Nyheter maj 2010
 

 

Påminnelse inför dagar för ånga och motorhistoria

Kommande helg, 5-6 juni, ser ut att bli hektisk för de som vill vara med där det händer saker! På lördag är det dags för Ångans dag i Mariefred. Eftersom arrangörerna i år speciellt välkomnar bilar och motorcyklar tillverkade 1939 och tidigare, är förhoppningen att det kan bli en grupp deltagare från Mässing & Nickel.

På söndag är det förutom Sveriges nationaldag även Motorhistoriska dagen med olika arrangemang runt om i Sverige. I Stockholmsområdet kommer Vinterviken att bli en central plats med målgång för den färd som anordnas gemensamt av AHK, MHS och MCHK. Men höjdpunkten i Vinterviken blir nog boksläppet av Jan Strömans ”Svenska Karosserimakare” och den utställning med 7 bilar med svensktillverkade karosser som MHRF ligger bakom. Flera av dessa ägs av medlemmar i Mässing- & Nickelgruppen. 2010-05-31

 

Intressant Bugattiafton i Köping

Den Bugattiafton som Stifelsens Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlinar bjöd in till den 26 maj var mycket intressant och givande. Mötet hölls i Bil- och Teknikhistoriska Sällskapet klubblokal i Köping, alltså vägg i vägg med det fina bilmuseet. Förutom sällskapets egna medlemmar hade ett antal från Bugatti sektionen och Mässing- & Nickelgruppen mött upp. Dessutom närvarade nästa hela stiftelsens styrelse och arbetsgrupper.

Huvudnumret för kvällen var den Bugatti typ 35B från 1929 som ingår i stiftelsens samlingar. Den kom till Sverige 1931 och kom att tävlings-köras av bland annat K.G. Sundstedt. I början av 50-talet köptes bilen av Bertil Lindblad som genomförde en renovering under samma årtionde. Bugattibilen hade nu återkommit till Köping efter att under flera års tid varit borta för översyn innefattande framförallt motorarbeten. Under kvällen fick besökarna lyssna på flera föredragshållare och det handlade om Bugattihistorik i allmänhet och i synnerhet den aktuella Bugatti-vagnens historia. Åhörarna fick också en ingående redogörelse av den översyn av bilen som utförts av framför allt Anders Magnusson och Jan Jönsson.

Jan Jönsson fick under kvällen också ta emot stiftelsens stipendium för 2009 med motiveringen att han under åren hjälpt svenska Bugattiägare med deras bilar samt speciellt arbetet med stiftelsens typ 35:a.

En av kvällens besökare var den kända motorkonstruktören Per Gillbrand och som en extra bonus avslutade han kvällens program med att demonstrationsköra fyra av sina fantastiska modellmotorer.

(2010-05-28)

Bilderna till höger visar Jan Jönsson som fått ta emot

stiftelsens stipendium av ordföranden Ulf Edlund

samt Per Gillbrand med en av sina modellmotorer.

 

Bugattivagnen tilldrog sig mycket intresse. Det gällde att passa på att studera alla detaljer när nu motorhuv och kaross var demonterade. Det var ungefär i det här "avklädda" utförandet som Bugatti 35:an var med i 10000 kronors frågan i TV för cirka 50 år sedan.

AHK-historik på DN.se

Med anledning av AHK:s 60-års jubileum i år finns det just nu en artikel på dn.se om hur det gick till och vilka som grundande klubben 1950. Det första namnet var ”Sportvagnsklubben” men som snart ändrades till Bilhistoriska klubben. 1957 ändrades namnet till Automobilhistoriska klubben. Artikeln illustreras med bilder på Bugatti typ 57, typ 43, Lancia Lambda och Mercedes-Benz SSK som ju ägdes av grundarna Curt Borgenstam, Åke Jern, Göthe Håkanson och Bertil Lindblad. Hela artikeln hittas på följande länk. Av inledningen att döma verkar det som artikelförfattaren tror att Bugatti tillverkades i Italien… (2010-05-27)

 

Stort intresse för A-Ford träff

Intresset för att delta i Svenska A-Fordarnas ”Gränsträff” är stort, enligt hemsidan www.grensetreff.com är 175 ekipage anmälda! Träffen kommer att äga rum i Båstad/Bjärehalvön den 18-20 juni. Centrum för träffen blir Hotel Skansen. På lördagen kommer man att köra ett ”rally” på Bjäre-halvön. Man kommer att köra på smala asfalterade vägar i det underbara landskapet och lunch kommer att intas i Hembygdsparken i Boarp. Efter rallyt kommer Fordarna att ställas upp vid strandkanten i Skummeslövs-strand. Detta är den enda stranden i Sverige som tillåter biltrafik! Lördagen avslutas med galamiddag och prisutdelning. Gränsträffen är en institution bland A-Ford entusiaster i norra Europa. Det är troligtvis den största A-Ford träffen i hela världen utanför USA. För årets träff svarar bland annat Mässing- och Nickelgruppmedlemmen Olle Bergström. (2010-05-27)

 

Mer om 13:e juniauktionen

Auktionsplatsen har nu offentligtgjorts i press och på internet, det är Hovsta i Örebro och klockan 12.00 drar auktionen gång. Det är Järvsö auktionsbyrå, 070-5758164, som kommer att hålla i auktionen. Det är möjligt att ytterligare information kan hittas på deras hemsida, www.auktionswebben.nu , så de som är intresserade kan ju ha den platsen under bevakning. (2010-05-24)

 

Nytt nummer av Antique Motor Magazine

I slutet av april anlände nummer 2 av Antique Motor Magazine till prenumeranterna. Det är alltså den nya svenska tidningen som skriver om förkrigsfordon. En sida ägnas åt insändare från läsare som kommenterar första numret. I huvudsak är det positiva saker som uttrycks och man lyckönskar tidningen fortsättning. Flera av insändarna kommer från medlemmar i Mässing- och Nickelgruppen. Annars ägnas en stor del av nummer 2 åt Alfa Romeo som firar 100 år. Bland annat visas en intressant förteckning förkrigs Alfor som någon gång funnits i Sverige, synd bara att denna artikel inte illustrerades med bilder på ”svenska” bilar. På motorcykelsidan behandlas det svenska märket Eiber som tillverkades i Örkelljunga. Av övrigt innehåll kan nämnas första delen i en serie om de så kallade Rämentävlingarna på 1930-talet. Tidningen säljs inte i handeln utan går bara prenumerera på, den som är intresserad att veta mer kan kontakta kundtjänt på e-post amm@molledammen.se (2010-05-23)






 

Inbjudan till Ångans Dag i Mariefred

Vi har tidigare informerat om arrangemanget ”Ångans Dag” i Mariefred den 5 juni. Nu har vi fått en inbjudan med lite mer information, ladda ner pdf-filen och läs mer. Som synes är inbjudan riktad till ägare av bilar och motorcyklar från 1939 och tidigare, så vi hoppas att det ska locka en hel del av Mässing- och Nickelgruppens medlemmar. Observera att man gärna vill att man anmäler deltagande för att underlätta arrangörernas planering. (2010-05-22)


 

Hemsidan ligger nu på www.massingnickel.se !

Mässing- och Nickelgruppens hemsida, eller mer korrekt webbplats, ligger nu uppe på domänen www.massingnickel.se ! Sprid gärna denna information till så många som möjligt. Förhoppningsvis ska vi inte råka ut för några större barnsjukdomar, utan hoppas i fortsättningen kunna inrikta oss mot normalt drift och underhåll som att lägga upp information på den här nyhetssidan (2010-05-21)

 

Köpguider för A-Ford

Det är inte speciellt ofta man kan finna köpguider för fordon tillverkade före 1931 i svenska biltidningar. Men nu har det hänt, både Nostalgia och Klassiker har i sin senaste nummer, nr 6 respektive 4, köpguider för A-Ford! Nostalgia hade visserligen en köpguide för T-Ford för några år sedan, men att Klassiker tar upp A-Ford är lite anmärkningsvärt eftersom den tidningen avhandlar bilar och motorcyklar 1945-1989. Klassiker verkar ha intervjuat Bertil Björkman som ju är ordförande för Svenska A-Fordarna och man visar ett flertal bilder på Bertils Tudor 1931. I Nostalgias guide, som illustreras med gamla originalbilar, har man bland annat intervjuat Mässing- och Nickelgruppmedlemmen Olle Bergström som har kört egen A-Ford i över 20000 mil. Tidningarnas hemsidor nås via följande länkar: www.nostalgiamagazine.se och www.klassiker.nu  (2010-05-21)



 

www.massingnickel.se blir den nya hemsidesadressen!

På styrelsemöte för AHK för ett par veckor sedan fick Mässing- och Nickelgruppen klartecken att själva driva en egen hemsida på en egen så kallad domän. På sätt kan vi behålla hemsidan med det nuvarande utseendet och vid behov göra ändringar eller annan utveckling som passar vår grupps behov.

Vi har idag registrerat domänen www.massingnickel.se och vi tror denna ”webadress” kommer att passa oss bra. Den nuvarande hemsidan kommer så fort som möjligt att bli tillgänglig på den adressen. (2010-05-20)

   

Ny bok om "Svenska Karosserimakare" - Premiär 6 juni

Vår automobilhistoriker Jan Ströman har under längre tid arbetat med en bok om "Svenska Karosserimakare". Den ges ut av Centrum för Näringslivs-historia (CFN). Boken omfattar flera hundra bilder och är baserat på ett gediget källmaterial.

Boken kommer att släppas officiellt på Motorhistoriska Dagen 6 juni i Vinterviken i Stockholm där MHRF bidrar denna dag med 7 st utvalda och restaurerade bilar med svenska karosser.

MHRF arbetar också med ett projekt för att identifiera och inför framtiden säkra upp ett antal hantverksyrken förknippade med historiska fordon. I samband med boksläppet har därför MHRF valt att även bjuda in en skicklig och verksam svensk karossmakare; Lars Stattin i Sundsvall som visar en Buick 1930 Convertible med Nordbergskaross under uppbyggnad.

Missa inte detta tillfälle och se en stor samling bilar med svenska karosser och träffa dess ägare samt att köpa en högintressant bok till förmånligt kampanjpris och träffa författaren. Förutom ovanstående personer kommer även Rune Nordberg (brorson till Calle Nordberg) att närvara med sin Volvo 1937 Cabriolet. Se mer information i den nedladdningsbara pdf-filen. Besök även Centrum för Näringslivs-historias hemsida www.naringslivshistoria.se där mer kan läsas om bland annat boksläppet. (2010-05-20/23)

 

Rapport från Körsällskapets Vårrally 2010

Per-Åke och Anna-Karin Larsson deltog med sin Chevrolet 490 Touring 1922 i Körsällskapets Vårrally och de har varit vänliga att skicka in följande rapport med tillhörande bilder:

Återigen blev det ett lysande arrangemang, även om solen och värmen lyste med sin frånvaro. 

På lördagsförmiddagen den 8 maj samlades ett 25-tal förkrigsbilar vid Skottorps slott, mellan Laholm och Hallandsås. Under dagen avverkade vi cirka 8 mil på vackra vägar runt Laholm och nedre delen av Lagan. Vid Ysby gamla lanthandel stannade vi en stund. Där finns en del kul saker med anknytning till samlarbilshobbyn att köpa. Dessutom finns flera intressanta museiavdelningar.

Efter lunch besökte vi Vindrarps Mopedmuseum utanför Våxtorp. Där finns cirka 200 mopeder, de allra flesta i mycket fint skick.

Målet för dagen var Lögnäs Gård och Lanthotell, där ett 20-tal av fordonsbesättningarna hade bokat rum och åt middag. Men först fick vi i två grupper en visning av gården och dess moderna mjölkproduktion med lösdrift, robotmjölkning och automatisk utfodring.

Söndagen inleddes med en samling i Laholm, på Gröningen vid Lagan. Den här dagen körde vi västerut. Via Kustvägen förbi Skummeslöv passerade vi Båstad. På det fina hembygdsmuséet fick vi kaffe och fint kaffebröd. Sedan körde vi bara några hundra meter till Vävaren i Båstad, där vi fick en förevisning av hur man väver linnedukar mm.

Vi svängde runt på tjusiga småvägar på Bjärehalvön, gjorde en paus i hamnen i Torekov och avslutade med en härlig lunch vid Hovs Hallar.

Sammanlagt deltog drygt 30 bilar, men alla var inte med båda dagarna.

Uppläggningen av vårrallyt var alltså som tidigare: Kul bilkörning, tid för att prata gamla bilar samt besök på intressanta platser. Inga poängpromenader, inga tids- och resurskrävande manöverprover med ofrånkomlig kökörning.

Körsällskapet SE är ett e-postregister som Arne Gunnarsson håller i, med den äran. I år hade han haft utmärkt hjälp av Rickard Andersson från Laholm. Gruppbilden nedan är tagen på lördagen. Foto och bearbetning Anna-Karin Larsson. (2010-05-19)

 

Bilen till höger är Gösta Ekesons

Hansa Lloyd L6/20 PS 1914,

ett av rallyts äldsta fordon.


Bilen längst till vänster är Lance Henningsens stora Chrysler, en Imperial CG Limousine från 1931.I mitten står Peter Schlüters Chevrolet International AC 4-D Sedan 1929 och till höger Per-Åke och Anna-Karin Larssons Chevrolet 490 Touring från 1922. Bilden visar några av rallys största bilar med Glenn Oredssons Lincoln modell L från 1927 till vänster. Bredvid står Ole Hansens Packard 640 1929 och Jan Olander La Salle 1931, de sistnämnda med öppna Touring/Phaeton-karosser.

 

Visning av chassi till Bugatti typ 35B 1929 - onsdag 26 maj i Köping

Onsdagen den 26 maj kommer Anders Magnusson att berätta om restaureringen och visning av det färdiga chassiet till den Bugatti 35B som ägs av BLS-Bertil Lindblads Stiftelse i Köping. Vagnen köptes 1931 av den svenske racerföraren K.G Sundstedt som använde den i många tävlingar i Sverige. Bilen restaurerades 1952-57 av Lindblad men har inte körts i modern tid. Vagnen har nyligen genomgått en motorrenovering mm. Kvällen arrangeras av Bil & Teknikhistoriska Samlingarna i Köping. Tid: kl 18.30 Adress: Glasgatan 19, Köping. Bilden till höger visar Bugatti 35:an i samband med en utställning i Köping 1997. (2010-05-18) 

 

Motorhistoriska Dagen 6 juni

Om ett par veckor, den 6 juni på Nationaldagen, är det åter dags för den nu årligen återkommande Motorhistoriska Dagen ”Kultur på väg”. Då är det tänkt att så många som möjligt ska visa upp sitt samlarfordon för att uppmärksamma exempelvis allmänheten och beslutsfattare om den fordonshistoriska rörelsens bredd och omfattning. Mässing- och Nickel-gruppen arrangerar ingen egen aktivitet den 6 juni, men hoppas att så många som möjligt försöker deltaga i de aktiviteter som anordnas runt om i landet. I Stockholm går till t.ex. de tre klubbarna AHK, MCHK, MHS samman och arrangerar ett gemensamt ”treklubbarsarrangemang”. Där kan välja mellan tre olika startplatser och sedan köra till det gemensamma målet i Vinterviken i Gröndal. Mer information om detta arrangemang finns under evenemang på MHS hemsida. Om det inte finns något arrangemang på nära håll kan man ju göra t.ex. en utflykt på egen hand, eller varför inte tillsammans med någon bekant? Se till att ta med din kamera, skicka sedan in en eller par bilder så kan vi lägga upp dessa på denna hemsida. Bilden till höger är tagen i Vinterviken 6 juni 2009. (2010-05-17)

 

Ytterligare information om auktionen den 13 juni

Nu finns det lite mer information att lämna om den auktion på bilar, motorcyklar och delar som ska hållas i Örebrotrakten den 13 juni. Detta eftersom det nu finns en auktionskatalog att ladda ner från tidningen Classic Motors hemsida www.classicmotor.se Om man tittar igenom katalogen ser man att följande fordon tillverkade före 1931 kommer att säljas: 2 st Overland 1923, Chevrolet 2-dörrars täckt 1928, Nash 2-dörrars täckt 1929, Cadillac 1928, A-Ford Epa, T-Ford 1925, Harley-Davidson 1200 cc 1928 och BSA 1928. Av bilderna att döma är flertalet fordon relativt kompletta renoveringsobjekt, det är väl som tidigare nämnts bara den ena Overland-bilen som är renoverad. Vidare omfattar auktionen en stor mängd delar, bland annat motorer till Fiat 1925, T- och A-Fordar. (2010-05-13)

 

 

 


Favörer till förkrigsfordon i Sverigeklassikern

Arrangören, Jemtlands Veteranbilsklubb, av årets Sverigeklassiker hoppas få se verkligt gamla fordon på vägarna när Sverigeklassikern/Storsjörallyt körs den 12 juni. För fordon tillverkade 1931 eller tidigare kommer två personer per fordon att bjudas på jubileumsmiddagen. Dessutom kommer ekipagen från före 1940 att få starta först för att i tidsenligt takt kunna njuta av färden. Anmälan ska vara inne senast den 30 maj. Mer information om arrangemanget och anmälningsblankett finns på klubben hemsida www.jvbk.nu På hemsidan kan man se hur många som är anmälda hittills. I den senaste uppdateringen från 6 maj listas 7 stycken fordon 1931 och tidigare. Det är flera T- och A-Fordar, Bentley 4½-Litre och Brockway. Men 50-70-tals bilarna dominerar förstås stort i deltagarlistan, men även andelen kommersiella fordon som lastbilar och bussar är betydande. Bilden till höger är från förra årets Sverigeklassiker som gick mellan Stockholm och Skokloster. (2010-05-10)

 

Mässing- och nickelartiklar i AHK-Bulletinen

Bulletin nr 294, för maj månad, från AHK innehåller hela 8 sidor med artiklar med anknytning till Mässing- och nickelgruppen. Dels är det 4 sidor från gruppens träff  hos Scania i mars. Texten är i stort sätt samma som den som står längre ner på den här nyhetssidan. 4 utvalda bilder kompletterar texten. 4 sidor, däribland mittuppslaget, ägnas åt en artikel om den pågående renovering som vår medlem Lars Stattin utför på en 1930 års Buick med Cabrioletkaross från Nordbergs karossfabrik. Buicken finns också med på första sidan (se bild till höger), vilket gör att nästan en tredjedel av detta nummer handlar om sådant som vi i Mässing- och nickelgruppen är mest intresserade av. (2010-05-08)

 

 

 

 

 

Rallyn i Rättvik 3 juli

Motorhistoriska Sällskapets (MHS) rallyn ”Lopp 30” (för 30-talets fordon) och ”46/59-svängen” (för 40-50-talets fordon) körs i Rättvik i år, närmare bestämt den 3 juli. Eftersom det är jubileumsår, MHS fyller 45 år, körs även rallyt ”Seniorloppet” där fordonen ska vara tillverkade senast 1929. ”Seniorloppet” och ”Lopp 30” passar alltså fordon som vi inom Mässing- och Nickelgruppen är inriktade mot. Starten för rallyna kommer att ske vid Klockargården i Tällberg, cirka 13 kilometer söder om Rättvik. Deltagarna kommer att få köra en rallyrunda på cirka 5 mil, huvudsakligen på så kallade kulturvägar. Kortare grussträckor kommer också att ingå. Deltagande i rallyna är kostnadsfritt för medlemmar i MHS, övriga betalar 150 i startavgift. Anmälan ska skickas till MHS, Bondegatan 74, 116 33 Stockholm, senast den 4 juni. Vid frågor om boende kan man ringa Klockargården 0247-50260 eller Siljan Turism 0248-797200. För övriga frågor hänvisas till Klockar Per 0705-554790. Mer information kan hittas på hemsidorna www.mhs.se , www.klockargarden.com och www.siljan.se (2010-05-07)

 

   

© 2010 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se