|
Tore Söderberg skriver om Åke Jerns Renault i Autohistorica
Som tonåring var AHK-medlemmen Tore Söderberg med och renoverade Åke Jerns sexcylindriga Renault Typ DU 1913. Han har skrivit en hel artikel i senaste numret av Autohistorica om sina minnen kring detta och den livslånga vänskapen projektet medförde. Många bilder från renoveringen presenteras också.
Tores artikel avslutas med en fundering kring var bilen kan finnas idag? Han skulle gärna återse bilen. Den här förfrågan har besvarats en gång förr här på nyhetssidan i oktober 2010. Då fanns bilen hos Kent Olsson i Svenljunga. Sedan dess har bilen sålts utomlands och var senast tills salu 2022 av schweiziska firman Christoph Grohe, se nyhetssidan i januari 2022. Tyvärr har de inte möjlighet att uppge vem köparen var. Om någon har ledtrådar får ni gärna höra av er.
(2024-06-30)
|
Västmanlands Television gör inslag om museet i Köping
Tidigare i år öppnade Bil- och Teknikhistoriska museet i Köping sin nya utställning "I Backspegeln", inlånad trån Tekniska museet i Stockholm. Detta har uppmärksammats av Västmanlands Television som gjort reportage från museet. Utställningen presenteras i korthet och utställningsansvarige Hans Eriksson har intervjuats.
Inslaget kan ses på vastmanland.tv.
(2024-06-28)
|
Mässing&Nickeltema i Årstaviken
AHK har publicerat resten av säsongens teman vid måndagsträffarna i Årstaviken. Den 29:e juli är temat Mässing&Nickel. Välkomna dit!
(2024-06-28)
|
Göran Flank och Håkan Löfdahl pysslar om T-Forden. Foto: Calle Ros-Pehrson/Tekniska museet.
Tekniska museets T-Ford körklar och återlämnad
Tekniska museet i Stockholm har i över 50 år ägt en T-Ford. Vid inköpet var tanken att bilen skulle användas för att köra besökare, eller "ponnyridning" som det beskrevs på den tiden. Bilen var dock sliten och behövde en restaurering. Detta blev inte av och bilen har stått stilla på museet sedan dess. Fram till nu.
För ett par år sedan tog Göran Flank och Håkan Löfdahl från T-Fordklubben kontakt med museet och föreslog att göra iordning bilen. Det mottogs positivt och ett samarbetsavtal skrevs mellan Tekniska museet (TM), föreningen Tekniska museets vänner (TMV) och Svenska T-Fordklubben (STFK). Klubben åtog sig att restaurera bilen och göra den körklar med målet att den skulle rulla till museets 100 års-jubileum i år, 2024.
Arbetet med bilen har fortgått enligt plan. Vintern 2022/2023 hämtades bilen av Håkan som genomfört en reparation av motorn. Topplocket var frostsprucket och fick bytas. Sotavlagring under kolvarna fick brännas bort och även en kolv var sprucken och fick bytas. Ventilerna har slipats in och ventilspelen justerats. Ram- och vevlager smörjdes upp och kunde återmonteras. Vintern 2023-2024 fortsattes arbetet med uppstart av motorn och återställande av resten av bilen till teknisk korrekt för T-Ford 1920. Ett antal andra medlemmar från klubben har bidragit på olika sätt.
Nu i maj fick bilen för första gången på över 50 år återigen ut och köras och visas upp på veterabilsevenemang. Den 26:e maj deltog bilen vid Gärdesloppet och den 30:e maj var det dags för officiell överlämning till Tekniska museet. Göran Flank från T-Fordklubben var på plats och likaså var Tekniska museets styrelseordförande Christer Fuglesang som fick en lektion i att starta och köra T-Ford. Kl 15:00 vid museets entré ute på Gärdet, på dagen 100 år efter att Ford etablerade sig i Sverige, överlämnades bilen och Christer gjorde en provtur.
Bilen har fått en nymålad skylt, med sitt gamla igenkänningsmärke X961. Handmålad precis som det var på den tiden innan 1924, med minst 10 centimeter höga tecken och med minst 15 millimeters stapelbredd. Foto: Calle Ros-Pehrson/Tekniska museet.
Utöver att göra iordning bilen maskinellt har klubben även forskat i bilens historia. Den är tillverkad 1920. Motornumret är från september detta år. Men bilens tidiga historia i Sverige har varit okänd. Den hittades i slutet av 40-talet i Bergsjö av Henry Sjöblom som satte den i trafik 1949. Bilen blev då ommålad i grönt med gul/röda hjul. Typiskt för äldre bilar som användes till "jippo" på den tiden. Sedan köptes den 1952 av Lennart Cederlöf i Enköping. Han döpte den till Onkel Tom och deltog med bilen i Sveriges första veteranbilslopp, Genevieve-loppet 1954. Senare samma år köptes bilen av Ragnar Fors i Stockholm. Han var med och grundade T-Fordklubben år 1955 och denna bil fick då medlemsnummer 1. Han hade sedan kvar den till 1970 då den köptes till Tekniska museet, på initiativ av Gert Ekström. Senast den var i trafik var år 1969.
Tiden från innan den hittades i Bergsjö var däremot okänd. Nya efterforskningar har dock lett till att historien tros ha nystats upp. Enligt Göran Flank såldes den ny av bilkungen Evald Lönnberg i Hudiksvall och hamnade senare i Mellanfjärden/Jättendal där den blev skrotad 1930. Registreringsnumret var X961 och detta registrerades 7:e april 1921 med första ägare A. J. Lundström i Hudiksvall.
Bilen kommer ingå i Tekniska museets så kallade Handling colletion, en beteckning museet använder för objekt som är i funktionsdugligt skick. Bilen har för övrigt identifieringsnummer TM35129 i museets samlingar. Och lite officiell information från bilens överlämnande till museet kan läsas i detta pressmeddelande.
(2024-06-15)
|
Bild från tidigare i år, under bilens verkstadsvistelse. Håkan Löfdahl, som här står invid T-Forden, har gjort mycket av arbetet på bilen. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.
|
Tekniska museets chef över samlingar Christian Stadius polerar. Foto: Calle Ros-Pehrson/Tekniska museet.
|
Den 26:e maj deltog bilen tillsammans med MHRF på Gärdesloppet. Självklart är bilen MHRF-försäkrad. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.
|
T-Forden fick även sällskap av Tekniska museets tricycle som syns här till höger. Det är en De Dion-baserad Comiot från 1899. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.
|
Den 30:e maj överlämnades bilen officiellt till Tekniska museet. Här har museets ordförande Christer Fuglesang precis vevat igång motorn inför provkörning. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.
|
Göran Flank, från Svenska T-Fordsklubben och Svenskt Motorhistoriskt Arkiv, förbereder inför överlämnandet till Tekniska museet den 30:e maj. Foto: Göran Schüsseleder/MHRF.
|
Ett av en serie fina foton från Tekniska museet från bilens sista iordningsställande inför uppvisning. Här ses Göran Flank och med ryggen mot fotografen sitter Christian Stadius. Göran från T-Fordklubben har varit drivande i projektet att göra bilen körklar. Christian jobbar med kunskap och samlingar på Tekniska museet och är en av de drivande krafterna från museets sida till att så många av deras fordon hålls körbara. Foto: Calle Ros-Pehrson/Tekniska museet.
|
|