|
Julhälsningar
Flera av våra medlemmar har skickat julhälsningar via både epost och Facebook-gruppen Mässing & Nickel. Vi på redaktionen vidarebefordrar dessa hälsningar och skickar en egen, i form av detta kort från Svenska Automobilkompaniets julskyltning från julen 1913.
God Jul och Gott Nytt År!
(2023-12-23)
|
Från artikel i Ny Tidning för Idrott, publicerad 15 januari 1914.
|
2023 London-Brighton Veteran Car Run
För en månad sedan hölls det årliga rallyt mellan London och Brighton. I år är det 127:e gången i ordningen och som vanligt har vi fått inskickade bilder av en besökande Mässing&Nickelmedlem. Själva rallyt London-Brighton kördes 5:e november, som vanligt första söndagen i november. Dagen innan på lördagen var det som tidigare år utställning St James's International Concourse med ett hundratal av deltagarna uppställda vid St James's Palace.
Vad gäller deltagande svenskar är det bekanta ekipage som dyker upp. Familjen Arrgård fortsätter traditionen att delta med sin Pope-Toledo, och Autoseum deltog med två ekipage de har till låns från Tekniska museet. Dels sin fyrhjuliga De Dion-Bouton 1901, dels tricycle av samma fabrikat från 1899. Tyvärr tog sig inte alla i mål denna gång. Pope-Toledo var lika pålitlig som vanligt, men Tekniska museets De Dion 1901 var tvungen att bryta efter ett ventilhaveri. Bilen står nu med en trasig ventil, men en ersättare är beställd och så snart den är på plats förväntar Autoseums Vänner att bilen ska vara redo att köras med igen.
Det finns alltid något att uppmärksamma lite extra, vilket arrangörerna bakom Veteran Car Run brukar ta fasta på. I år firades bilarna från filmen Genevieve eftersom filmen firar 70 år. Den handlar om en fiktiv version av London-Brighton-loppet och har två karaktäristiska bilar som körs av huvudrollerna, en Darracq och en Spyker. Båda dessa bilar var på plats och deltog i rallyt i år, med samma startnummer de hade i filmen, 14 och 27. Den här filmen hade även stort genomslag här i Sverige, under namnet På vift med Genevieve. Ett av våra första veteranbilslopp som kördes året efter, 1954, kallades faktiskt Genevieve-loppet. Alla de deltagande bilarna hade smeknamn och en av dem kallades så klart Genevieve, en Dodge körd av Gunnar Philipson.
(2023-12-09)
|
Autoseums Vänner lämnar Hyde Park i De Dion-Bouton Typ G 1901. I besättningen ingick förare Rune Henriksson och bredvid sitter passagerare Björn Stensson. Med ryggen till sitter Carin Kajsa Björkman.
|
Tekniska museets bil är i gott sällskap under rallyt. Det deltar alltid ett antal encylindriga De Dion-Boutons. Här är ytterligare en från 1901, precis likadan som den svenska. Denna körs av Helen Jackson och Oscar Phillips.
|
Hit men inte längre. Autoseums De Dion-Bouton har tyvärr fått motorhaveri och fick bryta loppet. Björn Stensson ses till höger i bild. Foto: Autoseum.
|
Bättre gick det för Autoseums tricycle. Här har den kommit i mål i Brighton och står längs Madeira Drive. Även detta är en De Dion-Bouton, från 1899.
|
Arrgårds har anlänt till målet ytterligare en gång och Pope-Toledo 1904 står och vilar sig. Förare var Andreas Arrgård, med Carl-Olof som passagerare.
|
Nyligen dök det upp ett par fotografier från Lerbäcks hembygdsförening, från när Pope-Toledon hittades på Gottfridssons gård i Munkerud. Fyndskicket avviker en del från dagens utseende. Mannen vid ratten heter Valfrid Karlsson. Foto: Lerbäcks hembygdsförening.
|
Denna Darracq 1901 ägs av Paul Hoskins, men är också känd för oss i Sverige. Den här bilen ägdes nämligen av Melcher Ekströmer från Fågelfors. Han deltog i ett antal veteranbilsrallyn med bilen, från 1970-talet ända in på 2000-talet. På 70-talet var den dock mörkare blå till färgen, med röda skärmar.
|
Under concoursen på lördagen kunde man beskåda ett antal av de anmälda bilarna uppställda längs Marlborough Road vid St James's Palace. Här ses två Peugeot, närmst en grön 5 HP 1904 körd av David Little. Den röda bilen bakom tillhör familjen Whittemore och är en 7 HP 1904.
|
Den här Darracq från 1902 har spenderat största delen av sitt liv i Amerika, undanstoppad i olika samlingar. Framför allt spenderade den många år i Harrahs samling och sedan hos Mr. Brunick. Förra året köptes den dock av Dean Baker i Kanada som gjort den körbar och deltog för första gången i rallyt.
|
Här ses de båda bilarna från filmen Genevieve vid starten i London. Till vänster Spyker 1905 och till höger Darracq 1904. Båda bilarna ägs av Louwman-museet i Nederländerna.
|
Här är självaste Genevieve, som gav namn åt filmen. Den kördes av karaktären Alan McKim, och i verkligheten ägdes den av Norman Reeves och hade egentligen smeknamnet Annie. Bilen är en Darracq Type O 10/12 HP 1904.
|
Den här bilen kördes av filmens antagonist Ambrose Claverhouse. I verkligheten ägdes den av taxiföraren Frank Reece. Bilen är en Spyker 12/16 HP 1905. Den har nyligen målats om i samma färger den hade under filminspelningen.
|
Här lämnar Robert Hadfield London med sin ovanliga lilla brittiska bil. Det är en encylindrig Pick från 1901, tillverkad i Linconlshire av J.H. Pick åren 1900-1904.
|
Denna bil har inte många hört talas om. Det är en Deckert 1902, från en Paris-baserad tillverkare grundad av Henri Deckert. Bilen var anmäld av Barbara Dedman.
|
Förutom Darracq och Spyker, syntes ett antal statistbilar i Genevieve-filmen. Flertalet av dem är fortfarande återkommande deltagare i Veteran Car Run. Till exempel denna tvåcylindriga Panhard-Levassor från 1899 deltog i bakgrunden i filmen vid flera tillfällen. I år kördes den av Allan Gibbins.
|
Den här Star 7 HP 1904 är en av Veteran Car Runs riktiga veteraner. Den har tillsammans med sin ägarfamilj Newens deltagit över 50 gånger. Alla bilar som klarat denna bedrift blir belönade med VCR Gold Medal. Det borde inte vara många år kvar nu innan Arrgårds Pope-Toledo har förtjänat denna medalj.
|
De tre äldsta bilarna i årets rally var alla Peugeot. Här har startnummer tre, en Peugeot Typ 9 från 1896, precis anlänt till Brighton. Bilen är nyrenoverad och var anmäld av Charlie Brooks och körd av John Brooks.
|
Det deltog flera Cadillac Modell A i loppet. Den här bilen ägs av Cadillacexperten Pete Wood som också varit delaktig i Mässing&Nickels Facebook-grupp och hjälpt till med kunskap om våra många importerade encylindriga Cadillacdroskor.
|
Ytterligare en ovanlig bil som tagit sig till Brighton. Wilson-Pilcher var en kortlivad biltillverkare i London 1901-1904, grundat av Walter Gordon Wilson. Den här bilen kördes av Ross Brawn och är en 4-cylindrig modell från 1904.
|
Denna Mercedes-Simplex 1903 var en av de starkaste vagnarna med sina 60 hästkrafter. Bilen kördes av Tim Scott.
|
Här en härligt patinerad Flint 1903 på Madeira Drive i Brighton. Bilen kördes av Martyn Hudson.
|
Autohistorica skriver om den okända bilen Mendelssohn
I senaste numret av Autohistorica publicerades en artikel om ett i det närmsta bortglömt franskt bilfabrikat vid namn Mendelssohn. Namnet för annars tankarna till klassisk musik, vilket faktiskt inte är helt orimligt i det här fallet. Mannen bakom bilfabriken var nämligen släkt med kompositören Mendelssohn. Bilenfabrikatet Mendelssohn startade förmodligen som en licenstillverkad Passy-Thellier runt 1905, och 1907 startades ett projekt där dessa bilar skulle användas som droskbilar i flera europeiska städer, däribland Stockholm. Åtta bilar hann leveveras till kungliga huvudstaden innan projektet gick i graven. Mig veterligen har det inte skrivits om dessa bilar tidigare, och det har inte funnits några kända bilder. Men den senaste tiden har det dykt upp ett par nya bilder från stadsmuseet där vi äntligen har kunnat se hur dessa bilar såg ut. Här på Mässing&Nickel har det faktiskt också figurerat en Mendelssohn, men det var på den nu vilande sidan för oidentifierade fordon på Originalafdelningen. Där fanns ett par bilder på en Enköpingsdroska som tack vare de nya bilderna nu också kunnat identifieras som en Mendelssohn. Tack Torbjörn Litsfeldt och Leif Holmberg som engagerat sig i dessa bilder. Artikeln finns som sagt i Autohistorica 5/23 för den intresserade, och en snarlik version finns även i senaste numret av GMHK:s Ventilen. Artikeln är för övrigt författad av undertecknad.
(2023-12-03)
|
En av två nyfunna Stockholmsbilder med Mendelssohndroskor. Detta är den bästa bilden, och den enda framifrån, vilket ger oss en uppfattning om bilens utseende. Just bilen på bilden är en av fyra Mendelssohnbilar i den första skaran, som registrerades i Stockholm i juni 1907. Ytterligare fyra bilar registrerades senare under året, alltså totalt åtta bilar som hamnade i Stockholms drosktrafik. Om det såldes ytterligare någon bil direkt till annan köpare i Sverige är inte känt. Bilen på bilden är fotograferad utanför Messiaskapellet vid Idungatan 4 och vi kan se tydligt både registreringsnumret A332 och drosknumret 188. Foto: Stockholm stadsmuseum.
|
Denna bild har tidigare legat under kategorin oidentifierat på Originalafdelningen här på M&N. Nu har den dock identifierats som en Mendelssohn. Detta är en före detta stockholmsdroska som 1911 hamnade i Enköping, och bilden är ett utsnitt ur ett vykort från Folkets Park i Enköping.
|
Detta är samma bil, här parkerad på Kungsgatan i Enköping, men här har den moderniserats med en delvis ny kaross. Bilen ägdes av John Wallinder som drev åkeri tillsammans med sin bror Ivar. Av skylten på taket att döma användes den till att frakta stadshotellets gäster. Foto: Bozze Lundgren.
|
Classic Motor skriver om tidig bil i Jokkmokk
Classic Motor har för ett par dagar sedan publicerat en inskickad bildförfrågan kring en mycket tidig bilbild från Norrland. Artikel kan hittas via denna länk till deras hemsida. Bilden är från Jokkmokk och känns bekant för oss i Mässing&Nickel. Den här bilden finns nämligen hos en av våra medlemmar, Claes Rocklin i Boden, och finns presenterad på vår Originalafdelning. Se under Northern. Vår medlem Göran Flank har bidragit med ett expertsvar till tidningen, som förklarar att det rör sig om en amerikansk Northern från cirka 1904 som såldes i Sverige av Södertälje Verkstäder under namnet Norden. Det är alltid positivt när registreringsnummer är synliga på gamla bilder. I det här fallet väcker det dock några frågor, eftersom nummer B5 inte tillhörde någon bil utan en motorcykel ägd av Hjalmar Cederström i Södertälje. Om vi kan få något svar på detta mysterium får framtiden avgöra.
(2023-12-02)
|
Bilden är från Jokkmokk och finns även hos Jokkmokkbaserade museet Ájtte. Fotografiet är taget utanför gästgiveriet i Jokkmokk och i bakgrunden ses banken och järnhandeln. Omständigheterna kring varför bilen är i Jokkmokk eller vilka personerna är saknas dock. Foto: Ludvig Wästfelt (Wästfelts Foto, Jokkmokk).
|
I liggaren med Stockholms läns bilregister hos stadsarkivet kan vi läsa att igenkänningsmärke B5 registrerades 5:e juli 1907, men mystiskt nog tillhörde det en motorcykel. De två efterföljande numren, B6 och B7, var dock automobiler. Båda två registrerade på just Södertälje Verkstäder och dessutom registrerade samma dag, 5:e juli. Hur detta egentligen hänger ihop med numret på bilden är tyvärr höljt i dunkel.
|
|
|