|
Norrköpings Tidningar skriver om första bilen i Sverige
I år är det 130 år sedan den första bilen kom till Sverige. Bilen var en Peugeot Typ 2 som togs hit av Zacco, Bruhn & Co för att ställas ut på Industriutställningen i Göteborg 1891. Detta företag hade ett samarbete med Mekaniska Verkstaden Vulcan i Norrköping som även fick ta hand om denna, Sveriges första automobil. Bilen provkördes på Norrköpings gator den 9:e juli 1891, vilket uppmärksammades av Norrköpings Tidningar dagen därpå. Och för ett par veckor sedan, på 130-års dagen av tidningsartikeln, publicerade NT en återblick till denna historiska händelse. De som prenumererar på NT kan läsa artikeln här.
(2021-07-29)
|
Bil- och Teknikhistoriska samlingarna i Köping visar upp Rolls-Royce
Under säsongen 2021 har Bil- och Teknikhistoriska samlingarna i Köping en temautställning om Rolls-Royce. Föreningen som driver museet brukar inför varje säsong ändra i utställningen och byta ut vissa fordon, och i år var det alltså dags för en Rolls-Royce-utställning. De har samlat ihop bilar från 1914 och fram till dags dato för att visa upp företagets 115-åriga utveckling, och de visar även upp en bil i renoveringsstadium. Utställningen kommer vara kvar på museet säsongen ut.
(2021-07-16)
|
Silver Ghost från 1914 med förflutet hos både en brittisk diplomat och den tyske kejsaren. Senare hamnade den i Danmark, och 1962 köptes den av Sven Trägårdh. Bilen har tidigare varit för renovering i USA, men är nu tillbaka på svensk mark.
|
New Phantom från 1927. Karossen beställdes 1929 från Nordbergs, förmodligen av generalkonsul Gustaf Öhrn, som ägde bilen. 1959 köptes den av Sven Trägårdh, som sedan renoverade bilen, delvis med hjälp av Nordbergs som fortfarande var verksamma.
|
Silver Ghost från 1920 under renovering, en bil som länge ägts av Bo Önnermark. Som ny ägdes den av Anders Johnsson, och sedan ägdes den av Emil Matton med reg.nr. X50. I bakgrunden ses bilens ursprungliga öppna Barker-kaross, som nu ska återförenas med chassit.
|
Magnus Andersson firar nationaldagen med en åktur till Torsång och Arkhyttan med T-Ford 1911 och 1914. Bilden är tagen i Arkhyttan.
Blandade bilder från den senaste månaden
Även denna sommar är många evenemang inställda, men det hindrar inte veteranbilsentusiaster att ta ut och njuta av sina klenoder. Det är istället många som gör egna utfärder eller besöker mindre spontana träffar med sina gammelbilar. I avsaknad av ett sommarrally har T-Fordklubben gjort dessa spontana utfärder till ett slags evenemang och anordnar ett så kallat Virtuellt Rally 2021, där de samlar ihop bilder från medlemmarnas utfärder för att publicera i T-Bladet. Här följer en liknande sammanställning av bilder på Mässing & Nickelrelaterade fordon som har presenterats under den senaste månaden i Mässing & Nickels Facebookgrupp.
(2021-07-06)
|
4:e juli firas vid Lillfjärden i Hudiksvall, med två amerikanare, Chevrolet 1930 och T-Ford 1919. Bild från Olle Solin.
|
Nationaldagsfirande i Almunge. I mitten ses Bertil Björkmans gröna A-Ford 155C Town Sedan 1930.
|
Magnus Andersson delar med sig av bilder från en tvådagars resa med T-Ford som genomfördes helgen den 19-20 juni. Resan gick på småvägar från Gagnef till Yttermalung och Äppelbo, och sedan dagen efter tillbaka till Gagnef, en färd på totalt 28 mil. På bilden ses de tre deltagande ekipagen. Bilen till vänster är W58, en T-Ford 1911 som länge funnits hos familjen Tysk, men numera förvaltas av Magnus. Den kördes under resan av Oskar Andersson. Magnus själv körde sin 1914 (till höger på bilden). I mitten står W1520, en T-Ford 1921, som kördes av debuterande T-Ford-chauffören Jonny Eriksson. Efter en snabbkurs i konsten att köra T-Ford på lördagmorgonen klarades sedan hela resan med bravur, utan några missöden med fotarbetet, och nu är han förhoppningsvis ännu mer taggad på att få ihop sitt eget T-Fordprojekt. Karavanen väckte så klart stort intresse var de än anlände. På macken i Vansbro stannade exempelvis all verksamhet när de skulle bege sig därifrån. En mindre folksamling samlades där för att se på när bilarna skulle vevas igång.
|
Resan kantades av både regn och solsken. Här ses två blöta deltagare, 1911 och 1914-bilarna, parkerade med suffletterna uppfällda, i Yttermalung.
|
På väg mot västerdalarna. Främst ses W1520, en 1921 års T-Ford. Den bilen ägs av Barnens Dag-föreningen i Borlänge, som lånat ut bilen över helgen.
|
Olov Skoglund firar här nationaldagen med sin nyrenoverade Maxwell lastbil. Den är från 1924 och gick som ny i Porjus, men blev något år senare brandbil i Luleå. Där gick den fram till slutet av 40-talet, och blev därefter epa-traktor.
Roy Nytomt tog en tur med T-Ford 1927 på nationaldagen, tillika motorhistoriska dagen.
|
Bertil Björkman delar några bilder från en torsdagsträff vid Nifsta 1:a juli, däribland familjen Sandströms T-Ford Centerdoor 1921.
Torsdagsträff vid Nifsta den 20:e maj. Bilen är en Rolls-Royce New Phantom från 1927 med Landaulet de Ville-kaross från Nordbergs. Den ägdes som ny av konsul Gustaf Öhrn, och finns sedan 1959 hos familjen Trägårdh. Bild från Bertil Björkman.
|
|