På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen,
större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens
medlemmar.
Tipsa gärna om nyheter:
webmaster@massingnickel.se
I den här nedladdningsbara
filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.
Veteranbrandbilsrally i Gästabudstaden
Brandhistoriska Sällskapet ser till att det
årligen arrangeras ett rally för gamla
brandbilar. Rallyt arrangeras alltid på olika
platser runtom i landet och i år var det
Nyköping – Gästabudstadens tur att stå för
värdskapet.
Omkring 30 gamla brandbilar hade körts eller
fraktats till Nyköping för att köra rallyt
lördagen den 27 augusti. Fordonen som kom från
stora delar av Sverige, Skåne i söder till Luleå
i norr, ägdes i de flesta fallen av olika
räddningstjänster, men ett par fordon ägdes av
privatpersoner.
Sju av brandbilarna var tillverkade 1931 eller
tidigare och det var dessa som släpptes iväg
först på den cirka 5 mil långa rallyrundan.
Allra först ut var rallyts äldsta fordon, en
Hansa-Lloyd från 1923 som ägs av
Brandkårsveteranerna i Luleå.
Färden gick på natursköna vägar söder om
Nyköping och ett första uppehåll för fika
gjordes vid Tunaberg där det bland annat finns
ett gruvmuseum. Färden gick sedan vidare till
idylliska Nävekvarn vid Bråviken. Där gjordes
ett lunchuppehåll. Efter lunch inleddes återfärd
till Nyköping och målgång vid Nyköpings hamn där
fordonen än en gång ställdes upp till
beskådande.
En jury följde med hela rallyt och deras uppgift
var att utse några vinnare, till exempel ”Årets
fordon” som gick till en Scania-Vabis 1931 från
Stockholm. En annan Scania-Vabis 1931 som kom
från Västerås röstades av publiken fram till
rallyts finaste brandbil.
Nästa gång körs rallyt i Simonstorp några mil
norr om Norrköping, tidpunkten är 17-19 maj.
Sedan är det tänkt att Luleå ska stå som
arrangör av 2013-års rally.
(2011-08-31)
|
Brandkårsveteranerna i Luleå var första startade
då de hade rallyts äldsta bil, en Hansa-Lloyd
från 1923. Bilen var utställd på
Jubileumsutställningen i Göteborg 1923 och
köptes sedan av Luleå stad och blev stadens
första brandbil.
|
Uppsittning i bilarna: Från vänster Hansa-Lloyden från Luleå, Willys 1927,
Chevrolet 1928 och 1929.
|
|
Stockholms Brandförsvar ställde upp med tre
fordon. Här startar det äldsta av dessa, en
Tidaholm från 1929. Brandbilen har dessutom
renoverats av bilgruppen vid museet i Tidaholm.
|
Mälardalens Brand & Räddningsförbund från
Västerås startar här med sin fyrcylindriga
Scania-Vabis 3258 från 1931. Brandbilen köptes
ny till Västerås och var i tjänst till 1958.
Bilen som relativt nyligen har rustats upp
utsågs av åskådarna till rallyts finaste
brandbil.
|
I rallyt deltog två Scania-Vabis 31:or och här står de uppställda vid Koppartorp
där det var ett kaffestopp. A6548 är Stockholms Brandförvars sexcylindriga bil
som av rallyjuryn utsågs till ”Årets fordon”. Bredvid står den mindre 31:an från
Västerås. När bilden togs har fordons besättningar just gjort sig beredda för
återstart.
|
|
Södra Älvsborgs Räddningstjänst ställde upp med
en Chevrolet 1928 som var Kinnas första brandbil
och den var i bruk mellan 1928-1965. Påbyggnaden
är gjord av Hjelms Automobilverkstad efter
ritningar framtagna av en brand-chef i Borås.
|
Räddningstjänsten i Mark är återkommande
deltagare i Brandbilsrallyt med sin till synes
orörda Chevrolet 1929. Det väl patinerade
skicket uppskattas av många.
|
Vid idylliska Nävekvarn vid Bråviken gjordes ett längre uppehåll för lunchintag.
Samtidigt ställdes bilarna upp så att de kunde studeras av publiken som samlats.
Bilen längst till vänster är en Willys Six 1927 som tillhör Räddningstjänsten i
Finspång. Den användes som brandbil i Finspång och Lotorp mellan 1930-1960.
Närmast bredvid ses de två Chevorna från 1928 och 1929.
Vem köpte Ley-växellåda på auktionen i
Äppelbo?
På
auktionen i Äppelbo i början av juli såldes
mängder av bilddelar, mycket var till europeiska
1910- och 1920-tals bilar. En hel del saker som
borde ha sålts tillsammans splittrades tyvärr
upp på flera utrop.
Johan
Larsson undrar nu vem som köpte en Ley-växellåda
(bild till höger) på auktionen. Den som kan
hjälpa Johan med svar kan ta direkt kontakt på
telefon
0709-727913 eller
e-post.
Samtidigt vill vi passa på att påminna att
nyhetssidan är öppen för fler efterlysningar mm
beträffande delar från Äppelboauktionen.
(2011-08-28)
|
|
Velie 1920 i Nostalgia
Det nu
aktuella numret, 9-2011, av
Nostalgia har en 4-sidors artikel om en
Velie Modell 34 1920. Det är Bengt Aronsson som
fotat och skrivit om den bil som numera ägs av
Henrik Ågren utanför Uppsala. Det lär vara det
enda bevarade exemplaret av Velie Modell 34 från
1920.
Bilen
renoverades under 1970-talet av dåvarande ägaren
Per-Axel Burholm, Enköping. Efter renovering
kördes bilen av Per-Axel i de första
Styrkeproven som arrangerades i Sverige.
Samma
tidning uppmärksammar också på en sida rallyt
Sneglefarten som kördes i Skåne tidigare i år. I
denna artikel har man i en ”spaning” kommit fram
till att den här typen av bilar, dvs. riktigt
gamla, kommer att bli mer och mer populära inom
hobbykretsar.
Ett
reportage från FIVA-rallyt ”Midsummer World
Rally” har fått hela sex sidor och här finns
flera bilder på bilar tillverkade före 1931.
Även kommande nummer utlovar intressant läsning:
Bentley Rally Sweden 2011, renovering av Reading
Standard och Mercedes-Benz 125 år.
(2011-08-25)
|
|
Motsols runt Skåne
Kommande helg, 27-28 augusti, är det
traditionsenligt dags för motorcykelrallyt Skåne
Rundt. I år är rallyt öppet för motorcyklar
tillverkade före 1946. Den startlista som finns
tillgänglig på Internet upptar 120 startande
motorcyklar, varav drygt hälften är tillverkade
1931 och tidigare.
Årets rallybana är den längsta på flera år,
cirka 55 mil ska avverkas under de två dagarna
och i år det moturs riktning som gäller.
Start och
mål är vid
Örenäs Slott och nattuppehåll görs i Åhus.
Rallyt är uppdelat i olika klasser efter
motorcyklarnas tillverkningsår.
Klass A för motorcyklar tillverkade före
1905 har i år inga startande, men nästa klass, B
för motorcyklar 1905-1918, har 5 startande med
Husqvarna och Indian cyklar. C-klassen för
motorcyklar 1919-1930 har drygt 40 startande och
här återfinns fabrikat som exempelvis Ariel,
Douglas, Henderson, Norton, Rex, Sarolea
,Husqvarna och förstås Harley-Davidson. Mer om
Skåne Rundt finns förstås på evenemangets
webbplats
www.skanerundt.se
(2011-08-20)
|
|
dt.se skriver om Orsabilen
Dalarnas Tidningar har just en artikel på sin
Internetupplaga,
dt.se
en artikel om de så kallade Orsabilen, en
cykelbil byggd av Gunnar Pettersson i Orsa 1920.
Bilen som har en svensktillverkad Colibri-motor
ägs numera av Jan Janthe och kan beskådas på
Gotlands Veteranbilsmuseum som Jan driver.
Hela artikeln kan nås via ett klick på följande
LÄNK.
(2011-08-19)
Orsabilen på Gotlands Veteranbilsmuseum
Foto: Olof Jakobsson,
dt.se
|
|
Rallypremiär för Claes Rocklins Overland 1922
Samtidigt som Styrkeprovet kördes i Arvika var arrangerade
Norrlands Motorhistoriker
sitt Retrorally i Boden. De flesta fordonen där var utanför Mässing och Nickels
1931-gräns, men Lars Livbom från Boden körde A-Ford 1931, annars äger han en
renoverad T-Ford från 1924.
Men i
rallyt deltog även en äldre bil och det var en Overland 1922 som ägs av Mässing
och Nickelmedlemmen Claes Rocklin. Bilen besiktades den 31 maj och fick högsta
betyg av SBP och Retrorallyt var alltså premiärrallyt. Bilden nedan som är tagen
av Ann-Helen Kohkoinen visar bilen när den kommer farande i svindlande 40 km/tim
på småvägarna utanför Boden. Men om det varit närmare till Styrkeprovet hade
Claes nog varit med där i stället. En del bilder från renoveringen finns
upplagda under Projektbilder, här en direktlänk
till dessa bilder.
Annars
jobbar Claes vidare med Stephens-bilen från 1920. Det som nu är aktuellt är
nytillverkning av bilens mittsektion. Det mesta av träet finns kvar, men är
uppruttet längst ner. Claes kommer att ta hjälp av en erfaren snickare, och
efter konsultation med Mässing och Nickelmedlemmen Lars Stattin blir
materialvalet ask, vilket importeras från USA.
Tidigare i år besökte Claes platsen där bilen hittades på 1960-talet. Med sig
hade han den ursprungliga ägarens 81-årige son. Men förutom en tillbucklad
innerbelysning från Stephensens vintertopp fanns ingenting kvar. Men
Claes fick i alla fall med sig en
del historier från pappans karriär som bilburen lantbrevbärare. Många gånger är
ju historien om de människor som en gång fanns väl så intressanta och platsen på
udden vid Orasjärv där bilarna hade funnits var ju riktigt vacker, så Claes var
trots allt nöjd med sin dag.
(2011-08-11)
Foto:
Ann-Helen Kohkoinen
Bilder från veteranfordonsträffen i
Fornbyn
Det
arrangeras åtskilliga träffar för gammelfordon
runt om i landet, och det är en omöjlighet att
besöka dem alla. Nyblivne Mässing &
Nickelmedlemmen Peo Flinck verkar i alla fall
försöka besöka så många evenemang som möjligt
och kameran har han alltid med sig.
Nu
senast besökte han Veteranfordonsträffen i
Fornbyn, Skara. Den ägde rum den 31 juli som ett
samarbete mellan
Skaraborgs Motorveteraner,
Motorcykelhistoriska Klubben, Skaraborg och
Svenska Fergusonklubben-Grållesektionen. Av
alla Peos fina bilder visar vi ett urval och vi
begränsar oss förstås till fordon tillverkade
1931 och tidigare.
(2011-08-10)
Mässing
och Nickelmedlemmen Arne Andersson
från
Tidaholm ställde upp med dagens
äldsta
bil, sin Adler 5/11 PS från 1910.
|
|
|
|
Glenn
Eklund från Skara var på plats med flera fordon.
Hans brandbil är byggt på ett Reo
Speedwagon-chassi från 1926. Reo:n var
Lerum/Stenkullens första brandbil 1926-1933.
|
Sven Ingemar Borell från Götene
visade upp sin Ford modell A 40A Roadster från
1928.
|
Glenn Eklund äger även denna Hupmobile med 4-dörras täckt kaross. Bilen som är
tillverkad 1927 kallas för Series A och har en 6-cylindrig motor.
|
|
Arne
Åkesson, Kumla kom till Skara med sin Chevrolet
National AB från 1928. Karosstypen kallas för
Landau Sedan, men den bakre delen går inte att
fälla ner vilket man lätt kan tro.
|
Sven-Olof Jonsson i Axvall äger denna Willys Six
modell 97 med 4-dörrars täckt kaross från 1931.
|
"Gamla" bilder från Styrkeprovet
Längs i
stort sätt hela Styrkeprovets färdväg satt det barn och vuxna och vinkande när
bilarna kom farande, det var tydligt att arrangörerna lyckats få ut information
om när och var bilarna skulle passera. En hel del passade även på att
fotografera bilarna längs färdvägen.
En som
gjorde det var
Jonas
Johansson som knäppte bilder vid stoppet i Mangskog, samt på vägen mellan
Mangskog och Skutboudden. Dessa bilder har han lagt upp
Flickr och i samband med
detta gjorde han bilderna så att de liknar gamla vykort. Klicka
HÄR för att titta på de fina bilderna, vilka är fria att ladda ner och
använda. Jonas säger också att han kan fixa bilder i färg eller i större format.
(2011-08-09)
Vinnare i Styrkeprovet
För de
flesta av deltagarna i Styrkeprovet är den
sociala gemenskapen och körningen med bilarna
nog det viktigaste. Själva tävlingsmomenten, de
praktiska och teoretiska proven, tar de flesta
inte så allvarligt på. Men det finns trots allt
tre fina vandringspriser som ska ha nya vinnare
varje år.
Efter
två dagars tävlande var det dags att presentera
årets vinnare i samband med den avslutande
festmiddagen i på Scandic hotell. Vinnare i den
äldsta klassen, Antik, blev Erling Carlsson från
Älvsjö som körde en av rallyts äldsta bilar, en
Oldsmobile Curved Dash 1903.
I nästa
klass, Veteran, var det Gösta Ekeson från
Höganäs som hade fått ihop mest poäng, till och
med så mycket att han blev Styrkeprovets
totalvinnare. Gösta körde den här gången sin
Hansa-Lloyd Doppelphaeton 1914.
I den
nyaste klassen, Vintage, segrade Torben
Fasterholdt från Billund i Danmark och han
deltog med en Buick Touring 1923. Nästa år
kommer Torben att ha en hel del att göra med
Styrkeprovets arrangemang eftersom rallyt då
kommer att hålla till i just Billund.
Förutom
dessa priser till de bästa i varje klass delade
MHRF ut ett specialpris, "yngsta förare med
äldsta fordon". Det gick till Patrik Birgersson
17 år från Laholm som övningskörde med en T-Ford
1922.
Det går
nog att se flera vinnare, Arvika stad till
exempel som på ett trevligt sätt förskönades
under ett par dagar. Det var också en stor
framgång för Arvika Fordonsmuseum som genomförde
evenemanget på ett förtjänstfullt sätt – de är
alla värda ett stort tack!
(2011-08-08/09-13)
|
I
klassen Antik för de allra äldsta bilarna var
det Erling Carlsson, Älvsjö som stod som segare.
På bilden startar han från Skutboudden med sin
Oldsmobile Curved Dash 1903.
|
|
|
Vinnare
av Veteranklassen och även totalsegrare i hela
Styrkeprovet blev Gösta Ekeson från Höganäs.
Gösta som är relativt ny medlem i Mässing &
Nickel körde den här gången sin ovanliga
Hansa-Lloyd Doppelphaeton 1914. Bilden är tagen
i samband med lördagens start från Storgatan i
Arvika.
|
Torben
Fasterholdt från Billund i Danmark vann
Vintage-klassen och han körde en Buick Touring
från 1923. På bilden är ekipaget på väg till
fredagens startplats på torget i Arvika. Nästa
år kommer Styrkeprovet att köras i just Billund
och Torben kommer nog att ha mycket att göra med
arrangemanget.
|
|
Vi ser en gradvis föryngring
kring de äldsta bilarna och yngste förare i
Styrkeprovet 2011 var Patrik Birgersson 17 år
från Laholm som övningskörde med familjens
T-Ford 1922 under hela Styrkeprovet utan några
som helst problem.
Foto: Pelle
Lundström
|
Målgång för Styrkeprovet
Väderutsikterna för lördagen såg betydligt
bättre ut, och det visade sig stämma när
rallydeltagarna radade upp sina bilar på
Storgatan för start i Rallydag II. Det visade
sig att omkring 60 bilar kom till start, några
bilar hade ju havererat under fredagen. Nu fick
man även se ett nytt fordon, Tomas Pålsson som
under fredagen kört Northern 1902 ställde nu i
stället upp med sin välbevarade Holsman från
1908.
Efter starten körde fordonen en sväng på Arvikas
gator för att komma till OKQ8-macken för dagens
första prov, ett manöverprov där det gällde att
”balansera” på en planka med bilens hjul. Färden
gick sedan på trevliga vägar förbi Långvak och
Edane till Mangskog för fikauppehåll vid kyrkan
och hembygdsgården.
Efter uppehållet väntade en färd till
lunchuppehållet vid Skutboudden i Brunskog. Men
innan ekipagen släpptes iväg från Mangskog
skulle de bilhistoriska kunskaperna kontrolleras
igen, det var nämligen dags för en knivig
teoretisk fråga. På väg till Brunskog blev det
grusväg, ”äntligen” tyckte flera av deltagarna.
Den vackra miljön vid Skutboudden förskönades
under ett par timmar av alla fina bilar. Medan
deltagarna intog sin lunch passade tillresta
besökare på att ta sig en närmare titt på
bilarna.
Efter lunch visade kartan och färdbeskrivningen
att man skulle köra till Fordonsmuseet i Arvika
där det skulle bjudas på kaffe och bulle.
Deltagarna passade förstås även på att titta
museets alla fordon, varav många är av
förkrigsmodell.
Efter museibesöket väntade bara en kort färd
till målgången vid Solbergaskolan. För
deltagarna väntade sedan festmiddag med
prisutdelning, men vilka vinnarna blev kommer
att presenteras i nästkommande nyhetsnotis på
den här sidan.
(2011-08-07)
|
Första startande i
Rallydag II var Erling Carlsson med Oldsmobile
Curved Dash Runabout 1903. Här ”tuffar” han iväg
från Storgatan efter det att Kent Ekberg
presenterat ekipaget för publiken.
|
|
|
Vid
9-tiden började bilarna rulla ner till
startplatsen. Här kommer två norska ekipage,
Geir Fjerdrumsmoen med Cadillac modell 30
Touring 1909 och Glenn Kristansen med Ford
modell T Touring 1913.
|
I
väntan på starten radades bilarna upp på
Storgatan, här ses närmast Johannes Anker med
Fiat 509 Spider 1909. Bakom denna skymtar Anders
Nilssons Fiat 501 Torpedo 1924 och Ivar Bråthens
Oldsmobile Touring 1924.
|
Eftersom det var torgdag i Arvika fick starten ske från den intilliggande
Storgatan. Omkring 60 bilar kom till start på lördagen, några hade ju drabbats
av haverier av olika slag under fredagens körning. På bilden ses Gert Hansen
från Danmark i den lilla Alldays Midgeten från 1913. Bredvid står två norskägda
bilar, Geir Fjerdrumsmoens Cadillac 1909
och Willy Hornseths Maxell 1913. Längre bak ses även
några mässingfordar.
|
|
Under
rallydag II ställde Tomas Pålsson upp med sin
välbevarade Holsman från 1908. Det måste vara
unikt att få se en sådan så kallad High wheeler
på ett rally för gamla bilar, åtminstone i
Europa. Som bilden visar var det dessutom ett
mycket lämpligt fordon att köra manöverprov med.
|
För
första gången på många år var Göran Flanks Ford
T Touring 1920 tillbaka på värmländska vägar.
Vid manöverprovet vid OKQ8-macken i Arvika hade
han god hjälp av systersonen Karl som här hänger
ut över dörren för att kunna ge instruktioner
till Göran.
|
Efter några mils körning kom deltagarna till Mangskogs kyrka och hembygdsgård
där ett fikauppehåll gjordes. Bilarna närmast sandlådan är Henrik Nielsens Nash
Advanced Six 1925 och Roland Nords Citroen 5 CV 1923.
|
|
Thomas Falkenbergs lilla tresitsiga Brush modell
D Runabout från 1910 har bara en 1-cylindrig
motor på 10 hästkrafter, men som synes fick den
kämpa med överlast. Det gick inte så fort i
uppförsbackarna, men fram kom bilen.
|
Innan
återstart från Mangskog skulle deltagarna svara
på dagens teoretiska fråga. Här är det
startnummer 22, Johan Lindtvedt med Ford T
Runabout 1914, som försöker klämma fram en bra
gissning.
|
Lördagens lunch intogs vid Skutboudden i Brunskog och det blev en imponerande
uppställning när alla bilarna hade anlänt. På bilden ses bland annat Cadillac
1909, Morris Cowley 1923, Hansa-Lloyd 1914, Fiat 501 1924 och flera T-Fordar.
|
|
Efter lunch är det dags
för återstart, här lämnar en Studebaker Touring
1915 Skutboudden. Den här bilen ägs av Berthel O
Steen A/S i Oslo.
|
Viklit Graae Jørgensen
och Kirsten Utke deltog med rallyts sportigaste
bil. Här ser de ut att hålla god fart med sin
Unic från 1924.
|
Dagens sista uppehåll var vid Arvika Fordonsmuseum där deltagarnas bjöds på
kaffe och bulle. Dessutom ingick ju även ett besök på själva museet som ju har
en del fordon av ”Styrkeprovsårgångar”.
|
|
Nu väntar bara en liten
färd till målet vid Solbergaskolan. Lance
Henningsens Cadillac V8 Touring 1915 är en stor
7-sitsig bil och här är det åtminstone 6
personer som sitter i bilen.
|
Kjell Gustavsson i
Lista, Eskilstuna har utfört många fina
fordonsrenoveringar. Den här Buick Roadstern
från 1925 har han ägt i många år, men
renoveringen har nyligen blivit klar och
Styrkeprovet var nog första större rallyt för
bilen.
|
Halvtid för Styrkeprovet
Under fredagen kördes första delen av Styrkeprovet, det som i programmet
kallas för Rallydag I. Efter frukost på hotellen
startades bilarna upp för en kort färd till
torget i Arvika, och den turen gick på en
kullerstensgata som normalt inte är öppen för
biltrafik. Trots några avanmälningar blev torget
i princip proppfullt med gamla bilar.
Strax före 10.00 var det dags för Kent Ekberg att greppa mikrofonen. Han
inledde med att berättade lite om vad
Styrkeprovet är för något evenemang. Ganska
prick 10.00 kunde det första ekipaget, Tomas
Pålsson med Northern 1902, släppas iväg på den
första etappen.
Under i vägsläppandet som pågick i cirka 1,5 timme berättade Kent lite om
varje bil och deltagare, till glädje för både
deltagare och publik. Efter någon minuts körning
väntade dagens första prov, ett manöverprov där
man skulle köra ett varv på en grusplan
samtidigt som en passagerare skulle se till att
ett rep inte släpade i backen. För de allra
flesta gick det galant, men det tog förstås lite
olika tid.
Därefter kunde bilarna få sträcka ut ett tag, eller i alla fall till
Gunnarskogs Hembygdsgård där det var inlagt ett
kaffeuppehåll. Efter stoppet i Gunnarskog
ställdes siktet åter in på Arvika och det var
ungefär nu som de första regndropparna kunde
kännas. Tyvärr tilltog regnet och kulmen för
detta nåddes lagom till lunchuppehållet vid
Olssons brygga i Arvikas hamnområde.
Efter någon timme var det dags för första rallydagens etapp 2. Nu väntade
ett vägavsnitt med ”styrkeprovskaraktär”, de
motorsvaga 1- och 2-tvåcylidriga bilarna sackade
rätt rejält i uppförsbackarna, men upp kom de
till vändpunkten vid Västra Sund. Här fanns en
kontroll där deltagarnas bilhistoriska kunskaper
sattes på prov.
Efter avklarat prov var det samma väg tillbaka som gällde, och tack vare
detta möttes många deltagare på vägen på ett
trevligt sätt. I och med återkomsten till Arvika
var den första rallydagens körning avverkad,
bilarna ställdes åter upp vid Solbergaskolan och
för deltagarna väntade middag på Hotel Scandic.
Som vanligt i Styrkeprovet har det under dagen inträffat några haverier
som medfört att några har varit tvungna att
utgå. Så när starten för Rallydag II går har
antalet fordon reducerats något.
De
första bilderna från rallyt är nu upplagda under
”Evenemangsbilder” (under menyval
”Bilder/Film”). Fler bilder kommer att läggas
upp undan för undan i mån av tid.
(2011-08-05)
|
Rallygeneralen Kent Ekberg agerade också speaker
vid starten där han presenterade deltagarna och
deras bilar.
Saeming Hornset kör en av rallyts största bilar,
en Lafayette från 1920.
|
En normalt bilfri kullerstensgata användes den korta
sträckan mellan Solbergaskolan och Arvika torg. Nerför backen rullar Henrik
Nielsen med Nash Advanced Six 1925 och följs närmast av Buick Master 1925 och
Studebaker Big Six 1921.
|
|
Trond Velund anländer till startplatsen med sin
Delage 1925. Tätt efter följer Roland Nord med
Citroen 5CV 1923 och Sten Rasmussen med Ford T
1914.
|
Klockan har just passerat 10.00 och det första
och äldsta ekipaget startar, det är Tomas
Pålsson som som spakar sin Northern 1902.
|
Torget i Arvika blev nästan proppfyllt med de gamla bilarna,
närmast i bil ses bakdelarna Chevrolet 490 1916, Ford T
1915 och 1914.
|
|
Åke Lindell och Trygve Krogsaeter sitter vid
rattarna i sina encylindriga Cadillac Runabouts
från 1906 och 1904 och inväntar att på köra
manöverprovet
|
Vid dagens manöverprov skulle man köra ett varv
på en grusplan samtidigt som en passagerare
skulle se till att ett rep inte släpade i
backen. Här det Pelle Lundström med Ford T
Touring 1923 som snart har fullbordat varvet.
|
Det flöt i stort mycket bra vid den första kontrollen, men
det bildades några trevliga köer som på bilden. Först på tur är Ivar Bråthen med
Oldsmobile 1924 och efter följer närmast Ulf Eriksson med Ford T 1924 och Roland
Nord med Citroen 5 CV 1923. Längre bak skymtar Darracq, Morris och Fiat.
|
|
Regnet har tilltagit när bilarna anländer till
lunchuppehållet vid Olssons brygga i Arvika.
Egil Hansen rattar en av tre Franklin-bilar som
är med i rallyt. Egils bil är en typ 9B från
1919. Bilen som skymtar bakom är den Ford T som
ägs av Hans Ädel.
|
Bue David-Andersens lilla luftkylda Piccolo från
1909 drar till sig stort intresse och
startproceduren studeras noggrant av andra
deltagare och åskådare.
|
Parkerade mässingbilar vid Olssons brygga i samband med
lunchuppehållet. Längst tillvänster i bild ses den bil som
"föll ur" rallyprogrammet, nämligen Jan Olanders Overland
1912. Övriga bilar Lars Öhmans Cottereau 1906, Geir Fjerdrumsmoens Cadillac 1909
och Ingemar Liljegrens Ford T 1915.
|
|
Vid kontrollen efter lunchen kontrollerades
deltagarna bilhistoriska kunskaper. På bilden är
det Kent Ekberg som visar några bilder för
Martin Andersen och bilen är en Buick modell G
från 1907.
|
Efter den teoretiska frågekontrollen var det
dags att vända åter till Arvika och målgången
vid Solbergaskolan. Bilen med en uppsättning
norska flaggor är Erling Storströms Chevrolet
490 1916.
|
Tidsintervallet vid återstarten var litet och därför blev
det en kö vid den teoretiska kontrollen. Här väntar bland annat Anders Larsson
med Hupmobile 1910 och Stein Tronsli med Overland 1915
Styrkeprovsbilarna har nu anlänt till
Arvika
Under
eftermiddagen anlände alla Styrkeprovsdeltagarna
till Arvika och undan för undan fylldes
Solbergaskolans gård med de gamla bilarna.
Enligt Styrkeprovsgeneralen Kent Ekberg har det
kommit in några återbud och antalet startande
ser till slut ut att bli cirka 70. Dessutom
kommer flera deltagare med en annan bil än som
ursprungligen var tänkt.
De
flesta rallybilarna har förstås fraktats på
biltransportssläp eller liknande, men en del har
kört från bostadsorten med sin rallybil. I
morgon går den egentliga starten från torget i
Arvika och under dagen ska en sträcka på cirka 7
mil att avverkas.
En stor
mängd bilder från rallyt kommer att läggas upp
under ”Evenemangsbilder” (under menyval
”Bilder/Film”). Det kommer att göras så fort som
möjligt i mån av tid.
(2011-08-04)
|
Styrkeprovets fina startnummerskylt.
|
|
|
Sune och Anita Sandström anländer till
samlingsplatsen i Arvika. Som vanligt har
T-Forden med Centerdoor-kaross fått rulla på
egna hjul. Samtidigt lastar Göran Persson av sin
US Long Distance 1903.
|
Här pågår avlastning av en Alldays Midget 1913,
en så kallad motorcykelbil. Det är Gert Hansen
från Danmark som kommer att ratta bilen i
rallyt.
|
Under eftermiddagen fylldes skolgården vid Solbergaskolan av
alla rallyfordon. Här ses från höger Kjeld Nielsens Morris Cowley 1923, Ulf
Edlunds E.M.F. 1912, Erling Storströms Chevrolet 490 1916, Kirsten Utkes Unic
1924 och Sune Sandströms Ford T Centerdoor 1920.
|
|
Till rallyförberedelserna hör naturligtvis
fastsättning av startnummerskylten. Här är det
Per-Åke Larsson som fäster skylten med nummer 51
på sin Chevrolet 490 1922.
|
Ingemar Liljegren var anmäld med Renault 1909,
men kommer i stället att köra sin Ford T
Runabout 1915 med helvita däck. Som synes får
Ingemar här hjälp med lite putsarbete.
|
Inbjudan till sensommarens evenemang
Länkar
till inbjudan i pdf-format till flera av sensommarens evenemang för fordon
tillverkade senast 1931 finns nu på kalendersidan. Ett av dessa är ju Mässing &
Nickels motorcykelträff i Söderköping den 3 september. Sprid gärna denna
information till vänner bekanta.
(2011-08-02)