|
På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen,
större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens
medlemmar.
Tipsa gärna om nyheter:
massingnickel@sorliden.se.
I den här nedladdningsbara
filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.
|
Lastbilar till salu hos Bilweb Auctions
I bilwebs tredje novemberauktion säljs flera 1920-tals lastbilar. De kommer från Sandahls samlingar, en familj som drivit åkeri i Skillingaryd sedan 1940-talet. Det rör sig om en TT-Ford och en Chevrolet, samt en Chevrolet Superior personbil. Dessutom är ytterligare en Chevrolet lastbil som tidigare stått på Brocenter bilmuseum med i auktionen. Bilarnas beskrivning på auktionssidan har dock lite att önska, fram för allt årsmodellerna som inte är helt korrekta.
Auktionen avslutas 21:e november och alla utrop kan hittas här på Bilwebs hemsida.
(2024-11-15)
|
Classic Motor Nr 12 2024.
Jädersbruksdagarna i Arboga
I senaste numret av Classic Motor finns en notis om Jädersbruksdagarna som hölls 7-8 september i år. Då passar det ju bra att presentera några bilder vi fått inskickade. Dessa hembygdsdagar anordnas av föreningen Jädersbruksvänner och i år var det 25-årsjubileum. Under evenemanget hålls bland annat en hel massa gamla maskiner igång. Förutom föreningens alla egna maskiner deltog även flera andra, däribland var Rubens Maskinhistoriska på plats med flera fordon ur sina samlingar. Detta är något Rubens Maskinhistoriska Samlingar satsar allt mer på. Det är lättare att nå ut till besökare genom deltagande på evenemang än att driva museet i Götene (som numera endast är öppet efter överenskommelse). Årets Jädersbruksdagar blev lyckade med ett fyllt utställningsområde, säkerligen ett par tusen besökare och fint väder hela helgen. Ett av de bästa evenemang vi gjort enligt arrangörerna. Detta blev också de sista Jädersbruksdagarna i den tappning de hållits fram till nu. Men förhoppningen är att de kan återuppstå i ny form och i ny regi i framtiden.
(2024-11-15)
|
Detta är en ångdriven brittisk lastbil av fabrikat Foden som innehas av Rubens Maskinhistoriska Samlingar i Götene. Ångdrivna lastbilar var populära i Storbritannien, med sin omfattande kolindustri. De började komma på allvar vid sekelskiftet och tillverkades ända in på 1930-talet. En av tillverkarna var firman Fodens Limited i Sandbach, England, med sin Foden Steam Wagon som tillverkades fram till 1934, varefter de helt ersattes av diesellastbilar. Rubens exemplar är en Foden Steam Wagon från 1907 som har använts som bryggarbil för distribution av öl till engelska pubar. Den byggdes senare om och användes till asfaltsarbeten. På 1970-talet återställdes den till sitt ursprungliga skick. När den kom till Sverige inregistrerades den 1993 och är kanske landets äldsta lastbil i trafik. Den drivs av en kompoundångmaskin som jobbar med ett arbetstryck på 14 kg. Den väger 5 ton och lastar lika mycket. Man får inte ha bråttom när man ska ut, för dessa ånglastbilar är verkligen inga fartvidunder. Snitthastigheten ligger på 15 km/tim. Och inte är den snabbstartad heller. Starttiden ligger på 2 timmar. Vi tackar Rubens Maskinhistoriska som håller dessa maskiner igång och gladeligen visar upp dem på evenemang i hela Skandinavien.
|
Rubens Maskinhistoriska Samlingar hade även med sig denna Munktell lokomobil. Den är tillverkad 1914 och är av typen SK6 med tillverkningsnummer 5605. Den levererades 1919 till Bond Per Erik Andersson som hade Insjöns Frörenseri och Såg AB. På 1930-talet hamnade den i Småland hos en tröskförening. Den köptes 1970 av Ruben Blom som renoverade den fram till 1982. Den har numera stått stilla i över 10 år, men till årets säsong har den startats upp och deltog på Jädersbruksdagarna.
|
Munktellmuseet i Eskilstuna deltog också med en av sina äldsta maskiner, sin första traktormodell av typ Munktells 30-40. Det var en modell som introducerades 1913 och detta exemplar är nummer 5 och troligen tillverkat 1915. Den levererades 1915 till Gimo bruk och var utrustad med en fyrskärig plog. Motorn är en 2-cylindrig 2-takts tändkulemotor på 30-40 hk som ska driva ekipaget på 8,3 ton. Detta är det enda kända bevarade exemplaret av denna traktormodell.
|
Magnus Enström från Arboga körde runt på området med sin svensksålda Harley-Davidson 750 från 1929.
|
Rubens Maskinhistoriska tuffade även runt med denna Lanz Bulldog HL 12 PS. Den har en encylindrig liggande tändkulemotor.
|
Mässing&Nickelmedlemmen Kalle Svalborg från Svartsjö deltog med sin nybyggda Lykamobile ångbil.
|
Ett flertal EPA-traktorer var på plats. Denna är baserad på T-Forddelar med en upp-och-nedvänd Whippet-framaxel.
|
Ytterligare två EPA-traktorer. Till höger an A-Fordbaserad. Den vänstra är baserad på Chevroletdelar med Nash-kylare.
|
Inne i motormuseet på Jädersbruk finns en gammal Orient-motor från en Allvelo-bil, men även denna halva T-Fordmotor.
|
Christian Börners bok, Automobilfabrik Otto Beckmann, Breslau. Den nedre bilden visar Rune Aschims Beckmann 21/45 PS 1911.
Skrifter om den svenska Beckmann-bilen i Norge
I Norge har Rune Aschim i somras blivit klar med renoveringen av sin Beckmann från 1911. Den här bilen kommer från Sverige där den gått i Robertsfors och Hörnefors. Den kom till Västerbotten år 1920 och hade då förmodligen köpts begagnad från Tyskland. Registreringsnumret blev AC607. Med tiden vandrade resterna av bilen mellan olika veteranbilsfolk, bl.a. Glenn Oredsson i Hässleholm och Alf Johansson i Lagan. Sedan hamnade bilen via Danmark hos Rune i Norge i början av 2000-talet. Han har gjort en noggrann renovering av chassit och rekonstruktion av karossen och fick bilen inregistrerad tidigare i år. Modellen på Runes bil har beteckning 21/45 PS som tillverkades 1911-1913 och hade en 4-cylindrig 5330cc motor.
Beckmann var en tysk biltillverkare åren 1898-1926 som tillverkades i Breslau (nuvarande Polen). En ättling till familjen Beckmann, Christian Börner i Breslau, har forskat massor kring företagets historia, vilket bland annat resulterat i boken vars omslag ses till höger. Häri beskrivs bland annat historien om den enda bevarade Beckmann-bilen i världen, alltså Runes 1911:a. Christian har även skrivit en tyskspråkig Wikipedia-artikel om Beckmann, se de.wikipedia.org.
Christians forskning har också plockats upp av Michael Schlenger, som driver en eminent tysk hemsida om förkrigsfordon. Där finns en hel artikelserie med material från Christian Börner. Den sista artikeln handlar om Runes bil och kan läsas här: vorkriegs-klassiker-rundschau.blog.
(2024-11-08)
|
Antikbilklubben i Linköping bjuder in till föredrag om bilfabriken i Norrköping
Antikbilklubben i Linköping kommer ha ett föredrag nästa tisdag, efter sitt månadsmöte. Där kommer jag prata om bilfabriken i Norrköping som aldrig blev av. Även medlemmar i både NVBK och Mässing&Nickel är välkomna att delta.
Välkomna till ordinarie månadsmöte i Antikbilklubben nu på tisdag den 5/11.
Plats som vanligt Flygets Hus i Malmslätt och vi börjar 19.00.
Efter månadsmötet, ca 19.30, håller Pär Sörliden ett föredrag om de mycket långt gångna planerna på startandet av bilproduktion i Norrköping 1914.
Vår broderklubb i Norrköping (Norrköpings VeteranBilKlubb) är även inbjudna då det som Pär kommer att berätta om skedde på deras sk hemmaplan.
Varmt Välkomna
önskar
Styrelsen
Antikbilklubben
(2024-10-30)
|
Diplom och blommor överlämnas av Göran Flank. Foto: Bo Lindman/MHRF
Bertil Lindblads Stiftelses stipendium till Pär Sörliden
I lördags hade MHRF sin årsstämma på Arenahotellet i Uppsala. Under stämman delades ut ett antal priser, däribland Bertil Lindblads Stiftelses årliga stipendium. Detta gick i år till Pär Sörliden (mig!) bland annat för mitt engagemang inom Svenskt Motorhistoriskt Arkiv, Mässing&Nickel och de motorhistoriska artiklar jag skrivit. Stiftelsens motivering löd: "För enastående forskningsinsatser och högklassiga artiklar om tidig svensk automobilhistoria." Diplomet delades ut av stiftelsens vice ordförande Göran Flank och sekreterare Lennart West.
Tack för utmärkelsen och många tack för alla inkomna gratulationer!
(2024-10-24)
|
Gladiator 1912. Foto: Sajab
Tema Sverige på Sajabs pågående auktion
Auktionsfirman Sajab Vintage har en pågående auktion med en hel mängd svensktillverkade motorcyklar och cyklar med påhängsmotorer. Det är objekt från flera olika samlingar och säljare som grupperats under parollen Tema Sverige. En hel del av fordonen faller under Mässing&Nickels 1931-gräns. Äldst är en Gladiator som tillverkades på Karlsson Mek. Verkstad i Skövde. Utöver den finns även Monark, Husqvarna, DS, NV, Rex, EBE, Carolus, Furir och Wibe representerade.
Auktionen avslutas om fem dagar, den 27:e oktober. Se alla utropen på auctionet.com.
(2024-10-22)
|
Erik och Inger Örtlunds motormuseum uppmärksammas i lokaltidningen
Mässing&Nickelmedlemmarna Erik och Inger Örtlund i Torsång har drivit sitt motormuseum sedan 1979. I år var alltså den 45:e säsongen de hade öppet, och tidigare i somras skrev lokaltidningen en artikel om museet. Örtlunds har samlat på sig motor- och nostalgiprylar under decennier. En hel rad motorcyklar finns uppradade i det lilla museet vid Lillälvens utlopp i Dalälven, bland annat NSU 1902, Antoine 1904, Adler 1906, Nordstjernan 1908, Wanderer 1914, Hobart 1919 och Clevelend 1920. Bland bilarna finns rariteter som Külstein 1902, Pope-Tribune 1904, Ford 1906, Vabis 1909 och Adler 1917 i samlingarna. De har också säkrat museets framtid genom parets två barn, Rose-Marie och Hans-Erik, som hjälper till och ska ta över verksamheten så småningom, vilket är skönt att höra. Artikeln kan läsas på Lokalt i.
(2024-10-17)
|
Göran Flank från T-Fordklubben (tillika Mässing&Nickelmedlem) kör ut Tekniska museets T-Ford på gårdsplanen utanför museet. Passagerare är Christian Stadius från Tekniska museet. Foto: Kurt Sjöberg/MHRF.
Visning av Tekniska museets T-Ford
För ett par veckor sedan anordnade Tekniska museet en visning av sin nyrenoverade T-Ford från 1920. Den har renoverats tillsammans med Svenska T-Fordklubben och hade premiär tidigare i år, där bland annat Christer Fuglesang deltog vid överlämnandet av nycklarna till museet. Nu hade museet tisdagen den 24:e september anordnat en kväll med tema T-Ford. Klockan 18.00 provstartades bilen och därefter presenterade T-Fordklubben lite kring utmaningarna bakom renoveringen. Ett antal andra gammelbilar från 1913-1939 hade slutit upp utanför museet, bland annat flera Mässing&Nickelmedlemmar, såsom Bertil Björkman med A-Ford, Lennar West också med A-Ford, Håkan Löfdahl med T-Ford pickup, Lars Öhman med Fiat 501, och Joel Schönberg med dagens äldsta bil, en mässingsford från 1913 som tände upp oljelampor och gasljus i kvällsskymningen!
En artikel och lite bilder från dagen kan läsas på mhrf.se. På deras hemsida finns även material från överlämnandet av T-Forden till Tekniska museet i somras.
(2024-10-13)
|
Svensk Mercury-Ford till salu på PreWarCar
För tillfället finns denna svenskägda T-Ford med Mercury-kaross till salu på internationella sajten PreWarCar.com. Bilen uppges vara svensksåld och renoverades på 1960-talet av Åke Kring i Hälsingland.
Annonsen kan läsas här på PreWarCar.com.
Det finns inte många Mercury T-Fordar i Sverige. Minst sex stycken verkar finnas i varierat skick. Ytterligare en av de övriga finns i Tomelilla, och även den är till salu om intresse finns.
(2024-09-22)
|
PreWarCar skriver om Svedinos Puch
Vi presenterade denna bil och dess nya ägare här på Mässing&Nickel i februari, med all nuvarande kunskap som finns kring den. För en månad sedan publicerades också en artikel om bilen på PreWarCar. Dels innehåller artikeln historik om företaget Puch, dels en presentation om den specifika bilen. Återigen eftersöks ledtrådar kring bilens tidiga historia.
Läs hela artikeln på PreWarCar.com.
(2024-09-22)
|
Foto: Tekniska museet.
Tekniska museet bjuder in till föredrag om sin T-Ford
Tisdagen den 24:e september bjuder Tekniska museet in till en kväll fylld med fordonsnostalgi. Mellan kl. 17.00 och 20.00 kommer museet visa upp sin nyrenoverade T-Ford 1920. Klockan 18.00 kommer T-Forden att provstartas och efter det kommer Göran Flank och Håkan Löfdahl prata om renoveringsarbetet som gjorts i samarbete mellan Tekniska museet och Svenska T-Fordklubben. Föredraget hålls i Trähallen på museet. Under kvällen kommer också finnas möjlighet att besöka Torsten Althins garage, där bilen senare kommer stå parkerad i en autentisk garagemiljö tillsammans med museets andra körbara fordon.
Läs hela inbjudan från Tekniska museet på deras hemsida www.tekniskamuseet.se. T-Fordklubben bjuder särskilt in sina medlemmar att delta denna afton. Klubbmedlemmar har dessutom fritt inträde. Läs klubbens inbjudan här på stfk.se (PDF).
Välkomna den 24 september!
(2024-09-15)
|
Stig Fransson bjuder in till sitt museum under Kulturveckan i Kungsör
Stig Fransson i Kungsör bjuder återigen in till sitt bilmuseum under kommunens Kulturvecka.
Det närmar sig Kulturveckan V 40 i Kungsör. Jag kommer att ha mitt Bilmuseum öppet lördagen den 5:e samt söndagen den 6:e oktober mellan kl 11-16.
Här kan ni se ett antal bilar varav den äldsta är 117 år gammal. Det är en 1907 års Cadillac som gick som automobildroska i Västerås. Tidigare fanns bara hästdroskor.
Fler gamla bilar är bland annat min 1912 Priamus/Odin finns som är den enda överlevande av detta märke i hela världen.
Ytterliggare bilar finns där också, beledsagade av skyltdockor i tidsenliga kläder. Plus massor av andra bilrelaterade föremål samt massor av emaljskyltar.
Kom och ta en titt i bilmuseet och få lite kulturhistoria.
Parkering finns vid entrén. Adressen är Kungsgatan 16 i Kungsör.
Ni är alla välkomna. Inträde Kr 75:-. Barn gratis.
/ Stig Fransson
(2024-09-11)
|
|
Autohistorica skriver om bilfabriken i Norrköping som aldrig blev av
Bild: Göran Flank.
År 1914 fanns planer på att bygga en bilfabrik i Norrköping för att konkurrera med både Scania-Vabis och alla bilar som importerades till Sverige vid denna tid. Man hade tänkt bygga en bil konstruerad av den erkänt duktige belgaren Alexis Vivinus, som tidigare byggt bilar under eget namn i Belgien. Ett förslag till konstruktion, aktieteckning och en tilltänkt tomt och arkitektritning på fabriken hann göras. Men tyvärr rann planerna ut i sanden i och med utbrottet av första världskriget, och någon fabrik blev aldrig byggd.
I senaste numret av Autohistorica (4/24) finns en artikel om denna historia. Skribentens namn har dock fallit bort i tryckningen, men jag kan avslöja att det är undertecknad som varit i farten.
(2024-09-08)
|
Både ritningar samt denna skiss på den tilltänkta fabriken hann göras, av en arkitekt i Norrköping. Det fanns även en tilltänkt tomt längs Lindövägen i Norrköping där fabriken skulle ligga.
|
Ett av de brev från Alexis Vivinus som finns bevarade hos Svenskt Motorhistoriskt Arkiv. Det är daterat 14:e juli 1914, och bara några veckor senare bröt kriget ut och satte stopp för planerna.
|
Äldre nyheter
Februari 2010
Mars 2010
April 2010
Maj 2010
Juni 2010
Juli 2010
Augusti 2010
September 2010
Oktober 2010
November 2010
December 2010
Januari 2011
Februari 2011
Mars 2011
April 2011
Maj 2011
Juni 2011
Juli 2011
Augusti 2011
September 2011
Oktober 2011
November 2011
December 2011
Januari 2012
Februari 2012
Mars 2012
April 2012
Maj 2012
Juni 2012
Juli 2012
Augusti 2012
September 2012
Oktober 2012
November 2012
December 2012
Januari 2013
Februari 2013
Mars 2013
April 2013
Maj 2013
Juni 2013
Juli 2013
Augusti 2013
September 2013
Oktober 2013
November 2013
December 2013
Januari 2014
Februari 2014
Mars 2014
April 2014
Maj 2014
Juni 2014
Juli 2014
Augusti 2014
September 2014
Oktober 2014
November 2014
Juni 2015
Juli 2015
Februari 2016
Mars 2016
Oktober 2016
November 2016
December 2016
Januari 2017
Februari 2017
Juni 2019
Juli 2019
Augusti 2019
September 2019
Oktober 2019
November 2019
December 2019
Januari 2020
Februari 2020
Mars 2020
April 2020
Maj 2020
Juni 2020
Juli 2020
Augusti 2020
September 2020
Oktober 2020
November 2020
December 2020
Januari 2021
Februari 2021
Mars 2021
April 2021
Maj 2021
Juni 2021
Juli 2021
Augusti 2021
September 2021
Oktober 2021
November 2021
December 2021
Januari 2022
Februari 2022
Mars 2022
April 2022
Maj 2022
Juni 2022
Juli 2022
Augusti 2022
September 2022
Oktober 2022
November 2022
December 2022
Januari 2023
Februari 2023
Mars 2023
April 2023
Maj 2023
Juni 2023
Juli 2023
Augusti 2023
September 2023
Oktober 2023
November 2023
December 2023
Januari 2024
Februari 2024
Mars 2024
April 2024
Maj 2024
Juni 2024
Juli 2024
Augusti 2024
|