|
100-årig Vauxhall Prince Henry kommer till Sverige
För att uppmärksamma att det är 100 år sedan ett par Vauxhall-bilar deltog i
KAK:s Vintertävling 1912, kommer en liknande bil till Sverige för att köra
sträckan Göteborg-Stockholm-Göteborg. 1912 års tävling ägde rum i början av
februari och i startfältet fanns bilfabrikat som exempelvis Benz, Opel, Horch,
Mathis, Minerva, Vivinus, Vauxhall, Humber, Ford, Panhard-Levassor. Vid starten
i Stockholm en söndagsmorgon var det enligt uppgift 27 minusgrader när den
första bilen, en Minerva, släpptes iväg. Sedan följde de andra med 2 minuters
intervall. Totalt var det 41 ekipage som startade, 26 tävlade om Vinterpokalen
och 15 om Göteborgspokalen.
Sträckan som kördes var Stockholm-Göteborg-Stockholm och den första delen gick
norr om Vättern. I Göteborg gjordes ett 12 timmars obligatoriskt stopp innan
återresan mot Stockholm. På tillbakaresa körde man söder om Vättern.
Det var två Vauxhall-ekipage som ställde upp i tävlingen. Vauxhalls
verkställande direktör Percy Kidner körde en 20 HP Prince Henry som då var en
tämligen ny modell. Bolagets svenske representant Hjalmar Kjellgren körde en
standard 20 HP A-type. Kjellgren försökte hålla sig den uppsatta
idealhastigheten för att dra på sig så få straffpoäng som möjligt. Kidner
däremot brydde sig inte om straffpoäng utan körde så fort som möjligt.
Vauxhall-bilarna var snabbast på resan till Göteborg. Därför var det dessa bilar
som först fick återstarta från Göteborg på måndagskvällen för en nattlig färd
mot Stockholm.
På grund av ett komplicerat handikappsystem tog det några dagar för
KAK att få fram resultatlistan.
Men under en festlig sammankost på torsdagen kunde så KAK:s ordförande Clarence
von Rosen presentera vinnaren John Nerén som kört en Opel. Han hade prickat helt
rätt när det gällde idealtiden. På en fin andra plats kom Vauxhall-föraren
Kjellgren med 41 sekunder från idealtiden. Percy Kidner kom på 11:e plats, han
hade ju kört så fort som möjligt mellan kontrollpunkterna och därför ådragit sig
många ”straffsekunder”.
År 2010 blev engelsmannen Alisdaire Lockhart
färdig med sin Vauxhall 20 HP Prince Henry. Den är återskapad för att likna den
bil som Kidner körde i 1912 års tävling. Autentiska Vauxhall 20 HP komponenter
har används, men karossen är nybyggd. Det är alltså denna bil som kommer att
besöka Sverige. Den kommer att visas upp på
Tjolöholm Classic
Motor den 20 maj. Därefter kommer bilen att köras till Stockholm via
Jönköping och Linköping. Det är planerat att ekipaget ska komma till Stockholm
den 23 maj där det blir mottagning och fotografering vid
KAK. Där kommer Vinterpokalen
från den ursprungliga tävlingen att visas upp.
Därefter kommer bilen köras tillbaka till Göteborg,
sedan blir det transport tillbaka till Storbritannien. På jubileumsfärden kommer
Alisdaire att åtföljas av Kay Mordza från
Svenska
Vauxhallregistret.
(2012-04-27)
|
|
Flera utländska ekipage deltog i KAK:s
Vintertävling. Bilden visar den Vauxhall 20 HP
Prince Henry som kördes av Vauxhalls
verkställande direktör Perce Kidner i 1912 års
tävling. Bilden har tidigare åtminstone
publicerats i Autohistorica och i AHK:s
jubileumsbok "Svenska Bilbilder! 1890-1960" som
gavs ut 1975.
|
Vauxhalls 20 HP Prince
Henry-modell brukar räknas som en av de första
sportbilarna. Nu har
Alisdaire Lockhart byggt upp en bil som ska
likna den som Percy Kidner körde i den
ursprungliga tävlingen. Jubileumsfärden kommer
nog inte att gå i snigelfart eftersom det inte
är något problem att hålla 90 km/t med en sådan
här bil.
|
Rydaholmsträffen är inställd
Den
planerade träffen i Rydaholm 29 april kommer tyvärr att ställas in. Orsaken är
att det kommit in för få anmälningar och det känns i det läget inte meningsfullt
att genomföra träffen. Det är förstås synd, speciellt med tanke på att det
funnits önskemål om någon träff i södra Sverige. En sådan här träff brukar vara
utmärkt tillfälle att utbyta erfarenheter, lämna synpunkter och önskemål på
gruppens verksamhet. Det var ju även tänkt att Styrkeprovet 2014 skulle
diskuteras, det har ju lyfts fram idéer att det borde förläggas till den södra
delen av vårt land. Men vi ger inte upp, kanske försöker vi med Rydaholm i höst
i stället.
(2012-04-25)
TT-Ford i Klassiska Lastbilar
Tidningen
Klassiska Lastbilar som utkommer varannan
månad tycks oftast skriva om efterkrigstidens
lastbilar. Men ibland bjuds det i alla fall på
någon artikel om någon ”förkrigare”. Det nu
aktuella numret, 2-2012, är ett bra exempel på
detta. Tidningens redaktör Bengt Gustafsson har
nämligen fotat en TT-Ford och skrivit en
passande text. Den aktuella lastbilen är
tillverkad 1927 och ägs av Gunnar Bergström i
Konungsund. Fordonet är en släktklenod då den
köptes ny av Gunnars farfar. Därefter har den
funnits i släktens ägo och det verkar som den
var i bruk till början av 1960-talet. Nu har
TT-Forden gjorts körklar, men mycket av det
ursprungliga, t.ex. lackering, har bevarats.
(2012-04-24)
|
|
1:a pris till projekt Reading Standard
Första
priset i klassen ”Antique Bike” på
Bilsport Performance & Custom Motor Show
delades ut till
MC-Collections Reading Standard 1920. Läsare
av tidningen
Nostalgia har i 8 nummer kunna följa
renoveringen av denna motorcykel. I det nu
aktuella numret, 5-2012, presenterades den
färdiga cykeln. Där redovisades även diverse
kostnader. Personer och firmor som hjälp till
med olika delar eller arbeten redovisades också.
Enligt ett nyhetsbrev
från MC-Collection kommer motorcykeln att visas
upp på
Nostalgia Festival i Ronneby den 30 juni.
Därefter kommer den till museet. Nostalgias
renoveringsserie finns nu tillgänglig i digital
form på museets webbplats, här är en
LÄNK.
(2012-04-20)
|
|
BLS visade upp tävlingsfordon på Elmia
För
andra året i rad medverkade BLS, Stiftelsen
Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska
Samlingar, med flera fordon på
Bilsport Performance & Custom Motor Show i
Jönköping. I år kunde man ställa upp och visa
flera tävlingsfordon i den temautställning
”svenska tävlingsfordon” som hade satts samman
av
MHRF, Motorhistoriska Riksförbundet.
De
bilar som man visade var Bugatti typ 35B 1924
och Voisin C5 1924, Bugattin är den bil som
bland annat tävlingskördes av K.G. Sundstedt och
som under 1950-talet renoverades av Bertil
Lindblad. Bilen har relativt nyligen genomgått
en kompletterande renovering. Voisinvagnen ägdes
ursprungligen av fotografen mm Frank Dahlin och
fick rulla många mil i Sverige, men även i USA.
I slutet av 1950-talet köptes bilen av Curt
Borgenstam och sedan mitten av 1960-talet har
bilen varit körklar. Borgenstam donerade bilen
till stiftelsen för cirka 15 år sedan.
I
temautställningen visades en ännu äldre bil,
nämligen Mässing- & Nickelmedlemmens Lars Öhmans
Cottereau från 1906. Det är en av Sveriges
äldsta bevarade tävlingsbilar, allra äldst är
antagligen den Vabis 1903 som finns bevarad i
Surahammar. Lars gick glädjande nog ta emot 3:e
pris i klassen ”Vintage Car” för sin fina
Cottereau, fast den är ju egentligen tillverkad
före vintageperioden.
Årets
påskutställning i Elmiahallarna lockade drygt
72000 besökare enligt arrangören.
(2012-04-18)
|
BLS, Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och
Teknikhistoriska Samlingar, visade upp Bugatti
35B 1929 och Voisin C5 1924.
Foto: Ulf Edlund
|
|
|
Samma bil, samma plats - men 85 år
senare
Den 14 april 1927 rullade den första
serietillverkade Volvobilen ut ur Lundbyfabriken
i Göteborg. 85 år senare är
Volvokoncernen en av världens största
tillverkare av kommersiella fordon och
Volvo Personvagnar närmar sig 500 000 sålda
bilar om året.
Klockan var tio på morgonen den 14 april 1927
när försäljningschef Hilmer Johansson körde den
första serietillverkade ÖV4:an genom
fabriksportarna i Lundby, Göteborg. 85 år
senare, rullar samma bilmodell genom exakt samma
port för att fira Volvos födelsedag. Bakom
ratten sitter Stefan Jacoby, vd för Volvo
Personvagnar, och Olof Persson, vd och
koncernchef för Volvokoncernen. ”Det är en
fantastisk bil, men man kan väl konstatera att
det hänt en del på 85 år”, säger Stefan Jacoby,
som nyligen premiärvisat den nya V40:n på
bilmässan i Genève.
Volvokoncernen och Volvo Personvagnar är två
företag med en lång gemensam historia. Men det
då gemensamma bolaget började som ett högst
osäkert projekt då Volvos grundare Assar
Gabrielsson och Gustaf Larson saknade direkt
erfarenhet av bilar och bilbranschen. Under det
första produktionsåret sålde Volvo blygsamma 300
bilar. Året därpå tog affärerna fart på allvar
när företaget började tillverka även lastbilar
och bussar.
Med anledning av Volvos födelsedag håller
Volvo Museum i Göteborg öppet hus den 14
april klockan 11.00-16.00. Vid fint väder
arrangeras en parad med både nya och gamla
fordon till Göteborgs centrum.
Klicka på följande
LÄNK om du vill se hur det gick
till när den moderna bilden togs. Där visas ett
bildspel med totalt 12 bilder.
Underlaget till notisen kommer från en
pressrelease från Volvo AB.
(2012-04-13)
|
Den svartvita bilden togs den 14 april 1927 när
den första serietillverkade Volvo ÖV4:an körde
genom fabriksportarna.
Med anledning av Volvos 85 års jubileum 2012 har
man valt att återskapa det historiska
ögonblicket. Bilen lånades från Volvos museum
och vid ratten placerades Volvo Personvagnars vd
Stefan Jacoby och Olof Persson, koncernchef för
Volvo-koncernen, fick agera passagerare.
|
Läs om Opels raketfordon på klassiker.nu
Biltidningen ”Klassiker” skriver huvudsakligen
om fordon som tillverkats efter andra
Världskriget. Men ibland kan man tydligen göra
undantag och berätta om betydligt äldre fordon.
Ett exempel på detta är en artikel om Opels
raketfordon från slutet av 1920-talet. Denna
artikel som är författad av Mårten Carlsson
ligger just nu på tidningens webbplats
www.klassiker.nu Där kan
man läsa om raketbilarna RAK-1, RAK-2 och så
vidare. Det berättas även om de efterföljande
experimenten med raketdriva motorcyklar och
flygplan. Den fullständiga artikeln kan läsas
genom att klicka på följande
LÄNK.
(2012-04-12)
|
|
Arbetarbladet.se skriver om
Heijkenskjölds
bilprojekt
För knappt en månad sedan publicerades en artikel om
Heijkenskjölds bilprojekt på Arbetarbladets
webbplats. Det är tidningens Ulf Ivar
Nilsson som står bakom artikeln som alltså
handlar om en bil som byggdes i ett exemplar i
mitten av 1910-talet. Det var ingenjören Gustaf
Heijkenskjöld som låg bakom konstruktionen, men
för byggnationen stod Knut Norberg. Hela
artikeln om bilen och männen som låg bakom den,
nås via ett klick på följande
LÄNK.
(2012-04-05)
|
|
Thomas Lissings bok ”Automobiler på G”
är klar
För ett år sedan gick Mässing- & Nickelmedlemmen Thomas Lissing ut med en
efterlysning där han sökte bevarade bilar som
rullat i Kronobergs (G) län. Orsaken var ett
bokprojekt som skulle spegla bilismens
utveckling i detta län.
För ett par månader sedan släpptes resultatet, boken med titeln
”Automobiler på G - Bilen i Kronobergs län
1900-1930”. I boken berättades det hur det gick
till när de första bilarna kom till länet och
vilka som ägde dessa. Sedan får man följa
utveckling fram till cirka 1930, vilket passar
bra med Mässing & Nickels 1931-gräns.
Trots bokens titel beskrivs även fordon som motorcyklar, bussar och
lastbilar osv. Även ämnen som vägar, körkort,
registreringar, bensinmackar mm behandlas
utförligt. Den stora behållningen är nog ändå
det rika bildurvalet med bilder från tiden då
fordonen brukades. Merparten av dessa har nog
aldrig tidigare publicerats, i alla fall inte på
det här sättet. De gamla svartvita bilderna
kompletteras med antal nytagna färgbilder på
G-registrerade bilar som är bevarade.
Thomas Lissings bok rekommenderas till alla som är intresserade av tidig
fordonshistoria, oavsett om man bor i Kronobergs
län eller någon annanstans. Den 190-sidiga boken
kostar 270 kr och kan beställas från
författarens webbplats
www.thomaslissing.se.
(2012-04-02)
|
|
|