Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter juni 2021
 

 


Renault 1913 med svensk historia till salu av Bonhams


Vår medlem Andreas Uddling tipsar om en kommande auktion i Storbritannien där en 1913 års Renault är till salu. Det rör sig om en Renault Typ DJ, en modell som introducerades 1913 och hade en fyrcylindrig motor på 16 hästkrafter. Modellen tillverkades fram till en bit in på 1914 och var en av de medelstora modellerna från Renault. Exemplaret som är till salu har befunnit sig i samma ägarfamilj i flera decennier och enligt annonsen kommer den förmodligen ursprungligen från Skandinavien.

Andreas poängterar att den här bilen med största sannolikhet gick i Sverige som ny. Det rör sig alltså om den Renault Coupé de Ville som ägdes av bankir G. A. Kyhlberger i Stockholm. En bild på denna bil finns på Originalafdelningen här på Mässing & Nickel, och den är i det närmaste identisk med bilen som är till salu. Kyhlbergers bil registrerades 1913 med igenkänningsmärke A2531, och vid registeromläggningen 1916 fick den igenkänningsmärke A970. Kyhlberger hade vid denna tid två Renault, dels A970, och dels A971 som var en sexcylindrig Typ DU från 1913. Han ägde båda dessa fram till sin död 1926, och därefter donerades de till pensionatet Höstsol. Där blev de stående till 50-talet, då A970 rapporteras ha sålts till USA, medan A971 togs om hand av Åke Jern. På 50-talet omnämndes A970 som en Renault 1907, men året 1913 som presenteras i auktionsannonsen får anses som det korrekta, det var ju inte ovanligt att bilar förr omnämndes som äldre än de faktiskt var.

Auktionen anordnas av Bonhams och avslutas den 17 juli 2021. Renaulten kan ses här: Bonhams.com

(2021-06-30)

Foto: PreWarCar.com

Foto: PreWarCar.com

Foto: PreWarCar.com


Många av bilderna från John Neréns samling saknar tyvärr kommentarer, men denna bild föreställer åtminstone en Crossley Shelsley från 1914. Denna bil ägdes av Arnold Öström, och deltog i en utfärd anordnad i samband med Baltiska utställningen 1914.

Nya bilder från Digitalt Museum


Det dyker ständigt upp nya digitaliserade bilder. På platformen DigitaltMuseum publiceras exempelvis material från ett antal olika museer över hela landet, och emellanåt handlar det om fordonsrelaterade bilder. Exempelvis har Tekniska museet nyligen lagt upp ett antal bilder ur John Neréns motorhistoriska samling. Detta är en omfattande samling fotografier som motormannen John Nerén lämnade efter sig, och innefattar många bilder från olika motortävlingar under 1910- och 1920-talen, både svenska och utländska. Många andra museer lägger också upp bilder. Bland annat har Grenna museum publicerat en serie fordonsrelaterade bilder, med flera tidiga bilar och motorcyklar från Grännatrakten. En av de mest intressanta är en hittills okänd bild på en av de få bilar som tillverkades av AB Motorfabriken i Göteborg. Det är alltid kul när det dyker upp nya bilder av ovanliga bilar!

(2021-06-25)

Denna bild publicerades igår av Grenna museum, och föreställer en mycket tidig bil tillverkad av AB Motorfabriken i Göteborg, ett företag som tillverkade ett fåtal bilar runt 1903-1904.

En bild från John Neréns samling, hos Tekniska museet. Bilden föreställer starten till KAK:s vintertävling år 1913. Bilen närmst kameran är en Benz 45 PS som kördes av Prins Wilhelm.


Stiftelsen Bertil Lindblads pris 2020

Stig Fransson mottar diplom av BLS ordförande Ulf Edlund, i sällskap med Stigs 1924 års Darracq.


Tidigare i år meddelades pristagarna till Bertil Lindblads Stiftelses årliga pris. 2020 års pris delades mellan tre personer, varav en är Mässing & Nickelmedlemmen Stig Fransson. Han mottog det ena av årets priser, som innefattar stipendium och diplom, för sina renoveringar av tidiga fordon samt det lilla museum han byggt upp med tidstypiska tillbehör. Stig har genom åren renoverat flera ovanliga bilar, såsom Cadillac 1907, Priamus 1912, Renault 1913&1914, Opel 1914 och Darracq 1924, samtliga numera ingående i hans museum, tillsammans med mängder av bildelar och kuriosa.

Det andra av de två priser som delades ut gick till Owe Persson och Jan Segerfelt. De fick priset gemensamt för sitt publicistiska engagemang, framför allt genom GMHK:s medlemstidning Ventilen.

(2021-06-22)



 

                                      © 2021 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se