls-Royce, Hispano-Suiza, Bugatti, Isotta Fraschini, Packard, Cadillac, med flera. Bland annat nämns den enda av familjen Åkerlunds bevarade bilar, den Bugatti Typ 44 1929 som numera finns hos Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i Köping.

Läs mer om Erik Åkerlund och alla hans bilar – och mycket mer – i den nyligen utgivna boken "Mannen som byggde ett tidnings-imperium – en bok om Erik Åkerlund" (Kjelltorp Förlag, 2021).

(2022-12-06)


Specialvisningar av Tekniska museets utställning Zero City - I Backspegeln


I oktober öppnade Tekniska museet sin senaste utställning Zero City - I Backspegeln, som innehåller ett flertal av museets tidiga fordon. Här nedan följer ett gäng bilder från utställningen som vi fått inskickade av en av våra Mässing&Nickelmedlemmar.

Tidigare i november fick T-Fordklubben en specialvisning av utställningen. För de som inte kunde närvara då finns ytterligare två chanser. De kommande veckorna håller museet ytterligare två kvällsvisingar, med två olika teman. Onsdagen den 7:e december behandlas temat "Pionjärerna 1897-1920" och tisdagen den 13:e december handlar det om "Motoriseringen och folkhemmets bilar 1920-". Under kvällarna medverkar bland annat före detta intendenten Gert Ekström, nuvarande intendenten Lars Paulsson, avdelningschefen för samlingarna Christian Stadius, Klassikers redaktör Claes Johansson, och vår egen motorhistoriker Göran Flank. Tiderna som gäller är kl 18-22, inträdet kostar 150 kr, och det bjuds på fika om man anmäler sig. Läs mer på Tekniska museets hemsida HÄR.

(2022-12-04)

Äldsta motorfordonet är denna Hildebrand & Wolfmüller som är daterad till 1894. Dessa pionjärmotorcyklar importerades i ett fåtal exemplar till Sverige. Den första kom hit år 1895.

Dessa trehjuliga motorcyklar tillverkades i många skepnader under den tidiga motorismen, alla baserade på De Dion-Boutons konstruktion. Museets exemplar från 1899 har dock Cudell-motor.

Till vänster ses Vabis 1897 som tidigare i år presenterats i körbart skick, iordningställd av Aros motorveteraner. Och till höger en Victoria Combination tillverkad av franska Parisienne.

Detta är en Léon Bollée från 1896 som kom till Sverige 1897. Den ägdes av Henning Forslund, och senare Gustaf Ekman, direktör för Morgårdshammars Mekaniska Verkstad.

Här ses en elbil, en Milburn Electric från 1919. Den kom till Sverige 1920 och användes av Svenska Ackumulator AB Jungner.

Längst bort står Renault 1901 och närmst ses en Peugeot-baserad motorcykel kallad La Parisienne. Lastbilen är en Vabis 1909.

Bentley 8-Litre 1930 med kaross från Freestone & Webb. En imponerande vagn som på sin tid ägdes av Torsten Krüger.

Scania-Vabis brandbil från 1919 som gått hos Södertälje brandkår. Den är av modell T-1 vilket innebär att den är fyrhjulsdriven.


Gasoline Revival Grängesberg 2022


Här kommer lite bilder från sommarens tävling i Grängesberg. I år var det lördagen vecka 29 som vigdes åt tävlingar och utställning av främst för- och mellankrigsbilar när Gasoline Revival Grängesberg gick av stapeln 23:e juli. Detta är ett evenemang i gammal tidsanda där bara fordon upp till 1949 deltar. Även publiken uppmuntras att klä sig tidsenligt för att skapa en atmosfär av en "svart-vit tidsepok". Själva tävlingen är uppdelad i flera klasser. I klassen Vintage Race kör de flesta veteranbilarna. Där samsas originalbilar med hemmabyggen och nordiska specialare. Hot rods har en egen klass kallad Hot Rod-RCS, och sedan finns ytterligare en bil-klass kallad Gasoline Special Invite med varierande innehåll. Det finns också två motorcykel-klasser, Stall Lindblad (upp till 1931) och Vintage Bikes (upp till 1949). Evenemanget kommer tillbaka nästa år igen. Mer information om detta kommer senare på hemsidan Gasoline Magazine.

(2022-11-24)

Flera Mässing&Nickelmedlemmar deltog under Gasoline Revival, bland annat Per Hörlén med Bugatti Typ 38A 1927.

Här framförs "Myggan" av Mässing&Nickelmedlemmen Matilda Leksell, en 1929 års MG M-Type.

Mässing&Nickelmedlemmen Johan Lundgren körde denna Rex 500 cc 1930, utrustad med JAP-motor.

Peter Goos från Ronneby deltog med sin "Ullis", en fabriksbyggd Austin Seven Ulster 1931.

Precis som förra året deltog Magnus Strömberg med sin Fiat "Flying Fiona", baserad på en Fiat 521 1928.

På utställningsområdet kunde man se denna 1929 års A-Ford Tudor som ägs av Gunnar Eriksson i Borlänge.

Denna Harley-Davidson från 1928 kördes av Johan Palm från Enskede.

Denna Harley-Davidson från 1929 kördes av Robert Kasby från Stockholm.

Mats Olofson från Stockholm körde Brough Superior SS80 1925.

Här susar Claes Lindblom fram på sin Husqvarna 730 1926.

Familjen Leksell deltog även med denna T-Ford Mercury Speedster 1925.

Till vänster ses här Johan Matz från Rättvik med sin MG M-Type 1930. Sedan följer några lite yngre bilar, Jan Andersson med Riley Nine Brooklands 1932 och Mässing&Nickelmedlemmen Ulla-Maija Öhman med Fiat 508 Balilla 1934.


Ivars bilmuseum i Hoting avyttrar sin T-Ford Town Car


Under nästa auktion på Bilweb Auctions som drar igång den 17:e november kommer en T-Ford Town Car att säljas från Ivars bilmuseum. Museet håller till viss del på att gallra ur i sin samling, därav försäljningen. Vid förra auktionen som avslutades tidigare i november såldes även en Citroën 1925 från museet. T-Forden som nu går under klubban uppges vara en 1919, men det är nog snarare 1920 års modell (motorn är tillverkad i december 1919). Karossen är en ovanlig Town Car, men det är ingen originalkaross utan den är byggd vid renoveringen på 1970-talet, som gjordes av Gösta Josefsson. Bilen såldes sedan av Gösta till Ivars bilmuseum tillsammans med en Renault som han också renoverat. Där har den sedan stått fram till idag. Tittar man på bilen på museet kan man notera en registreringsskylt med nummer C1204 som ligger på golvet i bilen, men detta är bara för utställning, bilen har inte haft detta nummer på riktigt. Annonsen med T-Forden kan hittas på Bilweb Auctions hemsida HÄR.

(2022-11-14)


Provmontering av Cadillac 1907.

Digital presentation av Stig Franssons bilar


Inför sitt senaste öppet hus som Stig Fransson hade i samband med Kungsörs kulturvecka i oktober har han skapat en digital vandring kring sin bilsamling. Det är både text och ljudmaterial som man kan läsa och lyssna på, och även rikligt med bilder på alla projekten han jobbat med genom åren. Materialet finns i en app kallad Pixelvoice, samt på deras hemsida, och går nu att ta del av året runt på både dator och mobil. Följ denna länk och leta reda på Stigs olika album, och hör honom berätta själv om sina fina bilar.

(2022-11-14)


Colibri 1920.

Motorcykelsamling säljs av Sajab Auktioner


Sajab Auktioner har senaste tiden haft ett par auktioner med äldre fordon, däribland bilar, motorcyklar och traktorer från Mässing&Nickelepoken. Tidigare i oktober avslutades en gårdsauktion där bland annat ett Apperson renoveringsobjekt såldes. Denna vecka avslutades ytterligare en stor mc-auktion, från samma säljare. Det är Bröderna Hjalmarssons samlingar i Vartofta som har sålts. Veckans auktion började med flera dagar av motorcyklar, och nu mot slutet säljs reservdelar och nedplockade renoveringsobjekt. Tyvärr kände jag inte till denna auktion i förväg, så de allra flesta objekt är redan avslutade. De sista delarna klubbas senare idag. Läs mer om auktionen här.

(2022-11-06)


Historiska fordon på Tekniska museet


Tekniska museet har nyligen kompletterat sin utställning Zero City med en djupdykning i fordonshistoria. Den nya avdelningen, kallad I Backspegeln, öppnades 29:e oktober och utökar utställningen med 800 kvadratmeter, full med fordon från 1890-talet och framåt, hämtade ur museets samlingar. Bland fordonen visas till exempel upp Leon-Bolleé, Vabis, De Dion-Bouton, La Parisienne, Renault, Milburn Electric, T-Ford, Bentley, gamla cyklar och motorer, med mera. Enligt museets hemsida är utställningen öppen åtminstone till årsskiftet.

(2022-11-02)


Som minne fick deltagarna detta ljus.

Helgasjörallyt 2022


Wexiö Motorveteraner anordnar årligen ett rally kallat Helgasjörallyt, uppkallat efter Helgasjön norr om Växjö. Det är i området kring denna sjö rallyt brukar ta plats och i år gick rallyt söndagen 28:e augusti, vilket var det 47:e rallyt i ordningen. Medarrangörer till rallyt är Kronobergs Motorhistoriker, Ryds Motorklubb samt Mopedveteranerna Alvesta, och det anordnas samtidigt som Lions har sin kulturdag på natursköna Evedal norr om Växjö. Rallyt är öppet för fordon äldre än 30 år i någorlunda originalskick, och rallysträckningen för årets rally var nordväst om Växjö med en slinga på totalt 81 km. Start och mål var förlagt vid Evedal, och rallyt gick via Öjaby, Ör, Moheda, Alvesta och Gemla.

Väderprognoserna för söndagen var till en början regntunga, med uppåt 40 mm. Regnet kom dock redan under natten, och på morgonen upphörde det. Dagen blev därmed mulen, och trots att regnet hängde i luften kom det bara några droppar under rallyt. Först när all utrustning var nerplockad på Evedal kom det en kraftig regnskur. Så arrangörerna hade tur med vädret!

Rallyt var öppet för maximalt 100 deltagare, och denna gräns nåddes nästan med 98 anmälda fordon. Äldsta bil skulle varit en mässingsford, men denna kom tyvärr aldrig till start. I stället blev äldsta bil Ingemar Birgerssons hundraåriga T-Ford Touring 1922. Totalt räknades det till totalt nio stycken bilar från Mässing&Nickeleran (upp till 1931).

Rallyt gick på många trevliga småvägar men det var inte helt enkelt att följa rallynoterna, så det var en riktig utmaning att hitta rätt väg. Eftersom varannan bil körde banan i motsatt riktning mötte man andra deltagare hela tiden och ibland på riktigt smala vägar. Under resan skulle man utifrån foton hålla utkik efter och identifiera sex olika platser längs vägen, såsom kyrktorn och ovanliga lyktstolpar. Längs banan var även fem kontroller inlagda med olika manöver prover, däribland de klassiska kast med liten navkapsel och köra på bräda. Utslagsfrågan gällde att gissa vikten på en veteranmotorcykel. Rätt svar var 101,5 kg.

Efter målgång delades dagens priser ut. Ekipagen med de tre bästa poängen fick varsit pris. Sedan finns ett speciellt pris kallat Inez och Kurt Lindströms vandringsris som ges ut till bästa förare av fordon till och med årsmodell 1927. Detta pris gick till Ingemar och Katarina Birgersson från Laholm som körde den äldsta bilen, T-Ford 1922. Även priset för bästa tidsenliga klädsel gick till Ingemar och Katarina Birgersson. Dessutom delades ett gäng andra priser ut, däribland bästa engelska fordon, närmst svar i utslagsfrågan, pris till deltagande barn och vinstdragning på startnummer.


Info och bilder inskickade av Mässing&Nickelmedlemmen Gunnar Erlandsson.

(2022-10-16)

Gunnar Erlandsson från Boxholm körde rallyt med sin danskbyggda T-Ford Tudor från 1926. Detta ekipage var även den äldsta bilen att fullfölja hela rallyt.

Denna Fiat 501 från 1923 var den näst äldsta bland de startande bilarna. Den är hemmahörande i närbelägna Rottne, kördes av Jesper Jönsson och ägs av Marianne Jönsson.

Detta är en ovanlig Lea-Francis P-Type Roadster från 1929 som ägs av Ola Gunnarsson från Växjö. Ola kom även på trettonde plats i totala resultatlistan.

Tre 30-talare. Närmst Nils Karlssons A-Ford Roadster 1931. Sedan Johan Bagges A-Ford Tudor Sedan 1931. Och längst bort Anders Gustafssons Chevrolet Special 1931.


Autohistorica skriver om Styrkeprovet


Det senaste numret av AHK:s tidning Autohistorica innehåller en artikel om sommarens Styrkeprov i Varberg. Det är redaktören själv Peter Haventon som står bakom skrivandet och artikeln är hela tolv sidor lång, med ett stort antal bilder.

(2022-10-15)


Aros Motorveteraner skriver om arbetet med Vabis 1897


Aros Motorveteraner har dedikerat ett nummer av sin medlemstidning Fjäderbladet till arbetet med Tekniska museets Vabis som de jobbat med under de senaste åren. Tidningen innehåller flera välskrivna texter med både historik om Vabis och Gustaf Eriksson, och en ingående teknisk beskrivning av bilen och det arbete som gjorts. Hela texten kan hittas på Aros Motorveteraners hemsida HÄR (pdf).

(2022-10-02)


Kulturveckan i Kungsör


Nästa helg är det dags för Kulturveckan i Kungsör, och som vanligt har Mässing&Nickelmedlemmen Stig Fransson öppet till sina samlingar. Nytt för i år är möjligheten att med mobilkameran fotografera QR-koder som finns till varje bil. Det kallas "Låt bilden tala", och där kan man digitalt titta på bilder, läsa texter samt höra Stig berätta om bilarna. Välkomna till Stig den 8:e-9:e oktober kl. 11-16, på Kungsgatan 16 i Kungsör.

(2022-10-02)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021

April 2021

Maj 2021

Juni 2021

Juli 2021

Augusti 2021

September 2021

Oktober 2021

November 2021

December 2021

Januari 2022

Februari 2022

Mars 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

Augusti 2022

September 2022


                                      © 2022 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se