Nyheter juli 2012
 

T-Fordar på tur i Järvsötrakten

 

För några veckor sedan var det rally för T-Fordar i Järbo. Lördagen den 21 juli var det dags för ytterligare ett evenemang för T-Fordar och dess ägare. Den här gången var platsen är Järvsö i Hälsingland. Det var en träff i regi av Hälsinglands lokala T-Fordklubb ”Hälsinge Model T”. På plats i Järvsö var det Olle Fack som höll i programmet.

Träffen inleddes med samling vid parkeringen vid Stenegård. Efter en kort förargenomgång var det dags att starta motorerna. Olle tog själv täten i sin svarta Touring från 1925. I karavanen följde cirka 10 bilar, de äldsta var tillverkade 1914. Det första stoppet gjordes vid en nostalgimack, Esso-stationen i Lörstrand som ligger söder om Järvsö. Därefter körde man tillbaka till Stenegård för lunch. Efter matintaget körde man till Kalv för att titta på J.A. Jonssons Traktormuseum. Nästa punkt på programmet var ett besök på Lill-Babs Caffär och museum. Dagens program avslutades sedan med middag på Hälsingegården Ol-Ers.

De flesta deltagarna kom naturligtvis från orter i Hälsingland. Men några av deltagarna hade färdats längre för att komma till Järvsö, bland annat några som är medlemmar i Mässing & Nickel.

Efter Järbo och Järvsö som båda börjar på ”Jär” kan man undra vilken ort som kommer att vara värd för nästa T-Fordrally/träff, ska man gissa på Järfälla? (2012-07-28/29)

Karl Gustaf Östberg från Gnarp som kör T-Ford Touring 1924 anländer till samlingen vid Stenegård.

 

Nästan alla ekipage är samlade nedanför Stenegård och det är dags att hålla en liten förargenomgång. Denna leds av dagens arrangör Olle Fack,  med visst stöd av sin far.

 

Martin Andersson kom från Harmånger med en av träffens äldsta bilar, Runabout från 1914.

Sven-Olof Hanssons Pickup från 1920 känns igen från förra årets Midsummer World Rally.

 

Järnvägsbommarna har fällts ner och karavanen har fått ett göra ett stopp. Den utsände webbmastern passar förstås på att fånga alla ekipagen på en en bild. "Tourledare" är Olle Fack i en Touring från 1925 (den låga engelska modellen), en av dagens yngsta bilar. Efter följer närmast 1924 och 1920 års Touring.

 

Hans Ädel med fru är flitiga rallydeltagare, helgen innan hade man kört Järbosvängen med denna 1919 års Touring.

Benny Grafström en kom från Sundsvall med 1915 års Touring, en bil som han har rattat i många år.

 

1914 och 1920 års T-Fordar. Lars-Åke Larsson, Ilsbo kör den från 1914 som fortfarande har en del mässingdetaljer. På 1920 års som körs av två söner Eriksson är det svartlackerad kylare och lyktor som gäller.


Goda råd söks av Claes Rocklin som renoverar en Stephens från 1920


Från Claes Rocklin kommer en kort rapport om renoveringsläget beträffande den Stephens Salient Six som han köpte för några år sedan. Samtidigt skulle han behöva ha några goda råd, kanske finns det någon som kan hjälpa till?

Den första frågan gäller hur man ska få reda chassinumret? Vid återregistreringen i början på 70-talet lyckades dåvarande ägaren få SBP att godta motornumret 24533 som identifikation. Chassinumret satt på en metallbricka på torpedväggen, men Claes antar att någon souvenirjägare snodde den när bilen stod som vrak. Stadsarkivet i Stockholm har inte kunnat hjälpa till då Claes inte känner till registreringsnumret som bilen hade hos återförsäljaren Richard F. Björkmans Motor AB, Styrmansgatan 19 i Stockholm. Finns det någon som känner till om handlingar från Björkmans Motor kan finnas kvar någonstans? Registreringsnumret i Norrbotten blev BD522, men det finns inte kvar några uppgifter då dessa slängdes eller rent av brann upp när Länsstyrelsen i BD län hade hand om bilregistret.

En ny märkskylt behöver alltså tillverkas och Claes tar gärna emot tips om vem som kan tillverka en sådan till ”rätt pris”. Nedanstående bild visar hur skylten ska se ut. Dimensionerna är 57x89 mm och tjocklek 1 mm (något avrundade mått). Materialet ska vara mässing eller aluminium. De ljusa partierna inklusive texten ska vara något upphöjda, ”botten” på skylten ska vara svart.

Ett annat problem just nu är att Claes inte riktigt vet hur trästommen längst ner mot ramen ska se ut. Avslutningsvis undrar Claes om det är någon som har två fällstolar/jumpseats över? Den som kan hjälpa Claes med något av detta kan ta kontakt via e-post. (2012-07-27)

 



Bild från Internet. Denna skylt satt på en 2-sitsig bil.

Mässingbilar på jubileumsuppdrag i Stockholm

 

Lördagen den 14 juli var det exakt 100 år sedan maratonloppet under Olympiska Spelen i Stockholm 1912. För att uppmärksamma detta arrangerades ett Jubileumsmarathon som lockade cirka 10500 löpare.

Många av de tävlande var klädda enligt den stil som gällde 1912. Även bland publiken var de många som bar tidsenlig klädsel. Men det slutade inte där, arrangörerna hade nämligen engagerat flera personer som äger cirka 100 år gamla bilar.

Från Kungsör kom Stig Fransson och sonen Thomas med hela tre bilar, Priamus 1912, Cadillac 1907 och Opel lastbil 1914. Stig berättar att man torsdagen före loppet transporterade bilarna till Stockholms Stadion. Under fredagen var Stig och Thomas med på nummerlappsutdelningen/ marknaden och det var ett oerhört stort intresse för bilarna. Många passade på att bli fotograferade vid bilarna.

På lördagen kördes Cadillacen ut till löparnas första vätskekontroll vid Stockholms Universitet. Där fick den stå hela dagen samtidigt som Nacka Hembygdsgille dansade och spelade alldeles intill där löparna sprang. Lastbilen fick stå vid Sollentuna Kyrka som var vändplats för loppet.

Den 100-åriga Priamus-bilen fick först stå vid huvudporten till Stadion i några timmar. Sedan användes bilen som loppets ledar- och speakerbil och med Stig som chaufför. Enligt Stig var det en kul upplevelse med mycket publik och deltagare som inte är vana att se så här gamla bilar.

Förutom Stigs bilar fanns det fler mässingbilar utplacerade efter banan, Lars Öhman visade upp sin Cottereau 1906 och Erling Carlsson sin Hurtu 1912. Flera motorcyklar från samma tid visades också. Några nyare fordon, men inom Mässing- & Nickels 1931-gräns, sågs också.

Fotona och textunderlaget kommer från Stig Fransson som även tipsar om ett filmklipp youtube.com där Priamusen ses i början av klippet. Klicka HÄR och ta en titt. (2012-07-26)

Det var populärt att bli fotograferad i och vid de gamla bilarna. Med tidsenlig klädsel kan det bli så här fint. Tjejerna ser ut att trivas i Stig Franssons Cadillac modell M från 1907.

Stig Fransson och sonen Thomas lät transportera tre bilar till evenemanget. Så här imponerande såg det ut, på det övre planet står Priamus 1912 och Cadillac 1907. För att få plats med lastbilen, Opel 1914, var man tvungen att fälla flakets lämmar.

Stigs Opel lastbil från 1914 stod uppställd vid Sollentuna kyrka som var vändplats för loppet. Som synes kom flaket till användning.

Den 100-åriga Priamusbilen står här utanför Stockholms Stadion. Många passade på att fotografera bilen.

Som ledarbil ville arrangörerna ha en 100-årig bil och Stig Fransson ställde upp med sin Priamus från 1912.

Många var klädda i tidsenliga kläder. Här är det en delegation från Sydafrika som tagit plats i Priamusen.

Man firade att det var 100 år sedan landsmannen Kennedy Kane McArthur vann maratonloppet under OS i Stockholm.

Thomas Fransson som sitter vid ratten hade ansvaret för Cadillacen från 1907. Under loppet stod bilen vid Stockholms Universitet där löparnas första vätskekontroll var belägen.


Äldsta kända Volvochassiet visas i Köping

 

Vid museet Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i Köping visas nu det äldsta kända serieproducerade Volvochassiet. Det är Mässing- & Nickelmedlemmen Pelle Lundström som har lånat ut sitt i det närmaste orörda ÖV4-chassi där motorn har nummer 15046 och växellådan nummer 56.

Chassiet kommer från Jan Westas samlingar och ropades in av Pelle på förra årets auktion i Äppelbo. Chassiet visas nu i museets uppbyggda verkstad där man kan studera chassiet närmare. Bland annat kan man se ljuddämparens konstruktion. Bilens växellåda är tillverkad i Köping, bara ett litet stenkast från museet.

Volvo ÖV4 tillverkades mellan 1927-29 och merparten, 205 stycken, hade en öppna Touring-karosser. Dessutom levererades 70 stycken som Pickuper samt 27 stycken som ”nakna” chassier.

(2012-07-23)

 


T-Fordar körde en sväng i Järbo

 

På ett par platser i Sverige anordnades det rallyn speciellt avsedda för T-Fordar. Ett av dessa är ”Järbosvängen” i Gästrikland. Det är Carl-Herman Schneider som håller i detta, men som arrangör anges även Svenska T-Fordklubben. Den 14 juni var det samling hos Carl-Herman i Järbo för den 6:e upplagan. Enligt inbjudan skulle det bli en dagsutflykt i ”T-Ford-tempo” med gemensamt lunchuppehåll och sedan avslutning med middag och underhållning.

Årets sväng samlade cirka 10 bilar tillverkade mellan 1919-1927. De flesta kom från närbelägna orter, men några hade kört lite längre. Till dessa räknas Pelle Lundström från Enköping som körde sin Touring 1923. Det är också Pelle som välvilligt har bidragit med nedanstående bilder.

Sådana här lokala rallyn eller utflykter borde kunna arrangeras på fler håll runt om i landet, i Sverige finns det ju trots allt flera hundra körklara T-Fordar. Men det krävs förstås att någon eller några tar på sig uppgiften att hålla i arrangemanget. (2012-07-21)


Claes Agne Vilhelm Holmström , Norrtälje är numera ägare

till denna Touring 1923. Tidigare ägdes bilen av den kände

Kalle-i-Eda. Bredvid står fotografens Pelle Lundströms bil.

 

 

 

Tage Berglund som avled för några år sedan renoverade många gamla bilar och motorcyklar under sin levnad. Den här 23:an finns fortfarande inom familjen i Valbo.

Mats Östberg från Sandviken äger den här rödsvarta 25:an.

 

Järbosvängens enda täckta T-Ford ägdes av Carl-Herman Schneider, det är en Tudor Sedan från 1927. Närmast bredvid skymtar Mats Östbergs Touring 1925.

 

Mats Westlund från Falun äger denna Touring från 1925 som dagen till ära var försedd med svenska flaggor.

Ytterligare en Touring från 1925, denna ägs av Gösta Pettersson, Storvik.

 

Rallyfordonen har parkerats under det gemensamma lunchuppehållet. Som bilden visar deltog det T-Fordar med lite olika karossfärger. Den grå lastbilen, modell TT från 1924, ägs av Anders Näslund i Hofors. Den gröna bilen bredvid är en Touring från 1926 som ägs av svängens arrangör Carl-Herman Schneider i Järbo.

 

Den svarta bilen är Hans Ädels Touring 1919. Den röda är en Touring 1926 som är registrerad på Margareta Kåll. Notera att bilen har en så kallad grosshandlarratt.

Här ser man tydligt hur ratten kan vinklas upp för att underlätta tillträdet till sätet.

 


Otur för Picko

 

Picko Troberg har haft lite otur med sin 3-hjuliga Morgan från 1931 i de senaste tävlingarna. I Gärdesloppet tidigare i år blev det stopp efter bara ett par meter. Lite längre kom man i Midnattssolsrallyt som just nu körs med Västerås som utgångspunkt. Under specialsträcka 6 i Vikmanshyttan fick teamet Picko Troberg och Roy Palm bryta. Det framgår enligt uppgifter på www.resultatservice.se. Men innan man var tvungen att ge upp han man visa upp sig för en intresserad publik, bland under den första specialsträckan som kördes onsdag kväll på Rocklundaområdet i Västerås. Dessutom hamnade ekipaget på första sidan i torsdagens VLT (Vestmanlands Läns Tidning). Bilden till höger togs en stund före starten i SS1 och det är Roy som sitter vid ratten, Picko är Co-driver.

(2012-07-20)


Rolls-Royce-touren har passerat Sverige

 

Under par dagar, 6 till 9 juni, körde en karavan med Rolls-Royce-bilar genom delar av Sverige. Det är den engelska klubben 20-Ghost-Club som är ute på 3-veckors tour i Norden och Baltikum. Man startade den 30 juni i Danmark och den första övernattningen i Sverige gjordes i Kosta den 6 juli.

Dagen därpå körde man till Vadstena vid Vättern. Söndagen den 7:e gick färden till Stockholm där bilarna ställdes vid Källhagens värdshus på Norra Djurgården. Under dagen hade man hunnit med ett stopp vid Sparreholms Slott. Där blev det förutom lunch ett besök på bilmuseet som bland annat har flera bilar av den typ som deltog i touren. Del av måndagen den 9:e ägnades åt bland besök på Vasamuseet. Senare under eftermiddagen lämnade deltagarna och bilarna landet. Med färja väntade nu Baltikum och Riga.

När detta skrivs och publiceras har touren några dagar kvar, den 20 juli ska det avslutas enligt programmet. Touren leds av Sir John Stuttard och det är alltså han som har planerat resan. Han är även den nuvarande ordföranden i klubben. I touren körde han själv en Silver Ghost från 1921. Bilen som har ett så kallat All Weater Tourer-karosseri köpters ny av en indisk Maharadja.

Just Silver Ghost var den modell som dominerade i touren, deltagarlistan innehöll 10 sådana tillverkade mellan 1914-1924. Den mindre modellen, 20 HP, som introducerades i början av 20-talet representerade med endast en bil, en 26:a med Doctor´s Coupe-karosseri. Modellerna som efterträdde Silver Ghost, Phantom-serierna, fanns representerade med ett par bilar. Den yngsta bilen i touren var tillverkad 1934, men majoriteten var tillverkad inom Mässing & Nickels 1931-gräns.

Bilderna här intill är tagna under uppehållet vid Sparreholms Slott. (2012-07-17)

 

 

 

Bilarna anländer till Sparreholms Slott där lunch och besök på bilmuseet står på programmet. Här ses en Silver Ghost från 1924 med Tourer-karosseri från Gill.

Området framför Sparreholms Slott är normalt avstängt, men ett undantag gjordes för tourens deltagare som fick parkera bilarna framför huvudbyggaden.

 

Tourens äldsta bil tillverkades för 99 år sedan (1913). Det var denna så kallade London-Edinburgh Tourer. Denna specialvariant har lite högre kompressionsförhållande än normalutförandet. Även karosseriet är lite speciellt.

Den mindre modellen 20 HP representerades i touren med bara en bil. Den här bilen från 1926 och det är Cockshoot som byggt Doctor´s Coupé-karosseriet.

 

Efter ett par timmars uppehåll för lunch och besök på bilmuseet börjar bilarna lämna Sparreholm för en färd till dagens etappmål i Stockholm. Den ljusblå bilen är tourens enda Phantom I, eller mer korrekt New Phantom. Bilen som är tillverkad 1927 har ett Tourer-karosseri från Robinson. De andra bilarna är Silver Ghost 1913, Phantom II 1930 och Silver Ghost 1921.

 

En Silver Ghost från 1921 med Tourer-karosseri från Lopes återstartar från Sparreholm.

1922 års Silver Ghost med Tourer-karosseri Hooper lämnar också Sparreholm.

 

Tourens näst äldsta bil var denna 1914 års Silver Ghost med så kallat Skiff-karosseri från Labourdette. Ett vagnmärke på kylaren talade om bilen var utställd på Pebble Beach i Kalifornien 2007.

 

Rolls-Royce är kända för hög kvalitet, men även dessa bilar kan krångla. Ägaren till denna Silver Ghost från 1920 med Tourer-karosseri från Cunard hade problem med att starta bilen efter lunchuppehållet. Så den medföljande mekanikern fick göra en insats, det verkade vara något problem med bränsetillförseln.

Denna Silver Ghost från 1921 är rätt typisk för bilarna i touren, det vill säga den har ett tourer-karosseri. I det här fallet är det tillverkat av Barker. Notera hur strålkastarna kan vinklas nedåt.

 

Ordförande i 20-Ghost-Club är Sir John Stuttard. Det är även han som har planerat årets tour. Själv körde han en Silver Ghost från 1921. Bilen som har en All Weather Tourer-karosseri  från Park Ward/Car Mart köptes ny av en indisk Maharadja som körde den själv i cirka 10 år. Redan då var bilen vit. Sir John köpte bilen för nio år sedan.

 

 

De flesta av bilarna och ägarna var hemmahörande i Storbritannien. Men några av tourens deltagare kom från andra länder. På den här bilen, en Silver Ghost från 1924, satt det en nationalitets dekal ”AUS”, det vill säga Australien. Tourer-karosseriet är även tillverkat i detta land, nämligen av Smith & Waddington.

Ett par bilar av typen Phantom II fanns med i touren. Strone Macpherson körde denna Continental Dual Cowl Tourer från 1930. Det är Hooper som har byggt karosseriet och den förste ägaren beställde en extra stor kylare och bränsletank.

 

Merparten av tourens deltagare körde bilar med öppna tourer-karosserier. Flera av dessa hade sportiga linjer som dessa Silver Ghosts från 1924 och 1913.


Mässing- och nickelfordon hos MHRF i Visby

 

För 4:e året i rad fanns Motorhistoriska Riksförbundet på plats i Visby under den så kallade Almedalsveckan. I en monter i Visby hamn visade man tillsammans med Gotlands Veteranbilklubb upp historiska fordon och träffade politiker, myndighetspersoner, organisationer och en intresserad allmänhet.

Flera av de utställda fordonen var tillverkade före 1931. Åke Ottosson som är med i Mässing & Nickel visade upp sin nyrenoverade Colibri Doppelphaeton från 1910. Flera politiker passade på att provsitta i denna ovanliga bil. En annan bil som visades upp var Åke Dalsbros Studebaker Commander 8 Roadster från 1929. Bland tvåhjulingarna fanns det två Super X-motorcyklar från 1920-talet, varav en var renoverad. Båda hojarna ägs av Rune Larsson som även är ordförande i GVBK.

Ett område som MHRF lyfte fram var hotande hantverkskunskaper. I MHRF:s monter visades även en fotoutställning med gotländsk fordonshistoria. För den som vill läsa mer om MHRF i Visby rekommenderas ett klick på följande LÄNK. Där finns även ett fint bildspel. Fotona här intill är tagna av Pelle Lundström. (2012-07-11)


Nedan: Åke Ottossons Colibri Doppelphaeton 1910.

 

 

Ovan: Åke Dalsbros Studebaker Commander 8 Roadster 1929.


Jokkmokk-Landskrona på 6 dagar

 

Motorcyklisterna på 100-åriga hojar räknade med att klara av sträckan Jokkmokk-Landskrona på maximalt 10 dagar. Nu gick det mycket fortare, efter bara 6 dagar nåddes målet igår måndag. Det innebär att man i snitt kört över 25 mil/dag. Då har man också hunnit med en del reparationer på hojarna. De som har följt resan på gruppens Facebook-sida har sett att hjul och motorer har plockats ner för service, bland annat svetsning.

Innan resan startade sa man att färden skulle ske på tre motorcyklar, men av de bilder som visats ser man en fjärde motorcykel, en Husqvarna modell 145 från 1917. Mc-gänget har visat att det går bra att åka riktigt långt på cirka 100 år gamla hojar, fast man får vara beredd på diverse reparationer under färden. (2012-07-10)


Nerplockad Husqvarna-motor på campingplats.

Här åtgärdades ett skuret lager. (Bilder från Facebook)

 

 

Uppställning vid målet i Landskrona efter 6 dagar och 160 mil.

Stopp i Östersund för servicearbeten.


Bilder från Mässingsträffen


Nu finns ett 20-tal bilder från årets Mässingsträff upplagda under Evenemangsbilder.  Det är Pelle Lundström som har fotograferat och för själva arrangemanget svarade Stefan Edlund. (2012-07-09)

 


Premiär för Fordonsfestival i Eskilstuna

 

Lördagen den 30 juni genomfördes en Fordonsfestival i Eskilstuna. Bakom arrangemanget stod ett antal museer och organisationer i Södermanland: Munktellmuseet, Arsenalen, Scaniamuseet, Sveriges Vägmuseum, Museispårvägen i Malmköping, Östra Södermanland Järnväg, Eskilstuna Stadsmuseum samt Eskilstuna Marknadsföring. Festivalen var inriktad på tunga fordon, sådana som ingår i dessa museers samlingar.

Festivalen inleddes vid Munktellstaden i centrala Eskilstuna där alla fordonen samlades. Munktellmuseet som inrymmer bland annat traktorer och motorer var förstås öppet. Vid 11-tiden startade en parad med alla anmälda fordon. Det var ett 40-tal totalt, merparten tillhörde de arrangerade museernas samlingar, men även en grupp privatägda fanns med i karavanen. Paradvägen gick genom Eskilstunas centrala delar och ut mot festivalområdet vid Volvo CE Customer Center.

Enligt arrangörerna hade omkring 2000 åskådare sökt sig dit, många av dessa hade åkt i någon av de äldre bussarna från Museispårvägen i Malmköping. Dessa bussar gick skytteltrafik från en parkering och till festivalområdet.

Efter invigningen kring 12.30 var det dags för fordonen att köra in på området. Samtidigt berättade speakern Torbjörn Berggren lite om varje fordon. Fordonen ställdes sedan upp i olika grupper beroende på vilket museum de kom i från. Under resten av dagen bjöds det på en rad aktiviteter, vägmuseet demonstrerade till exempel en stenkross som drevs av en tidig Munktell-traktor.

Flertalet av fordonen som visades upp var tillverkade efter Mässing- & Nickels 1931-gräns. Men det fanns undantag och det är dessa som visas på bilderna. Redan nu verkar det luta åt att det blir en liknande festival nästa år. Det ska bli intressant att se för det här är ett evenemang som har potential att utvecklas.

(2012-07-05)


Den här motorvälten tillverkades av Munktells 1918. Den har skänkts till Munktell-museet av Sandvikens kommun. Den renoverades för cirka 15 år sedan.

Munktells första traktortyp, 30-40, har gigantiska dimensioner. Det här exemplaret som finns i Munktellmuseet är förmodligen det enda bevarande exemplaret. Ursprungligen användes traktorn av Gimo bruk dit den såldes den 31 oktober 1913.

Munktells första traktorsuccé var typ 22 HK som introducerades 1921. Fram till 1934 tillverkades totalt 1579 stycken. Munktellmuseets exemplar har tillverkningsnummer 4549 och levererades ny till Kungsladugården i Strömsholm våren 1929.


Munktellsmuseets traktor modell 20-24 fick driva en stenkross som demonstrerades av Sveriges Vägmuseum. Traktorn som tillverkades 1920 har använts av Åsbo Härads vägstyrelse i Östra Ljungby.

Sveriges Vägmuseum som har samlingar och magasin i Kjula utanför Eskilstuna är en del av Trafikverkets Museer. Under Fordonsfestivalen visade man upp bland annat lastbilar och väghyvlar.  Bilden visar när den Fordsonbaserade väghyveln "Stark" från 1929 närmar sig festivalområdet. Maskinen väger 2500 kg och har 30 hästkrafter till förfogande.

Sveriges Försvarsfordonsmuseum ”Arsenalen” som ligger utanför Strängnäs var ett av museerna som deltog och visade upp sin verksamhet under Fordonsfestivalen.  Man visade bland annat upp Artilleritraktor m/28 som byggdes av NOHAB i totalt 25 exemplar. Museets fordon har en 4-cylindrig Scania-Vabis 1544-motor, samma typ som sitter i Scaniamuseets bryggarbil från 1927.

 

De smalspåriga rälsfordonen från Östra Södermanlands Järnväg i Mariefred fick åka lastbil till Eskilstuna. Ångloket Lessebo byggdes av Munktells 1891 och användes ursprungligen av Kosta-Lessebo Järnväg, KLJ. På senare tid har loket rustats till körbart skick av föreningens medlemmar. Motorvagnen användes av Hällefors-Fredriksbergs Järnväg. Fordonet byggdes 1934 då man kombinerade en Cadillac 1915 med ett kraftigt järnvägsunderrede. 1937 fick fordonet nytt utseende då man använde kaross och drivlina från en Volvo droska från cirka 1930. Båda dessa järnvägsfordon brukas numera bara sporadiskt, men visas upp vid speciella tillfällen.

 

Robert Bengtsson från Scaniamuseet rattade ”Bryggarbilen”, en typ 3251 från 1927. Fram till 1950 rullade lastbilen cirka 80000 mil och det har plussats på en del sedan lastbilen gjorde rallydebut i London-Brighton för kommersiella fordon 1927.

Intresseföreningen Förstlingen II visade upp den körbara fullskalerepliken av Sveriges första ånglok. Originalet tillverkades av Eskilstuna Mekaniska Verkstad 1853.  Det nybyggda loket kördes på en utlagd räls och de som ville fick följa med på en provtur.


Från Jokkmokk till Landskrona på 100-åriga hojar

 

Den 2 juli påbörjar tre motorcyklister en cirka 160 mil lång resa. Sträckan som ska köras är Jokkmokk vid Polcirkeln till Landskrona. De tre personerna är Peter Billquist, Martin Scholl och Peter Thurwächter. Det speciella är att färden ska ske på 100-åriga motorcyklar: Triumph TT Roadster 1912, Moto-Reve modell C 1912 och Husqvarna modell 70 1913.

Eftersom motorcyklarna fyller 100 år tycker man att det är en lämplig utmaning, man räknar med att resan ska ta max 10 dagar. Man har skapat en sida på Facebook och de som är har ett konto där kan följa resan, sök på ”The long Run” eller klicka på följande LÄNK.

(2012-07-02)


Peter Billquist ska köra sträckan

Jokkmokk-Landskrona på sin Triumph TT

Roadster 1912. (Bild från Facebook)


 

 

                                      © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se