Mässingsträffen 2010
Stig Fransson körde sin alldeles nyrenoverade Renault typ DM 1913 på egna hjul från Kungsör, vilket skulle visa sig vara en chansning. Det gick bra ända till Malmköping där bilen råkade ut för motorhaveri. Enligt Stig tyder allt på att var är ett vevstakslager som gett upp.
För Stig blev det till att ringa efter bärgare för transport åter till Kungsör, med Stigs fru fick fortsätta färden i Ulf Edlunds Crossley 1920.
Stigs fru har nu tagit plats i framsätet i Crossleyn hos Ulf och Gun Edlund och färden till Stäringe kan återupptas.

Matilda Leksell rullar in på gårdsplanen i Stäringe. Med i Fiat 501:an från 1924 är maken Olle och deras barn.

 

Bilarna parkerades framför huvudbyggnaden i Stäringe. Här anländer Erling Carlsson med fru i eller på Oldsmobile Curved Dash Runabout från 1903.

 

Den här platsen, Stäringe gård, hade flera av deltagarna besökt förut eftersom lunchuppehåll hölls där under Styrkeprovet 2008.

 

Nu har Bert-Ola Leksell anslutit med sin A-Ford Tudor 1928.

 

Bert-Olas A-Ford i förgrunden.

 

Nu är startfältet komplett då Göran Person anlänt med sin Long Distance Runabout från 1903.

 

Hela startfältet med Göran Perssons Long Distance Runabout längst till vänster.

 

Göran Perssons Long Distance och Erling Carlssons Oldsmobile är jämngamla då båda bilarna är tillverkade 1903.

 

 

Stefan Edlund (i svart tröja till höger) förklarar manöverprovets regler osv.

 

Stefan visar upp kartan med den utmarkerade färdvägen.

 

Göran Persson rullar iväg med sin Long Distance 1903.

 

Förberedelser inför uppstart. Lars Öhman tittar på.

 

Repet har knutits till ena framfjädern på Long Distance och Erling Carlsson förbereder sig med sin Oldsmobile 1903.

 

Göran tar ett stadigt tag om veven...

 

...rycker till...

 

...och nu hoppar bilen igång.

 

 

Då var allt förberett för manöverprovet och de övriga deltagarna tittar intresserat på.

 

Repet sträcks och pinnen höjs.

 

Göran är nu färdig med manöverprovet och Erling väntar med sin Oldsmobile.

 

Stefan har gjort fast repet till Oldsmobilen.

 

Repet fästs till Lars Öhmans Cottereau 1906.

 

Då var det dags att börja backa.

 

Repet har sträckts.

 

Efter utfört manöverprov.

 

Olle Leksell sitter nu vid ratten i Fiat 501:an. Detta ekipage lyckades bäst i manöverprovet.

 

Erling Carlsson med fru rullar i väg i god fart med Oldsmobile Curved Dash 1903.

 

Leksells Fiat ses här parkerad efter utfört manöverprov medan Bert-Ola förbereder sig i sin A-Ford.

 

Bert-Ola kör manöverprov med A-Forden.

 

Ulf Edlunds Crossley efter utfört manöverprov.

 

Merparten av rallyvägen var fina grusvägar som på bilden. Här är det Matilda Leksell som håller god fart i sin öppna Fiat 501:a från 1924.

 

Göran Perssons Long Distance 1903 tyckte kanske att sträckan var väl lång, i alla fall vill den inte vara med mer. Men efter lite mekande var felet avhjälpt och färden kunde fortsätta. Bert-Ola har just stannat med sin A-Ford och går nu fram för att assistera. På ingång är också Matilda Öhman med Fiat och Ulf Edlund med Crossley.

 

 

Målet låg vid Töverta utan för Flen, men här skulle det faktiskt svängas höger mot Forsa. Här är det Lars och Ulla-Maija Öhman som väntar på att svänga ut på den större vägen.

 

Sista biten upp till målet vid Töversta gård.

 

Ulf Edlund har för säkerhets skull fällt upp suffletten på sin Crossley 1920. Här är det målgång i Töversta.

 

Göran Persson fick fart på sin Long Distance igen och sprutar här mot målet, medan Matilda Öhman och Stefan Edlund ligger hack i häl med Fiat 1924 och T-Ford 1921.

 

Även Fiaten fick gå med uppfälld sufflett sista biten mot Tövertsa.

 

Stefan Edlund med familj i T-Ford 1921 anländer till målet som sista ekipage. 

 

Ragnar Skogh tar emot Göran Persson med Long Distance.

 

Det blev ett extra manöverprov för Göran Persson då han valde att backa in i en Ragnar Skoghs byggnader. Orsaken var att det såg ut att bli lite regn.

 

Familjerna Leksell har parkerat sina rallyfordon hos Ragnar i Tövertsa.

 

Idyllisk picknick i det gröna.

 

Göran Persson fick mottaga "oturspriset" för det ofrivilliga stoppet med Long Distance. Ett liknande pris fick också Stig Fransson vars nyrenoverade Renault fick motorhaveri på väg till start.

 

Töverta gård är idealisk plats för ett sådant här evenemang. Här ses delar av huvudbyggnaden som Ragnar Skogh genomfört ett fullständig renovering av. Bara fönstren lär ha tagit ett år att åtgärda.

 

Ulf Edlunds Crossley 25/30 HP från 1920 med kaross i tysk stil från Katrineholms Vagnfabrik AB. Den här bilen är med på bild i Jan Strömans nya bok "Svenska Karosserimakare".

 

Stefan Edlunds T-Ford 1921 ser lite hängig ut, i alla fall om man tittar på suffletten och registreringsskylten. Dottern väntar otåligt i baksätet.

Olle Leksell i Fiat 501 medan den yngsta av Stefan Edlunds söner tar en närmare titt på A-Fordens högra framskärm.

 

Long Distance i skydd för regn.

 

Bert-Ola Leksells A-Ford Tudor har nu fått ta emot några regndroppar.

 

Olle Leksell bjöd barnen på en åktur i Fiaten.

 

Ragnar Skogh visar upp sin Lorraine-Dietrich 1912 som har många minst sagt fina detaljer. Titta speciellt på kylaren, lyktorna och hjulen.

 

Den långvariga renoveringen av Lorraine-Dietrich avslutades för 10 års sedan och bilen har sedan dess körts i några Styrkeprov.

 

I garaget förvarades också en del reservdelar till bilen, bland annat kylare och hjul.

 

© 2010 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se