|
Myrbergsrallyt i
Norberg
Norberg i norra Västmanland
fick sin första riktiga bilverkstad redan i
början av 1910-talet. Då uppförde Frans Albert
Myrberg en amerikaninspirerad verkstadsbyggnad.
Förutom reparationsarbeten sålde han även bilar
och motorcyklar, till exempel Ford och
Husqvarna.
Verkstadsbyggnaden revs tyvärr i mitten av
1970-talet. För omkring 25 år sedan kunde
emellertid verkstaden återskapas av en förening
med namnet
Myrbergs Verkstadssällskap. Den nya
verkstaden är placerad vid hembygdsområdet
Karlberg.
Sedan 1990-talet arrangerar föreningen årligen
ett veteranrally, eller veteranrunda kallat
"Myrbergsrallyt". Årets rally kördes lördagen
före midsommar och till start kom 130 ekipage,
huvudsakligen bilar men även en hel del
motorcyklar och lastbilar.
Omkring 10 av fordonen hade tillverkningsår som
gör att de ryms inom Mässing & Nickels
1931-gräns. Flera av fordonen hade ägare som är
medlemmar i Mässing & Nickel.
Rallyrundam som var cirka 11 mil gick till
Garpenberg och
tillbaka. Utefter slingan fanns det kontroller
med praktiska prov och kunskapsfrågor.
Lunchuppehållet gjordes vid Garpenbergs Herrgård
där det serverades buffélunch i den vackra
miljön.
När det under eftermiddagen var dags för
prisutdelning kunde det konstateras att 1:a
priset i mc-klassen gick till en medlem i
Mässing & Nickel, nämligen Claes
Bomark från Stora Skedvi som hade kört en
trevlig Super X från 1929.
(2014-06-28)
|
Den nyuppförda Myrbergs
verkstad är placerad vid hembygdsområdet
Karlberg i Norberg.
|
|
|
Denna Ford modell T Touring
från 1922 såldes ny av firma F.A. Myrberg i
Norberg till hemmansägare Axel Hammar i
Stjärnvik. Under många år
äges bilen av Lasse Svensson i Surahammar, men nu
finns den hos Jan Brusling i Fagersta.
|
Kent Hansson kom från Järvsö med denna
familjeklenod. Det är Chevrolet Capitol AA
Touring 1927 som såldes ny av Bil Lönnbergs i
Hudiksvall till Jonas Hansson. Nästa ägare blev
Kents far Gunnar Hansson.
|
|
Längs rallyrutten gjordes ett antal vid stopp
vid kontroller. Här är det Claes Bomark från
Stora Skedvi som parkerat sin Super X med
trevlig sidvagn. Maskinen som är från 1929 var
rallyts äldsta motorcykel. Senare under dagen
kunde Claes hämta ut första priset i mc-klassen.
Bilen till höger är en Packard 733 Standard
Eight Convertible från 1930 som ägs av Sune
Hanses, Västerås. Både Claes och Sune är
medlemmar i Mässing & Nickel.
|
|
|
Myrbergs Verkstadssällskap
äger flera fordon. I år använde man sin för
tillfället enögda lastbil som föråkare. Det är
en Chevrolet series M från 1925 som efter ett
brokigt liv renoverats av föreningen.
|
Flera A-Fordar deltog i
rallyt, Kirsti Andersson hade anmält den här
4-dörrars bilen från 1930. Enligt
Transportsstyrelsen ägs bilen av Henrik
Andersson från Borlänge.
|
|
Helmer Forsgren från By Kyrkby hade startnummer
99 på sin Chevrolet Independence AE Coach 1931.
Här pågår det samtal med besättningen i Overland
modell 91 Touring 1924 som tillhör Torsångs
Motormuseum.
|
|
|
Verkstadssällskapet hade
ställt ut sina tvåhjulingar. Det här är en
Husqvarna modell 20 på 175 cc från 1927. Man kan
säga att denna så kallade "Kattunge" har hittat
hem, för den såldes ny av F.A. Myrberg till
målarmätare K.W. Karlsson i Kärrgruvan. Den hade
då registreringsnummer U9. Motorcykeln är
orenoverad men i mycket gott skick.
|
Rolf Roger Sundberg från
Norberg kom till Myrbergs Verkstad med sin Ariel
från 1929. Det är ytterligare ett exempel på ett
fordon i orört skick, vilket tycks uppskattas
mer och mer. Motorcykeln kördes troligen inte i
rallyt, utan visades bara upp vid start- och
målplatsen.
|
|
Ingvar Johansson från
Fagersta kom till start med denna, åtminstone
till det yttre, orörda Graham Standard Six
4-dörrars Sedan från 1930. Efter
resultaträkningen blev det en 30:e plats i
bilklassen som hade 112 startande ekipage.
|
Premiär för Knutstorp
Revival
Helgen 24-25 maj var det premiär för
nytt motorhistoriskt evenemang, nämligen
Knutstorp Revival i Skåne. Som förebild hade
arrangörerna, med Picko Troberg i spetsen, det
populära
Goodwood Revival i Storbritannien. Såldes
hade man försökt kopiera en del av detta
koncept, bland uppmanades besökarna komma klädda
i tidstypiska kläder. Nu var det inget absolut
krav för att komma in på evenemanget, men för
att vara första gången måste man säga att många
hade ansträngt sig när det gällde utstyrseln.
Helgens huvudaktivitet var historisk racing med
deltagare från både Sverige och Danmark. Totalt
rörde det sig om omkring 300 bilar, fördelade på
ett flertal tävlingsklassar. Detta stora antal
startande ska vara rekord när det gäller
historisk racing Sverige.
Det sades även vara rekord för förkrigsklassen,
till Knutstorp hade det kommit ett 30-tal sport-
och racerbilar från 1920- och 30-talen. Det kan
mycket väl vara sant, och inte ens när det begav
sig för 80 år sedan kunde man få se så många
bilar av den här typen i Sverige.
I förkrigsklassen dominerade märket
Bugatti med hela 9 vagnar, även detta måste vara
ett rekord för historisk racing i Sverige. Men
förutom Bugattibilarna kunde man i
förkrigsklassen se märken som exempelvis Alfa
Romeo, Lea-Francis, Riley och M.G.
Premiärarrangemanget var så pass lyckat att
Knutstorp Revival gissningsvis kommer tillbaka
nästa år, och då ytterligare förfinat när det
gäller till exempel kringaktiviteter.
(2014-06-20)
|
Troligen inget fordon för
racerbanan, men ett trevligt inslag på den
separata samlarfordonsparkeringen. Lastbilen med
registreringsnummer PNX041 är en Ford modell AA
från 1931 som är registrerad på Containerservice
AB.
|
|
|
Bertil Lindblad köpte denna
Bugatti typ 35B, chassinummer 4922 från 1929, i
början av 1950-talet och under samma årtionde
lät han renovera bilen. Den ingår numera i
Bertil Lindblads stiftelse, som för ett par år
sedan lät bilen genomgå en ny renovering till
fullt körklart skick. För en tid sedan fick
bilen en uppsättning nya däck och därför kan nu bilen
köras och visas på motorbanor.
|
Michael Byström ställde upp med sin Bugatti typ
35C, chassinummer 4918 från 1928. Bilen såldes
ny i Ungern och kom att tävlingsköras av prins
Antal Esterházy som lyckades nå fina framgångar med
ett flertal pallplaceringar.
|
|
Märket Bugatti var representerat med hela 9
bilar (inte 11 som andra källor anger). Här står
förarna vid sina bilar av typerna 35, 37 40 och
51. Frågan är om det någon gång tidigare har
samlats så många Bugattibilar i Sverige,
undantaget rena Bugattirallyn?
|
|
|
Rune
Möller från Kolbäck ägde och körde denna
Lea-Francis Hyper Sports 1928 under många år. Nu
har bilen sålts till Danmark och under Knutstorp
Revival rattades bilen av den nya ägaren.
|
Merparten av förkrigsbilarna hade europeiskt
ursprung, men ett undantag var denna Miller
Boyle Special från 1930. Bilen ägs och kördes av
Johnny Karlsson.
|
|
Knutstorp Revival lockade ett 30-tal sport- och
racerbilar av förkrigsmodell. Detta ska vara
svenskt rekord när det gäller historisk racing,
och inte ens när det begav sig på 1930-talet kunde
man se så många bilar av den typen. Här har
bilarnas förare kört fram sina bilar så att
fotografer kunde dokumentera tillfället.
|
|
|
Mässing & Nickelmedlemmen
Lars Hågeman från Trelleborg äger denna Morgan
Super Aero i racerutförande. Tillverkningsåret
är 1930, men motorn är några år nyare.
|
Märket M.G. var också välrepresenterat bland
förkrigsbilarna, men de flesta var tillverkade
efter Mässing & Nickels 1931-gräns. Den
rödsvarta bilen är en M-type Midget från 1930
som ägs av Roger Landén, Lidköping.
|
|
Italiensk och franskt på rad. Först
Roland Fröjds Alfa Romeo 6C1750 GS från 1930.
Bakom står Peter Berings Delage DISS Sports
Tourer från 1925. Denna danskägda bil kommer
åter att gästa Skåne om omkring en månad, Peter
kommer nämligen att ratta bilen under
Styrkeprovet.
|
|
|
På Knutstop Revival fanns det
en separat samlarbils-parkering med
uppskattningsvis några hundra bilar,
huvudsakligen med sportig karaktär. Till de
äldsta bilarna hörde denna Ford modell A 55A
Tudor Sedan från 1928.
|
Flera motormuseer var på
plats och visade upp smakprov från sina
samlingar. Från Autoseum och Nisse Nilsson
Collection kom denna Austin Seven från 1929 i
Gordon England Cup-utförande.
|
|
Startfältet för förkrigsbilarna innehöll två
exemplar av Rileys Brooklands modell. Den gröna
bilen är Roland Haraldssons 29:a som
ursprungligen ingick i fabrikens team vid
Irlands GP på Phoenix Park 1929. Efter Rileyn
väntar Jan Hansson med Bugatti typ 35B 1929.
|
|
|
Evenemanget dominerades av
bilar i olika former, men
några motorcyklar kunde också beskådas, som
denna Norton CS1 500 cc 1928, ägd av
Mässing & Nickelmedlemmen Johan Lundgren,
Furulund.
|
En annan motorcykel med samma
tillverkningsår, 1928, var denna Indian Super
Scout, ägare är Hans Olle Gunnesson, Laholm.
|
Nyheter på Arvika Fordonsmuseum
På
Arvika Fordonsmuseum försöker man
regelbundet att förnya sin utställning. Inför
den här säsongen har man fått låna in två
intressanta bilar från Tekniska museet i
Stockholm.
Den ena bilen är en Detroit
Electric från 1915, alltså en elbil med farmor
Anka-utseende.
Den har tidigare varit utlånad till andra
museer, bland annat Teknikhistoriska samlingarna
i Köping, men bilen har sannolikt aldrig
tidigare varit i Värmland.
På museet har man parat ihop elbilen med en
Stanley Steamer från 1924 och besökande
skolklasser kan nu få en välbehövlig
historielektion om alternativa drivmedel i
fordonsbranschen och att ingenting är nytt under
solen.
Den andra bilen är Thulin Phaeton från 1924. Det
är en av de sista tillverkade av TEVE
förvaltningsbolaget som verkade en tid efter att
moderbolaget kursade. Bilen har en intressant
Värmlandshistoria. Den såldes ny i Säffle av
Thulinhandlaren Torsten Olsson och fanns i
samhället fram till andra världskriget, då den
donerades till Tekniska museet. Det torde vara
första gången på nästan 75 år som Thulin-bilen
är tillbaka i Värmland.
(2014-06-11)
|
|
|
|
100-årig Scania-Vabis typ I blev charmvinnare
Gärdesloppet eller Prins Bertil Memorial är
ett väletablerat evenemang för äldre fordon som
årligen arrangeras på Djurgården i Stockholm.
Det är nu 20 år sedan man arrangerade
Gärdesloppet för första gången, och sedan 1995
håller man huvudsakligen till på Biskopsudden på
södra Djurgården.
De första åren var evenemanget öppet endast för
förkrigsbilar, och efter något år införde man en
rullande 50-års gräns. Detta gav evenemanget en
särskild prägel, men som tyvärr försvunnit då
denna åldersgräns tycks ha tagits bort. Numera
domineras deltagarlistan av efterkrigsbilar, med
årgångar ända fram till 80- och 90-talen.
Antalet föranmälda bilar till och med 1931
uppgick i år till omkring 40 stycken, och
utgjorde omkring 10% av det totala startfältet,
när årets evenemang arrangerades den 18 maj.
Som vanligt dominerade A-Fordarna bland fordonen
före 1931, men märken som exempelvis Fiat,
Dodge, Oakland och Bugatti var representerade
bland de äldsta bilarna.
Med detta som bakgrund är det glädjande att
första priset i Concours De Charme-tävlingen
tilldelades en 100-årig bil, en Scania-Vabis
1914 som varit i samma familjs ägo hela tiden.
Nästa års Prins Bertil Memorial blir den 31 maj
2015, man börjar att ta emot anmälningar i
januari.
(2014-06-04)
|
Kappkörningstävlingens äldsta
bilar, de i Vintageklassen, lämnar depån för att
köra fram till start. Först kommer Andreas
Arrgård med Bugatti typ 43 1928 och följs av
Filip Håkanson med Bugatti typ 37A 1929. |
|
För 100 år sedan hämtade provinsialläkaren A.G.
Nyblin i Gnesta denna Scania-Vabis typ I vid
fabriken i Södertälje. Bilen registrerades
första gången den 6 november 1914 och
tilldelades då igenkänningsmärke A3210. Efter
registeromläggningen 1916 blev numret D43. När
läkaren avled 1923 övertogs bilen av sonen
Sigvard som kom att använda bilen i många år,
först som bruksbil och sedan som veteranbil
under 50-, 60- och 70-talen. Många har troligen
sett bilen på Scanias museum i Södertälje, men
lagom till 100 års jubileet plockades bilen ut
för att visas upp i samband med Prins Bertil
Memorial. Bilen ägs nu Monica Hägglund som utgör
3:e generationen, men i bilen fanns även
representanter för 4:e och 5:e generationerna, så
bilen kommer sannolikt även fortsättningsvis att
vara en släktklenod. Det trevliga ekipaget
belönades med 1:a priset i Concours De
Charme-tävlingen som anordnades av tidningen
Nostalgia Magazine.
|
|
|
Filip Håkanson körde en av
tävlingens tre Bugatti-bilar. Bilen
är en typ 37A från 1929, dvs. den 4-cylindriga
1,5-liters modellen med kompressor.
|
Peter Enoksson körde Austin Seven Ulster 1930 i
Gärdesloppets Vintageklass.
|
|
I år besöktes evenemanget av flera ekipage från
Åland, bland annat dessa T-Fordar. Enligt
deltagarförteckningen är det en 26:a ägd av
Göran Johansson och en 22:a ägd av Roland
Johansson.
|
|
|
Ytterligare ett ekipage från
Åland. Gustaf
Sauren äger denna Oakland All American Cabriolet
från 1928
|
Per Westerberg deltog med en av evenemangets äldsta
bilar, Chenard & Walcker T-2 från
1913.
Senare i sommar ska Per ratta samma bil i
Styrkeprovet.
|
|
A-Fordarna brukar dominera stort bland
förkrigsbilarna, så var fallet även i år. Bland
annat sågs dessa bilar från 1930 och 1931. Roadstern ägs av
Mats Sune Ågren och den täckta Tudorn ägs av
Jan Nordström.
|
|
|
Arne Eklund deltog med sin
Ford modell A 155D Town Sedan från 1930. Här
närmar sig ekipaget Biskopsudden efter att ha
deltagit i Motorhistorisk färd.
|
Lena och Alf Karlsson visade upp sin Dodge
4-dörrars Sedan från 1930. Här startar man i den
Motorhistoriska färden som ska gå genom de
centrala delarna av Stockholm.
|
|