|
Mässing&Nickelmedlemmen Stig Fransson i Kungsör visar upp sina bilar
|
|
(2021-08-30)
|
I Roslagens Famn 2021 - Familjär Mässing & Nickelutflykt i Uppland
Bentley 3 Litre 1924, Sunbeam Alpine 1963, T-Ford Touring 1914, T-Ford Touring 1924 och Rolland-Pilain B25 1925.
Då Styrkeprovet skjutits upp ytterligare ett år på grund av pandemin körde familjerna Skogh, Flank, Edlund och Croner en favorit i repris från förra året: en familjär Mässing & Nickelutflykt, denna gång i Roslagen med utgångspunkt hos Skoghs i Sättraby. Det blev totalt 20 personer i alla åldrar som spenderade helgen 13-15 augusti tillsammans i Roslagen.
Tändningsproblem och T-Forduppstart
Samling skedde på fredag eftermiddag, men det var inte helt utan strapatser. David Croner skulle köra Belsize 1912 denna helg, men strax innan Enköping blev det stopp. Föräldrarna Croner fick komma till undsättning med Bentley 1924 och släpkärra, så att färden kunde fortsättas.
Efter middagen besöktes Pontus Skoghs verkstad, och familjens nyinköpta T-Fordar visades. Sent på kvällen satte de till och med fart på 1926:an som stått i nästan 20 år. Den gick så pass bra att Pontus övertalades att den nog skulle klara morgondagens långkörning utan problem. Även den nyinköpta 1916 väcktes till liv, efter över 50 års törnrosasömn! Hade det inte varit för ett bristfälligt framhjul hade denna också fått rulla under lördagen.
Långfärd i Roslagen
Värdshuset vid Österbybruks herrgård.
Efter lördagens frukost blev det service och däckbyte, och därefter var alla redo att ge sig av. Paret Edlund åkte Rolland-Pilain 1925, familjen Flank i en T-Ford 1914, delar av familjen Skogh i "nyvaken" T-Ford 1926, familjen Croner i Bentley 1924, och ungdomarna Skogh och Edlund körde "ungdomsbilen", en T-Ford 1924. Även A-Ford-legenden Bertil Björkman från Rimbo hade anslutit med sin A-Ford 1930.
Resan gick mot det första besöksmålet, Modelljärnvägens hus utanför Alunda. Efter detta uppskattade besök rullade färden vidare mot Österbybruk med lunch på Värdshuset och besök i Herrgårdens olika byggnader. Pontus hade återkommande problem med tändningen på sin Ford 1926, men efter lunchen hittades slutligen felet - en nitning på ett av de små blecken på en induktion hade släppt. Efter detta gick bilen bra!
Resan gick vidare till Gimo och ett besök hos Anders Wiman. Bertil Björkman tackade sedan för att han fått följa med på trippen och berättade att han av sin A-Ford. Resan tillbaka gick sedan på bitvis väldigt små smala vägar, här saknade David Belsizen då dessa vägar skulle passat den ypperligt, krypfart med en tung Bentley tar på armarna.
Ungdomarna tar över
Barnen och ungdomarna blir glädjande nog flera vid Mässing & Nickelträffarna. Denna gång var gruppen barn och ungdom i åldrarna 3-20 år dessutom i majoritet! En av bilarnas besättning bestod helt och hållet av ungdomar från familjerna Skogh och Edlund som körde T-Ford 1924, och nästa gång hoppas vi på flera unga förare.
Text: David Croner
Foto: Klara Byhlin Croner, Göran Flank, Stefan Edlund
(2021-08-27)
|
Alla deltagare samlade på rad. Från vänster, T-Ford Touring 1924, T-Ford Touring 1926, T-Ford Touring 1914, A-Ford Town Sedan 1930, Rolland-Pilain B25 1925 och Bentley 3 Litre 1924.
|
Pontus hade återkommande problem med tändningen under de första milen med sin nyväckta Ford Touring 1926, så några "fältoperationer" fick genomföras - men nog tusan skulle det gå!
|
Till vänster, Skoghs nyinköpta T-Ford 1916. Den har stått på museum i Arvika i många år och motorn verkar knappt varit startad efter renoveringen, det luktade varm färg på hela gårdsplanen. Till höger, Bertil Björkmans A-Ford 1930 som just denna dag passerat 17 000 körda mil sedan renoveringen 1979.
|
Hit men inte längre. Belsize 1912 körd av David Croner har gett upp utanför Enköping - troligen orsakat av havererad tändmagnet. Ersättningsbil i form av Bentley är dock på väg. Naturligtvis kom gliringarna om att David snart tangerar sin morfars ”rekord” att förbruka tre bilar på ett rally.
|
Flera tidiga Fordar till salu på Bilweb Auctions
Om en vecka startar budgivningen i Bilweb Auctions nästa auktion, den så kallade Sensommarauktionen. Bland objekten kan nämnas en hel samling Fordar stationerade i Olofström som nu går under klubban. Det rör sig om bilar från en 1906 års Ford modell N upp till 1931 års Ford modell A. Flera tidiga mässingsfordar ingår i samlingen, bland annat ett projekt med det ovanliga tillbehöret spetskylare.
Bland objekten hittas även en en annan T-Ford i Hörby samt en 350 cc Rex Acme motorcykel i Borås. Auktionen avslutas den 2:e september.
(2021-08-20)
|
Sparreholms bilmuseum visar Slaby & Beringer elbil från 1922
En nyhet för årets säsong på Sparreholms bilmuseum är en ovanlig tysk elbil från 1920-talet. Bilen är av fabrikat Slaby & Beringer och är tillverkad 1922 av företaget SB-Automobil GMBH i Berlin. Den drivs av en 24 volts elmotor, väger runt 180 kg och kan köra ca 6 mil på en laddning. Detta företag tillverkade dessa små en- eller tvåsitsiga elbilar åren 1919-1924 i totalt drygt 2000 exemplar. Av dessa finns inte många bevarade, men det finns faktiskt två stycken i Sverige. Dels den på Sparreholms bilmuseum, dels en som finns utställd på Johannamuseet i Skurup.
Bilen på museet i Sparreholm är i orenoverat originalskick och importerades som ny av firman AB Edwin Andrén & C:o i Göteborg som sålde dessa bilar under namnet Elektrobil här i Sverige. Den besiktades den 22:e augusti 1922 och två dagar senare registrerades bilen och fick nummer O2540. Registrerad ägare var AB Aug. Ingemarsson & C:o i Göteborg. Bilen brukades dock av göteborgsfotografen Axel Allen. Han använde den i några år men sedan hamnade den i slutet av 1920-talet på en gård utanför Lindome där den blev stående ända till år 2000, då den hittades och togs tillvara av Anders Magnusson. Den stod sedan utställd hos Bil- och Teknikhistoriska samlingarna i Köping i några år, och finns som sagt nu på Sparreholms bilmuseum.
(2021-08-13)
|
SF:s filminspelning i Göteborg söker skamfilad 1920-talare
Dodge Series 126 Touring 1926
I slutet av sommaren/hösten kommer SF spela in en ny film i Stockholm och Göteborg. Filmen utspelar sig 1932, och de har under året letat efter passande fordon till en sådan miljö, alltså perfekt för Mässing&Nickelfordon från 1920-talet. Flera fordon är redan ordnade, bland annat kommer en av våra nyare Mässing&Nickelmedlemmar att delta med en Dodge 1926. Men de letar fortfarande efter en passande bil i skamfilat men körbart skick till inspelningen i Göteborg. Det får gärna vara en rostig och bucklig bil, som i filmen ska agera svårstartad. Om du känner till någon passande bil, eller vill veta mer om inspelningen, kontakta Fredrik Kuuse på SF Studios (070-203 38 03, kuuseman[at]gmail.com).
(2021-08-08)
|
|