fa
 


Nyheter maj 2012
 

Roland Bengtssons Chevrolet återvände till Jämtland

 

1977 köpte Mässing & Nickelmedlemmen Roland Bengtsson en Chevrolet Sport Cabriolet 1928 i Jämtland. Efter avslutad renovering 1982 har bilen använts flitigt på rallyn och träffas, exempelvis kördes förra årets Midsummer World Rally.

Nu berättar Simon Gunnholt på Länstidningen Östersunds webbplats att Rolands Chevrolet nyligen har visats på en motormässa i Östersund. Artikeln illustreras med några foton tagna av Anton Everlöv och dessa visar att Roland hängt på de gamla Z-skyltarna, Z8904. I samband med utställningen fick bilens förre ägare, Jan Andersson, återse Chevan. Läs hela artikeln HÄR.

(2012-05-29)


T-Ford till Ville Villekulla

 

En T-Ford som var med i filmerna om Pippe Långstrump har kommit åter till Villa Villekulla. Det skriver Gotlands Tidningars Linda Åslund på www.helagotland.se. I filmerna kördes T-Forden av poliserna Kling och Klang. Efter filminspelningarna hamnade bilen på Visby Bilmuseum, och sedan den verksamheten lades ner har bilen varit i privat ägo. Men nu har den alltså hamnat vid Kneippbyns sommarland och Ville Villekulla. Där är det tänkt att T-Forden ska användas som rekvisita i Pippiförställningarna. Läs mer HÄR.

(2012-05-28)


Mässingträff med 100-årskalas


Stefan Edlund har under ett antal år arrangerat en ”Mässingträff” och nu kommer information om att det är dags igen, nämligen lördagen den 30 juni. Den här gången blir det lite speciellt eftersom det kommer att bli ett 100-årskalas. Som det ser ut just nu kommer det att finnas med fyra bilar med tillverkningsåret 1912, det är Lorraine-Dietrich, EMF, Priamus och Hurtu (bilderna nedan). Kanske finns det ytterligare någon 1912:a som vill med? Annars meddelar Stefan att man inte är särskilt noga med årgångarna, så om det är någon som vill komma med en nickelbil är det nog inget problem. Som vid tidigare tillfällen blir det cirka 3-5 mils körning på varierande sörmländska vägar och med avslut på Töversta gård utanför Flen hos Ragnar och Marie-Louise Skogh. Hör av dig till Stefan Edlund om du vill vara med.

(2012-05-26)


Historik om Oakland på www.klassiker.nu

 

Tidningen Klassiker fortsätter att publicera artiklar om fordon från förra århundradets första decennier på webbplatsen www.klassiker.nu Ett av de senaste exempel på detta är en kort historik om märket Oakland som existerade mellan 1907 och 1931, alltså fram till Mässing & Nickels ”gränsår”. Det är Mårten Carlsson som tagit fram artikeln som dessutom kompletteras med flera svartvita bilder. Hela artikeln nås via klick på följande LÄNK  (2012-05-25)


Brandbilar från norr  till söder

 

Närmare 30 gamla brandbilar, från Luleå i norr till Skåne i söder, samlades i Norrköping veckoslutet 17-20 maj när det var dags för Brandhistoriska Sällskapets årliga ”Veteranbrandbilsrally”.  Den här gången var det 10-års jubilerande Brandkårsmuseet i Simonstorp som stod för arrangemanget. Årsmodellsspannet bland de deltagande fordonen var från mitten av 1920-talet och 60 år framåt. Drygt hälften var så kallade förkrigare och av dessa rymdes fem inom Mässing och Nickels 1931-gräns.

Det var under lördagen som själva rallyt ägde rum, klockan 9.00 släpptes karavanen iväg från Bråvallaområdet. Färden gick först till centrala Norrköping där man fick köra på några gator som normalt är avstängda för biltrafik. Längs rallyvägen gjordes ett par stopp, det första vid spårvägshallarna. Där besöktes ett museum där bevarade gamla spårvagnar från Norrköping visades.

Färden gick sedan vidare i ett vackert försommarlandskap för att efter ett par mil nå det idylliska Söderköping. Sista biten fram till Söderköping gick färden längs Göta Kanal. I Söderköping pågick Barnens dag med en mängd aktiviteter och brandbilarna gjorde dagen ännu festligare. Under ett par timmars tid kunde fordonen beskådas av publiken medan rallydeltagarna intog sin lunch och så vidare.

Efter uppehållet i Söderköping gick färden åter till Norrköping där fordonen åter visades upp för en publik. Rallyt innehöll inga teoretiska eller praktiska prover, det kan närmast betraktas som en gemensam färd, eller kanske cruising. Men trots detta utsågs några pristagare, det medföljde nämligen en jury som utsåg vinnare i olika klasser.

Brandkårshistoriska Sällskapet har bra framförhållning när det gäller sina rallyn. Sedan tidigare är det bestämt att nästa års rally ska köras i Luleå. Nu finns det även information att 2014 års rallyort blir Ystad. Alltså från norr till söder. (2012-05-22)

Brandkårsmuseet i Simonstorp har funnits i tio år och det var men anledning av årets jubileum som de hade utsetts till att arrangera Veteranbrandbilsrallyt. Museet visar främst brandfordon som använts i Norrköping, där finns bland annat en Durkopp och en Scania-Vabis från mässingepoken. Det är den senare som avbildas på museets logotyp.


Klockan har blivit 9.00 och det är dags för start i Veteranbrandbilsrallyt. Först ut med startnummer 1 är Räddningstjänsten i Finspång med sin Willys Six från 1927, en av rallyts äldsta bilar. Bakom Willysen väntar Stockholms Brandförsvars Scania-Vabis 1931.

Brandkårsmuseet i Simonstorp som var arrangör av årets rally hade plockat ut flera fordon ur samlingen. Till dessa hörde rallyts äldsta fordon, en International från 1926 med påbyggnad gjord hos brandkåren i Norrköping. Efter många år på andra platser, bland annat i Danmark, är nu brandbilen tillbaka i Norrköpingstrakten.

Mälardalens Brand & Räddningsförbund kom från Västerås med sin Scania-Vabis typ 3258 från 1931. Den kördes redan 1990 i ett brandbilsrally i Västerås, men på senare tid har bilen fräschats upp betydligt.

 

Det första uppehållet gjordes vid Norrköpings spårvägshallar för ett besök vid det där belägna spårvägsmuseet som innehåller spårvagnar av olika årgångar samt andra tillhörande objekt. Dagen till ära hade man kört ut en av de äldsta spårvagnarna i samlingen.

Den väl patinerade Chevrolet från 1929 var förstås med även i år. Fordonet som var anmält av Södra Älvsborgs Räddningstjänst har ett efterfordon, motorspruta från Fiat Tamini.

Årets rally gick från norr till söder och tillbaka, eller mer korrekt mellan Norrköping och Söderköping. I Söderköping gjordes ett längre uppehåll för bland annat lunchintag. Där pågick samtidigt Barnens dag och de gamla brandbilarna gjorde evenemanget ännu festligare. Här är det Finspång och Stockholm som har parkerat sina bilar, Willys 1927 och Scania-Vabis 1931, som båda har 6-cylindriga motorer.


AHK:s årsmöte vid Ekolsunds Slott

 

I söndags hölls årsmöte i AHK, denna gång vid Ekolsunds Slott och allt avlöpte enligt planerna. Det var en trevlig plats och kanske blir det en repris nästa år? Inget särskilt kom upp om Mässing & Nickelgruppen men en grupp har börjat jobba med ”hur man startar upp en hundraåring”. Detta var ett förslag från Lars Öhman vid förra årsmötet.

Många årsmötesdeltagare kom i sina samlarbilar och av dessa var cirka fem stycken inom Mässing & Nickels 1931-gräns. Göte Rydh kom med äldsta bilen, en Ford T Runabout 1915. I samband med årsmötet ordnades en ”tipspromenad” och den vanns av Stig Larsson, en av Mässing & Nickels medlemmar. Det är Pelle Lundström som fotat och lämnat textunderlag och han tyckte det var ett trevligt och välordnat årsmöte med god förtäring. (2012-05-16)


Göte Rydh kom med sin Ford T Runabout 1915.

 


Picko ska köra Midnattssolsrallyt med Morgan -31

 

Nu har anmälningslistan för årets Midnattssolsrally offentliggjorts. För första gången sedan rallyt återupplivades för några år sedan kommer det att finnas med ett fordon inom Mässing- & Nickels 1931-gräns.

Det är den kände tävlingsföraren Picko Troberg som ställer upp i Regularity-klassen med sin Morgan Aero från just 1931, det är en så kallad 3-wheeler.  Det är samma Morgan som Picko körde till seger i Midsummer World Rally med förra året. Då var Roy Palm codriver och han kommer också att finnas vid Pickos sida när Midnattssolsrallyt körs 18-21 juli med utgångspunkt från Rocklundaområdet i Västerås.

Tävlingens första sträcka körs på Rocklunda den 18 juli. Dagen därpå körs specialsträckor i Västmanland och Dalarna. Tredje dagen kommer man att köra i Roslagen och avslutningsdagen är det Sörmanland som gäller, dessutom blir det en avslutande sträcka i Västerås.

För ytterligare information hänvisas till evenemangets webbplats www.midnattssolsrallyt.com (2012-05-11)

Förra året körde Picko Troberg och Roy Palm Midsummer World Rally med Morgan Aero 1931. I år är det Midnattssolsrallyt i Västerås 18-21 juli som gäller för teamet.


Läs om Thulin på www.klassiker.nu

 

På tidningen Klassikers webbplats ligger just nu en artikel om Landskronas Thulin och det är Mårten Carlsson som ligger bakom detta. Han berättar om flygmaskintillverkningen under 1910-talet och den efterföljande biltillverkningen.  Här får man läsa om A-typen som serietillverkades i flera hundra exemplar under 1920-talets första del. Men man får även en del fakta om den intressanta B-typen som tyvärr bara nådde prototypstadiet. Vid artikeln finns även cirka 10 bilder som visar ett fint urval flygmaskiner och bilar.

Klassiker skriver normalt bara om modernare gammelfordon, 1945-1989, så därför är det glädjande att man på detta sätt uppmärksammar tidig svensk fordonstillverkning. Hela artikeln nås via ett klick på följande LÄNK. (2012-05-08)

 

 


Körsällskapet kör i Höör

 

Det svenska Körsällskapet anordnar även i år ett Vårrally. Det blir ett 2 dagars evenemang 12-13 maj med Höör i Skåne som central punkt. Rallydeltagarna kommer att övernatta på Backagården mellan lördagens och söndagens rallyrundor. Man kommer huvudsakligen att köra i natursköna trakter kring Ringsjön och göra flera stopp längs vägen. Om kring 30 ekipage verkar vara anmälda och i listan med anmälningarna känns flera namn igen från Mässing & Nickels medlemsförteckning. Närheten till Danmark gör att det kommer att finnas flera danska ekipage med i rallyt som är öppet för fordon av förkrigsmodell, oavsett klubbtillhörlighet. För mer information kan Arne Gunnarsson kontaktas.

(2012-05-04)


Peo Flinck tog denna bild förra året när
Körsällskapet

anordnade Vårrally i trakten av Helsingborg.

 

 


Sista chansen att se MC Collections Tema America

 

Om ett par veckor, den 20 maj, stänger MC Collection sitt ”Tema America” som pågått sedan februari 2011. Så för de som inte redan sett temautställningen så gäller det att snabba på. För många av de utställda temacyklarna är från det förra århundradets första decennier.

Vid den tiden, för omkring 100 år sedan, fanns det flera hundra motorcykelmärken i USA. Därför visas inte bara maskiner från Harley-Davidson och Indian. Utställningen omfattar således även märken som exempelvis Thor, Pierce, Flying Merkel, Ner-a-Car, ACE, Excelsior, och Henderson. Flera av dessa märken representeras dessutom med ett par exemplar var.

Merparten av temamotorcyklarna är renoverade till nyskick, eller kanske finare? Men ett par motorcyklar visas i så kallat ”fyndskick”. Motorcyklarna exponeras på ett föredömligt sätt, belysningen är bra och maskinerna står inte alltför tätt. Informationsskyltar med svensk och engelsk text lämnar kortfattad information om de olika motorcyklarna.

När ”Tema America” stänger gör man plats för nytt tema som har premiär den 24 maj. Bilderna här intill togs för drygt 1 år sedan.

(2012-05-01)


Till höger: Pierce 1913 med 699 cc fyrcylindrig radmotor

och den för märket karaktäristiska ramen som rymde både

bensin och olja. I bakgrunden ses en Thor från 1914.

 

I temautställningen ingår flera motorcyklar av märket Flying Merkel. Den här orangefärgade cykeln från 1916 är det första som möter besökarna, den hänger nämligen alldeles innanför entrén.

Märket Indian representeras med flera maskiner. Bilden visar en av de äldsta, en 1-cylindrig 500 kubikare från 1911.

 

USA:s största mc-fabrikat Harley-Davidson och Indian är förstås välrepresenterade på MC Collection. HD:n till vänster är tillverkad 1917 och i ramen sitter en 1000 cc V-tvin. De röda Indian-maskinen från 1920 har lika stor motor. Modellen heter Powerplus.

 

Ner-a-Car med sin annorlunda design och teknik byggdes både i USA och i Storbritannien. Det här exemplaret från 1925 har en 1-cylindrig tvåtaktsmotor på 285 cc.

Alla Harleys har inte olivgrön lack. Det här exemplaret, en JDH 1200 cc från 1928, visar att vinrött passar bra det också.


I förgrunden står en Harley-Davidson modell F 1000 cc från 1920 och ACE 1229 cc från 1923. I bakgrunden ses några 1910-20-tals Board Track racers.

Excelsior var det tredje största märket efter Harley-Davidson och Indian. Den här Excelsiorn, en modell 7C från 1913, har en V-twin på nästan 1000 cc.

1925 lanserade Excelsior modellen Super-X med V-twin på cirka 750 cc. Exemplaret hos MC Collection är tillverkat 1929.

 

                                      © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se