Fortsatt eftersläpning på
www.massingnickel.se
Några undrar vad som har hänt med inskickade bidrag till
www.massingnickel.se? Därför kan det vara på sin plats att berätta att det för
närvarande råder en stor eftersläpning när det gäller uppdateringar. Kön med
material som ska läggas upp har till och med växt den senaste månaden. De äldsta
obehandlade ärendena är nu från mitten av februari. Merparten av ärendena gäller
bidrag till originalafdelningen och det rör sig om nya bilder,
textkompletteringar och identifieringar. Det känns inte realistiskt att kunna
komma i fatt under sommarhalvåret, utan en hel del kommer nog att få vänta till
i höst.
Snart stundar en tid då nyhetssidan kommer har få extra hög prioritet för
att kunna sprida information om kommande evenemang och bildreportage om det som
har hänt i vårt avlånga land. Vi hoppas att de flesta har förståelse för denna
prioritering.
(2013-04-30)
Mässing- & Nickelmedlemmar anordnar Chevroletträff
Äntligen kommer det att anordnas en träff för 1920-tals Chevrolet. Det är
Mässing- & Nickelmedlemmarna Urban Alnebjer och
Roland Bengtsson som bjuder in Chevroletägare
med bilar 1920-1931. Datumet är lördagen den 11
maj och man utlovar en heldag med start 10.00.
Det blir samling vid
Westerqwarn utanför Kolbäck.
Efter lunch kommer man att göra en tur med bilarna och med målgång i
Köping. Där blir det förstås visning av museet,
dvs.
Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna.
Sprid gärna denna information till ägare
av Chevrolet 1920-1931 så att träffen blir
lyckad och välbesökt.
(2013-04-25)
|
|
Sommarminnen: Veteranfordonsträffen i Fornbyn
Under
ett par veckors tid har vi publicerat ett urval
av Peo Flincks foton från 2012 års träffar och
rallyn för äldre fordon. Nu har vi kommit fram
till den sista delen och den här gången bjuds
det på några bilder från veteranfordonsträffen i
Fornbyn, Skara. Vi säger ett stort tack till Peo
för att han ställt alla dessa bilder till
förfogande för publicering på nyhetssidan.
Snart
inleds en ny åksäsong med rallyn och träffar och
förhoppningsvis kommer Peo att vara lika flitig
med sin kamera som under förra året. Men alla
övriga är också välkomna att skicka in bilder på
fordon till och med 1931 som visats på olika
evenemang.
(2013-04-19)
|
|
|
|
Mässing- & Nickelmedlemmen Arne Andersson äger
flera körklara bilar, den här gången kom han med
sin Ford T Roadster 1910.
|
Sven-Olof Jonsson visade upp sin Willys Six
modell 97 4-dörrars sedan från 1931.
|
Åtvidabergsbilen ska köras 4 maj
I år firar
Åtvidaberg 600-års jubileum och under året
kommer det att anordnas en mängd aktiviteter.
Jubileumsfirandet börjar första helgen i maj med
invigning lördagen den 4:e. En av
huvudattraktionerna kommer då att bli körning
med den så kallade Åtvidabergsbilen, en bil som
är tillverkad i just Åtvidaberg för drygt 100 år
sedan.
Det var 1911 som Åtvidabergs Vagnfabrik AB
tillverkade drygt 10 bilar med utseende enligt
samtida amerikanska ”High wheelers”, fabrikatet
Holsman ska ha varit förebild. En av de
tillverkade bilarna finns bevarad och tillhör
sedan länge
Tekniska museet i Stockholm. Bilen är
emellertid utlånad till
Åssamuseet i Åtvidaberg. Bilen renoverades
för över 50 år sedan och kördes
i samband med Åtvidabergs 550-års jubileum 1963.
Förare var då Anders Johansson (känd inom
bilklubbarna som "Antik Anders" mm) och Prins Bertil medföljde som
passagerare.
Tekniska museet är mycket restriktivt när det
gäller brukande av bilen. På Åssamuseet har man
i år några planerat inför 2013-års jubileum och
körning med Åtvidabergsbilen har varit ett stort
önskemål. Nu har Tekniska museet gett tillstånd
att man får köra bilen den 4 maj. På Åssamuseet
har man nu kunnat starta bilen och detta
tydligen utan större svårigheter.
Enligt tillgänglig information kommer bilen att
under förmiddagen köras från Åssamuseet till
Gamla Torget där den officiella invigningen
startar 11.30. Därefter kommer landshövdingen
att bjudas på en tur runt torget.
Läs mer om 600-års jubileet
HÄR. Den som vill läsa mer om
Åtvidabergsbilen kan ladda ner en artikel
HÄR (pdf-fil), som är skriven av
Svante Kolsgård.
(2013-04-16/18)
|
|
Sommarminnen: Thulinträffen
Vi
börjar närma oss slutet på serien ”Sommarminnen”
där vi visar ett urval av de foton som Peo
Flinck tog på förra årets träffar i södra och
västra Sverige. Den här gången gäller det
Thulinträffen som arrangerades i början av
augusti. Platsen var som vanligt området vid
Citadellet i Landskrona.
Även
den här gången kunde man beskåda en stor del
landets körklara Thulinbilar, nämligen hela fyra
stycken. Av dessa bidrog med Mässing- &
Nickelmedlemmen Tomas Pålsson med två stycken.
På träffen lyfte man den här gången speciellt
fram orenoverade fordon. Thulinträffen
återkommer förstås även i år, datumet är 27
juli.
(2013-04-13)
Denna
Thulin A25 från 1923 har en
passande registreringsskylt.
Bilen
köptes ny av kyrkoherde K.L.
Lundén i Linneryd. Han
behöll
bilen till 1961 då den
återköptes av Thulinverken.
Totalt
hade bilen på dessa år rullat
hela 42000 mil.
|
|
Två stycken 100-årsjubilarer fångade på samma bild,
Sven Birger Helms 4-cylindriga FN 498 cc och Peter Billqvists Triumph TT
Roadster. Sedan fotot togs har dessa 1912:or blivit ett år äldre.
|
|
Vid
2012 års Thulinträff fick orenoverade fordon
särskild uppmärksamhet. Ett exempel var denna
Husqvarna modell 145 från 1916 som ägs av
Peter Billqvist.
|
Per
Rosengren ställde ut sin mäktiga Henderson
modell KJ från 1929. Modellen som även kallades
”Streamline” har en fyrcylindrig motor på drygt
1300 cc.
|
Mässing- & Nickelmedlemmen Tomas Pålsson var på plats
och ställde ut sina två Thulinbilar. Den grå är en A20 från 1920 och den andra en
A25 från 1925.
Bilen med registreringsskyten ”HALDEX” är en Thulin A20
från 1920 som ägs av Haldex Brake Products AB i Landskrona. Thulinbilen längst
till vänster är en A25 från 1923 som också är hemmahörande i Landskrona, den ägs
av Faiveley Transport Nordic AB. Bilen till höger är en Ford A Tudor 1931 som
ägs av Bertil Carlsson.
|
|
Jerry
Carlsson kom från Höör med sid rödsvarta T-Ford
Runabout från 1926.
|
Tomas
Pålsson visade även upp sin Holsman 1908, vilket
var ytterligare ett fordon som passade in i det
orenoverade temat.
|
T- och A-Ford på samma bild. T-Forden som är tillverkad
1919 ställdes ut av Mässing- & Nickelmedlemmen
Sven-Åke Nilsson. Den täckta A-Forden är tillverkad
1929.
Den ”svenska”
Dürkoppbilen i tysk tidningsartikel
Förra året uppmärksammade vi att en
drygt 100-årig Dürkopp såldes på auktion i Uppsala.
Den hade haft
en
lång svensk historia men såldes utomlands för
400000:-.
Nu kommer information från
Sebastian Praus i Belgien att aprilutgåvan den
tyska tidskriften
Oldtimer Markt innehåller en mycket
intressant artikel om denna Dürkopp 8/18 PS.
Bilen har alltså sålts till tyskland och
fått en teknisk översyn. Men den ska tydligen få
behålla det patinerade skicket.
Tidningen Oldtimer Markt kan man inte hitta i
vanliga matvarubutiker, med den kan finnas hos
välsorterade tidningsförsäljare. På tidningens
webbplats finns i alla fall en bild som visar
att man har fått fart på bilen.
(2013-04-10)
|
|
Sommarminnen: Nostagia Festival
Den 30 juni arrangerades Nostalgia Festival i Ronneby.
Enligt arrangören kom över 12000 personer och
1000 fordon till evenemanget. En av besökarna
var Peo Flinck som förstås hade kameran med sig.
Därför kan vi visa ett antal bilder från Ronneby
ingående i serien ”Sommarminnen”. Den här gången
dominerar motorcyklarna, men annars dominerades
träffen av bilar från 1950-talet och framåt.
(2013-04-09)
Stefan Olovsson ställde ut sin De Dion-Bouton
Tricycle 1900 och belönades med pris för finaste
motorcykel. Stefans cykel importerades från
England 1994 och renoveringen tog sedan cirka
4 år. Ett par liknande trehjulingar finns hos
medlemmar i Mässing & Nickel, och Tekniska
museet i Stockholm äger också ett exemplar.
|
|
MC-Collection visade upp flera av hojar i utsökt skick.
Ett exempel är denna tidiga Harley-Davidson, en modell 8A från 1912. Den
1-cylindriga motorn är på 494 cc och 4 hästkrafter.
|
|
MC-Collection har flera tidiga Indianmotorcyklar. Det
här är en så kallad ”Camelback” från 1905.
Motorn är på 224 cc och utvecklar 1,75
hästkrafter.
|
10 år nyare är denna Indian, en ”Little Twin” B3 1915.
Den var en relativt kortlivad modell med en
produktionstid på knappt 2 år. V-twinmotorn är på
680 cc och 5 hästkrafter.
|
MC-Collection visade även upp sin Reading-Standard 20 T på
1170 cc
från 1920. Det var denna motorcykel som man fick följa renoveringen av i
tidningen Nostalgia för drygt 1 år sedan.
Leif Jönsson från Jämshög kunde visa upp en orörd
Harley-Davidson 1000 cc från 1920. Den påkopplade sidovagnen är H-D original.
|
|
Förste ägare till denna Ford modell TT lastbil
från 1924 var Stenkolsaktiebolaget Lundwall &
C:o i Helsingborg. I Ronneby var det Bengt
Andersson ställde ut lastbilen.
|
Bo Bohlin i Listerby äger Ford modell A 55A Tudor Sedan
av första årsmodellen, 1928.
|
Denna Amilcar CGS-3 från 1926 ägs nu av Nisse Nilsson
Collection. Under första delen av 1990-talet renoverades bilen av Ulf Bergman
och från 1996 och framåt har den körts i historisk racing.
Föredrag om när bilen kom till Kronobergs län
Mässing- och Nickelmedlemmen Thomas Lissing har
bjudits in till
Bil- och Teknikhistoriska Sällskapets
föreningsmöte den 17 april. Thomas som är
författare och journalist kommer att berätta hur
det gick till när de första bilarna kom till
Kronobergs län.
Han kommer att visa bilder på de första
bilarna och fram till cirka 1930.
Förra året släppte Thomas boken ”Automobiler på
G” där resultatet av forskningsarbetet
presenterades. För denna insats har han
tilldelats 2012 års stipendium från Stiftelsen
Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska
Samlingar. Det tillhörande diplomet kommer att
delas ut i samband med föredragskvällen.
Till detta föreningsmöte är även medlemmar i
Mässing & Nickel välkomna. Platsen är BTS
föreningslokal i Köping och det hela börjar
klockan 18.30. Läs även ytterligare information
HÄR
(pdf-fil).
(2013-04-05)
|
|
Sommarminnen: Nostagifestivalen
Vi fortsätter att visa ett urval av Peo Flincks foton
från förra årets rallyn och träffar. Den här
gången blir det en glimt från
Nostalgifestivalen i Tånga Hed, Vårgårda.
Peo berättar att det var hundratals amerikanare
och en hel del nyare europeiska fordon. Antalet
fordon inom Mässing- & Nickels 1931-gräns var
nog litet, Peo har i alla fall bara skickat in
bilder på en trevlig Tidaholm brandbil. 2013 års
upplaga kommer att äga rum den 8 juni och då
kommer det att firas 10-års jubileum.
(2013-04-04)
Trevligt nostalgifordon: Tidaholm brandbil som
köptes ny till Åmål 1926. Fortfarande är det Åmåls
räddningstjänst som äger fordonet. I Åmål
finns det ett relativt nyöppnat brandmuseum
där denna Tidaholmare är den verkliga pärlan.
|
|