|
Rallyt "Gammelfarfars bilar" för 3:e gången
Classic Car Week i Rättvik förknippas kanske mest med amerikanska bilar från
1950-talet och framåt. Men för att uppmärksamma och få ut de äldre bilarna, de
före 1940, på vägarna arrangerar man sedan 2022 ett särskilt rally för dessa
gamla bilar. Rallyt som går under namnet ”Gammelfarfars bilar” arrangerades i år
för 3:e gången, söndagen den 28 juli.
Deltagarantalet hade stigit något sedan förra året och inom Mässing & Nickels
1931-gräns kunde man räkna in cirka 10 fordon, huvudsakligen T-Fordar. Liksom
tidigare år var start och mål beläget vid Knektplatsen i centrala Rättvik. Den
trevliga och välpilade rallyvägen gick i år huvudsakligen nordöst om Rättvik. En
hel del idylliska byar passerades som exempelvis Nittsjö, Östbjörka, Boda och
Östra Born. Som vid de flesta gammelfordonsrallyn fanns ett antal kontroller med
frågor och praktiska prov. Eftersom detta var 3:e rallyt kan man förmoda att
rallyt nu har blivit en årlig tradition.
(2024-07-30)
|
Stopp vid kontroll 2 i närheten av Nittsjö Keramik. Den svarta T-Forden från 1919 tillhör Anki Solin, men rattades av maken Olle. Bakom står Pär-Erik Martinsson täckta T-Ford från 1926. |
|
|
Denna Ford TT lastbil från 1922 fick starta först, antagligen eftersom det nog var startfältets långsammaste fordon. Ägare är Roger Andersson.
|
Stefan Andersson är relativt nybliven T-Fordsägare och det här var andra rallyt för denna Touring från 1923.
|
|
T-Fordmöte vid hembygdsgård. Touring 1919 med nedfälld sufflett möter Touring 1923 med uppfälld sufflett.
|
|
|
Pelle Lundstöm körde liksom förra året sin mässingsford från 1914.
|
Teodor Holmström deltog med sin troga T-Ford Touring 1921. Här startar han från Knektplatsen.
|
|
Rallyts ovanligaste bil var nog denna, en Ajax
Touring 1926 som är hemmahörande i Mora med Jim
Gunnar Björk som ägare. Ajax var ett kortlivat
märke som tillverkades av Nash under cirka ett
år, under 1926 döptes bilarna om till Nash Light
Six.
|
|
|
Johan Matz från Rättvik rattade en av rallyts sportiga bilar, denna M.G. M-type Midget 1930. Här lämnar han kontroll två.
|
Peter Nilsson som var speaker vid Knektplatsen i Rättvik hade lånat ut en av sina T-Fordar, denna Touring från 1922. Här ses den vid en kontroll där det gällde att backa 10 meter.
|
|
Endast en A-Ford deltog i rallyt, denna 35A
Standard Phaeton 1929 som under många år
brukades av Helge Gustafsson i Rättvik. Den
finns fortfarande kvar inom familjen. Det
speciella med den här bilen är att motorn är
toppventilskonverterad. Bakom står Peter
Nilssons utlånade T-Ford Touring 1922.
|
Hälsinge Model T:s sommarrally
För några veckor sedan kördes T-Fordklubbens rally i Dalarna och nu i helgen var det dags för ytterligare ett T-Fordrally. Denna gång är det klubben Hälsinge Model T som kört sitt årliga rally för tjugosjunde gången. Det gick i år i trakten kring Hudiksvall och Nordanstig lördagen den 20:e juli. Totalt hade nio bilar i åldrarna 1914-1926 samlats för en tolv mil lång utflykt. De hälsingländska byarna ligger tätt längs vägen. Kortegen hann passera sex socknar och sextio byar runt Hudik och Nordanstig. Start och mål var vid Högs hembygdsgård och under färdvägen blev det stopp vid bland annat Ystegårn Glada Hudiks världshus för lunch och fika i Stocka.
Evenemanget bjöd även på ett par tävlingsmoment för deltagarna. Det ena var ett körprov där bästa resultatet åstadkoms av Team Peter Repcik med en marginal på 3 cm. Det andra provet med tema sport vanns av Team Sven-Olof Hansson. Och sista provet, skicklighetsprovet, fick alla full pott.
Vädret var fantastiskt och hela träffen välarrangerad. Bakom arrangemanget stod Pär-Erik Martinsson och Anders Andersson som deltagarna riktar ett extra tack till.
Hudiksvalls Tidning har även skrivit ett reportage från evenemanget. De som är prenumeranter kan läsa artikeln här: www.ht.se
Bilder från dagen har ställts till förfogande av Sven-Olof Hansson.
(2024-07-23)
|
En av arrangörerna Pär-Erik Martinsson, tillsammans med Anki Hansson och Olle Solin. Bilen de poserar framför är Anki och Olles T-Ford Touring 1919, en bil som säkert kände sig hemma i Nordanstig. Den har nämligen gått i Ilsbo-trakten på sin tid.
|
En hedersam gäst under dagen var nu 92-årige Sture Lundin som besökte träffen. Han har pysslat med T-Ford i många år och hjälpt till att hålla många bilar rullande. Han har helt enkelt gjort en enorm gärning inom T-Fordhobbyn.
|
En del av de deltagande ekipagen samlade på bild. Längst till vänster Benny Grafströms T-Ford Touring 1915. Detta är en ovanlig årsmodell då det inte kom hit så många på grund av kriget. Men denna är faktiskt svensksåld år 1915, i Matfors. Sedan 1923 har den ägts av familjen Grafström. Bredvid står Teodor Holmströms T-Ford Touring 1921. Ekipaget hör hemma i Enköping, men bilen har förflutet i Hälsingland och har funnits i Arbrå och Färila. Sedan följer Sven-Olov Hanssons T-Ford Touring 1914 och Ann-Christine Hansson och Olle Solins T-Ford Touring 1919. Även denna har hälsingsk historik då den gått i Franshammar och Ilsbo. Nästa bil är Göran Flanks T-Ford Touring 1921. Den bilen har gått i värmländska Sillerud som ny. Längst bort ses Pär-Erik Martinssons T-Ford Runabout 1914.
|
Ett av tävlingsmomenten var precisionskörning. Här är det Benny Grafström som rattar sin T-Ford Touring 1915.
|
Yngsta deltagarna var sönerna i familjen Flank, Edvard och Ivar. Här visar Ivar att han lärt sig starta T-Ford.
|
Dagens PS skriver om Gert Ekström
Skribent Anders Værnéus har gjort ett försök att sammanfatta Gert Ekströms livsgärning i en en av sina tekniskhistoriska artiklar på nättidningen Dagens PS. Det är inte en lätt uppgift att ge en rättvis bild av Gerts alla gärningar i en enda artikel! Anders har dock varit bekant med Gert länge och fått ihop en trevlig artikel med allt från Gerts engagemang på Tekniska museet, intresset för höghjuliga cyklar, renoverignen av en motorvagn och hans teknikhistoriska författarskap. Några av Gerts många historier och anekdoter går inte heller att undvika. Självklart får även Ejdern en betydande plats i artikeln, ett ångfartyget som Gert räddade från skrotning och som kan skryta med att vara världens äldsta propellerdrivna ångfartyg med originalmaskin.
Gert har helt klart gjort ett stort avtryck i den teknikhistoriska världen. Inte enbart genom att rädda diverse föremål för eftervärlden, utan också genom att skapa engagemang och uppmärksamhet kring det teknikhistoriska området och sprida en enorm kunskap i ämnet. Han har utan tvekan inspirerat många senare generationers intresse för teknikhistoria. Det kan både undertecknad och flera andra läsare skriva under på. Tack Gert! Men hans gärning är inte över än, han är fortfarande aktiv i allra högsta grad.
Hela artikeln kan läsas här: DagensPS.se
(2024-07-22)
|
T-Fordrallyt i Dalarna 29-30 juni
Ytterligare ett evenemang som hölls förra helgen var T-Fordklubbens sommarrally. Platsen för i år var Dalarna, precis som förra året. Bakom arrangemanget stod Jonny Eriksson och Roger Andersson. Utgångspunkten för rallyt var hotell Moskogen i Leksand, även det samma som förra året. Moskogen är för övrigt ett populärt ställe att anordna veteranbilsrallyn. Denna helg är ytterligare några T-Fordar på besök tillsammans med alla andra deltagare i Siljansrallyt som går nu 6-7 juli.
Totalt var 20 T-Fordekipage på plats vid T-Fordklubbens rally i Moskogen. Men alla kom inte till start. Wahlströms från Västergötland tog med sig sin krånglande bil för att få lite tips från klubbkamraterna, men bilen motstod alla försök till start. Vad gäller vädret blev det en fin helg i Dalarna. De flesta passerade säkert det stora regnvädret på väg till Leksand, och det var en blöt fredagkväll. Men på lördagen hade det passerat Dalarna och resten av helgen avlöpte med solsken.
Lördagens rallysträcka startade i Moskogen kl 10:00 med ett körprov och gick sedan söderut för att runda Insjön och sedan fortsätta norrut genom Leksandsbyarna och upp på bergen i Norr Lindberg. Vägen följde bergsryggen mot Rättvik där deltagarna möttes av vackra vyer över Siljan. Lunchuppehåll gjordes vid Sjövillan i Rättvik.
Just den här helgen var det också Big Lake Run, så det blev till att stångas med en massa raggarbilar i Rättvik och den fortsatta vägen mot Tällberg. Ett uppehåll gjordes vid vid miniatyrjärnvägen Utby rallare. Därefter tillbaka till Moskogen. Längs vägen var även fyra kontroller som del i rallytävlingen, och totalt blev dagens körsträcka 95 km. På kvällen var det bubbelmingel, självklart mellan kl 19:08 och 19:27. Sedan bjöds på rallysupé.
Söndagen bjöd på en kortare sträcka runt Byrviken. Dagen startade 09:30 med körprov vid Moskogen och sedan en runda på 35 km med ytterligare två kontroller. Efter återkomsten avslutades rallyt med lunch på Moskogen och prisutdelning. Första pris i tävlingen gick till Pelle Lundström från Enköping, andra pris till Sven-Olov Hansson från Härnösand, och tredje pris till Roy Nytomt från Långserud.
Deltagarna riktar ett stort tack för arrangemanget till Jonny och Roger, och här från redaktionen riktar vi ett tack till alla som bistått med bilder och info. Tack!
På återseende nästa år i Katrineholm med 70-års jubileum och allt!
(2024-07-07)
|
De morgonpiggaste deltagarna redo för uppställning vid Moskogen. Närmst ses Mikael Svane och Pelle Lundströms mässingsfordar. Till vänster står arrangörerna Roger Andersson och Jonny Eriksson och diskuterar dagens sträcka.
|
Ett glatt gäng i Åke Österdahls 1915 års Touring. Precis som flera andra ekipage tog Rättviksbackarna hårt på bromsbandet. Åke är dock händig och har efter hemkomst till Kinkhyttan redan fixat problemet. Foto: Hans Wahlström.
|
Parkering vid lördagens lunchuppehåll vid Sjövillan i Rättvik. Foto: Jonny Eriksson.
|
Lång rad T-Fordar. Främst Åke Österdahls 1915 samt Hans och Christina Erikssons 1913. Foto: Jonny Eriksson.
|
Bertil Bellander berättar om Utby Rallare, med Ford-prydde Jonny Eriksson bredvid. Foto: Hans Wahlström.
|
Ett helt gäng T-Fordsentusiaster står utanför Utby Rallares ladugård söder om Rättvik. Inne i ladan har denna miniatyrtågklubb byggt upp en modelljärnväg i skala HO av Rättviksmiljöer från 60-talet, då det fortfarande fanns ånglok i Rättvik. Foto: Hans Wahlström.
|
Medarrangören Jonny Eriksson körde sin svarta racer. Den är baserad på ett 1913 års chassi som hittats via Åke Österdahl och sedan byggd i stil med bilarna som Ford körde kust-till-kust med i USA år 1909.
|
Klubbens tidning T-Bladets nye redaktör Nicholas Melin deltog i rallyt med sin relativt nyinköpta 1920 års Touring som är lackad i mörkgrönt trots att det inte framgår av bilden. Här genomförs söndagens körprov. Kontrollant Roger Andersson antecknar.
|
Sven-Olov Hansson genomför söndagens körprov, som gick ut på att köra framåt tills hjulen rullat ett och ett halvt varv. På flaket har Sven-Olov en yxa av modell större från Gränsfors Bruk.
|
Roy Nytomt från Långserud deltog med sin 1927 Touring som han konserverat i detta patinerade skick. Maskoten Rosa Pantern får vara med på reservhjulet.
|
Lördagens körprov gick ut på precisionskörning. Här är det Mikael Svane som försöker pricka rätt med Z9, hans 1913 års Touring. Foto: Hans Wahlström.
|
Vid återkomsten efter söndagens runda väntade detta labyrintspel i storformat, monterat på en skottkärra.
|
Förarmöte utanför Moskogen.
|
Rast vid Fornbybanken. Foto: Jonny Eriksson.
|
Teodor Holmström övar på precisionskörning i kön till kontrollen. Teodor är en flitig rallydeltagare, vilket alla rallylappar på framaxeln vittnar om. Bilen är en 1921 års Touring.
|
Jan Österberg återkommer till Moskogen i sin 1926 års paketvagn, som har ett förflutet som brandbil. Detta ekipage vann pris för bästa originalbil.
|
Alexander Eriksson startar här söndagens etapp i familjens 1913 års Touring lackad i mörkblått med vit randning. Han vann även pris för yngsta T-Fordförare.
|
Kristina Schönberg körde denna 1913 års Touring. Till vänster står bilens ägare Joel Schönberg som vann pris för yngsta T-Fordägare. Foto: Hans Wahlström.
|
Per-Ola Dungel har precis kommit tillbaka efter lördagens utflykt. Bilen är en 1924 års Touring. Denna bil var dock inte med under söndagens körning.
|
Den enda täckta bilen i rallyt var denna 1926 års Tudor som ägs av Pär-Erik Martinsson. Han har även en 1914 års Runabout hemma i Hudiksvall.
|
Claes Holmströms 1924 års Pickup.
|
Ola Leksells 1921 års Runabout. Passagerare är Bert-Ola Leksell.
|
Två T-Ford pickup i väntan på manöverkontroll. Till vänster Rolf Södergrens 1922:a och till höger Håkan Löfdahls 1923:a.
|
Olle Solin och Ann-Christine Hansson i sin Touring 1919. Bakom skymtar Marie Fahlesons Touring 1920.
|
Hans och Gunn Wahlström hade tagit sig till Dalarna med sin gröna 1910:a, som Gunn ärvt från Arne Andersson. De hade dock haft problem redan innan rallyt och trots en hel del hjälp av klubbvänner (som synes på bilden) kom de inte till start. Gemytligheten i klubben är dock god och lediga passagerarplatser fanns gott om så de tog sig runt de också. Foto: Hans Wahlström.
|
Magnus Andersson kunde inte delta på lördagen, men hälsade på under kvällen i sin A-Ford. Och på söndagen följde han med rallygänget under dagens utflykt. 1911-bilen W58 ville dock inte starta på morgonen så det blev till göra ett snabbt hjulbyte och så fick det bli till att åka 1914 Touring istället. Vid hemkomst startade så klart 1911:an hur lätt som helst!
|
Under söndagens utflykt fick Hans och Gunn Wahlström följa med Teodor Holmström som passagerare. Här är ekipaget på väg över Fornbybanken, på resan mot Siljansnäs. Foto: Hans Wahlström.
|
Klaravik säljer Overland Four Modell 91 1923
Här kommer ett sent tips på en Overland 1923 som är till salu på auktion. Overland var en av konkurrenterna till T-Forden. De sålde så klart inte i samma volymer som Ford, men var ändå populära och en hel del importerades även till Sverige. Undertecknad är osäker, men gissar att detta exemplar är svensksålt. Denna bil har i alla fall nu senast funnits i Kil ett antal år, men söker nu ett nytt hem.
Auktionen kan hittas här: Klaravik.se.
(2024-07-06)
|
Blandat väder under Sofiero Classic 2024
Den gångna helgen bjöd på ett flertal olika motorevenemang. I den södra änden av landet genomfördes Sofiero Classic vid nyrestaurerade Sofiero slott utanför Helsingborg. Lördagen bjöd på solsken och utställning av veteranbilar. Under dagen pågick en Concours d’Elegance-tävling. I ledning för tävlingsjuryn sågs Anders Rohdin, som till vardags driver firman Rohdin’s Classic Car i Trollhättan. Prisutdelare var före detta kulturminister Jeanette Gustafsdotter.
På plats under helgen var även Helsingborgs Brandkårsmuseum som bjöd på åkturer i några av sina brandbilar, bland annat deras äldsta, en Scania-Vabis från 1915. Glenn Billqvist var också där med "Il Drago Ruggente" som efter några års frånvaro är tillbaka efter en omfattande renovering av Glenn och pappa Kalle. Bilen är en racer i 20-talsstuk byggd på ett chassi från en Delage DI 1924 med en 27-liters Isotta-Fraschini V12-motor från ett italienskt Caproni bombflygplan.
Söndagen var tänkt att rikta sig mer åt tävlingsbilar och sportvagnar, men hela evenemanget regnade bort tack vare ett hällregn som inte gav sig förrän på eftermiddagen. Lite synd för arrangörerna som lagt ned mycket energi på evenemanget, framför allt projektledare Matthias Bong som var ansvarig från Helsingborg stads sida. Till exempel var rallyföraren Stig Blomqvist på plats.
Bilder har skickats in av Gottfrid Sjödahl som gjorde ett besök på lördagen.
(2024-07-04)
|
Vinnare av lördagens Concours d’Elegance blev denna Cadillac V16 Coupé Convertible från 1930. Ägarna Öhrn vann dessutom priset för bästa vintage-klädda paret. Foto: Gottfrid Sjödahl.
|
Denna Ford Modell T Runabout från 1915 kom från Åstorp och ägs av K-G Sönju, som annars är mer känd som BMW-samlare. Foto: Gottfrid Sjödahl.
|
En av många danska besökare var denna Chrysler Imperial från 1931 som kom från norra Sjælland. År 1931 introducerade Chrysler sin nya raka 8-cylindriga motor till flera av sina modeller, bland annat flaggskeppsmodellen Imperial, som tidigare haft en sexcylindrig motor. Den hade också ett nytt utseende, med en del drag från samtida Cord. Foto: Gottfrid Sjödahl.
|
Denna Cadillac Typ 61 Victoria Coupé från 1923 ägs av Bengt Eriksson från Helsingborg. Modellen Typ 61 var den sista utvecklingen av V8-modellen som introducerades 1916 med beteckningen Typ 51. Typ 61 tillverkades 1922-23 och ersattes av modellen V-63 som fick en uppdaterad V8-motor och ny tillverkningsfabrik. Foto: Gottfrid Sjödahl.
|
Ytterligare en dansk vagn var denna Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Zagato från 1930. Den kommer från K. W. Bruuns samlingar och står vanligtvis på deras museum Classic Car House i Kongens Lyngby. Foto: Gottfrid Sjödahl.
|
K. W. Bruuns Classic Car House hade även med sig denna Lea Francis sill Sofiero. Detta är en modell P-Type av årsmodell 1928. Enligt den brittiska registreringen är den dock inregistrerad redan i december 1927. Foto: Gottfrid Sjödahl.
|
Utflykt med förkrigsfordon i helgen
I lördags gjordes ytterligare en utflykt med förkrigsfordon i Västsverige. Resan gick till Höljebacka Brandmuseum i Upphärad och sedan till slussen i Trollhättan. Äldsta bilen var Per-Åke Larssons Chevrolet från 1922. Sedan fanns bilar representerade upp till 1936.
Bilder har ställts till förfogande av vår medlem Peter Qvint. Tack för det!
(2024-07-03)
Uppställning vid Kanalmuseet i Trollhättan.
|
Peter Qvint körde Chevrolet Superior 1925. Denna väntar på en ny bränsletank efter ett missöde på Styrkeprovet i Varberg 2022. En annan tank har hittas som får tjänstgöra tills vidare.
|
Trio i Chevrolet. Till vänster Peter Qvints 1925:a. Till höger Leif Laurells 1926:a. Och bakom en något nyare modell från 1931.
|
På bilden ses vår medlem Lars Sannes med sin Dodge 1926. Till höger skymtar den knallgröna Citroën 1922.
Lokalpressen skriver om förkrigsträffen i Jonsered
På nationaldagen arrangerade nätverken Förkrigsfordon i Västsverige och Körsällskapet-SE en utställning i Jonsered tillsammans med Jonsereds hembygdsförening. En favorit i repris från förra året. Drivande i detta är Per-Åke Larsson från Kungsbacka. Dagen efter, på fredagen, arrangerades också en gemensam utflykt i Jonseredstrakten. En sträcka på runt 90 km var planerad.
Äldsta bilen för dagen var före detta Ernst Schaffers gröna Citroën från 1922. Den tillhör numera Anette Carlsson Ryberg och maken Roger Carlsson i Jonsered. Totalt var det 50 anmälda, men väderprognosen hotade med tolv grader och regn, så det blev ett stort bortfall. Tio bilar och tre motorcyklar dök upp, och fick faktiskt en solig tillställning.
Lokalpressen i Partille var på plats och har gjort reportage från utställningen. Det kan läsas HÄR.
(2024-07-02)
|
|