Nyheter april 2013
 

 

Fortsatt eftersläpning på www.massingnickel.se


Några undrar vad som har hänt med inskickade bidrag till www.massingnickel.se? Därför kan det vara på sin plats att berätta att det för närvarande råder en stor eftersläpning när det gäller uppdateringar. Kön med material som ska läggas upp har till och med växt den senaste månaden. De äldsta obehandlade ärendena är nu från mitten av februari. Merparten av ärendena gäller bidrag till originalafdelningen och det rör sig om nya bilder, textkompletteringar och identifieringar. Det känns inte realistiskt att kunna komma i fatt under sommarhalvåret, utan en hel del kommer nog att få vänta till i höst.

Snart stundar en tid då nyhetssidan kommer har få extra hög prioritet för att kunna sprida information om kommande evenemang och bildreportage om det som har hänt i vårt avlånga land. Vi hoppas att de flesta har förståelse för denna prioritering. (2013-04-30)


Mässing- & Nickelmedlemmar anordnar Chevroletträff

 

Äntligen kommer det att anordnas en träff för 1920-tals Chevrolet. Det är Mässing- & Nickelmedlemmarna Urban Alnebjer och Roland Bengtsson som bjuder in Chevroletägare med bilar 1920-1931. Datumet är lördagen den 11 maj och man utlovar en heldag med start 10.00. Det blir samling vid Westerqwarn utanför Kolbäck.

Efter lunch kommer man att göra en tur med bilarna och med målgång i Köping. Där blir det förstås visning av museet, dvs. Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna.  Sprid gärna denna information till ägare av Chevrolet 1920-1931 så att träffen blir lyckad och välbesökt. (2013-04-25)


Sommarminnen: Veteranfordonsträffen i Fornbyn

 

Under ett par veckors tid har vi publicerat ett urval av Peo Flincks foton från 2012 års träffar och rallyn för äldre fordon. Nu har vi kommit fram till den sista delen och den här gången bjuds det på några bilder från veteranfordonsträffen i Fornbyn, Skara. Vi säger ett stort tack till Peo för att han ställt alla dessa bilder till förfogande för publicering på nyhetssidan.

Snart inleds en ny åksäsong med rallyn och träffar och förhoppningsvis kommer Peo att vara lika flitig med sin kamera som under förra året. Men alla övriga är också välkomna att skicka in bilder på fordon till och med 1931 som visats på olika evenemang.

(2013-04-19)


Mässing- & Nickelmedlemmen Arne Andersson äger flera körklara bilar, den här gången kom han med sin Ford T Roadster 1910.

Sven-Olof Jonsson visade upp sin Willys Six modell 97 4-dörrars sedan från 1931.


Åtvidabergsbilen ska köras 4 maj

 

I år firar Åtvidaberg 600-års jubileum och under året kommer det att anordnas en mängd aktiviteter. Jubileumsfirandet börjar första helgen i maj med invigning lördagen den 4:e. En av huvudattraktionerna kommer då att bli körning med den så kallade Åtvidabergsbilen, en bil som är tillverkad i just Åtvidaberg för drygt 100 år sedan.

Det var 1911 som Åtvidabergs Vagnfabrik AB tillverkade drygt 10 bilar med utseende enligt samtida amerikanska ”High wheelers”, fabrikatet Holsman ska ha varit förebild. En av de tillverkade bilarna finns bevarad och tillhör sedan länge Tekniska museet i Stockholm. Bilen är emellertid utlånad till Åssamuseet i Åtvidaberg. Bilen renoverades för över 50 år sedan och kördes i samband med Åtvidabergs 550-års jubileum 1963. Förare var då Anders Johansson (känd inom bilklubbarna som "Antik Anders" mm) och Prins Bertil medföljde som passagerare.

Tekniska museet är mycket restriktivt när det gäller brukande av bilen. På Åssamuseet har man i år några planerat inför 2013-års jubileum och körning med Åtvidabergsbilen har varit ett stort önskemål. Nu har Tekniska museet gett tillstånd att man får köra bilen den 4 maj. På Åssamuseet har man nu kunnat starta bilen och detta tydligen utan större svårigheter.

Enligt tillgänglig information kommer bilen att under förmiddagen köras från Åssamuseet till Gamla Torget där den officiella invigningen startar 11.30. Därefter kommer landshövdingen att bjudas på en tur runt torget.

Läs mer om 600-års jubileet HÄR. Den som vill läsa mer om Åtvidabergsbilen kan ladda ner en artikel HÄR (pdf-fil), som är skriven av Svante Kolsgård. (2013-04-16/18)


Sommarminnen: Thulinträffen

 

Vi börjar närma oss slutet på serien ”Sommarminnen” där vi visar ett urval av de foton som Peo Flinck tog på förra årets träffar i södra och västra Sverige. Den här gången gäller det Thulinträffen som arrangerades i början av augusti. Platsen var som vanligt området vid Citadellet i Landskrona.

Även den här gången kunde man beskåda en stor del landets körklara Thulinbilar, nämligen hela fyra stycken. Av dessa bidrog med Mässing- & Nickelmedlemmen Tomas Pålsson med två stycken. På träffen lyfte man den här gången speciellt fram orenoverade fordon. Thulinträffen återkommer förstås även i år, datumet är 27 juli. (2013-04-13)


Denna Thulin A25 från 1923 har en passande registreringsskylt.

Bilen köptes ny av kyrkoherde K.L. Lundén i Linneryd. Han

behöll bilen till 1961 då den återköptes av Thulinverken.

Totalt hade bilen på dessa år rullat hela 42000 mil.


Två stycken 100-årsjubilarer fångade på samma bild, Sven Birger Helms 4-cylindriga FN 498 cc och Peter Billqvists Triumph TT Roadster. Sedan fotot togs har dessa 1912:or blivit ett år äldre.

 

Vid 2012 års Thulinträff fick orenoverade fordon särskild uppmärksamhet. Ett exempel var denna Husqvarna modell 145 från 1916 som ägs av Peter Billqvist.

Per Rosengren ställde ut sin mäktiga Henderson modell KJ från 1929. Modellen som även kallades ”Streamline” har en fyrcylindrig motor på drygt 1300 cc.

 

Mässing- & Nickelmedlemmen Tomas Pålsson var på plats och ställde ut sina två Thulinbilar. Den grå är en A20 från 1920 och den andra en A25 från 1925.

 

Bilen med registreringsskyten ”HALDEX” är en Thulin A20 från 1920 som ägs av Haldex Brake Products AB i Landskrona. Thulinbilen längst till vänster är en A25 från 1923 som också är hemmahörande i Landskrona, den ägs av Faiveley Transport Nordic AB. Bilen till höger är en Ford A Tudor 1931 som ägs av Bertil Carlsson.

 

Jerry Carlsson kom från Höör med sid rödsvarta T-Ford Runabout från 1926.

Tomas Pålsson visade även upp sin Holsman 1908, vilket var ytterligare ett fordon som passade in i det orenoverade temat.

 

T- och A-Ford på samma bild. T-Forden som är tillverkad 1919 ställdes ut av Mässing- & Nickelmedlemmen Sven-Åke Nilsson. Den täckta A-Forden är tillverkad 1929.


Den ”svenska” Dürkoppbilen i tysk tidningsartikel

 

Förra året uppmärksammade vi att en drygt 100-årig Dürkopp såldes på auktion i Uppsala. Den hade haft en lång svensk historia men såldes utomlands för 400000:-.

Nu kommer information från Sebastian Praus i Belgien att aprilutgåvan den tyska tidskriften Oldtimer Markt innehåller en mycket intressant artikel om denna Dürkopp 8/18 PS.  Bilen har alltså sålts till tyskland och fått en teknisk översyn. Men den ska tydligen få behålla det patinerade skicket.

Tidningen Oldtimer Markt kan man inte hitta i vanliga matvarubutiker, med den kan finnas hos välsorterade tidningsförsäljare. På tidningens webbplats finns i alla fall en bild som visar att man har fått fart på bilen.

(2013-04-10)


Sommarminnen: Nostagia Festival

 

Den 30 juni arrangerades Nostalgia Festival i Ronneby. Enligt arrangören kom över 12000 personer och 1000 fordon till evenemanget. En av besökarna var Peo Flinck som förstås hade kameran med sig. Därför kan vi visa ett antal bilder från Ronneby ingående i serien ”Sommarminnen”. Den här gången dominerar motorcyklarna, men annars dominerades träffen av bilar från 1950-talet och framåt. (2013-04-09)


Stefan Olovsson ställde ut sin De Dion-Bouton

Tricycle 1900 och belönades med pris för finaste

motorcykel. Stefans cykel importerades från

England 1994 och renoveringen tog sedan cirka

4 år. Ett par liknande trehjulingar finns hos

medlemmar i Mässing & Nickel, och Tekniska

museet i Stockholm äger också ett exemplar.

MC-Collection visade upp flera av hojar i utsökt skick. Ett exempel är denna tidiga Harley-Davidson, en modell 8A från 1912. Den 1-cylindriga motorn är på 494 cc och 4 hästkrafter.

MC-Collection har flera tidiga Indianmotorcyklar. Det här är en så kallad ”Camelback” från 1905. Motorn är på 224 cc och utvecklar 1,75 hästkrafter.

10 år nyare är denna Indian, en ”Little Twin” B3 1915. Den var en relativt kortlivad modell med en produktionstid på knappt 2 år. V-twinmotorn är på 680 cc och 5 hästkrafter.

 

MC-Collection visade även upp sin Reading-Standard 20 T på 1170 cc från 1920. Det var denna motorcykel som man fick följa renoveringen av i tidningen Nostalgia för drygt 1 år sedan.

 

Leif Jönsson från Jämshög kunde visa upp en orörd Harley-Davidson 1000 cc från 1920. Den påkopplade sidovagnen är H-D original.

 

Förste ägare till denna Ford modell TT lastbil från 1924 var Stenkolsaktiebolaget Lundwall & C:o i Helsingborg. I Ronneby var det Bengt Andersson ställde ut lastbilen.

Bo Bohlin i Listerby äger Ford modell A 55A Tudor Sedan av första årsmodellen, 1928.

Denna Amilcar CGS-3 från 1926 ägs nu av Nisse Nilsson Collection. Under första delen av 1990-talet renoverades bilen av Ulf Bergman och från 1996 och framåt har den körts i historisk racing.


Föredrag om när bilen kom till Kronobergs län

 

Mässing- och Nickelmedlemmen Thomas Lissing har bjudits in till Bil- och Teknikhistoriska Sällskapets föreningsmöte den 17 april. Thomas som är författare och journalist kommer att berätta hur det gick till när de första bilarna kom till Kronobergs län.  Han kommer att visa bilder på de första bilarna och fram till cirka 1930.

Förra året släppte Thomas boken ”Automobiler på G” där resultatet av forskningsarbetet presenterades. För denna insats har han tilldelats 2012 års stipendium från Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar. Det tillhörande diplomet kommer att delas ut i samband med föredragskvällen.

Till detta föreningsmöte är även medlemmar i Mässing & Nickel välkomna. Platsen är BTS föreningslokal i Köping och det hela börjar klockan 18.30. Läs även ytterligare information HÄR (pdf-fil).

(2013-04-05)


Sommarminnen: Nostagifestivalen

 

Vi fortsätter att visa ett urval av Peo Flincks foton från förra årets rallyn och träffar. Den här gången blir det en glimt från Nostalgifestivalen i Tånga Hed, Vårgårda. Peo berättar att det var hundratals amerikanare och en hel del nyare europeiska fordon. Antalet fordon inom Mässing- & Nickels 1931-gräns var nog litet, Peo har i alla fall bara skickat in bilder på en trevlig Tidaholm brandbil. 2013 års upplaga kommer att äga rum den 8 juni och då kommer det att firas 10-års jubileum. (2013-04-04)


Trevligt nostalgifordon: Tidaholm brandbil som

köptes ny till Åmål 1926. Fortfarande är det Åmåls

räddningstjänst som äger fordonet. I Åmål

finns det ett relativt nyöppnat brandmuseum

där denna Tidaholmare är den verkliga pärlan.


 

                                      © 2013 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se