Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Södertörnsrundan 2022


T-Fordsklubbens Södertörnsrunda kördes lördagen 24/9 i ett vid samlingen något molnigt höstväder, som frampå dagen visade sig bli en härlig höstdag.

11 stycken T-Fordar kom och deltagarna bländades av en otroligt fin 13-touring. Ägaren körde inte rundan eftersom han denna dag fyllde 15 år och ännu inte fått nödvändigt körbevis.

Rundan gick på omväxlande vägar i omgivningen där höstfärgerna började visa sig. I området rör sig mycket folk och många glada anleten såg karavanen åka fram. Efter ett fikastopp vid Västerby körde vi tillbaka till startplatsen, där arrangörerna ordnat en härligt god gulasch med tillbehör i en fantastisk miljö. En uppskattad visning av entusiastbilar avnjöts också.

På en avlyst runda kunde den nyblivna 15-åringen testa sin fina 13-touring bakom ratten. Han och åskådarna njöt av en härlig dag.

Lunchen och uppställningen ägde rum på Mariebergs säteri, en gård i Karolinerstil från 1705.

Vi tackar arrangörerna så hjärtligt och hoppas på ett återseende.


Text och foto inskickat av Jan Österberg

(2022-09-27)

Näst äldsta bilen, med den yngsta deltagaren. Bilen är en 1913 års Touring som inregistrerades för bara ett par års sedan och ägs av familjen Schönberg.

Äldsta bilen, Gary Johanssons Touring från 1912. Även registreringsskylten är från 1912, från delstaten Ohio. Detta ekipage är även en återkommande deltagare på Gärdesloppet.

Panoramabild med alla deltagarna. Från vänster: 1913 Touring, Lennart Schönberg, Bromma. 1922 Lastvagn, Roger Andersson, Stockholm. 1923 Pickup, Håkan Löfdahl, Stenhamra. 1924 Pickup, Claes Holmström, Norrtälje. 1921 Touring, Teodor Holmström, Enköping. 1914 Touring, Pelle Lundström, Enköping. 1922 Pickup, Rolf Södergren, Fors. 1923 Racer, Thomas Ekström, Lidingö. 1912 Touring, Gary Johansson, Vallentuna. 1924 Touring, Alexander Engström, Nykvarn. 1922 Touring, Odd Spandow, Grödinge.


Prisbelönta Mässing&Nickelfordon vid hamnträffarna i Nyköping


Tidigare i år fick Jan Österberg priset Kvällens Fordon med sin T-Ford 1914 vid en av hamnträffarna som anordnas på onsdagskvällar av Automobilsällskapet i Nyköping. Veckan därpå var det återigen dags för ett gäng Mässing&Nickelmedlemmar att besöka träffen. Kvällens tema den 13:e juli var Cabbar, och det passade till en början bra i sommarvädret. Men efter ett tag kom dock en skur och det blev brått att sätta upp suffletterna. Från Skogstorp kom Ulf Edlund med sin ståtliga Crossley 1920 och från Sköldinge kom Stefan Edlund med sin sportiga Rolland-Pilain 1925. Familjen Edlund är inte främmande för att köra med sina bilar, och körde således på egna hjul till och från träffen. Båda dessa mycket ovanliga bilar väckte så klart stor uppmärksamhet, både bland publiken och hos arrangörerna. Ulf fick nämligen pris för Kvällens Fordon, och även Stefan fick pris, Kvällens Överraskning. En summering av dagens träff med ännu fler bilder kan läsas på automobilsällskapets hemsida HÄR.


Foto: Urban Nyblom/Automobilsällskapet Nyköping

(2022-09-23)

Kvällens Fordon: Ulf Edlund med sin Crossley 1920. Modellen heter 25/30 och tillverkades åren 1919-1925 i cirka 600 exemplar. Denna bil har sörmländsk historia och har en kaross från Katrineholms Vagnfabrik.

Kvällens Överraskning: Stefan Edlund med sin Rolland-Pilain från 1925. Modellen heter B25, men kallas även 10/12 CV efter skattehästkrafterna. Den har en fyrcylinrig motor på 1924cc. Modellen introducerades 1924 och tillverkades till cirka 1928.


Fordon från gammelfarfars tid under Classic Car Week i Rättvik


Vid veteranbilsveckan Classic Car Week i Rättvik anordnades under tisdagen ett rally för fordon från före 1940. Dessa, de allra äldsta bilarna, har nu blivit så gamla att rallyt går under namnet Fordon från gammelfarfars tid. Det är tillräckligt många generationer bakåt för att minnet av denna tid ska hunnit falla i glömska. Men under denna dag kunde åskådarna åter få stifta bekantskap med dessa 20 hästkrafters vrålåk från en svunnen tid. Vädret var fint och som vanligt dominerade T-Fordarna bland 1910- och 1920-talarna. Rallyt gick en sträcka på cirka 4 mil från Rättvik mot Vikarbyns camping, och åter till Rättvik.

(2022-09-15)

Jonny Eriksson från Rättvik vevar här igång sin T-Ford Runabout från 1914 vid starten i Rättvik. Bilen är alldeles nyinförskaffad och har tidigare ägts av Sven Olof Hansson.

Från Norge kom detta ekipage. Bilen är en mycket tidig Chevrolet modell 490 från 1916 som ägs av Erling Storström. Notera körriktningsvisaren på vänster framskärm.

Första startande, Magnus Andersson med T-Ford 1914, blir intervjuad innan avfärd.

Olle Solin och Ann-Christine Hansson är redo att starta i sin T-Ford Touring 1919.

Roger Andersson deltog i rallyt med sin Ford TT från 1922.

Äldsta bilen som var med på utställningen i Rättvik var denna T-Ford Runabout från 1911 som ägs av Gun-Marie och Peter Nilsson från Vikarbyn.

Ytterligare två T-Fordar vid utställningen i Rättvik. Till vänster en Tudor 1924, och till höger 1922 års Touring, även dessa ägda av Gun-Marie och Peter Nilsson.

Magnus Andersson från Djurås genomför här det praktiska provet vid Vikarbyns camping. Till sin hjälp har han Jonny Eriksson som passagerare.

Ombytta roller. Även Jonny körde ensam och får här behövlig hjälp av Magnus Andersson vid kontrollen.

Thomas Abrahamsson från Krylbo deltog i rallyt med A-Ford Fordor Leatherback Sedan av årsmodell 1929.

Ytterligare en deltagande T-Ford, detta en 1921 års Touring som ägs av Per Larsson från Enviken.


Öppet hus hos i polismuseets fordonssamlingar i Tullinge


Ett par gånger om året håller polisen öppet in till sina fordonssamlingar på Hamringevägen i Tullinge. Där förvaras alla fordon som inte är utställda på museet på Djurgården eller utlånade till andra museer. Vid dessa tillfällen finns även bland annat litteratur till försäljning, och ett gäng poliser och före detta poliser som gärna berättar om samlingarna. Det är dessutom fritt inträde. Sista öppet hus för i år hölls förra helgen, den 10:e september, och bilderna nedan är från detta tillfälle. Bland bilarna har polismuseet inga från Mässing&Nickel-eran. Deras äldsta bil är en Packard från 1938, känd som Svarta Majan. Bland motorcyklarna finns dock ett par från före 1931. Liknande öppet hus kommer förhoppningsvis fortsätta hållas under kommande säsonger också, så håll utkik på polismuseets hemsida när nya tider dyker upp.

(2022-09-14)

Äldsta motorcykeln i samlingarna är denna Indian Power Plus från 1918. Detta var en av polisens första motorcyklar, som inköptes för att få bukt med den så kallade "bilterrorn". Det handlade oftast om gentlemannachaufförer som kört alldeles för fort, gärna efter mörkrets inbrott, och orsakat allvarliga olyckor. Fyra motorcyklar inköptes därför och denna var i bruk 1920 - 1931. Den har en 1000 cc motor på 16 hästkrafter och tre växlar.

Mellan 1920- och 1950-talet var Harley-Davidson en populär motorcykel hos polisen. De ansågs mer driftsäkra än polisens andra Indian och Husqvarnor. Denna 1000 cc modell är från 1927 och brukades av polisen under perioden 1927-1937. Dessa motorcyklar med sidovagn användes för trafikövervakning och kallades för Jagare. Just denna på museet har varit stationerad på Östermalms polisstation.


Presto Typ P, ur brochyr från 1913.

En förfrågan om Nils Hörberg, svensk generalagent för Presto


Vi har fått in en förfrågan från Lennart Andersson, före detta konstruktör och verkstadschef på Scania. Men förfrågan rör inte Scania som man kunnat gissa, utan det handlar om det tyska fabrikatet Presto. Lennarts fru är nämligen barnbarn till en man som hette Nils Hörberg. Han var grosshandlare i Stockholm, och hade gjort en riktig klassresa. Han startade som bonddräng i Skåne, för att sedan bli soldat, polis, grosshandlare och sluta med titeln konsul. Firman han drev i Stockholm hette Svenska Maskin-Magasinet, och låg på Mästersamuelsgatan 71. Där såldes bland annat cyklar under namnet Svalan, och runt åren 1913-1914 var han även generalagent för det tyska märket Presto. I bilregistret kan man hitta ett flertal bilar registrerade på just denna firma under dessa två år, så man kan med ganska god säkerhet säga att det endast var under denna korta period företaget var aktivt med bilimport. Dessutom deltog företaget även i både KAK:s vintertävling åren 1913 och 1914, samt SAK:s sommartävling år 1913. Vid alla tre tillfällen användes just Presto-bilar, och detta gjordes säkerligen i marknadsföringssyfte. Tyvärr tog dock historien som bilimportör slut när kriget bröt ut.


Lennart och hustrun Agneta skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som kan Nils Hörbergs historia som affärsman. Så om någon av er läsare har mer information om Nils Hörberg och Svenska Maskin-Magasinet är Lennart och Agneta mycket intresserade av att ta del av detta. I så fall kan ni höra av er till redaktören så förmedlas kontakt: massingnickel@sorliden.se


Nils var också medlem i Kungliga Automobilklubben och ägde i ett senare skede denna Studebaker av 1931 års modell. Framför rutan ses KAK-märket, som för övrigt finns kvar hos Lennart och Agneta. Han ägde också en intressant Pettersonbåt med namnet Trygg, som SVT för närvarande gör en dokumentär om.

(2022-09-09)

Nils Hörberg var mycket tidigt ute med att äga bil. Redan när bilregistret infördes år 1907 dyker han upp som ägare till en fransk bil av märket Prima. Det var en encylindrig modell på 9 hk, som importerades av Svenska Cykel-Magasinet i Linköping. Att valet föll på denna bil var inte så konstigt, Nils hade åren 1901-1904 jobbat i just Linköping. Bilden kommer från Stig Nybergs samlingar.

Den här bilden finns på Originalafdelningen här på Mässing & Nickels hemsida, och visar den Presto som Svenska Maskin-Magasinet ställde upp med i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1913. I framsätet sitter Nils Hörberg, och föraren heter Hugo Westergren. Detta ver ett av tre ekipage som genomförde tävlingen utan prickbelastning. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.


En regnig veterandag i Eskilstuna


Förra helgen arrangerade Automobilhistoriska klubben årets Eskilstuna veterandag, med veteranmarknad på lördag-söndag, och utställning på söndagen. Jämnregn höll dock både säljare, utställare och besökare borta. De stackars säljarna som ändå närvarade fick se sina säljobjekt både bli blöta och bortblåsta, och köparna var lätträknade. Många gav därför upp tidigt och packade ihop sina saker och åkte hem. Veteranflyget, modellflyget och segelflygsuppvisningen på söndagen uteblev tyvärr, men en mindre uppslutning entusiaster kom med sina veteranbilar. Många stannade dock inte särskilt länge, så bilarna på finbilsparkeringen var lätträknade under hela dagen. Inte mindre än två T-Fordar trotsade faktiskt det trista vädret och kom till Eskilstuna. Både den mångårige T-Fordentusiasten Magnus Wiberg och den entusiastiske T-Fordföraren Stefan Edlund gjorde kortare besök under dagen. För att få ett behövligt uppehåll från regnet kunde man besöka hangaren där det också fanns en utställning av fordon från AHK Eskilstuna att beundra.

(2022-09-03)

En av två T-Fordar som tagit en tur i regnet. Magnus Wiberg är här på väg hem med sin 1923:a redan vid halv tio.

Rickey Andersson från Vagnhärad trotsade också regnet, och kom med sin A-Ford Tudor Sedan 1931, också känd som "Sofia".

Inne i hangaren presenterades ett antal Eskilstunarelaterade fordon. Äldst bland bilarna var denna 1929 års Hupmobile Modell A Century Six, med 57 hk sexcylindrig motor. Ägare till denna bil är dragracingföraren Jan "Juan" Johansson från Kvicksund.

Även den lokaltillvekade motorcykeln Falken visades i hangaren. Detta var en lättviktare som tillverkades av Lundin & Kindahls Mekansika Verkstad i Eskilstuna. Tillverkningen startade 1920 och den hade en encylindrig sidventilsmotor på knappt 200cc.


Tema förkrigsfordon vid Ulva kvarn


Vid AHK Upplands tisdagsträff vid Ulva kvarn den 19:e juli var det tema förkrigsfordon. Ett par stycken fordon från Mässing&Nickel-eran hade tagit sig dit för att bidra till dagens tema. Här följer några inskickade bilder från kvällen.

(2022-09-01)


Detta är en AJS K9 som ägs av Mats Sundelius från Uppsala. Beteckningen K9 betyder att det är en 1928 års modell (=K) och att det är en Modell 9. Denna modell introducerades året innan, 1927, och hade en 498cc sidventilsmotor. År 1928 tillverkades totalt elva olika modeller mellan 248cc och 799cc med både sid- och toppventilsmotorer. Modell 9 låg i mittenskiktet som den billigaste halv-liters modellen, billigare än toppventilsmodellerna men dyrare än 248cc- och 348cc-modellerna.

De äldsta bilarna var två mässingsfordar som kördes av familjerna Lundström och Svane. Till vänster 1914 års Touring, och till höger 1913 års Touring.

Närmst syns en Citroën Typ B12 Torpedo från 1926, ägd av Gustav Pettersson från Uppsala. Bredvid står en 1931 års Ford Modell A Roadster, ägd av Stefan Jerresand från Östervåla.


Vinnarna av årets Styrkeprov. I äldsta klassen Veteran vann Trygve Krogsaeter (t.h.), trots att hans Cadillac i anmälan var kallad 1905. I klassen Edwardian vann Ulf Edlund (t.v.) som skulle ha kört EMF 1912, men nu körde med en senare bil, Rolland-Pilain 1925. I klassen för de nyaste bilarna vann Viklit Graae Jørgensen. Alla med 20 poäng av 24 möjliga.

Styrkeprovets andra rallydag - Lördagen 13:e augusti


Styrkeprovets andra rallydag startade ännu tidigare än den första. Detta för att hinna med den nästan dubbelt så långa slingan som skulle köras. Vid 08:30 var det dags för förarsamling utanför hotellet, och efter en kort genomgång av Göran Flank kunde alla bilar börja rulla iväg i egen takt. Informationen om att starttiden flyttats en halvtimme tidigare hade dock inte gått ut till publiken, så klockan nio kom det tyvärr ett gäng snopna åskådare till en tom hotellparkering. Deltagarna hade det dock bra och färden gick genom det halländska landskapet mot Tjolöholms slott. De som körde den kortare sträckan körde istället till Veddige för lunchstopp.

Väl framme vid destinationen var det dags för den andra delen av frågesporten. Återigen fem minuter för att besvara ett gäng bilrelaterade frågor, samt en utslagsfråga i form av antal skruvar i en burk. När detta var avklarat var det fritt fram att hämta en bit mat. Det bjöds på potatissallad med korv och kyckling för alla deltagare på Tjolöholm. Därefter fortsatte färden tillbaka mot Varberg. I Veddige stannade de flesta och tog en paus vid restaurang Viskan.

På kvällen bjöds på gemensam trerätters middag på hotellet, och under middagen delades årets priser ut. I själva tävlingen blev det som av en händelse en norsk, en svensk och en dansk pristagare. Styrkeprovets grundare Trygve tog hem priset i klassen Veteran (t.o.m. 1904). Den kunnige Ulf Edlund vann i klassen Edwardian (1905-1918). Och i Vintage-klassen (1919-1925) vann den välkände Viklit från Danmark. Utöver dessa uppmärksammades flera andra deltagare. Ett helt gäng ungdomar fick komma fram och motta applåder. Dansken Niels Madsen blev också uppmärksammad för sin trevliga Opel som funnits i samma familjs ägo i ett antal generationer. Till middagen var även representanter från Varbergs kommun injbudna, som hade intressanta samtal med Styrkeprovets deltagare. Även AHK:s ordförande Ann Malmenholt var på plats och fick säga några ord. Likaså höll Trygve Krogsaeter ett tal till alla deltagarna.

Med ord kan helgen sammanfattas som lyckad. Och med siffror kan den sammanfattas med att det var totalt 76 anmälda ekipage, inklusive två sena anmälningar. Av dessa kom 71 stycken till start, plus ytterligare en ännu senare anmälan som övertog ett av de startnummer som fått förhinder. Nio stycken av dessa totalt 72 ekipage körde rallyt med ett annat fordon än det anmälda. En av bilarna blevstående vid starten och kom aldrig iväg på själva körslingorna. Efter målgång kunde man räkna till ytterligare fyra bärgade bilar. Under helgen kördes totalt 20 mil för de som körde den längre slingan, och runt 14 mil för den kortare. Vädret hade knappast kunnat vara bättre, med strålande sol som höll i sig hela helgen. Det vill säga maximalt antal soltimmar.

Med allt detta vill vi rikta ett stort tack till Göran Flank och David Croner med flera, för ett väl genomfört arrangemang. Tack!

(2022-08-25)

De två äldsta bilarna, uppställda innan starten. Två Oldsmobiler från 1903. Till vänster Erling Carlssons och till höger familjen Forsberg-Erikssons bil.

Några av de äldsta norska deltagarna. Två Ford och en Buick, alla från 1910, med ägare To Gundersen, Harald Fadum och Knut Arne Windsand.

Gert Hansen var anmäld med sin De Dion-Bouton Typ BR från 1908, men den fick förhinder. Istället kom han med sin lilla Alldays & Onions Midget 1913.

Lunchstopp vid Tjolöholm slott. Närmst ses startnummer ett, Forsberg-Eriksson som lämnade Oldsmobilen i Varberg och körde slingan i T-Ford Touring 1913. Förare var 22-årige Alexander.

Mässing & Nickel-medlemmen Morten Geirholt från Falkenberg besökte Styrkeprovets stopp vid Tjolöholm med sin Lincoln Modell L från 1927, en bil han köpt på auktion 2017.

Danske veteranbilsmannen Viklit Graae Jørgensen körde en sportig Unic L3 1924.

En Opel 6/16 PS 1910 körd av dansken Bent Fasterholdt.

Leif Munck lämnar stoppet i Tjolöholm med sin T-Ford 1913.

Olle Leksells Fiat 501 Torpedo 1924 vid lunchstoppet i Tjolöholm.

Jan-Ove Olander bredvid sin Overland Modell 59T 1912 vid stoppet i Veddige.

Värmländsk Citroën Typ C2 1923, ägd av Jan-Ove Nord. Foto från Veddige.

Framför restaurangen vid Tjolöholm står Stig Larssons Scania-Vabis Typ I 1917, Per-Åke Larssons Chevrolet 490 1922 samt Pontus Skoghs Lorraine-Dietrich Typ SLFM 1912.

Denna nyrenoverade BOB 4/10 PS från 1920 kördes av Leif Jonsson från Hudiksvall. Det är en av få bevarade bilar av detta ovanliga tyska fabrikat. Just denna hittades i Norge runt 1960.

Efter målgång bjöds det på korv på traditionsenligt norskt vis hos Gundersen i startfålla nummer elva. Det innebär lompe med pølse tillagad på T-Forden.

Peter Qvint hade oturen att bli påkörd bakifrån i sin Chevrolet Superior 1925, med påföljd att det gick hål på bensintanken. Bränslet läckte ut, och det blev till att bärga bilen på släp.

Alla de deltagande ungdomarna uppmärksammades speciellt under middagen på lördagen. Här ses hela gänget uppradade. Och de var inte bara passagerare, flera av dem deltog som förare.

Även de allra yngsta deltagarna uppmärksammades under middagen. Här får arrangörernas söner medalj av AHK:s ordförande Ann Malmenholt.

En av de yngre deltagarna var 18-åriga Maria Svane som körde T-Ford 1923 tillsammans med Tina Svane. De skulle egentligen kört T-Ford 1915, men den hann inte bli färdig i tid. Bild från fredagen.

Yngsta förare var 16-åriga Hilma Edlund som övningskörde med Stefan och Lisen Edlund. De var anmälda med T-Ford 1914, men kom istället till start i T-Ford 1921. Bild från starten på fredagen.

Ekipaget som kört längst på egna hjul till Varberg var även det en av de yngre deltagarna. 22-årige Sebastian Skogh körde runt 60 mil med T-Ford 1923. Här har de precis anlänt på torsdagkvällen.


Arvid Lie från Norge med Maxwell Mascotte 1911 vid starten i Varberg.

Styrkeprovets första rallydag - Fredag 12:e augusti


Förra veckan var det äntligen dags för det efterlängtade Styrkeprovet i Varberg. På torsdagen anlände alla ekipage och ställde upp sig utanför kusthotellet vid Apelviken. Morgonen därpå var det sedan dags för start. Bilarna lotsades fram i nummerordning till speakern Göran Flank som stod framför hotellets entré. Han presenterade varje bil för åskådarna, och sedan flaggades de iväg av Görans son. Klockan 09:15 flaggades första bilen iväg, och det var inte vilken bil som helst, utan Hallands första registrerade bil (N1), en 1903 års Oldsmobile. Som ny ägdes denna bil dessutom av doktor Johan Severin Almer, som grundade kustsanatoriet vid Apelviken, alltså där kusthotellet nu bedriver sin verksamhet. Bilen har alltså körts på exakt samma plats för över hundra år sedan!

De resterande bilarna fortsatte sedan att flaggas iväg en efter en, med undantag för en strejkande Rambler. Färden gick sedan via Träslövsläge och Himle, och första stoppet för dagen gjordes vid världsarvet Grimeton. Där kunde deltagarna ta en fikarast, och de som ville kunde titta på radiostationen. Vid Grimeton uppslöt även några biltidningar och gjorde reportage. Från Grimeton startade ekipagen i egen takt och fortsatte mot Ästad. På vägen passerades Stigs MC- & Motormuseum i Rolfstorp, som hade extra öppet för dagen. Där stannade de flesta deltagarna till och och kikade på hans samlingar. Därifrån fortsatte sedan färden mot lunchuppehållet vid Ästad vingård. Väl framme var det dags för frågesport som skulle besvaras inom fem minuter, och efter det kunde man bege sig till lunchserveringen där det bjöds på sej med sandefjordssås.

Efter lunch fanns gott om tid att köra den tre mil långa hemresan till Varberg i egen takt, och även få lite fritid i Varberg. De allra flesta bilarna klarade att köra hela dagens sju mil långa slinga. Men efter gammelbilarna har funktionärer från GMHK följt efter under dagen, beredda med släpvagn för att bärga de mer otursamma ekipagen. Två bilar fick utnyttja denna tjänst under dagen, utöver att några bilar hade problem med kokande motorer i värmen. För varmt var det verkligen. Hela dagen fortlöpte i strålande solsken.

(2022-08-20)

Första startande ekipaget. Alexander Eriksson spakar Oldsmobile 1903 som en gång ägdes av kustsanatoriets grundare, doktor Almer. Bilen kördes dock bara runt kvarteret. Resten av rallyt körde familjen Forsberg-Eriksson i T-Ford 1913.

Här rullar startnummer tre ut från hotellet i Varberg. Det är Styrkeprovets grundare Trygve Krogsaeter med sin Cadillac. Bilen är en stockholmsdroska från 1904, med vissa delar och utseende från 1905 års modell.

Lars och Ulla-Maja Öhman med sin Cottereau 15/18 Type IV/J från 1906.

En alldeles nyrenoverad T-Ford 1910, ägd av Roy Appelqvist från Nossebro.

Åke Lindells Chandler Light Six 1915. I passagerarsätet sitter Per Hörlén.

Knut Arne Windsand rullar iväg med 10:an. En Buick modell 10 från 1910, som även hade startnummer 10.

Opel 8/20 PS 1912 ägd av Niels Madsen, Danmark. Bilen har funnits i nuvarande ägarens släkt i många generationer.

Dansken Michael Deichmann var anmäld med sin mässingsford 1914, men körde istället T-Ford pickup 1921.

Tomas Pålssons Thulin 1920 under uppehållet i Grimeton. Tomas anmälde sig väldigt sent, tidigare under samma vecka, och erbjöd sig fylla upp någon tom plats. Han fick då överta startnummer 66 från Tore Svenssons, som inte kunde delta.

Vid Grimeton finns denna Chevrolet pickup 1931, som under många år brukades på radiostationen som brandbil och paketvagn. Nu är den renoverad och visas ibland upp vid utställningen på Grimeton.

AC 12/24 HP Royal 1924, vid uppehållet i Rolfstorp. Bilen kördes av Lars Hartmann-Petersen från Danmark.

En pampig Minerva från 1912 från Norge, körd av Ivar Braathen. Bild från uppehållet vid Ästad vingård.

1922 års Dodge, ägd av Ib Rasmussen från Danmark. Uppställd på parkeringen vid Ästad vingård.

Den andra av de två deltagande Oldsmobile 1903:orna, med startnummer två, har tagit sig hela vägen till Ästad vingård. Bilen körs av Erling och Annika Carlsson från Älvsjö.

Arrangörernas egna bilar. Till vänster familjen Croners Belsize 10/12 HP Tourer 1912, körd av David Croner. Till höger Göran Flanks T-Ford Runabout 1919.

Ett helt gäng mässingsbilar har tagit sig runt hela den totalt sju mil långa slingan. Här står de nu parkerade vid målet utanför kusthotellet i Varberg. Närmst ses Petter Hobergs International Harvester 1911.

Otursamma norrmän. Denna Rex-Simplex 10/28 PS 1913, anmäld av Eivind Daldorff, fick punktering strax efter stoppet i Rolfstorp, och behövde hjälp för att ta sig till lunchuppehållet.

Denna Rambler Type 83 Cross Country Touring från 1913 ägs av Björn Skjaervik men kom tyvärr inte iväg utan fick istället stå kvar i Varberg och vakta hotellets entré.


Sunlight Hotels bilsamling har bytt ägare

Rolls-Royce 20/25 HP 1930 (#GDP59). Karossen är tillverkad av firman Thomas Harrington i Brighton och kallas Vitesse Drophead Coupé.


På Sunlight Hotel i Nyköping har det under många år stått en samling bilar i hotellets konferensavdelning, för hotellets alla besökare och konferensgäster att åtnjuta. Det har också alltid varit gratis för vem som helst att gå upp på konferensvåningen och beundra dessa bilar, när lokalerna inte varit upptagna, och bilarna har ibland tagits ut och exempelvis visats upp vid bilträffarna i Nyköpings hamn på onsdagskvällarna. Trots detta har samlingen inte varit särskilt välkänd eller omskriven, och nu har bilarna bytt ägare i det tysta. Hela samlingen har för cirka ett år sedan sålts och samtliga bilar ägs numera av Bynanders Motormuseum i Svenljunga. Där står de nu utställda i museets nybyggda utställningshall nummer två. I samlingarna ingår bland annat en T-Ford 1911 som länge ägdes av Einar Martinsson i Vara, en Rolls-Royce 20/25 1930 som kom till Sverige från Storbritannien på 1970-talet, och en Pontiac Big Six från 1929.

(2022-08-19)


Facit till frågesporten under Styrkeprovet


Själva tävlingsmomentet under årets Styrkeprov utgjordes av en frågesport som deltagarna fick svara på vid lunchuppehållen under de båda rallydagarna. För de som vill fräscha upp minnet kring vad frågorna handlade om, eller bara testa sina kunskaper, kan frågeformulären läsas HÄR. Och för de som är intresserade av vad de rätta svaren var, kan facit hittas HÄR.

(2022-08-16)


Styrkeprovet i Danmark 2023


I samband med avslutningen av årets Styrkeprov bjöd våra danska vänner i DVK in till Styrkeprøven 2023. Evenemanget roterar mellan de skandinaviska länderna, och nästa år är det Danmarks tur. Det kommer hållas samma vecka som i år, den 10-13 augusti, och det går i trakterna kring Helsinge på norra Sjælland. Utgångspunkten kommer vara hotellet Bymose Hegn. För arrangemanget står Dansk Veteranbil Klub som härmed önskar alla välkomna till Danmark 2023.

(2022-08-15)


Foto: D. Strömbäck/SVT

Styrkeprovet uppmärksammas i media


Flera svenska motortidningar var på plats under Styrkeprovet och gjorde reportage, som kommer publiceras senare under året. Classic Motor var bland annat på plats i Grimeton, och några klipp från detta kan ses på Classic Motors hemsida.

Även SVT var på plats i Varberg och gjorde ett inslag om doktor Almers Oldsmobile. Detta kan ses på SVT Nyheter.


Foto: N. Tsakonas/SR

Sveriges Radio gjorde en intervju med evenemangets yngsta förare, Hilma Edlund som övningskörde i T-Ford 1921. Inslaget kan höras på Sveriges Radios hemsida.

Den lokala tidningen Hallands Nyheter var också på besök i Varberg. Deras artikel kan läsas HÄR för prenumeranter. Norra Halland var på plats vid Tjolöholm, och deras artikel kan läsas HÄR.

(2022-08-14; Uppdaterad: 2022-08-15)


Rallysträckorna under Styrkeprovet i Varberg


Rallykommittén publicerar nu rallysträckorna som kommer köras under Styrkeprovet i Varberg i helgen. Det är två slingor som körs på fredag och lördag. På fredag går färden till Ästad, via Grimeton. Efter lunch i Ästad går färden tillbaka till Varberg, via Tvååker. Totalt är sträckan cirka 6 mil. På lördagen styr deltagarna mot Tjolöholm där lunchen äts. Tillbakaresan går via Veddige, där det blir en paus. Denna sträcka är lite längre, på cirka 12 mil. Till lördagens sträcka kommer det också finnas ett kortare alternativ på cirka 6 mil, så det är inte säkert att alla bilar kör hela denna slingan. Åskådare kan nu hitta en bra plats längs dessa vägar för att uppleva bilarna i full rörelse. En karta med de exakta färdrutterna kan ses HÄR (pdf-format). Heldragen markering är förmiddagens tur, och streckad linje för eftermiddagens tur åter till Varberg.

Uppdatering: Ungefärliga tider finns i inbjudan/programmet som kan läsas HÄR (pdf).

(2022-08-09; Uppdaterad: 2022-08-10)


Veteranbilsdag på Gammelvala 2022


Gammelvala är en hembygdsvecka som anordnas av Brunskogs hembygdsförening. En av dagarna under veckan är tillägnad veteranbilar, och då samlas mängder av veteranfordon inne på hembygdsgården i värmländska Brunskog. I år var det onsdagen den 27:e juli som tillägnades veteranbilarna. Dagen inbjöd till toppenväder, och evenemanget var välbesökt. Enda nackdelen var att detta ledde till enorma köer både till parkeringen, entrén och matservering.

(2022-08-01)

Äldsta bilen var denna T-Ford 1926 ägd av Gudmund Olofsson från Karlstad. Som ny gick denna bil i Stöllet ägd av Oscar Olovsson.

Ovanlig Marmon 8-69 1929 som ägs av Dan Brunzell från Mangskog. Plakatet visar alla rallyn bilen deltagit i sedan 1967.

Två norska A-Fordar. En 1929 års Phaeton och en 1931 års Roadster. Den närmsta ägs av Johnny Bredesen.

Chevrolet International Phaeton 1929. Bilen har renoverats av Tage Nilsson i Årjäng, och ägs idag av Carl Håkansson, Karlstad.

Denna EPA-traktor i form av en AA-Ford 1931 körde omkring på området. Den ägs av Kerstin Karlsson från Klässbol.

En Lauson-motor från 1908 provkörs här. Bredvid står en motor från en Stoewer.


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021

April 2021

Maj 2021

Juni 2021

Juli 2021

Augusti 2021

September 2021

Oktober 2021

November 2021

December 2021

Januari 2022

Februari 2022

Mars 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022


                                      © 2022 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se