Nyheter april 2012
 

100-årig Vauxhall Prince Henry kommer till Sverige


För att uppmärksamma att det är 100 år sedan ett par Vauxhall-bilar deltog i KAK:s Vintertävling 1912, kommer en liknande bil till Sverige för att köra sträckan Göteborg-Stockholm-Göteborg. 1912 års tävling ägde rum i början av februari och i startfältet fanns bilfabrikat som exempelvis Benz, Opel, Horch, Mathis, Minerva, Vivinus, Vauxhall, Humber, Ford, Panhard-Levassor. Vid starten i Stockholm en söndagsmorgon var det enligt uppgift 27 minusgrader när den första bilen, en Minerva, släpptes iväg. Sedan följde de andra med 2 minuters intervall. Totalt var det 41 ekipage som startade, 26 tävlade om Vinterpokalen och 15 om Göteborgspokalen.

Sträckan som kördes var Stockholm-Göteborg-Stockholm och den första delen gick norr om Vättern. I Göteborg gjordes ett 12 timmars obligatoriskt stopp innan återresan mot Stockholm. På tillbakaresa körde man söder om Vättern.

Det var två Vauxhall-ekipage som ställde upp i tävlingen. Vauxhalls verkställande direktör Percy Kidner körde en 20 HP Prince Henry som då var en tämligen ny modell. Bolagets svenske representant Hjalmar Kjellgren körde en standard 20 HP A-type. Kjellgren försökte hålla sig den uppsatta idealhastigheten för att dra på sig så få straffpoäng som möjligt. Kidner däremot brydde sig inte om straffpoäng utan körde så fort som möjligt. Vauxhall-bilarna var snabbast på resan till Göteborg. Därför var det dessa bilar som först fick återstarta från Göteborg på måndagskvällen för en nattlig färd mot Stockholm.

På grund av ett komplicerat handikappsystem tog det några dagar för KAK att få fram resultatlistan. Men under en festlig sammankost på torsdagen kunde så KAK:s ordförande Clarence von Rosen presentera vinnaren John Nerén som kört en Opel. Han hade prickat helt rätt när det gällde idealtiden. På en fin andra plats kom Vauxhall-föraren Kjellgren med 41 sekunder från idealtiden. Percy Kidner kom på 11:e plats, han hade ju kört så fort som möjligt mellan kontrollpunkterna och därför ådragit sig många ”straffsekunder”.

År 2010 blev engelsmannen Alisdaire Lockhart färdig med sin Vauxhall 20 HP Prince Henry. Den är återskapad för att likna den bil som Kidner körde i 1912 års tävling. Autentiska Vauxhall 20 HP komponenter har används, men karossen är nybyggd. Det är alltså denna bil som kommer att besöka Sverige. Den kommer att visas upp på Tjolöholm Classic Motor den 20 maj. Därefter kommer bilen att köras till Stockholm via Jönköping och Linköping. Det är planerat att ekipaget ska komma till Stockholm den 23 maj där det blir mottagning och fotografering vid KAK. Där kommer Vinterpokalen från den ursprungliga tävlingen att visas upp. Därefter kommer bilen köras tillbaka till Göteborg, sedan blir det transport tillbaka till Storbritannien. På jubileumsfärden kommer Alisdaire att åtföljas av Kay Mordza från Svenska Vauxhallregistret.

(2012-04-27)

Flera utländska ekipage deltog i KAK:s Vintertävling. Bilden visar den Vauxhall 20 HP Prince Henry som kördes av Vauxhalls verkställande direktör Perce Kidner i 1912 års tävling. Bilden har tidigare åtminstone publicerats i Autohistorica och i AHK:s jubileumsbok "Svenska Bilbilder! 1890-1960" som gavs ut 1975.

Vauxhalls 20 HP Prince Henry-modell brukar räknas som en av de första sportbilarna. Nu har Alisdaire Lockhart byggt upp en bil som ska likna den som Percy Kidner körde i den ursprungliga tävlingen. Jubileumsfärden kommer nog inte att gå i snigelfart eftersom det inte är något problem att hålla 90 km/t med en sådan här bil.


 

Rydaholmsträffen är inställd


Den planerade träffen i Rydaholm 29 april kommer tyvärr att ställas in. Orsaken är att det kommit in för få anmälningar och det känns i det läget inte meningsfullt att genomföra träffen. Det är förstås synd, speciellt med tanke på att det funnits önskemål om någon träff i södra Sverige. En sådan här träff brukar vara utmärkt tillfälle att utbyta erfarenheter, lämna synpunkter och önskemål på gruppens verksamhet. Det var ju även tänkt att Styrkeprovet 2014 skulle diskuteras, det har ju lyfts fram idéer att det borde förläggas till den södra delen av vårt land. Men vi ger inte upp, kanske försöker vi med Rydaholm i höst i stället. (2012-04-25)


TT-Ford i Klassiska Lastbilar

 

Tidningen Klassiska Lastbilar som utkommer varannan månad tycks oftast skriva om efterkrigstidens lastbilar. Men ibland bjuds det i alla fall på någon artikel om någon ”förkrigare”. Det nu aktuella numret, 2-2012, är ett bra exempel på detta. Tidningens redaktör Bengt Gustafsson har nämligen fotat en TT-Ford och skrivit en passande text. Den aktuella lastbilen är tillverkad 1927 och ägs av Gunnar Bergström i Konungsund. Fordonet är en släktklenod då den köptes ny av Gunnars farfar. Därefter har den funnits i släktens ägo och det verkar som den var i bruk till början av 1960-talet. Nu har TT-Forden gjorts körklar, men mycket av det ursprungliga, t.ex. lackering, har bevarats.

(2012-04-24)


1:a pris till projekt Reading Standard

 

Första priset i klassen ”Antique Bike” på Bilsport Performance & Custom Motor Show delades ut till MC-Collections Reading Standard 1920. Läsare av tidningen Nostalgia har i 8 nummer kunna följa renoveringen av denna motorcykel. I det nu aktuella numret, 5-2012, presenterades den färdiga cykeln. Där redovisades även diverse kostnader. Personer och firmor som hjälp till med olika delar eller arbeten redovisades också.

Enligt ett nyhetsbrev från MC-Collection kommer motorcykeln att visas upp på Nostalgia Festival i Ronneby den 30 juni. Därefter kommer den till museet. Nostalgias renoveringsserie finns nu tillgänglig i digital form på museets webbplats, här är en LÄNK. (2012-04-20)


BLS visade upp tävlingsfordon på Elmia

 

För andra året i rad medverkade BLS, Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar, med flera fordon på Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. I år kunde man ställa upp och visa flera tävlingsfordon i den temautställning ”svenska tävlingsfordon” som hade satts samman av MHRF, Motorhistoriska Riksförbundet.

De bilar som man visade var Bugatti typ 35B 1924 och Voisin C5 1924, Bugattin är den bil som bland annat tävlingskördes av K.G. Sundstedt och som under 1950-talet renoverades av Bertil Lindblad. Bilen har relativt nyligen genomgått en kompletterande renovering. Voisinvagnen ägdes ursprungligen av fotografen mm Frank Dahlin och fick rulla många mil i Sverige, men även i USA. I slutet av 1950-talet köptes bilen av Curt Borgenstam och sedan mitten av 1960-talet har bilen varit körklar. Borgenstam donerade bilen till stiftelsen för cirka 15 år sedan.

I temautställningen visades en ännu äldre bil, nämligen Mässing- & Nickelmedlemmens Lars Öhmans Cottereau från 1906. Det är en av Sveriges äldsta bevarade tävlingsbilar, allra äldst är antagligen den Vabis 1903 som finns bevarad i Surahammar. Lars gick glädjande nog ta emot 3:e pris i klassen ”Vintage Car” för sin fina Cottereau, fast den är ju egentligen tillverkad före vintageperioden.

Årets påskutställning i Elmiahallarna lockade drygt 72000 besökare enligt arrangören. (2012-04-18)

 

 

 

BLS, Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar, visade upp Bugatti 35B 1929 och Voisin C5 1924.

Foto: Ulf Edlund


Samma bil, samma plats - men 85 år senare

 

Den 14 april 1927 rullade den första serietillverkade Volvobilen ut ur Lundbyfabriken i Göteborg. 85 år senare är Volvokoncernen en av världens största tillverkare av kommersiella fordon och Volvo Personvagnar närmar sig 500 000 sålda bilar om året.

Klockan var tio på morgonen den 14 april 1927 när försäljningschef Hilmer Johansson körde den första serietillverkade ÖV4:an genom fabriksportarna i Lundby, Göteborg.  85 år senare, rullar samma bilmodell genom exakt samma port för att fira Volvos födelsedag. Bakom ratten sitter Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar, och Olof Persson, vd och koncernchef för Volvokoncernen. ”Det är en fantastisk bil, men man kan väl konstatera att det hänt en del på 85 år”, säger Stefan Jacoby, som nyligen premiärvisat den nya V40:n på bilmässan i Genève.

Volvokoncernen och Volvo Personvagnar är två företag med en lång gemensam historia. Men det då gemensamma bolaget började som ett högst osäkert projekt då Volvos grundare Assar Gabrielsson och Gustaf Larson saknade direkt erfarenhet av bilar och bilbranschen. Under det första produktionsåret sålde Volvo blygsamma 300 bilar. Året därpå tog affärerna fart på allvar när företaget började tillverka även lastbilar och bussar.

Med anledning av Volvos födelsedag håller Volvo Museum i Göteborg öppet hus den 14 april klockan 11.00-16.00. Vid fint väder arrangeras en parad med både nya och gamla fordon till Göteborgs centrum.

Klicka på följande LÄNK om du vill se hur det gick till när den moderna bilden togs. Där visas ett bildspel med totalt 12 bilder.

Underlaget till notisen kommer från en pressrelease från Volvo AB.

(2012-04-13)

Den svartvita bilden togs den 14 april 1927 när den första serietillverkade Volvo ÖV4:an körde genom fabriksportarna.

 

 

Med anledning av Volvos 85 års jubileum 2012 har man valt att återskapa det historiska ögonblicket. Bilen lånades från Volvos museum och vid ratten placerades Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby och Olof Persson, koncernchef för Volvo-koncernen, fick agera passagerare.


Läs om Opels raketfordon på klassiker.nu

 

Biltidningen ”Klassiker” skriver huvudsakligen om fordon som tillverkats efter andra Världskriget. Men ibland kan man tydligen göra undantag och berätta om betydligt äldre fordon. Ett exempel på detta är en artikel om Opels raketfordon från slutet av 1920-talet. Denna artikel som är författad av Mårten Carlsson ligger just nu på tidningens webbplats www.klassiker.nu Där kan man läsa om raketbilarna RAK-1, RAK-2 och så vidare. Det berättas även om de efterföljande experimenten med raketdriva motorcyklar och flygplan. Den fullständiga artikeln kan läsas genom att klicka på följande LÄNK. (2012-04-12)


Arbetarbladet.se skriver om Heijkenskjölds bilprojekt

 

För knappt en månad sedan publicerades en artikel om Heijkenskjölds bilprojekt på Arbetarbladets webbplats. Det är tidningens Ulf Ivar Nilsson som står bakom artikeln som alltså handlar om en bil som byggdes i ett exemplar i mitten av 1910-talet. Det var ingenjören Gustaf Heijkenskjöld som låg bakom konstruktionen, men för byggnationen stod Knut Norberg. Hela artikeln om bilen och männen som låg bakom den, nås via ett klick på följande LÄNK. (2012-04-05)


Thomas Lissings bok ”Automobiler på G” är klar

 

För ett år sedan gick Mässing- & Nickelmedlemmen Thomas Lissing ut med en efterlysning där han sökte bevarade bilar som rullat i Kronobergs (G) län. Orsaken var ett bokprojekt som skulle spegla bilismens utveckling i detta län.

För ett par månader sedan släpptes resultatet, boken med titeln ”Automobiler på G - Bilen i Kronobergs län 1900-1930”. I boken berättades det hur det gick till när de första bilarna kom till länet och vilka som ägde dessa. Sedan får man följa utveckling fram till cirka 1930, vilket passar bra med Mässing & Nickels 1931-gräns.

Trots bokens titel beskrivs även fordon som motorcyklar, bussar och lastbilar osv. Även ämnen som vägar, körkort, registreringar, bensinmackar mm behandlas utförligt. Den stora behållningen är nog ändå det rika bildurvalet med bilder från tiden då fordonen brukades. Merparten av dessa har nog aldrig tidigare publicerats, i alla fall inte på det här sättet. De gamla svartvita bilderna kompletteras med antal nytagna färgbilder på G-registrerade bilar som är bevarade.

Thomas Lissings bok rekommenderas till alla som är intresserade av tidig fordonshistoria, oavsett om man bor i Kronobergs län eller någon annanstans. Den 190-sidiga boken kostar 270 kr och kan beställas från författarens webbplats www.thomaslissing.se. (2012-04-02)


 

                                      © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se