T-Fordar på tur i Järvsötrakten
För några veckor sedan var det rally för T-Fordar i Järbo. Lördagen den
21 juli var det dags för ytterligare ett
evenemang för T-Fordar och dess ägare. Den här
gången var platsen är
Järvsö i Hälsingland. Det var en träff i
regi av Hälsinglands lokala T-Fordklubb
”Hälsinge Model T”. På plats i Järvsö var det
Olle Fack som höll i programmet.
Träffen inleddes med samling vid parkeringen vid
Stenegård. Efter en kort förargenomgång var
det dags att starta motorerna. Olle tog själv
täten i sin svarta Touring från 1925. I
karavanen följde cirka 10 bilar, de äldsta var
tillverkade 1914. Det första stoppet gjordes vid
en nostalgimack, Esso-stationen i Lörstrand som
ligger söder om Järvsö. Därefter körde man
tillbaka till Stenegård för lunch. Efter
matintaget körde man till Kalv för att titta på
J.A. Jonssons Traktormuseum. Nästa punkt på
programmet var ett besök på
Lill-Babs Caffär och museum. Dagens program
avslutades sedan med middag på Hälsingegården
Ol-Ers.
De flesta deltagarna kom naturligtvis från orter i Hälsingland. Men några
av deltagarna hade färdats längre för att komma
till Järvsö, bland annat några som är medlemmar
i Mässing & Nickel.
Efter Järbo och Järvsö som båda börjar på ”Jär” kan man undra vilken ort
som kommer att vara värd för nästa
T-Fordrally/träff, ska man gissa på Järfälla?
(2012-07-28/29)
|
Karl Gustaf Östberg från Gnarp som kör T-Ford
Touring 1924 anländer till samlingen vid
Stenegård.
|
Nästan alla ekipage är samlade nedanför Stenegård och det
är dags att hålla en liten förargenomgång. Denna leds av dagens arrangör Olle
Fack, med visst stöd av sin far.
|
|
Martin Andersson kom från Harmånger med en av
träffens äldsta bilar, Runabout från 1914.
|
Sven-Olof Hanssons Pickup från 1920 känns igen
från förra årets Midsummer World Rally.
|
Järnvägsbommarna har fällts ner och karavanen har fått ett
göra ett stopp. Den utsände webbmastern passar förstås på att fånga alla
ekipagen på en en bild. "Tourledare" är Olle Fack i en Touring från 1925
(den låga engelska modellen), en
av dagens yngsta bilar. Efter följer närmast 1924 och 1920 års Touring.
|
|
Hans Ädel med fru är flitiga rallydeltagare,
helgen innan hade man kört Järbosvängen med
denna 1919 års Touring.
|
Benny Grafström en kom från Sundsvall med 1915
års Touring, en bil som han har rattat i
många år.
|
1914 och 1920 års T-Fordar. Lars-Åke Larsson, Ilsbo kör den
från 1914 som fortfarande har en del mässingdetaljer. På 1920 års som körs av
två söner Eriksson är det svartlackerad kylare och lyktor som
gäller.
Goda råd söks av Claes Rocklin som renoverar en Stephens från 1920
Från Claes
Rocklin kommer en kort rapport om renoveringsläget beträffande den Stephens
Salient Six som han köpte för några år sedan. Samtidigt skulle han behöva ha
några goda råd, kanske finns det någon som kan hjälpa till?
Den första
frågan gäller hur man ska få reda chassinumret? Vid återregistreringen i början
på 70-talet lyckades dåvarande ägaren få SBP att godta motornumret 24533 som
identifikation. Chassinumret satt på en metallbricka på torpedväggen, men Claes
antar att någon souvenirjägare snodde den när bilen stod som vrak. Stadsarkivet
i Stockholm har inte kunnat hjälpa till då Claes inte känner till
registreringsnumret som bilen hade hos återförsäljaren Richard F. Björkmans
Motor AB, Styrmansgatan 19 i Stockholm. Finns det någon som känner till om
handlingar från Björkmans Motor kan finnas kvar någonstans? Registreringsnumret
i Norrbotten blev BD522, men det finns inte kvar några uppgifter då dessa
slängdes eller rent av brann upp när Länsstyrelsen i BD län hade hand om
bilregistret.
En ny
märkskylt behöver alltså tillverkas och Claes tar gärna emot tips om vem som kan
tillverka en sådan till ”rätt pris”. Nedanstående bild visar hur skylten ska se
ut. Dimensionerna är 57x89 mm och tjocklek 1 mm (något avrundade mått).
Materialet ska vara mässing eller aluminium. De ljusa partierna inklusive texten
ska vara något upphöjda, ”botten” på skylten ska vara svart.
Ett annat
problem just nu är att Claes inte riktigt vet hur trästommen längst ner mot
ramen ska se ut. Avslutningsvis undrar Claes om det är någon som har två
fällstolar/jumpseats över?
Den som kan hjälpa Claes med något av detta kan ta kontakt via
e-post.
(2012-07-27)
Bild från
Internet.
Denna skylt satt på en 2-sitsig bil. |
|
Mässingbilar på jubileumsuppdrag i Stockholm
Lördagen den 14 juli var det exakt 100 år sedan maratonloppet under
Olympiska Spelen i Stockholm 1912. För att
uppmärksamma detta arrangerades ett
Jubileumsmarathon som lockade cirka 10500
löpare.
Många av de tävlande var klädda enligt den stil som gällde 1912. Även
bland publiken var de många som bar tidsenlig
klädsel. Men det slutade inte där, arrangörerna
hade nämligen engagerat flera personer som äger
cirka 100 år gamla bilar.
Från Kungsör kom Stig Fransson och sonen Thomas med hela tre bilar,
Priamus 1912, Cadillac 1907 och Opel lastbil
1914. Stig berättar att man torsdagen före
loppet transporterade bilarna till Stockholms
Stadion. Under fredagen var Stig och Thomas med
på nummerlappsutdelningen/ marknaden och det var
ett oerhört stort intresse för bilarna. Många
passade på att bli fotograferade vid bilarna.
På lördagen kördes Cadillacen ut till löparnas första vätskekontroll vid
Stockholms Universitet. Där fick den stå
hela dagen samtidigt som
Nacka Hembygdsgille dansade och spelade
alldeles intill där löparna sprang. Lastbilen
fick stå vid
Sollentuna Kyrka som var vändplats för
loppet.
Den 100-åriga Priamus-bilen fick först stå vid huvudporten till Stadion i
några timmar. Sedan användes bilen som loppets
ledar- och speakerbil och med Stig som chaufför.
Enligt Stig var det en kul upplevelse med mycket
publik och deltagare som inte är vana att se så
här gamla bilar.
Förutom Stigs bilar fanns det fler mässingbilar utplacerade efter banan,
Lars Öhman visade upp sin Cottereau 1906 och
Erling Carlsson sin Hurtu 1912. Flera
motorcyklar från samma tid visades också. Några
nyare fordon, men inom Mässing- & Nickels
1931-gräns, sågs också.
Fotona och textunderlaget kommer från Stig Fransson som även tipsar om
ett filmklipp
youtube.com där Priamusen ses i början av
klippet. Klicka
HÄR och ta en titt.
(2012-07-26)
|
Det var populärt att bli fotograferad i och vid de gamla bilarna. Med
tidsenlig klädsel kan det bli så här fint.
Tjejerna ser ut att trivas i Stig Franssons
Cadillac modell M från 1907.
|
|
|
Stig Fransson och sonen Thomas lät transportera
tre bilar till evenemanget. Så här imponerande
såg det ut, på det övre planet står Priamus 1912
och Cadillac 1907. För att få plats med
lastbilen, Opel 1914, var man tvungen att fälla
flakets lämmar.
|
Stigs Opel lastbil från 1914 stod uppställd vid
Sollentuna kyrka som var vändplats för loppet.
Som synes kom flaket till användning.
|
|
|
Den 100-åriga Priamusbilen står här utanför
Stockholms Stadion. Många passade på att
fotografera bilen.
|
Som ledarbil ville arrangörerna ha en 100-årig
bil och Stig Fransson ställde upp med sin
Priamus från 1912.
|
|
|
Många var klädda i tidsenliga kläder. Här är det
en delegation från Sydafrika som tagit plats i
Priamusen.
Man firade att det var 100 år sedan
landsmannen Kennedy Kane McArthur vann
maratonloppet under OS i Stockholm.
|
Thomas Fransson som sitter vid ratten hade
ansvaret för Cadillacen från 1907. Under loppet
stod bilen vid Stockholms Universitet där
löparnas första vätskekontroll var belägen.
|
Äldsta kända Volvochassiet visas i Köping
Vid museet
Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i
Köping visas nu det äldsta kända
serieproducerade Volvochassiet. Det är
Mässing- & Nickelmedlemmen Pelle Lundström som
har lånat ut sitt i det närmaste orörda
ÖV4-chassi där motorn har nummer 15046 och
växellådan nummer 56.
Chassiet kommer från Jan Westas samlingar och
ropades in av Pelle på förra årets auktion i
Äppelbo. Chassiet visas nu i museets uppbyggda
verkstad där man kan studera chassiet närmare.
Bland annat kan man se ljuddämparens
konstruktion. Bilens växellåda är tillverkad i
Köping, bara ett litet stenkast från museet.
Volvo ÖV4 tillverkades mellan 1927-29 och merparten,
205 stycken, hade en öppna Touring-karosser.
Dessutom levererades 70 stycken som Pickuper
samt 27 stycken som ”nakna” chassier.
(2012-07-23)
|
|
T-Fordar körde en sväng i Järbo
På ett
par platser i Sverige anordnades det rallyn
speciellt avsedda för T-Fordar. Ett av dessa är
”Järbosvängen” i Gästrikland. Det är Carl-Herman
Schneider som håller i detta, men som arrangör
anges även
Svenska T-Fordklubben. Den 14 juni var det
samling hos Carl-Herman i Järbo för den 6:e
upplagan. Enligt inbjudan skulle det bli en
dagsutflykt i ”T-Ford-tempo” med gemensamt
lunchuppehåll och sedan avslutning med middag
och underhållning.
Årets
sväng samlade cirka 10 bilar tillverkade mellan
1919-1927. De flesta kom från närbelägna orter,
men några hade kört lite längre. Till dessa
räknas Pelle Lundström från Enköping som körde
sin Touring 1923. Det är också Pelle som
välvilligt har bidragit med nedanstående bilder.
Sådana
här lokala rallyn eller utflykter borde kunna
arrangeras på fler håll runt om i landet, i
Sverige finns det ju trots allt flera hundra
körklara T-Fordar. Men det krävs förstås att
någon eller några tar på sig uppgiften att hålla
i arrangemanget.
(2012-07-21)
Claes Agne Vilhelm Holmström , Norrtälje är
numera ägare
till denna Touring 1923. Tidigare ägdes bilen av
den kände
Kalle-i-Eda. Bredvid står fotografens Pelle
Lundströms bil.
|
|
|
|
Tage Berglund som avled för några år sedan
renoverade många gamla bilar och motorcyklar
under sin levnad. Den här 23:an finns
fortfarande inom familjen i Valbo.
|
Mats Östberg från Sandviken äger den här
rödsvarta 25:an.
|
Järbosvängens enda täckta T-Ford ägdes
av
Carl-Herman Schneider, det är en Tudor Sedan från 1927. Närmast bredvid
skymtar Mats Östbergs Touring 1925.
|
|
Mats Westlund
från Falun äger denna Touring från 1925 som
dagen till ära var försedd med svenska flaggor.
|
Ytterligare en Touring från 1925, denna ägs av
Gösta Pettersson, Storvik.
|
Rallyfordonen har parkerats under det gemensamma
lunchuppehållet. Som bilden visar deltog det T-Fordar med lite olika
karossfärger. Den grå lastbilen, modell TT från 1924, ägs av Anders Näslund i
Hofors. Den gröna bilen bredvid är en Touring från 1926 som ägs av svängens
arrangör Carl-Herman Schneider i Järbo.
|
|
Den svarta bilen är Hans Ädels Touring 1919. Den
röda är en Touring 1926 som är registrerad på
Margareta Kåll. Notera att bilen har en så
kallad grosshandlarratt.
|
Här ser man tydligt hur ratten kan vinklas upp
för att underlätta tillträdet till sätet.
|
Otur för Picko
Picko
Troberg har haft lite otur med sin 3-hjuliga
Morgan från 1931 i de senaste tävlingarna. I
Gärdesloppet tidigare i år blev det stopp
efter bara ett par meter. Lite längre kom man i
Midnattssolsrallyt som just nu körs med
Västerås som utgångspunkt. Under specialsträcka
6 i Vikmanshyttan fick teamet Picko Troberg och
Roy Palm bryta. Det framgår enligt uppgifter på
www.resultatservice.se. Men innan man
var tvungen att ge upp han man visa upp sig för
en intresserad publik, bland under den första
specialsträckan som kördes onsdag kväll på
Rocklundaområdet i Västerås. Dessutom hamnade
ekipaget på första sidan i torsdagens VLT
(Vestmanlands Läns Tidning). Bilden till höger
togs en stund före starten i SS1 och det är Roy
som sitter vid ratten, Picko är Co-driver.
(2012-07-20)
|
|
Rolls-Royce-touren har passerat Sverige
Under par dagar, 6 till 9 juni, körde en karavan med Rolls-Royce-bilar
genom delar av Sverige. Det är den engelska
klubben
20-Ghost-Club som är ute på 3-veckors
tour i Norden och Baltikum. Man startade den 30
juni i Danmark och den första övernattningen i
Sverige gjordes i Kosta den 6 juli.
Dagen därpå körde man till Vadstena vid Vättern. Söndagen den 7:e gick
färden till Stockholm där bilarna ställdes vid
Källhagens värdshus på Norra Djurgården. Under
dagen hade man hunnit med ett stopp vid
Sparreholms Slott. Där blev det förutom lunch
ett besök på bilmuseet som bland annat har flera
bilar av den typ som deltog i touren. Del av
måndagen den 9:e ägnades åt bland besök på
Vasamuseet. Senare under eftermiddagen lämnade
deltagarna och bilarna landet. Med färja väntade
nu Baltikum och Riga.
När detta skrivs och publiceras har touren några dagar kvar, den 20 juli
ska det avslutas enligt programmet. Touren leds
av Sir John Stuttard
och det är alltså han som har planerat resan.
Han är även den nuvarande ordföranden i klubben.
I touren körde han själv en Silver Ghost från
1921. Bilen som har ett så kallat All Weater
Tourer-karosseri köpters ny av en indisk
Maharadja.
Just Silver Ghost var den modell som dominerade
i touren, deltagarlistan innehöll 10 sådana
tillverkade mellan 1914-1924. Den mindre
modellen, 20 HP, som introducerades i början av
20-talet representerade med endast en bil, en
26:a med Doctor´s Coupe-karosseri. Modellerna
som efterträdde Silver Ghost, Phantom-serierna,
fanns representerade med ett par bilar. Den
yngsta bilen i touren var tillverkad 1934, men
majoriteten var tillverkad inom Mässing &
Nickels 1931-gräns.
Bilderna här intill är tagna under uppehållet
vid Sparreholms Slott.
(2012-07-17)
|
Bilarna
anländer till Sparreholms Slott där lunch och
besök på bilmuseet står på programmet. Här ses
en Silver Ghost från 1924 med Tourer-karosseri
från Gill.
|
Området framför Sparreholms Slott är normalt avstängt, men ett undantag gjordes
för tourens deltagare som fick parkera bilarna framför huvudbyggaden.
|
|
Tourens
äldsta bil tillverkades för 99 år sedan (1913).
Det var denna så kallade London-Edinburgh
Tourer. Denna specialvariant har lite högre
kompressionsförhållande än
normalutförandet. Även karosseriet är lite
speciellt.
|
Den
mindre modellen 20 HP representerades i touren
med bara en bil. Den här bilen från 1926 och det
är Cockshoot som byggt Doctor´s
Coupé-karosseriet.
|
Efter ett par timmars uppehåll för lunch och besök på bilmuseet börjar bilarna
lämna Sparreholm för en färd till dagens etappmål i Stockholm. Den ljusblå bilen
är tourens enda Phantom I, eller mer korrekt New Phantom. Bilen som är
tillverkad 1927 har ett Tourer-karosseri från Robinson. De andra bilarna är
Silver Ghost 1913, Phantom II 1930 och Silver Ghost 1921.
|
|
En
Silver Ghost från 1921 med Tourer-karosseri från
Lopes återstartar från Sparreholm.
|
1922
års Silver Ghost med Tourer-karosseri Hooper
lämnar också Sparreholm.
|
Tourens
näst äldsta bil var denna 1914 års Silver Ghost med så kallat Skiff-karosseri
från Labourdette. Ett vagnmärke på kylaren talade om bilen var utställd på
Pebble Beach i Kalifornien 2007.
|
|
Rolls-Royce är kända för hög kvalitet, men även
dessa bilar kan krångla. Ägaren till denna
Silver Ghost från 1920 med Tourer-karosseri från
Cunard hade problem med att starta bilen efter
lunchuppehållet. Så den medföljande mekanikern
fick göra en insats, det verkade vara något
problem med bränsetillförseln.
|
Denna
Silver Ghost från 1921 är rätt typisk för
bilarna i touren, det vill säga den har ett
tourer-karosseri. I det här fallet är det
tillverkat av Barker. Notera hur strålkastarna
kan vinklas nedåt.
|
Ordförande i 20-Ghost-Club är Sir John Stuttard. Det är även han som har
planerat årets tour. Själv körde han en Silver Ghost från 1921. Bilen som har en
All Weather Tourer-karosseri från Park
Ward/Car Mart köptes ny av en indisk Maharadja som körde den själv i cirka 10
år. Redan då var bilen vit. Sir John köpte bilen för nio år sedan.
|
|
De
flesta av bilarna och ägarna var hemmahörande i
Storbritannien. Men några av tourens deltagare
kom från andra länder. På den här bilen, en
Silver Ghost från 1924, satt det en
nationalitets dekal ”AUS”, det vill säga
Australien. Tourer-karosseriet är även
tillverkat i detta land, nämligen av Smith &
Waddington.
|
Ett par
bilar av typen Phantom II fanns med i touren.
Strone Macpherson körde denna Continental Dual
Cowl Tourer från 1930. Det är Hooper som har
byggt karosseriet och den förste ägaren
beställde en extra stor kylare och bränsletank.
|
Merparten av tourens deltagare körde bilar med öppna tourer-karosserier. Flera
av dessa hade sportiga linjer som dessa Silver Ghosts från 1924 och 1913.
Mässing- och nickelfordon hos MHRF i Visby
För 4:e året i rad fanns
Motorhistoriska Riksförbundet på plats i
Visby under den så kallade
Almedalsveckan. I en monter i Visby hamn
visade man tillsammans med
Gotlands Veteranbilklubb upp historiska
fordon och träffade politiker,
myndighetspersoner, organisationer och en
intresserad allmänhet.
Flera av de utställda
fordonen var tillverkade före 1931. Åke Ottosson
som är med i Mässing & Nickel visade upp sin
nyrenoverade Colibri Doppelphaeton från 1910.
Flera politiker passade på att provsitta i denna
ovanliga bil. En annan bil som visades upp var
Åke Dalsbros Studebaker Commander 8 Roadster
från 1929. Bland tvåhjulingarna fanns det
två Super X-motorcyklar från 1920-talet, varav
en var renoverad. Båda hojarna ägs av Rune
Larsson som även är ordförande i GVBK.
Ett område som MHRF lyfte
fram var hotande hantverkskunskaper. I MHRF:s
monter visades även en fotoutställning med
gotländsk fordonshistoria. För den som vill läsa
mer om MHRF i Visby rekommenderas ett klick på
följande
LÄNK. Där finns även ett fint
bildspel. Fotona här intill är tagna av Pelle
Lundström.
(2012-07-11)
Nedan: Åke Ottossons Colibri Doppelphaeton 1910.
|
Ovan: Åke Dalsbros Studebaker Commander 8
Roadster 1929.
|
|
|
Jokkmokk-Landskrona på 6 dagar
Motorcyklisterna på 100-åriga hojar räknade med
att klara av sträckan Jokkmokk-Landskrona på
maximalt 10 dagar. Nu gick det mycket fortare,
efter bara 6 dagar nåddes målet igår måndag. Det
innebär att man i snitt kört över 25 mil/dag. Då
har man också hunnit med en del reparationer på
hojarna. De som har följt resan på gruppens
Facebook-sida har sett att hjul och motorer
har plockats ner för service, bland annat
svetsning.
Innan resan startade sa man att färden skulle
ske på tre motorcyklar, men av de bilder som
visats ser man en fjärde motorcykel, en
Husqvarna modell 145 från 1917. Mc-gänget har
visat att det går bra att åka riktigt långt på
cirka 100 år gamla hojar, fast man får vara
beredd på diverse reparationer under färden.
(2012-07-10)
Nerplockad Husqvarna-motor
på campingplats.
Här
åtgärdades ett skuret
lager. (Bilder från Facebook)
|
|
|
|
Uppställning vid målet i Landskrona efter 6
dagar och 160 mil.
|
Stopp i Östersund för servicearbeten.
|
Bilder från Mässingsträffen
Nu finns ett 20-tal bilder från årets Mässingsträff upplagda under
Evenemangsbilder.
Det är Pelle Lundström som har fotograferat och för själva arrangemanget
svarade Stefan Edlund.
(2012-07-09)
Premiär för Fordonsfestival i Eskilstuna
Lördagen den 30 juni genomfördes en
Fordonsfestival i Eskilstuna. Bakom
arrangemanget stod ett antal museer och
organisationer i Södermanland:
Munktellmuseet,
Arsenalen, Scaniamuseet,
Sveriges Vägmuseum,
Museispårvägen i Malmköping,
Östra Södermanland Järnväg,
Eskilstuna Stadsmuseum samt
Eskilstuna Marknadsföring. Festivalen var
inriktad på tunga fordon, sådana som ingår i
dessa museers samlingar.
Festivalen inleddes vid
Munktellstaden i centrala
Eskilstuna där alla fordonen samlades.
Munktellmuseet som inrymmer bland annat
traktorer och motorer var förstås öppet. Vid
11-tiden startade en parad med alla anmälda
fordon. Det var ett 40-tal totalt, merparten
tillhörde de arrangerade museernas samlingar,
men även en grupp privatägda fanns med i
karavanen. Paradvägen gick genom Eskilstunas
centrala delar och ut mot festivalområdet vid
Volvo CE Customer Center.
Enligt arrangörerna hade omkring 2000 åskådare sökt sig dit, många av
dessa hade åkt i någon av de äldre bussarna från
Museispårvägen i Malmköping. Dessa bussar gick
skytteltrafik från en parkering och till
festivalområdet.
Efter invigningen kring 12.30 var det dags för fordonen att köra in på
området. Samtidigt berättade speakern Torbjörn
Berggren lite om varje fordon. Fordonen ställdes
sedan upp i olika grupper beroende på vilket
museum de kom i från. Under resten av dagen
bjöds det på en rad aktiviteter, vägmuseet
demonstrerade till exempel en stenkross som
drevs av en tidig Munktell-traktor.
Flertalet av fordonen som visades upp var tillverkade efter Mässing- &
Nickels 1931-gräns. Men det fanns undantag och
det är dessa som visas på bilderna. Redan nu
verkar det luta åt att det blir en liknande
festival nästa år. Det ska bli intressant att se
för det här är ett evenemang som har potential
att utvecklas.
(2012-07-05)
|
Den här motorvälten
tillverkades av Munktells 1918. Den har skänkts
till Munktell-museet av Sandvikens kommun. Den
renoverades för cirka 15 år sedan.
|
|
|
Munktells första traktortyp, 30-40, har
gigantiska dimensioner. Det här exemplaret som
finns i Munktellmuseet är förmodligen det enda
bevarande exemplaret. Ursprungligen användes
traktorn av Gimo bruk dit den såldes den 31
oktober 1913.
|
Munktells första traktorsuccé var typ 22 HK som
introducerades 1921. Fram till 1934 tillverkades
totalt 1579 stycken. Munktellmuseets exemplar
har tillverkningsnummer 4549 och levererades ny
till Kungsladugården i Strömsholm våren 1929.
|
Munktellsmuseets traktor modell 20-24 fick driva en stenkross som demonstrerades
av Sveriges Vägmuseum. Traktorn som tillverkades 1920 har använts av Åsbo Härads
vägstyrelse i Östra Ljungby.
|
|
Sveriges Vägmuseum som har samlingar och magasin i
Kjula utanför Eskilstuna är en del av
Trafikverkets Museer. Under Fordonsfestivalen
visade man upp bland annat lastbilar och
väghyvlar. Bilden
visar när den Fordsonbaserade väghyveln "Stark"
från 1929 närmar sig festivalområdet. Maskinen
väger 2500 kg och har 30 hästkrafter till
förfogande.
|
Sveriges Försvarsfordonsmuseum ”Arsenalen” som
ligger utanför Strängnäs var ett av museerna som
deltog och visade upp sin verksamhet under
Fordonsfestivalen.
Man visade bland annat upp
Artilleritraktor m/28 som byggdes av NOHAB i
totalt 25 exemplar. Museets fordon har en
4-cylindrig Scania-Vabis 1544-motor, samma typ
som sitter i Scaniamuseets bryggarbil från 1927.
|
De smalspåriga rälsfordonen från Östra Södermanlands Järnväg i Mariefred fick
åka lastbil till Eskilstuna. Ångloket Lessebo byggdes av Munktells 1891 och
användes ursprungligen av Kosta-Lessebo Järnväg, KLJ. På senare tid har loket
rustats till körbart skick av föreningens medlemmar. Motorvagnen användes av
Hällefors-Fredriksbergs Järnväg. Fordonet byggdes 1934 då man kombinerade en
Cadillac 1915 med ett kraftigt järnvägsunderrede. 1937 fick fordonet nytt
utseende då man använde kaross och drivlina från en Volvo droska från cirka
1930. Båda dessa järnvägsfordon brukas numera bara sporadiskt, men visas upp vid
speciella tillfällen.
|
|
Robert
Bengtsson från Scaniamuseet rattade
”Bryggarbilen”, en typ 3251 från 1927. Fram till
1950 rullade lastbilen cirka 80000 mil och det
har plussats på en del sedan lastbilen gjorde
rallydebut i London-Brighton för kommersiella
fordon 1927.
|
Intresseföreningen Förstlingen II visade upp den
körbara fullskalerepliken av Sveriges första
ånglok. Originalet tillverkades av Eskilstuna
Mekaniska Verkstad 1853.
Det nybyggda loket kördes på en utlagd
räls och de som ville fick följa med på en
provtur.
|
Från Jokkmokk till Landskrona på 100-åriga hojar
Den 2
juli påbörjar tre motorcyklister en cirka 160
mil lång resa. Sträckan som ska köras är
Jokkmokk vid Polcirkeln till Landskrona. De tre
personerna är Peter Billquist, Martin Scholl och
Peter Thurwächter. Det speciella är att färden
ska ske på 100-åriga motorcyklar: Triumph TT
Roadster 1912, Moto-Reve modell C 1912 och
Husqvarna modell 70 1913.
Eftersom motorcyklarna fyller 100 år tycker man
att det är en lämplig utmaning, man räknar med
att resan ska ta max 10 dagar. Man har skapat en
sida på
Facebook och de som är har ett konto där kan
följa resan, sök på ”The long Run” eller klicka
på följande
LÄNK.
(2012-07-02)
Peter Billquist ska köra
sträckan
Jokkmokk-Landskrona
på sin Triumph TT
Roadster 1912. (Bild
från Facebook)
|
|