|
Roland Bengtssons Chevrolet återvände
till Jämtland
1977 köpte Mässing & Nickelmedlemmen Roland Bengtsson en Chevrolet Sport
Cabriolet 1928 i Jämtland. Efter avslutad
renovering 1982 har bilen använts flitigt på
rallyn och träffas, exempelvis kördes förra
årets
Midsummer World Rally.
Nu berättar
Simon Gunnholt på
Länstidningen Östersunds webbplats att
Rolands Chevrolet nyligen har visats på en
motormässa i Östersund. Artikeln illustreras med
några foton tagna av Anton Everlöv och dessa
visar att Roland hängt på de gamla Z-skyltarna,
Z8904. I samband med utställningen fick bilens
förre ägare, Jan Andersson, återse Chevan. Läs
hela artikeln
HÄR.
(2012-05-29)
|
|
T-Ford till Ville Villekulla
En T-Ford som var med i filmerna om Pippe
Långstrump har kommit åter till Villa
Villekulla. Det skriver Gotlands Tidningars
Linda Åslund på
www.helagotland.se. I filmerna kördes
T-Forden av poliserna Kling och Klang. Efter
filminspelningarna hamnade bilen på Visby
Bilmuseum, och sedan den verksamheten lades ner
har bilen varit i privat ägo. Men nu har den
alltså hamnat vid Kneippbyns sommarland och
Ville Villekulla. Där är det tänkt att T-Forden
ska användas som rekvisita i
Pippiförställningarna. Läs mer
HÄR.
(2012-05-28)
|
|
Mässingträff med 100-årskalas
Stefan
Edlund har under ett antal år arrangerat en ”Mässingträff” och nu kommer
information om att det är dags igen, nämligen lördagen den 30 juni. Den här
gången blir det lite speciellt eftersom det kommer att bli ett 100-årskalas. Som
det ser ut just nu kommer det att finnas med fyra bilar med tillverkningsåret
1912, det är
Lorraine-Dietrich, EMF, Priamus och Hurtu (bilderna nedan). Kanske
finns det ytterligare någon 1912:a som vill med? Annars meddelar Stefan att man
inte är särskilt noga med årgångarna, så om det är någon som vill komma med en
nickelbil är det nog inget problem. Som vid tidigare tillfällen blir det cirka
3-5 mils körning på varierande sörmländska vägar och med avslut på Töversta gård
utanför Flen hos Ragnar och Marie-Louise Skogh. Hör av dig till
Stefan Edlund
om du vill vara med.
(2012-05-26)
Historik om Oakland på www.klassiker.nu
Tidningen Klassiker fortsätter att publicera
artiklar om fordon från förra århundradets
första decennier på webbplatsen
www.klassiker.nu Ett av de senaste exempel
på detta är en kort historik om märket Oakland
som existerade mellan 1907 och 1931, alltså fram
till Mässing & Nickels ”gränsår”. Det är Mårten
Carlsson som tagit fram artikeln som dessutom
kompletteras med flera svartvita bilder. Hela
artikeln nås via klick på följande
LÄNK
(2012-05-25)
|
|
Brandbilar från norr till söder
Närmare 30 gamla brandbilar, från Luleå i norr till Skåne i söder,
samlades i Norrköping veckoslutet 17-20 maj när
det var dags för
Brandhistoriska Sällskapets årliga
”Veteranbrandbilsrally”.
Den här gången var det 10-års jubilerande
Brandkårsmuseet i Simonstorp som stod för
arrangemanget. Årsmodellsspannet bland de
deltagande fordonen var från mitten av 1920-talet
och 60 år framåt. Drygt hälften var så kallade förkrigare och av dessa rymdes fem inom Mässing
och Nickels 1931-gräns.
Det var under lördagen som själva rallyt ägde rum, klockan 9.00 släpptes
karavanen iväg från Bråvallaområdet. Färden gick
först till centrala Norrköping där man fick köra
på några gator som normalt är avstängda för
biltrafik. Längs rallyvägen gjordes ett par
stopp, det första vid spårvägshallarna. Där
besöktes ett museum där bevarade gamla
spårvagnar från Norrköping visades.
Färden gick sedan vidare i ett vackert försommarlandskap för att efter
ett par mil nå det idylliska Söderköping. Sista
biten fram till Söderköping gick färden längs
Göta Kanal. I Söderköping pågick Barnens dag med
en mängd aktiviteter och brandbilarna gjorde
dagen ännu festligare. Under ett par timmars tid
kunde fordonen beskådas av publiken medan
rallydeltagarna intog sin lunch och så vidare.
Efter uppehållet i Söderköping gick färden åter till Norrköping där
fordonen åter visades upp för en publik. Rallyt
innehöll inga teoretiska eller praktiska
prover, det kan närmast betraktas som en
gemensam färd, eller kanske cruising. Men trots
detta utsågs några pristagare, det medföljde
nämligen en jury som utsåg vinnare i olika
klasser.
Brandkårshistoriska Sällskapet har bra framförhållning när det gäller
sina rallyn. Sedan tidigare är det bestämt att nästa
års rally ska köras i Luleå. Nu finns det även
information att 2014 års rallyort blir Ystad.
Alltså från norr till söder.
(2012-05-22)
|
Brandkårsmuseet i Simonstorp har funnits i tio år och det var men
anledning av årets jubileum som de hade utsetts
till att arrangera Veteranbrandbilsrallyt. Museet
visar främst brandfordon som använts i
Norrköping, där finns bland annat en Durkopp och
en Scania-Vabis från mässingepoken. Det är den
senare som avbildas på museets logotyp.
|
Klockan
har blivit 9.00 och det är dags för start i
Veteranbrandbilsrallyt. Först ut med startnummer 1 är
Räddningstjänsten i Finspång med sin Willys Six från 1927, en av
rallyts äldsta bilar. Bakom Willysen väntar Stockholms
Brandförsvars Scania-Vabis 1931.
|
|
Brandkårsmuseet i Simonstorp som var arrangör
av årets rally hade plockat ut flera fordon ur
samlingen. Till dessa hörde rallyts äldsta
fordon, en International från 1926 med påbyggnad
gjord hos brandkåren i Norrköping. Efter många
år på andra platser, bland annat i Danmark, är
nu brandbilen tillbaka i Norrköpingstrakten.
|
Mälardalens Brand & Räddningsförbund kom från Västerås med sin
Scania-Vabis typ 3258 från 1931. Den kördes
redan 1990 i ett brandbilsrally i Västerås, men
på senare tid har bilen fräschats upp betydligt.
|
|
|
Det första uppehållet gjordes vid Norrköpings spårvägshallar för ett besök
vid det där belägna spårvägsmuseet som
innehåller spårvagnar av olika årgångar samt
andra tillhörande objekt. Dagen till ära hade
man kört ut en av de äldsta spårvagnarna i
samlingen.
|
Den väl patinerade Chevrolet
från 1929 var förstås med även i år. Fordonet
som var anmält av Södra Älvsborgs
Räddningstjänst har ett efterfordon, motorspruta från Fiat Tamini.
|
Årets rally gick från norr till söder och tillbaka, eller mer korrekt mellan
Norrköping och Söderköping. I Söderköping gjordes ett längre uppehåll för bland
annat lunchintag. Där pågick samtidigt Barnens dag och de gamla brandbilarna
gjorde evenemanget ännu festligare. Här är det Finspång och Stockholm som har
parkerat sina bilar, Willys 1927 och Scania-Vabis 1931, som båda har
6-cylindriga motorer.
AHK:s årsmöte vid Ekolsunds Slott
I söndags
hölls årsmöte i AHK, denna gång vid
Ekolsunds Slott och allt avlöpte enligt
planerna. Det var en trevlig plats och kanske
blir det en repris nästa år? Inget särskilt kom
upp om Mässing & Nickelgruppen men en grupp har
börjat jobba med ”hur man startar upp en
hundraåring”. Detta var ett förslag från Lars
Öhman vid förra årsmötet.
Många
årsmötesdeltagare kom i sina samlarbilar och av
dessa var cirka fem stycken inom Mässing &
Nickels 1931-gräns. Göte Rydh kom med äldsta
bilen, en Ford T Runabout 1915. I samband med
årsmötet ordnades en ”tipspromenad” och den
vanns av Stig Larsson, en av Mässing & Nickels
medlemmar. Det är Pelle Lundström som fotat och
lämnat textunderlag och han tyckte det var ett
trevligt och välordnat årsmöte med god
förtäring.
(2012-05-16)
Göte Rydh kom med sin Ford
T Runabout 1915.
|
|
Picko ska köra Midnattssolsrallyt med
Morgan -31
Nu har anmälningslistan för årets
Midnattssolsrally offentliggjorts. För första
gången sedan rallyt återupplivades för några år
sedan kommer det att finnas med ett fordon inom
Mässing- & Nickels 1931-gräns.
Det är den kände tävlingsföraren Picko Troberg
som ställer upp i Regularity-klassen med sin
Morgan Aero från just 1931, det är en så kallad
3-wheeler.
Det är samma Morgan som Picko körde till
seger i
Midsummer World Rally med förra året. Då var
Roy Palm codriver och han kommer också att
finnas vid Pickos sida när Midnattssolsrallyt
körs 18-21 juli med utgångspunkt från
Rocklundaområdet i Västerås.
Tävlingens första sträcka körs på Rocklunda den
18 juli. Dagen därpå körs specialsträckor i
Västmanland och Dalarna. Tredje dagen kommer man
att köra i Roslagen och avslutningsdagen är det
Sörmanland som gäller, dessutom blir det en
avslutande sträcka i Västerås.
För ytterligare information hänvisas till
evenemangets webbplats
www.midnattssolsrallyt.com
(2012-05-11)
|
Förra året körde Picko Troberg och Roy Palm
Midsummer World Rally med Morgan Aero 1931. I år
är det Midnattssolsrallyt i Västerås 18-21 juli
som gäller för teamet.
|
Läs om Thulin på
www.klassiker.nu
På tidningen Klassikers
webbplats ligger just nu en artikel om
Landskronas Thulin och det är Mårten Carlsson
som ligger bakom detta. Han berättar om
flygmaskintillverkningen under 1910-talet och
den efterföljande biltillverkningen.
Här får man läsa om A-typen som
serietillverkades i flera hundra exemplar under
1920-talets första del. Men man får även en del
fakta om den intressanta B-typen som tyvärr bara
nådde prototypstadiet. Vid artikeln finns även
cirka 10 bilder som visar ett fint urval
flygmaskiner och bilar.
Klassiker skriver normalt bara om modernare
gammelfordon, 1945-1989, så därför är det
glädjande att man på detta sätt uppmärksammar
tidig svensk fordonstillverkning. Hela artikeln
nås via ett klick på följande
LÄNK.
(2012-05-08)
|
|
Körsällskapet kör i Höör
Det
svenska Körsällskapet anordnar även i år ett
Vårrally. Det blir ett 2 dagars evenemang 12-13
maj med Höör i Skåne som central punkt.
Rallydeltagarna kommer att övernatta på
Backagården mellan lördagens och söndagens
rallyrundor. Man kommer huvudsakligen att köra i
natursköna trakter kring Ringsjön och göra flera
stopp längs vägen. Om kring 30 ekipage verkar
vara anmälda och i listan med anmälningarna
känns flera namn igen från Mässing & Nickels
medlemsförteckning. Närheten till Danmark gör
att det kommer att finnas flera danska ekipage
med i rallyt som är öppet för fordon av
förkrigsmodell, oavsett klubbtillhörlighet. För
mer information kan
Arne Gunnarsson kontaktas.
(2012-05-04)
Peo Flinck tog denna bild
förra året när
Körsällskapet
anordnade Vårrally i
trakten av Helsingborg.
|
|
Sista chansen att se MC Collections Tema
America
Om ett par veckor, den 20 maj, stänger
MC Collection sitt ”Tema America” som pågått
sedan februari 2011. Så för de som inte redan
sett temautställningen så gäller det att snabba
på. För många av de utställda temacyklarna är
från det förra århundradets första decennier.
Vid den tiden, för omkring 100 år sedan, fanns det
flera hundra motorcykelmärken i USA. Därför
visas inte bara maskiner från Harley-Davidson
och Indian. Utställningen omfattar således även
märken som exempelvis Thor, Pierce, Flying
Merkel, Ner-a-Car, ACE, Excelsior, och
Henderson. Flera av dessa märken representeras
dessutom med ett par exemplar var.
Merparten av temamotorcyklarna är renoverade till
nyskick, eller kanske finare? Men ett par
motorcyklar visas i så kallat ”fyndskick”.
Motorcyklarna exponeras på ett föredömligt sätt,
belysningen är bra och maskinerna står inte
alltför tätt. Informationsskyltar med svensk och
engelsk text lämnar kortfattad information om de
olika motorcyklarna.
När ”Tema America” stänger gör man plats för nytt tema
som har premiär den 24 maj. Bilderna här intill
togs för drygt 1 år sedan.
(2012-05-01)
Till höger: Pierce 1913
med 699 cc fyrcylindrig radmotor
och den för märket
karaktäristiska ramen som
rymde
både
bensin och olja. I
bakgrunden ses en Thor från 1914.
|
|
|
|
I temautställningen ingår flera motorcyklar av
märket Flying Merkel. Den här orangefärgade
cykeln från 1916 är det första som möter
besökarna, den hänger nämligen alldeles innanför
entrén.
|
Märket Indian
representeras med flera maskiner. Bilden visar
en av de äldsta, en 1-cylindrig 500 kubikare
från 1911.
|
USA:s största mc-fabrikat Harley-Davidson och Indian är
förstås välrepresenterade på MC Collection. HD:n till vänster är tillverkad 1917
och i ramen sitter en 1000 cc V-tvin. De röda Indian-maskinen från 1920 har lika
stor motor. Modellen heter Powerplus.
|
|
Ner-a-Car med sin annorlunda design och teknik
byggdes både i USA och i Storbritannien. Det här
exemplaret från 1925 har en 1-cylindrig
tvåtaktsmotor på 285 cc.
|
Alla Harleys har inte
olivgrön lack. Det här exemplaret, en JDH 1200
cc från 1928, visar att vinrött passar bra det
också.
|
I
förgrunden står en Harley-Davidson modell F 1000 cc från 1920 och ACE 1229 cc
från 1923. I bakgrunden ses några 1910-20-tals Board Track racers.
|
|
Excelsior var det tredje största märket efter
Harley-Davidson och Indian. Den här Excelsiorn,
en modell 7C från 1913, har en V-twin på nästan
1000 cc.
|
1925 lanserade Excelsior modellen Super-X med
V-twin på cirka 750 cc. Exemplaret hos MC
Collection är tillverkat 1929.
|
|