Nyheter augusti 2011
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: webmaster@massingnickel.se I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.

 

Veteranbrandbilsrally i Gästabudstaden

 

Brandhistoriska Sällskapet ser till att det årligen arrangeras ett rally för gamla brandbilar. Rallyt arrangeras alltid på olika platser runtom i landet och i år var det Nyköping – Gästabudstadens tur att stå för värdskapet.

Omkring 30 gamla brandbilar hade körts eller fraktats till Nyköping för att köra rallyt lördagen den 27 augusti. Fordonen som kom från stora delar av Sverige, Skåne i söder till Luleå i norr, ägdes i de flesta fallen av olika räddningstjänster, men ett par fordon ägdes av privatpersoner.

Sju av brandbilarna var tillverkade 1931 eller tidigare och det var dessa som släpptes iväg först på den cirka 5 mil långa rallyrundan. Allra först ut var rallyts äldsta fordon, en Hansa-Lloyd från 1923 som ägs av Brandkårsveteranerna i Luleå.

Färden gick på natursköna vägar söder om Nyköping och ett första uppehåll för fika gjordes vid Tunaberg där det bland annat finns ett gruvmuseum. Färden gick sedan vidare till idylliska Nävekvarn vid Bråviken. Där gjordes ett lunchuppehåll. Efter lunch inleddes återfärd till Nyköping och målgång vid Nyköpings hamn där fordonen än en gång ställdes upp till beskådande.

En jury följde med hela rallyt och deras uppgift var att utse några vinnare, till exempel ”Årets fordon” som gick till en Scania-Vabis 1931 från Stockholm. En annan Scania-Vabis 1931 som kom från Västerås röstades av publiken fram till rallyts finaste brandbil.

Nästa gång körs rallyt i Simonstorp några mil norr om Norrköping, tidpunkten är 17-19 maj. Sedan är det tänkt att Luleå ska stå som arrangör av 2013-års rally.

(2011-08-31)


 

Brandkårsveteranerna i Luleå var första startade då de hade rallyts äldsta bil, en Hansa-Lloyd från 1923. Bilen var utställd på Jubileumsutställningen i Göteborg 1923 och köptes sedan av Luleå stad och blev stadens första brandbil.


Uppsittning i bilarna: Från vänster Hansa-Lloyden från Luleå, Willys 1927, Chevrolet 1928 och 1929.

Stockholms Brandförsvar ställde upp med tre fordon. Här startar det äldsta av dessa, en Tidaholm från 1929. Brandbilen har dessutom renoverats av bilgruppen vid museet i Tidaholm.

Mälardalens Brand & Räddningsförbund från Västerås startar här med sin fyrcylindriga Scania-Vabis 3258 från 1931. Brandbilen köptes ny till Västerås och var i tjänst till 1958. Bilen som relativt nyligen har rustats upp utsågs av åskådarna till rallyts finaste brandbil.



I rallyt deltog två Scania-Vabis 31:or och här står de uppställda vid Koppartorp där det var ett kaffestopp. A6548 är Stockholms Brandförvars sexcylindriga bil som av rallyjuryn utsågs till ”Årets fordon”. Bredvid står den mindre 31:an från Västerås. När bilden togs har fordons besättningar just gjort sig beredda för återstart.

Södra Älvsborgs Räddningstjänst ställde upp med en Chevrolet 1928 som var Kinnas första brandbil och den var i bruk mellan 1928-1965. Påbyggnaden är gjord av Hjelms Automobilverkstad efter ritningar framtagna av en brand-chef i Borås.

Räddningstjänsten i Mark är återkommande deltagare i Brandbilsrallyt med sin till synes orörda Chevrolet 1929. Det väl patinerade skicket uppskattas av många.



Vid idylliska Nävekvarn vid Bråviken gjordes ett längre uppehåll för lunchintag. Samtidigt ställdes bilarna upp så att de kunde studeras av publiken som samlats. Bilen längst till vänster är en Willys Six 1927 som tillhör Räddningstjänsten i Finspång. Den användes som brandbil i Finspång och Lotorp mellan 1930-1960. Närmast bredvid ses de två Chevorna från 1928 och 1929.

Vem köpte Ley-växellåda på auktionen i Äppelbo?

 

På auktionen i Äppelbo i början av juli såldes mängder av bilddelar, mycket var till europeiska 1910- och 1920-tals bilar. En hel del saker som borde ha sålts tillsammans splittrades tyvärr upp på flera utrop.

Johan Larsson undrar nu vem som köpte en Ley-växellåda (bild till höger) på auktionen. Den som kan hjälpa Johan med svar kan ta direkt kontakt på telefon 0709-727913 eller e-post.

Samtidigt vill vi passa på att påminna att nyhetssidan är öppen för fler efterlysningar mm beträffande delar från Äppelboauktionen. (2011-08-28)


Velie 1920 i Nostalgia

 

Det nu aktuella numret, 9-2011, av Nostalgia har en 4-sidors artikel om en Velie Modell 34 1920. Det är Bengt Aronsson som fotat och skrivit om den bil som numera ägs av Henrik Ågren utanför Uppsala. Det lär vara det enda bevarade exemplaret av Velie Modell 34 från 1920.

Bilen renoverades under 1970-talet av dåvarande ägaren Per-Axel Burholm, Enköping. Efter renovering kördes bilen av Per-Axel i de första Styrkeproven som arrangerades i Sverige.

Samma tidning uppmärksammar också på en sida rallyt Sneglefarten som kördes i Skåne tidigare i år. I denna artikel har man i en ”spaning” kommit fram till att den här typen av bilar, dvs. riktigt gamla, kommer att bli mer och mer populära inom hobbykretsar.

Ett reportage från FIVA-rallyt ”Midsummer World Rally” har fått hela sex sidor och här finns flera bilder på bilar tillverkade före 1931. Även kommande nummer utlovar intressant läsning: Bentley Rally Sweden 2011, renovering av Reading Standard och Mercedes-Benz 125 år. (2011-08-25)

 


Motsols runt Skåne

 

Kommande helg, 27-28 augusti, är det traditionsenligt dags för motorcykelrallyt Skåne Rundt. I år är rallyt öppet för motorcyklar tillverkade före 1946. Den startlista som finns tillgänglig på Internet upptar 120 startande motorcyklar, varav drygt hälften är tillverkade 1931 och tidigare.

Årets rallybana är den längsta på flera år, cirka 55 mil ska avverkas under de två dagarna och i år det moturs riktning som gäller.  Start och mål är vid Örenäs Slott och nattuppehåll görs i Åhus.

Rallyt är uppdelat i olika klasser efter motorcyklarnas tillverkningsår.  Klass A för motorcyklar tillverkade före 1905 har i år inga startande, men nästa klass, B för motorcyklar 1905-1918, har 5 startande med Husqvarna och Indian cyklar. C-klassen för motorcyklar 1919-1930 har drygt 40 startande och här återfinns fabrikat som exempelvis Ariel, Douglas, Henderson, Norton, Rex, Sarolea ,Husqvarna och förstås Harley-Davidson. Mer om Skåne Rundt finns förstås på evenemangets webbplats www.skanerundt.se

(2011-08-20)

 


dt.se skriver om Orsabilen

 

Dalarnas Tidningar har just en artikel på sin Internetupplaga, dt.se en artikel om de så kallade Orsabilen, en cykelbil byggd av Gunnar Pettersson i Orsa 1920. Bilen som har en svensktillverkad Colibri-motor ägs numera av Jan Janthe och kan beskådas på Gotlands Veteranbilsmuseum som Jan driver. Hela artikeln kan nås via ett klick på följande LÄNK. (2011-08-19)



 

Orsabilen på Gotlands Veteranbilsmuseum

Foto: Olof Jakobsson, dt.se

 


 

Rallypremiär för Claes Rocklins Overland 1922


Samtidigt som Styrkeprovet kördes i Arvika var arrangerade Norrlands Motorhistoriker sitt Retrorally i Boden. De flesta fordonen där var utanför Mässing och Nickels 1931-gräns, men Lars Livbom från Boden körde A-Ford 1931, annars äger han en renoverad T-Ford från 1924.

Men i rallyt deltog även en äldre bil och det var en Overland 1922 som ägs av Mässing och Nickelmedlemmen Claes Rocklin. Bilen besiktades den 31 maj och fick högsta betyg av SBP och Retrorallyt var alltså premiärrallyt. Bilden nedan som är tagen av Ann-Helen Kohkoinen visar bilen när den kommer farande i svindlande 40 km/tim på småvägarna utanför Boden. Men om det varit närmare till Styrkeprovet hade Claes nog varit med där i stället. En del bilder från renoveringen finns upplagda under Projektbilder, här en direktlänk till dessa bilder.

Annars jobbar Claes vidare med Stephens-bilen från 1920. Det som nu är aktuellt är nytillverkning av bilens mittsektion. Det mesta av träet finns kvar, men är uppruttet längst ner. Claes kommer att ta hjälp av en erfaren snickare, och efter konsultation med Mässing och Nickelmedlemmen Lars Stattin blir materialvalet ask, vilket importeras från USA.

Tidigare i år besökte Claes platsen där bilen hittades på 1960-talet. Med sig hade han den ursprungliga ägarens 81-årige son. Men förutom en tillbucklad innerbelysning från Stephensens vintertopp fanns ingenting kvar.  Men Claes fick i alla fall med sig en del historier från pappans karriär som bilburen lantbrevbärare. Många gånger är ju historien om de människor som en gång fanns väl så intressanta och platsen på udden vid Orasjärv där bilarna hade funnits var ju riktigt vacker, så Claes var trots allt nöjd med sin dag. (2011-08-11)

 

Foto: Ann-Helen Kohkoinen


Bilder från veteranfordonsträffen i Fornbyn

 

Det arrangeras åtskilliga träffar för gammelfordon runt om i landet, och det är en omöjlighet att besöka dem alla. Nyblivne Mässing & Nickelmedlemmen Peo Flinck verkar i alla fall försöka besöka så många evenemang som möjligt och kameran har han alltid med sig.

Nu senast besökte han Veteranfordonsträffen i Fornbyn, Skara. Den ägde rum den 31 juli som ett samarbete mellan Skaraborgs Motorveteraner, Motorcykelhistoriska Klubben, Skaraborg och Svenska Fergusonklubben-Grållesektionen. Av alla Peos fina bilder visar vi ett urval och vi begränsar oss förstås till fordon tillverkade 1931 och tidigare. (2011-08-10)


Mässing och Nickelmedlemmen Arne Andersson

från Tidaholm ställde upp med dagens

äldsta bil, sin Adler 5/11 PS från 1910.

 

Glenn Eklund från Skara var på plats med flera fordon. Hans brandbil är byggt på ett Reo Speedwagon-chassi från 1926. Reo:n var Lerum/Stenkullens första brandbil 1926-1933.

Sven Ingemar Borell från Götene visade upp sin Ford modell A 40A Roadster från 1928.

 

Glenn Eklund äger även denna Hupmobile med 4-dörras täckt kaross. Bilen som är tillverkad 1927 kallas för Series A och har en 6-cylindrig motor.

 

Arne Åkesson, Kumla kom till Skara med sin Chevrolet National AB från 1928. Karosstypen kallas för Landau Sedan, men den bakre delen går inte att fälla ner vilket man lätt kan tro.

Sven-Olof Jonsson i Axvall äger denna Willys Six modell 97 med 4-dörrars täckt kaross från 1931.


 

"Gamla" bilder från Styrkeprovet


Längs i stort sätt hela Styrkeprovets färdväg satt det barn och vuxna och vinkande när bilarna kom farande, det var tydligt att arrangörerna lyckats få ut information om när och var bilarna skulle passera. En hel del passade även på att fotografera bilarna längs färdvägen.

En som gjorde det var Jonas Johansson som knäppte bilder vid stoppet i Mangskog, samt på vägen mellan Mangskog och Skutboudden. Dessa bilder har han lagt upp Flickr och i samband med detta gjorde han bilderna så att de liknar gamla vykort. Klicka HÄR för att titta på de fina bilderna, vilka är fria att ladda ner och använda. Jonas säger också att han kan fixa bilder i färg eller i större format. (2011-08-09)

 


Vinnare i Styrkeprovet

 

För de flesta av deltagarna i Styrkeprovet är den sociala gemenskapen och körningen med bilarna nog det viktigaste. Själva tävlingsmomenten, de praktiska och teoretiska proven, tar de flesta inte så allvarligt på. Men det finns trots allt tre fina vandringspriser som ska ha nya vinnare varje år.

Efter två dagars tävlande var det dags att presentera årets vinnare i samband med den avslutande festmiddagen i på Scandic hotell. Vinnare i den äldsta klassen, Antik, blev Erling Carlsson från Älvsjö som körde en av rallyts äldsta bilar, en Oldsmobile Curved Dash 1903.

I nästa klass, Veteran, var det Gösta Ekeson från Höganäs som hade fått ihop mest poäng, till och med så mycket att han blev Styrkeprovets totalvinnare. Gösta körde den här gången sin Hansa-Lloyd Doppelphaeton 1914.

I den nyaste klassen, Vintage, segrade Torben Fasterholdt från Billund i Danmark och han deltog med en Buick Touring 1923. Nästa år kommer Torben att ha en hel del att göra med Styrkeprovets arrangemang eftersom rallyt då kommer att hålla till i just Billund.

Förutom dessa priser till de bästa i varje klass delade MHRF ut ett specialpris, "yngsta förare med äldsta fordon". Det gick till Patrik Birgersson 17 år från Laholm som övningskörde med en T-Ford 1922.

Det går nog att se flera vinnare, Arvika stad till exempel som på ett trevligt sätt förskönades under ett par dagar. Det var också en stor framgång för Arvika Fordonsmuseum som genomförde evenemanget på ett förtjänstfullt sätt – de är alla värda ett stort tack!

(2011-08-08/09-13)

I klassen Antik för de allra äldsta bilarna var det Erling Carlsson, Älvsjö som stod som segare. På bilden startar han från Skutboudden med sin Oldsmobile Curved Dash 1903.

Vinnare av Veteranklassen och även totalsegrare i hela Styrkeprovet blev Gösta Ekeson från Höganäs. Gösta som är relativt ny medlem i Mässing & Nickel körde den här gången sin ovanliga Hansa-Lloyd Doppelphaeton 1914. Bilden är tagen i samband med lördagens start från Storgatan i Arvika.

Torben Fasterholdt från Billund i Danmark vann Vintage-klassen och han körde en Buick Touring från 1923. På bilden är ekipaget på väg till fredagens startplats på torget i Arvika. Nästa år kommer Styrkeprovet att köras i just Billund och Torben kommer nog att ha mycket att göra med arrangemanget.

Vi ser en gradvis föryngring kring de äldsta bilarna och yngste förare i Styrkeprovet 2011 var Patrik Birgersson 17 år från Laholm som övningskörde med familjens T-Ford 1922 under hela Styrkeprovet utan några som helst problem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Pelle Lundström


Målgång för Styrkeprovet

 

Väderutsikterna för lördagen såg betydligt bättre ut, och det visade sig stämma när rallydeltagarna radade upp sina bilar på Storgatan för start i Rallydag II. Det visade sig att omkring 60 bilar kom till start, några bilar hade ju havererat under fredagen. Nu fick man även se ett nytt fordon, Tomas Pålsson som under fredagen kört Northern 1902 ställde nu i stället upp med sin välbevarade Holsman från 1908.

Efter starten körde fordonen en sväng på Arvikas gator för att komma till OKQ8-macken för dagens första prov, ett manöverprov där det gällde att ”balansera” på en planka med bilens hjul. Färden gick sedan på trevliga vägar förbi Långvak och Edane till Mangskog för fikauppehåll vid kyrkan och hembygdsgården.

Efter uppehållet väntade en färd till lunchuppehållet vid Skutboudden i Brunskog. Men innan ekipagen släpptes iväg från Mangskog skulle de bilhistoriska kunskaperna kontrolleras igen, det var nämligen dags för en knivig teoretisk fråga. På väg till Brunskog blev det grusväg, ”äntligen” tyckte flera av deltagarna.

Den vackra miljön vid Skutboudden förskönades under ett par timmar av alla fina bilar. Medan deltagarna intog sin lunch passade tillresta besökare på att ta sig en närmare titt på bilarna.

Efter lunch visade kartan och färdbeskrivningen att man skulle köra till Fordonsmuseet i Arvika där det skulle bjudas på kaffe och bulle. Deltagarna passade förstås även på att titta museets alla fordon, varav många är av förkrigsmodell.

Efter museibesöket väntade bara en kort färd till målgången vid Solbergaskolan. För deltagarna väntade sedan festmiddag med prisutdelning, men vilka vinnarna blev kommer att presenteras i nästkommande nyhetsnotis på den här sidan. (2011-08-07)

 

Första startande i Rallydag II var Erling Carlsson med Oldsmobile Curved Dash Runabout 1903. Här ”tuffar” han iväg från Storgatan efter det att Kent Ekberg presenterat ekipaget för publiken.

Vid 9-tiden började bilarna rulla ner till startplatsen. Här kommer två norska ekipage, Geir Fjerdrumsmoen med Cadillac modell 30 Touring 1909 och Glenn Kristansen med Ford modell T Touring 1913.

I väntan på starten radades bilarna upp på Storgatan, här ses närmast Johannes Anker med Fiat 509 Spider 1909. Bakom denna skymtar Anders Nilssons Fiat 501 Torpedo 1924 och Ivar Bråthens Oldsmobile Touring 1924.

 

Eftersom det var torgdag i Arvika fick starten ske från den intilliggande Storgatan. Omkring 60 bilar kom till start på lördagen, några hade ju drabbats av haverier av olika slag under fredagens körning. På bilden ses Gert Hansen från Danmark i den lilla Alldays Midgeten från 1913. Bredvid står två norskägda bilar, Geir Fjerdrumsmoens Cadillac 1909

och Willy Hornseths Maxell 1913. Längre bak ses även några mässingfordar.

 

Under rallydag II ställde Tomas Pålsson upp med sin välbevarade Holsman från 1908. Det måste vara unikt att få se en sådan så kallad High wheeler på ett rally för gamla bilar, åtminstone i Europa. Som bilden visar var det dessutom ett mycket lämpligt fordon att köra manöverprov med.

För första gången på många år var Göran Flanks Ford T Touring 1920 tillbaka på värmländska vägar. Vid manöverprovet vid OKQ8-macken i Arvika hade han god hjälp av systersonen Karl som här hänger ut över dörren för att kunna ge instruktioner till Göran.

 

Efter några mils körning kom deltagarna till Mangskogs kyrka och hembygdsgård där ett fikauppehåll gjordes. Bilarna närmast sandlådan är Henrik Nielsens Nash Advanced Six 1925 och Roland Nords Citroen 5 CV 1923.

 

Thomas Falkenbergs lilla tresitsiga Brush modell D Runabout från 1910 har bara en 1-cylindrig motor på 10 hästkrafter, men som synes fick den kämpa med överlast. Det gick inte så fort i uppförsbackarna, men fram kom bilen.

Innan återstart från Mangskog skulle deltagarna svara på dagens teoretiska fråga. Här är det startnummer 22, Johan Lindtvedt med Ford T Runabout 1914, som försöker klämma fram en bra gissning.

 

Lördagens lunch intogs vid Skutboudden i Brunskog och det blev en imponerande uppställning när alla bilarna hade anlänt. På bilden ses bland annat Cadillac 1909, Morris Cowley 1923, Hansa-Lloyd 1914, Fiat 501 1924 och flera T-Fordar.

 

Efter lunch är det dags för återstart, här lämnar en Studebaker Touring 1915 Skutboudden. Den här bilen ägs av Berthel O Steen A/S i Oslo.

Viklit Graae Jørgensen och Kirsten Utke deltog med rallyts sportigaste bil. Här ser de ut att hålla god fart med sin Unic från 1924.

 

Dagens sista uppehåll var vid Arvika Fordonsmuseum där deltagarnas bjöds på kaffe och bulle. Dessutom ingick ju även ett besök på själva museet som ju har en del fordon av ”Styrkeprovsårgångar”.

 

Nu väntar bara en liten färd till målet vid Solbergaskolan. Lance Henningsens Cadillac V8 Touring 1915 är en stor 7-sitsig bil och här är det åtminstone 6 personer som sitter i bilen.

Kjell Gustavsson i Lista, Eskilstuna har utfört många fina fordonsrenoveringar. Den här Buick Roadstern från 1925 har han ägt i många år, men renoveringen har nyligen blivit klar och Styrkeprovet var nog första större rallyt för bilen.

 


Halvtid för Styrkeprovet

 

Under fredagen kördes första delen av Styrkeprovet, det som i programmet kallas för Rallydag I. Efter frukost på hotellen startades bilarna upp för en kort färd till torget i Arvika, och den turen gick på en kullerstensgata som normalt inte är öppen för biltrafik. Trots några avanmälningar blev torget i princip proppfullt med gamla bilar.

Strax före 10.00 var det dags för Kent Ekberg att greppa mikrofonen. Han inledde med att berättade lite om vad Styrkeprovet är för något evenemang. Ganska prick 10.00 kunde det första ekipaget, Tomas Pålsson med Northern 1902, släppas iväg på den första etappen.

Under i vägsläppandet som pågick i cirka 1,5 timme berättade Kent lite om varje bil och deltagare, till glädje för både deltagare och publik. Efter någon minuts körning väntade dagens första prov, ett manöverprov där man skulle köra ett varv på en grusplan samtidigt som en passagerare skulle se till att ett rep inte släpade i backen. För de allra flesta gick det galant, men det tog förstås lite olika tid.

Därefter kunde bilarna få sträcka ut ett tag, eller i alla fall till Gunnarskogs Hembygdsgård där det var inlagt ett kaffeuppehåll. Efter stoppet i Gunnarskog ställdes siktet åter in på Arvika och det var ungefär nu som de första regndropparna kunde kännas. Tyvärr tilltog regnet och kulmen för detta nåddes lagom till lunchuppehållet vid Olssons brygga i Arvikas hamnområde.

Efter någon timme var det dags för första rallydagens etapp 2. Nu väntade ett vägavsnitt med ”styrkeprovskaraktär”, de motorsvaga 1- och 2-tvåcylidriga bilarna sackade rätt rejält i uppförsbackarna, men upp kom de till vändpunkten vid Västra Sund. Här fanns en kontroll där deltagarnas bilhistoriska kunskaper sattes på prov.

Efter avklarat prov var det samma väg tillbaka som gällde, och tack vare detta möttes många deltagare på vägen på ett trevligt sätt. I och med återkomsten till Arvika var den första rallydagens körning avverkad, bilarna ställdes åter upp vid Solbergaskolan och för deltagarna väntade middag på Hotel Scandic.

Som vanligt i Styrkeprovet har det under dagen inträffat några haverier som medfört att några har varit tvungna att utgå. Så när starten för Rallydag II går har antalet fordon reducerats något.

De första bilderna från rallyt är nu upplagda under ”Evenemangsbilder” (under menyval ”Bilder/Film”). Fler bilder kommer att läggas upp undan för undan i mån av tid.

(2011-08-05)

Rallygeneralen Kent Ekberg agerade också speaker vid starten där han presenterade deltagarna och deras bilar.

 

Saeming Hornset kör en av rallyts största bilar, en Lafayette från 1920.

En normalt bilfri kullerstensgata användes den korta sträckan mellan Solbergaskolan och Arvika torg. Nerför backen rullar Henrik Nielsen med Nash Advanced Six 1925 och följs närmast av Buick Master 1925 och Studebaker Big Six 1921.

 

Trond Velund anländer till startplatsen med sin Delage 1925. Tätt efter följer Roland Nord med Citroen 5CV 1923 och Sten Rasmussen med Ford T 1914.

Klockan har just passerat 10.00 och det första och äldsta ekipaget startar, det är Tomas Pålsson som som spakar sin Northern 1902.

 

Torget i Arvika blev nästan proppfyllt med de gamla bilarna, närmast i bil ses bakdelarna Chevrolet 490 1916, Ford T

1915 och 1914.

 

Åke Lindell och Trygve Krogsaeter sitter vid rattarna i sina encylindriga Cadillac Runabouts från 1906 och 1904 och inväntar att på köra manöverprovet

Vid dagens manöverprov skulle man köra ett varv på en grusplan samtidigt som en passagerare skulle se till att ett rep inte släpade i backen. Här det Pelle Lundström med Ford T Touring 1923 som snart har fullbordat varvet.

Det flöt i stort mycket bra vid den första kontrollen, men det bildades några trevliga köer som på bilden. Först på tur är Ivar Bråthen med Oldsmobile 1924 och efter följer närmast Ulf Eriksson med Ford T 1924 och Roland Nord med Citroen 5 CV 1923. Längre bak skymtar Darracq, Morris och Fiat.

 

Regnet har tilltagit när bilarna anländer till lunchuppehållet vid Olssons brygga i Arvika. Egil Hansen rattar en av tre Franklin-bilar som är med i rallyt. Egils bil är en typ 9B från 1919. Bilen som skymtar bakom är den Ford T som ägs av Hans Ädel.

Bue David-Andersens lilla luftkylda Piccolo från 1909 drar till sig stort intresse och startproceduren studeras noggrant av andra deltagare och åskådare.

Parkerade mässingbilar vid Olssons brygga i samband med lunchuppehållet. Längst tillvänster i bild ses den bil som

"föll ur" rallyprogrammet, nämligen Jan Olanders Overland 1912. Övriga bilar Lars Öhmans Cottereau 1906, Geir Fjerdrumsmoens Cadillac 1909 och Ingemar Liljegrens Ford T 1915.

 

Vid kontrollen efter lunchen kontrollerades deltagarna bilhistoriska kunskaper. På bilden är det Kent Ekberg som visar några bilder för Martin Andersen och bilen är en Buick modell G från 1907.

Efter den teoretiska frågekontrollen var det dags att vända åter till Arvika och målgången vid Solbergaskolan. Bilen med en uppsättning norska flaggor är Erling Storströms Chevrolet 490 1916.

Tidsintervallet vid återstarten var litet och därför blev det en kö vid den teoretiska kontrollen. Här väntar bland annat Anders Larsson med Hupmobile 1910 och Stein Tronsli med Overland 1915

 


Styrkeprovsbilarna har nu anlänt till Arvika

 

Under eftermiddagen anlände alla Styrkeprovsdeltagarna till Arvika och undan för undan fylldes Solbergaskolans gård med de gamla bilarna. Enligt Styrkeprovsgeneralen Kent Ekberg har det kommit in några återbud och antalet startande ser till slut ut att bli cirka 70. Dessutom kommer flera deltagare med en annan bil än som ursprungligen var tänkt.

De flesta rallybilarna har förstås fraktats på biltransportssläp eller liknande, men en del har kört från bostadsorten med sin rallybil. I morgon går den egentliga starten från torget i Arvika och under dagen ska en sträcka på cirka 7 mil att avverkas.

En stor mängd bilder från rallyt kommer att läggas upp under ”Evenemangsbilder” (under menyval ”Bilder/Film”). Det kommer att göras så fort som möjligt i mån av tid. (2011-08-04)

Styrkeprovets fina startnummerskylt.

Sune och Anita Sandström anländer till samlingsplatsen i Arvika. Som vanligt har T-Forden med Centerdoor-kaross fått rulla på egna hjul. Samtidigt lastar Göran Persson av sin US Long Distance 1903.

Här pågår avlastning av en Alldays Midget 1913, en så kallad motorcykelbil. Det är Gert Hansen från Danmark som kommer att ratta bilen i rallyt.

Under eftermiddagen fylldes skolgården vid Solbergaskolan av alla rallyfordon. Här ses från höger Kjeld Nielsens Morris Cowley 1923, Ulf Edlunds E.M.F. 1912, Erling Storströms Chevrolet 490 1916, Kirsten Utkes Unic 1924 och Sune Sandströms Ford T Centerdoor 1920.

Till rallyförberedelserna hör naturligtvis fastsättning av startnummerskylten. Här är det Per-Åke Larsson som fäster skylten med nummer 51 på sin Chevrolet 490 1922.

Ingemar Liljegren var anmäld med Renault 1909, men kommer i stället att köra sin Ford T Runabout 1915 med helvita däck. Som synes får Ingemar här hjälp med lite putsarbete.


Inbjudan till sensommarens evenemang


Länkar till inbjudan i pdf-format till flera av sensommarens evenemang för fordon tillverkade senast 1931 finns nu på kalendersidan. Ett av dessa är ju Mässing & Nickels motorcykelträff i Söderköping den 3 september. Sprid gärna denna information till vänner bekanta. (2011-08-02)



   

                                      © 2011 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se