Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter juli 2023
 

 


Här pågår diskussioner kring dagens äldsta bil, Pär-Erik Martinssons T-Ford 1914.

Mässing&Nickelträff i Hälsingland


Igår fick vi en rapport från några Mässing&Nickelvänner i norra Hälsingland:

Full fart uppe i Hälsingland idag med Mässing och Nickelbilar från före 1931. Vi var 9 bilar som träffades på Delsbo forngård för en färd i den vackra Dellenbygden. Dagen avslutades med sen lunch hemma hos Stefan Lönnman innan vi avrundade vår toppendag med gammelbilar i fokus. Totalt vart det 5st T-Fordar från 1914-1926, 2 st Chevrolet 1925 & 1930 och 3 A-Fordar samt en nyare Morris från 1953. Förutom det jag glömt då så klart. Nu räknar vi med en ny ”undersektion” inom Mässing och Nickel i Hälsingebygden och att vi gör om det nästa år.

Text och foto från Pär-Erik Martinsson.
(2023-07-30)

T-Fordsparkering vid Delsbo forngård. Närmst ses Stefan Lönnmans 1920 Touring, och bredvid den ytterligare en 1920 Touring, tillhörig Göran Flank. Sedan Pär-Erik Martinssons mässingsford, 1914 års Runabout. Längst bort en grön 1926:a, även den ägd av Pär-Erik Martinsson.


Den unika motorcykeln Eije firar 100 år


Under bilen och motorcykelns tidiga år fanns det många påhittiga människor som tog sig för att bygga egna fordon. Ett exempel på detta är motorcykeln här bredvid, som går under namnet Eije. Den tillverkades i Sörsjön i Dalarna i ett exemplar i början på 1920-talet. Mannen bakom detta bygge hette Per Olander och jobbade vid Ejforsens kraftstation. Han tillverkade det mesta till motorcykeln själv, förutom växellåda, förgasare och magnet. Motorn är en tvåcylindrig halvtopps V-motor på cirka 500cc och runt 7-8 hästkrafter. År 1923 var den färdig och inregistrerades i Kopparbergs län, och fick nummer W113. Här intill ses Per Olander med sin motorcykel. Och nedan ses den i dagens kondition, fortfarande i unikt originalskick.

Numera är motorcykeln tillbaka i sina hemtrakter och ägs av Transtrands Besparingsskog. Lagom till cykelns hundraårsjubileum har den renoverats och kunnat startas upp. Vår Mässing&Nickel-medlem Bertil Österby har bland annat varit delaktig i detta projekt. För de som vill uppleva motorcykeln i verkligheten kommer den visas upp i Folkparken i Sörsjön nu på lördag den 29:e juli.

Foton och information från Per Mattsson.
(2023-07-27)


Adelphia letar ny ägare


Den som är på jakt efter ett unikt objekt att sätta tänderna i har nu möjlighet att förvärva en ovanlig bil av märket Adelphia med helsvensk historia. Det är alltså samma bil som vi skrivit om här på Mässing&Nickel för ett tag sedan. Förmodligen den enda bevarade i hela världen. Kontakt kan förmedlas via nyhetsredaktören.

(2023-07-27)



 

                                      © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se