Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter december 2020
 

 


Norsk De Dion-Bouton Typ CI 1910 renoveras i Skåne


Åke Lindell har nyligen fått in ett nytt projekt i verkstaden. Det handlar om en 1910 års De Dion-Bouton som kommer från Norge. Bilens tidigaste historia är inte känd, men den ska ha använts i första världskriget vid Maginotlinjen. Efter kriget kom den till Stavanger, och hamnade senare i Hauge i Dalane, Sokndal. 1927 var den i alla fall registrerad på Ivar Frøiland från Hauge i Dalane. Den var registrerad som varubil och hade nummer L-2118. Bilen blev kvar hos Frøiland, men demonterades med tiden. 1976 donerades motorn från bilen till Norsk Teknisk Museum av Ivar Frøilands söner, men för 15-20 år sedan rensades museets fordonssamling och en del objekt lämnades tillbaka till givarna eller såldes. Bland annat denna motor.

Bilen har chassinummer 100, och intressant nog kom även en annan liknande De Dion-Bouton till Norge, som hamnade i Østerdal. Chassinumret på denna bil skiljer bara några nummer från Lindells chassi, så dessa får nog betraktas som "systerbilar". Østerdalsbilen finns återgiven på fotografier, så dessa skulle potentiellt kunna användas som inspiration vid återuppbyggnaden av bilen.

I december 1908 introducerade De Dion-Bouton en fyrcylindrig modell kallad BT. Den hade en 4084 cc motor och en fyrväxlad växellåda. Modellen kallades även 25 CV efter de franska skattehästkrafterna och var företagets näst starkaste modell. De Dion-Bouton använde i regel nya beteckningar på sina modeller för varje år, och 1910 ersattes BT av modell CI, som hade samma motor men nu ett större chassi. Den hade blivit både bredare och längre. Modell CI tillverkades under 1910, och året därpå efterträddes den av modell CU, fortfarande med samma motor men ännu lite längre chassi. Den norska bilen troddes först vara en modell BT från 1909, men i dagsläget lutar det mer åt att det är en modell CI från 1910.

(2020-12-25)


Provmontering av motor i Austro-Daimler 35 HP 1918


Från Bälinge kommer en uppdatering om den Austro-Daimler som håller på att byggas upp av familjen Larsson. Nyligen provmonterades den renoverade motorn i chassit, och näst på tur är att färdigställa chassit och starta upp motorn. Eftersom någon växellåda inte lyckats hittas så lånades för ett par år sedan en från England att använda som förlaga. Utifrån denna gjordes en gjutmodell och sedan gjöts ett nytt aluminiumhus. Framöver ska även drevsatsen och växelförarna tillverkas. Karossen är i princip färdig för slutlack. Totalt sett är bilen nu uppbyggd av delar från både Sverige, Österrike, England, Schweiz och Belgien, samt lite nytillverkat.

Detta projekt började egentligen med en Austro-Daimler 95 HP "Prinz Heinrich" motor som dök upp på en bondauktion på 90-talet. Denna motor konstruerades av Ferdinand Porsche 1910 för att användas i tävlingsbruk, och efter att ha vunnit en 1-2-3 seger vid tävlingen Prinz-Heinrich-Fahrt startade även serieproduktion. Ett chassi kom till Sverige i slutet av första färldskriget, och det är alltså motor och växellåda från denna som finns i Bälinge. Tanken var att hitta ett chassi att använda denna unika motor i, och till detta införskaffades ett 35 HP chassi, men när även en originalmotor dök upp så ändrades planerna. Prinz Heinrich-motorn fick vänta, och står ännu i sitt renoverade skick utan chassi.

Lite fler bilder på projektet kan ses under Projektbilder.

(2020-12-18)



 

                                      © 2021 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se