Nyheter juli 2013

Loreley renoveras med bidrag från Riksantikvarieämbetet

En av de äldsta gotländska bilarna renoveras just nu av Jan Janthe som driver Gotlands Veteranbilsmuseum. Det rör sig om en Loreley som inregistrerades på Gotland den 13 maj 1914 och då tilldelades igenkänningsmärke I42.

För en tid sedan beviljade Riksantikvarieämbetet ett bidrag på 30000 kr till bilens renovering. Det kunde Sveriges Radios Gotlandsnytt rapportera om i början av juni. Inslaget går att läsa genom att klicka på följande LÄNK.

Den som vill veta mer om denna bils historik rekommenderas att läsa Bengt Brolins bok ”Gotlands bilhistoria”. (2013-07-31)

Bild från Sveriges Radios Gotlandsnytt.


Järbosväng i högsommarvärme

 

Det rådde högsommarvärme när Järbosvängen kördes lördagen den 13 juli. Det rapporterar Pelle Lundström som tillsammans med sin Barbro deltog med Ford T Touring från 1923. Det är också Pelle som har fotat bilderna härintill.

Det har blivit tradition att Carl-Herman Schneider i Järbo bjuder in T-Fordsägare till en dagsutflykt avpassad för dessa bilar. Årets sväng som ska ha varit den sjunde i ordningen lockade 13 T-Fordsekipage. Men en bil vägrade starta och en annan kokade (det var 27 grader varmt), så i mål kom 11 bilar.

Efter genomgång av dagens tävlingsmoment kunde en segrare utses. Det blev Sven-Olov Hansson som hade kört rallyt med sin Pickup från 1920. På bilden till höger ses han med vandringspriset.

(2013-07-30)

 

13 T-Fordsekipage kom till samlingen hos familjen Schneider för vara med om årets Järbosväng.

 

Järbosvängens arrangör Carl-Herman Schneider äger flera T-Fordar. Det här är hans Touring från 1926.

Anders Näslund från Hofors använder sin Ford TT lastbil 1924 tämligen ofta.

 

Här ses de flesta av bilarna parkerade i samband med ett uppehåll. Närmast i bild med startnummer 6 är fotografens Pelle Lundströms Touring 1923.

 

T-Fordsägare i samspråk. Den röda bilen är Mats Östbergs Touring 1925.

Vinnarbilen, Sven-Olov Hanssons Pickup 1920.

 

Rallykaravan som leds av Hans Ädel med Touring 1919. Den följs närmast av Sven-Olov Hansson med Pickup 1920. Den grå lastbilen är Anders Näslunds TT från 1924.


Teknikland och Jamtli kör turer med 1920-tals buss

 

Lagom till årets sommarsäsong anlände en alldeles nyrenoverad Ford TT buss till Teknikland och Jamtli och Östersund. Nu ska den transportera sommarturister på Jamtliområdet.

Bussens kaross byggdes 1922 i Östersund och där gick bussen sedan som stadsbuss i fyra år. Därefter trafikerades sträckan Östersund-Hackås, men 1928 togs bussen ur drift. Därefter fick bussen tjäna som grundstomme i en sommarstuga.

Den tillvaron varade i många år, men för drygt 20 år sedan hittades resterna som kunde inköpas av Jamtli. De senaste fyra åren har man jobbat med renoveringen. Det har varit ett tämligen omfattande arbete och för att kunna använda bussen på Jamtliområdet har man byggt in en elmotor. Där råder nämligen en hastighetsbegränsning på 10 km/h, men om man vill sträcka ut på landsvägen får kraften komma från den ordinarie motorn.

Bussturerna som man nu kör sker mellan klockan 11-13, respektive 15-17. (2013-07-28)

Bilden som kommer från www.jamtli.com visar hur det såg ut när den nyrenoverade bussen anlände till Teknikland och Jamtli.


Bilder från 2013 års Mässingsträff

 

Den sista juni arrangerades årets upplaga av Mässingträffen i Södermanland. En av årets deltagare, Pelle Lundström, hade kameran med sig och dokumenterade händelsen. Dessa foton är nu upplagda under Evenemangsbilder.

(2013-07-26)


Veckoträffar för mässing- och nickelfordon

 

Så kallade veckoträffar för samlarfordon har blivit populära. Runt om i landet arrangeras träffar som återkommer regelbundet varje vecka. Vissa arrangörer har valt att anordna temadagar då man speciellt bjuder inom fordon som ryms inom ett särskilt tema, t.ex. engelska bilar, tunga fordon, och bilmodeller som har jubileum under året.

Den närmaste tiden kommer det att anordnas temadagar som passar utmärkt för mässing- och nickelfordon. Den 26 augusti blir det Mässing & Nickeltema när AHK i Stockholm har måndagsträff vid Årstavikens Segelsällskap. Man håller på mellan 18.00-21.00. Årstavikens Segelsällskap ligger direkt efter Eriksdalsbadet, strax under Skanstullsbron på Södermalm. Om mer information behövs kan Erling Carlsson kontaktas, 070-527 07 16.

Ett par veckor tidigare, tisdagen den 6 augusti, är det tema Förkrigsbilar vid Ulva Kvarn utanför Uppsala. Det är AHK:s Upplandssektion som håller Ulva Kvarn-träffarna, varje tisdag mellan 19.00-21.00.

Men redan den 28 juli har Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle Mässing- & Nickeltema när man anordnar Motorsöndag. Tid för detta är 11.00-13.00. Förhoppningsvis blir dessa träffar så pass välbesökta att arrangörerna törs satsa på en repris nästa år. (2013-07-16)

Rolf Kjällanders Buick 25-45 Master Six Touring 1925 vid Ulva Kvarn-träffen den 9 juli. Foto: Pelle Lundström


Minskad kö - men fortsatt lång väntetid


Den senaste månaden har det inte anmälts så många nya ärenden till www.massingnickel.se. Därför har kön med öppna ärenden minskat en del. Men fortfarande finns det en kö med drygt 100 öppna ärenden, varav flertalet anmäldes för 3-4 månader sedan. Just nu finns det en förhoppning att kön med ärenden ska kunna minskas, men det kommer nog att ta ett antal månader. (2013-06-11)


VRAM Sveriges Grand Prix 80 år

 

Den 6 augusti 1933 arrangerade KAK tävlingen Vram Sommar Grand Prix för Automobiler. Det var den första riktigt stora motortävlingen i Sverige under sommartid, med flera internationellt meriterade förare.

För att fira att det nu har gått 80 år sedan denna milstolpe inom svensk motorsport, kommer det i sommar att anordnas ett jubileums-evenemang, ”VRAM Sveriges Grand Prix 2013”. Datumet för detta är 10 augusti och platsen för evenemanget är Norra Vrams Prästgård, öster om Helsingborg och i nära anslutning till 1933 års tävlingsbana.

Det kommer att bli en utställning i anslutning till banan med tidsenliga bilar och en hel del annat med anknytning till 1933 års tävling. Därför efterlyser arrangörerna bilar som var med och tävlade 1933. Men alla som äger ett fordon (tävlingsbil, lastbil, personbil, motorcykel) som är tillverkat 1933 är välkomna att deltaga.

Anmälan till jubileet görs från evenemangets webbplats www.vramgrandprix.se. Där finns mycket övrigt att läsa om jubileet och 1933 års tävling. Evenemanget har även en sida på Facebook.
(2013-07-09)


Museum i Malmö visar första bilen

 

På Teknikens och Sjöfartens hus, ingående i Malmö Museer, pågår sedan hösten 2012 utställningen ”Framtidens fordon – nu och då”. Här visar man framtidens fordon, från början av 1900-talet till nutidens framtid.
Sedan en tid tillbaka har utställningen kompletterats med ytterligare ett fordon, en kopia av Benz Patent-Motorwagen. Det är alltså det fordon som brukar räknas som den första bilen, där originalet byggdes 1885 och patentansökan lämnades in i början av 1886. Det är Mercedes-Benz Sverige AB som ordnat så att den nybyggda bilen kan visas i Malmö.
Utställningen ”Framtidens fordon – nu och då” pågår under hela 2013, men Benz-bilen kommer bara att finnas med fram till september. Mer information kan läsas HÄR.
(2013-07-05)


 

                                      © 2013 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se