|
Loreley renoveras med
bidrag från Riksantikvarieämbetet
|
En av de äldsta gotländska
bilarna renoveras just nu av Jan Janthe som
driver
Gotlands Veteranbilsmuseum. Det rör sig om
en Loreley som inregistrerades på Gotland den 13
maj 1914 och då tilldelades igenkänningsmärke
I42.
För en tid sedan beviljade
Riksantikvarieämbetet ett bidrag på 30000 kr
till bilens renovering. Det kunde
Sveriges Radios Gotlandsnytt rapportera om i
början av juni. Inslaget går att läsa genom att
klicka på följande
LÄNK.
Den som vill veta mer om
denna bils historik rekommenderas att läsa Bengt
Brolins bok ”Gotlands bilhistoria”.
(2013-07-31)
|
Bild från Sveriges Radios
Gotlandsnytt.
|
Järbosväng i
högsommarvärme
Det rådde högsommarvärme när Järbosvängen kördes lördagen den 13 juli.
Det rapporterar Pelle Lundström som
tillsammans med sin Barbro deltog med Ford T Touring från 1923. Det är också Pelle som har
fotat bilderna härintill.
Det har blivit tradition att Carl-Herman Schneider i Järbo bjuder in
T-Fordsägare till en dagsutflykt avpassad för
dessa bilar. Årets sväng som ska ha varit den
sjunde i ordningen lockade 13 T-Fordsekipage.
Men en bil vägrade starta och en annan kokade
(det var 27 grader varmt), så i mål kom 11
bilar.
Efter genomgång av dagens tävlingsmoment kunde en segrare utses. Det blev
Sven-Olov Hansson som hade kört rallyt med sin
Pickup från 1920. På bilden till höger ses han
med vandringspriset.
(2013-07-30)
|
|
|
13 T-Fordsekipage kom till
samlingen hos familjen Schneider för vara med om
årets Järbosväng.
|
|
|
Järbosvängens arrangör
Carl-Herman Schneider äger flera T-Fordar. Det
här är hans Touring från 1926.
|
Anders Näslund från Hofors använder sin Ford TT
lastbil 1924 tämligen ofta.
|
|
Här ses de flesta av bilarna
parkerade i samband med ett uppehåll. Närmast i
bild med startnummer 6 är fotografens Pelle
Lundströms Touring 1923.
|
|
|
T-Fordsägare i samspråk. Den
röda bilen är Mats Östbergs Touring 1925.
|
Vinnarbilen, Sven-Olov Hanssons Pickup 1920.
|
|
Rallykaravan som leds av Hans
Ädel med Touring 1919. Den följs närmast av Sven-Olov
Hansson med Pickup 1920. Den grå lastbilen är
Anders Näslunds TT från 1924.
|
Teknikland och Jamtli
kör turer med 1920-tals buss
Lagom till årets sommarsäsong anlände en
alldeles nyrenoverad Ford TT buss till
Teknikland och
Jamtli och Östersund. Nu ska den
transportera sommarturister på Jamtliområdet.
Bussens kaross byggdes 1922 i Östersund och där
gick bussen sedan som stadsbuss i fyra år.
Därefter trafikerades sträckan Östersund-Hackås,
men 1928 togs bussen ur drift. Därefter fick
bussen tjäna som grundstomme i en sommarstuga.
Den tillvaron varade i många år, men för drygt
20 år sedan hittades resterna som kunde inköpas
av Jamtli. De senaste fyra åren har man jobbat
med renoveringen. Det har varit ett tämligen
omfattande arbete och för att kunna använda
bussen på Jamtliområdet
har man
byggt in en elmotor. Där råder nämligen en
hastighetsbegränsning på 10 km/h, men om man
vill sträcka ut på landsvägen får kraften komma
från den ordinarie motorn.
Bussturerna som man nu kör sker mellan klockan
11-13, respektive 15-17.
(2013-07-28)
|
Bilden som kommer från
www.jamtli.com visar hur det såg ut när den
nyrenoverade bussen anlände till Teknikland och
Jamtli.
|
Bilder från 2013 års
Mässingsträff
Den sista juni arrangerades årets upplaga av
Mässingträffen i Södermanland. En av årets
deltagare, Pelle Lundström, hade kameran med sig
och dokumenterade händelsen. Dessa foton är nu
upplagda under
Evenemangsbilder.
(2013-07-26)
|
|
Veckoträffar för
mässing- och nickelfordon
Så kallade veckoträffar för samlarfordon har
blivit populära. Runt om i landet arrangeras
träffar som återkommer regelbundet varje vecka.
Vissa arrangörer har valt att anordna
temadagar då man speciellt bjuder inom fordon
som ryms inom ett särskilt tema, t.ex. engelska
bilar, tunga fordon, och bilmodeller som har
jubileum under året.
Den närmaste tiden kommer det att anordnas
temadagar som passar utmärkt för mässing- och
nickelfordon. Den 26 augusti blir det Mässing &
Nickeltema när
AHK
i Stockholm har måndagsträff vid
Årstavikens Segelsällskap. Man håller på
mellan 18.00-21.00. Årstavikens Segelsällskap
ligger direkt efter
Eriksdalsbadet, strax under Skanstullsbron
på Södermalm. Om mer information behövs kan
Erling Carlsson kontaktas, 070-527 07 16.
Ett par veckor tidigare, tisdagen den 6 augusti,
är det tema Förkrigsbilar vid Ulva Kvarn utanför
Uppsala. Det är
AHK:s Upplandssektion som håller Ulva
Kvarn-träffarna, varje tisdag mellan
19.00-21.00.
Men redan den 28 juli har
Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle Mässing- &
Nickeltema när man anordnar
Motorsöndag. Tid för detta är 11.00-13.00.
Förhoppningsvis blir dessa träffar så pass
välbesökta att arrangörerna törs satsa på en
repris nästa år.
(2013-07-16)
|
Rolf Kjällanders Buick 25-45
Master Six Touring 1925 vid Ulva Kvarn-träffen
den 9 juli. Foto: Pelle Lundström
|
Minskad kö - men fortsatt lång väntetid
Den senaste månaden har det inte anmälts så många nya
ärenden till
www.massingnickel.se. Därför har kön med
öppna ärenden minskat en del. Men fortfarande finns det en kö med drygt 100
öppna ärenden, varav flertalet anmäldes för 3-4 månader sedan. Just nu finns det
en förhoppning att kön med ärenden ska kunna minskas, men det kommer nog att ta
ett antal månader.
(2013-06-11)
VRAM Sveriges Grand
Prix 80 år
Den 6 augusti 1933 arrangerade
KAK
tävlingen Vram Sommar Grand Prix för
Automobiler. Det var den första riktigt stora
motortävlingen i Sverige under sommartid, med
flera internationellt meriterade förare.
För att fira att det nu har gått 80 år sedan denna
milstolpe inom svensk motorsport, kommer det i
sommar att anordnas ett jubileums-evenemang,
”VRAM Sveriges Grand Prix 2013”. Datumet för
detta är 10 augusti och platsen för evenemanget
är
Norra Vrams Prästgård, öster om Helsingborg
och i nära anslutning till 1933 års
tävlingsbana.
Det kommer att bli en utställning i anslutning till
banan med tidsenliga bilar och en hel del annat
med anknytning till 1933 års tävling. Därför
efterlyser arrangörerna bilar som var med och
tävlade 1933. Men alla som äger ett fordon
(tävlingsbil, lastbil, personbil, motorcykel)
som är tillverkat 1933 är välkomna att deltaga.
Anmälan till jubileet görs från evenemangets
webbplats
www.vramgrandprix.se. Där finns mycket
övrigt att läsa om jubileet och 1933 års
tävling. Evenemanget har även en sida på
Facebook.
(2013-07-09)
|
|
Museum i Malmö visar
första bilen
På Teknikens och Sjöfartens hus, ingående i
Malmö Museer, pågår sedan hösten 2012
utställningen ”Framtidens fordon – nu och då”.
Här visar man framtidens fordon, från början av
1900-talet till nutidens framtid.
Sedan en tid tillbaka har utställningen
kompletterats med ytterligare ett fordon, en
kopia av Benz Patent-Motorwagen. Det är alltså
det fordon som brukar räknas som den första
bilen, där originalet byggdes 1885 och
patentansökan lämnades in i början av 1886. Det
är
Mercedes-Benz Sverige AB som ordnat så att
den nybyggda bilen kan visas i Malmö.
Utställningen ”Framtidens fordon – nu och då”
pågår under hela 2013, men Benz-bilen kommer
bara att finnas med fram till september. Mer
information kan läsas
HÄR.
(2013-07-05)
|
|
|