Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
 
Nyheter augusti 2014
 

Svenska Kungsrallyt 2014

 

Lördagen den 16 augusti arrangerades årets upplaga av Svenska Kungsrallyt på Öland. Det var det elfte rallyt i ordningen och det utgick från Strand Hotell i Borgholm. Under dagen gjorde man stopp på ett flertal ställen som Borgholms kyrka, Kårehamn, Föra, Gamleby, Sandvik och Grönvik. Totalt deltog 109 ekipage och Kungen körde som vanligt en Volvo PV60 från 1946, en bil som han fick på sin 50-års dag.
I år deltog även Mässing & Nickelmedlemmen Pelle Lundström. Han körde rallyt tillsammans med sin Barbro samt Lage och Anja Lindén. Den ursprungliga planen var att köra rallyt med Lages 1960-tals bil, men det fina vädret gjorde att man i stället tog Pelles T-Ford från 1923.
Av äldre bilar som deltog i rallyt nämner Pelle ett par A-Fordar samt Kungliga Vitterhetsakademins Volvo PV652 från 1930. Den deltog i rallyt som MHRF:s bil och den kördes av Per Dahl.
Foto och textunderlag: Pelle Lundström (2014-08-31)

Flera A-Fordar deltog i år, det här är Lars Wirens 45B Coupé från 1931.

Pelle Lundströms T-Ford 1923 står här vid Solliden.

Det här var årets MHRF:s fordon i rallyt, en Volvo PV652 från 1930 som tillhör Kungliga Vitterhetsakademin.


Rallybilder finns nu på www.styrkeprovet.se

 

Från Olle Bergqvist som sköter om webbplatsen www.styrkeprovet.se kommer nu rapport att han har uppdaterat sidan med en stor mängd foton som togs under Styrkeprovet i Skåne. Så surfa gärna in på sidan, klicka på rallybilder, och titta bilderna. Observera att många bilder är inlagda i bildspel, så det kan ta lite att gå igenom allt innehåll.
Dessa foton har ställts tillförfogande av Lars-Göran Lindgren och Peo Flinck. Som tidigare meddelats kommer även Styrkeprovsbilder att läggas på Mässing & Nickel, under avdelningen Evenemangsbilder. Vi vill dessutom även tipsa om att ytterligare bilder finns Styrkeprovets Facebook-sida.
(2014-08-21)


Ensam 20-talare i Retro Rallyt

 

I Boden kördes det årliga Retro Rallyt den 2 augusti. 12 mil med en 92 år gammal Overland är ett äventyr, men den pinnade på utan problem. Gick i kokning i de branta backarna efter Klöverträsk men jag behövde aldrig fylla på vatten eftersom systemet rymmer 14 liter. Dessa gamla bilar med thermosifonkylning var faktiskt gjorda för att koka. De riktigt gamla bilarna lyser tyvärr med sin frånvaro. Vart tog de egentligen vägen?

Text: Claes Rocklin (2014-08-19)


Från starten vid Retro Caféet på gamla A8 kasernområde. Bilen är Claes Rocklins Overland modell 4 Touring 1922.

Här går det undan, säkert 45 km/timmen. Fotot togs av Fredrik Persson.


Windmillrallyt i Huskvarnatrakten

 

Windmillrallyt för motorcyklar före 1940 kördes första gången 1964 och kan i år alltså fira 50-års jubileum. Evenemanget har alternerat mellan olika europeiska länder, men har endast arrangerats en gång tidigare i Sverige. Det var år 2006 då man höll till i Höganäs. Men så lagom till 50-års jubileet fick Sverige en ny förfrågan.
En arrangörsgrupp med representanter från Motorcykelhistoriska Klubben, Club MC-Veteranerna, Föreningen Husqvarna Motorcyklar och MHRF bildades och man valde att förlägga rallyt till Huskvarna Folkets Park. När anmälningstiden hade gått ut hade man fått in omkring 130 anmälningar från sju europeiska länder.
Rallyt var upplagt som ett 3-dagars evenemang, med två kördagar. Under lördagen körde man på Vätterns östra sida, upp mot Gränna där det var lunchuppehåll. Efter återkomst till Huskvarna Folkets Park ställdes motorcyklarna i en inhägnad depå. Där fick motorcyklarna stå till söndag morgon då dagens övningar skulle inledas med ett så kallat kallstartsprov. Under söndagen körde deltagarna en runda på Vätterns västra sida. Dagens lunchuppehåll var beläget i Habo. Under de två dagarna fick deltagarna köra totalt cirka 25 mil.
I nationstävlingen för "A-team" vann Nederländerna, det tyska laget blev tvåa medan det svenska laget hamnade på en fin tredje plats. Därför bör nästa Windmill rally arrangeras i Nederländerna, förutsatt att de inte ber något annat land att stå för arrangerandet. Prislistan finns tillgänglig i pdf-format, klicka HÄR får att läsa den.
(2014-08-17)

Klaus Lamorecht från Tyskland segrade i klass C. Här ses han i Habo med sin 2-cylindriga NSU sport från 1926.

Jan Hissink kom från Nederländerna med en Sunbeam modell 3 från 1924. Här rullar han i mål efter första dagens rallyrunda.

Det här är en Lanco A.50.0 från 1924. Den ovanliga motorcykeln framfördes av Manfred Eiler från Österrike.

 

Tvådagarsrallyt hade bas i Huskvarna Folkets park där bland annat start och mål var beläget. De här deltagarna, Bent Christensen med B.S.A. S27 1927 och Robert Kreunen med Zundapp 200S 1928, går här i mål efter lördagens rallyrunda. Bent och Robert kommer från Danmark och Nederländerna.

 

Startnummer 27 är Lothar Klenners Wanderer 616 från 1920. Lothar var en i den stora gruppen deltagare från Tyskland. Lothar segrade i klass B.

Vårt svenska fabrikat Husqvarna var väl representerat i rallyt, bland med flera sidovagnmaskiner från 1920-talet. Det här är Magnus Torssons modell 610 från 1927.

 

Efter första dagens rallyrunda skulle motorcyklarna ställas i en depå senast 19.00. De fick sedan inte röras/startas förrän andra dagens kallstartsprov. Här är raden med de allra äldsta motorcyklarna, de från tiden 1920 och tidigare.

 

Startnummer 3 sitter på det äldsta sidovagnsekipaget. Det är Heinz Kindler som styr och bredvid sitter Monika Henning, båda från Tyskland. Motorcykeln är en Triumph modell C från 1914.

Thomas Möhwald har lyckats med kallstartsprovet och kan nu rulla ut på andra dagens rallyrunda. Motorcykeln är en Schuttoff K500 från 1930 och passagerare är Karsta Möhwald.

 

Här har vi rallyts två äldsta motorcyklar. Nummer 1 är en Peugeot 2,25 PS från 1904 som kördes av Mathias Welle. Ett år yngre är startnummer 2, Achilles T29 som framfördes av Horst Klett. Båda ekipagen är hemmahörande i Tyskland.

 

Mads Baage från Danmark ser sammanbiten ut när han anländer till uppehållet i Habo. Mads har en Wanderer från 1911. Vid prisutdelningen fick Mads 1:a priset "Young driver - old motorcycle".

Cor Seesing från Nederländerna kärde rallyt med rejäla träskor. På bönpallen sitter Joke Seesinger. Motorcykeln är en Terrot HSSO från 1930.

 

Orenoverat och renoverat. Peter Billqvist och Manfred Scholl körde båda Husqvarna modell 145. Den till synes orenoverade maskinen som ägs av Peter är tillverkad 1916. Manfred som kommer från Tyskland körde en ett år yngre maskin.

 

Lunchuppehållet i Habo går mot sitt slut och deltagarna ger sig ut på sista etappen. Här är det Carl Söndergaard från Danmark som förbereder sig. Han sitter på en B.S.A. från 1927.

Flera motorcyklar av det schweiziska fabrikatet Motosacoche fanns med i rallyt. Här har Arno Pellanda från Schweiz fått upp farten på sin modell 309 från 1928.


Styrkeprovets pristagare

 

Till årets Styrkeprov hade arrangörsgruppen, med Hans Eriksson i spetsen, fått ihop ett imponerande prisbord. Sponsorerna hade bidragit med så många priser att arrangörerna kände sig tvungna att lotta ut ett antal priser redan under fredagens middag, det vill säga när rallyt hunnit ”halvvägs”.
Under lördagens avslutningsmiddag hölls den huvudsakliga prisutdelningen. I den äldsta klassen, Antik, blev Erling Carlsson segrare. Han hade kört rallyt med en Oldsmobile Curved Dash 1903. I nästa klass, Veteran, segrade Sten-Olov Hansson med Ford modell T Touring 1914. I den yngsta och största klassen, Vintage, var det Hans-Peter Nielsen från Danmark som segrade. Han körde rallyt med en Buick D45 Touring 1919.
Förutom dessa huvudpriser delade arrangörerna ut ett antal specialpriser. Felicia Olesen med Studebaker Big Six Touring 1920 blev bästa kvinnliga förare.  Ett annat pris var ”Uppmuntran till anmäld ung förare” och det tilldelades Lovisa Eriksson som rattade en Citroen 5 CV 1922. I Concours de Charme vann Sven-Åke Nilsson med Ford modell TT lastbil 1924. Man utdelade även ett Jumbopris och det blev Leif Juhlin som fick mottaga detta. Leif körde rallyt med en Ford modell T Centerdoor Sedan 1916. Slutligen utdelades ett pris för Thulin-bil. Det erövrades av Max Gottwald från Tyskland som körde en AGA typ A, 1921, AGA-bilen stod ju som förebild för den svenska Thulin-bilen. (2014-08-08)

Antik: Erling Carlsson, Oldsmobile Curved Dash 1903.

Veteran: Sven-Olov Hansson, Ford modell T Touring 1914. (Foto: Peo Flinck)

Vintage: Hans-Peter Nielsen, Buick D45 Touring 1919. (Foto: Peo Flinck)

 

Uppmuntran till anmäld ung förare: Lovisa Eriksson, Citroen 5 CV 1922. (Foto: Peo Flinck)

Bästa kvinnliga förare: Felicia Olesen, Studebaker Big Six Touring 1920.

 

Specialpris till Thulin (AGA) bil: Max Gottwald, AGA typ A 1921. (Foto: Peo Flinck)

 

Concours de Charme: Sven-Åke Nilsson, Ford modell TT Lastbil 1924.

Jumbopriset: Leif Juhlin, Ford modell T Centerdoor Sedan 1916. (Foto: Peo Flinck)


Fantastiskt Styrkeprov i Skåne

 

Förra veckoslutet genomfördes årets Styrkeprov, den här gången i västra Skåne med bas vid Örenäs Slott, vackert beläget mellan Helsingborg och Landskrona. Över 80 ekipage, bilar tillverkade mellan 1903-1925, kom till start och de flesta verkade klara båda dagarnas rallyrundar utan alltför stora problem.
Rallygruppen med medlemmar från Mässing & Nickel hade verkligen åstadkommit ett mycket lyckat koncept, det intrycket får man i alla fall när man pratar med rallyts deltagare. Så att förlägga rallyt till Skåne och Örenäs var verkligen framgångsrikt.
Både fredagens och lördagens rallyrundor var på drygt 10 mil. Fredagens rallyrunda gick till Höganäs där ett längre uppehåll gjordes vid Saluhallen. Där fick deltagarna svara på de första teorifrågarna varefter det blev dags för lunch. Dagen därpå ställdes färden inåt landet, mot Röstånga där det blev uppehåll för lunch och de avslutade teorifrågorna. Under dagen fick deltagarna färdas på delar av vägar som användes vid Sveriges Sommar GP 1933.
Det togs ett stort antal foton i samband med rallyt. Här nedan visas ett litet urval, tagna på några olika platser. Många fler bilder kommer att läggas upp under ”Evenemangsbilder”, men det kommer att ta tid då det är ett stort material att gå igenom. Dessutom finns det redan en ”kö” med väntetid på över 1 år, detta gäller huvudsakligen ”Originalafdelningen” som fortfarande har stor efterfrågan gällande nyuppläggningar.
Slutligen ett stort tack till alla som på något sätt gjorde rallyt till den stora succé som det blev!
(2014-08-07)

Enligt startlistan skulle Sven-Åke Nilsson köra en Ford modell T Touring 1914. Men han kom i stället med denna trevliga modell TT lastbil från 1924. Här är det dags för start i fredagens rallyrunda.

Knut Arne Windsand körde nog en av rallyts motorsvagaste bilar. Här lämnar han Örenäs med sin Brush modell D Runabout från 1910.

Knut Helmer Feldtstykket ställde upp med en Chevrolet Superior series K Touring 1925. Bilen verkade till stora delar vara orenoverad.

 

Vid ankomsten till Höganäs skulle deltagarna svara på ett antal teorifrågor vilket besättningarna i tre bilarna försöker göra. Bilen till vänster är Geir Fjerdumsmoens Cadillac modell 30 Touring från 1909. T-Fordarna som ägs av Roy Nytomt och Tom Gundersen är tidiga exemplar tillverkade 1909 och 1910. Bilarnas färgsättning, röd och grön, är helt korrekt för dessa år.

 

Lunchen i Höganäs är avklarad och nu väntar återfärd till Höganäs. Här är det Hans Petter och Jytte Nielsen som förbereder sig. Deras bil är en Buick D45 Touring 1919.

I Styrkeprovet deltog hela fem Citroen, bland annat två av den första modellen, typ A. Här är det Evald Henneberg som framför sin Coupé från 1921.

 

Vid ankomsten till saluhallsområdet i Höganäs delande funktionärerna ut ett frågeformulär. Här är det Max Gottwald som kommit från norra Tyskland med AGA typ A 1921 och Magnus Nilsson med Lancia Lambda 1925 som svänger in på området.

 

Ole Kristian Haugen körde en av rallyts yngsta bilar, denna Bugatti typ 23 Brescia från 1925. Här startar man från Örenäs.

Det italienska märket Ansaldo är ovanligt, speciellt på våra breddgrader. Egil Grönstads bil från 1922 har typbeteckningen 4C.

 

Familjen Hans och Christina Eriksson med barnen Lovisa och Alexander var engagerade i rallyts genomförande, bland annat med ekonomi och priser. Men de fick även möjlighet att köra rallyt med två av sina bilar. Här är det Hans som just har parkerat Ford modell T Touring 1913, samtidigt som Lovisa backar med Citroen 5 CV från 1922.

 

De två äldsta bilarna i Styrkeprovet var tillverkade 1903, här är det Martin och Tove Andersen som håller god fart med Cadillac modell A Tonneua. (Foto: Peo Flinck)

Märket Buick representerades av sex bilar, den äldsta var denna Roadster från 1912 som framfördes av Gunnar och Trine Samulsen. (Foto: Peo Flinck)

 

Här är det litet Opelmöte på Styrkeprovet. Hela fyra bilar av detta fabrikat med tillverkningsår 1910-12 deltog i Styrkeprovet. Bilen till vänster är Niels Madsens och Lone Bankes 8/20 PS från 1912 och bredvid den något större 10/24 PS från 1910, ägd av Sigurd Bölling.

 

Efter lunchuppehållet i Röstånga inleds nu sista etappen till målet vid Örenäs. Här är det Kim och Lisbeth Larsen som rullar iväg med sin Marmon Speedster från 1922.

Kjeld och Hanne Nielsen lämnar också Röstånga. Deras bil är en tämligen nyrenoverad Standard SLS från 1919.



 

                                      © 2014 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se