Aalholmsauktionen
När jag först läste om
auktionen var min spontana reaktion: Det där är
ingenting för oss. Men så fick jag en liten
knuff av en bekant i hobbyn, dessutom skulle det
passa min fru och mig att göra en semestertripp
till Danmark några dagar och så blev det. På
auktionen fanns definitivt bilar som vi var
intresserade av, så jag registrerade mig t.o.m.
som ”bidder”.
Hela lördagen kunde man
titta på de nästan 200 bilarna. Auktionen hölls
på söndagen.
Vi var mest intresserade av
dels de riktigt gamla bilarna, före år 1914,
dels ett par 30‑talsbilar. Och så ville jag
titta lite på 20-talsbilar, mest för att vi
själva har en 1922 Chevrolet 490 och att jag
därför tycker att jag kan en del om och att jag
förstås var lite nyfiken på vad det skulle bli
för priser.
Vad jag har förstått så
gjordes inga anskaffningar till museet efter år
1997, då baronen på Aalholm gick bort, han som
byggde upp den stora samlingen. Efter att en ny
ägare drivit museet ett tag stängdes det år 2004
eller 2006. Därefter har ingen gjort något åt
bilarna, vilket bland annat syns på att det är
många slangar som inte håller lufttrycket. Under
dessa år har enligt uppgift delar av
museibyggnaden varit utsatt för fukt genom att
regnvatten kommit in genom taket.
Här följer mina intryck. För
de bilar jag nämner anger jag också ”Lot Number”.
Då kan du lätt hitta bilen på
auktionssidorna på Internet.
För varje bil finns många bilder, om än med låg
upplösning, uppskattat prisintervall och
slutligt pris (hammer price). Till priserna i
danska kronor ska man lägga 15 procent för
slagavgift och dansk moms på slagavgiften (12 procent+moms)
Jag har genomgående använt de
fordonsbeteckningar som användes av RM Auctions,
även om jag vet att de skiljer sig åt t.ex. vad
gäller benämning på karosseritypen.
Bilar t.o.m. 1904
(antik)
I den här kategorin fanns
inga bilar som vi skulle ha råd med, så vi
tittade inte särskilt noga. Men intrycket är att
flera av dom såg riktigt fina ut.
1896 Leon Bollée Vouiturette, Lot 67
(DKK 784 000)
1900 Decauville Roadster, Lot 58 (1 232 000)
1900 De Dion‑Bouton Four-Seat Vis-à-vis, Lot 72
(924 000)
1902 Holsman High‑Wheel Runabout, Lot 129
(291 200)
1902 Rambler Model C Runabout, Lot 174 (392 000)
1903 Ford Model A Runabout, Lot 164 (896 000)
1903 Renault 10 CV Limousine, Lot 142
(1 344 000)
1904 Delahaye Surrey‑Top Tourer, Lot 112
(672 000)
Delahaye 1904
Alla bilar såldes till
priser som låg långt över de uppskattade
prisintervallen. De som drog iväg mest var de
som också såldes till högst priser. Gemensamt
för dessa, Decauville och Renault, var att de
för ett antal år sedan deltagit i
London-Brighton. Att Ramblern såldes för bara
knappt det dubbla uppskattade priset kanske
berodde på att den inte har ratt utan styrspak.
Bilar 1905 ‑ 1918 (veteran)
Även i denna kategorin fanns
många bilar som såg fina ut, om än en del bilar
hade en eller ett par brister som var tydliga.
c. 1906 Cadillac Model M, Light Touring, Lot 93
(425 000)
1906 Ford
Model N Runabout, Lot 11 (224 000)
1906 Franklin Type E
Runabout, Lot 71 (392 000)
1908 Panhard & Levassor
Type X1 Coupé Chauffeur, Lot 34
(924 000)
1908 Renault AX Two‑Seater, Lot 127
(1 148 000)
1909 De Dion‑Bouton
Tourer, Lot 14 (476 000)
1909 Ford Model T
Touring, Lot 125 (308 000)
1911 Rolls Royce
40/50 HP Silver Ghost Roi de Belges Tourer,
Lot 68 (5 264 000)
1912 Maxwell AC Messenger
Runabout, Lot 176 (291 200)
1914 Cadillac
Touring, Lot 122 (504 000)
1914 Packard 2‑38
Seven‑Passenger Touring, Lot 108 (616 000)
1915 Metz Model 25
Touring, Lot 140 (112 000)
1915 Renault 10 CV
Tourer, Lot 136 (448 000)
1918 Detroit
Electric 75 Brougham, Lot 15 (448 000)
1918 Stanley Model 735 Steam
Touring, Lot 44 (224 000)
Detroit Electric 1918
Även
för dessa bilar drog priserna som regel iväg
långt över de uppskattade.
1919 ‑
1931 (vintage + 1931)
Att köpa en bil som
stått många år på ett museum är ett lotteri, i
vart fall när det gäller det mekaniska. När man
kommer till 20‑talsbilarna tillkommer att det
ibland är omöjligt att se vad som döljer sig
under lack och plåt. På flera av bilarna tyckte
jag mig kunna konstatera att skicket var mycket
tveksamt, även om lack och klädsel såg OK ut.
Eller snarare: När det är en stark kontrast
mellan det som är iordninggjort och det som inte
är det blir jag misstänksam.
Ett exempel: I katalogen presenteras en
1928 Chevrolet, Lot 57, bland annat så här:
”This National Phaeton has been refreshened with
new paint and upholstry, but otherwise remains
essentially original.”
Formuleringen är av en typ
som återkommer på några ställen i katalogen. Med
”original” tror jag inte att RM Auctions menar
samma som jag. Mitt intryck är snarare att allt
annat än det som är iordninggjort (i det här
fallet lack och klädsel) är i ett skick som
kräver renovering eller rentav restaurering. På
Chevroletbilen är vacuumtanken ersatt av en
elektrisk bränslepump. På torpedväggen är
elkablarna ordnade med en modern kopplingsplint
av typen ”sockerbitar”. Hu! Vad mera kan man
vänta sig av ett sådant objekt? Jag kan inte ens
utesluta att man, för att få till en bil som jag
skulle vara nöjd med, skulle behöva använda både
vinkelslip, svets och tennspackel och sedan ny
lack även på de ytor som har en fin lack. Jag
kan ha fel just när det gäller den här bilen,
men det gällde definitivt för ett antal andra
bilar både i den här ålderskategorin och för
flera av de yngre bilarna.
Men visst ser t.ex.
de här bilarna fina ut:
1921 Minerva 32 CV
Tourer, Lot 20 (347 200)
1924 Delaunay‑Belleville
Torpedo, Lot 96 (364 000)
1925 Renault Type NM 40 CV Coupé de Ville, Lot 48
(1 680 000)
1928 Chevrolet National Phaeton,
Lot 57 (89 600)
1929 Opel 4/20 PS Roadster,
Lot 77 (112 000)
1929 Rolls‑Royce
Phantom II Sedanca de Ville, Lot 46
(1 344 000)
1930 Renault Vivasix Tourer, Lot 19
(201 600)
Chevrolet National 1928
Icke
desto mindre såldes i mitt tycke mediokra
renoverings- eller restaureringsobjekt till
ofattbart höga priser: Vanliga modeller av
Chevrolet, Ford och andra vanliga märken såldes
för DKK 56 000 ‑ 201 600 (+15 procent, gäller
även för de prisuppgifter som följer). Till
exempel såldes en 1929 Ford Model A Fordor
Sedan, Lot 84, för DKK 123 000. Den i katalogen
angivna prisuppskattningen, DKK 7 000 ‑ 14 000
uppfattade jag som mera rimlig.
De lite mera
exklusiva märkena såldes för 89 600 ‑ 478 000.
de mest exklusiva för 672 000 (1928 Horch 8‑305
Tourer, Lot 21), 896 000 (1928 Mercedes‑Benz Nȕrnburg
Limousine, Lot 126) respektive 1 904 000
(1931 Bugatti Type 40A Tourer, Lot 99)
På
auktionen såldes också några replikor som jag
inte kommenterar.
Någon som undrar hur det gick
med de senare 30‑talsbilar som vi var
intresserade av? Det var en
”1939 Adler 2.5‑Litre Convertible”, Lot 103
(egentligen 1938) och en 1938 ”BMW 326 Saloon”,
Lot 173. Dessa delvis fina men i grunden mycket
dåliga objekt såldes för DKK 392 000 respektive
336 000 (+ 15 procent), drygt tre gånger så högt
som prisuppskattningarna (75 000 ‑ 110 000). Med
de behov av renovering och restaurering som jag
kunde se med blotta ögat brydde jag mig inte ens
om att vara med när dessa objekt kom upp på
auktionen.
Men vi kan varmt rekommendera ett par
dagars semester på Lolland, t.ex. på campingen i Nysted.
Möns klint är definitivt värt ett besök.
Liksom
Peder Hansens Have, en mycket vacker
botanisk trädgård på västra Lolland.
Text: Per-Åke
Larsson
Foto:
Anna-Karin
Larsson
Bildtexter: Lars-Göran
Lindgren
(2012-08-23/24)
|