|
En omväxlande veterandag i Eskilstuna
I söndags, den 25:e augusti, hölls Eskilstuna veterandag på Ekeby flygfält. Grindarna öppnade klockan 07 och de som kom tidigt för att fynda på marknaden fick stå ut med en ordentlig regnskur på morgonkvisten. Regnet avtog och varefter dagen gick lättade molnen, och på eftermiddagen kom till och med solen fram.
En del speciellt utvalda fordon brukar få stå inne i flyghangaren. I år var majoriteten av dessa Mässing&Nickelbilar, och flera av dem ägs av M&N-medlemmar.
(2024-08-28)
|
Inne i flyghangaren var det tätt med mässingsfordon. Här står längst till vänster en Crossley 25/30 HP från 1920 med kaross tillverkad i närbelägna Katrineholm, hos Katrineholms Vagnfabrik. Bilen har renoverats av och ägs fortfarande av Mässing&Nickelmedlemmen Ulf Edlund som även är aktiv i AHK Eskilstuna som arrangerar veterandagen. I mitten står Mässing&Nickelmedlemmen Göran Flanks Buick Serie 60 från 1931, som han kört till Eskilstuna dagen innan. Till höger står Katrineholm-Stora Malms hembygdsförenings Peugeot Typ 116 från 1909, som de jobbat med att få körbar och inregistrerad. Nu är de ute och använder den så mycket de kan för att stolt visa upp denna oerhört trevliga vagn, som är som en tidsmaskin tillbaka till 1910-talet med sin oerhört eleganta kupé med slipat glas och taltratt fram till chauffören som fick sitta ute. Den här bilen ägdes av familjen von Wedel och användes på Stora Sundby slott på den tiden det begav sig. Dagen innan veterandagen, på lördagen, var hembygdsföreningen ut med bilen till Stora Sundby och visade upp den, och bjöd slottets nuvarande ägare Mauritz Klingspor på en åktur. Det var över 90 år sedan den slutade användas på slottet, som för övrigt ägdes av familjen Klingspor redan på den tiden furstinnan von Wedel bodde där (de var släkt genom Carl von Platen). En av personerna som medverkade på veterandagen var Mässing&Nickelmedlemmen Jan Österberg som har varit med och gjort iordning bilen. Ett annat framsteg som gjorts är att bilens riktiga chassinummer klargjorts. Numret i de gamla registerpappren, 10596, är för högt för att passa i tillverkningsserien för Typ 116. Det visar sig dock att det på insidan av huven finns ett stämplat nummer, vilket är 10526 (en siffra skillnad). Detta är det rätta numret och med hjälp av detta gick det att få fram leveranshandlingar från arkivet i Frankrike. Där kan man se att bilen levererades ny 29:e december 1909. Det finns dock fortfarande lite kvar att göra. Till exempel att smörja in bilens läderklädsel. Ännu saknas också vissa delar för att göra bilen helt komplett. Bland annat ett Peugeot-emblem till kylaren och en chassiskylt till brandskottet, mässingsbaklyktor och kronor/ornament att fästa på framlyktorna, samt hjul som mer liknar originalen. Dessutom mottagees alla tips kring var originalmotorn kan finnas. Bilen har ända sedan chauffören tröttnade på originalmotorn på 1920-talet haft en Chevrolet-motor.
|
Stefan Edlund anlände under morgonens regnväder i sin T-Ford 1914 som han kört från Sköldinge. Notera 2:an på kylarlocket, en referens till bilens registreringsnummer TWO. Även denna bil hade varit på hemvändarresa dagen innan, precis som Peugeoten. Stefan var med bilen till Bysala på hembygdsdag. Den här bilen ägdes av Werner Ahlqvist som ny år 1914 och var byns första bil. Nu fick släktingar till första ägaren åka en sväng i bilen.
|
En annan Mässing&Nickelmedlem som besökte flygfältet var Lennart West. Han körde sin A-Ford Tudor 1930 från Tullinge till Eskilstuna, en tripp på 11 mil. Han fick även återse en av sina tidigare bilar. Det var Lennart som sålde Buick 1931:an till Göran Flank för några år sedan. Då gick den inte så bra, bland annat på grund av kylningen. Men Göran har jobbat en del med att få den att gå bättre och tog sig nu ändra från Stockholm på egna hjul.
|
På marknadsdelen stod denna Rex 1930. Ägare var Göran Larsson från Skogstorp.
|
Mässing&Nickelmedlemmen Magnus Wiberg från Stora Sundby kom med sin T-Ford 1919.
|
Familjen Croner (även de Mässing&Nickelmedlemmar) anlände under förmiddagen med två av sina bilar, som också fick plats inne i flyghangaren. Till vänster Belsize 10/12 HP 1912 och till höger Star Modell C 1923.
|
Denna Nash Standard Six Modell 323 från 1928 fick också plats i hangaren. Den ägs av Gunnar Hedin från Strängnäs. Detta var den billigaste Nash-modellen vid denna tid och den har en sidventilssexa på 45 hästkrafter.
|
Vid hemresa var vädret tillräckligt bra för att ta ned suffletten. Stefan har jobbat en del med bilen sedan införskaffandet 2022. Motorn är renoverad och bilen har fått en ny motorhuv eftersom den tidigare var helt slut. Den har dock inte hunnit lackas än.
|
Även T-Forddelar fanns att köpa på marknaden. Här är det Robban Gustafsson som är säljare med diverse grejer till varierande pris. En ruta till 1926-27 hade prislapp på 6000 kr. Ett chassi till T-Ford 1926 fanns också till salu för 85 000 kr. Den svarta bilen i bakgrunden är en av Robbans många fordon, en roddad T-Ford baserad på en 1927:a. Den är ombyggd i Kalifornien på 50-talet och har Fords lilla flathead V8 på 60 hästar under huven. Robban har även flera andra T-Fordar, och mängder av hot rods.
|
Bilder från Styrkeprovet i Lindesnes
Styrkeprovet kördes i år i sydligaste Norge den 1-4 augusti. Detta är ett årligt evenemang för fordon av årsmodell upp till 1925. I år var även T-Fordar av alla årgångar välkomna. Värdskapet för evenemanget roterar mellan de Skandinaviska länderna, Sverige, Norge och Danmark. Och i år var det Norges och NVK:s tur att arrangera Styrkeprovet, eller Styrkeprøven som norrmännen kallar det. Nästa år blir det Sveriges tur och då kommer det gå i Sörmland.
Deltagarantalet i år var 69 stycken, från fyra olika länder. Däribland fanns deltagare från både Tyskland och Australien. Från Sverige kom ett 10-tal ekipage. Bilderna här är inskickade av två av de svenska deltagarna. Det tackar vi på redaktionen för.
Första dagen var ankomstdageun under torsdag den 1:e augusti. Utgångspunkten för evenemanget var Lindesnes Havhotell i Spangereid. Fredagen var första rallydagen, och kosan ställdes först söderut mot Lindesnes fyr. Detta är Norges sydligaste punkt på fastlandet. Därifrån gick sedan färden till Lyngdal. Det innebar en stigning upp till 210 meter över havet på slingriga och branta vägar. Detta blev alltså ett verkligt styrkeprov för de gamla bilarna och av de 69 deltagarna var det 4 som inte kom i mål på egna hjul denna dag. Det är ingen dålig statistik med tanke på påfrestningarna. Lunchen intogs på Lucky Strike bowlingcenter följt av ett besök på Jan Arvid Lindlands museum. Dagen bjöd på fint väder och nöjda deltagare. Efter återkomst till hotellet blev det middag och mingel bland bilarna.
Andra rallydagen (lördag) gick färden först till Sjølingstad Uldvarefabrik och sedan till industri- och kulturbyn Mandal. Där parkerades bilarna vid Ballastbrygga för åskådare att se, och deltagarna hade möjlighet att besöka de fyra olika museer som erbjuds. Vid ankomst till Mandal kom även de första regndropparna. Därifrån var det sedan dags att ta sig tillbaka till havshotellet igen.
Norges Automobil-Forbund (NAF) har också 100-årsjubileum i år vilket uppmärksammades på Styrkeprovet. De deltog i rallyt med en T-Ford från 1924, plus följebil. Dessutom fick alla deltagare en gåva från jubilaren, boken "Norges beste omveier".
Som helhet var evenemanget mycket lyckat. Vägarna var bedårande vackra med riktigt tuffa stigningar och backar. Inga stora haverier. Och trevligt sällskap. Väl mött till nästa år i Mälardalen!
(2024-08-12)
|
Utsikt över parkeringen vid Lindesnes fyr. Det var stor variation på bilarna, många olika bilmärken var representerade. I deltagarlistan räknas till 34 olika fabrikat på bilarna. Och för ovanlighetens skull var även två motorcyklar med, båda Harley-Davidson. Foto: Göran Flank.
|
Första rallysträckan gick till Lindesnes fyr. Förutom att ligga på den sydligaste punkten på Norges fastland är detta även Norges äldsta fyrplats, grundad 1656. Platsen markerar även inträdet till Skagerrak från Nordsjön. Foto: Göran Flank.
|
Foto från fyrens topp. Den nuvarande byggnaden är en gjutjärnsfyr från 1915 med 16 meters höjd (50 m.ö.h.). Här är det Jan-Ove Nord och Ivar Flank som tittar på utsikten. Jan-Ove från Karlstad körde Citroën Typ C 1923. Foto: Göran Flank.
|
Denna T-Ford från 1923 med trådekerfälgar kördes av Lars Christian Haneborg. Bredvid står Göran Flanks T-Ford från 1919. Bilden tagen vid Lindesnes fyr. Foto: Göran Flank.
|
Detta är en återkommande deltagre på Styrkeproven, en luftkyld Franklin körd av norskan Trude Stray Bjerkeseth. Bakom skymtar Jeffery. Bilden tagen vid Lindesnes fyr. Foto: Göran Flank.
|
Här står en mycket ovanlig bil, en brittisk Phoenix från 1910. Detta var ett fabrikat som tillverkades i London 1903-1926, och denna bil har funnits i Norge i flera decennier. Den har en 2-cylindrig tvärställd motor och kedjedrift. Den kördes i Styrkeprovet av Petter Hoberg. I bakgrunden ses den tyske deltagaren Max Gottwalds AGA Typ A 1921. Bilden är tagen vid Sjølingstad Uldvarefabrik. Foto: Göran Flank.
|
Några av de yngre deltagarna. Till vänster Göran Flanks son Ivar med startveven i högsta hugg. Bilen är Görans T-Ford Runabout 1919. Till höger ses Anders Kråbøls Chevrolet 490 Touring 1920. Bilarna är alltså samtida konkurrenter på lågprismarknaden. Killen vid Chevroletens startvev är Anders son Kristian. Bilden är tagen vid rallyts utgångspunkt, vid Lindesnes Havhotell i Spangereid. Foto: Göran Flank.
|
Jeffery var en bil som byggdes 1914-1917. Den hade tidigare sålts under namnet Rambler upp till 1913, och 1917 såldes firman till Nash. Bilen som deltog i rallyt är en Jeffery Four från 1916 som kördes av Tor Breen. Det är en Modell 462 med 7-Passenger Touring-kaross. Foto: Göran Flank.
|
Detta är en Fiat 510S 1922 som kördes av Trond Thorbjørnsen. Modellen 510 var en storebror till en lite vanligare och mindre 501. 510 hade i grundutförande en sexcylindrig motor på 46 hk, medan den lite sportigare 510S hade 53 hk, spetskylare och V-formad ruta. Foto: Göran Flank.
|
Dessa extra varningsskyltar hade satts ut av arrangörerna i de värsta backarna. De flesta körde på halvfart både upp och ned. Inga större haverier noterades, men ett par bilar fick bryta. Till exempel fick Bugatti magnetproblem och Brush låsning i växellådan. Foto: Göran Flank.
|
Ett pärlband av veteranbilar rullar fram längs de norska vägarna. Bilen närmst är en ovanlig amerikansk bil av fabrikat H.C.S. Detta var ett kortlivat märke som tillverkades 1920-1924 i Indianapolis och som grundats av Harry C. Stutz. Just denna bil är en H.C.S. Serie IV från 1923. Foto: Göran Flank.
|
Åke Lindell kikar under huven på sin B.S.A. Tourer från 1912. Modellen kallades 13.9 hp och den har en 4-cylindrig Knight-motor med slidventiler. Foto: Göran Flank.
|
En rad fina ekipage på den krävande norska landsvägen. Närmst ses en grön Opel 10/24 PS Doppelpaeton från 1910 som ägs av Sigurd Bølling. Foto: Leif Axbom.
|
Flera av de svenska deltagarna. Bland annat familjerna Flank, Svane och Lundström. Alla körde T-Ford av olika årgångar mellan 1913 och 1919. Foto: Göran Flank.
|
Fullsatt i restaurangen på Lindesnes Havhotell. Närmst ses flera av de yngre deltagarna, tillsammans med en av huvudmännen bakom arrangemanget, Trygve Krogsaeter. Foto: Göran Flank.
|
Uppställning vid Lindesnes Havhotell efter ankomsten på torsdagskvällen. Närmst ses en sportig Peugeot Typ 145 från 1914. Den deltog även i förra årets Styrkeprov i Danmark, med dåvarande ägaren Lasse Aas bakom ratten. I år var det dock bilens nye ägare Sjur Dagestad som deltog med den. Foto: Leif Axbom.
|
Classic Motor Nr 9 2024.
Classic Motor skriver om läget för Tidaholmarna
Utsikterna för den samling fordon tillverkade vid Tidaholms Bruk som tidigare varit utställda vid Tidaholms museum är oviss sedan ett tag tillbaka. Stadens kulturnämnd tog ett beslut om att slå ihop Tidaholms museum och Barnens hus. Flera bilentusiaster protesterade och fick till ett möte med kommunledningen, men de blev sedan överkörda av de nya planerna. Det hela blev ett kostsamt projekt som höll museet stängt i 2 år och drog över budget rejält. Det är nu mycket trångt i lokalerna. Förutom museet och Barnens hus har även stadens turistbyrå flyttat in i samma lokaler. Hallen där fordonen tidigare stått har övertagits av Barnens hus, och bilarna har förpassats till ett ouppvärmt magasin. Detta funkar på sommaren, men är väldigt synd under vinterhalvåret. Bilarna ägs dock inte av museet utan av Tidaholms hembygdsförening som försöker få till en bättre lösning. Ett litet hopp finns om att hembygdsföreningen kanske kan flytta bilarna till Madängsholms herrgård istället för att ha dem hos museet. Det är dock en dyr lokal. Hembygdsföreningen skulle behöva ytterligare ekonomiska resurser för att klara detta men kommunen är inte intresserad av att stödja. Hela cirkusen har fått många bilentusiaster i Tidaholm att tappa förtroendet för Tidaholms museum. Fordonstillverkningen vid Tidaholms Bruk är starkt förknippat med stadens industrihistoria och det kan tyckas märkligt att museet och kommunen inte visar ett större intresse att visa upp denna fantastiska samling fordon.
Delar av stoffet till ovanstående text är hämtad från en Tidaholmsbo, och resten från senaste numret av Classic Motor som belyser problemet genom en artikel om fordonen. Artikeln innehåller en del bilder och information om hembygdsföreningens lastbilar och brandbilar, och presenterar även föreningens senaste projekt, att rekonstruera en tippbil från 1923.
(2024-08-11)
|
Hälsning från Styrkeprovet i Lindesnes
Den gångna helgen kördes årets Styrkeprov, som är ett skandinaviskt evenemang anpassat för de allra äldsta fordonen. Denna gång var det NVK:s tur att anordna och evenemanget hölls i sydligaste Norge, i Lindesnes, där Skagerack möter Nordsjön. En av de svenska deltagarna och tillika Mässing&Nickelmedlemmen Leif Axbom har skickat en hälsning. Leif med familj kör själv T-Ford 1923, och har delat med sig av denna stämningsfulla kvällsbild:
Här en bild från lördagskvällen. Det var då, under avslutningsbanketten, som regnet kom.
Det var som vanligt tre mysiga dagar. I Norge är det många backar upp och ner. Mycket broms- och växelbandsjusteringar för oss T-Fordspiloter!
Tack för detta bidrag Leif, och förhoppningsvis kan vi få lite mer bilder och berättelser att publicera framöver.
(2024-08-08)
|
Foto: Leif Axbom.
|
Jan Österberg, Conny Gustavsson, Kerstin Falk och Peugeoten utanför garaget vid hembygdsgården på Djulö. Foto: Klara Gustafson/Sveriges Radio.
P4 Sörmland gör inslag om Peugeot 1909 på Djulö
Arbetsgruppen som jobbat med den Peugeot från 1909 som står på hembygdsgården i Djulö har under den senaste tiden gjort flera framsteg. Den gamla bilen är nu efter runt ett och ett halvt års arbete igång och har för ett par månader sedan inregistrerats hos Transportstyrelsen för första gången sedan 1964, då den avregistrerades efter några års bruk av Katrineholms Barnens Dagsförening. Deras arbete med bilen har nu också uppmärksammats av lokalradion. P4 Sörmland har gjort ett reportage med intervju av två av eldsjälarna, Jan Österberg och Conny Gustavsson, och ordföranden i hembygdsföreningen, Kerstin Falk. Tidigare samma dag hade också den hittills längsta provturen genomförts, en lyckad utflykt på runt 2 mil. Bilen ägs av Katrineholm-Stora Malms hembygdsförening och det nya registreringsnumret den fått blev YML43M, men de gamla D255-plåtarna passar mycket bättre.
Just nu pågår även den årliga Katrineholmsveckan. På söndagen brukar det vara kortege med entusiastfordon och utställning vid Djulö. Under detta års bilkortege nu i söndags den 4:e augusti fick Peugeoten äran att åka längst fram, framförd av Conny Gustavsson.
Inslaget med P4 kan lyssnas på via följande länk: sverigesradio.se.
(2024-08-07)
|
|