Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


T-Fordrallyt i Dalarna 29-30 juni


Ytterligare ett evenemang som hölls förra helgen var T-Fordklubbens sommarrally. Platsen för i år var Dalarna, precis som förra året. Bakom arrangemanget stod Jonny Eriksson och Roger Andersson. Utgångspunkten för rallyt var hotell Moskogen i Leksand, även det samma som förra året. Moskogen är för övrigt ett populärt ställe att anordna veteranbilsrallyn. Denna helg är ytterligare några T-Fordar på besök tillsammans med alla andra deltagare i Siljansrallyt som går nu 6-7 juli.

Totalt var 20 T-Fordekipage på plats vid T-Fordklubbens rally i Moskogen. Men alla kom inte till start. Wahlströms från Västergötland tog med sig sin krånglande bil för att få lite tips från klubbkamraterna, men bilen motstod alla försök till start. Vad gäller vädret blev det en fin helg i Dalarna. De flesta passerade säkert det stora regnvädret på väg till Leksand, och det var en blöt fredagkväll. Men på lördagen hade det passerat Dalarna och resten av helgen avlöpte med solsken.

Lördagens rallysträcka startade i Moskogen kl 10:00 med ett körprov och gick sedan söderut för att runda Insjön och sedan fortsätta norrut genom Leksandsbyarna och upp på bergen i Norr Lindberg. Vägen följde bergsryggen mot Rättvik där deltagarna möttes av vackra vyer över Siljan. Lunchuppehåll gjordes vid Sjövillan i Rättvik.

Just den här helgen var det också Big Lake Run, så det blev till att stångas med en massa raggarbilar i Rättvik och den fortsatta vägen mot Tällberg. Ett uppehåll gjordes vid vid miniatyrjärnvägen Utby rallare. Därefter tillbaka till Moskogen. Längs vägen var även fyra kontroller som del i rallytävlingen, och totalt blev dagens körsträcka 95 km. På kvällen var det bubbelmingel, självklart mellan kl 19:08 och 19:27. Sedan bjöds på rallysupé.

Söndagen bjöd på en kortare sträcka runt Byrviken. Dagen startade 09:30 med körprov vid Moskogen och sedan en runda på 35 km med ytterligare två kontroller. Efter återkomsten avslutades rallyt med lunch på Moskogen och prisutdelning. Första pris i tävlingen gick till Pelle Lundström från Enköping, andra pris till Sven-Olov Hansson från Härnösand, och tredje pris till Roy Nytomt från Långserud.

Deltagarna riktar ett stort tack för arrangemanget till Jonny och Roger, och här från redaktionen riktar vi ett tack till alla som bistått med bilder och info. Tack!

På återseende nästa år i Katrineholm med 70-års jubileum och allt!

(2024-07-07)

De morgonpiggaste deltagarna redo för uppställning vid Moskogen. Närmst ses Mikael Svane och Pelle Lundströms mässingsfordar. Till vänster står arrangörerna Roger Andersson och Jonny Eriksson och diskuterar dagens sträcka.

Ett glatt gäng i Åke Österdahls 1915 års Touring. Precis som flera andra ekipage tog Rättviksbackarna hårt på bromsbandet. Åke är dock händig och har efter hemkomst till Kinkhyttan redan fixat problemet. Foto: Hans Wahlström.

Parkering vid lördagens lunchuppehåll vid Sjövillan i Rättvik. Foto: Jonny Eriksson.

Lång rad T-Fordar. Främst Åke Österdahls 1915 samt Hans och Christina Erikssons 1913. Foto: Jonny Eriksson.

Bertil Bellander berättar om Utby Rallare, med Ford-prydde Jonny Eriksson bredvid. Foto: Hans Wahlström.

Ett helt gäng T-Fordsentusiaster står utanför Utby Rallares ladugård söder om Rättvik. Inne i ladan har denna miniatyrtågklubb byggt upp en modelljärnväg i skala HO av Rättviksmiljöer från 60-talet, då det fortfarande fanns ånglok i Rättvik. Foto: Hans Wahlström.

Medarrangören Jonny Eriksson körde sin svarta racer. Den är baserad på ett 1913 års chassi som hittats via Åke Österdahl och sedan byggd i stil med bilarna som Ford körde kust-till-kust med i USA år 1909.

Klubbens tidning T-Bladets nye redaktör Nicholas Melin deltog i rallyt med sin relativt nyinköpta 1920 års Touring som är lackad i mörkgrönt trots att det inte framgår av bilden. Här genomförs söndagens körprov. Kontrollant Roger Andersson antecknar.

Sven-Olov Hansson genomför söndagens körprov, som gick ut på att köra framåt tills hjulen rullat ett och ett halvt varv. På flaket har Sven-Olov en yxa av modell större från Gränsfors Bruk.

Roy Nytomt från Långserud deltog med sin 1927 Touring som han konserverat i detta patinerade skick. Maskoten Rosa Pantern får vara med på reservhjulet.

Lördagens körprov gick ut på precisionskörning. Här är det Mikael Svane som försöker pricka rätt med Z9, hans 1913 års Touring. Foto: Hans Wahlström.

Vid återkomsten efter söndagens runda väntade detta labyrintspel i storformat, monterat på en skottkärra.

Förarmöte utanför Moskogen.

Rast vid Fornbybanken. Foto: Jonny Eriksson.

Teodor Holmström övar på precisionskörning i kön till kontrollen. Teodor är en flitig rallydeltagare, vilket alla rallylappar på framaxeln vittnar om. Bilen är en 1921 års Touring.

Jan Österberg återkommer till Moskogen i sin 1926 års paketvagn, som har ett förflutet som brandbil. Detta ekipage vann pris för bästa originalbil.

Alexander Eriksson startar här söndagens etapp i familjens 1913 års Touring lackad i mörkblått med vit randning. Han vann även pris för yngsta T-Fordförare.

Kristina Schönberg körde denna 1913 års Touring. Till vänster står bilens ägare Joel Schönberg som vann pris för yngsta T-Fordägare. Foto: Hans Wahlström.

Per-Ola Dungel har precis kommit tillbaka efter lördagens utflykt. Bilen är en 1924 års Touring. Denna bil var dock inte med under söndagens körning.

Den enda täckta bilen i rallyt var denna 1926 års Tudor som ägs av Pär-Erik Martinsson. Han har även en 1914 års Runabout hemma i Hudiksvall.

Claes Holmströms 1924 års Pickup.

Ola Leksells 1921 års Runabout. Passagerare är Bert-Ola Leksell.

Två T-Ford pickup i väntan på manöverkontroll. Till vänster Rolf Södergrens 1922:a och till höger Håkan Löfdahls 1923:a.

Olle Solin och Ann-Christine Hansson i sin Touring 1919. Bakom skymtar Marie Fahlesons Touring 1920.

Hans och Gunn Wahlström hade tagit sig till Dalarna med sin gröna 1910:a, som Gunn ärvt från Arne Andersson. De hade dock haft problem redan innan rallyt och trots en hel del hjälp av klubbvänner (som synes på bilden) kom de inte till start. Gemytligheten i klubben är dock god och lediga passagerarplatser fanns gott om så de tog sig runt de också. Foto: Hans Wahlström.

Magnus Andersson kunde inte delta på lördagen, men hälsade på under kvällen i sin A-Ford. Och på söndagen följde han med rallygänget under dagens utflykt. 1911-bilen W58 ville dock inte starta på morgonen så det blev till göra ett snabbt hjulbyte och så fick det bli till att åka 1914 Touring istället. Vid hemkomst startade så klart 1911:an hur lätt som helst!

Under söndagens utflykt fick Hans och Gunn Wahlström följa med Teodor Holmström som passagerare. Här är ekipaget på väg över Fornbybanken, på resan mot Siljansnäs. Foto: Hans Wahlström.


Klaravik säljer Overland Four Modell 91 1923


Här kommer ett sent tips på en Overland 1923 som är till salu på auktion. Overland var en av konkurrenterna till T-Forden. De sålde så klart inte i samma volymer som Ford, men var ändå populära och en hel del importerades även till Sverige. Undertecknad är osäker, men gissar att detta exemplar är svensksålt. Denna bil har i alla fall nu senast funnits i Kil ett antal år, men söker nu ett nytt hem.

Auktionen kan hittas här: Klaravik.se.

(2024-07-06)


Blandat väder under Sofiero Classic 2024


Den gångna helgen bjöd på ett flertal olika motorevenemang. I den södra änden av landet genomfördes Sofiero Classic vid nyrestaurerade Sofiero slott utanför Helsingborg. Lördagen bjöd på solsken och utställning av veteranbilar. Under dagen pågick en Concours d’Elegance-tävling. I ledning för tävlingsjuryn sågs Anders Rohdin, som till vardags driver firman Rohdin’s Classic Car i Trollhättan. Prisutdelare var före detta kulturminister Jeanette Gustafsdotter.

På plats under helgen var även Helsingborgs Brandkårsmuseum som bjöd på åkturer i några av sina brandbilar, bland annat deras äldsta, en Scania-Vabis från 1915. Glenn Billqvist var också där med "Il Drago Ruggente" som efter några års frånvaro är tillbaka efter en omfattande renovering av Glenn och pappa Kalle. Bilen är en racer i 20-talsstuk byggd på ett chassi från en Delage DI 1924 med en 27-liters Isotta-Fraschini V12-motor från ett italienskt Caproni bombflygplan.

Söndagen var tänkt att rikta sig mer åt tävlingsbilar och sportvagnar, men hela evenemanget regnade bort tack vare ett hällregn som inte gav sig förrän på eftermiddagen. Lite synd för arrangörerna som lagt ned mycket energi på evenemanget, framför allt projektledare Matthias Bong som var ansvarig från Helsingborg stads sida. Till exempel var rallyföraren Stig Blomqvist på plats.

Bilder har skickats in av Gottfrid Sjödahl som gjorde ett besök på lördagen.

(2024-07-04)

Vinnare av lördagens Concours d’Elegance blev denna Cadillac V16 Coupé Convertible från 1930. Ägarna Öhrn vann dessutom priset för bästa vintage-klädda paret. Foto: Gottfrid Sjödahl.

Denna Ford Modell T Runabout från 1915 kom från Åstorp och ägs av K-G Sönju, som annars är mer känd som BMW-samlare. Foto: Gottfrid Sjödahl.

En av många danska besökare var denna Chrysler Imperial från 1931 som kom från norra Sjælland. År 1931 introducerade Chrysler sin nya raka 8-cylindriga motor till flera av sina modeller, bland annat flaggskeppsmodellen Imperial, som tidigare haft en sexcylindrig motor. Den hade också ett nytt utseende, med en del drag från samtida Cord. Foto: Gottfrid Sjödahl.

Denna Cadillac Typ 61 Victoria Coupé från 1923 ägs av Bengt Eriksson från Helsingborg. Modellen Typ 61 var den sista utvecklingen av V8-modellen som introducerades 1916 med beteckningen Typ 51. Typ 61 tillverkades 1922-23 och ersattes av modellen V-63 som fick en uppdaterad V8-motor och ny tillverkningsfabrik. Foto: Gottfrid Sjödahl.

Ytterligare en dansk vagn var denna Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Zagato från 1930. Den kommer från K. W. Bruuns samlingar och står vanligtvis på deras museum Classic Car House i Kongens Lyngby. Foto: Gottfrid Sjödahl.

K. W. Bruuns Classic Car House hade även med sig denna Lea Francis sill Sofiero. Detta är en modell P-Type av årsmodell 1928. Enligt den brittiska registreringen är den dock inregistrerad redan i december 1927. Foto: Gottfrid Sjödahl.


Utflykt med förkrigsfordon i helgen


I lördags gjordes ytterligare en utflykt med förkrigsfordon i Västsverige. Resan gick till Höljebacka Brandmuseum i Upphärad och sedan till slussen i Trollhättan. Äldsta bilen var Per-Åke Larssons Chevrolet från 1922. Sedan fanns bilar representerade upp till 1936.

Bilder har ställts till förfogande av vår medlem Peter Qvint. Tack för det!

(2024-07-03)

Uppställning vid Kanalmuseet i Trollhättan.

Peter Qvint körde Chevrolet Superior 1925. Denna väntar på en ny bränsletank efter ett missöde på Styrkeprovet i Varberg 2022. En annan tank har hittas som får tjänstgöra tills vidare.

Trio i Chevrolet. Till vänster Peter Qvints 1925:a. Till höger Leif Laurells 1926:a. Och bakom en något nyare modell från 1931.


På bilden ses vår medlem Lars Sannes med sin Dodge 1926. Till höger skymtar den knallgröna Citroën 1922.

Lokalpressen skriver om förkrigsträffen i Jonsered


På nationaldagen arrangerade nätverken Förkrigsfordon i Västsverige och Körsällskapet-SE en utställning i Jonsered tillsammans med Jonsereds hembygdsförening. En favorit i repris från förra året. Drivande i detta är Per-Åke Larsson från Kungsbacka. Dagen efter, på fredagen, arrangerades också en gemensam utflykt i Jonseredstrakten. En sträcka på runt 90 km var planerad.

Äldsta bilen för dagen var före detta Ernst Schaffers gröna Citroën från 1922. Den tillhör numera Anette Carlsson Ryberg och maken Roger Carlsson i Jonsered. Totalt var det 50 anmälda, men väderprognosen hotade med tolv grader och regn, så det blev ett stort bortfall. Tio bilar och tre motorcyklar dök upp, och fick faktiskt en solig tillställning.

Lokalpressen i Partille var på plats och har gjort reportage från utställningen. Det kan läsas HÄR.

(2024-07-02)


Tore Söderberg skriver om Åke Jerns Renault i Autohistorica


Som tonåring var AHK-medlemmen Tore Söderberg med och renoverade Åke Jerns sexcylindriga Renault Typ DU 1913. Han har skrivit en hel artikel i senaste numret av Autohistorica om sina minnen kring detta och den livslånga vänskapen projektet medförde. Många bilder från renoveringen presenteras också.

Tores artikel avslutas med en fundering kring var bilen kan finnas idag? Han skulle gärna återse bilen. Den här förfrågan har besvarats en gång förr här på nyhetssidan i oktober 2010. Då fanns bilen hos Kent Olsson i Svenljunga. Sedan dess har bilen sålts utomlands och var senast tills salu 2022 av schweiziska firman Christoph Grohe, se nyhetssidan i januari 2022. Tyvärr har de inte möjlighet att uppge vem köparen var. Om någon har ledtrådar får ni gärna höra av er.

(2024-06-30)


Västmanlands Television gör inslag om museet i Köping


Tidigare i år öppnade Bil- och Teknikhistoriska museet i Köping sin nya utställning "I Backspegeln", inlånad trån Tekniska museet i Stockholm. Detta har uppmärksammats av Västmanlands Television som gjort reportage från museet. Utställningen presenteras i korthet och utställningsansvarige Hans Eriksson har intervjuats.

Inslaget kan ses på vastmanland.tv.

(2024-06-28)


Mässing&Nickeltema i Årstaviken


AHK har publicerat resten av säsongens teman vid måndagsträffarna i Årstaviken. Den 29:e juli är temat Mässing&Nickel. Välkomna dit!

(2024-06-28)


Göran Flank och Håkan Löfdahl pysslar om T-Forden. Foto: Calle Ros-Pehrson/Tekniska museet.

Tekniska museets T-Ford körklar och återlämnad


Tekniska museet i Stockholm har i över 50 år ägt en T-Ford. Vid inköpet var tanken att bilen skulle användas för att köra besökare, eller "ponnyridning" som det beskrevs på den tiden. Bilen var dock sliten och behövde en restaurering. Detta blev inte av och bilen har stått stilla på museet sedan dess. Fram till nu.

För ett par år sedan tog Göran Flank och Håkan Löfdahl från T-Fordklubben kontakt med museet och föreslog att göra iordning bilen. Det mottogs positivt och ett samarbetsavtal skrevs mellan Tekniska museet (TM), föreningen Tekniska museets vänner (TMV) och Svenska T-Fordklubben (STFK). Klubben åtog sig att restaurera bilen och göra den körklar med målet att den skulle rulla till museets 100 års-jubileum i år, 2024.

Arbetet med bilen har fortgått enligt plan. Vintern 2022/2023 hämtades bilen av Håkan som genomfört en reparation av motorn. Topplocket var frostsprucket och fick bytas. Sotavlagring under kolvarna fick brännas bort och även en kolv var sprucken och fick bytas. Ventilerna har slipats in och ventilspelen justerats. Ram- och vevlager smörjdes upp och kunde återmonteras. Vintern 2023-2024 fortsattes arbetet med uppstart av motorn och återställande av resten av bilen till teknisk korrekt för T-Ford 1920. Ett antal andra medlemmar från klubben har bidragit på olika sätt.

Nu i maj fick bilen för första gången på över 50 år återigen ut och köras och visas upp på veterabilsevenemang. Den 26:e maj deltog bilen vid Gärdesloppet och den 30:e maj var det dags för officiell överlämning till Tekniska museet. Göran Flank från T-Fordklubben var på plats och likaså var Tekniska museets styrelseordförande Christer Fuglesang som fick en lektion i att starta och köra T-Ford. Kl 15:00 vid museets entré ute på Gärdet, på dagen 100 år efter att Ford etablerade sig i Sverige, överlämnades bilen och Christer gjorde en provtur.


Bilen har fått en nymålad skylt, med sitt gamla igenkänningsmärke X961. Handmålad precis som det var på den tiden innan 1924, med minst 10 centimeter höga tecken och med minst 15 millimeters stapelbredd. Foto: Calle Ros-Pehrson/Tekniska museet.

Utöver att göra iordning bilen maskinellt har klubben även forskat i bilens historia. Den är tillverkad 1920. Motornumret är från september detta år. Men bilens tidiga historia i Sverige har varit okänd. Den hittades i slutet av 40-talet i Bergsjö av Henry Sjöblom som satte den i trafik 1949. Bilen blev då ommålad i grönt med gul/röda hjul. Typiskt för äldre bilar som användes till "jippo" på den tiden. Sedan köptes den 1952 av Lennart Cederlöf i Enköping. Han döpte den till Onkel Tom och deltog med bilen i Sveriges första veteranbilslopp, Genevieve-loppet 1954. Senare samma år köptes bilen av Ragnar Fors i Stockholm. Han var med och grundade T-Fordklubben år 1955 och denna bil fick då medlemsnummer 1. Han hade sedan kvar den till 1970 då den köptes till Tekniska museet, på initiativ av Gert Ekström. Senast den var i trafik var år 1969.

Tiden från innan den hittades i Bergsjö var däremot okänd. Nya efterforskningar har dock lett till att historien tros ha nystats upp. Enligt Göran Flank såldes den ny av bilkungen Evald Lönnberg i Hudiksvall och hamnade senare i Mellanfjärden/Jättendal där den blev skrotad 1930. Registreringsnumret var X961 och detta registrerades 7:e april 1921 med första ägare A. J. Lundström i Hudiksvall.

Bilen kommer ingå i Tekniska museets så kallade Handling colletion, en beteckning museet använder för objekt som är i funktionsdugligt skick. Bilen har för övrigt identifieringsnummer TM35129 i museets samlingar. Och lite officiell information från bilens överlämnande till museet kan läsas i detta pressmeddelande.

(2024-06-15)

Bild från tidigare i år, under bilens verkstadsvistelse. Håkan Löfdahl, som här står invid T-Forden, har gjort mycket av arbetet på bilen. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.

Tekniska museets chef över samlingar Christian Stadius polerar. Foto: Calle Ros-Pehrson/Tekniska museet.

Den 26:e maj deltog bilen tillsammans med MHRF på Gärdesloppet. Självklart är bilen MHRF-försäkrad. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.

T-Forden fick även sällskap av Tekniska museets tricycle som syns här till höger. Det är en De Dion-baserad Comiot från 1899. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.

Den 30:e maj överlämnades bilen officiellt till Tekniska museet. Här har museets ordförande Christer Fuglesang precis vevat igång motorn inför provkörning. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.

Göran Flank, från Svenska T-Fordsklubben och Svenskt Motorhistoriskt Arkiv, förbereder inför överlämnandet till Tekniska museet den 30:e maj. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.

Ett av en serie fina foton från Tekniska museet från bilens sista iordningsställande inför uppvisning. Här ses Göran Flank och med ryggen mot fotografen sitter Christian Stadius. Göran från T-Fordklubben har varit drivande i projektet att göra bilen körklar. Christian jobbar med kunskap och samlingar på Tekniska museet och är en av de drivande krafterna från museets sida till att så många av deras fordon hålls körbara. Foto: Calle Ros-Pehrson/Tekniska museet.


Vid starten i Strängnäs. Närmst står Teodor Holmströms T-Ford 1921, därefter Thomas Miltons A-Ford 1931, Alexander Engströms T-Ford 1924 och Bert-Ola Leksells A-Ford 190A Victoria 1931.

Helgens MHS Lopp 30 i Sörmland


Förra lördagen kördes Motorhistoriska Sällskapets årliga rally MHS Lopp 30. Denna gång i norra Södermanland. På morgonen den 25:e hade ett gäng på 25 deltagande ekipage samlats på Västervikstorget i Strängnäs. En 26:e deltagare körde modern bil p.g.a. haveri. Den tidiga morgonen hade varit disig och fortfarande var det molnigt på himlen. Klockan 10 gick starten och äldsta ekipaget rullade ut på dagens rallyslinga. Banan gick via Stallarholmen, med en avstickare upp på Selaön och sedan tillbaka mot målet i Mariefred. Hela resan verkar ha gått bra för samtliga ekipage. Även vädret blev bra, det sprack upp under dagen med sol, värme och fantastiskt rallyväder.

Som vid ett klassiskt veteranbilsrally fanns praktiska kontroller på vägen och teoretiska frågor att svara på. Några av kontrollerna gick ut på att köra fram bilen exakt 2m och att gissa hur många Nm en momentnyckel var inställd på. Det var helt enkelt en bra blandning av praktiska tester, manöverprov och frågesport med både allmänbildning och fordonsrelaterade frågor.

Detta lopp är öppet för fordon upp till årsmodell 1939. Därmed är det alltid en hel del Mässing&Nickelfordon närvarande. 16 av de 25 deltagarna föll inom M&N:s 1931-gräns varav 10 st var olika modeller av Ford. Många av deltagarna är också Mässing&Nickelmedlemmar!

(2024-05-30)

Första kontrollen var redan vid starten. Här ser vi Kjell Gustavsson från Eskilstuna med Chevrolet Universal Serie AD 4-Door Sedan 1930 i färd med att få instruktioner. Uppgiften gick ut på att gissa antal varv en M8-mutter skulle snurras på en gängstång. Rätt svar var 292,5 st.

Dagens äldsta bil var familjen Croners Belsize 10/12 hp 1912. Förare var David Croner med medåkarna Linah och sonen William. Ekipaget vann pris för äldsta bil. Tanken var även att Margareta Croner skulle delta med nyinförskaffad Star Modell C 1923, men sjukdom satte stopp för det.

Thomas Ekström från Lidingö deltog med Buick H-Six från 1919. Modellen kallas H-44 vilket betyder att det är en Roadster av just 1919 års modell.

Två långväga gäster. Närmst står en Chevrolet Superior 1925 från Ludvika. Ägare är Peter Olsson. Bakom ser vi Karlstadbon Jan-Ove Nords Citroën Typ C 5CV 1923.

Pelle och Barbro Lundström körde sin Ford Modell T Touring från 1914. Bakom ses Bertil Svanes Ford Modell A 1931. Karossmodellen går under beteckning 165D Standard Fordor Sedan och co-driver var Mikael Svane.

Gunnar Hedin från Strängnäs körde denna Nash Standard Six 1928. Detta var den billigaste Nash-modellen och karossen på denna är en 2-Door Sedan med modellbeteckningen 323. Ekipaget kom in på en andraplats i tävlingen.

Mycket intresse kring Jan-Oves gula Citroën, även känd under smeknamnet "Anka". Ägaren berättar entusiastiskt om bilens historia i Värmland och visar den lilla fyrcylindriga motorn. Bilen ägdes ursprungligen av firman Bröderna Löfbergs (alltså dagens kafferosteri).

Från Stora Sundby kom Magnus Wiberg med sin Ford Modell T 1919. Kartläsare var den trogna följeslagaren, pudeln Thelma. Bilen är relativt nyrenoverad. Den blev klar i augusti 2022, men behöver fortfarande lite mer inkörning. Det verkar vara lite oljeläckage i motorn.

Alexander Engström är på väg att lämna torget i Strängnäs. Bilen är en T-Ford 1924, såld ny i Norge.

Jan-Ove Nord vid första kontrollen. Troligen gick uppgiften ganska bra. Jan-Ove vann nämligen hela tävlingen.

Johan Edelsvärd, Stallarholmen, Ford Modell A Fordor 1929.

Torbjörn Wahlgren, Västerås, Ford Modell A Tudor 1928.

Calle Holmlund från Stavsjö, Nyköping, lämnar här starten i Strängnäs. Bilen är en 1931 års A-Ford. Den här modellen har beteckning 160B, vilket innebär att den har fyrdörrars karossen med sluttande framruta.

Det blev ett extra stopp vid Kjula Dragway på vägen hem för Belsizebesättningen.


Göteborgs Stadsmuseums föreläsningar


Under våren har Göteborgs Stadsmuseum arrangerat en serie föreläsningar om historisk fordonsindustri i Göteborg. Både Volvos tidiga historia och museets Farman-motor har behandlats. Museet äger den äldsta bevarade Volvo-bilen, en Volvo prototyp från 1926. Den har de senaste åren stått utställd på museet efter många år undanställd i förvar. Föreläsningen handlade inte specifikt om denna bil, men museet har skrivit en intressant artikel om den som kan läsas HÄR. Museet äger också en motor från den ovanliga lyxbilstillverkaren Farman. Denna presenterades i detalj i en av föreläsningarna, både företags historia och just denna motors öde.

Classic Motor har skrivit artiklar om båda dessa föreläsningar. Läs mer på Classic Motors websida om Volvos tidiga historia och Farmanmotorn.

(2024-05-29)


Här är bilen hemkommen till nya ägaren Vicki i Moline, Illinois. Staden där bilen en gång tillverkades av Willard Velie, barnbarn till John Deere. Bilden är från april 2024, 104 år efter att den en gång lämnade staden. Foto: West Coast Shipping.

Ågrens Velie har rest hem till Amerika


I många år har vi haft en ovanlig Velie Modell 34 1920 i Uppsalatrakten. Det sägs vara den enda bevarade av denna modell. Det kan mycket väl vara den enda av denna årsmodell, men enligt det amerikanska Velie-registret finns i alla fall en annan Modell 34 i USA, fast årsmodell 1921. Nåväl, det är en unik bil i alla fall. Den har dessutom svensk historia.

Enligt uppgift såldes den ny i Norge, men kom snabbt till Sverige där firman Jordbrukarnas Leveransförening i Östersund registrerades som ägare i juni 1921. Sedan köptes den av bankdirektör A. Edvall som bodde i Fritzhem, Östersund. Senare ägdes den av P.A. Bengtsson i Byom, norr om Lit. Bilen avregistrerades på 30-talet och blev sedan EPA. På 70-talet fanns den hos Per-Axel Burholm i Enköping, som renoverade den.

I början av 2000-talet hamnade den hos Henrik Ågren i Uppsala. För ett par år sedan försökte han sälja bilen via Bilweb Auctions. Tydligen fanns inte tillräckligt stort intresse här i Sverige, men i USA fanns det däremot. Henrik annonserade i Velieklubben och fick kontakt med en intressent. Efter Henriks bortgång slutfördes affären och tidigare i år, i april skeppades bilen iväg till Amerika. Det är alltid synd att se bilar med svensk historia försvinna ur landet, men vi får trösta oss med att den har hittat hem till sin födelsestad Moline, Illinois.

Affären ordnades av firman Door2Door CarBroker, som också har beskrivit hela förfarandet i en artikel. Bland annat saknades VIN på bilen, och exporttillstånd behövde ordnas. Inte bara bilen behövde ursprungskontrolleras, även en uppsättning däck behövde dokumentation. Men det blev för mycket, så de blev kvar i Sverige. Hela historien om bilens transport till Amerika finns att läsa här på door2door.se. Där finns också en video att se på.

(2024-05-22)

Lastad på bärgare för transport från Uppsala. Sedan omlastades den till täckt transport för att köras till Fraktservice i Göteborg. Foto: Door2Door.

Terminalen hos Fraktservice, inför lastning i container. I förgrunden ses de tillhörande däcken som blev kvar i Sverige. Foto: Fraktservice.


Autoseums Ariés 1923 till salu


Autoseum har viss ruljangs på sina fordon. Flera har synts till salu de senaste åren. Nu är en av de äldre bilarna till salu, en ovanlig Ariés från 1923. Detta var en fransk tillverkare som grundats 1903. På 1920-talet tillverkades en serie modeller kallade CC. Bilen till salu är en tidig sådan av den minsta modellen i sortimentet, en Typ CC Serie 1. Motorn är en 4-cylindrig 1085 cc med överliggande kamaxel på 38 hk.

Säljare är Per Larssons Bil i Staffanstorp och annonsen kan hittas här.

(2024-05-22)


Graham-Paige 837 Phaeton 1929.
Foto: Sajab

Auktioner hos Sajab Vintage och PS Auctions


Sajab Vintage har nu en pågående auktion med flera sena 1920-tals bilar. Det är renoveringsobjekt från Olle Elfvers samlingar, initiativtagaren till Vätterbygdens Automobilmuseum. Bland annat finns flera Graham-Paige till salu, och även Buick, Nash, Chrysler, REO och A-Ford. Det finns även en del delar till salu, bland annat lite till T-Ford. Auktionen hittas på auctionet.com och avslutas den 26:e maj.

PS Auctions har också en pågående samlarfordonsauktion. Där säljs bland annat tre T-Fordar, från en Mässing&Nickelmedlem. Auktionen kan hittas på psauction.se och avslutas den 28:e maj.

(2024-05-20)


Uppdatering om Styrkeprovet 2024 och norsk Messingtreff


Nu efter att anmälningstiden till Styrkeprovet gick ut för cirka en vecka sedan har Trygve och NVK skickat ut en uppdatering om läget. Det är totalt 67 deltagare anmälda, varav två motorcyklar, och alla har precis fått plats. Alla rum och husbilsplatser blev fyllda. Förutom norrmän är elva svenskar, sex danskar, två tyskar och en australiensare anmälda.

NVK och deras Messingsgrupp bjuder även in till en vårträff med fokus på fordon före 1926. Datum är 8 juni och platsen är Tofte i Hurum. Sista anmälning är 3 juni. Läs mer här.

(2024-05-09)


Säsongspremiären hos Bil- och Teknikmuseet i Köping


Den 1:a maj öppnade Bil- och Teknikmuseet i Köping portarna för årets säsong. Till i år har de en ny utställning, inlånad från Tekniska museet. Det är en kondenserad version av utställningen I Backspegeln, som tidigare presenterats på Tekniska museet i Stockholm sedan oktober 2022 som del i deras satsning Zero City. Tanken var egentligen inte att denna utställning skulle turnera, men Tekniska museet och teknikhistoriska sällskapet i Köping har haft lyckade samarbeten tidigare, bland annat med upprustningen av Tekniska museets Renault 1901 som deltog i London-Brighton 2021. Detta föranledde projektet med att återanvända materialet från utställningen i Stockholm och göra en anpassad variant i Köping. Uppbyggnaden av utställningen har pågått under våren och nu när museet öppnade i maj var det dags för invigning.

Klockan 11 startade invigningen, med trumpetfanfar. Vid mikrofonen stod Peter Thornadtsson, vice ordförande i Bil- och Teknikhistoriska Sällskapet. Han introducerade projektet och de övriga talarna. Flera parter har varit stöttande i projektet, och först fick kommunen representeras av kommunalpolitiker Astrid Lamprecht. Sedan fick Göran Flank säga några ord, i sin roll som vice ordförande i Bertil Lindblads Stiftelse. Därefter fick Tekniska museets representant, museidirektör Peter Skogh prata. Han invigde även uställningen med traditionsenlig bandklippning. Även Tekniska museets chef för kunskap och samlingar, Christian Stadius, var på plats men höll inget tal. En annan inbjuden gäst, dagen till ära, var cykelfantasten Bengt Nilsson med sin höghjuling. Han blev sista talande ut, med lite information om tidiga cyklar. Detta följdes av en praktisk demonstration utanför museet!

Själva utställningen består av runt 30 saker inlånade från Tekniska museet, och är i ett lite mindre format än utställningen i Stockholm var. Av fordonen är det följande som nu står i Köping: Hildebrand & Wolfmüller 1895, Léon-Bollée 1896, De Dion-Bouton 1899, Parisienne Victoria Combination 1899, Renault 1901, La Parisienne/Peugeot 1908, Detroit Electric 1915, Megola 1923, Bentley 8-Litre 1931, Lincoln Zephyr 1939. Plus en Vulcan-motor och diverse cyklar och andra fordonsattiraljer.

Vid invigningen hade cirka ett 100-tal personer samlats, vilket får sägas vara en bra uppslutning. Och fler besökare kommer det bli. Den här utställningen kommer nämligen stå på museet i 3 år.

(2024-05-05)

Ballongen från utställningen i Stockholm är återuppbyggd, med en utställning av cyklar och Léon-Bollée och De Dion-Bouton Tricycle.

Några av fordonen i utställningen. Närmst Hildebrand & Wolfmüller och Parisienne Victoria. Längre bort ses Renault 1901.

Göran Flank håller ett kort tal. Till höger ses Peter Thornadtsson, och i förgrunden trumpetaren Mattias.

Peter Skogh, Tekniska museets museichef säger några väl valda ord inför den ansamlade publiken vid invigningen.

Bengt Nilsson var dagens mest uppklädde, med frack och chapeau-claque. Här pratar han om cyklar, cykelhistoria och framför allt höghjulingar.

Här demonstrerar Bengt Nilsson sin höghjuling på gatan utanför museet. Cykeln är en Victor Light Roadster från 1880-talet.

En av motorcyklarna i utställningen. Tekniska museets "La Parisienne" från 1908 som egentligen är en Peugeot.

En annan av motorcyklarna är denna udda tyska Megola. Den har en femcylindrig stjärnmotor monterad i framhjulet.

Tekniska museets Peter Skogh och Christian Stadius var på plats. Här står de i samtal med flera Mässing&Nickelmedlemmar. Både Ulf Edlund, Stig Fransson och David Croner syns på bilden. I förgrunden Bil- och Teknikmuseets Panhard-Levassor 1912.

En av besökarna var Mässing&Nickelmedlemmen Stig Fransson, som körde Darracq 1924 från Kungsör. Han har även varit delaktig i renoveringen av flera av Köpingsmuseets bilar. Här står hans egen bil på finbilsparkeringen utanför museet.

En annan ny bil i den vanliga utställningshallen är denna Lion-Peugeot VC2 1909. Den har nyligen införskaffats av en Mässing&Nickelmedlem som deponerat den på museet.

Flera av bilarna från Bil- och Teknikmuseets temautställning 2021, då temat var Rolls-Royce, står kvar på museet. Här familjen Trägårdhs R-R Silver Ghost 1914.

Museets vanliga utställning är så klart också kvar. Här ses guldkungens Pierce-Arrow 1919.

Två av museets klassiska bilar, från Bertil Lindblads stiftelse. Bugatti Typ 35B 1929 och Mercedes-Benz SSK 1929.


MC-Museet Gyllene Hjulet i Surahammar visar upp Vabis 1897


Den första svensktillverkade bilen med förbränningsmotor är denna Vabis från 1897. Den byggdes av Gustaf Erikson hos Vabis, som på den tiden var ett dotterbolag till Surahammars Bruk. Den initiala utvecklingen av denna bil gjordes i just Surahammar och påbörjades i juni 1897. Flera versioner av bilen byggdes de följande åren, mest för att testa olika motorer. Från 1901 flyttades projektet till Södertälje, där vidare utveckling och tillverkning av Vabis automobiler gjordes. Den här allra första bilen ägs av Tekniska museet, och för några år sedan (mellan 2019-2022) gjordes den körbar av Aros motorveteraner i Västerås. Då visades den också upp i sin hemort Surahammar. Sedan har den varit med på Tekniska museets utställning I Backspegeln i Stockholm, men nu har den återigen fått komma hem till Surahammar och kommer ställas ut i MC-Museet Gyllene Hjulet. Där finns den att beskåda från och med den 1:a maj.

(2024-05-04)

Lastning av bilen vid Tekniska museet.
Foto: MCHK Mälardalen - Gyllene Hjulet.

Bilens nya parkeringsplats i museet i Surahammar.
Foto: MCHK Mälardalen - Gyllene Hjulet.


Tema Förkrigsbilar och Veterancyklar vid Ulva kvarn


AHK Uppland anordnar tisdagsträffar varje vecka vid Ulva kvarn, några kilometer norr om Uppsala. Varje vecka har sitt eget tema, och i år är det tema Förkrigsbilar tisdagen den 16 juli. Då är vi med Mässing&Nickelfordon extra välkomna. Våra lokala representanter i Bälinge, familjen Larsson, meddelar även att den 21 maj är temat veterancyklar, något som ligger dem varmt om hjärtat. Då är ni också välkomna att se bland annat en tidig Scania-cykel.

Även AHK:s måndagsträffar vid Årstaviken har olika teman, men i år har inget förkrigstema synts än. Men å andra sidan var det bara maj och juni månads träffar som listades i senaste AHK Bulletin.

(2024-05-02)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021

April 2021

Maj 2021

Juni 2021

Juli 2021

Augusti 2021

September 2021

Oktober 2021

November 2021

December 2021

Januari 2022

Februari 2022

Mars 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

Augusti 2022

September 2022

Oktober 2022

November 2022

December 2022

Januari 2023

Februari 2023

Mars 2023

April 2023

Maj 2023

Juni 2023

Juli 2023

Augusti 2023

September 2023

Oktober 2023

November 2023

December 2023

Januari 2024

Februari 2024

Mars 2024

April 2024


                                      © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se