Nyheter januari 2011
 

Bilar som rullat i G-län efterlyses för bokprojekt

 

Thomas Lissing som är verksam som frilansjournalist, fotograf och författare arbetar nu med en bok om bilismens barndom i Kronobergs (G) län. Boken kommer framförallt att handla om den riktigt tidiga perioden, från förra sekelskiftet och ett par decennier framåt.

Thomas tycker att det vore intressant om man kunde spåra upp bilar som fortfarande existerar och som tidigare rullat i G-län. Har du ett sådant fordon, eller känner till ett, får du gärna ta kontakt med Thomas.

För övrigt letar Thomas fakta på alla möjliga håll för att hitta fotografier och information. Har du fotografier från cirka 1900-1930 med motorfordon eller annat som har anknytning till bilismen så är Thomas mycket intresserad av att få låna dem. Likaså om du sitter på berättelser om den första bilen i byn, var tankställena fanns eller känner till ett bortglömt gammalt vägmärke i trakten.

Mer information om detta finns på Thomas hemsida www.thomaslissing.se Där finns också kontaktuppgifter till Thomas.

Thomas har kikat på bilder i ”Originalafdelningen” och kunde konstatera att det inte fanns ett enda G-registrerat fordon. Detta har han nu åtgärdat genom att skicka in en utmärkt bild på G306, en Puch Typ VIII Alpenwagen. Avdelningen för Puch-bilder fick på samma gång sin första bild!

Vi tackar för detta bidrag och önskar lycka till med bokprojektet, förhoppningsvis håller han oss underrättade när den färdiga boken finns att köpa. (2011-01-31)


Thomas Lissing arbetar med en bok som ska handla om bilismens barndom i Kronobergs (G) län och efterlyser därför information och bilder med fordonsanknytning från det länet.

Den här bilden som Thomas bidragit med till "Originalafdelningen" visar Växjö-arkitekten Paul Boberg i sin nyligen inköpta Puch Typ VIII Alpenwagen med registreringsnummer G306.


Mer om mässing- och nickelfordon i NMV

 

Även årets första nummer (01-2011) av Norsk Motorveteran innehåller en hel del artiklar om fordon från mässing- och nickelepokerna. 6 sidor ägnas åt en jämförelse mellan tre amerikanska storsäljare kring 1920, det vill säga Ford T, Chevrolet 490 och Dodge. Dodgen från 1921 har relativt nyligen köpts av artikelförfattaren Gunnar Högenhaug, medan Michael Falch och Öistein Getz har ägt sina bilar, Ford T och Chevrolet 490, sedan 1955 respektive 1959!

Gunnar som i varje nummer har en ”teknisk hörna” berättar i detta nummer vilka föreberedelser man bör göra på sin Ford A inför en långfärd. Redaktör Tor Ivar Volla uppmärksammar på 2 sidor att det är 125 år sedan det första ”Bensinbil-patentet” utfärdades. Kjetil Langsaeter och Tor Ivar Volla beskriver på 3 sidor vad som hände 1911 på biltävlingsfronten i USA, efter att Indy 500 körts. Motorcykel-skribenten Hallgeir Muren skriver på 4 sidor om en Indian racer från 1920 som ägaren Kurt Dale byggt upp till en pärla. Tidningen uppmärksammar också att Rallye Monte Carlo fyller 100 år i år. Glädjande nog fokuserar Tor Ivar Volla där på rallyts tidigare år.

Nästa nummer utkommer i mitten av februari. (2011-01-30)


6 sidor i Norsk Motorveteran 01-2001 ägnas åt en jämförelse mellan de tre amerikanska storsäljarna kring 1920: Ford T, Chevrolet 490 och Dodge.


Renovering av Stephens Salient Six modell 86 1920

 

Renoveringen av Claes Rocklins Stephens fortskrider och han har nu skickat lite text och bilder som beskriver var som hänt sedan i höst. Så här skriver Claes:

”Intressant att det dök upp ett foto på en Stephens i bildarkivet (Originalafdelningen). Om det dyker upp fler bilder skulle jag gärna ta del av dessa. Bilen är ju så okänd och det är ibland svårt att veta hur vissa detaljer ska se ut.

Har varit till snickeriet och fått en del nytt trä tillverkat till min alldeles egen Stephens. Inte en rät vinkel någonstans och de fick göra det mesta för hand. Trästommen kommer att kosta skjortan! Skärmar och motorhuv ligger sedan oktober månad hos ett företag i väntan på blästring. Han som ska göra jobbet rev sig i huvudet och muttrade något om att plåten var väldigt tunn och nu väntar jag med spänning på resultatet. När jag får igen delarna ska dessa till en plåtslagare som avlägsnar alla plattjärnsförstärkningar och gör nya skärmkanter i plåt.

Egentligen är den här gamla Stephensen ett drömobjekt då den är relativt komplett. Svårigheten är att lista ut hur bilen en gång var uppbyggd då förre ägaren modifierade mycket av trästommen efter eget huvud.

Jag har i alla fall fått god hjälp av en kille i USA som har en 1919 Stephens modell 84. Det är i stort sett samma bil, men den har kortare kaross än min som är av modell 86. Här nedan kommer några foton på hans bil som var i ett hyggligt skick när han fann den.

En Stephens Salient Six modell 84 1919. Denna USA renovering är lackerad i originalfärgen ”Saginaw Red” med svarta skärmar och kylare. Ungefär 25000 Stephensbilar tillverkades varav ett trettiotal finns kvar i varierande skick.

 

Från renoveringen av ovanstående. Nice work!

 

Allt går med snigelfart, men till sommaren när jag inte behöver garaget för bruksbilen, ska jag demontera resten av karossen. Claes”.

I ett tilläggsbrev skriver Claes också: Lite kuriosa: Har talat med förste ägarens son som är runt de 80. Han säger att hans pappa och farbrodern köpte bilen tillsammans år 1922 för det astronomiska priset av 26 000 kronor vilket i stort motsvarar 10 stycken nya T-Fordar. En gissning är att det då ingick en vintertopp eftersom bilen skulle nyttjas som postbil och taxi på de norrbottniska vintervägarna. Min Stephens är dock en 1920 enligt alla papper och min vän Richard Stephens i USA, som har gett ut en bok om dessa bilar. Richard har bland annat en 1917 års modell. (2011-01-26)


Rost innanför vindrutefästet.



Hemgjord syll i tre lager av furuplank och plywood. Stolpen mot brandväggen verkar däremot vara original.

 

Fälgklammer av märke Stanweld. Någon som har några över?

 

Kylaremblem i mässing och emalj. Tur att detta är oskadat då det torde vara svårt att finna ett likadant i dag.

Bara tuta och köra? – Nja, inte riktigt. Det som verkade vara en relativt enkel renovering kräver mer jobb än jag först trodde. Men vad vore den här hobbyn utan optimister!

Uppruttet trä på vindrutefästets insida.

Torpeden demonterad efter många om och men. Den hade dragits fast med genomgående vagnsbultar som täckts med ett extra lager plåt. Fick skära upp en glugg så att dessa kunde avlägsnas.

Karossframdelen borttagen. Claes Overland 4 i bakgrunden.

Torpeden isärtagen. Det mesta av träet är uppruttet och delvis förkolnat då man svetsat i plåten direkt på trä-stommen. Men en del av den gamla duger som tur är till mallar.

Brandvägg av plywood som nytillverkats efter skiss från USA.


Mässing- och nickelartiklar i senaste Veteran & Sportsbil

 

Det senaste numret, 2010-6, av den norska tidningen Veteran & Sportsbil innehåller en hel del artiklar om bilar från mässing och nickelepokerna. Ivar Engerud skriver på fem sidor om en H.C.S. Touring från 1920 som funnits i Norge 1925 och som nu har renoverats. Vackra färgbilder med höstfärger illustrerar artikeln. Redaktör Lasse Aas skriver om Bonhams-auktion som föregick London-Brighton-loppet. Reportaget från själva loppet har för övrigt fått breda ut sig på hela sex sidor. Märket Martini från Schweiz har fått en artikel eftersom en motor till en sådan bil finns bevarad i Norge. Som vanligt bjuds det på en hel del svartvita originalbilder, den här gången visas till exempel flera bilder på en Cottereau 1905. På annonssidorna fanns följande bilar tillverkade senast 1931: A-Ford Sport Coupé 1931, T-Ford Torpedo Runabout 1911, Buick modell 10 Touring 1910, E.M.F, Speedster 1910 och Stutz BB 4 Pass Speedster 1928. (2011-01-19)


 

Julnöten var ingen Franklin

 

Vi har nu fått svar från Franklinklubben i USA dit vi skickat bilden på snöfordonet.  De säger att det nog inte finns en enda Franklinkomponent på detta fordon!  Vi hade redan noterat skillnader på denna motor jämfört med de bilder på tidiga Franklinmotorer som vi funnit på t.ex. Internet. Vi trodde också möjligen att ramen även härstammande från en Franklinbil, men så är alltså inte fallet.

Just nu har vi en annan tråd att följa upp, vi kan kalla det för ”GEA-spåret”.  Det finns nämligen uppgifter att GEA, Gustaf Ericssons Automobilfabrik, tillverkade 4-cylindriga luftkylda motorer efter förebild av Franklin. Dessa GEA-motorer ska ha sålts till den ryska armén för användning i kanontorn. Förhoppningen är nu att få fram en bild på en sådan motor, eller åtminstone mer information. Enligt Gert Ekström, tidigare på Tekniska Museet, säger att det ska finnas bilder där sådana 4-cylindriga motorer syns.

Kontakt har även tagits med PRV, Patent- och registreringsverket för att om möjligt få reda på vem som ansökte om patent för snöfordonets drivhjul i december 1905. Men de kan inte hitta något relevant med ansökan under år 1905.

(2011-01-15)


 

Mer om Gobron-Brillié bilen i Autohistorica

 

I senaste numret av Autohistorica som utkom i december finns bland annat en fin artikel om en på flera sätt intressant Gobron-Brillié med skiff-kaross. Den 6-sidiga artikeln innehåller en hel del fina färgbilder, men för den som vi se fler bilder och läsa mer om den aktuella bilen följer här ett par Internetlänkar. Det är RemarkableCars.com och Conceptcarz.com.

I början av Autohistorica-artikeln ställer redaktör Peter Haventon frågan om det kan ha funnits någon Gobron-Brillié i Sverige? I Originalafdelningen finns bild som visar en något äldre Gobron-Brillié under renovering hos Vabis i Södetälje 1910. Är det någon som känner till någon ytterligare Gobron-Brillié med svensk anknytning?

I samma Autohistorica visas fyra cirka 100 år gamla originalbilder, var av tre redan finns upplagda på Originalafdelningen. (2011-01-09)


 

Bildkampanjen har givit resultat

 

I slutet av förra året startade vi en ”bildkampanj” för att få fler medlemmar att skicka in bilder på sina fordon. Målsättningen är att göra bildavdelning på webbplatsen mer komplett. I ett första skede har vi frågat efter bilder på bilar och motorcyklar som är körklara. Om ett tag kommer vi att fråga efter projektbilder och med det menar vi renoveringsbilder, från fyndskick till besiktning.

Kampanjen har gett resultat och nya bilder ligger redan upplagda under följande märken: BSA, Bugatti, Buick, Chevrolet, Excelsior, Ford, Plymouth, Rolls-Royce och Rudge. Så ta gärna en titt på dessa bilder. I flera fall har vi fått flera bilder att välja bland och några av de som ”blev över” visas i nedanstående bildkollage.

Vid tackar de medlemmar som hittills har skickat in bilder. Förhoppningsvis kommer fler att ha möjlighet skicka in bilder nu är alla helger är över för den här gången. (2011-01-08)

 

 


Rally för T-Fordar i Småland

 

Kurt Lindstöm som är aktiv i Svenka T-Fordklubben kommer att anordna ett Smålandsrally för T-Fordar den 27 augusti. Några mer detaljer om detta verkar inte finns just nu, i alla fall inte på Svenska T-Fordklubbens hemsida. Men det kan ju vara idé att redan nu boka in detta datum.

Det kommer att vara möjlighet att kombinera detta rally med Helgasjörallyt som körs dagen därpå, dvs den 28:e. Detta rally kommer i år att ha en särskilda anpassad rallyrunda för förkrigsfordon. Kurt har för övrigt skänkt ett vandringspris för deltagande fordon före 1927. Arrangörer för Helgasjörallyt är Wexiö Motorveteraner.

(2011-01-07)


Körsällskaptes vårrally

 

Arne Gunnarsson meddelar att det svenska Körsällskapets vårrally kommer att äga rum helgen 14-15 maj. Just nu finns inte så mycket detaljer, men det är klart att man ska vara med vid Sofiero Classic, strax norr om Helsingborg. Tanken är att man ska köra in på utställningsområdet och presentera fordonen, ställa upp dem och sedan köra vidare.

När det gäller boende detaljer finns inga detaljer i dagsläget, men upplägget kommer att bli som vanligt – det är det 4:e rallyt som Arne ordnar. Det innebär att deltagandet är kostnadsfritt, men kostad för eventuell övernattning och gemensamma måltider tillkommer förstås. Som vanligt är rallyt öppet för fordon av förkrigstyp.

Det går redan nu att skicka en preliminär anmälan till Arne Gunnarsson, som vanligt gäller ”först till kvarn” då boendet kan bli en bristvara.

(2011-01-06)


Bild från ett av Körsällskapets tidigare rallyn.

Inbjudan till Styrkeprovet

 

Vi släpper nu den officiella inbjudan till Styrkeprovet som kommer att köras i Arvikatrakten 4-7 augusti. Arrangörer är Arvika Fordonsmuseum tillsammans med Mässing och Nickel.  Även Arvika kommun finns med eftersom Arvika firar 100-års jubileum som stad i år!

Rallyt är som vanligt öppet för bilar tillverkade senast 1925. Inbjudan till rallyt kommer också att gå ut till Norsk Veteranvogn Klubb och Dansk Veteranbil Klub. Som rallybas kommer Hotell Oscar Statt att fungera. Parkering för bilar med vidhängande släp kommer att vara drygt 100 meter bort på Solbergaskolans skolgård. Två hotell kommer att användas, Hotell Oscar Statt och det närliggande Comfort Hotell Bristol. För de deltagare som önskar ordna boende på egen hand, finns även den möjligheten. 

Deltagaravgiften är beroende på vilket boendealternativ som väljs. Detta framgår tydligt av inbjudan och där står också vad som ingår beträffande mat och kaffe. Varje deltagare kommer att erhålla en rallyplakett som minne.

Styrkeprovet inleds torsdagen den 4 augusti med incheckning och registrering 15.00-18.00. Klockan 20.00 intas in en gemensam middag. Fredagen den 5 augusti inleds med frukost och briefing. Klockan 10.00 startar första bil från torget. Kaffe och lunch kommer att intas efter färdvägen. Första dagens körning avslutas med målgång vid fordonsparkeringen. Middag kommer att serveras 19.30. Den andra och sista rallydagen inleds med frukost och briefing.  Även denna dag kommer starten att ske från torget, men målgången blir vid Arvika Fordonsmuseum. Dagen avslutas med middag och prisutdelningen.  Efter en sista natt på hotellet blir det sedan dags att påbörja hemfärden.

Bindande anmälan som ska vara underskriven ska skickas till Arvika Fordonsmuseum senast 1 april, men vänta inte för länge eftersom deltagarantalet är beräknat till 70 bilar. Med anmälan ska ett foto på bilen bifogas.  Lite historik om bilen önskas också, t.ex. om deltagande i tidigare Styrkeprov. När Arvika Fordonsmuseum mottagit och registrerat anmälan kommer bekräftelse att skickas ut. Samtidigt kommer begäran om att deltagaravgiften ska betalas. Redan nu meddelar rallygeneralen Kent Ekberg att de första anmälningarna har tagits emot.

Den kompletta inbjudan och anmälningsblankett kan laddas ner HÄR som pdf-fil. (2011-01-05)


Arvika Fordonsmuseum arrangerar årets Styrkeprov tillsammans med Mässing och Nickel samt Arvika kommun, staden Arvika firar ju 100-års jubileum i år.


Det kommer att finnas plats för cirka 70 bilar i årets rally och redan nu har de första anmälningarna kommit till Arvika Fordons-museum. Sista anmälningsdag är 1 april.


Motor och kylare för identifiering!

 

På forumet veteranlastbilar.se ligger just nu nedanstående två bilder. Den som har skrivit inlägget säger att han fotade denna motor på en ödegård för några år sedan. Han undrar nu om det är något som kan identifiera detta och lämna information om typ och årgång. Eftersom detta är något som årgångsmässigt faller inom Mässing & Nickel väljer vi här att vidarebefordra denna efterlysning. Man kan i alla fall konstatera att det är drivkällan i någon bil som fått sluta sina dagar som stationär motor, eller kan denna motor möjligen få nytt liv i någon bil? Tips på vad detta kan vara skickas till webmaster på email. (2011-01-04)

 


Mer om Ragnar Källströms före detta Cadillac

 

Manfred von Crailsheim som äger den 1-cylindriga Cadillac som Ragnar Källström ägde på 1960-talet, har skickat in ytterligare information om bilens historia samt några bilder som vi väljer att visa här. När Manfred köpte bilen visste han inte något om bilens historia, förutom en kopia som visade att bilen var daterad av VCC, Veteran Car Club of Great Britain,  1950.

Vid starten av förra årets London to Brighton Run träffade han en av bilens tidigare ägare. Denne kunde senare berätta att han köpt bilen för cirka 25 år sedan. Den var då i ganska dåligt skick, så en renovering innefattande bland annat karosslyft genomfördes. I samband med renoveringen fick de information från Cadillac att originalfärgen var vinröd, varför bilen nu fick denna färg. Detta var nog inte en korrekt rekommendation för standard-färgen för en 1905 års modell F var Brewster green. Man fick också information att bilen ska ha exporterats till Stockholm för att användas som taxi. Men detta är inte troligt med tanke på att den funnits i England innan Ragnar Källström ägde den. Merparten av de Cadillac-bilar som rullade i Sverige tycks ha fått sina karosserier byggda i Sverige och den här aktuella modell F har en fabrikskaross.

Efter renoveringen kördes bilen i 12 London to Brighton Run och man kom i mål i 11 av dessa löp. Manfred plussar nu på detta, han får tydligen deltaga med bilen trots att det utan tvekan rör sig om en bil från 1905. Chassinumret på den här bilen är 8071 och det ingår i en serie som användes 1905 och löpte mellan 6601 och 8200. Nummer inom denna serie användes för bilar av modellerna C, E och F. (2011-01-02)



Veteran Car Club of Great Britain daterade denna Cadillac redan 1950.

 

 

 


Mässingplåten som har bidragit till att man trott att Cadillacen ursprungligen använts som taxi i Stockholm.

Lambeth Palace passeras under London to Brighton Run.

 

Här har man nått Preston Park.

Två bilder som visar bilen i sin nuvarande hemmiljö i Tyskland.


Bilen 125 år och Chevrolet 100 år ska firas i Jönköping

 

Under påskhelgen kommer bilens 125 års jubileum att uppmärksammas på Performance Motor Show i Jönköping. Även Chevrolets 100-års jubileum kommer att firas. Det kommer att finnas temautställningar om detta och man hoppas få dit en replika av Benz-bilen från 1886. Andra inplanerade Benz-bilar är två från 1913 och 1914. Förhandlingar pågår även att få låna en Benz 1900 från Västerbotten.

En av hallarna på Elmia kommer helt att reserveras för historiska fordon där t.ex. medlemsklubbar i MHRF kommer att ställa ut. MHRF kommer för övrigt att medverka med en egen monter där man kommer att kunna besvara frågor om exempelvis försäkring, Sverigeklassikern och Motorhistoriska dagen. (2011-01-01)


Förhoppningsvis kommer man att kunna beskåda denna Benz 1900 på Elmia under påskhelgen.

   

© 2011 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se