Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter januari 2023
 

 


Bild: Bilweb Auctions

Ovanlig Ley mässingsbil till salu på Bilweb Auctions


I Bilweb Actions nästa auktion säljs Göte Anderssons bilsamling (Februariauktionen 2023). Där ingår bland annat en intressant mässingsbil, nämligen en tysk Ley med sin karaktäristiska spetskylare i typisk tysk stil. Detta var en bil som tillverkades av företaget Rud. Ley Maschinenfabrik. De sålde först sina bilar under namnet Loreley, men efter första världskriget kortades detta till enbart Ley. Bilen är daterad till 1914, men detta verkar vara baserat på uppgifter från bilregistret som härstammar från inregistreringen på 70-talet, så det får tas med en nypa salt. Bilens utseende tyder snarare på att det är en efterkrigsmodell. Karossen är en typisk äldre renovering, där den fått en snitsig tvåsitsig kaross. Men detta är definitivt inte dess riktiga utseende. Ursprungligen har det säkerligen varit en 4-5 sitsig tourenwagen. På 70-talet fanns åtminstone två Ley-projekt i Sverige, denna plus en till. Båda kallades av Eric Löfberg för 1914, men dateringar var inte lika exakta på den tiden. Den här bilen inregistrerades 1975 och ägdes redan då av Göte. Var det andra Ley-projektet tagit vägen är för mig okänt. Hela annonsen kan läsas HÄR. Budgivningen startar den 26:e januari och pågår till 2:e fabruari.

Från samma samling säljs bland annat även en Aero Type 10 1930. Detta var en tjeckoslovakisk flygplanstillverkare som även tog upp biltillverkning under mellankrigstiden. Type 10 var deras första modell, som laserades 1928. Trots sitt sportiga utseende, hade den en encylindrig motor på blygsamma 10 hkr. Inom några år tillkom fler modeller med större motorer. Det finns ett flertal senare Aero-bilar i Sverige, men detta är den enda Type 10 som eder redaktör känner till. Denna annons kan ses HÄR.

(2023-01-23)


Till förra årets Lopp 30 var Gunilla Forsman från Täby anmäld med denna MHS-prydda T-Ford 1923. Bilen ägs av Pelle Lundström.

MHS Lopp 30 körs vid Nifsta gård i Uppland den 14:e maj


Nicholas Melin från Motorhistoriska Sällskapet skickade alldeles häromdagen ut inbjudan till årets Lopp 30. Detta evenemang är till för fordon upp till årsmodell 1939, och passar därför bra för oss i Mässing&Nickel. I år kommer evenemanget utgå från Nifsta gård. Samling sker klockan 09 den 14:e maj, och första start sker klockan 10. Mer information och anmälan finns på MHS hemsida.

På samma tema presenterar vi här intill bilder från förra årets Lopp 30 i Västmanland, som inte hunnit publicerats här på Mässing&Nickel tidigare. Bilderna är inskickade av en Mässing&Nickelmedlem. Tack för det!

(2023-01-19)

Rallyts start och mål 2022 var förlagt till Aros Motorveteraners klubbstuga vid Johannisbergs flygfält. Där visades också den Vabis 1903 som klubben har jobbat med att iordningställa, och som de deltagit med i ett flertal evenemang de senaste åren.

Här ser vi de äldsta deltagarna i 2022 års Lopp 30, med startnummer ett och två. Till vänster Mikael Svanes T-Ford 1913 och till höger Pelle Lundströms dito 1914. Rallyt gick detta år i trakterna kring Västerås och Hallstahammar.

Den sportiga bilen till vänster är Bob Lockleys Riley Red Wing från 1926, med typiskt röd färgsättning. Till höger ses Bertil Svanes A-Ford 1931.

David Croner med familj körde också sportigt, med Bentley 1924. De kunde denna gång köra Lopp 30 i sina egna hemtrakter, då de kom från Kolbäck.

Peter Olsson från Ludvika deltog med Chevrolet Superior 1925.

Theodor Holmström i färd med att justera suffletten på sin T-Ford 1921.

Hans Gehlin från Sala körde T-Ford Speedster från 1919.

Torbjörn Wahlgren från Västerås körde en av sju anmälda A-Fordar, denna från 1929.

Denna A-Ford Coupé 1931 kördes av Tommy Duvefelt från Gnesta.

Denna Chevrolet National 1928 rattades av Lars Erikols från Västerås.


"Jag köpte den utan att kunna köra den."

Klassiker skriver om T-Fordägande


En några månader försenad nyhet. Tidningen Klassiker skrev i september om en nybliven T-Fordägare. Det är Jörgen Ottosson som köpt en T-Ford 1926 och tagit sig i kast med att lära sig köra densamma. Kul när ägandeskap av dessa äldre och i viss mån mer svårkörda bilarna får plats i litteraturen. Det är också kul att se en föryngring bland T-Fordägare. Just denna bil är extra intressant för oss. Den har nämligen tidigare ägts av mångårige redaktören här på Mässing&Nickelsidan!

Artiklen kan hittas på Klassikers hemsida via denna länk.

(2023-01-18)


Fler föredrag och Mässing&Nickelträff på Tekniska museet


Tekniska museet bjuder in till ytterligare två föredrag om motorismens århundrade, i samband med sin pågående utställning I Bakcspegeln. Det kommer vara lördagarna 28 januari och 11 mars klockan 13-15. Första lördagen är det de tidiga vägfordonen från 1890 - 1940 som står i fokus och andra lördagen handlar om vägfordon från 1940 - 1990. Dagarna inleds med en specialvisning av själva utställningen Zero City – i Backspegeln. Därefter hålls ett föredrag och panelsamtal där följande medverkar: Christian Stadius (Tekniska museet), Lennart West (MHRF), Göran Flank (MHRF), Gert Ekström (f.d. intendent, Tekniska museet).

I samband med föredraget lördagen 28 januari kommer även Mässing&Nickelgruppen ha en träff för alla medlemmar. Den inleds med gemensam lunch vid klockan 12, och sedan deltagande under föredraget 13-15, och efter det träffas vi i M&N igen för gemensamt eftersnack. Inbjudan till detta är utskickad via epost till alla M&N-medlemmar.

(2023-01-15)


Video om restaurering av en T-Ford


I dessa mörka innesittartider finns det tid att förkovra sig i det oändliga material som finns tillgängligt online. Här kommer ett sådant tips, på en video om en restaurering av en T-Ford 1926 i Björnamåla. Själva restaureringen är inte direkt en nyhet, men filmen publicerades på YouTube relativt nyligen, för ett drygt år sedan. Videomaterialet är dock betydligt äldre än så. Det handlar om Gösta Johanssons restaureringsjobb som utfördes 2004-2005. Videon är välgjord och går igenom alla moment som gjorts på bilen för att få den körbar. Som en minidokumentär. Det är också härligt att se när bilar behålls i detta patinerade bruksskick som vi ser här. Som uppdatering kan nämnas att bilen fortfarande ägs av Gösta, som även har en annan T-Ford 1925. (Videon kan ses här nedan, eller via denna länk.)

(2023-01-14)



Stefan Edlund, Göran Flank och Renault 1901 vid målgången på Madeira Drive i Brighton söndagen 7:e november 2021.

Föredrag om Renault 1901 och London Brighton Run


Nästa vecka anordnar Bil- & Teknikhistoriska Sällskapet i Köping ett föredrag om Tekniska museets Renault 1901 och dess deltagande i 2021 års London to Brighton Veteran Car Run. Bilen firade då 120 år och Veteran Car Run firade 125 år! Föredraget innefattar både historia och restaurering av denna – Nordens äldsta Renault och Tekniska museets första automobil – och om världens äldsta motorevenemang, London-Brighton Run. Det kommer hållas onsdagen den 18:e januari kl. 19:00-20:30 på Bil- & Teknikmuseet, Glasgatan 19 A, Köping. Hemsida: www.biloteknik.se

(2023-01-09)


Morgan Super Aero från 1930, ägd av Jan Sundin från Falun.

Siljansrallyt 2-3 juli 2022


Här kommer årets första nyhetsinlägg, och det blir en återblick till i somras i form av ett gäng inskickade foton från förra årets Siljansrally. Dett årligt återkommande rally körs i Dalarna, kring Siljan så klart, och är ett av de äldsta veteranbilsrallyna i Sverige. 2022 års upplaga kördes 2-3 juli och präglades av blött väder, men ett gäng tappra deltagare slöt upp trots detta. Sex av de deltagande ekipagen var från 1931 eller äldre. Främst Fordar, med ett undantag för Jan Sundins Morgan. Bilderna här intill är tagna vid Moskogens restaurang i Leksand.

(2023-01-03)

Här pågår manöverprov med Falunbon Anders Tysks ovanliga T-Ford racer 1926. Denna bil har Mercurykaross och kylare, och är även utrustad med en svensktillverkad Darcktopp, konstruerad av Gottfried Darck i just Falun på 1920-talet.

Ford Modell T Centerdoor är en återkommande syn på detta rally. Denna från 1919, ägd av Benny Erixon från Märsta. Även familjen Sandström brukar delta i rallyt med en likadan Centerdoor 1920, men kom i år med två andra ekipage istället.

Peo Lundin från Falun deltog med Ford Modell A Tudor Sedan från 1930.

Denna förlängda T-Ford från 1923 ägs sedan många år av Magnus Sandström från Sigtuna.

Även denna A-Ford Tudor Sedan 1928 tillhör familjen Sandström. Ägare till bilen är Anita Sandström.



 

                                      © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se