Autohistorica med Mässing &
Nickelartiklar
Lagom
till julhelgen fick AHK-medlemmarna årets fjärde
Autohistorica, men numrerad som 1/12. Den
36-sidiga tidskriften ägnas helt åt de äldsta
bilarna, dvs. de som ligger inom Mässing &
Nickels område.
Den
första artikeln handlar om de första bilarna och
följs av artiklar om Gustaf Erikson och Vabis.
Rallyna Sneglefarten och Styrkeprovet har fått
stort utrymme med många färgbilder. Två artiklar
handlar om tidiga bilar i Arvika. Vidare finns
det artiklar om de amerikanska märkena E.M.F.
och Daniels. Tidningens sista artikel handlar om
karavan med Cadillac V16-bilar.
De
flesta av artiklarna har skrivits av medlemmar i
Mässing & Nickel, och en hel del bildmaterial
kommer även från dessa.
Redaktör Peter Haventon är värd ett stort
tack att det gick att få fram ett sådant här
nummer. Dessutom producerades det på relativt
kort tid. I tidskriftens inledning nämner Peter
att det kommer mer material om riktigt gamla
bilar i kommande nummer av Autohistorica.
(2011-12-31)
|
|
Knäckta (h)julnötter
”Hjulnötterna” på Originalafdelningen,
dvs. de nyupplagda bilderna med bilar där märke ”saknas”, har rönt en hel del
intresse. I skrivande stund verkar det som att vi har rätt märke till cirka tio
av dessa bilder, dessutom finns det några e-brev i inkorgen att gå igenom.
De som
verkar ha varit flitigast och ägnat mest tid åt detta är Leif Holmberg i
Kungsgården och Anders Svenfelt i finländska Kronoby. Ett stort tack riktas till
båda två! Leif har även kontaktat
Surrey Vintage Vehicle Society, och förhoppningsvis kan de hjälpa till med
identifiering av ytterligare bilder.
De nu
identifierade bilderna har flyttats till märkessidorna för Brasier, Buick,
Chandler, Cole, Fiat, Mathis, Minerva, Oldsmobile och Reo. Dessa nås från
Originalafdelningen, klicka på respektive
märke och leta på de identifierade bilderna. Förutom dessa säkra identifieringar
har förslag kommit in för flera av de andra bilderna, men eftersom viss
osäkerhet finns får dessa bilder tills vidare ligga kvar bland
Oidentifierade. Texterna under dessa bilder
har emellertid kompletterats.
(2011-12-30)
(H)julnötter på Originalafdelningen
Originalafdelningen är platsen där
vi samlar bilder från förr och det är den ”avdelningen” på webbplatsen som
genererar flest förfrågningar till webmastern. Bilderna är dels uppdelade på
märken, men även efter länsbokstäver och kategorier, som till exempel taxibilar
och lastbilar. Sedan har vi en grupp bilder som ligger i ”Oidentifierade”
och det är bilder som vi inte har kunnat lägga i rätt märke. Men under året som
gått har en hel del bilder identifierats och därefter flyttats. Det är både
medlemmar i Mässing & Nickel och andra besökare till hemsidan, som har hjälpt
till med denna identifiering.
Lagom till jul har det fyllts på med en rätt stor mängd oidentifierade
bilder. En del av dessa kommer nog ganska snart att identifieras, för det finns
en stor samlad kunskap bland webbplatsens besökare. Men det finns nog en risk
att andra bilder kommer att ligga ganska länge som oidentifierade.
Under de nyupplagda bilderna finns en text som börjar med Oidentifierad
december 2011, följt av en eller två bokstäver. Den som kan lämna upplysningar
eller förslag tar kontakt med webmastern via
e-post.
(2011-12-22)
Classic Motor skriver om Packard med
Svensk historia
Årets
sista nummer (12-2011) av
Classic Motor innehåller en fyrsidig artikel
om en Packard 633 från 1929 med lång svensk
historia. Men sedan en tid tillbaka finns den i
Norge där den ägs av Packard-renoveraren John
Wallentin.
Packarden köptes ny av Johansfors Glasbruk i
Broakulla och bilen hade då en Limousinekaross.
I början av 1940-talet byggdes bilen om till
brandbil och pickup och man kapade då karossen.
Bilen har idag ett härligt patinerat skick och
John kommer att försöka behålla bilen i det.
skicket, trots att han är känd för flera fina
Packardrenoveringar
Artikeln har skrivits av Ivar Engerud och han
står även för bilderna som är tagna vintertid.
(2011-12-16)
|
|
Ökande medlemsantal i Mässing & Nickel
Antalet medlemmar i Mässing & Nickel ökar stadigt. I snitt kan vi välkomna ett
par nya medlemmar varje månad och det framgår även av nyhetsbreven.
Gruppen har nu 130 medlemmar och dessa äger enligt fordonsförteckningen
320 bilar och motorcyklar 1899-1931. Men det finns nog ett ”mörkertal” då
fordonsuppgifterna inte är helt korrekta för alla medlemmar. Så kontrollera
gärna listan som skickades som bilaga till nyhetsbrevet i november. Ändringar
görs till Gunnar Geijer. De små bilderna här nedan visar bilar som ägs av
personer som nyligen blivit medlemmar i gruppen. Större bilder finns under
Fordonsbilder.
(2011-12-09)
Rapport från Sköldinge
En
munter skara Mässing & Nickelpersoner besökte
söndag 27 november Stefan Edlund och hans familj
i Sköldinge när de bjöd in likasinnade i samband
med provstart och provkörning av det färdiga
chassiet av den Cole Aero Eight 1922 som Stefan
restaurerar.
Cole är
ett amerikanskt bilmärke tillverkad i
Indianapolis åren 1909-1925. Bilmärket brukar
betecknas som "sammansatt" då standarddetaljer
från flera underleverantörer användes. Cole
satsade helt på V8-motorer redan 1915 och den
kraftfulla motorn (tillverkad i samma fabriker
som Cadillacs V8-motorer från samma tid) i
Stefans bil gör det lätt att få spinn på hjulen
både på grus och asfaltvägarna kring Sköldinge
prästgård.
Besökarna bjöds på ärtsoppa och en uppskattad
visning av garage med trevligt innehåll. Dagen
avslutades med ett besök på Volvos
restaureringsfabrik i Flen där Stefan arbetar.
Stort tack till Stefan och hans familj för en
trevlig dag i Sköldinge.
Text &
Foto: GF
(2011-12-04/06/07)
|
|
|
|
Efterlysning:
Rudge-Whitworth hjul "double lock"
Johan Larsson vill att vi lägger upp en efterlysning om
Rudge-Whitworth hjul av "double lock" typ. Så
här skriver Johan:
"Låsringen sitter fast i hjulnavet och har två grunda
uttag som verktyget skall passa i. Det
automatiska låset är en fjäderbelastad hake som
låser i spår inne i låsringen. Det
manuella låset är ett bleck med ett stift i
änden som går in och spärrar i låsspåren. Jag
saknar ett reservhjul, den manuella spärren till
alla hjul och verktyget. Finns det någon i
Sverige som har dessa hjul på sin bil?"
Den som kan tipsa om hjul och verktyg kan ta kontakt
med Johan via
e-post. Frågan är föranledd av den
Scania-Vabis typ I personbil som Johans far Stig
köpte på auktion tidigare år. Denna bil som
kommer från Jan Westas i Äppelbo har sådana
Rudge-Whitworth hjul. Johan berättar vidare att
man har startat upp bilen och provkört lite.
Därefter har man demonterat kopplingen eftersom
den var felmonterad.
(2011-12-02)
Rudge-Whitworth hjul
på
Scania-Vabis typ I.
|
|
|
|