Kent Ekberg,
medlem i M&N (Mässing och Nickel), är en av
eldsjälarna bakom
Arvika Fordonsmuseum. Förutom det och ett
intressant fordonsinnehav är han också mannen
bakom boken
När bilen kom till Värmland. Så här
skriver Kent om sitt senaste förvärv:
I min bok “När bilen kom till Värmland” tog jag med bilen med
registreringsnumret S1053, en Dürkopp från
ungefär 1913, som fortfarande fanns kvar i
livet. Jag visste egentligen inget om den,
förutom att den fanns i närheten av Ronneby i
Blekinge. Jag visste heller inte hur den såg ut,
men gick så att säga på hörsägen om att den ändå
fanns kvar. Av en märklig, helt slumpartad
händelse fick jag erbjudande om att köpa bilen
sommaren 2014.
Bilen, eller rättare sagt resterna, fraktades
hem till min gode vän och M&N-medlemmen Tore
Svensson i Kil som åtog sig att så långt som
möjligt restaurera den. ”Du får två år på dig,
Sen skall nyckeln sitta i tändningslåset”
skojade jag till det, medveten om att Dürkopp av
den här årsmodellen varken har startnyckel eller
tändningslås!
Emellertid har Tore fått till det, med hjälp av
bl.a. Ingemar Olsson, som knackade till en ny
vagnskorg. I skrivande stund (februari 2016)
återstår tillverkning av nya bakskärmar,
bensintank och fotsteg med sparkplåtar. Nya
sufflettbågar är under tillverkning. Motorn är
hopsatt, men har hittills motstått alla
startförsök, det enda som har hänt är att den
skjuter salut i avgasröret.
Här kommer lite historia om bilen. Symaskins-
och trampcykel-tillverkaren Dürkopp i Bielefeld
tillverkade bilar med början 1898 efter förebild
av Panhard & Levassor. Biltillverkningen pågick
fram till 1928. Företaget finns kvar än idag,
sammanslaget med Adler, som också byggde bilar.
Min Dürkopp köptes begagnad från Tyskland till
Långserud i Värmland i april 1921. Detta var
säkerligen ännu en av alla som kom in efter
första världskriget och hade köpts för låga
priser. Det skall ha kommit järnvägslaster med
både personbilar och lastvagnar till Sverige på
det sättet. Dürkoppen fick som sagt
registreringsnummer S1053 och gick i trafik med
samma ägare under hela 1920-talet. Därefter
ställdes den av och skrotades. Resterna bärgades
i slutet av 1960-talet på gården där den hade
stått ända sedan den skrotats.
Just den här modellen av Dürkopp kallas KD och
har en fyrcylindrig motor på två liter. Det
finns en utmärkt bild av hur en sådan såg ut som
ny på Mässing & Nickels hemsida,
originalavdelningen, sök på Dürkopp. Den här är
mycket typisk för perioden med mässingkylare och
dito strålkastare. Sidobelysningen är elektrisk,
till skillnad mot huvudbelysningen som har
gasljus. Därför har vi satt årsmodellen till
1913, just när gaslysena började ersättas av
elbelysning. Det är också viktigt att påpeka att
det här inte var någon lyxbil, utan snarare en
bruksbil för den tiden. (2016-02-05)