Nyheter juni 2012
 

20-Ghost-Club kommer på Sverigebesök

 

Mellan den 30 juni och 20 juli anordnar den engelska 20-Ghost-Club en tre veckors ”Tour” genom Skandinavien och Baltikum. Klubben bildades 1949 och ägnade sig ursprungligen endast åt modellerna Silver Ghost och 20hp, men numera är alla Rolls-Royce och R-R-tillverkade Bentleys fram till andra världskriget välkomna.

Årets tour kommer att gå genom Danmark, Sverige, Lettland, Estland och Finland. Man kommer att köra genom Sverige mellan den 6 och 9 juli med dagsuppehåll i Kosta 6 juli, Vadstena 7 juli och Stockholm den 8 juli. Man lämnar Sverige på eftermiddagen den 9 juli med färja mot Riga.

17 stycken bilar är anmälda, av dem är hela 10 stycken Silver Ghost. Den äldsta är från 1913, en är från 1914, övriga är från 1919-24. Nästan alla är tourers med sportig karaktär. Vidare kommer en New Phantom, fyra Phantom II, en 20hp och en 20/25hp. Av de 17 bilarna är 13 tillverkade före 1931. En sådan skara riktigt gamla Rolls-Royce har aldrig tidigare gästat Sverige.

Bilarna kommer att kunna beskådas vid övernattningsställena. På några ställen ordnas träffar med andra klubbar, i Kosta ordnar den Svenska sektionen av Rolls Royce Enthusiasts´Club (RREC) en träff i anslutning till besöket och i Stockholm ordnar AHK:s Rolls-Royce/Bentley-sektion en träff vid Villa Källhagen.

Tourens färdbeskrivningen med deltagarlista kan laddas ner HÄR (pdf-fil). För frågor och information kontakta Olle Ljungström 0733-894510. (2012-06-29)

I touren deltar bilar av olika typer, men Silver Ghost-modellen dominerar med 10 bilar tillverkade mellan 1913-24. De är alla öppna tourers med karosserier från olika karossmakare. Bilden visar en av bilarna som kommer att deltaga, en tourer från 1921 med kaross tillverkad av Lopes.


Bugattidominans i Gärdesloppet

 

Trots heldagsregn dagen innan och dyster prognos för själva evenemangsdagen, så kunde Prins Bertil Memorial genomföras söndagen den 3 juni. Väderutsikterna bidrog till att en hel del anmälda ekipage inte dök upp, men de som trots allt kom fick uppleva en händelserik dag med i huvudsak uppehåll.

Det mesta var sig likt sedan tidigare i år, men en tydlig förändring var att den Motorhistoriska Färden utgick från evenemangsområdet på Biskopsudden. Vid starten märktes det tydligt att en hel del av de anmälda 20-tals bilarna och de från tidigt 30-tal valt att stanna hemma. Av de cirka 10 anmälda T-Fordarna sågs bara en enstaka i karavanen. Bland de äldre fordonen dominerade i stället A-Fordarna, men så brukar det ju vara.

I själva Gärdesloppet, kappkörningstävlingen, dominerade märket Bugatti stort bland bilarna tillverkade till och med 1931. Hela sju Bugattibilar av olika typer fanns på plats och det är rekord för Gärdesloppet. De utmanades av Bentley 3-Litre, Austin Seven Ulster och Morgan 3-Wheeler från samma tidsperiod. Men det var Bugatti som var framgångsrikast, fem gick till finalen och där blev det 1:a och 2:a placeringar för detta märke. Per-Olof Håkanson vann för fjärde året i rad och den här gången skedde det med en typ 51 från 1931. På en fin andra plats kom Filip Håkanson som rattade en typ 37A från 1929.

Även i Concours De Charme-tävlingen var det färre deltagare än vanligt och de inom Mässing & Nickels 1931-gräns var lätträknade. Men vid prisutdelningen avslöjades det att första priset gick till tävlingens äldsta ekipage, en AGA 1922 som passande nog ägs av svenska AGA. En bidragande orsak till vinsten var nog att uppfinnaren och företagsledaren "Gustaf Dalén" satt i baksätet medan bilen kördes av en chaufför med tidsriktigt klädsel.

Det är redan bestämt att det blir ett Prins Bertil Memorial – Gärdeslopp även nästa år. Förhoppningsvis blir det då med ett större antal fordon med årgångar som är gångbara inom Mässing & Nickel. (2012-06-26)

 

 


Första priset i Concours De Charme-tävlingen gick till denna AGA från 1922 som också var tävlingens äldsta bil. Bilen ägs av svenska AGA, men har tidigare finsk historia där den även har renoverats. En bidragande orsak till att det blev första pris var antagligen att passageraren var den kände uppfinnaren mm ”Gustaf Dalen”.

Orenoverade fordon drar ofta till sig stort intresse. Så var det också med denna Dodge Standard Six från 1929. En renovering påbörjades redan under tidigt 50-tal, men ägaren avled och bilen blev stående till 2011. I slutet av samma år plockades bilen ihop av den nuvarande ägaren.

Storstockholms Brandförsvar brukar vara med i Prins Bertil Memorial, I år ställde man upp med tre röda fordon och bilden visar de två äldsta, Tidaholm 1929 och Scania-Vabis 1931.

 

En nyhet för i år var att den Motorhistoriska Färden startade från Biskopsudden. Här släpps några av de äldsta fordonen iväg. Först i karavanen ses dagens enda T-Ford, en Runabout från 1914 som ägs av Christopher Hedenstierna. Efter följer några A-Fordar.

 

Bara ett par bilar inom Mässing & Nickels 1931-gräns deltog i årets Concours De Charme-tävling. Här är det Rolf Lewander som kört upp på rampen med sin Ford A 45B De Luxe Coupé. Ansvarig för tävlingen var Nostalgia Magazine och som vanligt var det Christofer Willhans som var speaker.

Merparten av motorcyklarna hos MC Collection i Sollentuna är renoverade till vad man skulle kunna kalla nyskick. Men i samlingen finns även maskiner som man valt att inte renovera. På Biskopsudden visade man upp denna Indian från 1923.

 

Märket Bugatti dominerade stort i år Gärdesloppet, hela 7 vagnar av olika typer kom till start i årets tävling. Bilden visas Per-Olof Håkansons och Carl Anders Magnussons typ 51:or. Per-Olof är den som har flest segrar i Gärdesloppet och årets vinst var fjärde året i rad och 6:e totalt sedan starten 1994.

 

Picko Troberg kom inte många meter i Gärdesloppet. Enligt uppgift brast en wire i Morgan 3-hjulingen från 1931, så bilbärgaren fick rycka ut. Men Picko var glad ändå och ställde gärna upp för fotografering.

För första gången anordnades ett heat med bara kvinnliga förare. Det kallades ”KAK:s Womens Only” och bilden visar Julia Lönnerheden i en Austin Seven Ulster 1931 som var heatets äldsta bil.

 

Bilarna har radat upp sig inför finalheatet. Som synes var Bugatti väl representerat med hela fem vagnar, men först ut var Hans Lönnerheden med den orangefärgade Austin Seven Ulstern från 1931.

 

Ulf Markefelt har deltagit i de flesta Gärdesloppen sedan 1994. Den här gången var hans Bentley 3-Litre 1926 tävlingens äldsta bil. Det är inte ofta man ser en sådan här Bentley med uppfälld sufflett.

Filip Håkanson med codriver som deltog med en Bugatti typ 37A 1929 hade bästa tiden i heat 1. Här har man fin fart i finalheatet där man slutade på andra plats.


Oakland -28 är åter redo för de värmländska vägarna

 

Från Kent Ekberg på Arvika Fordonsmuseum kommer nu besked att ytterligare ett fordon inom Mässing och Nickels intresseområde har blivit körklar. Det gäller en Oakland modell 212 All-American Six från 1928 som ägs och har renoverats av Tore Svensson i Kil. Tore som är medlem i Mässing & Nickel köpte denna tämligen ovanliga bil med Phaeton-karosseri för ett par år sedan.  När Tore köpte bilen hade den statusen som en skrotad Epa-traktor. Men på relativt kort tid har han utfört en renovering som håller en mycket hög standard, men hur det har gått till är för de flesta ett stort mysterium. Bilen har Värmlandshistoria ända sedan den var ny 1928. Den köptes då av en mejeriförening i Östra Ämtervik (Selma Lagelöfs hemtrakt). Bilen hade huvudsakligen bara en ägare under tiden som den brukades som personbil. Sedan byggdes bilen alltså om till Epa-traktor.

(2012-06-21)



Tidig Isländsk bilhistoria på www.klassiker.nu

 

Det tog lång tid för bilismen att etablera sig på Island. Men redan 1904 kom den första bilen, en begagnad Cudell, till ön. Detta berättar tidningen Klassiker på sin webbplats www.klassiker.nu. Det är Mårten Carlsson som skrivit artikeln där man kan läsa vidare att bil nummer två på Island importerades 1907. Bil nummer tre kom 1913 och det var en T-Ford. Sedan började det ta fart, 1920 fanns det 170 registrerade bilar på ön. Läs hela artikeln genom att klicka på följande LÄNK.

(2012-06-18)


Dürkoppen såldes för 400000:-

 

Efter att ha varit i samma släkts ägo i närmare 100 år, såldes Dürkoppen från 1910 igår fredag på Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion. Det klubbade priset blev 400000:-  och till det tillkommer auktionsfirmans provision. Det vinnande budet gjordes över telefon och det är troligt att köparen finns i Tyskland. Således kommer ytterligare en bil med lång svensk historia att lämna landet.

(2012-06-16)


Kungaparet fick åka Chevrolet -26

 

Under Nationaldagen den 6 juni besökte Kungaparet Visby. Där fick de åka med i en Chevrolet Touring från 1926 som ägs av Rune Larsson. Det rapporterar bland annat Motorhistoriska Riksförbundet på sin webbplats www.mhrf.se.

Rune Larsson som ordförande i Gotlands Veteranbilklubb köpte Chevan som ett renoveringsobjekt 1974. Efter åtskilliga arbetstimmar stod bilen klar omkring 1980. Förutom lackeringen utfördes allt arbete av Rune. Efter renoveringens fullbordande har bilen körts närmare 2000 mil. Under åren har det blivit ett antal student- och bröllopskörningar, men inget så känt par som fick åka med den 6 juni. (2012-06-14)


Sommarens evenemang för T-Ford

 

Svenska T-Ford Klubben har nyligen presenterat en lista med sommarens evenemang. Närmast på tur står Järbosvängen i Gästrikland, datumet som gäller är 14 juli. Det är Carl-Herman Schneider som bjuder in till en dagsutflykt i T-Ford-tempo med lunch, middag och underhållning.

En vecka senare, 21 juli, är det dags för Hälsingerundan, denna gång i Järvsö. Som arrangör står Hälsinge Model T och det är Olle Fack i Järvsö som bjuder in till detta trevliga endagsarrangemang med körning på vackra vägar och lunch på Stenegård.

Knappt en månad senare, 11 augusti, blir det Smålandsträff för T-Ford i Lammhult. Det blir gemensam T-Fordutflykt samt visning av bilar och film. Kontaktperson för detta evenemang är Kurt Lindström.

Klubben avslutar säsongen med att deltaga i Kulturresan i Stockholm. Det är ett evenemang som arrangeras gemensamt av AHK/MHS/MCHK. Där är det tänkt att de äldre fordonen (- 1931) ska få köra gemensamt.

Mer om dessa evenemang finns att läsa i evenemangslistan som kan laddas ner HÄR (pdf-fil) (2012-06-12)


Racing är nytt tema hos MC Collection

 

För ett par veckor sedan invigde MC Collection sitt nya tema, Racing. Fram till den 1 september 2013 sätter man fokus på board track, TT och speedwaymotorcyklar. Spännvidden är från 1908 till 2007 och många av maskinerna kan betraktas som unika. För de som är intresserade av riktigt gamla motorcyklar finns det en hel del godbitar, t.ex. en svart Indian från 1908 och en orange Flying Merkel.

Under den tid som tema racing pågår kommer MC Collection även att anordna ett antal tillfälliga utställningar. Fram till den 15 juli pågår en Nisse Hedlund-utställning och vid invigningsdagen den 24 maj var Nisse på plats och berättade om sina konstruktioner och firmans historia. En av besökarna var Mässing- & Nickelmedlemmen Håkan Löfdahl som passade på att ta bilderna här intill. (2012-06-08)




Den 24 maj invigdes både tema racing och

den tillfälliga Nisse Hedlund-utställningen.

På invigningsdagen var Nisse på plats och

berättade om sina konstruktioner osv.

Äldst i racingtemat är denna alldeles nyrenoverade Indian 1908.

En Harley-Davidson "Peashooter" racer från 1926.


Dürkopp hos Uppsala Auktionskammare

 

De senaste åren har vi fått vara med om flera auktioner i Sverige där fordon och delar från mässing- och nickelepokerna sålts. Snart är det dags igen när Uppsala Auktionskammare håller sin Internationella Kvalitetsauktion under vecka 24.

Objektnummer 1558 är en Dürkopp personbil från 1910. Det rör sig om en 4-cylindrig 8/18 PS modell, beteckningen är förmodligen KD. Chassinumret är 5062 och bilen har 5-sitsigt Doppelphaeton-karosseri.

Enligt uppgift fick bilen registreringsnummer R21 år 1916 och ägare var då godsägare Josef Carlsson, Ekhammars herrgård, Grevbäcks socken, Västergötland. Sedan dess har den tydligen varit i samma familjs ägo.

Det som är ganska ovanligt är bilens patinerade skick, någon egentlig renovering tycks aldrig ha genomförts, men fotstegen är utbytta mot nya i trä. Bilen verkar vara tämligen komplett, men gasverk och reservhjul/däck verkar saknas. Det är nog att rekommendera att den blivande köparen försöker behålla det patinerade skicket och istället ser över det mekaniska för att få bilen driftsäker. Men om köparen väljer att renovera är utgångsläget mycket bra.

Med utropet medföljer verktygslåda, karta från KAK och kläder. Man har satt utropspriset till 400000-500000 kronor. På auktionskammarens webbplats finns lite mer information samt en hel del högupplösta bilder, här än LÄNKEN till Dürkoppen. (2012-06-05/07)



Bilen erhöll registreringsnummer R21 år 1916.

Signalhornet är i form av en orm, en så kallad "Boa Constrictor".

Bilens 4-fyrcylindriga motor är tydligt märkt med "Dürkopp".

Bilens klädsel går förmodligen rädda efter varsam behandling.


 

AHK-utskick med stort mässing- och nickelinnehåll

 

Som tidigare berättats ägnades årets första nummer av Autohistorica helt åt fordon som tillverkats 1931 och tidigare. För ett par veckor sedan kom årets andra Autohistorica, tillsammans med Bulletinen. Även den här gången dominerades tidskiften av artiklar om fordon som är gångbara inom Mässing & Nickel. Två tredjedelar av denna Autohistoricas 36 sidor behandlar fordon -1931.

Huvudartikeln den här gången handlar om Kungahusets tidiga bilar, fram till cirka 1930. Det är Mässing & Nickelmedlemmen Göran Persson som skrivit artikeln och skaffat fram bilder. Göran har ett stort kunnande om ämnet och äger själv en T-Ford 1911 som ägts av Prins Eugen. För att spinna vidare på detta ämne berättar Hans Spolén om den Daimler 1923 som funnits i hovstallet med registreringsnummer A11. Bilen köptes av Hans redan i början av 1960-talet och efter 41 års renovering kunde den provköras av 2002.

Redaktören Peter Haventon bidrar med flera artiklar, han berättar dels om Sunbeams försök att slå hastighetsrekord med ”Silver Bullet” 1930.  I en annan artikel berättas det om ett intressant fynd, en Volvo PV650 med cabrioletkarosseri från tyska Kellner. Tidigare har man inte känt till någon bevarad bil av de drygt 20 som tillverkades cirka 1931.

Slutligen publiceras rättelser och tillägg gällande förra numrets artikel om Cadillac V16-karavanen. Det är AHK:s ordförande, och Mässing- & Nickelmedlemmen, Anders Läck som bidrar med fakta. Själv äger han ju två V16-vagnar.

Bulletin nummer 314 för maj hade även Mässing & Nickelinnehåll, dels en 6-sidors artikel om den välbesökta träffen hos Åke Andersson där hans pågående Buick 1913-renovering studerades, samt en svartvit bild från Originalafdelningen.

Det är glädjande att redaktörerna Peter Haventon och Erik Jonsson upplåter så pass mycket plats i tidningarna om sådant som rör fordon före 1931. (2012-06-03)

 

 

Både Bulletinen (ovan) och Autohistorica (nedan) innehåller numera färgsidor, men gamla svartvita bilder publiceras förstås fortfarande.


 

 

                                      © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se