|
75 deltagare till årets Styrkeprov i Varberg
Om två veckor startar årets Styrkeprov i Varberg. Arrangörsgruppen jobbar nu hårt med förberedelserna och har bland annat skickat ut årets deltagarlista. Det är totalt 75 anmälda ekipage från Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Äldst är två Oldsmobiler från 1903 och yngst ett par Chevrolet från 1925. Många både vanliga och ovanliga fabrikat är representerade. Allt från T-Ford till Minerva, AGA, Unic, Maxwell, och många fler. En som sticker ut är en ovanlig nykomling i form av en nyrenoverad BOB från 1920. En av få bevarade i världen. Hela listan kan läsas HÄR (pdf-format).
(2022-07-26; Uppdaterad: 2022-08-09)
|
Peugeoten på sin vanliga förvaringsplats i stallet.
Startförsök av hembygdsföreningens Peugeot 1909 i Katrineholm
Vi har fått in tips från en av våra medlemmar att det för närvarande pågår arbete med att försöka starta den gamla Peugeot som ägs av Katrineholm-Stora Malms hembygdsförening. Bilen är en Peugeot Typ 116C från 1909 som registrerades i Sverige 1919 och ägdes av furstinnan von Wedel på Stora Sundby. Den har kaross av typ landaulette som är byggd av Carosserie Châtell i Strasbourg och hade ursprungligen en fyrcylindrig motor på 14 hk. Bilen blev dock i slutet på 1920-talet av med originalmotorn och en Chevrolet-motor installerades i stället. Den motorn sitter i bilen än idag, och det är den som det nu pågår startförsök med. Motorn är möjligen en utbytesmotor. Den har nämligen inget motornummer, bara en plan yta långt bak på höger sida utan något instansat. Senast den var igång var för ungefär sex år sedan, men för närvarande startar den inte och entusiasterna som jobbar med den har inte klurat ut problemet än, så det är högst osäkert om de får fart på bilen till den hembygdsdag som föreningen har den 7:e augusti i samband med Katrineholmsveckan. Oavsett finns säkert tillfälle att kika på bilen denna dag, och i bästa fall se den köra en sväng.
(2022-07-20; Uppdaterad: 2022-07-25)
|
Classic Car Week - Fordon från gammelfarfars tid - Tisdag 2 augusti 2022
Classic Car Week i Rättvik bjuder in alla fordon från före 1940 till ett rally under tisdagen den 2:e augusti. Läs mer om rallyt och hela veteranbilsveckan på deras hemsida.
Nu är det dags att ta fram Farfars och Farfarsfars fordon från tiden då det begav sig. Långt innan uttryck som vindmotstånd och låsningsfria bromsar var uppfunnet. Här färdades man med värdighet. Ofta hade herrarna frackar och höga hattar. Damerna hade vackra klänningar och stora hattar. Nu tänkte vi i CCW att ni skulle få uppleva de här kulturklenoderna. Automobilerna kommer att stå uppställda på Knektplatsen för beskådan före och efter en utflykt på ca 40 km i ett sommarfagert Rättvik. Färden går mot Stiftsgården, Vikarby camping, några typiska Rättviksbyar samt Rättviks Camping för att därefter återvända till Knektplatsen för förtäring.
Tisdagen den 2 augusti vevar de igång sina vrålande 20 hk motorer. Landkort över färden kommer att anslås vid start. Avgiften för detta ädla evenemang är 200 riksdaler per person. Start från Knektplatsen kl 10.00. Målgång ca 14.00. Prisutdelning ca 15.00. OBS! Föranmälan på classiccarweek.com senast 31 juli.
(2022-07-17)
|
T-Ford utsedd till Kvällens Fordon vid förra veckans Hamnträff i Nyköping
Automobilsällskapet i Nyköpings Hamnträffar är mycket populära och trevliga. Kvällarna har varierande teman, 6:e juli var det USA. På temakvällarna är intressanta fordon yngre än 30 år också välkomna. Strax över 200 fordon mötte upp i det fina sommarvädret. Eftersom T-14 platsar i både USA och äldre än 30 års-kategorin åkte vi till Nyköping. Extra roligt att en Mässingsbil blir utsedd till Kvällens Fordon av arrangörerna! Även Mässing&Nickel-medlemmen Björn Thyselius var där med sin T-Ford Touring 1922. Det är skoj att se hur uppskattade de "äldre" fordonen är bland publiken! Så ut och visa upp era gamlingar! En stor eloge till Automobilsällskapet för fina arrangemang!
Text: Jan Österberg. Foto: Ulla Österberg.
(2022-07-15)
|
|
|
Samling i solskenet. Stutz 1927 och A-Ford 1931 till höger.
Körsällskapets sommarträff
Förra helgen, den 2:e juli, anordnade Körsällskapet en sommarträff i västra Skåne. Det var familjen Forsberg-Eriksson som stod för värdskapet och hade bjudit in både svenska och danska kamrater till Stävie. Där bjöds först på frukost innan det bar iväg på en runda på ca 8 mil med mellanlandning på Sofiero gård. Väl tillbaka från denna tur på den skånska slätten bjöds på måltid i Stävie. Arrangemanget hade ordnats jättefint av Christina, Hans och Alexander, och det hela blev en kanonhelg med toppenväder och totalt 18 bilar, 34 vuxna och 4 barn.
Bilder från Hans Eriksson.
(2022-07-12)
|
Äldsta bilen för dagen tillhörde familjen Eriksson själva, en Ford Modell N Runabout 1907.
|
Bilen till vänster är Jan Olanders La Salle 345A 1931 och till höger Clas-Göran Lindblads A-Ford Tudor av samma årgång.
|
Denna magnifika skapelse är en Stutz Black Hawk från 1927. Modellen kallades detta år AA Vertical Eight, men i detta sportiga utförande går den oftast under namnet Black Hawk. Bilen är relativt nyinförskaffad av vår Mässing&Nickelmedlem Åke Lindell som haft den i snart två år.
|
Tema förkrigsfordon vid Ulva kvarn den 19:e juli
Mässing&Nickelmedlemmen och AHK-ledamoten Stig Larsson meddelar: Den 19 juli är temat för AHK Upplands tisdagsträffar "förkrigsbilar", alltså inte före första världskriget utan före andra världskriget. Vi siktar på att samla så många förkrigsbilar som möjligt på grusplanen så att alla skall synas så bra som möjligt. Officielt börjar träffen 17.00 och vid 19.30 brukar de flesta åka hem till "Allsång på Skansen".
Vid fint väder kommer Stig med sin Scania-Vabis 1917. Bilden till höger är tagen vid Stigs grannes 100-års firande.
Även AHK:s måndagsträffar vid Årstaviken har Mässing&Nickeltema i år, veckan därpå den 25:e juli.
(2022-07-10)
|
Mässingsträffen 2022
Efter ett par års uppehåll hölls i söndags återigen den traditionsenliga Mässingsträffen. Som vanligt var det helgen efter midsommar, alltså 3:e juli, och dagen började med att det bjöds på frukostmackor hos Edlunds i prästgården i Sköldinge. Totalt hade femton ekipage samlats, varav två av yngre mått utanför Mässing&Nickels 1931-gräns. Efter frukost startade tolv av ekipagen resan mot herrgården Lagmansö som ligger fint vid sjön Långhalsen. Det var Per Westerberg som ordnat så att bilarna kunde ställas upp på gårdsplanen och den medhavda lunchen kunde ätas på gräsmattan i skuggan av ett träd.
Traditionsenligt delades det ut "haveripris" till deltagarna som råkat ut för diverse missöden. Detta år blev det så många (fyra) att de medhavda priserna inte räckte till! Varken Per Westerbeg eller Ulf Edlund kom ur garagen med sina tilltänkta bilar. Per åkte istället som passagerare med Göran Flank, och Ulf fick byta Crossley mot Lancia. David Croner kom åtminstone ur garaget med familjens Belsize, men det blev inte många meter. Istället för att åka i två bilar som beräknat fick istället så många som möjligt åka med i Bentley. Längst bland haveristerna kom Erling Carlsson som tagit med sin Oldsmobile till Sköldinge. Där kördes några vändor på gårdsplanen innan gasvajern gick av och bilen blev stående. Detta gav dock Erling möjligheten att åka med som passagerare i samma trehjuliga Morgan Super Sports 1937 som han tidigare själv ägt.
Efter lunchen gick färden åter till Sköldinge där vissa avslutade dagen med att kika på Stefans pågående projekt hans nybyggda garage. I övrigt var det dags för lastning av bilar och sedan hemfärd. Vädrets makter kan konstateras ha varit välvilliga under dagen. Hela evenemanget fortlöpte under solsken och skön sommarvärme, och alla kunde ta sig hem innan det utlovade regnvädret började närma sig under kvällen.
Fler bilder från träffen finns under Evenemangsbilder, se Mässingsträffen 2022.
(2022-07-06)
|
Pontus Skoghs Lorraine-Dietrich 1912 samt Stefan Edlunds Rolland Pilain 1925 och T-Ford 1914. T-Forden köptes nyligen av Stefan på auktion, medan Rollad Pilain övertagits från Ulf.
|
Pelle Lundströms T-Ford Touring 1914 till vänster och Mikael Svanes T-Ford Touring 1913 till höger.
|
Bilarna står här uppställda vid Lagmansö. Totalt var det tolv ekipage som körde till Sköldinge. Här syns tio av dem, med Lorraine-Dietrich och Bentley utanför bild.
|
Dagens yngsta förare var 16-åriga Hilma Edlund som övningskörde i T-Ford 1921 tillsammans med Lisen Edlund. I baksätet sitter Ruben Edlund och Rebecka Skogh.
|
Denna 1914 års T-Ford köptes nyligen på auktion av Jan Österberg i Strångsjö. Den ägdes tidigare av Ford-samlaren Roland Welander i Värnamo.
|
Göran Flanks Buick Serie 60 av 1931 års modell. Bilen är en fyrdörrars sedan med modellbeteckning 8-67. Den köptes av Göran för två år sedan, och ägdes tidigare av Lennart West.
|
Per Hörléns Bugatti Typ 38A 1927.
|
Ulf Edlunds Lancia Artena 1931.
|
86-årige Jan Ströman besökte också Mässingsträffen. Han fick åka ståndsmässigt i familjen Skoghs Lorraine-Dietrich Typ SLFM från 1912 med kaross från firman Deldalle i Roubaix.
|
Erling Carlsson kom med dagens äldsta bil, men hann bara köra en vända på gårdsplanen med sin Oldsmobile 1903 innan gasvajern gick sönder och bilen fick vila resten av dagen.
|
Mässing & Nickels representant i AHK
Sedan starten av Mässing & Nickelsektionen har Erling Carlsson varit sektionens representant i Automobilhistoriska Klubbens styrelse. Nu lämnar han över denna syssla till nyinvalde AHK-ledamoten Per Hörlén, som även nyligen blivit medlem i Mässing & Nickel. Per kör för övrigt Bugatti men söker också efter en mässingsbil.
(2022-07-05)
|
|