|
Dala-Demokraten skriver om T-Fordar i Vikarbyn
I gårdagens Dala-Demokraten presenterades en artikel med de mångåriga T-Fordägarna Gun-Marie och Peter Nilsson i Vikarbyn. De är ägare till inte mindre än sex stycken T-Fordar, av varierande årgångar, från 1911 till 1927. Artikeln gör en kort presentation av ägarna samt bilarna, där 11:an får störst uppmärksamhet. Bilderna i artikeln är tagna vid Caltexmacken i Stumsnäs, där fem av deras T-Fordar ställts upp i strålande sol för fotografering.
Den äldsta bilen är en 1911 års T-Ford Torpedo Runabout som Peter har haft i ett par år. Denna bil ägdes tidigare av Mats Ragnarsson i Hackås, medlem i Jemtlands Veteranbilklubb. Han har själv byggt ihop bilen av delar han samlat på sig både här i Sverige och i Amerika, ett arbete som påbörjades på 70-talet. Bilen får ses som Mats egen tolkning av en 1911 års modell, då vissa detaljer är gjorda efter eget huvud. 1981 var bilen färdig, och fick då bland annat vara med vid invigningen av Sannsundsbron i Östersund. En artikel med Mats och bilen finns med i JVBK:s medlemstidning Backspegeln, i sommarnumret 2008, som kan läsas på JVBK:s hemsida (pdf).
(2020-09-25)
|
Elbilar på Tekniska museet
Tekniska museet i Stockholm har under sommaren haft en utställning kallad Elfordon. Utställningen öppnade 1:a juli och visar ett par av museets elektriska fordon, samt några inlånade fordon. Det äldsta medverkande fordonet är museets Detroit Electric Modell 52 Brougham från 1915. Den har i flera år stått på Arvika fordonsmuseum, men är nu tillbaka i Stockholm. Denna bil köptes ny av Knut Wallenberg som hade den i några år. Senare har den ägts av både fotograf Herman Sylwander och skådespelaren Tora Teje. Utöver denna Detroit Electric har Tekniska museet ytterligare en gammal elbil, en Milburn Electric från 1919 som för närvarande visas upp på Autoseum i Simrishamn.
Jag kände inte till denna utställning förrän alldeles nyligen, varför notisen är lite försenad. Den som är intresserad av ett besök får därmed skynda sig. Utställningen är nämligen bara öppen i en vecka till, fram till den 31:a augusti.
(2020-08-24)
|
Mässing&Nickel-träff i Hälsingland
Eftersom Styrkeprovet inte blev av i år valde ett gäng Mässing&Nickel-medlemmar att samlas förra helgen för en utflykt i trakterna kring Dellensjöarna i norra Hälsingland. Med på resan var de fyra familjerna Edlund, Flank, Croner och Skogh, med totalt 19 personer fördelade på fem bilar. Tre T-Fordar samt Fiat och Bentley. Dessutom tillkom fyra lokala bilar från Hudiksvallstrakten i form av T-Ford, Erskine, Plymouth och Chevrolet. Två av ekipagen, David Croner i Bentley samt Stefan Edlund i T-Ford, körde dessutom på egna hjul till och från Hälsingland, en resa på totalt över 100 mil.
Under resan besöktes band annat Ol-Ers Hälsingegård i Delsbo, Movikens Masugn, Jonnys traktorsamling i Hög och Arnövikens fiskrökeri. På Ol-Ers gård i Delsbo anslöt Stefan Lönnman med sin Ferguson Grålle traktor ("Grålle-Grillen") och tillhörande kokvagn där han bjöd deltagarna på varmt kaffe och tårta.
Bland deltagarna kan man även se en positiv återväxt inom hobbyn. Ett av fordonen bestod av enbart ungdomar mellan 10-22 år, ett ekipage som imponerade stort, och yngsta person att veva igång en T-Ford under helgen var 10 år. Det meddelas även att fler ungdomsekipage väntas dyka upp i detta gäng de kommande åren vilket vi verkligen ser fram emot.
(2020-08-15)
|
Bentely 3 Litre 1924 med David Croner bakom ratten.
|
Göran Flanks Fiat 501 1925 under en paus i Hög.
|
Stefan Edlund rattar sin T-Ford Touring 1921.
|
Sebastian Skogh körde familjens T-Ford Touring 1923.
|
Erskine Sedan 1927, ett märke som tillverkades av Studebaker Corporation.
|
SVT dokumentär om prins Eugen
För någon vecka sedan visade SVT en dokumentär om prins Eugen, målarprinsen. Det är en repris från 2016, och den innehåller ett par inslag med prinsens bilar. I programmet visas ett par filmsekvenser med Eugen körandes en 1911 års T-Ford, på jakt efter ett lämpligt motiv att måla. Även den Oldsmobile Curved Dash som prinsen ägde syns på en stillbild. I programmet medverkar även prinsens 1911 års T-Ford, körandes genom samma slottsmiljö den en gång gick i som ny. Denna bil ägs sedan många år tillbaka av vår M&N-medlem Göran Persson. Programmet kan ses i ytterligare tre månader på SVT Play.
(2020-08-12)
|
Prinsen körde gärna själv och syns här bakom ratten, på väg genom allén på Waldemarsudde.
|
Göran Persson med sin T-Ford i samma slottspark över 100 år senare.
|
Förkrigsbilar på Tjolöholm
Under helgen vecka 29, den 18-19 juli ordnade Göteborgs Motorhistoriska Klubb en utställning med förkrigsfordon på Tjolöholms slott. Utställningen hölls i ett av magasinen, och fordonen stod uppställda med gott om utrymme emellan för att besökarna skulle kunna hålla avstånd från varandra.
Ett par fordon ställdes ut av några av våra medlemmar. Per-Åke Larsson deltog med sin Chevrolet 490, och Christofer Bengtsson Dahm visade upp sin Minerva. Utöver dessa visades även ett par motorcyklar som föll inom Mässing&Nickels 1931-gräns.
Den efterföljande helgen vecka 30 genomfördes ytterligare en utställning, nu med främst lite nyare fordon.
Foton från Anders Albihn.
(2020-08-02)
|
Chevrolet 490 från 1922, en bil som importerats från Storbritannien av nuvarande ägaren Per-Åke Larsson, och som flitigt används i veteranevenemang.
|
Denna Minerva Typ AH Berline 1927 har Sten Andersson tidigare jobbat med, och nu har Christofer tagit över för att slutföra renoveringen. På Tjolöholm var det nu premiärvisning av bilen.
|
En av utställningens två motorcyklar, en 1926 års hoj av det belgiska märket Saroléa.
|
Calthorpe från 1931 med 350 cc motor. Denna modell kom 1929 och blev känd som Ivory Calthorpe.
|
|