|
Intressant bok om den tyska AGA-bilen
De som
har följt med och läser det som publiceras på
nyhetssidan har säkert lagt märke till några
notiser om AGA-bilar nu under våren. Nu avlutas
denna "serie" med ett boktips till de som vill
veta mer om AGA-bilarna.
Boken har titeln ”DER AGA-WAGEN” och är alltså
skriven på tyska. Den är mycket välskriven och
det märks att mycket energi har lagts på
research och faktagranskning. Boken omfattar 240
sidor och har 190 bilder, både originalfoton och
färgbilder från broschyrer och bevarade bilar
mm. Många av bilderna har tidigare inte
publicerats.
Det är egentligen inte en teknisk bok utan
sätter AGA-bilen i sitt sammanhang under tyska
mellankrigstiden. Det finns kapitel om Gustav
Dalén och den svenska anknytningen med
Thulin-bilarna. Det finns mycket intressant
information om tävlingarna med AGA-bilarna på
tyska Avus banan i Berlin 1921 och Targa Florio
i Sicilien 1924.
Boken är skriven av journalisten Kai-Uwe Merz i
Berlin som är barnbarn till Konrad Merz,
försäljningschef på AGA i Berlin under
1920-talet. Efter att AGA-bilarna slutade
tillverkas i slutet av 1920-talet köpte Konrad
Merz alla reservdelar och startade ett företag
som sålde reservdelar till de rullande
AGA-bilarna i Tyskland under mellankrigstiden.
Efter andra världskriget fortsatte företaget att
sälja reservdelar till andra tyska bilar och
under författarens uppväxt arbetade han i just
detta reservdelsföretag. AGA-bilarna är alltså
en ren familjeangelägenhet för författaren.
Boken fick i oktober 2011 en mycket fin
utmärkelse genom tyska ADAC och dess Autobuch
Preis. Boken går att beställa via hemsidan
www.agamobil.de eller via
Amazon. ISBN 978-3-86368-006-0.
(2014-05-28)
|
|
|
Chevroletträff till
helgen
Förra
året genomfördes för första gången en x§svensk
träff för Chevroletbilar tillverkade till och
med 1931. Man höll då till i Västmanland och man
körde bland annat en tur mellan Kolbäck och
Köping. Det var Urban Alnebjer och Roland
Bengtsson som såg till att denna träff blev av.
Nu meddelar Urban att stafettpinnen har skickats
vidare och att det blir en ny träff redan nu
kommande lördag, alltså den 24 maj. Den här
gången kommer träffen att arrangeras i Närke av
två av förra årets deltagare Arne Åkesson och
Ingemar Edlund. Det är hos Ingemar i Torborg i
Stora Mellösa som man kommer att hålla till, det
är samling 10.00.
Det är för övrigt Ingemar som under ett 30-tal
år hjälp många mässing- och nickelbilägare med
träarbeten, främst karosseristommar. Den som
vill veta mer om Chevroletträffen kan ringa till
Ingemar på 070-2560599.
(2014-05-20)
|
|
Många förkrigsracers
till Knutstorp Revival
Veckoslutet 23-25 maj är det premiär för
evenemanget Knutstorp Revival som kommer att
arrangeras i Goodwood-anda. Arrangörerna hoppas
på omkring 350 startande bilar i de olika
klasserna.
Det kommer bland annat att finnas en
förkrigsklass för racerbilar från 1920- och
30-talen. För dessa bilar blir det ingen
tävling, utan det blir uppvisning med ett
begränsat antal varv. Enligt tillgänglig
information ska det vara ett 30-tal bilar
anmälda till förkrigsklassen. Detta ska vara
rekord i svensk motorhistoria, inte ens när det
begav sig hade man så stora startfält. I klassen
ska det vara ett 10-tal Bugatti-bilar anmälda,
även detta är unikt och har inte inträffat
tidigare i svensk motorhistoria.
Förkrigsbilarna kommer att delas upp i två
klasser, racerbilsklassen och sportbilsklassen.
Racerbilarna kommer att köra uppvisning, medan
sportbilarna kommer att stå uppställda i depån.
Förutom alla tävlingsklasserna kommer
evenemanget att bjuda på en rad andra
aktiviteter, bland annat musikunderhållning,
bakluckeloppis, samlarfordonsparkering och
medverkan av fem svenska motormuseer.
Evenemanget är öppet för allmänheten under
lördagen och söndagen, och man ser helst att
besökarna är tidsenligt klädda. För ytterligare
information hänvisas till evenemangets
webbplats.
(2014-05-16)
|
Foto från Vintage Sports Car
Register Scandinavia/Racefoto |
Dalénmuseet visar
äldsta bevarade AGA-bilen
AGA-bilar är relativt
ovanliga, det finns bara ett 20-tal kända bilar
i världen i varierande skick, allt
från kompletta och körbara bilar till
orenoverade chassier. 6
av dessa bevarade AGA-bilar finns i Sverige, och
det allra äldsta
bevarade exemplaret visas på
Dalénmuseet i Stentorp.
Anledningen till att museet visar en AGA-bil är
kopplingen till det företag som Gustaf Dalén
grundade, Aktiebolaget Gas Accumulator. Den tyska fabriken i
Berlin, Lichtenberg började tillverka bilar 1919.
Modellen som kallades typ A 6/16 byggde på
belgisk konstruktion från F.N.-fabriken. AGA:s
biltillverkning pågick fram till 1928 och den
totala produktionen omfattade omkring 1000
bilar. Den tyska
AGA-bilen stod även som förebild för den svenska
Thulinbilen, som tillverkades i Landskrona i
början av 1920-talet.
Bilen som finns på Dalénmuseet är tillverkad
1919 och har det det lägsta chassinumret, 1482, av de
bevarade AGA-bilarna. Bilen kommer ursprungligen
från norra Finland och renoveringen påbörjades
av Gunnar Immo i Köping på 1970-talet.
Renoveringen slutfördes av bilens nuvarande
ägare Ernst Schaffer i Trångsund.
Foto: Peo Flinck
(2014-05-12)
|
|
|
|
Bilder från marknadsparkeringen i Västerås
Den lokala veteranfordonsklubben
Aros Motorveteraner i
Västerås har funnits sedan 1970-talet. Lika
länge har man varje vår arrangerat en marknad
för fordon, reservdelar och litteratur.
Marknaden hör nu till en av de större
vårmarknaderna inom detta område.
Många passar på att ta den första vårturen med
det gamla fordon när marknaden ska besökas. En
bidragande orsak kan vara att arrangörerna är
generösa och erbjuder gratis ”finbilsparkering”,
någon entréavgift tas inte heller ut. Bilderna
här nedan visar några av de äldre bilarna på
parkeringen, några av dessa ägs av medlemmar i
Mässing & Nickel.
Aros Motorveteraner har de senaste åren
genomfört några renoveringsprojekt som har fått
en del uppmärksamhet. Dessa visade man nu upp på
marknadsplatsen. Till dessa projekt som hör en
Vabis-motor från tidigt 1900-tal, se bilden till
höger.
(2014-05-06)
|
|
|
|
Två T-Fordar från 1923 som
används tämligen ofta. Den till vänster ägs av
Pelle Lundström...
|
...och den till höger är
Magnus Wibergs, båda är medlemmar i Mässing &
Nickel.
|
|
Karl-Erik Berglund äger denna Durant D60 2-dörrars Sedan från
1929. |
|
|
Bo Söderberg ställde ut sin
Bugatti
typ 43 från 1929, en bil som kortades på
1930-talet och som vid renoveringen försågs med
en typ 44-motor.
|
Det här är Lars Erikols Chevrolet National AB
Touring 1928, en bil som har varit i Lars ägo i
många år.
|
|
Att det här är en Ford från
1931 framgår av skylten framför kylaren. Läser
man texten på skylten på vindrutan får man
dessutom veta att denna Ford modell A Coupe ägs
av Harriet och PeO Johansson, Köping.
|
|