Nyheter februari 2011
 

classicmotor.se uppmärksammar tidig Porsche hybrid

 

På Classic Motors nätsida ligger just nu en artikel om en mycket tidig hybridbil. Det är en Lohner-Porsche med elmotorer i framnaven och en Daimler bensinmotor som driver generatorn som laddar batterierna. Hela artikeln kan läsas via ett klick få följande länk. Där finns också ett sevärt videoklipp med inslag från bland annat bilens renovering. För artikeln står tidningens skribent Robert Gustavsson.

(2011-02-28)


Svenska A-Fordarna firar 40-års jubileum på Gotland

 

Föreningen Svenska A-Fordarna bildades redan 1971 och kan i år alltså fira 40-års jubileum. Firandet kommer att ske genom en så kallad ”Grästräff” på Gotland 17-19 juni. Det är medlemmar på Gotland, med Erik Hargeby i spetsen, som vill visa fastlänningarna hur mycket vackert och intressant det finns att beskåda på denna vår största. På fredagen kommer man att köra en liten runda med nedslag på ett par ställen. Under lördagen körs ett rally där man tävlar om Karin Thunbergs vandringspris. På kvällen planeras 40-års middag och dagen därpå är det dags för ytterligare en utflykt. Sista anmälningsdag är 15 mars, den kompletta inbjudan med anmälningsplanket kan laddas ner HÄR i pdf-format. (2011-02-25)

 

17-19 juni firar Svenska A-Fordarna sitt 40-års jubileum med en "Grästräff" på Gotland.


Föreningen Änglagårdsbilen är ny medlem i M & N

 

Medlemsantalet i Mässing & Nickel ökar för varje månad som går. Nyligen blev Föreningen Änglagårdsbilen medlem. Denna förening förvaltar den så kallade ”Änglagårdsbilen”, en Mathis Baby x 65 Torpedo 1911. Större delen av de 100 år som gått har bilen funnits vid gården Lönnarp som i Colin Nutleys filmer var själva Änglagård.

I mitten av 1990-talet fick Winsarps Kulturhistoriska Förening (namn-byte till Föreningen Änglagårdsbilen 2001) bilen av arvsfonden. Under ett par års tid genomfördes en fullständig renovering av bilen och i slutet av 1998 var bilen klar. Sedan dess har bilen visats upp årligen i samband med olika evenemang.

Nu när bilen fyller 100 år hoppas vi att den finns med bland deltagarna i Styrkeprovet i augusti. Föreningen har en informativ hemsida där man kan läsa mycket mer om denna Mathis, som för övrigt ska vara världens äldsta körbara av detta fabrikat. (2011-02-23)

Föreningen Änglagårdsbilen brukar visa upp sin 100-åriga Mathis vid olika evenemang. Bilden är från Gärdesloppet 2000.


Dags att anmäla sig till Prins Bertil Memorial – Gärdesloppet

 

Sista anmälningsdag närmar sig för flera av sommarens evenemang. För Prins Bertil Memorial – Gärdesloppet som brukar locka en hel del av Mässing & Nickels medlemmar i framförallt Stockholmsområdet är sista anmälningsdag 15 mars, visserligen brukar man acceptera efter-anmälningar. Allt information om årets evenemang som äger rum den 29 maj finns på www.gardeloppet.com. Det mesta verkar vara sig likt från föregående år, det blir bland annat Motorhistorisk frukost och färd, Concours De Charme och kappkörning. Men det finns nyheter, bland annat kommer Motorhistoriska Riksförbundet MHRF att gå in som medarrangör. Det innebär att MHRF och MHRF-försäkringens personal deltar under dagen. Det kommer att finnas möjlighet att diskutera de historiska fordonens situation idag och i framtiden, eller ställa frågor om MHRF-försäkringen för historiska fordon. (2011-02-21)


Kappkörningstävlingens äldsta klass brukar domineras av Bugattibilar, så här såg det ut i depån förra året.


 

Svenskt register för Chevrolet 490 startas


Mässing- och Nickelmedlemmen Per-Åke Larsson i Kungsbacka har nyligen tagit initiativet till ett svensk register för Chevrolet 490, dvs. Chevrolets storsäljare under åren 1916-1922. Hittills har han identifierat 15 bilar tillverkade mellan 1917-1922. Av dessa är 5 stycken registrerade, men bara 2 stycken är körklara. I följande pdf-fil kan man se vilka 15 bilar som just nu finns med i registret. Några av bilarna är fina, kompletta objekt, för andra återstår ett mindre eller större renoverings- eller restaureringsarbete.

Om du känner till någon annan Chevrolet 490, eller har namn på någon som i sin tur kan känna till någon, är Per-Åke tacksam om du tar kontakt med honom via email eller telefon 070-972 84 84. För att registret ska bli riktigt intressant tror Per-Åke att det ska innehålla en del faktauppgifter. I följande pdf-fil visas de uppgifter som Per-Åke skulle vilja få in i registret. Här en blankett (pdf-fil) som kan användas för de som vill anmäla sin Chevrolet 490 till registret.

Per-Åke tycker också att vore kul att att få reda på om det i Sverige finns några exemplar av de andra tidiga Chevroletmodellerna; Classic Six 1912-1913, Light Six 1914-1915, Serie H 1914-1916 (Royal Mail, Baby Grand, Amesbury Special), Serierna F, FA och FB 1917-1922 eller Serie D (V8) 1917-1919. Per-Åke har inte hört talas om någon, men tycker att det vore intressant att veta med tanke på att Chevrolet firar sitt 100-årsjubileum i år.

Själv har Per-Åke ägt en Chevrolet 490 1922 sedan juni 2006. Vid inköpet var bilen körklar och komplett. Men en hel del reparationer har sedan utförts, bland annat har lädret i konkopplingen bytts ut. En rejäl motorrenovering har också utförts efter det att ett vevstakslager skurit. Per-Åke har en webbplats, www.minabilar.wordpress.com, där han skrivit om bilen, lagt in bilder på den, berättat om reparationerna osv. I Per-Åkes ägo har bilen rullat cirka 500 mil. Bilden här nedan visar bilen när Per-Åke deltog i Styrkeprovet 2008. (2011-02-13/20)

 


 

Många norrmän är anmälda till årets Styrkeprov i Arvika

 

Intresset för att deltaga i årets Styrkeprov i Arvika är mycket stort! Inbjudan till rallyt gjordes officiell kring årsskiftet och nu omkring en och en halv månad senare har redan 48 anmälningar kommit in. Rallygeneralen Kent G:son Ekberg vid Arvika Fordonsmuseum rapporter att många av dessa anmälningar kommer från Norge. I nuläget saknas anmälningar från en del förväntade svenska ekipage. Så de som vill vara med på detta evenemang uppmanas att anmäla sig så fort som möjligt, vänta alltså inte till sista anmälningsdag som annars är 1 april. Det finns ju en maxgräns för hur många ekipage som kan hanteras, det är ju reserverat 30 + 40 dubbelrum på två hotell.

Den kompletta inbjudan och anmälningsblankett kan laddas ner HÄR som pdf-fil. (2011-02-17)

 

Ett av hotellen som kommer att användas under Styrkeprovet heter Comfort Hotell Bristol. Just nu är det byggarbetsplats, men var lugna, det kommer att stå färdigt till sommaren.

Här på torget av Arvika kommer starten att gå i Augusti. Tur att Styrkeprovet inte ska gå idag, brrr säger rallygeneralen Kent G:son Ekberg.

Entusiast i Luxemburg söker Opel Doktorwagen

 

Jean-Marc Bach från Luxemburg skriver att han är en galen Opel-samlare. Nu söker han en Opel Doktorwagen 1909, eller åtminstone delar till en sådan bil. Opel 4/8 PS, eller Doktorwagen som den populärt kallas, introducerades 1909 och hade de en 4-cylindrig motor på drygt liter. Dessa små Opel bilar blev fabrikens storsäljare fram till första världskriget. Den som kan hjälpa Jean-Marc kan kontakta han via email eller telefon 00352 621 154 11. (2011-02-15)


Information om tidig bilism i Södermanland efterlyses

 

I höst kommer Andreas Uddling att leda en kurs för medlemmar i den lokala hembygdsföreningen i Fogdön utanför Strängnäs. Ämnet är bilismens barndom och för detta efterlyses bakgrundsmaterial som berättelser, kunnande, bilder från Södermanland – ju äldre dess bättre. Resultatet kommer att publiceras i en årsskrift. De som kan hjälpa Andreas kan kontakta han via email eller telefon 0152-20113.

(2011-02-14)

Bilder som visar tidiga D-registrerade

bilar, som denna Sperber, söks nu av

Andreas Uddling inför ett hembygdsprojekt.


 

Classic Motor skriver om massiv Oldsmobile

 

Classic Motor och deras skribent Robert Gustavsson uppmärksammar just nu på sin hemsida att en Oldsmobile Limited 1908 kommer att auktioneras ut den 12 mars. Hela notisen nås via denna länk.  Mer bilder och historik om denna bil finns på RM Auctions. Det gäller alltså en prototyp från 1908 för Oldsmobiles gigantiska Limited-modell. Den modellen som serietillverkades 1910-12 utmärks för sina enorma 42-tums hjul och dubbla fotsteg på varje sida. För den som vill se bilder på fler Limited rekommenderas dessa på Conceptcarz.

Classic Motor har för övrigt nyligen gjort en kraftig ”renovering” av sin hemsida www.classicmotor.se Tidningen finns nu också på Facebook. Ni som är medlemmar där kan söka på ”Classic Motor”, så kan ni hålla er ännu mera uppdaterade om vad som varit och som komma skall.

(2011-02-12)


 

Artiklar om 1910-tals motorcyklar

 

De nu aktuella numren av Classic Motor (2/2011) och Nostalgia (3/2011) innehåller båda artiklar om 1910-tals motorcyklar. Artikeln i Classic Motor handlar om två Husqvarna 145 Moto-Reve från 1916 respektive 1917. Hojen från 1916 som ägs av Peter Billquist ser helt orenoverad ut, men har gåtts igenom mekaniskt för att klara der drygt 50 mil långa rallyt Skåne Rundt.  Exemplaret från 1917 ägs av Mats Munklide och av hojens skick att döma kan man tro att den nyss lämnat Husqvarnafabriken. I Nostalgia presenteras Gösta Ekesons Wanderer 3 PS 1909, med vilken han lyckades genomföra Skåne Rundt i somras. (2011-02-07)

 


 

Information om Thulin och Tidaholm sökes

 

Andreas Uddling i Strängnäs förknippas främst med märket Renault, de senaste åren har han ju till exempel skrivit flera Renaultartiklar som publicerats i Classic Motor. Men han har även bidragit med en del Renaultbilder till ”Originalavdelningen”, men även till exempel en bild som visar en stor Adler med kaross från Stockholms Hofslageri AB. Men även intresset för svensk biltillverkning är stort, så här skriver Andreas:

”Jag har fått tokspel och snöat in på svensk bilhistoria! Ämnet för dagen omfattar T-bilar, dvs Thulin och Tidaholm. Jag tror att M&N kan bidraga med glada tillrop och kanske tips/idéer. Vad jag för närvarande ägnar tid är text och bildmaterial kring ovan nämnda tillverkare. Ett och annat har jag ju redan men jag uppskattar om folk kollar i alla sina tänkbara gömmor (minnet-arkiv-album etc) i ämnet.

En viktig tjänst för mig vore tillgång till så kallade. "Bilkalendrar". I nuläget fokuserar jag på M- L- A- B- O-län. Kalendrar från 1925, 1927-30, men gärna äldre. Finns dylika att låna/hyra/köpa vore jag tacksam för kontakter. Bilder från anno dazumal är högeligen intressant.

Tidaholm har ju redan tillgänglig litteratur utgiven, min ambition är att i skriven form bredda faktabasen om Thulin i samverkan med Landskrona museum/Haldex och inte minst allmänheten. Särskilt varmt om forskarhjärtat ligger bröderna Weiertz och deras insats hos Thulinverken med att konstruera dess sist tillverkade egna bilmodell.

Jag hoppas på benäget bistånd där så är möjligt. med vänlig hälsning Andreas Uddling, Rosenborg Vansö, 64592 Strängnäs, 0152-20113”. De som kan hjälpa Andreas kan ta kontakt till honom direkt, förslagsvis via email eller telefon.

Några artiklar inom dessa områden har under åren publicerats i Autohistorica. I ett av de första numren, 2/3 1958, fanns en artikel om Thulin. I Autohistorica 3/83 beskrev Peter Haventon med hjälp av ingenjör Per Weiertz Thulin typ B. I Autohistorica 4/91 återkom Peter med en artikel om Tidaholm. Motorhistoriska Sällskapet och dess medlemstidning Motorhistoriskt Magasin har behandlat dessa märken i nummer 2/94, 4/09 och 5/09. Thulin och Tidaholm är förstås också beskrivna i böckerna Svenska Bilbyggare och Svenska Bilar. När det gäller Tidaholm finns det en skrift som heter Tidaholms Bruks historia, utgiven 1983. Bengt Carléns bok Tidaholm-en svensk bilhistoria utkom för cirka 5 år sedan. Någon bok om Thulins biltillverkning verkar inte finnas, men det kanske kan bli ändring på detta nu. Vi önskar Andreas Uddling lycka till med sitt projekt. (2011-02-05)

 


Tysk klubb för Brennabor ska till Nostalgia Festival

 

En klubb i Berlin för det tyska märket Brennabor planerar att komma till evenemanget Nostalgia Festival i Ronneby den 1-3 juli. Till Förlags AB & Sjöberg har man uttryckt intresse att få träffa ”Brennaborvänner” i Sverige för ett utbyte.

Sådana är nog lätt räknade, men i Mässing & Nickel har vi ju Ingemar Olsson i Karlstad som äger en 1913 års L4 6/18 PS. En täckt Brennabor från 1930 fanns åtminstone tidigare i Bureåtrakten, i norra Sverige. Gert-Ove Johansson, en av männen bakom MC Collection i Sollentuna, äger sedan länge en renoverad Brennabor 37 353 cc från 1904.

Kan det finnas fler fordon av detta fabrikat i Sverige? Ta i så fall kontakt med webmaster eller Hans Söderström fabas, telefon 0708 17 84 00.

För den som är vill veta mer om märket kan besöka följande hemsida.

(2011-02-03)


Gert-Ove Johanssons Brennabor från 1904.

   

                                      © 2011 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se