|
T-Fordklubbens marknad i Vingåker
Förra lördagen den 21:a maj var det marknadsdags i Vingåker. T-Fordklubben anordnade marknad hos Bosse "Röfärgar'n" för både delar till T-Ford, A-Ford och generellt till fordon från Mässing&Nickelepoken. På den stora asfaltsplanen stod flera bagageluckor, släp och skåpbilar öppna, med diverse prylar som var redo att byta ägare. Ett par säljare kom även i gammelbil, där Magnus Wiberg stack ut med sin tidstypiskt utrustade TT-Ford lastbil. Bosse hade även öppet till en av de större lokalerna på området, där ytterligare säljare kunde stå under tak tillsammans med Bosses egen samling av fordon, där det också fanns saluobjekt. Här roade sig även de yngre besökarna med att provsitta i en av Bosses flera brandbilar. Det är viktigt att även den yngre generationen får med sig roliga minnen från våra veteranevenemang, så de blir intresserade att själva ta ett steg in i hobbyn en vacker dag.
Just denna dag var dock inte särskilt vacker, i alla fall inte om man hoppats på solsken. Många hade läst den regntyngda väderprognosen vilket höll nere deltagarantalet. Uppskattningsvis var det drygt tio säljare där, och inte särskilt många köpare. Men det gick att fynda ändå. Flera av deltagarna meddelar att de i alla fall hade med sig något nyförvärv i bagaget hem.
(2022-05-30)
|
Ett av Bosses objekt, Chrysler ca 1927. (Foto: Jan Österberg)
|
Magnus Wiberg kom med fullastad TT-Ford 1919.
|
Stefan Edlund anlände i dagens flottaste bil, Rolland-Pilain 1925.
|
A- och T-Fordar på rad. Närmst ses Bosses egen 1922:a.
|
Öppet hus hos Stig Fransson under Kungsörs Konst- och Hantverkssafari
"Allt är inte mässing som glimmar," konstaterar Andreas Uddling, men hos Stig finns mycket av den varan!
Under den gågna helgen (21-22 maj) hade Mässing&Nickelmedlemmen Stig Fransson öppet hus i sitt bilmuseum. Detta gjordes i samband med Kungsörs kommuns årliga Konst- och Hantverkssafari, där allmänheten bjuds in till diverse kulturhändelser och platser under en helg i maj. Detta är ett projekt som Stig har deltagit i under flera år, där han låter besökare beundra hans gedigna samlingar av gamla bilar och prylar.
Lördagen var den mest populära dagen, med kanske runt hundra besökare. Under söndagen var det lite lugnare, men ändå välbesökt. Uppskattningsvis kom det totalt runt 150 besökare under helgen, och det var besökare i alla åldrar från barn upp till pensionärer som passade på att berika sitt veteranbilskunnande. Ett par andra Mässing&Nickelmedlemmar tog också tillfället i akt att hälsa på Stig, som även är en av grundarna av Mässing&Nickelgruppen.
I Stigs samlingar finns mängder av mässing, i form av ett flertal mässingsbilar från Cadillac 1907, via Priamus och Renault, till Opel 1914. Dessutom är hela lokalen fylld av bilrelaterade prylar och delar, det mesta från samma period. Här följer en detaljstudie i bilder, tagna av en av besökarna, Andreas Uddling.
(2022-05-27)
|
Denna lykta tillhör en Renault Typ DM 1913, med förflutet i Gävle. Den köptes ny 1914 av Emil och Maria Forssén.
|
Denna unika Priamus från 1912 är utrustad med mycket ovanliga hjul med löstagbar fälgbana.
|
Karbidverk för gas till acetylenlyktorna. Denna sitter på fotsteget till ytterligare en Renault Typ DM från 1913.
|
Den äldsta bilen. Cadillac Modell M 1907 som gått som droska i Västerås.
|
En lastbil från Arvika, i form av Opel 14/34 PS från 1914.
|
Kylare till en Baby CID, en fransk bil som tillverkades 1912-1914.
|
Tekniska museet bjuder in till premiärtur 1:a juni med Sveriges första bil
Den första svensktillverkade bilen med förbränningsmotor byggdes i Surahammar av Gustaf Erikson, anställd vid Vagnsfabriks-Aktiebolaget i Södertelge (sedermera Vabis) som var ett dotterbolag till Surahammars Bruk. Arbetet med bilen påbörjades 1897 och året därpå, 1898, kördes den första premiärturen med bilen på Surahammars gator. Därefter byggdes bilen om flera gånger fram till 1902. Kort efter Tekniska museets grundande hamnade bilen 1927 i museets samlingar, och finns där än idag.
De senaste åren har bilens mekanik fått en översyn av entusiasterna i Aros Motorveteraner, som har mycket erfarenhet med tidiga Vabis-fordon. Några av de stora utmaningarna har varit att få det specialkonstruerade planetväxelsystemet att fungera, men också kylningen av motorn som egentligen aldrig fick en lösning, vilket begränsar körtiden. Den tvåcylindriga motorn som sitter i bilen är på runt fem hästkrafter och byggdes 1902. Efter tusentals nedlagda timmar av Aros Motorveteraner går den nu att starta.
Provkörningen kommer genomföras onsdagen den 1:a juni klockan 14:00 i Museiparken utanför Tekniska museet, och alla som vill uppleva denna premiär är välkomna att komma och heja på. Christian Stadius (chef för Tekniska museets samlingsavdelning) meddelar även att föraren vid denna historiska händelse är ingen mindre än astronauten Christer Fuglesang.
Tekniska museets förhoppning är nu att kunna starta bilen, och visa den för publik under ett antal tillfällen. Som tidigare nämnts här på nyhetssidan kommer bilen bland annat även att delta vid MC-museet i Surahammar den 6:e juni. Därutöver meddelar Tekniska museet att de kommer delta i Gärdesloppet den 5:e juni med tre fordon ur sina samlingar.
(2022-05-26)
|
Foto: Tekniska museet
|
Kungliga biblioteket digitaliserar Ny Tidning för Idrott
Annons från Arvid Schubert år 1899.
Kungliga biblioteket (KB) har en mycket användbar söktjänst kallad Svenska dagstidningar, där man kan söka bland mängder av äldre dagstidningar. Material äldre än 115 år är dessutom helt fritt tillgängligt, medan nyare material kan läsas hos KB eller via annat bibliotek med KB:s söktjänst. Detta tidningsarkiv har tusentals olika tidskrifter digitaliserade, med sammanlagt många miljoner sidor, och det fylls ständigt på med nytt material. Tidningarna är dessutom maskininlästa så att texten är sökbar, vilket underlättar sökning i materialet, även om en del ord har blivit felstavade vid inläsning.
På sistone har det dykt upp digitaliseringar av tidskriften Ny Tidning för Idrott från 1881 till 1906. Detta är intressant för oss fordonshistoriker eftersom detta var dåtidens mest automobilfrämjande tidskrift. Så fort det skedde några motorrelaterade evenemang fanns det reportage i Ny Tidning för Idrott, och en hel del tidiga annonser dyker också upp i dessa tidningar.
Alla digitaliserade nummer av Ny Tidning för Idrott, eller bara Tidning för Idrott som den initialt hette, kan hittas HÄR i Kungliga bibliotekets söktjänst.
(2022-05-25)
|
Gustaf Eriksons åkvagn utställd på järnvägsmuseet i Gävle 2016.
Motorhistoriska dagen i Surahammar bjuder på Vabis-duo
Den 6:e juni firas Motorhistoriska dagen över hela landet, med mängder av motorrelaterade evenemang. För oss som gillar de allra äldsta bilarna kan vi glädjas åt att flera bilar kommer visas upp vid MC-museet Gyllene hjulet i Surahammar. Det är Aros Motorveteraner som kommer vara där och starta upp flera bilar som de har jobbat med. De senaste åren har detta gäng fått förtroende från Tekniska museet i Stockholm att göra den äldsta svensktillverkade bilen med förbrännigsmotor körbar efter många, många år av stillastående i museets samlingar. Det rör sig alltså om den bil som började byggas av Gustaf Erikson vid Surahammars Bruk år 1897 med utgångspunkt från en hästvagn. Bilen byggdes om flera gånger, och den versionen av bilen som finns bevarad brukar dateras till 1902, även om den som sagt har anor från 1897. När denna bil senast kördes är för mig obekant, men det är inte omöjligt att detta är första gången på över hundra år som den går för egen maskin. Sedan tidigare har Aros motorveteraner även gjort en Vabis från 1903 körbar, en bil som egentligen ägs av Surahammars kommun. Med denna har de bland annat deltagit i London to Brighton Run i England och Styrkeprovet i Motala. Även denna ska få röra på sig, så välkomna till Surahammar på nationaldagen. Programmet börjar klockan 11:00.
Classic Motor har även skrivit en kort artikel om evenemanget som kan läsas på deras hemsida HÄR.
(2022-05-24)
|
Projekt: T-Ford 1926.
Påminnelse om T-Fordklubbens marknad i Vingåker 21 maj
För de som ännu inte skrivit upp helgens marknad i kalendern kommer här en påminnelse från T-Fordklubben. Lördagen den 21 maj är det dags för klubbens marknad i Vingåker. Detta år är även vi i Mässing & Nickel samt A-Fordarna inbjudna att delta med delar och tillbehör inom våra intresseområden (t.o.m. 1931). Marknaden hålls hos Bo "Röfärgar'n" Söderqvist i Vingåker och vägbeskrivning med mera finns på T-Fordklubbens hemsida HÄR.
De som kommer till marknaden kan också kika på Bosses stora samlingar. Däribland en hel del Ford-prylar, som ses av bilderna här intill (foton inskickade av Jan Österberg). Han har även en oidentifierad karosseribakdel där förslag på fabrikat gärna tas emot. Bosse samlar även på kulspetspennor, så ta gärna med er om ni har några sådana som kan överlåtas till Bosse.
(2022-05-15)
|
Kan det vara Overland?
|
A-Ford EPA.
|
Säsongsöppningen av Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i Köping
I söndags, den 1:a maj, öppnade Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i Köping för säsongen. Årets tema är Volvo, som representeras av åtta bilar från starten på 1920-talet upp till 1950-talet. Två av dem faller under Mässing&Nickels 1931-gräns, en ÖV4 och en LV40, båda ägda av Mässing&Nickelmedlemmen Lars Haglund.
Dagen till ära hade även två fordon tagits ut för luftning, Renault 1901 och AGA 1922. Under förmiddagen startades först Renaulten upp. Utan några mankemang stånkade den encylindriga De Dion-motorn igång och chaufför Göran Flank körde ett antal varv runt kvarteret och gav alla som ville en åktur. Sedan var det dags att göra ett försök med AGA-bilen. Efter en del trixande med bränsletillförseln tog sig bilen iväg. Men efter några hundra meter var det stopp, och skjuthjälp fick tillkallas.
Ett antal Mässing&Nickelmedlemmar syntes bland dagens gäster. Däribland Margareta Croner som anlände i familjens Bentley 1924 och Stig Fransson som körde nyrenoverad Talbot 1932. Flera yngre förmågor deltog också under dagen, bland annat två grabbar från familjerna Flank och Skogh. Håll utkik efter dessa killar!
Ett par dagar tidigare spelade Västmanlands Television in ett reportage om museet, med bland annat intervju med Göran Flank, ledamot i Bertil Lindblads stiftelse. Detta reportage kan ses HÄR.
(2022-05-05)
|
AHK:s ordförande Ann Malmenholt får en åktur med Renault Typ D Voiturette 1901.
|
AGA Typ C 6/20 PS Phaeton 1922. I bakgrunden ses Renault 1901 samt Stig Franssons Talbot 1932.
|
|