Prins Bertil Memorial –
Gärdesloppet i månadsskiftet maj/juni brukar
vara en trevlig tillställning. Så var det också
i år, men ett lätt regn under kortegekörningen
och en skur under eftermiddagen, gjorde att den
riktiga feststämningen uteblev till en viss del.
Uteblev gjorde också en del anmälda ekipage, i
de flesta fall var det nog på grund av
väderutsikterna.
Men under större delen av
dagen var det vackert väder, vilket också
framgår av flera av bilderna här intill.
Gärdesloppet i sin moderna tappning har nu
arrangerats årligen sedan 1994 och bjuder nu
mera på en mängd aktiviteter. Själva
Gärdesloppet förstås, ”kappkörningen” för främst
racer- och sportbilar. Concours de
Charme-tävlingen i tidningens
Nostalgias regi är
ett trevligt och populärt inslag. De flesta av
fordon deltar också i en kortegekörning
”Motorhistorisk Färd” genom centrala Stockholm.
På ”festivalområdet” på
Biskopsudden visar klubbar och företag upp sina
verksamheter och produkter. En nyhet för i år
var att
Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF,
deltog som medarrangör och med ett
informationstält. Detta trots att Prins Bertil
Memorial inte direkt arrangeras av någon av
förbundets medlemsklubbar. Men MHRF:s deltagande
ger arrangemanget en större tyngd och kan hjälpa
till att det får leva vidare och utvecklas.
(2011-05-31)
Först ut i Gärdesloppets första heat
var Ulf Markefelt. Här har han fått upp
fin fart i sin Bentley 3-Litre från 1926.
De riktigt gamla motorcyklarna var lätt-räknade
detta år, men MC-Collection visade upp denna
välbevarade Excelsior som tidigare rullat i
W-län.
Flera anmälda T-Fordar uteblev, möjlighet på
grund av väderutsikterna. Ägarna till dessa
T-Fordor låter suffletterna var uppfällda för
säkerhetsskull. Bilen längst till höger är
tillverkad av 1919 och ägs av Mässing- &
Nickemedlemmen Sven-Åke Nilsson. Bilen längst
till vänster är Mässing & Nickelmedlemmen Pontus
Skoghs relativt nyinköpta 1923:a.
A-Fordorna dominerade stort bland fordonen
tillverkade före 1931. Alla A-Fordårgångarna
1928-1931 var representerade med olika
karossversioner som exempelvis Tudor, Fordor,
Town Sedan, Roadster, Cabriolet och Phaeton.
Bilden visar två kommersiella versioner byggda
på personbilschassiet, Helena van Loosdrechts De
Luxe Delivery 1929 och Kaj Lindqvists Pickup
1931.
Storstockholms brandförsvar har ett veteranbilgarage och deltar då och då i
olika veteranbilrallyn och uppvisningar. Här väntar gamla bil A6, en öppen
Scania-Vabis från 1931, att få starta kortegekörningen. Efter väntar en
Tidaholmare från 1929.
Den
trevliga Concours de Charme-tävlingen ordnades
även i år av tidningen Nostalgia. Prästen Åke
Nordström har här kört upp på rampen med lånad
Willys Six från 1931. Åkes klädsel var ganska
given. Speakern Christofer Willhans intervjuar.
Bengt Romare med T-Ford Touring 1914
brukar vara en trogen deltagare i Prins Bertil
Memorials Concours de Charme. Det här året var
dessutom den patinerade bilen evenemangets
äldsta fordon.
Bilarna i Gärdesloppets
heat 1 har återvänt till depån. Mellan familjen Håkansons Bugattibilar, typ 43
och 51, står två orangefärgade bilar, Åke Dalsbros Studebaker Commander 1929 och
Hans Lönnerhedens Austin Seven Ulster 1931. Per-Olof i den svarta typ 51:an
blev åter totalsegrare i tävlingen.
Citroen var "Official Car" för
Gärdesloppet och därför ordnades bland annat en
separat Citroenutställning med bilar av olika
modell och årgång. De flesta var tillverkade
efter andra världskriget, så därför var det kul
att se denna 4-dörrars täckta C4F från 1931 som
ägs av Thord Friström.
Göte Johansson och Volvo ÖV4 1927
var anmäld till Concours de Charme-tävlingen.
Här står man alldeles framför rampen, men man
kommer tyvärr inte längre då bilen tyvärr vägrar
starta. Man tror att den här bilen har rullat
40000 mil och någon helrenovering har aldrig
gjorts. Bilen ägdes i många år av Melcher
Ekströmer och har sett på många rallyn genom
åren.
Inför Prins Bertil Memorial -
Gärdesloppet på söndag
På
söndag är det dags för årets upplaga av Prins
Bertil Memorial eller Gärdesloppet som de flesta
fortfarande kallar evenemanget. Om man studerar
deltagarförteckningen ser man att det är totalt
56 stycken fordon tillverkade 1931 och tidigare
som är anmälda. Det är en liten ökning från
förra året. Närmare hälften av fordonen före
1931 är A-Fordar, följt av närmare 10 T-Fordar.
Men i startlistan kan man även notera märken som
till exempel Delage, Fiat, Tidaholm och Citroen.
I
kappkörningstävlingens heat för de äldsta
bilarna kommer Bugatti att dominera som vanligt.
Men det blir även inslag av Bentley, Studebaker
och Austin. I Concours de Charme-tävling blir
det bara fem fordon tillverkade senast 1931:
T-Ford 1914, Dodge 1927, Volvo 1927, Pontiac
1929 och Willys 1931.
Kortegevägen för den Motorhistoriska färden är
något förändrad i år och inleds med en slinga på
Djurgården. Paraden kommer att starta cirka
10.00 från Galärvarvsparken.
Om
kring tio av ekipagen kommer att rattas av
medlemmar i Mässing & Nickel. Det kan ännu
finnas möjlighet att efteranmäla sig.
Information om detta och mycket annat finns på
evenemangets webbplats
www.gardesloppet.com. (2011-05-24)
Mellan 20 och 30 A-Fordar kommer att finnas med
när Prins Bertil Memorial - Gärdesloppet
arrangeras på söndag. Den här bilden är tagen
vid förra årets evenemang.
Första Vinterpokalen ska säljas på
auktion
På
Stockholms Auktionsverks Klassiska auktion
vecka 21 kommer bland annat en mängd
silverföremål att säljas. Det mest spektakulära
utropet är den ståtliga Vinterpokalen från 1906.
Det är ett vandringspris som utdelades till
segraren i SAK:s (senare KAK:s) vintertävlingar
Stockholm-Göteborg.
Segraren fick sitt namn ingraverat i pokalen och den
som först fick tre inteckningar i pokalen fick
behålla den för evigt. Denna den första
Vinterpokalen fick en kort vandringstid eftersom
Emil Salmson vann tävlingen tre år i rad, 1906,
1907 och 1908.
Uppdraget att tillverka den första Vinterpokalen gick
till hovjuvelerare C.G. Hallberg i Stockholm.
Han fick rätt fria händer, men det skulle finnas
med ett motiv med snö och is och den fick kosta
cirka 1200 kr (ca 90000-100000 kronor i dagens
penningvärde). Men när slut-räkningen kom var
priset 1800 kr.
Pokalens höjd är 55 cm och den väger 6,5 kg. Pokalen
kommer från Jan Westas samling, Äppelbo.
Utropsnumret är 2822 och utropspriset är satt
till 50000-60000 kr. Mer information och bilder
finns på följande
sida.
(2011-05-21)
Den ståtliga Vinterpokalen.
Bild från Stockholms Auktionsverk.
Körsällskapets Vårrally 2011
Per-Åke och Anna-Karin Larsson har nyligen
deltagit i Vårrallyt som arrangerades av
Körsällskapet-SE. Här nedan följer Per-Åkes
rapport, bilderna är tagna av Anna-Karin om inte
annat anges.
För fjärde året i rad arrangerade
Körsällskapet-SE ett vårrally. I år avslutades
rallyt som en programpunkt på
Sofiero Classic,
med defilering och presentation av ekipagen. På
lördagsförmiddagen den 14 maj samlades ett
25-tal förkrigsbilar vid
Fleninge Classic Motel.
Motellet ligger utanför Helsingborg och är
Sveriges äldsta motell, från 1954.
Under dagen körde vi kustvägen runt Kullen. Vi
rastade i eller passerade i lugn fart de fina
samhällena Viken, Höganäs, Strandbaden och
Nyhamnsläge. Efter ett uppehåll på
Kullabygdens
keramik fortsatte turen via Mölle, Arild,
Skäret, Rekekroken, Jonstorp,
Albertsgården i
Häljaröd och Utvälinge. Resan tillbaka till
Fleninge gick i ett lite raskare tempo, kanske
för att mörka moln började se lite hotfulla ut.
Till söndagens tur hade ytterligare några fordon
anlänt. Söndagen inleddes med ett besök på
Beredskapsmuséet nära Domsten, på kusten norr om
Helsingborg. Därifrån körde vi i kolonn, i
åldersordning, till Sofiero. Där pågick Sofiero
Classic för fullt, med cirka 500 utställda
bilar.
Från slottstrappan presenterade Arne Gunnarsson
samtliga ekipage, allteftersom vi fick stanna
till en stund framför slottet. Arne uppmuntrade
kraftfullt alla som har äldre bilar att köra med
bilarna. Efter defileringen fick vi ställa upp
bilarna på en särskild del av gräsplanen. Under
besöket kom några lätta regnstänk. Arne hade
redan vid sin presentation konstaterat att ”det
regnade även på 20‑talet.” Just när vi började
köra från Sofiero kom en rejäl hagelskur.
Sammanlagt deltog ett 30-tal fordon, men alla
var inte med båda dagarna. Det speciella med
årets uppläggning var förstås avslutningen på
Sofiero Classic. Den här typen av utställningar
av samlarfordon, när man ska komma med fordonet
klockan åtta och vara kvar till klockan fem på
eftermiddagen, är trevliga. Men för dem av oss
som varit med på ett antal sådana utställningar
och som tycker att det är roligare att köra än
att stå stilla var detta ett mycket uppskattat
alternativ.
Uppläggningen i övrigt var som tidigare: Kul
bilkörning, tid för att prata gamla bilar samt
besök på intressanta platser. Inga
poängpromenader, inga tids- och resurskrävande
manöverprover med ofrånkomlig kökörning. Även
när det gäller mat, kaffe och logi var
uppläggningen som tidigare, med mycket stor
valfrihet. Den som kan och vill ordna allt själv
deltar avgiftsfritt de två dagarna. Då behöver
man inte heller anmäla sig i förväg. Den som
vill vara garanterad hotellrum och måltider
måste naturligtvis anmäla sig i förväg.
Körsällskapet‑SE samordnas av Arne Gunnarsson,
som håller i ett e‑postregister med cirka
125 adresser. För årets vårrally hade Arne haft
utmärkt hjälp av Anders Larsson och Krister
Paulsson, båda från Perstorp. Tänk att det kan
bli så lyckade arrangemang med så liten
administration! (2011-05-20)
Gösta
Johansson deltog med Ford T Touring 1923.
Rallyts äldsta bil var Leif Juhlins Ford T
Centerdoor Sedan 1916 som var med under
söndagen. Bilen bredvid är en Nash 1929 som ägs
av Ingemar Birgersson, men den kördes av hans
son. Skylten "Övningskör" sitter strax ovanför
reservhjulet.
Sex
bilar av märket Chevrolet var med i rallyt, det
här är Krister Paulssons Independence AE
Cabriolet från 1931.
Flera deltagare kom från vårt grannland Danmark. Jan Olander körde Hupmobile
Touring från 1924. Bilen till höger är Gösta Ekesons täckta Essex från 1927.Foto: Arne Gunnarsson
Rudi Lönn deltog under lördagen med sin
Harley-Davidson 1000 cc från 1921.
Ingemar
Birgersson hade två bilar med i rallyt, men han
överlät rattandet åt sina barn. Här är det
dottern som styr T-Forden från 1922.
En del
av bilarna står här uppställda för gruppfotografering. Från vänster ses Arne
Gunnarsson Swift 1925, Lance Henningsens Chrysler Imperial CG Limousine 1931 och
Hans Linnérs Chevrolet 1926. Lite längre bort står den danska Hupmobilen och ett
par T-Fordar.
Hans Linnérs täckta Chevrolet Superior 1926 vid
fordons-presentationen i Sofiero.
Kjell Olsson har en stor samling Volvobilar, i rallyt körde han en
ÖV4 av första årgången, dvs. 1927.
I Sofiero
presenterade Arne Gunnarsson samtliga ekipage framför slottet. Närmast bild har
Arne parkerat sin relativt nyinköpta Swift Q-type från 1925. Bil nummer två är
Per-Åke Larssons Chevrolet 490 Touring 1922 och längre bak står bland annat
flera T-Fordar. Foto: Peo Flinck
Mässing & Nickelträff för motorcyklar
Nu börjar de röra sig på motorcykelsidan inom
Mässing & Nickel. Den 3:e september kommer
Håkan Johansson att arrangera en träff och
utflykt för motorcyklar från 1931 och tidigare.
Träffplatsen blir Kanalhamnen i Söderköping där
publiken får möjlighet att titta, höra och känna
på dessa gamla motorcyklar.
Tanken är att träffas,
ställa upp motorcyklarna, fika och ha trevligt.
En utflykt på några mil är planerad för dem som
vill, men det finns även möjlighet att köra på
inhägnat område med oregistrerade fordon. Lite
ytterligare information finns på denna
länk.
Mer detaljerad
information om träffen lär komma längre fram,
men ägare av drygt 80-åriga motorcyklar bör
redan nu boka in datumet 3/9.
(2011-05-19)
T-Fordracer i Nostalgia
Det nu
aktuella numret av tidningen
Nostalgia innehåller bland mycket annat en
4-sidors artikel om en T-Fordracer. Det är den
bil som Mässing- & Nickelmedlemmen Nils Bergvall
äger och som han själv har byggt upp. I artikeln
står det han började med lite delar från en
T-Ford från 1923. Mycket av det övriga, t.ex.
kaross har Nils byggt själv. Hela bygget tog
inte mer än en vinter. Det är Bengt Aronsson som
både fotot att skrivit texten.
I samma
tidning har man även hunnit få med ett reportage
från påsk-helgens utställning i Jönköping. Flera
av bilderna visar mässing- och nickelfordon.(2011-05-18)
Kulturpris till
Bil- och Teknikhistoriska sällskapet i Köping
Förra veckans utsågs
Bil- och Teknikhistoriska
sällskapet i Köping till ”Årets kulturbevarare i Västmanland 2011”. Föreningen
får priset för det bilmuseum som man byggt upp och som blivit ett populärt
besöksmål. Priset delades ut Landshövding Ingemar Skogö som är ordförande i
Föreningen för kulturmiljö i Västmanlands län. Utmärkelsen har uppmärksammats på
flera håll, TV4 har till exempel gjort ett inslag som nu ligger på
TV4 play. I
inslaget syns flera bilar från mässing- och nickelperioderna och några tillhör
också medlemmar i Mässing & Nickel. För enkelhets skull ligger inslaget även
inbäddat här nedan.
(2011-05-17)
Nordiskt Bugattimöte anordnas i Köping
Bugattisektionen
inom AHK anordnar för första gången ett Nordiskt
Bugattimöte. Det blir ett flerdagars evenemang,
från torsdagen 2/6 till måndagen den 6/6. Köping
kommer att vara centralort vilket är passande
eftersom flera Bugattibilar redan finns på
ortens bilmuseum.
Träffen inledes på torsdag eftermiddag då de
deltagande 10 bilarna anländer till
Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna. Under
de tre dagarna fredag, lördag och söndag kommer
besök att göras på intressanta platser i
omgivningarna. Några deltagare stannar till
måndag 6/6 och kommer att deltaga i den
Motorhistoriska dagens aktiviteter vid museet.
För söndagen är en lunch inplanerad mitt på
dagen till
Westerqvarn som ligger mellan Kolbäck och
Strömsholm. Det kan vara ett lämpligt ställe att
beskåda Bugattibilar. För mer information,
kontakta
Per Henricsson i Bugattisektionen.
(2011-05-16)
Succé för historiska fordon på Elmia
Enligt arrangörerna besöktes
årets
Bilsport Performance & Custom Motor Show av
över 75000 personer. Utbudet var mycket brett,
custom- och performacefordon förstås, men i år
var andelen historiska fordon större än
någonsin. En hel hall, Nostalgiahallen, var
nästan helt reserverad för fordon i
originalutförande. Denna utställning anordnades
tillsammans med
Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF, och en
hel del av medlemsföreningarna.
Flera jubileer firades under påskhelgen, de
största var Bilen 125 år och Chevrolet 100 år.
Man hade lyckats låna in en kopia av Benz
Patentwagen från 1886 och den bilen var det
första som mötte besökarna i Nostalgihallen. Den
fortsatta Benz och Mercedes-Benz historien gick
sedan att följa eftersom en hel del stjärnprydda
vagnar var utställda. Den välbevarade Benz
Victoria 1899 som ägs av
Västerbottens Museum i Umeå måste förstås
nämnas. Det ska vara Norrlands äldsta bil.
Närmast i åldersordning kom sedan den Benz 8/20
PS 1914 som sedan några år tillbaka ägs av Kent
Olsson. Tidigare var ju Carl Nordberg en känd
ägare som rattade Benzen i åtskilliga rallyn.
Den sista Mercedesen inom mässing- och
nickelperioden var SSK:n från 1929 som normalt
kan beskådas på bilmuseet i Köping. SSK:n
renoverades under många år av Bertil Lindblad
och bilens tillhör numera stiftelsen som bär
hans namn.
Ytterligare två bilar från denna stiftelse hade
transporterats till Jönköping. Sida vid sida
stod de stora Panhard-Levassor X18 1912 och
Pierce-Arrow modell 48 1919, det var mycket
imponerande.
För att kunna visa upp den äldsta delen av
Chevrolets historia hade man lånat in två bilar
från våra Skandinaviska grannländer. Från
Danmark hämtades Hans-Peter Nielsens Royal Mail Roadster 1915. Ett
år nyare var norrmannen Erling Storstrøms 490 Touring 1916, en bil som importerats från
Australien. 1920-talets Chevrolet
representerades av Roland Bengtssons fina
Cabriolet från 1928.
Jubileum var det också för den så kallade
Änglagårdbilen, en Mathis tillverkad 1911,
alltså för 100 år sedan. Utställare var
Föreningen Änglagårdsbilen.
Även om bilarna dominerade fanns det en hel del
gamla motorcyklar att titta på. De flesta av
dessa hittades i 40-års jubilerande
Club MC-Veteranernas monter. Äldst där var
Mats Munklides ljusgröna Husqvarna modell 145
Moto-Reve 1917. Bredvid denna stod den lika fina
Harley-Davidson 1200 cc 1921 som ägs av Rune
Hjalmarsson.
MC-Collection i Sollentuna visade upp två
maskiner, dels en alldeles nyrenoverad Excelsior
från 1920 och som snart kommer att ställas upp
på museet i Sollentuna. Den andra hojen var från
samma år, men i form av ett riktigt
renoveringsobjekt. Det är en Reading Standard som ska vara färdig att visas
upp på nästa års utställning i Jönköping.
MHRF hade också en egen centralt placerad monter
och där man placerat ut ett par dragplåster.
Dels var det Scaniamuseets kopia av Gustaf
Eriksons första bil från 1897. Men mest
dragningskraft hade nog
Aros Motorveteraner och deras Vabismotor
från cirka 1901. Motorn startades upp med jämna
mellanrum och genast samlades det en mängd
intresserade åskådare.
Under utställningens sista dag delades det ut en
mängd priser och glädjande är att ett flertal
priser gick till fordon inom Mässing & Nickels
område. Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i
Köping fick ta emot tre priser för
Panhard-Levassor och Pierce-Arrow. På
motorcykelsidan fick de tidigare nämnda
Husqvarna 1917, Harley-Davidson 1921 och
Excelsior 1920 minst ett pris var. I samband med
prisutdelningen fick även Aros Motorveteraner ta
emot ett diplom som bevis att man fått
stipendium från Bertil
Lindblads Stiftelse.
Förhoppningsvis gav
satsningen på historiska fordon mersmak så att
man kan hoppas på en fortsättning kommande år.(2011-05-15)
Eftersom bilens 125 års jubileum firades stort
visades förstås 125-åringen, "Benz Patent-wagen".
Visserligen var det inte äkta vara utan en av de
kopior som tillverkats i modern tid. En film
spelandes in på mässan och den kan ses via ett
klick
HÄR.
Norrlands äldsta bil är denna välbevarade Benz
Victoria 1899. Den ägs sedan länge av
Västerbottens Museum i Umeå. En del minns kanske
denna Benz från Nordiska Museets utställning
"Bilen" för nästan 15 år sedan.
Motorhistoriska Sällskapet visade en 4-cylindrig
F.N.-motor på 362 cc.
I samband med
utställningen delade Bertil Lindblads Stiftelse
(BLS) ut diplom till Aros Motorveteraner som
bevis att man fått mottaga stipendium från
stiftelsen för forskning och renovering av den
Vabis-motor från cirka 1901 som Västeråsklubben
äger. De
var mycket nöjda och hedrade för detta pris.
Foto: Ulf Edlund.
Bilarna från Bertil Lindblads Stiftelse (BLS)
och Bil &
Teknikhistoriska Samlingarna i Köping väckte
berättigat uppseende på Elmia i påsk och vid
prisutdelningen fick man mottaga totalt tre
bucklor för Panhard-Levassor X18 1912 och
Pierce-Arrow modell 48 1919. Foto: Ulf Edlund
Ett av de stora jubileerna som firades var Chevrolets första 100 år. För att
kunna visa riktigt gamla Chevor hade man lånat in bilar från Danmark och Norge.
Den svarta 490 Touring från 1916 tillhör den norska Chevroletentusiasten Erling
Storstrøm. Bilen har ursprungligen rullat i Australien, men finns sedan snart 10
år i Norge. Den grönsvarta Roadstern är
en Royal Mail från 1915 och det är förmodligen Nordens äldsta Chevrolet. Den
danska ägaren Hans-Peter Nielsen har rattat bilen på flera Styrkeprov.
Många håller nog med att
denna Mercedes-Benz SSK 1929 från Bertil
Lindblads Stiftelse var utställningens finaste
eller exklusivaste bil. På
YouTube ligger en film som visar denna SSK,
klicka
HÄR om du vill se filmen.
Från
Bertil Lindblads Stiftelse kom också denna stora
Pierce-Arrow modell 48 1919. En gång i tiden
togs den hem till Sverige av John Bryntesson,
även kallad Guldkungen. Bilen var ett av
fordonen i C-hallen som av en jury utsågs till
pristagare.
40-års jubilerande Club MC-Veteranerna hade en fin monter med närmare 15
motorcyklar. På bilden ses de äldsta av dessa. Mats Munklide är ägare till den
fina ljusgröna Husqvarna modell 145 Moto-Reve 1917. Den hojen var ju nästa
tillbaka där den en gång tillverkades, Elmiaområdet ligger ju i princip ihop med
Husqvarna. Snett bakom Husqvarnan står en Harley-Davidson 1200 cc 1921, ägd av Rune
Hjalmarsson.Både Mats och Rune kunde
efter utställningens slut ta med sig priser för sina motorcyklar.
Volvo var ett av de dominerande märkena på årets utställning. I B-hallen
visades ett fint urval om cirka 40 bilar varav en hel del kom från
Volvos museum. Ett exempel är de denna Volvo ÖV4 från 1929.
Pågående renoveringar brukar vara ett uppskattat
inslag. I Motorhistoriska Sällskapets monter
visades Eric Arenius Coventry Eagle 300 cc från
1928. Bredvid stod en Suecia 600 Super Sport
från 1930, ägd av Ingemar Wernersson.
I tidningen Nostalgias monter visades två av MC-Collections motorcyklar.
Excelsiorn från 1920 till höger är alldeles nyrenoverad och har nyligen
presenterats i nämnda tidning. Renoveringsobjektet som är av samma årgång är en
Reading Standard. Renoveringen av denna kommer att följas av Nostalgia, den
första artikeln ska komma i nr 10 i höst. Planen är att den färdiga motorcykeln
sedan ska visas upp i Jönköping nästa påsk. Inte helt oväntat erhöll
MC-Collection pris för den fina Excelsiorn.
Änglagårdbilen, en Mathis
från 1911 kan fira 100-års jubileum i år. Bilen
ställdes ut av Föreningen Änglagårds-bilen, som
sedan en tid tillbaka även är medlem i Mässing &
Nickel.
HÄR finns en film från
utställningen.
Ford brukar ofta vara det dominerade märket, men
på årets Elmiautställning var det lite
annorlunda. Äldst bland originalfordarna var
denna A-Ford Pickup 1930 som ägs av Lars
Gustavsson. Enligt uppgift renoverades bilen för
cirka 20 år sedan, men skicket är fortfarande så
fint att juryn tilldelade bilen ett pris.
1920-tals ACE och Chevrolet i Classic
Motor
Det nu
aktuella numret av
Classic Motor (5-2011) innehåller bland
annat artiklar om två 1920-tals fordon, en
motorcykel och en bil. Motorcykelreportaget som
skrivits av Lars P. Hedner handlar om en ACE
Sporting Solo som ägs av Gert-Ove Johansson.
Till det yttre verkar hojen helt orenoverad, men
motor, bromsar mm är renoverat till toppskick.
Björn Meyer har skrivit en artikel om en
Chevrolet Phaeton 1929 som ägs av Rolf
Johansson. Här var utgångsläget så dåligt att en
mycket omfattande renovering har krävts. (2011-05-07)
SVT:s Smålandsnytt har sänt inslag om en orenoverad T-Ford
Bilar
som kan brukas utan någon genomgripande renovering ser ut att vara ett tema på
här nyhetssidan den här veckan. Nu kan det informeras att SVT:s Smålandsnytt
nyligen sände ett inslag om en orenoverad
T-Ford. Man har gjort ett drygt 1 minuters inslag om den T-Ford Touring 1923 som
Kurt Lindström utanför Lammhult hittade och lyckades köpa för ett par år sedan.
För er som missade eller inte kunde se inslaget finns förnyad möjlighet eftersom
inslaget finns på SVT Play, men
även inbäddat här på nyhetssidan.Kompletterande
text om inslaget kan läsas
HÄR
(2011-05-06)
Svenskägd M.A.F till salu på PreWarCar
Fler
och fler svenskar har upptäckt och använder sig
av
www.prewarcar.com i samband med försäljning
av förkrigsfordon. Det senaste exemplet på detta
är en annons där en tysktillverkad M.A.F. från
1908 bjuds ut till försäljning. Enligt annonsen
finns det bara sex bevarade bilar av detta
fabrikat. Det som är speciellt med den aktuella
bilen är att den har varit i samma familjs,
Littorin i Kristinehamns-trakten, ägo i 95 år och
att den har undgått att renoveras. Bilen som har
registreringsnummer DMH 272 har visats upp då
och då på olika evenemang, kanske mest i
Kristinehamnstrakten. Annonsen som kan läsas
HÄR har tysk text, möjligen är det
så att ägaren tänker sig en försäljning till
Tyskland. Men förhoppningsvis finns det något i
vårt land, kanske inom Mässing & Nickel, som kan
se till att rädda den här bilen kvar i Sverige.
Sedan får man hoppas att den nya ägaren, vem det
nu blir, behåller bilen i det väl patinerande
skicket och brukar den sparsamt på en del rallyn
så att den bevaras för framtiden.
(2011-05-04)
Bild från
PreWarCar.
Motala Motormuseum skyltar med A-Ford
Motala Motormuseum tar nu ett nytt grepp och
kommer att skylta med en A-Ford. Ovanför den
nybyggda entrén har man placerat en A-Ford Tudor
1931. En reporter från
Corren.se var på plats och dokumenterade när
bilen lyftes på plats. Det blev en liten artikel
med tillhörande bildspel som kan läsas och
beskådas
HÄR.(2011-05-03)