På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen,
större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för
gruppens medlemmar.
Tipsa gärna om nyheter:
webmaster@massingnickel.se
I den här nedladdningsbara
filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.
Mer
från Mässingsutflykten
Nu har fler bilder från Mässingsutflykten lagts upp under ”Evenemangs-bilder”.
Det är Stig Fransson som bidragit med dessa och som visar den bil som inte nådde
ända fram till starten i Stäringe. Det rör sig alltså om Stigs alldeles
nyrenoverade Renault typ DM 1913 som tyvärr drabbades av motorhaveri i
Malmköping. Enligt Stig är det med stor sannolikhet ett vevstakslager som gett
upp och som nu ger han lite extra jobb. Men med Stigs höga renoveringstakt i
åtanke lär det inte dröja länge förrän den gröna Renaulten åter är körbar.
Bilder från renoveringen finns upplagda under projektbilder. (2010-06-28)
Mässingsutflykt med nickelinslag
Den
årliga Mässingsflykten genomfördes söndagen den 20:e i mellersta Södermanland.
Samling och start var vid Stäringe gård, någon mil söder om Sparreholm. Vid
11-tiden togs ekipagen emot av arrangören Stefan Edlund och sedan bjöds
deltagarna på fika. I år hade vi inte så många mässingbilar med, så för att få
ihop ett någorlunda startfält deltog även några bilar från 1920-talet. Men de
mässingbilar som kom till start hade alla en aktningsvärd ålder då de passerat
100 år med råge. Det var Erling Carlsson med Oldsmobile och Göran Persson med
Long Distance, båda bilarna från 1903 samt Lars Öhman med Cottereau 1906. Efter
en kort genomgång startades bilarna upp för ett manöverprov. Detta var dagens
enda tävlingsmoment och när detta var genomfört fick deltagarna åka i väg i
valfri takt längs den några mil långa färdvägen. Den här delen av Södermanland
tycks ha ett rikt vägnät och den här gången hade Stefan lagt upp en trevlig bana
som mestadels bestod av fin grusväg.
Målet för dagen var Töversta gård strax utanför Flen. Där togs deltagarna emot
av mässing- & nickelgruppmedlemmen Ragnar Skogh. Några av bilarna fick
tillfällig garageplats hos Ragnar eftersom det såg ut att komma regnskurar.
Vid Töversta intogs de medhava matsäckarna och därefter delades priser ut
till den som lyckades bäst i manöverprovet samt oturspriser till två av
deltagarna. Avslutningsvis visade Ragnar sin fina Lorraine-Dietrich 1912 som
genomgått en fullständig renovering. Bilder från utflykten finns upplagda under
”Evenemangsbilder”. (2010-06-23)
Bilder
från
Lahti Classic Motor Show
Från
Raul Valkila i Finland kommer tips om ett ”fotoalbum” med bilder från
Lahti Classic Motor Show som hölls i början av maj. Raul informerar att den
äldsta bilen var en Opel från 1913 och den finns med på ett par bilder. När det
gäller fordon tillverkade före 1931 och tidigare finns det bilder på bland annat
flera A-Fordar i varierande skick, ett par gula Citroen från 1920-talet och en
öppen Mercedes-Benz 8/38 PS från 1928. Bilder finns också på ett par
motorcyklar, bland visas en replika på det som kan kallas för världens första
motorcykel, den som Daimler byggde 1885. Bilderna kan ses under denna
länk. (2010-06-16)
Snart
dags för Mässingsutflykten
Kommande söndag, 20 juni, är det dags för den årliga Mässingsutflykten. Starten
kommer att ske klockan 11.00 från Stäringe i centrala Söder-manland. Det är
platsen där lunchuppehåll hölls under Styrkeprovet 2008, se bild till höger.
Färden kommer att ske på småvägar till målet vid Töversta, sträckan är cirka 3
mil. De som vill deltaga bör kontakta Stefan Edlund på telefon 0157-50141.
(2010-06-13)
Overland
4 snart redo för vägen
Det har tidigare rapporterats att två Overlandbilar från
början av 1920-talet ska auktioneras ut den 13 juni. Den ena ser ut att vara ett
tämligen komplett renoveringsobjekt medan den andra bilen är körklar. Flera av
gruppens medlemmar äger redan liknande bilar. Claes Rocklin i Boden meddelar att
hans modell 4 Touring 1922 snart är färdig och detta framgår säkert av bilden
till höger. Titta gärna in i avdelningen "Projektbilder" för där finns ett antal
bilder från renoveringen av just denna bil. Åke Lindell i Kågeröd äger redan en
körklar Overland från 1922 och med den har han bland annat kört Styrkeprovet.
Bild på denna är upplagd under "Fordonsbilder". Åke har även en 1921 års
Overland som befinner sig på projektstadiet. (2010-06-09)
Motorhistorisk
dag med intressant boksläpp
Motorhistoriska Dagen 6 juni firades
med olika arrangemang på ett 50-tal platser runt om i landet. Fem av dessa
arrangemang har gått till final i MHRF:s och tidningens Nostalgias tävling
”Kultur på väg”. En av finalisterna var det arrangemang som anordnas gemensamt
av AHK, MHS och MCHK i Stockholm. Deltagarna kunde välja bland tre olika
startplatser och sedan möttes alla vid det gemensamma målet i Vinterviken för
intagande mat osv. Efterkrigsfordonen var i stor majoritet, men det fanns även
en grupp bilar och motorcyklar tillverkade före 1931. Erling Carlsson spakade
den särklast äldsta bilen, en Oldsmobile Curved Dash från 1903. Höjdpunkten vid
Vinterviken var det boksläpp som gjordes av Jan Strömans högintressanta bok
”Svenska Karosserimakare”, en historik med intressanta bilder om svenska
tillverkare av framförallt personbils-karosserier. Boken såldes den här dagen
till specialpris och många passade på att få sitt exemplar
signerat av författaren. MHRF hade hängt på och tagit initiativ att visa ett
antal bilar med just svenskbyggda karosser. Merparten av dessa bilar var från
senare delen av 30-talet, kanske var det lite synd att man inte hade lyckats få
dit någon bil från de 20 första åren av 1900-talet. En av de utställda bilarna,
en Buick 1930 med Cabrioletkaross från Nordberg visades upp som en pågående
renovering. Den bilen ägs av Mässing- & Nickelmedlemmen Lars Stattin och en
mängd foton på tidigare utförda arbeten visade vilken kunskap han besitter inom
karossbyggnationer. Vi vill gärna rapportera om vad som hände i andra delar av
Sverige den 6 juni. Skicka gärna in några bilder och en kort text, så kan vi
lägga upp det här på webplatsen.
(2010-06-08)
Bilderna till höger: Göran Flank representerade MHRF och intervjuade
Jan Ströman. Erling Carlssons Oldsmobile 1903 var dagens äldsta bil.
|
|
På uppdrag av en konsult Örn
lät Nordbergs i Stockholm bygga en Landaulet de
ville kaross på ett Rolls-Royce New Phantom
chassi 1928. Sedan
1959 är bilen i familjen Trägårdhs ägo. |
Mässing- och
Nickelklubbmedlemmen Lars Stattin visade upp sin
pågående renovering av en Buick 1930 med
Cabriolet-karosseri från Nordbergs. Det fina
arbetet väckte mycket intresse.
|
|
|
De tio
provvagnar som byggdes innan serieproduktionen av
den första Volvomodellen startade, hade karosser
tillverkade av AB Adolf Freyschuss Vagnfabrik i
Stockholm.
Seriebilarna, som denna ÖV4:a från 1928, hade karosser
som var tillverkade i
Åtvidaberg.
|
Denna Indian, en Chief på 1200 cc
från 1928 hörde till dagens äldsta motorcyklar.
|
En grupp bilar tillverkade 1931 och tidigare. Från vänster
ses Chevrolet International 4- D1929, Ford T Touring, Bentley
4½-Litre Drophead Coupé 1930, Ford A 180A De Luxe Phaeton 1931 och Pontiac 1929-
Ångans
dag den 5 juni
Den årligen återkommande ”Ångans dag” i Mariefred bjöd som
vanligt på många olika aktiviteter. För de teknikhistoriskt intresserade lockade
säkert de gamla bilarna, ångtågen och ångbåtarna mest. I år hade man speciellt
inbjudit bilar och motorcyklar tillverkade före 1939, men tyvärr var det ganska
klent med sådana på utställningsplatsen. Kanske konkurrerade Classic Motors
träff i Ånnaboda och Motorhistoriska Dagen den 6 juni? De äldsta bilarna som nu
kunde beskådas var ett par T- och A-Fordar. Då var det desto livligare aktivitet
på den smalspåriga järnvägen. Östra Södermanlands Järnväg – ÖSLJ som fyllde 50
år förra året, hade tät trafik mellan Mariefred och Läggesta Nedre. Merparten av
föreningens rullande material verkade användas i trafiken. Annars håller
föreningen just nu på att bygga spår mellan Läggesta Nedre och
Taxinge
och när det är klart kommer den körbara banan att bli betydligt längre.
Driftstart för den nya banan är 2011 och man får väl anta att det då blir någon
slags invigning. Detta kanske kan bli ett trevligt arrangemang där Mässing- &
Nickelgruppen kan medverka? Mer information om ÖSLJ finns på hemsidan
www.oslj.nu
(2010-06-07)
Bilderna till höger visar några av dagens äldsta bilar.
A-Forden från 1931 som har den ovanliga Sport
Coupé-karossen, 50B, har enligt Transportsstyrelsen
nyligen, 4 juni, tagits i trafik. Pelle Lundström
från
Enköping använder sin Ford T Touring 1923 flitigt.
|
|
Dagens första tåg har just
passerat järnvägsövergången i Marifred.
Dragkraft är industriloket "Dylta" nr 3,
tillverkat 1919. Godsvagnen är NAEJ L64
och den öppna person-vagnen HRRJ Coö 6. Den
bruna är Stafsjö BCo 2, tillverkad av Vabis i
Södertälje 1902. |
Hamra byggt 1902 inväntar
avgång från Mariefred. Den första vagnen är Stafsjö
BCo3 från 1903. Sedan följer JGJ Co 11, JGJ CNo 41
och JGJ Co2, den sista tillverkad av Vabis 1893.
|
Lok nummer 4, K.M. Nelsson byggt i Motala 1914, ska strax
avgå från Läggesta Nedre. De gröna personvagnarna är NAEJ BCo 4 och NAEJ BCo 3.
Den sista öppna sommarvagnen ser ut att vara MJ Co 21 som tillverkades av Vabis
1894. Nästa år kommer man att kunna åka med de smalspåriga tågen från Läggesta
Nedre till Taxinge, spårarbetena är i full gång.
Gamla fordon önskas till Skärgårdsfestival i
Västervik
Skärgårdsfestivalen
i Västervik pågår vecka 29, 21-24 juli.
Det är en
sekelskiftesfestival som kommer att innehålla allt från gamla segelskutor,
handvevade karuseller, museiutställningar, tändkulemotorer mm. På lördagen den 24 juli
mellan klockan 10.00-16.00 kommer man att ha en utställning med veteranfordon.
Man räknar med att det kommer uppåt 20 gamla fordon, men hoppas på fler. Ett
mopedmuseum kommer att ställa ut några gamla mopeder. Efter att
”evenemangskommittén” varit in på vår hemsida och
www.swedishbrasscar.com
hoppas man få se fordon av den typen på festivalen. Mer information om
festivalen finns på hemsidan
www.skargardsfestivalen.se (2010-06-04)
Storslam
för Bugatti i Gärdesloppet
Det blev storslam för Bugatti när Gärdesloppet kördes i Stockholm den 30 maj.
Äldsta klassen, Vintage, dominerades stort av Bugattibilar och på de tre första
platserna kom just bilar av detta fabrikat. På första plats kom Andreas Arrgård
med Bugatti typ 43 1928 och på andra och tredje plats följde Fredrik Håkanson
med Bugatti typ 43 1929 och Per Henricsson med Bugatti typ 40 1929. I
Post-vintage klassen segrade också ett Bugattiekipage, det var Per-Olof Håkanson
med sin svarta typ 51:a från 1931. P-O kunde även utses till totalsegrare. I
Concours De Charme-tävlingen hamnade Roland Bengtsson med Chevrolet National AB
Cabriolet 1928 på andra plats, medan första och tredje priserna gick till fordon
tillverkade
efter 1931. Som vanligt deltog ett par hundra fordon i den motorhistoriska
färden och fortfarande är andelen förkrigsfordon rätt stor. Men för varje år som
går tycks det som efterkrigsfordonen dominerar mer och mer.
(2010-06-03)
Bilderna till höger visar
den Chevrolet National AB Cabriolet 1928 som hamnade på andra plats i
Concours De Charme-tävlingen. Här väntar ägaren Roland Bengtsson att få hämta
priset. Den svarta Bugatti typ 51 1931 rattades av Per-Olof Håkansson till
första placering i Gärdesloppets Post Vintage klass. P-O blev också loppets
totalsegrare.
Uppställning för start i heat 1, Vintage-klassen. Först står
Andreas Arrgård med Bugatti typ 43 1928 och följs av Filip Håkanson i Bugatti typ 37A 1929,
Per Henricsson i Bugatti typ 40 GS 1929 och Fredrik Håkanson i Bugatti typ 43 GS
1929.
|
|
Brandbilar är alltid
populära i ett sådana här evenemang. Stockholms
Brandförsvar deltog med flera bilar, bland annat
denna Tidaholm från 1929. |
Helene och Stellan Larsson
startar den Motorhistoriska färden med en
trevlig Amilcar CGS-3 1927, en bil som man
skulle vilja ha sett i Gärdesloppets
Vintage-klass. |
|
|
Som vanligt deltog en hel
del medlemmar från Mässing- och Nickelgruppen.
Roland Wiklund körde till exempel denna fina
blå/svarta Nash Standard Six 420 1929. Bredvid
står några öppna A-Fordar. |
Richard Larsson stod som
anmälare till båda dessa bilar, Reo Flying Cloud
Coupé 1929 och Ford A Roadster 1930.
|