|
Flera artiklar om M &
N-fordon i Nostalgia
Nostalgia
bjuder i det nu aktuella numret, 3-2014, på
flera artiklar om fordon som är tillverkade inom
Mässing 6 Nickels 1931-gräns. Det handlar dels
om motorcykeln Excelsior där Bengt Aronsson
berättar om Malte Boströms tusenkubikare från
1919, som stod färdig efter en renoveringstid på
35 år. Det är en maskin med svensk historia,
från 1924 hade den registreringsnummer C2.
En annan artikel handlar om bilmärket Delage och
närmare bestämt om ett exemplar från 1928. Det
är en DR70 med Weymann-kaross, en bil som
nuvarande ägaren Magnus Hellman har importerat
från Storbritannien. Det är Per Stern som
skrivit artikeln som illustreras med Christer
Ljungaeus foton.
Samma män uppmärksammar även traktorn Midwest
Utilitor från 1920. Det är en så kallad ”go-behind-tractor”
och det aktuella exemplaret ägs av Olle
Arvidsson i Jämtland.
(2014-02-28)
|
|
Inbjudan till
Windmillrallyt
Nyligen släpptes inbjudan till
Windmill Rally, årets stora internationella
för riktigt tidiga motorcyklar. Visserligen är
motorcyklar till och med årsmodell 1940
tillåtna, men i det här evenemanget uppskattas
motorcyklar av mycket tidig årgång.
Det hela äger rum den 1-3 augusti, och
kolliderar därför delvis med Styrkeprovet i
Skåne. Huskvarna Folkets park kommer att vara
basen för evenemanget. Det blir två kördagar i
södra Vätterbyggden, den totala körsträckan blir
20-25 mil. Rallyt körs huvudsakligen som en
lagtävling mellan nationer, klubb- och
märkeslag. Men man välkomnar även individuellt
startande.
Tävlingsmomenten kommer att omfatta
tillförlitlighet och tidskörningar under vissa
sträckor. Det kommer även att utföras ett
kallstartsprov. Men huvudsyftet med evenemanget
är att umgås med likasinnade och att ha
trevligt.
Inbjudan i pdf-format kan laddas ner
HÄR.
(2014-02-23)
|
|
Nu finns Styrkeprovet
på Facebook
Många använder sig av
Facebook för att hålla kontakt med vänner
och så vidare. Nu har det även skapets en
Facebook-grupp får vårt rally Styrkeprovet, som
arrangeras i Skåne i månadsskiftet juli-augusti.
Det Christina Forsberg i arrangörsgruppen som
har tagit initiativet till denna sida,
”Styrkeprovet Skåne 2014”. De som vill diskutera
evenemanget kan gå med i gruppen genom att
klicka på ”Gå med i grupp”. Detta innebär inte
automatiskt att man blir anmäld till rallyt,
utan detta sker enligt instruktioner på
webbplatsen
www.styrkeprovet.se.
I dagsläget har det kommit in närmare 40
anmälningar och Olle Bergqvist uppdaterar
anmälnings- och bildsidorna löpande.
(2014-02-16)
|
|
Djup läsning om
Rambler i Classic Motor
Rambler var en av de riktigt stora
biltillverkarna i början av 1900-talet,
märkesnamnet användes framtill 1914 då man
övergick till Jeffery istället. Långt senare, i
slutet av 1950-talet, togs namnet Rambler åter i
bruk.
Om den första perioden, fram till cirka 1915,
går det att läsa om i det aktuella numret
(2-2014) av
Classic Motor. Det är en 3-sidors artikel
som författats av Charles Alvarsson. Han har
gått på djupet och kan berätta många detaljer om
Ramblers historia. Så de som varit med länge
inom hobbyn kan nog också få lära sig något
nytt. I ett kommande nummer kommer en
fortsättning då man ska berätta om märket Nash.
(2014-02-07)
|
|
Nu pågår anmälan till
Styrkeprovet
För
ett par veckor sedan inleddes anmälan till årets
Styrkeprov och i dagsläget finns redan ett
20-tal anmälningar. Detta rally, öppet för
fordon tillverkade före 1926, körs i år i
Nordvästra Skåne med medlemmar i Mässing &
Nickel som arrangörer.
Start och målplats är Örenäs slott i Glumslöv
mellan Helsingborg och Landskrona. Rallyt körs
ena dagen i den vackra Kullabygden mot Höganäs,
på slingrande vägar längs med Skälderviken, och
tillbaka till Örenäs. Andra dagen går färden
inåt landet mot Söderåsens backar för att
avsluta återigen vid Örenäs Slott.
Deltagarna anländer under torsdagen den 31 juli.
Fordonen ställs upp på anvisade platser vid
slottet. På fredag och lördag eftermiddag, efter
rallyrundorna finns fordonen uppställda vid
slottet. Deltagarna bor på slottets hotell. Det
finns goda parkeringsutrymmen för dragfordon och
besökande.
Rally kommittén hoppas på 75 - 80 fordon. Vid
fler anmälda än 80 kan det bli nödvändigt att
välja bort fordon. Därför förbehåller man sig
rätten att välja bort fordon till förmån för de
äldsta och mer ovanliga fordonen. Så ett tips
till de som äger flera körklara fordon är att
välja det äldsta och/eller ovanligaste fordonet.
Sista anmälningsdag är 25 april och då ska även
deltagaravgiften vara betald. Mer om
Styrkeprovet finns att läsa i den officiella
inbjudan som kan laddas ner
HÄR (pdf-format).
Styrkeprovet har fått en egen webbplats
www.styrkeprovet.se som innehåller
information om Styrkeprovet i allmänhet och
speciellt om årets evenemang. Webbplatsen
uppdateras löpande och anmälda ekipage redovisas
fortlöpande, så ta gärna en titt då och då.
(2014-02-02)
|
|
|