|
AHK-rallyna SUS och GUS 1976
|
1976 arrangerade
Automobilhistoriska Klubben rallyna SUS och GUS. SUS stod för
Stockholm-Uppsala-Stockholm och GUS stod för Gävle-Uppsala-Stockholm. I GUS
deltog bilar byggda mellan 1908-1920 och i SUS fick de ännu äldre bilarna
deltaga. Mässing & Nickelmedlemmen Olle Bergström som var passagerare i Per
Stenbergs T-Ford Runabout har bidragit med nedanstående bilder. En del av
deltagarna finns tyvärr inte med oss längre, men de flesta av bilarna finns
fortfarande i svensk ägo. En del tillhör faktiskt medlemmar i Mässing & Nickel.
|
Start eller målgång vid Esso Motor Hotell. Bussen skulle med god marginal platsa
i tunga rallyn om den fanns kvar. |
Carl Nordberg i gul tröja står bakom sin trogan Benz från 1914. Bredvid Benzen
och nästen helt skymd står Herman Eriksson Selve 1920. Bilen med uppfälld
sufflet är en T-Ford Touring 1911 som kördes av Nils Persson. Den bilen ägs
sedan länge av Mässing & Nickelmedlemmen Göran Persson. |
|
|
Melcher Ekströmer med en Darracq 1901, en av rallyts äldsta bilar. |
Melcher med Darracqen, med bussen i bakgrunden. |
|
|
Darracqen har renoverings-plakett och AHK:s vagn märke. |
Darracqen igen, här från förarplatsen. |
|
|
Torsten Arrgård med en då alldeles nyrenoverad Pope-Toledo Tonneau. Då uppgavs
årgången vara 1902, senare 1903 och numera 1904. |
Rallyts äldsta bil var denna Renault 1899 som kördes av Gunnar Elmgren,
men ägare var Rutger von Essen, Skoklosters Motormuseum. Enligt uppgift kördes
den oregistrerad. |
|
|
Starnummer 8 är Leif Linde med Oldsmobile 1905, en av flera liknande vagnar i
rallyt. |
Motorn i Lars Kleins Gregoire 1908. |
|
|
Motorn i Lars Kleins Gregoire 1908. |
Mässing och Nickelmedlemmen Olle Bergstöm var passagerare i denna T-Ford
Runabout 1918 som då ägdes av "Pelle-plåt" Carlsson. |
|
Adriaan Praag
med fru. |
|
|
Olle Bergströms då 2-årige son Johan och förra fru Lola. |
Olle Bergströms då 2-årige son Johan och förra fru Lola. |
|
|