|
Nostalgia skriver om
spännande bilhistoria i Ö-vik
Leon
Ödmarks bilverksamhet i Örnsköldsvik för runt
100 år sedan är tämligen okänd för många. Men
tidningen
Nostalgia lyfter i en artikel i det nu
aktuella numret, 2-2014, upp Leons intressanta
import- och karosseriverksamhet.
Artikeln på fyra sidor har författats av Maria
Jansson och illustreras med arkivbilder från
Thorleif Ljungros arkiv. Mycket av
faktauppgifterna kommer från just Thorleif som
har forskat kring Leon Ödmarks verksamhet.
Leon Ödmark importerade flera franska
bilfabrikat, Delage, Grégoire och prestigemärket
Delaunay-Belleville. Bilarnas tycks ha kommit
till Sverige som chassier, som sedan försetts
med karosserier byggda i Örnsköldsvik. Man har i
artikeln tyvärr slarvat lite och konsekvent
glömt bindestrecket i märket Delaunay-Belleville.
(2014-01-26)
|
|
Läs om Bentleys
historia på www.expressen.se
På
Expressens
webbplats finns det just nu en artikel om
märket Bentley. En
stor del av artikeln ägnas åt företagets
tidigaste år, hur det gick till när företaget
grundades och tävlingsframgångarna på Le Mans
under 1920-talet. Man får förstås också läsa om
att Rolls-Royce tog över i början av 1930-talet,
vilket sammanfaller med Mässing- & Nickels
1931-gräns.
Artikeln har skrivits av Expressens David
Jakobsson. Klicka
HÄR om du vill läsa hela artikeln
och titta på ett bildspel.
(2014-01-21)
|
|
Något minskad kö till
www.massingnickel.se
- men ökad väntetid
Det har tidigare informerats om en lång kö med ärenden
till www.massingnickel.se
De senaste veckorna har kön minskat något, men
väntetiden för obehandlade ärenden har samtidigt
ökat. Det beror på att det anmäldes många
ärenden under mars-maj 2013. Det finns i
dagsläget uppskattningsvis ett 100-tal ärenden
som väntar på att behandlas. Just nu bearbetas
sådana som anmäldes under andra delen av mars,
väntetiden för dessa är således just nu omkring
10 månader.
Huvuddelen av det som finns i kön gäller
Originalafdelningen, det kan gälla ”nya” bilder,
underlag för textuppdateringar och
identifieringar. Däremot är kön till Nyhetssidan
nu i princip obefintlig. Hittills har denna sida
haft högst prioritet, men det finns en del som
ifrågasätter detta och i stället tycker att det
är Originalafdelningen som är viktigast. Det är
möjligt att detta bör tillgodoses i framtiden.
(2014-01-16)
|
Classic Motor skriver
om luftkylda S.A.R.A.
Årets första nummer, 1-2014, av
Classic Motor finns ute i handeln sedan en
tid tillbaka. Den här gången har man fått med en
artikel om en bil som är tillverkad inom Mässing
& Nickels 1931-gräns.
Det rör sig om den mycket ovanliga luftkylda
S.A.R.A.-bilen som byggdes i Frankrike på
1920-talet. Det aktuella exemplaret som är av
första årgången (1923) finns sedan en tid
tillbaka på
Autoseum, motormuseet i Simrishamn.
För 30 år sedan renoverades bilen av Rune Möller
och som sedan körde med bilen i de första
upplagorna av Styrkeprovet, bland annat i
Örebrotrakten 1984.
Artikeln som omfattar fyra sidor har skrivets av
Lars P. Hedner, medan de fina vinterbilderna
tagits av Björn Tiedemann.
(2014-01-11)
|
|
Ny Teknik skriver om
tidig svensk biltillverkning
På Ny Tekniks webbplats
www.nyteknik.se har det nu publicerats en
artikel om tidig svensk biltillverkning där man
konstaterar att det inte bara är Volvo och Saab
som har rullat ut från svenska verkstäder. Det
är Anders Wallerius som har skrivit artikeln som
även illustreras med ett antal foton.
Artikelns fokus ligger på Gustaf Eriksons
experiment som började i Surahammar. Man får
även läsa om sammanslagningen mellan Scania och
Vabis 1911. Artikeln behandlar även den
biltillverkning som bedrevs vid Thulinverken i
Landskrona samt hur Volvo blev till.
Artikeln som är läsvärd kan läsas i sin helhet
genom att klicka på följande
LÄNK.
(2014-01-07)
|
|
|