Mer från Kulturresan
På
Motorhistoriska Sällskapets webbplats finns nu 10 fina bilder från Kulturresan.
På 7 av bilderna är ”motiven” bilar från Vintageklassen! Så ta gärna en
tipp på bilderna genom att klicka på följande
länk. (2010-08-31)
Kulturresan 2010 -
med "vintageklass"
Kulturresan är ett enkelt och trevligt
samarrangemang mellan AHK/MCHK/MHS. Vid årets
upplaga gick starten vid Naturhistoriska
riksmuseet där ett 80-tal historiska fordon
slutit upp.
Nytt för året var en "vintageklass" vilket
innebar att de äldsta fordonen från 1931 och
tidigare fick starta först och gavs också ett
tidsmässigt försprång vilket gjorde de hela
mindre stressande. Cirka 20 fordon från åren
1920-1931 hade hörsammat denna nyhet och
anslutit.
Vår bilintresserade Handelsminister Ewa Björling
deltog också tillsammans med Gustav Ahlsson från
UD. Ewa Björling åkte först i kortegen
tillsammans med MHRF-representant i en T-Ford 1920 följt av statsrådsbil och ett antal
andra bilar från 1920-talet.
Vid målgången på Siggesta Gård på Värmdö
avslutades Kulturresan med lunch och
prisutdelning av hederspriset för
Motorhistoriska Dagen 2010 som gick till
MCHK/MHS/AHK. Priset delades ut av MHRF:s
styrelse-ordförande Peter Edqvist och
Handelsminister Ewa Björling. Text: Göran Flank,
Foto: Per Lundström och Göran Flank.
(2010-08-30)
|
Handelsminister Ewa Björling fick en lektion i "T-Fordkörning"
av en MHRF-representant i en T-Ford 1920. |
|
|
Samling för start vid Naturhistoriska riksmuseet. Mitt i bild Magnus Westlunds
Humber 14/40 HP med 2-sitsig sportkaross från 1929. T-Fordarna är från 1924 och
1920.
|
Bilarna fick åka färja,
närmast i bild Göran Flanks Ford T Touring 1920.
|
|
|
Fika vid två engelska 29:or, Humber 14/40 HP och Bentley 4½-Litre.
|
Handelsminister Ewa Björling
delar ut
hederspriset för Motorhistoriska Dagen 2010 till
representanter för MCHK, MHS, och AHK. MHRF:s
styrelseordförande Peter Edqvist står längst
till höger. |
Parkerade bilar från "vintageklassen": flera T- och A-Fordar,
men också Pontiac 1929 och Fiat 501 1925.
Lars Öhman
och Cottereau - vinnare på Barkarby!
Det blev seger i Concours de Charme för Lars
Öhman och hans Cottereau 1906 när Classic Motor
Barkarby genomfördes för andra gången söndagen
den 22 augusti. Det är glädjande att ett sådant
pris går till en så pass gammal bil, när träffen
annars domineras stort av fordon från 1950-talet
och senare. Förutom ”finbilsutställning” ingick
förstås en ”veteranmarknad”, men också
uppvisningar av olika slag. En hel del klubbar
hade egna träffar på Barkarby, kanske ska vi
inom Mässing- och Nickel satsa på en egen
utställningsplats nästa år? Bilderna visar ett
urval av de äldsta fordonen på årets träff.
Läs mer om evenemanget på
Classic Motor. Där finns även en film där
Cottereaun syns i inledningen (2010-08-26)
|
Lars Öhmans Cottereau 1906 - Concours de
Charme-vinnaren. |
|
|
Ford T Touring 1924.
|
Roger Leanderssons
orenoverade Dodge Pickup 1927 drar till sig
mycket intresse. |
|
|
MC Collection från Sollentuna visade upp flera av sina fina hojar, bland annat
denna Douglas E.W. Sport 596 cc från 1927.
|
Lennart West kom med sin
Ford A Tudor 1928.
|
Olle Leksell, i röd tröja, hade säljplats på marknaden. Fiat
520 1928 fick fungera som marknadsbil. Ola Leksell och Lars Öhman ser efter vad
som finns i bagaget.
Kulturresan i
Stockholm 28 augusti
Kommande helg arrangeras "Kulturresan" i
Stockholm som är ett samarrangemang mellan
AHK/MHS/MCHK. Samling sker kl 09.00 - 10.00 vid
Naturhistoriska Riksmuseet och målgång och lunch
på Siggesta Gård på Värmdö. Banan är lagd på
vackra vägar via Vaxholm och är ca 7 mil.
Nytt för i år en "Vintageklass" i Kulturresan
vilket betyder att fordon 1931 och äldre får
starta först och tillsammans, samt att vi räknar
med ett "försprång" om cirka 20-30 minuter före
nyare fordon.
Vår Handelsminister Ewa Björling kommer att åka
med på Kulturresan i år och har önskemål om att
åka med någon av oss i "Vintageklassen". MHRF
kommer att vara representerad av ordförande
Peter Edqvist som åker Austin Seven 1929. Peter
och Ewa Björling kommer vid lunchen dela ut
"MHRF:s hederspris" till AHK/MHS/MCHK för
arrangemanget i Vinterviken på Motorhistoriska
Dagen i år.
Vore mycket trevligt om så många som möjligt med
fordon 1931 och äldre hade möjlighet att komma
med denna dag. Ingen föranmälan eller
startavgift. Lunch finns att köpa för var och en
vid Siggesta Gård och bord finns förbokade på
plats. Mera info
www.mhs.se
Välkommen till Vintageklassen på Kulturresan på
lördag!
(2010-08-25)
|
Förra årets Kulturresa
kördes mellan Stockholm och Skokloster. På
bilden är det Packard och Chevrolet, båda från
1929, som närmar sig målet. I årets Kulturresa
kan bilar av dessa årgångar deltaga i en
speciell Vintageklass.
|
Flyget 100 år - Mässing & Nickelpicknick
på Gärdet
Flyget 100 år firades på
Gärdet i Stockholm helgen 21-22 augusti. I
samband med detta hade Mässing & Nickelgruppen
en picknick på en fin plats framför startbanan
på Gärdet. Ett 20-tal fordon från åren 1906-1931
hade slutit upp på picknicken och alla fick
mycket uppmärksamhet av intresserade åskådare.
Flyguppvisningens stora paradnummer var
flygningen av det svensktillverkade Thulin typ A
plan från 1918 (licensbyggd Bleriot XI) som ägs
av Tekniska Museet. Planet har hängt i Tekniska
museet sedan 1930 talet och nyligen restaurerats
av Mikael Carlsson och som
premiärflögs av samme person. En fantastisk
upplevelse att se och höra detta plan i luften
och det bröt ut ett kraftigt jubel och applåder
när den lyfte från marken.
Den fantastiska filmen från första flygningen på
92 år med Thulin A/Bleriot XI ser du på
här. Text och foto från Göran Flank.
(2010-08-24)
Till höger: Leif Persson vid
sin Pontiac 1929.
|
|
|
|
Lars-Oscar Öhman vid familjens Fiat 501 Torpedo 1925.
|
Det nyrenoverade planet
Thulin typ A från 1918.
|
|
|
Ett 20-tal fordon från åren 1906-1931 hade slutit upp på picknicken och
alla fick mycket uppmärksamhet av intresserade åskådare
|
Lars och Ulla-Maija Öhman i
sin Cottereau 1906.
|
Äldre nyheter flyttas till separata sidor
För att det inte ska ta för lång tid att ladda ner denna
nyhetssida kommer äldre nyheter från och med nu att flyttas till separata sidor.
Länkar till dessa sidor finns längst ner på den här sidan. (2010-08-23).
Classic Car Weeks finaldag
Årets
Classic Car Week i Rättvik avslutades med ”Classic Car Final” på Rättviks
travbana lördagen den 7 augusti. Det var traditionell veteranmarknad, ”Swapmeet”
på travovalen. Samtidigt var det stor bilutställning i travbanans mittoval.
Utställningen var öppen för fordon 30 år och äldre. Det var huvudsakligen
amerikanska bilar från 50-talet och framåt, men även en hel del europeiskt som
till exempel Volvo. Förkrigsfordonen var tyvärr ganska
lätträknade denna dag. De som hade riktigt fina bilar kunde ställa upp i
”Renoveringsbedömningar” där fina bensincheckar utlovades till vinnarna. Den
äldsta bilen som var med i denna tävling var den Stoewer 1910 som ägs av Olle
Kristensson. Med just denna bil har Olle deltagit i flera Styrkeprov. Bilderna
visar upp ett smakprov på de fordon tillverkade före 1931 som visades i Rättvik
denna dag. (2010-08-19)
Ovan till höger: Helge Gustavsson rattade
sin Ford A 35A Standard Phaeton 1929.
Till höger: En annan A-Ford
var denna 1930 45B Coupe.
|
|
Olle Kristensson med fru deltog i renoveringsbedömningen med sin 2-sitiga
Stoewer LT4 från 1910.
|
Den gamla
registreringskylten W3502 sitter på en till
synes orenoverad Harley-Davidson 1000 cc 1927.
|
På "hedersplats" vid entrén möttes besökarna av två
amerikanska 20-talare, Ford T Touring 1925 och Pontiac Coach 1927.
90-årig
Stephens har fått nytt hem
Från norra
Sverige kommer nu rapport att den Stephens 1920 som i många år funnits i
Överkalix fått ett nytt hem hos Mässing- och Nickelgruppmedlemmen Claes Rocklin
i Boden. Bilen väcktes till liv och gjordes körbar i slutet av 60-talet, men
ställdes sedan undan. Därefter har den varit mer eller mindre bortglömd och
ingen tycks riktigt ha brytt sig om den. Det är först nyligen bilen blev till
salu och Claes berättar att han inte kunde låta bli att köpa den. Han fick
visserligen betala en del, men så är det också ett bra renoveringsobjekt.
Den
tidigare ägaren har gjort en del konstiga lagningar, men dessa har en viss
charm. Frågan är väl om man verkligen ska ändra allt till originalet då alla
modifieringar och lagningar har sin historia. Claes har gjort en första
rengöring av bilen och börjat se efter vad som behöver bytas ut eller på annat
sätt åtgärdas. Fotstegen är kantade med vinkeljärn och Claes är ganska säker på
att kanten ska vara av 1 mm bockad plåt. Zenith förgasaren ska bytas ut, då
Stephensen ska ha Stromberg eller Tillotson. Det finns
också en modern bränslepump, men den ska avlägsnas. Ett
problem är
att den tidigare ägaren limmat ett golv av Plywood stommen och det verkar sitta
sitta som berg. Sedan kan man ju undra varför man har svetsat fast huvlåsen i
karossen? Växellådan var en överraskning. Det sitter en kompressor för
däckpumpning på denna, men den är bortkopplad. Claes ska plocka ner den och se
om den går runt, annars är det risk för att den skadas vid inkoppling.
Provfyllning av kylaren har utförts och den verkar vara ok frånsett ett litet
läckage längst ner till höger på cellpaketet. Claes ska nu byta olja i motorn
innan första startförsöket ska ske. Förhoppningsvis kan vi inom kort informera
hur det gick med detta.
Stephens
bilar tillverkades i Moline, Illinois mellan 1917-1924. De tidiga bilarna hade
benämningen ”Salient Six” och hade en 6-cylindrig toppventilmotor på 3,7 liter
och 57 hästkrafter. Hjulbasen på 1920 års modell var 122 tum. 1920 kostade en
öppen Touring $2050 i USA, vilket
nästan
motsvarade priset för fyra öppna T-Fordar. 1920 var också bästa året med 6956
tillverkade bilar. Totalt tror man att man kom upp i cirka 25000 exemplar mellan
1917-1924.
Claes kan
vara ganska säker att han är ensam om att äga en Stephens i Sverige. Frågan är
om det finns någon ytterligare i Europa, någon som vet? Det finns en artikel om
Stephens på
Old Cars Weekly där man kan läsa mer om fabrikatet. (2010-08-18)t
Bilderna till höger visar bakdelen med en konstig förstärkning som går från
sufflettfästet till vaggan i hörnet. Kanske är det en bysmeds tilltag.
Trälätshjul med splitrim och Firestone "Non skid" däck. En död fågel ingick i
köpet, Claes tyckte att det var lite läbbigt.
Till höger: Den 6-cylindriga toppventilmotorn är
på
3,7-liter och 57 hästkrafter. Till att börja med
köpte
Stephens in motorer innan man börja tillverka
sådana i egen regi.
Nedan till vänster: På växellådan sitter en
kompressor för däckpumpning. Funktionen hos
denna komponent ska nu kontrolleras.
Nedan till höger: Ratt och instrumentbräda,
brädan är tillverkad av ek.
Stora bilden visar den rengjorda bilen
i sin helhet i Claes Rocklins garage. |
|
|
|
Volvo
äldst i Svenska Kungsrallyt
Efter ett par års uppehåll kördes åter Svenska Kungsrallyt på Öland den 14
augusti. 110 bilar var anmälda till rallyt som utgick från Strand Hotell
Borgholm. De två äldsta bilarna var av fabrikat Volvo. Det var dels Mässing- och
Nickelgruppmedlemmen Anders Johansson, Åtvidaberg, med sin Volvo PV4 1928. Den
andra var en lastbil, typ LV40, som rattades av medlemmar från Volvo Lastvagnars
Veteranfordonsklubb. Per Lundström som har tagit bilderna rapporterar att Anders
PV4:a gick mycket bra längs den cirka 10 mil långa banan, däremot hade 28:ans
lastbil bland annat kokningsproblem och var en av de sista bilarna mål. Anders
bil väckte mycket uppmärksamhet och har väl aldrig blivit fotat så mycket
tidigare. Kungaparet deltog som vanligt med den Volvo PV60 1946 som var en av
födelsedagspresenterna på Kungens 50-årsdag. Se även Svenska Kungsrallyts
hemsida.
(2010-08-17)
Stockholms Flygfestival med
Mässing & Nickelpicknick - Gärdet i Stockholm lördag 21 aug
Det
har nu blivit klart att Mässing & Nickelgruppen får en egen yta för våra fordon
i direkt anslutning till flyguppvisningarna på Gärdet lördagen den 21 augusti!
Där kan vi ha vår egen picknick, skapa atmosfär till arrangemanget, umgås och ge
möjlighet till besökarna att titta på våra fordon från 1931 och äldre. Inbjudan
kommer också att gå ut till T- och
A-Fordklubbarna och tillsammans hoppas vi att vi kan bidra med "rätt atmosfär"
till arrangemanget. Vi räknar med ett 25-tal gamla fordon men hoppas på flera.
Samling kl 10.00 vid änden av Valhallavägen (korsningen
Valhallavägen/Gyllenstiernsgatan) så åker vi gemensamt ut på Gärdet ca 10.30.
Ingen föranmälan i övrigt och arrangemanget är kostnadsfritt.
Glöm inte egen picknick om du önskar, annars kan mat & dryck köpas på
området. Sprid gärna denna information
till andra med tidiga fordon. På
programmet för flygfestivalen står bl.a. Blériot flygning med start och landning
på Gärdet, förbiflygning av 4 stycken JAS Gripen plan, avancerad segeluppvisning
och landning på Gärdet, skärmflyg med och utan motor, fallskärmshoppning,
ballonguppstigning, Spritfire och Mustang flygplan från 2:a världskriget
genomför förbiflygningar. Göran Flank svarar på eventuella frågor på telefon
070-567 5660. Se även hemsidorna:
www.stockholmsflygfestival.se och
www.tekniskamuseet.se
(2010-08-16