Nyheter maj 2011
 


Trevligt på Djurgården

 

Prins Bertil Memorial – Gärdesloppet i månadsskiftet maj/juni brukar vara en trevlig tillställning. Så var det också i år, men ett lätt regn under kortegekörningen och en skur under eftermiddagen, gjorde att den riktiga feststämningen uteblev till en viss del. Uteblev gjorde också en del anmälda ekipage, i de flesta fall var det nog på grund av väderutsikterna.

Men under större delen av dagen var det vackert väder, vilket också framgår av flera av bilderna här intill. Gärdesloppet i sin moderna tappning har nu arrangerats årligen sedan 1994 och bjuder nu mera på en mängd aktiviteter. Själva Gärdesloppet förstås, ”kappkörningen” för främst racer- och sportbilar. Concours de Charme-tävlingen i tidningens Nostalgias regi är ett trevligt och populärt inslag. De flesta av fordon deltar också i en kortegekörning ”Motorhistorisk Färd” genom centrala Stockholm.

På ”festivalområdet” på Biskopsudden visar klubbar och företag upp sina verksamheter och produkter. En nyhet för i år var att Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF, deltog som medarrangör och med ett informationstält. Detta trots att Prins Bertil Memorial inte direkt arrangeras av någon av förbundets medlemsklubbar. Men MHRF:s deltagande ger arrangemanget en större tyngd och kan hjälpa till att det får leva vidare och utvecklas. (2011-05-31)





Först ut i Gärdesloppets första heat

var Ulf Markefelt. Här har han fått upp

fin fart i sin Bentley 3-Litre från 1926.

 

De riktigt gamla motorcyklarna var lätt-räknade detta år, men MC-Collection visade upp denna välbevarade Excelsior som tidigare rullat i W-län.

 

Flera anmälda T-Fordar uteblev, möjlighet på grund av väderutsikterna. Ägarna till dessa T-Fordor låter suffletterna var uppfällda för säkerhetsskull. Bilen längst till höger är tillverkad av 1919 och ägs av Mässing- & Nickemedlemmen Sven-Åke Nilsson. Bilen längst till vänster är Mässing & Nickelmedlemmen Pontus Skoghs relativt nyinköpta 1923:a.

A-Fordorna dominerade stort bland fordonen tillverkade före 1931. Alla A-Fordårgångarna 1928-1931 var representerade med olika karossversioner som exempelvis Tudor, Fordor, Town Sedan, Roadster, Cabriolet och Phaeton. Bilden visar två kommersiella versioner byggda på personbilschassiet, Helena van Loosdrechts De Luxe Delivery 1929 och Kaj Lindqvists Pickup 1931.



Storstockholms brandförsvar har ett veteranbilgarage och deltar då och då i olika veteranbilrallyn och uppvisningar. Här väntar gamla bil A6, en öppen Scania-Vabis från 1931, att få starta kortegekörningen. Efter väntar en Tidaholmare från 1929.

Den trevliga Concours de Charme-tävlingen ordnades även i år av tidningen Nostalgia. Prästen Åke Nordström har här kört upp på rampen med lånad Willys Six från 1931. Åkes klädsel var ganska given. Speakern Christofer Willhans intervjuar.

Bengt Romare med T-Ford Touring 1914 brukar vara en trogen deltagare i Prins Bertil Memorials Concours de Charme. Det här året var dessutom den patinerade bilen evenemangets äldsta fordon.

 

Bilarna i Gärdesloppets heat 1 har återvänt till depån. Mellan familjen Håkansons Bugattibilar, typ 43 och 51, står två orangefärgade bilar, Åke Dalsbros Studebaker Commander 1929 och Hans Lönnerhedens Austin Seven Ulster 1931. Per-Olof i den svarta typ 51:an blev åter totalsegrare i tävlingen.

 

Citroen var "Official Car" för Gärdesloppet och därför ordnades bland annat en separat Citroenutställning med bilar av olika modell och årgång. De flesta var tillverkade efter andra världskriget, så därför var det kul att se denna 4-dörrars täckta C4F från 1931 som ägs av Thord Friström.

Göte Johansson och Volvo ÖV4 1927 var anmäld till Concours de Charme-tävlingen. Här står man alldeles framför rampen, men man kommer tyvärr inte längre då bilen tyvärr vägrar starta. Man tror att den här bilen har rullat 40000 mil och någon helrenovering har aldrig gjorts. Bilen ägdes i många år av Melcher Ekströmer och har sett på många rallyn genom åren.


 

Inför  Prins Bertil Memorial - Gärdesloppet på söndag

 

På söndag är det dags för årets upplaga av Prins Bertil Memorial eller Gärdesloppet som de flesta fortfarande kallar evenemanget. Om man studerar deltagarförteckningen ser man att det är totalt 56 stycken fordon tillverkade 1931 och tidigare som är anmälda. Det är en liten ökning från förra året. Närmare hälften av fordonen före 1931 är A-Fordar, följt av närmare 10 T-Fordar. Men i startlistan kan man även notera märken som till exempel Delage, Fiat, Tidaholm och Citroen.

I kappkörningstävlingens heat för de äldsta bilarna kommer Bugatti att dominera som vanligt. Men det blir även inslag av Bentley, Studebaker och Austin. I Concours de Charme-tävling blir det bara fem fordon tillverkade senast 1931: T-Ford 1914, Dodge 1927, Volvo 1927, Pontiac 1929 och Willys 1931.

Kortegevägen för den Motorhistoriska färden är något förändrad i år och inleds med en slinga på Djurgården. Paraden kommer att starta cirka 10.00 från Galärvarvsparken.

Om kring tio av ekipagen kommer att rattas av medlemmar i Mässing & Nickel. Det kan ännu finnas möjlighet att efteranmäla sig. Information om detta och mycket annat finns på evenemangets webbplats www.gardesloppet.com. (2011-05-24)

Mellan 20 och 30 A-Fordar kommer att finnas med när Prins Bertil Memorial - Gärdesloppet arrangeras på söndag. Den här bilden är tagen vid förra årets evenemang.


Första Vinterpokalen ska säljas på auktion

 

Stockholms Auktionsverks Klassiska auktion vecka 21 kommer bland annat en mängd silverföremål att säljas. Det mest spektakulära utropet är den ståtliga Vinterpokalen från 1906. Det är ett vandringspris som utdelades till segraren i SAK:s (senare KAK:s) vintertävlingar Stockholm-Göteborg.

Segraren fick sitt namn ingraverat i pokalen och den som först fick tre inteckningar i pokalen fick behålla den för evigt. Denna den första Vinterpokalen fick en kort vandringstid eftersom Emil Salmson vann tävlingen tre år i rad, 1906, 1907 och 1908.

Uppdraget att tillverka den första Vinterpokalen gick till hovjuvelerare C.G. Hallberg i Stockholm. Han fick rätt fria händer, men det skulle finnas med ett motiv med snö och is och den fick kosta cirka 1200 kr (ca 90000-100000 kronor i dagens penningvärde). Men när slut-räkningen kom var priset 1800 kr.

Pokalens höjd är 55 cm och den väger 6,5 kg. Pokalen kommer från Jan Westas samling, Äppelbo. Utropsnumret är 2822 och utropspriset är satt till 50000-60000 kr. Mer information och bilder finns på följande sida.

(2011-05-21)






Den ståtliga Vinterpokalen.

Bild från Stockholms Auktionsverk.


Körsällskapets Vårrally 2011

 

Per-Åke och Anna-Karin Larsson har nyligen deltagit i Vårrallyt som arrangerades av Körsällskapet-SE. Här nedan följer Per-Åkes rapport, bilderna är tagna av Anna-Karin om inte annat anges.

 

För fjärde året i rad arrangerade Körsällskapet-SE ett vårrally. I år avslutades rallyt som en programpunkt på Sofiero Classic, med defilering och presentation av ekipagen. På lördagsförmiddagen den 14 maj samlades ett 25-tal förkrigsbilar vid Fleninge Classic Motel. Motellet ligger utanför Helsingborg och är Sveriges äldsta motell, från 1954.

Under dagen körde vi kustvägen runt Kullen. Vi rastade i eller passerade i lugn fart de fina samhällena Viken, Höganäs, Strandbaden och Nyhamnsläge. Efter ett uppehåll på Kullabygdens keramik fortsatte turen via Mölle, Arild, Skäret, Rekekroken, Jonstorp, Albertsgården i Häljaröd och Utvälinge. Resan tillbaka till Fleninge gick i ett lite raskare tempo, kanske för att mörka moln började se lite hotfulla ut.

Till söndagens tur hade ytterligare några fordon anlänt. Söndagen inleddes med ett besök på Beredskapsmuséet nära Domsten, på kusten norr om Helsingborg. Därifrån körde vi i kolonn, i åldersordning, till Sofiero. Där pågick Sofiero Classic för fullt, med cirka 500 utställda bilar.

Från slottstrappan presenterade Arne Gunnarsson samtliga ekipage, allteftersom vi fick stanna till en stund framför slottet. Arne uppmuntrade kraftfullt alla som har äldre bilar att köra med bilarna. Efter defileringen fick vi ställa upp bilarna på en särskild del av gräsplanen. Under besöket kom några lätta regnstänk. Arne hade redan vid sin presentation konstaterat att ”det regnade även på 20‑talet.” Just när vi började köra från Sofiero kom en rejäl hagelskur. 

Sammanlagt deltog ett 30-tal fordon, men alla var inte med båda dagarna. Det speciella med årets uppläggning var förstås avslutningen på Sofiero Classic. Den här typen av utställningar av samlarfordon, när man ska komma med fordonet klockan åtta och vara kvar till klockan fem på eftermiddagen, är trevliga. Men för dem av oss som varit med på ett antal sådana utställningar och som tycker att det är roligare att köra än att stå stilla var detta ett mycket uppskattat alternativ.

Uppläggningen i övrigt var som tidigare: Kul bilkörning, tid för att prata gamla bilar samt besök på intressanta platser. Inga poängpromenader, inga tids- och resurskrävande manöverprover med ofrånkomlig kökörning. Även när det gäller mat, kaffe och logi var uppläggningen som tidigare, med mycket stor valfrihet. Den som kan och vill ordna allt själv deltar avgiftsfritt de två dagarna. Då behöver man inte heller anmäla sig i förväg. Den som vill vara garanterad hotellrum och måltider måste naturligtvis anmäla sig i förväg.

Körsällskapet‑SE samordnas av Arne Gunnarsson, som håller i ett e‑postregister med cirka 125 adresser. För årets vårrally hade Arne haft utmärkt hjälp av Anders Larsson och Krister Paulsson, båda från Perstorp. Tänk att det kan bli så lyckade arrangemang med så liten administration! (2011-05-20)


Gösta Johansson deltog med Ford T Touring 1923.

Rallyts äldsta bil var Leif Juhlins Ford T Centerdoor Sedan 1916 som var med under söndagen. Bilen bredvid är en Nash 1929 som ägs av Ingemar Birgersson, men den kördes av hans son. Skylten "Övningskör" sitter strax ovanför reservhjulet.

 

Sex bilar av märket Chevrolet var med i rallyt, det här är Krister Paulssons Independence AE Cabriolet från 1931.

 

Flera deltagare kom från vårt grannland Danmark. Jan Olander körde Hupmobile Touring från 1924. Bilen till höger är Gösta Ekesons täckta Essex från 1927. Foto: Arne Gunnarsson

 

Rudi Lönn deltog under lördagen med sin Harley-Davidson 1000 cc från 1921.

Ingemar Birgersson hade två bilar med i rallyt, men han överlät rattandet åt sina barn. Här är det dottern som styr T-Forden från 1922.

 

En del av bilarna står här uppställda för gruppfotografering. Från vänster ses Arne Gunnarsson Swift 1925, Lance Henningsens Chrysler Imperial CG Limousine 1931 och Hans Linnérs Chevrolet 1926. Lite längre bort står den danska Hupmobilen och ett par T-Fordar.

 

Hans Linnérs täckta Chevrolet Superior 1926 vid fordons-presentationen i Sofiero.

Kjell Olsson har en stor samling Volvobilar, i rallyt körde han en ÖV4 av första årgången, dvs. 1927.

 

I Sofiero presenterade Arne Gunnarsson samtliga ekipage framför slottet. Närmast bild har Arne parkerat sin relativt nyinköpta Swift Q-type från 1925. Bil nummer två är Per-Åke Larssons Chevrolet 490 Touring 1922 och längre bak står bland annat flera T-Fordar.  Foto: Peo Flinck

 


Mässing & Nickelträff för motorcyklar

 

Nu börjar de röra sig på motorcykelsidan inom Mässing & Nickel. Den 3:e september kommer Håkan Johansson att arrangera en träff och utflykt för motorcyklar från 1931 och tidigare. Träffplatsen blir Kanalhamnen i Söderköping där publiken får möjlighet att titta, höra och känna på dessa gamla motorcyklar.

Tanken är att träffas, ställa upp motorcyklarna, fika och ha trevligt. En utflykt på några mil är planerad för dem som vill, men det finns även möjlighet att köra på inhägnat område med oregistrerade fordon. Lite ytterligare information finns på denna länk.

Mer detaljerad information om träffen lär komma längre fram, men ägare av drygt 80-åriga motorcyklar bör redan nu boka in datumet 3/9.

(2011-05-19)

 

 


T-Fordracer i Nostalgia

 

Det nu aktuella numret av tidningen Nostalgia innehåller bland mycket annat en 4-sidors artikel om en T-Fordracer. Det är den bil som Mässing- & Nickelmedlemmen Nils Bergvall äger och som han själv har byggt upp. I artikeln står det han började med lite delar från en T-Ford från 1923. Mycket av det övriga, t.ex. kaross har Nils byggt själv. Hela bygget tog inte mer än en vinter. Det är Bengt Aronsson som både fotot att skrivit texten.

I samma tidning har man även hunnit få med ett reportage från påsk-helgens utställning i Jönköping. Flera av bilderna visar mässing- och nickelfordon. (2011-05-18)


 

Kulturpris till Bil- och Teknikhistoriska sällskapet i Köping


Förra veckans utsågs Bil- och Teknikhistoriska sällskapet i Köping till ”Årets kulturbevarare i Västmanland 2011”. Föreningen får priset för det bilmuseum som man byggt upp och som blivit ett populärt besöksmål. Priset delades ut Landshövding Ingemar Skogö som är ordförande i Föreningen för kulturmiljö i Västmanlands län. Utmärkelsen har uppmärksammats på flera håll, TV4 har till exempel gjort ett inslag som nu ligger på TV4 play. I inslaget syns flera bilar från mässing- och nickelperioderna och några tillhör också medlemmar i Mässing & Nickel. För enkelhets skull ligger inslaget även inbäddat här nedan. (2011-05-17)

 

%20Bilmuseet%20i%20K%C3%B6ping%20%C3%A4r%20%C3%A5rets%20kulturbevarare%20 

 


Nordiskt Bugattimöte anordnas i Köping

 

Bugattisektionen inom AHK anordnar för första gången ett Nordiskt Bugattimöte. Det blir ett flerdagars evenemang, från torsdagen 2/6 till måndagen den 6/6. Köping kommer att vara centralort vilket är passande eftersom flera Bugattibilar redan finns på ortens bilmuseum.

Träffen inledes på torsdag eftermiddag då de deltagande 10 bilarna anländer till Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna. Under de tre dagarna fredag, lördag och söndag kommer besök att göras på intressanta platser i omgivningarna. Några deltagare stannar till måndag 6/6 och kommer att deltaga i den Motorhistoriska dagens aktiviteter vid museet.

För söndagen är en lunch inplanerad mitt på dagen till Westerqvarn som ligger mellan Kolbäck och Strömsholm. Det kan vara ett lämpligt ställe att beskåda Bugattibilar. För mer information, kontakta Per Henricsson i Bugattisektionen. (2011-05-16)

 

 

 

 

 


Succé för historiska fordon på Elmia

 

Enligt arrangörerna besöktes årets Bilsport Performance & Custom Motor Show av över 75000 personer. Utbudet var mycket brett, custom- och performacefordon förstås, men i år var andelen historiska fordon större än någonsin. En hel hall, Nostalgiahallen, var nästan helt reserverad för fordon i originalutförande. Denna utställning anordnades tillsammans med Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF, och en hel del av medlemsföreningarna.

Flera jubileer firades under påskhelgen, de största var Bilen 125 år och Chevrolet 100 år. Man hade lyckats låna in en kopia av Benz Patentwagen från 1886 och den bilen var det första som mötte besökarna i Nostalgihallen. Den fortsatta Benz och Mercedes-Benz historien gick sedan att följa eftersom en hel del stjärnprydda vagnar var utställda. Den välbevarade Benz Victoria 1899 som ägs av Västerbottens Museum i Umeå måste förstås nämnas. Det ska vara Norrlands äldsta bil. Närmast i åldersordning kom sedan den Benz 8/20 PS 1914 som sedan några år tillbaka ägs av Kent Olsson. Tidigare var ju Carl Nordberg en känd ägare som rattade Benzen i åtskilliga rallyn. Den sista Mercedesen inom mässing- och nickelperioden var SSK:n från 1929 som normalt kan beskådas på bilmuseet i Köping. SSK:n renoverades under många år av Bertil Lindblad och bilens tillhör numera stiftelsen som bär hans namn.

Ytterligare två bilar från denna stiftelse hade transporterats till Jönköping. Sida vid sida stod de stora Panhard-Levassor X18 1912 och Pierce-Arrow modell 48 1919, det var mycket imponerande.

För att kunna visa upp den äldsta delen av Chevrolets historia hade man lånat in två bilar från våra Skandinaviska grannländer. Från Danmark hämtades Hans-Peter Nielsens Royal Mail Roadster 1915. Ett år nyare var norrmannen Erling Storstrøms 490 Touring 1916, en bil som importerats från Australien. 1920-talets Chevrolet representerades av Roland Bengtssons fina Cabriolet från 1928.

Jubileum var det också för den så kallade Änglagårdbilen, en Mathis tillverkad 1911, alltså för 100 år sedan. Utställare var Föreningen Änglagårdsbilen.

Även om bilarna dominerade fanns det en hel del gamla motorcyklar att titta på. De flesta av dessa hittades i 40-års jubilerande Club MC-Veteranernas monter. Äldst där var Mats Munklides ljusgröna Husqvarna modell 145 Moto-Reve 1917. Bredvid denna stod den lika fina Harley-Davidson 1200 cc 1921 som ägs av Rune Hjalmarsson. MC-Collection i Sollentuna visade upp två maskiner, dels en alldeles nyrenoverad Excelsior från 1920 och som snart kommer att ställas upp på museet i Sollentuna. Den andra hojen var från samma år, men i form av ett riktigt renoveringsobjekt. Det är en Reading Standard som ska vara färdig att visas upp på nästa års utställning i Jönköping.

MHRF hade också en egen centralt placerad monter och där man placerat ut ett par dragplåster. Dels var det Scaniamuseets kopia av Gustaf Eriksons första bil från 1897. Men mest dragningskraft hade nog Aros Motorveteraner och deras Vabismotor från cirka 1901. Motorn startades upp med jämna mellanrum och genast samlades det en mängd intresserade åskådare.

Under utställningens sista dag delades det ut en mängd priser och glädjande är att ett flertal priser gick till fordon inom Mässing & Nickels område. Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i Köping fick ta emot tre priser för Panhard-Levassor och Pierce-Arrow. På motorcykelsidan fick de tidigare nämnda Husqvarna 1917, Harley-Davidson 1921 och Excelsior 1920 minst ett pris var. I samband med prisutdelningen fick även Aros Motorveteraner ta emot ett diplom som bevis att man fått stipendium från Bertil Lindblads Stiftelse.

Förhoppningsvis gav satsningen på historiska fordon mersmak så att man kan hoppas på en fortsättning kommande år. (2011-05-15)

Eftersom bilens 125 års jubileum firades stort visades förstås 125-åringen, "Benz Patent-wagen". Visserligen var det inte äkta vara utan en av de kopior som tillverkats i modern tid. En film spelandes in på mässan och den kan ses via ett klick HÄR.

 

Norrlands äldsta bil är denna välbevarade Benz Victoria 1899. Den ägs sedan länge av Västerbottens Museum i Umeå. En del minns kanske denna Benz från Nordiska Museets utställning "Bilen" för nästan 15 år sedan.

 

Motorhistoriska Sällskapet visade en 4-cylindrig F.N.-motor på 362 cc.

I samband med utställningen delade Bertil Lindblads Stiftelse (BLS) ut diplom till Aros Motorveteraner som bevis att man fått mottaga stipendium från stiftelsen för forskning och renovering av den Vabis-motor från cirka 1901 som Västeråsklubben äger. De var mycket nöjda och hedrade för detta pris. Foto: Ulf Edlund.

Bilarna från Bertil Lindblads Stiftelse (BLS) och Bil & Teknikhistoriska Samlingarna i Köping väckte berättigat uppseende på Elmia i påsk och vid prisutdelningen fick man mottaga totalt tre bucklor för Panhard-Levassor X18 1912 och Pierce-Arrow modell 48 1919. Foto: Ulf Edlund


Ett av de stora jubileerna som firades var Chevrolets första 100 år. För att kunna visa riktigt gamla Chevor hade man lånat in bilar från Danmark och Norge. Den svarta 490 Touring från 1916 tillhör den norska Chevroletentusiasten Erling Storstrøm. Bilen har ursprungligen rullat i Australien, men finns sedan snart 10 år i Norge.  Den grönsvarta Roadstern är en Royal Mail från 1915 och det är förmodligen Nordens äldsta Chevrolet. Den danska ägaren Hans-Peter Nielsen har rattat bilen på flera Styrkeprov.

Många håller nog med att denna Mercedes-Benz SSK 1929 från Bertil Lindblads Stiftelse var utställningens finaste eller exklusivaste bil. På YouTube ligger en film som visar denna SSK, klicka HÄR om du vill se filmen.

Från Bertil Lindblads Stiftelse kom också denna stora Pierce-Arrow modell 48 1919. En gång i tiden togs den hem till Sverige av John Bryntesson, även kallad Guldkungen. Bilen var ett av fordonen i C-hallen som av en jury utsågs till pristagare.

 


40-års jubilerande Club MC-Veteranerna hade en fin monter med närmare 15 motorcyklar. På bilden ses de äldsta av dessa. Mats Munklide är ägare till den fina ljusgröna Husqvarna modell 145 Moto-Reve 1917. Den hojen var ju nästa tillbaka där den en gång tillverkades, Elmiaområdet ligger ju i princip ihop med Husqvarna. Snett bakom Husqvarnan står en Harley-Davidson 1200 cc 1921, ägd av Rune Hjalmarsson.  Både Mats och Rune kunde efter utställningens slut ta med sig priser för sina motorcyklar.

Volvo var ett av de dominerande märkena på årets utställning. I B-hallen visades ett fint urval om cirka 40 bilar varav en hel del kom från Volvos museum. Ett exempel är de denna Volvo ÖV4 från 1929.

Pågående renoveringar brukar vara ett uppskattat inslag. I Motorhistoriska Sällskapets monter visades Eric Arenius Coventry Eagle 300 cc från 1928. Bredvid stod en Suecia 600 Super Sport från 1930, ägd av Ingemar Wernersson.

 


I tidningen Nostalgias monter visades två av MC-Collections motorcyklar. Excelsiorn från 1920 till höger är alldeles nyrenoverad och har nyligen presenterats i nämnda tidning. Renoveringsobjektet som är av samma årgång är en Reading Standard. Renoveringen av denna kommer att följas av Nostalgia, den första artikeln ska komma i nr 10 i höst. Planen är att den färdiga motorcykeln sedan ska visas upp i Jönköping nästa påsk. Inte helt oväntat erhöll MC-Collection pris för den fina Excelsiorn.

Änglagårdbilen, en Mathis från 1911 kan fira 100-års jubileum i år. Bilen ställdes ut av Föreningen Änglagårds-bilen, som sedan en tid tillbaka även är medlem i Mässing & Nickel. HÄR finns en film från utställningen.

Ford brukar ofta vara det dominerade märket, men på årets Elmiautställning var det lite annorlunda. Äldst bland originalfordarna var denna A-Ford Pickup 1930 som ägs av Lars Gustavsson. Enligt uppgift renoverades bilen för cirka 20 år sedan, men skicket är fortfarande så fint att juryn tilldelade bilen ett pris.


1920-tals ACE och Chevrolet i Classic Motor

 

Det nu aktuella numret av Classic Motor (5-2011) innehåller bland annat artiklar om två 1920-tals fordon, en motorcykel och en bil. Motorcykelreportaget som skrivits av Lars P. Hedner handlar om en ACE Sporting Solo som ägs av Gert-Ove Johansson. Till det yttre verkar hojen helt orenoverad, men motor, bromsar mm är renoverat till toppskick. Björn Meyer har skrivit en artikel om en Chevrolet Phaeton 1929 som ägs av Rolf Johansson. Här var utgångsläget så dåligt att en mycket omfattande renovering har krävts. (2011-05-07)

 


 

SVT:s Smålandsnytt har sänt inslag om en orenoverad T-Ford


Bilar som kan brukas utan någon genomgripande renovering ser ut att vara ett tema på här nyhetssidan den här veckan. Nu kan det informeras att SVT:s Smålandsnytt nyligen sände ett inslag om en orenoverad T-Ford. Man har gjort ett drygt 1 minuters inslag om den T-Ford Touring 1923 som Kurt Lindström utanför Lammhult hittade och lyckades köpa för ett par år sedan. För er som missade eller inte kunde se inslaget finns förnyad möjlighet eftersom inslaget finns på SVT Play, men även inbäddat här på nyhetssidan. Kompletterande text om inslaget kan läsas HÄR (2011-05-06)

 

 

 


Svenskägd M.A.F till salu på PreWarCar

 

Fler och fler svenskar har upptäckt och använder sig av www.prewarcar.com i samband med försäljning av förkrigsfordon. Det senaste exemplet på detta är en annons där en tysktillverkad M.A.F. från 1908 bjuds ut till försäljning. Enligt annonsen finns det bara sex bevarade bilar av detta fabrikat. Det som är speciellt med den aktuella bilen är att den har varit i samma familjs, Littorin i Kristinehamns-trakten, ägo i 95 år och att den har undgått att renoveras. Bilen som har registreringsnummer DMH 272 har visats upp då och då på olika evenemang, kanske mest i Kristinehamnstrakten. Annonsen som kan läsas HÄR har tysk text, möjligen är det så att ägaren tänker sig en försäljning till Tyskland. Men förhoppningsvis finns det något i vårt land, kanske inom Mässing & Nickel, som kan se till att rädda den här bilen kvar i Sverige. Sedan får man hoppas att den nya ägaren, vem det nu blir, behåller bilen i det väl patinerande skicket och brukar den sparsamt på en del rallyn så att den bevaras för framtiden.

(2011-05-04)

 

 

Bild från PreWarCar.


Motala Motormuseum skyltar med A-Ford

 

Motala Motormuseum tar nu ett nytt grepp och kommer att skylta med en A-Ford. Ovanför den nybyggda entrén har man placerat en A-Ford Tudor 1931. En reporter från Corren.se var på plats och dokumenterade när bilen lyftes på plats. Det blev en liten artikel med tillhörande bildspel som kan läsas och beskådas HÄR. (2011-05-03)



Bild från Corren.se

   

                                      © 2011 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se