|
Svenska Kungsrallyt 2014
Lördagen den
16 augusti arrangerades årets upplaga av
Svenska Kungsrallyt på Öland. Det var det
elfte rallyt i ordningen och det utgick från
Strand Hotell i Borgholm. Under dagen gjorde
man stopp på ett flertal ställen som Borgholms
kyrka, Kårehamn, Föra, Gamleby, Sandvik och
Grönvik. Totalt deltog 109 ekipage och Kungen
körde som vanligt en Volvo PV60 från 1946, en
bil som han fick på sin 50-års dag.
I år deltog även Mässing & Nickelmedlemmen Pelle
Lundström. Han körde rallyt tillsammans med sin
Barbro samt Lage och Anja Lindén. Den
ursprungliga planen var att köra rallyt med
Lages 1960-tals bil, men det fina vädret gjorde
att man i stället tog Pelles T-Ford från 1923.
Av äldre bilar som deltog i rallyt nämner Pelle
ett par A-Fordar samt
Kungliga Vitterhetsakademins Volvo PV652
från 1930. Den deltog i rallyt som MHRF:s bil
och den kördes av Per Dahl.
Foto och textunderlag: Pelle Lundström
(2014-08-31)
|
Flera A-Fordar deltog i år,
det här är Lars Wirens 45B Coupé från 1931.
|
|
|
Pelle Lundströms T-Ford 1923
står här vid Solliden.
|
Det här var årets MHRF:s
fordon i rallyt, en Volvo PV652 från 1930 som
tillhör Kungliga Vitterhetsakademin.
|
Rallybilder finns nu på www.styrkeprovet.se
Från Olle Bergqvist som
sköter om webbplatsen
www.styrkeprovet.se kommer nu rapport att
han har uppdaterat sidan med en stor mängd foton
som togs under Styrkeprovet i Skåne. Så surfa
gärna in på sidan, klicka på rallybilder, och
titta bilderna. Observera att många bilder är
inlagda i bildspel, så det kan ta lite att gå
igenom allt innehåll.
Dessa foton har ställts tillförfogande av
Lars-Göran Lindgren och Peo Flinck. Som tidigare
meddelats kommer även Styrkeprovsbilder att
läggas på Mässing & Nickel, under avdelningen
Evenemangsbilder. Vi vill dessutom även tipsa om
att ytterligare bilder finns Styrkeprovets
Facebook-sida.
(2014-08-21)
|
|
Ensam 20-talare i Retro Rallyt
I Boden
kördes det årliga Retro Rallyt den 2 augusti. 12
mil med en 92 år gammal Overland är ett äventyr,
men den pinnade på utan problem. Gick i kokning
i de branta backarna efter Klöverträsk men jag
behövde aldrig fylla på vatten eftersom systemet
rymmer 14 liter. Dessa gamla bilar med
thermosifonkylning var faktiskt gjorda för att
koka. De riktigt gamla bilarna lyser tyvärr med
sin frånvaro. Vart tog de egentligen vägen?
Text: Claes Rocklin
(2014-08-19)
Från starten vid Retro Caféet på gamla A8
kasernområde. Bilen är Claes Rocklins Overland
modell 4 Touring 1922.
|
|
|
Här går det undan, säkert 45
km/timmen. Fotot togs av Fredrik Persson.
|
Windmillrallyt i Huskvarnatrakten
Windmillrallyt för
motorcyklar före 1940 kördes första gången 1964
och kan i år alltså fira 50-års jubileum.
Evenemanget har alternerat mellan olika
europeiska länder, men har endast arrangerats en
gång tidigare i Sverige. Det var år 2006 då man
höll till i Höganäs. Men så lagom till 50-års
jubileet fick Sverige en ny förfrågan.
En
arrangörsgrupp med representanter från
Motorcykelhistoriska Klubben,
Club MC-Veteranerna,
Föreningen Husqvarna Motorcyklar
och MHRF bildades och man valde att förlägga
rallyt till Huskvarna Folkets Park. När anmälningstiden hade
gått ut hade man fått in omkring 130 anmälningar
från sju europeiska länder.
Rallyt var upplagt
som ett 3-dagars evenemang, med två kördagar. Under
lördagen körde man på Vätterns östra sida, upp
mot Gränna där det var lunchuppehåll. Efter
återkomst till Huskvarna Folkets Park ställdes
motorcyklarna i en inhägnad depå. Där fick
motorcyklarna stå till söndag morgon då dagens
övningar skulle inledas med ett så kallat
kallstartsprov. Under söndagen körde deltagarna
en runda på Vätterns västra sida. Dagens
lunchuppehåll var beläget i Habo. Under de två
dagarna fick deltagarna köra totalt cirka 25
mil.
I nationstävlingen för "A-team" vann
Nederländerna, det tyska laget blev tvåa medan
det svenska laget hamnade på en fin tredje
plats. Därför bör nästa Windmill rally
arrangeras i Nederländerna, förutsatt att de
inte ber något annat land att stå för
arrangerandet. Prislistan finns tillgänglig i
pdf-format, klicka
HÄR får att läsa den.
(2014-08-17)
Klaus Lamorecht från Tyskland
segrade i klass C. Här ses han i Habo med sin
2-cylindriga NSU sport från 1926.
|
|
|
|
Jan Hissink kom från
Nederländerna med en Sunbeam modell 3 från 1924.
Här rullar han i mål efter första dagens
rallyrunda.
|
Det här är en Lanco A.50.0 från 1924. Den
ovanliga motorcykeln framfördes av Manfred Eiler
från Österrike.
|
|
Tvådagarsrallyt hade bas i
Huskvarna Folkets park där bland annat start och
mål var beläget. De här deltagarna, Bent
Christensen med B.S.A. S27 1927 och Robert
Kreunen med Zundapp 200S 1928, går här i mål
efter lördagens rallyrunda. Bent och Robert
kommer från Danmark och Nederländerna.
|
|
|
Startnummer 27 är Lothar
Klenners Wanderer 616 från 1920. Lothar var en i
den stora gruppen deltagare från Tyskland.
Lothar segrade i klass B.
|
Vårt svenska fabrikat Husqvarna var väl
representerat i rallyt, bland med flera
sidovagnmaskiner från 1920-talet. Det här är
Magnus Torssons modell 610 från 1927.
|
|
Efter första dagens
rallyrunda skulle motorcyklarna ställas i en
depå senast 19.00. De fick sedan inte
röras/startas förrän andra dagens
kallstartsprov. Här är raden med de allra äldsta
motorcyklarna, de från tiden 1920 och tidigare.
|
|
|
Startnummer 3 sitter på det
äldsta sidovagnsekipaget. Det är Heinz Kindler
som styr och bredvid sitter Monika Henning, båda
från Tyskland. Motorcykeln är en Triumph modell
C från 1914.
|
Thomas Möhwald har lyckats med kallstartsprovet
och kan nu rulla ut på andra dagens rallyrunda.
Motorcykeln är en Schuttoff K500 från 1930 och
passagerare är Karsta Möhwald.
|
|
Här har vi rallyts två äldsta
motorcyklar. Nummer 1 är en Peugeot 2,25 PS från
1904 som kördes av Mathias Welle. Ett år yngre
är startnummer 2, Achilles T29 som framfördes av
Horst Klett. Båda ekipagen är hemmahörande i
Tyskland.
|
|
|
Mads Baage från Danmark ser
sammanbiten ut när han anländer till uppehållet
i Habo. Mads har en Wanderer från 1911. Vid
prisutdelningen fick Mads 1:a priset "Young
driver - old motorcycle".
|
Cor Seesing från Nederländerna kärde rallyt med
rejäla träskor. På bönpallen sitter Joke
Seesinger. Motorcykeln är en Terrot HSSO från
1930.
|
|
Orenoverat och renoverat.
Peter Billqvist och Manfred Scholl körde båda
Husqvarna modell 145. Den till synes orenoverade
maskinen som ägs av Peter är tillverkad 1916.
Manfred som kommer från Tyskland körde en ett år
yngre maskin.
|
|
|
Lunchuppehållet i Habo går
mot sitt slut och deltagarna ger sig ut på sista
etappen. Här är det Carl Söndergaard från
Danmark som förbereder sig. Han sitter på en
B.S.A. från 1927.
|
Flera motorcyklar av det schweiziska fabrikatet Motosacoche
fanns med i rallyt. Här har Arno Pellanda från
Schweiz fått upp farten på sin modell 309 från
1928.
|
Styrkeprovets
pristagare
Till årets
Styrkeprov hade arrangörsgruppen, med Hans
Eriksson i spetsen, fått ihop ett imponerande
prisbord. Sponsorerna hade bidragit med så många
priser att arrangörerna kände sig tvungna att
lotta ut ett antal priser redan under fredagens
middag, det vill säga när rallyt hunnit
”halvvägs”.
Under lördagens avslutningsmiddag hölls den
huvudsakliga prisutdelningen. I den äldsta
klassen, Antik, blev Erling Carlsson segrare.
Han hade kört rallyt med en Oldsmobile Curved
Dash 1903. I nästa klass, Veteran, segrade
Sten-Olov Hansson med Ford modell T Touring
1914. I den yngsta och största klassen, Vintage,
var det Hans-Peter Nielsen från Danmark som
segrade. Han körde rallyt med en Buick D45
Touring 1919.
Förutom dessa huvudpriser delade arrangörerna ut
ett antal specialpriser. Felicia Olesen med
Studebaker Big Six Touring 1920 blev bästa
kvinnliga förare.
Ett annat pris var ”Uppmuntran till
anmäld ung förare” och det tilldelades Lovisa
Eriksson som rattade en Citroen 5 CV 1922. I
Concours de Charme vann Sven-Åke Nilsson med
Ford modell TT lastbil 1924. Man utdelade även
ett Jumbopris och det blev Leif Juhlin som fick
mottaga detta. Leif körde rallyt med en Ford
modell T Centerdoor Sedan 1916. Slutligen
utdelades ett pris för Thulin-bil. Det erövrades
av Max Gottwald från Tyskland som körde en AGA
typ A, 1921, AGA-bilen stod ju som förebild för
den svenska Thulin-bilen. (2014-08-08)
|
Antik: Erling Carlsson,
Oldsmobile Curved Dash 1903.
|
|
|
Veteran: Sven-Olov Hansson,
Ford modell T Touring 1914. (Foto: Peo Flinck)
|
Vintage: Hans-Peter Nielsen,
Buick
D45 Touring 1919. (Foto: Peo Flinck)
|
|
|
Uppmuntran till anmäld ung
förare: Lovisa Eriksson, Citroen 5 CV 1922.
(Foto: Peo Flinck)
|
Bästa kvinnliga förare:
Felicia Olesen, Studebaker Big Six Touring 1920.
|
|
Specialpris till Thulin (AGA)
bil: Max Gottwald, AGA typ A 1921. (Foto: Peo
Flinck)
|
|
|
Concours de
Charme:
Sven-Åke Nilsson, Ford modell TT Lastbil 1924.
|
Jumbopriset: Leif Juhlin,
Ford modell T Centerdoor Sedan 1916. (Foto: Peo
Flinck)
|
Fantastiskt Styrkeprov
i Skåne
Förra veckoslutet genomfördes
årets
Styrkeprov, den här gången i västra Skåne
med bas vid
Örenäs Slott, vackert beläget mellan
Helsingborg och Landskrona. Över 80 ekipage,
bilar tillverkade mellan 1903-1925, kom till
start och de flesta verkade klara båda dagarnas
rallyrundar utan alltför stora problem.
Rallygruppen med medlemmar från Mässing & Nickel
hade verkligen åstadkommit ett mycket lyckat
koncept, det intrycket får man i alla fall när
man pratar med rallyts deltagare. Så att
förlägga rallyt till Skåne och Örenäs var
verkligen framgångsrikt.
Både fredagens och lördagens rallyrundor var på
drygt 10 mil. Fredagens rallyrunda gick till
Höganäs där ett längre uppehåll gjordes vid
Saluhallen. Där fick deltagarna svara på de
första teorifrågarna varefter det blev dags för
lunch. Dagen därpå ställdes färden inåt landet,
mot Röstånga där det blev uppehåll för lunch och
de avslutade teorifrågorna. Under dagen fick
deltagarna färdas på delar av vägar som användes
vid Sveriges Sommar GP 1933.
Det togs ett stort antal foton i samband med
rallyt. Här nedan visas ett litet urval, tagna
på några olika platser. Många fler bilder kommer
att läggas upp under ”Evenemangsbilder”, men det
kommer att ta tid då det är ett stort material
att gå igenom. Dessutom finns det redan en ”kö”
med väntetid på över 1 år, detta gäller
huvudsakligen ”Originalafdelningen” som
fortfarande har stor efterfrågan gällande
nyuppläggningar.
Slutligen ett stort tack till alla som på något
sätt gjorde rallyt till den stora succé som det
blev!
(2014-08-07)
|
Enligt startlistan skulle
Sven-Åke Nilsson köra en Ford modell T Touring
1914. Men han kom i stället med denna trevliga
modell TT lastbil från 1924. Här är det dags för
start i fredagens rallyrunda.
|
|
|
Knut Arne Windsand körde nog
en av rallyts motorsvagaste bilar. Här lämnar
han Örenäs med sin Brush modell D Runabout från
1910.
|
Knut Helmer Feldtstykket
ställde upp med en Chevrolet Superior series K
Touring 1925. Bilen verkade till stora delar
vara orenoverad.
|
|
Vid ankomsten till Höganäs skulle deltagarna
svara på ett antal teorifrågor vilket
besättningarna i tre bilarna försöker göra.
Bilen till vänster är Geir Fjerdumsmoens
Cadillac modell 30 Touring från 1909. T-Fordarna
som ägs av Roy Nytomt och Tom Gundersen är
tidiga exemplar tillverkade 1909 och 1910.
Bilarnas färgsättning, röd och grön, är helt
korrekt för dessa år.
|
|
|
Lunchen i Höganäs är
avklarad och nu väntar återfärd till Höganäs.
Här är det Hans Petter och Jytte Nielsen som
förbereder sig. Deras bil är en Buick D45
Touring 1919.
|
I Styrkeprovet deltog hela fem Citroen, bland
annat två av den första modellen, typ A. Här är
det Evald Henneberg som framför sin Coupé från
1921.
|
|
Vid ankomsten till
saluhallsområdet i Höganäs delande
funktionärerna ut ett frågeformulär. Här är det
Max Gottwald som kommit från norra Tyskland med
AGA typ A 1921 och Magnus Nilsson med Lancia
Lambda 1925 som svänger in på området.
|
|
|
Ole Kristian Haugen körde en av rallyts yngsta
bilar, denna Bugatti typ 23 Brescia från 1925. Här
startar man från Örenäs.
|
Det italienska märket Ansaldo är ovanligt,
speciellt på våra breddgrader. Egil Grönstads
bil från 1922 har typbeteckningen 4C.
|
|
Familjen Hans och Christina
Eriksson med barnen Lovisa och Alexander var
engagerade i rallyts genomförande, bland annat
med ekonomi och priser. Men de fick även
möjlighet att köra rallyt med två av sina bilar.
Här är det Hans som just har parkerat Ford
modell T Touring 1913, samtidigt som Lovisa
backar med Citroen 5 CV från 1922.
|
|
|
De två äldsta bilarna i
Styrkeprovet var tillverkade 1903, här är det
Martin och Tove Andersen som håller god fart med
Cadillac modell A Tonneua. (Foto: Peo Flinck)
|
Märket Buick representerades av sex bilar, den
äldsta var denna Roadster från 1912 som
framfördes av Gunnar och Trine Samulsen. (Foto:
Peo Flinck)
|
|
Här är det litet Opelmöte på Styrkeprovet.
Hela fyra bilar av detta fabrikat med
tillverkningsår 1910-12 deltog i Styrkeprovet.
Bilen till vänster är Niels Madsens och Lone
Bankes 8/20 PS från 1912 och bredvid den något
större 10/24 PS från 1910, ägd av Sigurd Bölling.
|
|
|
Efter lunchuppehållet i
Röstånga inleds nu sista etappen till målet vid
Örenäs. Här är det Kim och Lisbeth Larsen som
rullar iväg med sin Marmon Speedster från 1922.
|
Kjeld och Hanne Nielsen lämnar också Röstånga.
Deras bil är en tämligen nyrenoverad Standard
SLS från 1919.
|
|