Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Exempel på en av bilderna i arkivet. Emil Åberg och Dan Bergman på resa 1902 i en Külstein, såld av Södertelge Verkstäder under namnet Helios.

MHRF lanserar sin nya bilddatabas Motorkulturbild


Idag lanseras MHRF:s nya bilddatabas kallad Motorkulturbild. Databasen har kommit till via MHRF:s arkivkommitté inom projektet Svenskt Motorhistoriskt Arkiv (SMA), med stöd av kulturarvsbidrag från Riksantikvarieämbetet och IT-leverantören SoftAgent AB. SMA har under flera år samlat fordonshistoriskt intressant material och nu görs delar av deras bildmaterial tillgängligt. Inledningsis är runt 2000 bilder inskannade, från framför allt Björn-Eric Lindh, Tom Brahmer, Göran Kallberg och Stig Nybergs samlingar.

Läs mer om projektet i denna artikel på mhrf.se.
Själva bilddatabasen kan hittas på motorkulturbild.mhrf.se.

(2024-03-19)


Bilder från T-Fordklubbens sommarrally i Leksand 2023


Sista gänget av bilder från förra sommaren. Här från T-Fordklubbens sommarrally i Dalarna den 15-16 juli. Rallyt kördes i trakten av Leksand med en utflykt till Klockargården i Tällberg på lördagen och en kortare tur på söndagen med avslutning på Moskogen.

I år blir det repris av rallyt. Återigen samlas T-Fordklubben i Siljansbygden för det årliga sommarrallyt. Anmälan senast 20 juni till Jonny Eriksson. Läs mer i Inbjudan.

Tack för alla inskickade bilder!

(2024-03-13)

Roy Nytomt vid starten på Moskogen. Hans 1909:a är en av landets äldsta T-Fordar. I bakgrunden står arrangören Jonny Eriksson samt Bertil Björkman.

En rad mässingsfordar vid Moskogen. Närmst Peter Nilssons Runabout från 1911. Bredvid ses Tysks Touring från samma år och Magnus Anderssons Touring 1914.

Den aktive T-Fordmannen Åke Österdahl deltog med sin 1915 års Touring. En ovanlig årsmodell, som kom hit begagnad 1922.

Jonny Eriksson körde sin nyligen färdigställda T-Ford racer, byggd på ett 1913-chassi.

Ann-Christine Hansson och Olle Solin från Hudiksvall körde 1919 års Touring.

Alexander Engström från Nykvarn körde 1923 års Touring. Här parkerad vid starten.

Närmst ses Jan Österbergs 1914 års Touring. Bredvid står Pär-Erik Martinssons Runabout från samma år, och längst bort Per-Åke Petersons röda 1923:a.

Först i raden, Rolf Södergrens Pickup 1922 och bredvid Pelle Lundströms 1914 års Touring. Längst bort skymtar Göran Flanks Touring från 1920.

Roger Andersson körde TT last från 1922.

Håkan Löfdahl körde T Pickup från 1923.

Två lokala mässingsfordar från Djurås har anlänt till destinationen vid Villa Klockarbo. Till vänster Magnus Anderssons 1914 Touring. Till höger Tysks 1911 Touring körd av Oskar Andersson.

En av de yngre bilarna, en Touring från 1925 tillhörande Per-Ola Dungel från Torsby.

Medarrangören till rallyt, Jonny Erikssons egen racer, byggd i stil med bilarna som Ford körde kust-till-kust med i USA 1909.


Bilder från Classic Car Week 2023


Fler bilder inskickade förra året. Nu från Classic Car Week i Rättvik. Under en av dagarna under denna veteranbilsvecka har de senaste åren körts ett rally för förkrigsfordon. För inte alltför länge sedan kunde sådana tillställningar refererades till med termer som farfars bilar. Nu har ytterligare en generation gått och detta evenemanget har istället fått namnet Fordon från gammelfarfars tid. Rallyt körs i gammal anda som ett klassiskt veteranbilsrally, med stationer med praktiska moment. Motorjournalisten Douglas Krantz besökte veteranbilsveckan och gjorde bland annat ett inslag från rallyt på sin YouTube-kanal Motornörd. Där intervjuades både Oskar Andersson och Ann-Christine Hansson. Det kan ses på YouTube.

I år kommer Classic Car Week hållas den 26 juli – 1 augusti, och Gammelfarfars bilar körs på söndagen, 28 juli. Hela veckans program kan läsas på www.classiccarweek.com.

(2024-03-12)

Oskar Andersson kom från Djurås för att delta med familjen Tysks välkända T-Ford 1911.

Pelle och Barbro Lundström från Enköping startar här från Knektplatsen i Rättvik i sin T-Ford 1914.

Ann-Christine Hansson har ärvt denna T-Ford 1919 från sin far, en bil som gått i hans hemtrakter i Ilsbo som han sedan renoverat.

Tina och Mikael Svane från Västerås körde Pelle Lundströms hundraårsjubilar, en T-Ford från 1923.

Denna T-Ford 1923 ägdes tidigare av M&N-medlemmen Jonny Eriksson. Förra året bytte den ägare till Stefan Andersson i Rättvik, som deltog i rallyt med sitt nyförvärv.

Roger Andersson från Stockholm deltog i rallyt med sin 1922 års TT-Ford lastad med tidsenliga koffertar. I bakgrunden ses Oskar vid 1911:an.

Peter Nilssons T-Ford Roadster 1927.

Från Norge kom denna Chevrolet Convertible 1931.

Roger genomför backprov med co-drivern som hjälp på flaket.

Bertil Svanes 1931 års A-Ford Fordor.


Bilder från Ulva Kvarn 2023


I brist på annat att skriva om kommer här lite bilder inskickade förra året som inte hunnit publiceras än. Tisdagsträffarna som AHK Uppland anordnar vid Ulva Kvarn brukar ha en kväll per säsong med tema förkrigsfordon. Förra året var det den 18 juli. Här nedan några bilder från kvällen. Vad gäller Mässing&Nickel-epoken var de bara Fordar på plats, med A-Fordar i klar majoritet. Som ses av bilderna var det en lite blöt kväll vilket kanske höll borta de allra äldsta och öppna bilarna och motorcyklarna, men antalet A-Fordar var inte fy skam.

Temadagarna för årerts tisdagskvällar har inte publicerats av AHK ännu, men vi hoppas på ett återseende av tema förkrigsfordon, fast med lite bättre väder.

(2024-03-11)

Dagens äldsta ekipage stod familjen Lundström från Enköping för. Till höger 1914 års T-Ford Touring, och bredvid nästa 10 års utveckling, en 1923 års Touring. Två välkända bilar från vår tids veteranbilsevenemang.

Två av de många A-Fordarna. Till vänster en 1928 ägd av Patrik Mattsson från Storvreta. Modellen är en Sport Coupe med beteckning 50A. Till höger ses Bertil Björkmans Town Sedan från 1930. Denna kaross går under beteckning 155C.

Eskil van Loosdrechts 1930 års Fordor från Knivsta och Hans Larssons 1931 års Sport Coupe från Björklinge.

Bertil Svanes 1931 års Fordor från Västerås och Bengt Erikssons 1929 års Tudor från Storvreta.

Ytterligare en A-Ford från Knivsta. Det är Roine Sördéns Tudor, som dessutom är väldigt lik Loosdrechts Tudor i färgvalet.

Denna 1929 års A-Ford Pickup ägs av Mats Harry Håkan Almlöf från Uppsala.


Förfrågan om Puch Alpenwagen från Svedinos bilmuseum


Häromdagen fick vi in en förfrågan angående den Puch som tidigare stått på Svedinos bilmusum i Ugglarp. Precis som många andra av museets bilar har den sålts och hamnat utomlands. I detta fall har den hamnat i sitt hemland, Österrike. Ägaren är Karl Haar som är uppvuxen i Puchs hemstad Graz. Hans far var även anställd på Puch och jobbade med deras motorcyklar. Karl har även en Cadillac 1921 och hans förfrågan har förmedlats av Stig Fransson, tillika Cadillac-entusiast.

Bilen från Lennart "Svedino" Svedfelt är en Puch Typ XII 6/20 PS. Trots att Svedino kallade den en 1912:a är den snarare tillverkad cirka 1920. Bilen har länge haft en Opel P4 motor, vilken fortfarande sitter monterad. Men originalmotorn finns kvar och har reparerats av Karl. Bilen har chassinummer 3299 och Puchmotorn är stämplad 13557 och 257.

Enligt Svedino köpte han bilen 1956 i Gävle. Bilen var då registrerad X33133 och ägdes av Per-Åke Larsson som registrerat in bilen år 1955. I registreringshandlingarna noteras även att bilen endast får framföras i 30 km/tim. Bilens växellåda är också spärrad till första och andra växeln. Gissningsvis har bilen alltså använts som EPA-traktor. Vem som ägt och brukat bilen tidigare är dock inte känt.

Genom en snabb kik i några olika bilregister kan jag hitta runt 25-30 Puch i Sverige i början på 1920-talet. Drygt hälften av dem av Typ XII 6/20 PS, övriga mestadels Typ VIII 14/38 PS. Den geografiskt närmsta bilen till Gävle var en 6/20 PS i Älvkarleby, ägd av Algot Wandery. Det finns dock inget som styrker att det är samma bil. Uppdatering: Denna hade motornr 13530, så det är inte samma bil.

Karl är intresserad av att nysta i bilens tidigare historia. Så om du känner till någonting kring denna bils historik eller fotografier, hör gärna av dig till redaktören så förmedlas kontakt. Det tidigaste foto jag känner till på bilen ska vara taget vid något rally på 50-talet där bilen kördes av Sven Härnström (bild finns i Autohistorica 3/77).

Karl är även intresserad av allehanda delar till Puch 6/20 och 14/38.

Vi önskar Karl lycka till med renovering och efterforskningar!

(2023-02-13; Uppdaterad 2024-02-15)



Provkörning av Katrineholms hembygdsförenings Peugeot 1909


Arbetet med den Peugeot 1909 som ägs av Katrineholm-Stora Malms hembygdsförening fortsätter. Stora framgångar har gjorts. Bilen rullar nu för egen maskin. Under mildvädret dagarna före julhelgen var det barmark och solsken i Katrineholm. Då passade de på att ta ut och provköra bilen utanför hembygdsgården vid Stora Djulö herrgård. Jan Österberg delade med sig en filmsnutt från provkörningen via Facebook.

Ett av de återstående projekten är registreringsbesiktning. De letar även efter en passande mässingsbaklykta till bilen. Övriga lyktor är franska BRC.

(2024-02-11)


Styrkeprovet i Lindesnes 1-4 augusti 2024


Idag skickade NVK med Trygve Krogsæter i spetsen ut inbjudan till årets Styrkeprov. Läs hela INBJUDAN (pdf-format). Anmälan har också öppnat och sker senast 1 maj. Anmäl er via NVK:s hemsida www.veteranvogn.no.

Här kommer även lite information som skickades ut förra veckan från våra norska vänner i NVK.


I løpet av de årene løpet har vært arrangert har alle deltakerlandene hatt som mål å presentere sine respektive land. I Norge har vi nå kommet til landets sørligste punkt, Lindesnes!

Lindesnes ligger midt på det «blide Sørland», et av Norges vakreste og viktigste ferieområder. Dette området vil vi også gjerne vise dere!

Løpet vil gå både langs kysten og litt inn i landet. Vi skal innom et par typiske hvitmalte sørlandsbyer, og vi skal besøke noen av områdets severdigheter og museer med kultur og industrihistorie.

Som utgangspunkt for løpet bruker vi Lindesnes havhotell, et flott hotell som ligger midt i havgapet. Hotellet ligger i tettstedet Spangereid, ca 65 km fra Kristiansand. Stedet er landskjent for sin restaurant «Under», Norges eneste serveringssted under havflaten, tegnet av arkitektkontoret Snøhetta. Spangereid ligger 382 km fra Oslo. Det er meget gode veier. Og om man har ferie til gode kan de gamle Sørlandsveiene kjøres, men da tar turen noen dager.

Det går 2 ferger til Kristiansand fra Hirtshals i Danmark, Color Line og Fjord Line. Det er mulig å nå disse fra Sverige ved først å ta ferge Göteborg-Fredrikshavn, for deretter å kjøre til Hirtshals (48 km). Det går også ferger fra Strömstad til Sandefjord.

Løpet er åpent for kjøretøyer i alle klasser, produsert før 1926. Alle T-Forder er invitert uansett årgang.

Gå inn på Norsk Veteranvogn Klubbs webside: www.veteranvogn.no for påmelding og priser.

Vi håper mange kommer fra hele landet og de andre nordiske land.


(2023-02-06)


T-Fordklubbens sommarrally 29-30 juni 2024


Svenska T-Fordklubben bjuder in till sommarrally i Dalarna i år igen. Läs hela inbjudan HÄR.

(2023-02-06)


T-Fordklubben håller årsmöte på Tekniska museet


Söndagen 18:e februari håller Svenska T-Fordklubben årsmöte på Tekniska Museet i Stockholm med start kl 13. För de som vill är det gemensam lunch från kl 12. Mötet avslutas med bildvisning och fika, och avslutas kl 15. Platsen är Lilla hörsalen på Tekniska museet. Det går att bli medlem på plats.

Detta är också blande de sista chanserna att besöka Tekniska museets utställning I Backspegeln - Zero City. Utställningen, som öppnade hösten 2022, är nu på väg att avslutas. Sista dagen utställningen är öppen är söndagen 3:e mars.

(2023-02-06)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021

April 2021

Maj 2021

Juni 2021

Juli 2021

Augusti 2021

September 2021

Oktober 2021

November 2021

December 2021

Januari 2022

Februari 2022

Mars 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

Augusti 2022

September 2022

Oktober 2022

November 2022

December 2022

Januari 2023

Februari 2023

Mars 2023

April 2023

Maj 2023

Juni 2023

Juli 2023

Augusti 2023

September 2023

Oktober 2023

November 2023

December 2023

Januari 2024


                                      © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se