Nyheter augusti 2012

Mässing & Nickeltema på AHK:s måndagsträff

 

Under hela sommaren har fordonsentusiaster kunnat träffas vid Årstavikens Segelsällskap i Stockholm. Där har AHK arrangerat träffar varje måndag mellan 18.00-21.00. De flesta av träfftillfällena har haft något tema och den 20 augusti var det äntligen dags för de äldsta bilarna, de som ryms inom ”Mässing & Nickel”.

En som besökte kvällen var Pelle Lundström som kom från Enköping med sin T-Ford 1923. Pelle som bidragit med bilderna här intill rapporterar att det var en trevlig träff som var belägen på ett utmärkt läge, dessutom var parkeringen fylld med bilar. Bilderna visar att spridningen var stor, från T- och A-Fordar till Cadillac med V16-motor.

Gissningsvis kommer dessa måndagsträffar att återkomma nästa år och man kanske redan nu kan hoppas på en ny Mässing & Nickelkväll? (2012-08-29)

I Mässing & Nickels fordonsförteckning finns det två A-Fordar från 1931 med den ovanliga 2-dörrars Phaeton-karossen, den som har beteckningen 180A. Det här exemplaret ägs av Tommy Le Mon.

Flera T-Fordar av 1923 års modell kom till träffen, det här är en Touring som ägs av Anders Sandegren.

Mässing & Nickelmedlemmen Nils Bergvall kom med sin 1923 års T-Ford i Speedster-utförande.

 

Den här bilden visar att variationen var stor, från Ford till Cadillac. V16-bilen i förgrunden tillhör AHK:s ordförande Anders Läck, han är även medlem i Mässing & Nickel.


Fyra 31:or i lopp för 30-talare

 

Motorhistoriska Sällskapets Lopp 30 är traditionsrikt då det har körts sedan slutet av 60-talet och är öppet för fordon tillverkade 1928-1945. Rallyt går på olika platser runt om i vårt land och i år hade turen kommit Sala. Liksom de senaste åren kördes rallyt den här gången tillsammans med 46/59-svängen, rallyt för fordon 1946-1959.

Lördagen 18 augusti samlades deltagarna vid Lärkans Sportcenter i Sala. Efter förargenomgång var det dags för deltagarna att klura ut svaren på dagens första frågor. Därefter var det uppsittning i bilarna för start i själva rallyt. Först kördes en sväng i centrala Sala och ut till området vid Sala Silvergruva. Där väntade ytterligare en frågekontroll. Färden fick sedan vidare via bland annat Salbohed, Västerfärnebo och Krylbo. Efter omkring 10 mils färd var det sedan målgång i Möklinta.

Lopp 30 är alltså öppet för en del av fordonen som ryms inom Mässing & Nickels 1931-gräns. I år innebar det att fyra 31:or var med, det var tre A-Fordar och en Chrysler. En av A-Fordarna, en Town Sedan, kördes av Mässing & Nickelmedlemmen Sven Ljungstedt från Västerås.

(2012-08-27)

Mässing & Nickelmedlemmen Sven Ljungstedt från närbelägna Västerås, kom till start med sin Ford modell A 155D Town Sedan 1931. Här startar man upp bilen efter att ha svarat på frågorna vid kontrollen vid Sala Silver-gruva.

Lennart Lindberg kom från Linköping med sin Chrysler CM Converible Coupé 1931. Detta är bil som han använt som hobbyfordon i många år. Här lämnar Lennart och co-drivern kontrollen i Västerfärnebo.

Hans Hellström från Spånga är en flitig användare av sin Ford modell A 68B Cabriolet 1931. Här är ekipaget på väg till kontrollen vid Sala Silvergruva.

 

1931 års A-Fordar kunde förses med en antal olika karosser, bland annat några där vindrutan var något vinklad. På programmet fanns flera med 4-dörrars karosser. Bilen i förgrunden har beteckningen 160B Town Sedan, det är en av de ovanligare karossvarianterna. Bilen är registrerad på Carl Holmlund, Stavsjö. Bredvid står Sven Ljungstedts 155D Town Sedan. Bilarna är fotograferade under uppehållet i Västerfärnebo.


Aalholmsauktionen

 

När jag först läste om auktionen var min spontana reaktion: Det där är ingenting för oss. Men så fick jag en liten knuff av en bekant i hobbyn, dessutom skulle det passa min fru och mig att göra en semestertripp till Danmark några dagar och så blev det. På auktionen fanns definitivt bilar som vi var intresserade av, så jag registrerade mig t.o.m. som ”bidder”.

Hela lördagen kunde man titta på de nästan 200 bilarna. Auktionen hölls på söndagen.

Vi var mest intresserade av dels de riktigt gamla bilarna, före år 1914, dels ett par 30‑talsbilar. Och så ville jag titta lite på 20-talsbilar, mest för att vi själva har en 1922 Chevrolet 490 och att jag därför tycker att jag kan en del om och att jag förstås var lite nyfiken på vad det skulle bli för priser.

Vad jag har förstått så gjordes inga anskaffningar till museet efter år 1997, då baronen på Aalholm gick bort, han som byggde upp den stora samlingen. Efter att en ny ägare drivit museet ett tag stängdes det år 2004 eller 2006. Därefter har ingen gjort något åt bilarna, vilket bland annat syns på att det är många slangar som inte håller lufttrycket. Under dessa år har enligt uppgift delar av museibyggnaden varit utsatt för fukt genom att regnvatten kommit in genom taket.

Här följer mina intryck. För de bilar jag nämner anger jag också ”Lot Number”. Då kan du lätt hitta bilen på auktionssidorna på Internet. För varje bil finns många bilder, om än med låg upplösning, uppskattat prisintervall och slutligt pris (hammer price). Till priserna i danska kronor ska man lägga 15 procent för slagavgift och dansk moms på slagavgiften (12 procent+moms) Jag har genomgående använt de fordonsbeteckningar som användes av RM Auctions, även om jag vet att de skiljer sig åt t.ex. vad gäller benämning på karosseritypen.

 

Bilar t.o.m. 1904 (antik)

I den här kategorin fanns inga bilar som vi skulle ha råd med, så vi tittade inte särskilt noga. Men intrycket är att flera av dom såg riktigt fina ut.

 

1896 Leon Bollée Vouiturette, Lot 67 (DKK 784 000)

1900 Decauville Roadster, Lot 58 (1 232 000)

1900 De Dion‑Bouton Four-Seat Vis-à-vis, Lot 72 (924 000)

1902 Holsman High‑Wheel Runabout, Lot 129 (291 200)

1902 Rambler Model C Runabout, Lot 174 (392 000)

1903 Ford Model A Runabout, Lot 164 (896 000)

1903 Renault 10 CV Limousine, Lot 142 (1 344 000)

1904 Delahaye Surrey‑Top Tourer, Lot 112 (672 000)

 

 

Delahaye 1904

 

 

Alla bilar såldes till priser som låg långt över de uppskattade prisintervallen. De som drog iväg mest var de som också såldes till högst priser. Gemensamt för dessa, Decauville och Renault, var att de för ett antal år sedan deltagit i London-Brighton. Att Ramblern såldes för bara knappt det dubbla uppskattade priset kanske berodde på att den inte har ratt utan styrspak.

 

Bilar 1905 ‑ 1918 (veteran)

Även i denna kategorin fanns många bilar som såg fina ut, om än en del bilar hade en eller ett par brister som var tydliga.

 

c. 1906 Cadillac Model M, Light Touring, Lot 93 (425 000)

1906 Ford Model N Runabout, Lot 11 (224 000)

1906 Franklin Type E Runabout, Lot 71 (392 000)

1908 Panhard & Levassor Type X1 Coupé Chauffeur, Lot 34 (924 000)

1908 Renault AX Two‑Seater, Lot 127 (1 148 000)

1909 De Dion‑Bouton Tourer, Lot 14 (476 000)

1909 Ford Model T Touring, Lot 125 (308 000)

1911 Rolls Royce 40/50 HP Silver Ghost Roi de Belges Tourer, Lot 68 (5 264 000)

1912 Maxwell AC Messenger Runabout, Lot 176 (291 200)

1914 Cadillac Touring, Lot 122 (504 000)

1914 Packard 2‑38 Seven‑Passenger Touring, Lot 108 (616 000)

1915 Metz Model 25 Touring, Lot 140 (112 000)

1915 Renault 10 CV Tourer, Lot 136 (448 000)

1918 Detroit Electric 75 Brougham, Lot 15 (448 000)

1918 Stanley Model 735 Steam Touring, Lot 44 (224 000)

 

 

Detroit Electric 1918

 

 

Även för dessa bilar drog priserna som regel iväg långt över de uppskattade.

 

1919 ‑ 1931 (vintage + 1931)

Att köpa en bil som stått många år på ett museum är ett lotteri, i vart fall när det gäller det mekaniska. När man kommer till 20‑talsbilarna tillkommer att det ibland är omöjligt att se vad som döljer sig under lack och plåt. På flera av bilarna tyckte jag mig kunna konstatera att skicket var mycket tveksamt, även om lack och klädsel såg OK ut. Eller snarare: När det är en stark kontrast mellan det som är iordninggjort och det som inte är det blir jag misstänksam. Ett exempel: I katalogen presenteras en 1928 Chevrolet, Lot 57, bland annat så här: ”This National Phaeton has been refreshened with new paint and upholstry, but otherwise remains essentially original.” Formuleringen är av en typ som återkommer på några ställen i katalogen. Med ”original” tror jag inte att RM Auctions menar samma som jag. Mitt intryck är snarare att allt annat än det som är iordninggjort (i det här fallet lack och klädsel) är i ett skick som kräver renovering eller rentav restaurering. På Chevroletbilen är vacuumtanken ersatt av en elektrisk bränslepump. På torpedväggen är elkablarna ordnade med en modern kopplingsplint av typen ”sockerbitar”. Hu! Vad mera kan man vänta sig av ett sådant objekt? Jag kan inte ens utesluta att man, för att få till en bil som jag skulle vara nöjd med, skulle behöva använda både vinkelslip, svets och tennspackel och sedan ny lack även på de ytor som har en fin lack. Jag kan ha fel just när det gäller den här bilen, men det gällde definitivt för ett antal andra bilar både i den här ålderskategorin och för flera av de yngre bilarna.

Men visst ser t.ex. de här bilarna fina ut:

 

1921 Minerva 32 CV Tourer, Lot 20 (347 200)

1924 Delaunay‑Belleville Torpedo, Lot 96 (364 000)

1925 Renault Type NM 40 CV Coupé de Ville, Lot 48 (1 680 000)

1928 Chevrolet National Phaeton, Lot 57 (89 600)

1929 Opel 4/20 PS Roadster, Lot 77 (112 000)

1929 Rolls‑Royce Phantom II Sedanca de Ville, Lot 46 (1 344 000)

1930 Renault Vivasix Tourer, Lot 19 (201 600)

 

 

Chevrolet National 1928

 

 

Icke desto mindre såldes i mitt tycke mediokra renoverings- eller restaureringsobjekt till ofattbart höga priser: Vanliga modeller av Chevrolet, Ford och andra vanliga märken såldes för DKK 56 000 ‑ 201 600 (+15 procent, gäller även för de prisuppgifter som följer). Till exempel såldes en 1929 Ford Model A Fordor Sedan, Lot 84, för DKK 123 000. Den i katalogen angivna prisuppskattningen, DKK 7 000 ‑ 14 000 uppfattade jag som mera rimlig.

De lite mera exklusiva märkena såldes för 89 600 ‑ 478 000. de mest exklusiva för 672 000 (1928 Horch 8‑305 Tourer, Lot 21), 896 000 (1928 Mercedes‑Benz Nȕrnburg Limousine, Lot 126) respektive 1 904 000 (1931 Bugatti Type 40A Tourer, Lot 99)

På auktionen såldes också några replikor som jag inte kommenterar.

Någon som undrar hur det gick med de senare 30‑talsbilar som vi var intresserade av? Det var en ”1939 Adler 2.5‑Litre Convertible”, Lot 103 (egentligen 1938) och en 1938 ”BMW 326 Saloon”, Lot 173. Dessa delvis fina men i grunden mycket dåliga objekt såldes för DKK 392 000 respektive 336 000 (+ 15 procent), drygt tre gånger så högt som prisuppskattningarna (75 000 ‑ 110 000). Med de behov av renovering och restaurering som jag kunde se med blotta ögat brydde jag mig inte ens om att vara med när dessa objekt kom upp på auktionen.

Men vi kan varmt rekommendera ett par dagars semester på Lolland, t.ex. på campingen i Nysted. Möns klint är definitivt värt ett besök. Liksom Peder Hansens Have, en mycket vacker botanisk trädgård på västra Lolland.

 

Text: Per-Åke Larsson

Foto: Anna-Karin Larsson

Bildtexter: Lars-Göran Lindgren

(2012-08-23/24)

 


Äldsta Forden som såldes var denna 1903 modell A Runabout, dvs. den första serie-tillverkade modellen. Man hade uppskattat priset till 148000-185000, men slutpriset blev flera gånger högre: 896000.


Den täckta 10 CV Renaulten från 1903 nådde det högsta slutpriset bland antikbilarna, 1344000 som kan jämföras med det uppskattade 222000-260000.

Den 2-sitsiga Renault AX-bilen från 1909 blev något billigare, 1148000. Men det var mycket mer än det förväntade 260000-297000.


Ford Modell N Runabout från 1906 som gick för 224000, det var något mer än det uppskattade 185000-222000.


Två bilder som visar den Delaunay-Belleville Torpedo 1924 som såldes för 364000, jämfört med det uppskattade 185000-208000. Den båtformade karossen lär vara byggd på 1970-talet.



Motorn i den Chevrolet 1928 som nämns i brödtexten.


Den öppna Opeln, en 4/20 PS från 1929 nådde 112000 vilket var mycket mer än det uppskattade 18000-37000.

Den yngsta Renault-bilen såldes för 201600. Det var denna öppna Vivasix från 1930. Innan auktionen hade man uppskattat priset till 111000-148000.

De Dion-Bouton Tourer 1909 är ytterligare exempel på där slutpriset blev betydligt högre än det uppskattade, 476000 mot 111000-126000.

 

Grön och vit Maxwell modell AC Messenger Runabout från 1912 som såldes för 291200, uppskattat pris före auktionen var 74000-148000. Bredvid skymtar en Rambler modell C Runabout från 1902 som såldes för 392000.

Renault 10 CV Tourer 1915 som hade ett uppskattat pris på 74000-111000, men slutpriset blev betydligt högre: 448000. Den vita bilen bredvid är Vivasix Renaulten från 1930.

 

Många bilar stod med platta däck vilket kan vara ett tecken på att det var ett tag sedan de fick lite omvårdnad. Den här Talboten trodde man skulle säljas för 89000-111000, men slutbudet hamnade på 212800.


Svenska Kungsrallyt har körts för 10:e gången

 

Efter ett års uppehåll genomfördes Svenska Kungsrallyt den 18 augusti. Det var det 10:e rallyt i ordningen, så det var lite av ett jubileumsrally. Det rapporterar Pelle Lundström som i år hade förmånen att få delta med sin Ford T Touring 1923, som för övrigt var rallyts äldsta bil. Näst äldsta bil tillhörde en annan medlem i Mässing & Nickel, nämligen Anders Johansson från Åtvidaberg som ställde upp med sin trogna Volvo PV4 Sedan från 1928. Ytterligare två bilar rymdes inom Mässing & Nickels 1931-gräns, nämligen en Ford A Tudor 1930 samt en Morgan 1931 som kördes av Picko Troberg. 

Rallyt kördes på Öland med start och mål i Borgholm. Ett av stoppen under rallyt gjordes på Solliden där Kungaparet tog emot rallydeltagarna. Kungaparet deltog som vanligt i rallyt med sin Volvo PV60 1946, som Kungen fick av donatorerna i Svenska Kungsrallyt på sin 50-års dag. Ytterligare stopp gjordes förstås för att utföra diverse praktiska prov. Det är Pelle Lundström som har fotat bilderna härintill. (2012-08-20)

Pelle Lundström körde rallyts äldsta bil, Ford T Touring 1923.

Anders Johanssons Volvo PV4 Sedan från 1928 hade startnummer 103.

Stig Åke Anderzén i Vassmolösa är registrerad ägare till denna Ford A Tudor Sedan 1930.


Franklin från 1931 visades på hembygdsdag

 

Solen sken den 13 augusti då en hembygdsdag anordnades på Fogdö-halvön väster om Strängnäs. Det rapporter Andreas Uddling som även bidrar med fotona härintill. Hembygdsföreningen välkomnande ”gamla bilar” och det mest spännande som dök upp var nog denna Franklin från 1931.

Det är en 4-dörrars sedan ingående i Series 15 och på märkskylten kan man se att chassinumret är 53-206460L32. 1931 års Franklinbilar hade luftkylda 6-cylindriga motorer på 100 hästkrafter. Två olika hjulbaser erbjöds 125” och 132” och bilen som visades i Fogdö har förmodligen det längre chassiet, chassinumret tyder på detta.

Depressionen slog hårt mot Franklins försäljning, 1931 års försäljning slutade på 2851 bilar vilket kan jämföras med toppåret 1929 då 14432 bilar såldes. Företaget hängde med ytterligare några år, men 1934 var det slut.

På fotot nedtill ser man en lapp på bakre sidofönstret. Där står det att bilen är till salu och att man kan ringa 076-2170373. (2012-08-19)



Ångbil från 1906 ska visas på museidag i Gävle

 

Lördagen den 15 september är det dags för Sveriges Järnvägmuseum i Gävle att hålla sin årliga museidag. I år läggs stor fokus på ånga, bland kommer fyra ånglok att vara under ånga. Under dagen kommer det anordnas flera ångtågsresor med E2- och B-lok som dragkraft. Även ett godståg draget av ett J-lok kommer att visas upp.

Förutom ångloken kommer andra ångdrivna fordon att visas upp. Man ville förstås också visa en ångbil, men de är inte lätta att hitta och de som finns står på museum där man inte vill röra dem. Men nu har det löst sig på ett bra sätt.

Man har fått kontakt med Mässing & Nickelmedlemmen Erling Carlsson som i våras importerade en Stanley modell EX 1906 från USA. Bilen genomgås nu noga av Erling och förhoppningen är att den ska kunna startas upp under dagen, men i skrivande stund är det emellertid inte 100 % om det kan göras.

Museidagens hela program uppdateras löpande och nås vi ett klick på följande LÄNK. (2012-08-18)

Erling Carlsson har relativt nyligen importerat denna Stanley modell EX från 1906. Nu ska den visas upp på museidagen som anordnas av Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Förhoppningsvis ska bilen kunna startas upp under dagen. Foto: Erling Carlsson.


Styrkeprov i stålande väder!

 

Här kommer en rapport från Styrkeprovet i Danmark. Träffen var förlagd till Billund och Legoland. Arrangemanget genomfördes i strålande väder med värme och sol. Vilken bra avslutning på en i övrig miserabel sommar!

Körsträckorna var förlagda i trakterna kring Billund och var på cirka 10 mil per dag. Förhållandevis långa pass, men faktiskt klarade alla, även de allra äldsta bilarna av detta. Detta måste vara något av ett rekord för Styrkeprovet. Det var bara en enda bil som togs ur tävlingen. Övriga reparerades efterhand av den alldeles enastående tekniska assistansen som gavs av tävlingsledningen, dvs familjen Fasterholdt.

Och visst fanns det incidenter. Innan starten på fredagen gick en växelspak rakt av, men som svetsades på rekordtid. Sen var det omväxlande punkteringar och elfel, men som fixades kvickt som attan.

Från Sverige deltog Mässing & Nickelmedlemmarna Erling Carlsson, Olds som vann sin klass (igen), Jan Rune med Lexington, Anders Larsson med Hupmobile, Tomas Pålsson med Holsman och Northern, Åke Lindell med Lincoln, Ingemar Liljegren med Renault, Pontus Skogh med T-Ford, Kent Ekberg med Mitchell och Roy Nytomt med sin fantastiska T-Ford från 1909.

Text: Kent Ekberg

Bildtexter:Lars-Göran Lindgren

Tips: Surfa in på www.torben-fasterholdt.dk och ta del av hundratals bilder från rallyt!

(2012-08-17)

Roy Nytomt premiärkörde sin alldeles nyrenoverade T-Ford Touring 1909.

Foto: Kent Ekberg

Parkerade bilar med Hanne Grønings Durant Touring 1922 i förgrunden. Närmast bredvid står Hans Hernæs T-Ford Touring 1922. Foto: Visti Lund Jensen

 

Tomas och Anette Pålsson i rallyts äldsta bil, en Northern Runabout från 1902. Under lördagens rallyrunda skiftade man bil till en Holsman 1908, en så kallad höghjuling.

Foto: Fasterholdt.

Från Dal i Norge kom Anders E. Kristiansen med en Studebaker Roadster från 1916. Foto: Fasterholdt.

 

Bild som visar en hel del bilarna som var med i Styrkeprovet. Den rödsvart T-Forden i mitten med registreringsnummer A610 är tillverkad 1910 och ägs av Paul Aage Thomsen från Dragør. Den blåsvarta bilen i förgrunden är rallyarrangörens egen bil, en Buick Touring från 1923. Foto: Fasterholdt

 

Flera mycket tidiga T-Fordar var med i årets rally. Bilden visar Jacob Christiansen när han utför ett manöverprov med sin Open Runabout 1910. Foto: Jens Paulsen

Kim och Lisbet Larsen från Helsinge i Danmark ställde upp med denna Marmon modell 34B Speedster från 1922.

Foto: Jens Paulsen

 

Prydligt parkerade bilar, sex T-Fordar, en Buick och längst bort skymtar en Overland. De två bilarna längst till vänster är tillverkade 1914 och är hemmahörande i Norge. Ägarna heter Johan Lindtvedt och Harald Fadum. Foto: Fasterholdt

 

Evald Henneberg körde sin Citroen Coupé från 1921.

Foto: Fasterholdt

Ett år yngre var denna Coupe, en Packard som rattades av Thorben Damsgaard. Foto: Fasterholdt

 

Närmast i bild ses två amerikanare från första delen av 1920-talet och som vid en hastig titt ser ganska lika ut. Den grönsvarta är Åke och Anita Lindells Lincoln från 1924. Efter kommer Jytte och Hans Peter Nielsen med Hudson Super Six från 1922. Foto: Fasterholdt

 

Besök från Suffolk i England, Jens Pilø körde Rolls-Royce 40/50 Silver Ghost Drophead Coupé 1920. Foto: Fasterholdt

Kjeld Nielsen körde en tämligen nyrenoverad Standard från 1919. Foto: Fasterholdt

 

Under lördagen gjordes ett uppehåll hos Martin Andersen i Tarm. Förutom lunch beskådes Martins fantastiska Buicksamling (35 st). Bilen i förgrunden är den 2-cylindriga Buick modell G Runabout 1907 som Martin körde i rallyt. Foto: Kent Ekberg.


NWT var med när Roy Nytomts T-Ford besiktigades

 

För ett par veckor sedan besiktade Mässing & Nickelmedlemmen Roy Nytomt sin T-Ford Touring 1909. Det skedde vid Svensk Bilprovning i Säffle och Nya Wermlands–Tidningens Kjell Olsson var utsänd att bevaka detta. Det har resulterat i en tidningsartikel som även finns publicerad på NWT:s webbplats www.nwt.se. Hela artikeln nås via en klick på följande LÄNK.

I artikeln kan man läsa att bilen är en av de 12 T-Fordar som kom till Sverige 1909. I mitten av 1970-talet startade renoveringen, eller restaurering som Roy föredrar att kalla det. Arbetet har pågått i etapper och en hel del hjälp har han fått av Eskil Andersson som har god kunskap av gamla Fordar.

Sedan besiktningen och tidningsartikeln har Roy varit till Danmark och kört Styrkeprøven. Roys bil har röd kaross, skärmar, chassi och hjul. Det är helt korrekt för 1909 års Touring-bilar, men senare under året övergick man till grönt. De helvita däcken är också riktigt, men som Roy säger till reportern har han valt däck med mönster, vilket är litet avsteg från 1909 års specifikation. (2012-08-16)


Mer om Thulin på www.klassiker.nu

 

För några månader sedan skrev tidningen Klassiker lite om Thulin på webbplatsen www.klassiker.nu Nu gör man uppföljning och visar en broschyr för Thulin typ B från 1928, alltså modellen som endast kom till prototypstadiet. Den detaljerade broschyren på cirka 10 sidor visas som ett bildspel som nås via ett klick på följande LÄNK. Så ta del av bilder, beskrivning, tekniska data osv.

(2012-08-15)


Mässing & Nickel ökar - nu är vi 150 medlemmar!

 

Antalet personer som får kännedom om och som ansluter sig till Mässing & Nickelnätverket ökar stadigt! I snitt rör det sig om ett par personer varje månad och det framgår av nyhetsbreven som skickas ut med e-post varje månad. Nyligen nåddes nivån 150 medlemmar och de två senaste bor i Luleå.

Men vi kan bli flera, så du får gärna tipsa personer som äger eller är intresserade av fordon tillverkade t.o.m. 1931. Att gå med i ”nätverket” och få nyhetsbrev med e-post är kostnadsfritt. Sedan finns ju möjligheten att gå med i AHK och få till exempel Bulletinen och Autohistorica i brevlådan.

Det totala antalet fordon i Mässing & Nickel är betydligt större än antalet medlemmar, många äger ju mer än en bil eller motorcykel som är tillverkad 1931 eller tidigare. Några har ju även samlingar som visas för allmänheten.

Vi vill passa på att påminna att alla bör kontrollera informationen beträffande kontaktuppgifter och fordonsinnehav (bilar och motorcyklar). Den senaste listan skickades ut för ett par dagar sedan. Ändringar och kompletteringar skickas till Gunnar Geijer som uppdaterar listorna löpande.

Fordonslistan ligger även till grund för vilka bilder som läggs upp på bildsidornaFordonsbilder” och ”Projektbilder”. Checka om ditt eller dina fordon finns med där, annars får gärna skicka bildfiler till webbmastern (Max 5 MB). Många vill se bilder på pågående renoveringar, men då gäller det du själv också bidrar med bilder på ditt pågående projekt!

(2012-08-14)


Måndagsträff med Mässing & Nickeltema

 

Under sommarmånaderna arrangerar AHK i Stockholm utomhusträffar varje måndag. Mellan klockan 18.00-21.00 träffas man vid Årstavikens Segelsällskap där det finns bra med avgiftsfria parkeringsmöjligheter. Den som önskar kan köpa fika på plats vid krogen Skrovet. De flesta måndagarna har hittills haft något tema, t.ex. Cadillac, Packard och Försäkring/Besiktning MHRF.

Måndagen den 20 augusti har turen kommit till Mässing & Nickel (bilar och mc t.o.m. 1931) och då vill förstås se så många sådana fordon som möjligt! Årstavikens Segelsällskap ligger direkt efter Eriksdalsbadet, strax under Skanstullsbron på Södermalm. Om mer information behövs kan Erling Carlsson kontaktas, 070-527 07 16.

(2012-08-13)

Packard 443 Coupé 1928 vid en tidigare måndagsträff. Foto från fotoalbum på www.ahk.se


100-års jubileum för Skåne Rundt

 

1912 genomfördes Sveriges första hastighetstävling för motorcyklar. Man körde 50 mil ”rundt” i Skåne. Det blev sedan en årligt återkommande tävling fram till 1939 då andra Världskriget satte stopp. 1970 återupptogs tävlingen, men som ett rally för motorcyklar tillverkade före 1945. Sedan dess har det varit ett årligt arrangemang i regi av Motorcykelhistoriska Klubbens Sydavdelning.

Årets rally som genomförs 25-26 augusti blir lite speciellt eftersom det i år är 100 år sedan den första tävlingen. Startfältet innehåller omkring 200 maskiner som alltså är tillverkade före 1945. Det internationella inslaget blir stort, det kommer deltagare från flera av Sveriges grannländer.

I deltagarlistan kan man se att omkring hälften av deltagarna kommer att köra motorcyklar som är tillverkade 1931 eller tidigare. Den äldsta klassen som kallas B och som är öppen för årgångar mellan 1905 och 1918 har 9 startande ekipage. Mässing & Nickelmedlemmen Gösta Ekeson från Höganäs kommer att köra den äldsta maskinen, en Wanderer 3 PS från 1911. Klassen C för åren 1919-1930 har 75 deltagare och i följande klass D för 1931-1945 återfinns 8 stycken 1931:or.

Omkring 30 fabrikat är representerade bland motorcyklarna före 1931. Vanligast är Harley-Davidson och Husqvarna med totalt 30 maskiner. Till ovanligare märken hör Dunelt, Gillet Herstal och Pope. Den kompletta deltagarlistan kan laddas ner HÄR (Excelfil) (2012-08-11)

 

Gösta Ekeson med sin Wanderer 3 PS 1911 vid ett tidigare Skåne Rundt. Bild från http://www.mchksyd.com/


Ladda ner Styrkeprovets deltagarförteckning

 

Den 9-12 augusti körs Styrkeprovet (Styrkeprøven) i Danmark med bas vid Legoland i Billund. Det är Dansk Veteranbil Klub som är arrangör och Bent Fasterholdt är rallyledare. Drygt 50 ekipage tillverkade mellan 1902 och 1925 är anmälda till årets evenemang. Drygt 10 bilar kommer från Sverige och de flesta av dessa körs av personer som är medlemmar i Mässing & Nickel.

För några bilar är det säkert rallypremiär, ett exempel är Mässing & Nickelmedlemmen Roy Nytomt som ställer upp med sin Ford T Touring 1909. Det är en bil som efter många års arbete nyligen har blivit klar och besiktigats. Deltagarförteckningen med bilder på alla bilarna kan laddas ner HÄR (pdf-fil, ca 4 MB). (2012-08-09)


Nordeuropas största bilsamling säljs på auktion

 

Aalholm Automobil Museum i Danmark var i många år Nordeuropas största bilmuseum. 1964 öppnade Baron Raben-Levetzau sitt museum och som mest innehöll samlingen cirka 300 fordon. Men det kostar att driva ett sådant museum och 1994 var man tvungna att sälja cirka 100 fordon. Det var Sothebys som hade hand om auktion, men tidpunkten sammanföll med Herseymarknaden varför en del tänkbara köpare uteblev.

Efter diverse ägarbyten och fortsatta ekonomiska problem har man beslutat att sälja resterande del av samlingen. Det kommer att bli auktion den 12 augusti och det är RM Auctions som kommer att sköta om detta.

Omkring 75 fordonen är tillverkade 1931 eller tidigare och blandningen är stor, från Ford och Chevrolet till Bugatti och Rolls-Royce. Skicket på fordonen är varierande. Eftersom många har stått på museum i nästan 50 år kommer det åtminstone krävas grundliga genomgångar innan bilarna kan släppas ut på vägarna. En del av fordonen har tidigare deltagit i veteranrallyn, men andra verkar bara ha fått kosmetiska renoveringar som ny lack och krom. Många av fordonen skulle dessutom gynnas av bättre färgval och ytbehandling.

Nedan listas de fordon som ligger inom Mässing & Nickels 1931-gräns. Prisspannen som anges är RM Auctions uppskattning, men alla fordon kommer att säljas utan reservationspris. Fotona kommer från RM Auctions Media Center. Läs mer om objekten på RM Auctions webbplats genom att klicka på följande LÄNK.

 

1896 Léon Bollée Voiturette €45.000-€50.000

c. 1899 De Dion-Bouton Tricycle €45.000-€60.000

1900 De Dion-Bouton Four-Seat Vis-à-Vis €40.000-€45.000

1900 Decauville Roadster €15.000-€20.000

1902 Holsman High-Wheel Runabout  €25.000-€30.000

1902 Rambler Model C Runabout €30.000-€35.000

c. 1902 Lacroix de Laville La Nef Tricycle €15.000-€20.000

1903 Ford Model A Runabout €20.000-€25.000

1903 Renault 10 CV Limousine €30.000-€35.000

1904 Delahaye Surrey-Top Tourer €35.000-€40.000

1906 Ford Model N Runabout €25.000-€30.000

1906 Franklin Type E Runabout €25.000-€30.000

c. 1906 Cadillac Model M Light Touring €12.000-€20.000

1908 Panhard & Levassor Type X1 Coupé Chauffeur €65.000-€80.000

1908 Renault AX Two-Seater €35.000-€40.000

1909 De Dion-Bouton Tourer €15.000-€17.000

1909 Delaunay-Belleville Belvalette €30.000-€35.000

1909 Ford Model T Touring €8.000-€10.000

1911 Benz 8/20 Tourer €25.000-€30.000

1911 Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Tourer €220.000-€300.000

1912 Maxwell AC Messenger Runabout €10.000-€20.000

1914 Benz 18/45 Four-Passenger Runabout €15.000-€20.000

1914 Cadillac Touring €10.000-€15.000

1914 Packard 2-38 Seven-Passenger Touring €20.000-€25.000

1915 Metz Model 25 Touring €7.000-€10.000

1915 Renault 10 CV Tourer €10.000-€15.000

1918 Detroit Electric Model 75 Brougham €20.000-€25.000

1918 Stanley Model 735 Steam Touring €25.000-€30.000

c. 1918 Cadillac Model 57 Raceabout €10.000-€12.000

1921 Minerva 32CV Tourer €20.000-€25.000

c. 1921 Darmont-Morgan Three-Wheel Runabout €25.000-€35.000

1922 Citroën C3 Cloverleaf Tourer €6.000-€10.000

1922 De Dion-Bouton Saloon €15.000-€20.000

1922 Pierce-Arrow Model 33 Roadster €40.000-€45.000

1922 Renault NN Four-Seater €5.000-€7.000

1923 Ford Model T Centre-Door Sedan €5.000-€10.000

1923 Hotchkiss AM Saloon €15.000-€20.000

1923 Studebaker Light Six Four-Passenger Roadster €7.000-€10.000

1924 Ballot 2LT Open-Drive Limousine€15.000-€20.000

1924 Delaunay-Belleville Torpedo €25.000-€28.000

1924 Nimbus Motorcycle €8.000-€10.000

1924 Talbot Type DC Tourer €12.000-€15.000

1925 Donnet Type G Saloon €1.000-€2.000

1925 Renault Type NM 40 CV Coupé de Ville by Kellner €85.000-€95.000

1926 Daimler 25/85 Limousine €30.000-€50.000

1926 Daimler 35/120 Limousine by Hooper €17.000-€20.000

1926 Ford Model T Touring €2.000-€4.000

1926 Hanomag 2/10 PS “Kommissbrot” €500-€1.000

c. 1926 Citroën Kegresse Half-Track €3.000-€5.000

1927 Auburn 6-66 Touring €6.000-€10.000

1927 Falcon-Knight Sedan €4.000-€6.000

c. 1927 Mercedes-Benz SSK Replica €90.000-€110.000

1928 Cadillac Series 341 Sedan €3.000-€5.000

1928 Chevrolet National Phaeton €7.000-€10.000

1928 Ford Model A Tudor Sedan €3.000-€4.000

1928 Horch 8-305 Tourer €30.000-€40.000

1928 LaSalle Series 303 Town Sedan €5.000-€7.000

1928 Mercedes-Benz Nürburg Limousine €50.000-€60.000

1928 Packard Custom Eight Seven-Passenger Sedan €15.000-€20.000

1929 Chevrolet International Four-Door Sedan €2.000-€3.000

1929 Ford Model A Fordor Sedan €1.000-€2.000

1929 Oakland Landaulet Sedan €1.500-€3.000

1929 Opel 4/20 PS Roadster €2.500-€5.000

1929 Rolls-Royce Phantom II Sedanca de Ville by Barker €60.000-€80.000

1930 Ford Model A Cabriolet €1.000-€2.000

1930 Ford Model A Fordor Sedan €5.000-€7.000

1930 Ford Model A Standard Phaeton €8.000-€12.000

1930 Ford Model A Standard Roadster €10.000-€12.000

1930 Marquette Model 30-37 Four-Door Sedan €3.000-€5.000

1930 Plymouth Model U Two-Door Sedan €8.000-€10.000

1930 Renault Vivasix Tourer €15.000-€20.000

1931 Bugatti Type 40A Tourer by Carrosserie Moderne €50.000-€70.000

1931 DKW F1 Roadster €8.000-€10.000

1931 Ford Model A Deluxe Fordor Sedan €4.000-€6.000

(2012-08-03)



1929 års Oakland kallades modell 212

All  American. Det här exemplaret

har ett Landaulette-karosseri.

2-sitsig Decauville 1900 som körts i London-Brighton Run både 1971 och 1974. Har även deltagit i det internationella Lolland-Falster-rallyt under 1970-talet.

 

Cadillac modell M från 1906-07 med Touring-karosseri av Straight-Line-typen. Bilar av den här typen var populära i Sverige där många användes som taxi. 

 

Franklin modell E Runabout från 1906 har en 4-cylindrindrig luftkyld motor. Modell E var Franklins minsta modell år 1906. 

 

Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost som har chassinummer 1677 och beställdes 1911. Baronen köpte bilen i början av 1960-talet och bilen hade då detta Tourer-karosseri i Roi des Belges-stil. 

 

Packard Series 2-38 från 1914 som har en 7-sitsigt Touring-karosseri. Bilen har norsk bakgrund och har rullat som taxi i norra Norge. Förmodligen är det många som vill att bilen återvänder till Norge. 

 

Detroit Electric var det företag som höll ut längst med elbilar med "Farmor Anka-utseende". Det här exemplaret är tillverkat 1918 och modellen kallas 75. Det innebär att det är en 4-sitsig Brougham. 

 

Den här Mineravan från 1921 har norsk historia, möjligen är även karossen tillverkad i Norge. Det är en 6-cylindrig 32 CV-modell och motorn har förstås slidventiler. 

 

 

Till auktionens äldsta objekt hör denna Tricycle, en De Dion-Bouton från cirka 1899. Det här exemplaret har en 1,75 hästkrafter motor. Fordonet har tidigare varit registrerat i Storbritannien och är redo att kämpa i London-Brighton Run

Den här Ramblern ska ha chassinummer 17 och bör därmed vara en av de först tillverkade. Modellen heter C och tillverkningsåret är 1902. Det är en passande bil för till exempel London-Brighton Run och Sneglefarten.

 

Delaunay-Belleville från 1909. Bakom den karaktäristiska kylaren ligger en 25 hästkrafters 4-cylindrig motor. Karossen uppges vara tillverkad av Belvalette. Det är en äldre renovering och en mekanisk genomgång krävs innan bilen kan börja användas.

 

Ford Modell T Touring 1909 med röd kaross och skärmar som är korrekt för tillverkningsåret. Bilen kördes på 1970-talet i den internationella Lolland-Falster-rallyt.

Benz 8/20 PS Phaeton 1911. Det här Benz minsta modell från den här tiden, enligt lexikon var den tillgänglig 1912-20. Det ska vara en relativt ny renovering.

 

Flera Bugattibilar kommer att säljas på auktionen, den äldsta av dessa är denna typ 40A från 1931. Chassiet har nummer 40905 och byggdes i april 1931. Den 4-sitsiga Tourer-karosseriet byggdes av La Carrosserie Moderne. På Aalholm hölls bilen driftduglig.

 

Talbot DC Tourer 1924 som har fått en ny lackering. Annars verkar bilen vara tämligen orörd.

Cadillac Series 341 Sedan 1928. Information om detta objekt är knapphändig. Under huven ligger förstås en V8:a, det vara ju ända alternativet från Cadillac det här året.


 

                                      © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se