På söndag är det dags för Mässing & Nickels
”Vårvinterträff”, denna gång i Surahammar där
Sveriges första bil med förbränningsmotor
byggdes. Efter en lång vinter har det utlovats
vårvärme till helgen, så vi se om det är några
som kommer åkande till träffen i sina gamla
fordon.
För att underlätta navigeringen till matstället
Rondellen där vi samlas 11.30-12.00 finns här en
länk till en karta. På kartan finns även
mc-museet markerat. Övrig information finns
längre ner på denna nyhetssida.(2011-03-30)
Kopia av den ”åkvagn” som Gustaf Erikson byggde
i Surahammar.
Medlem i Mässing & Nickel ropade hem Westas Scania-Vabis
Scania-Vabis personbilen och Volvo lastbilen från Jan Westas samlingar såldes
båda på Stockholms auktionsverks auktion den 22 mars. Scania-Vabis typ I:an gick
för 170.000 kronor och ropades hem av Mässing & Nickelmedlemmen Stig Larsson,
Bälinge! Vi säger grattis och hoppas att Stig slutför renoveringen så att bilen
snart kommer ut på vägarna igen. Volvo LV60 lastbilen gick för 180.000 kr och
vinnare var en telefonbudgivare. På slutpriserna tillkom auktionsverkets
avgifter.
Från
början ägdes Scania-Vabis typ I av disponenten för Forsa Linspinneri i
Hälsingland. Bilen hade då registrerings-nummer X199. Förmodligen
inregistrerades den 1917 eftersom det är känt att två närliggande nummer X196 (Priamus)
och X206 (Ford) inregistrerades det året.(2011-03-26)
Tidningsartikel om Köpings bilmuseum
Västerås
Tidnings Billistbilaga för vecka 11 (19-25 mars) innehåller en artikel om
Köpings bilmuseum, eller
Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna som är det riktiga namnet. Ett helt
uppslag i tidningen ägnas åt museet och bilderna visar uteslutande bilar som
ligger inom Mässing & Nickels område. En hel del av artikeln handlar Bertil
Lindblad och stiftelsen som bär hans namn. Tidningens första sida pryds dessutom
av samlingens Mercedes-Benz SSK från 1929 och som rubrik har man valt ”Gamla
pärlor i världsklass".
Västerås Tidning delas ut varje vecka till bland annat hushållen i Västerås och
närliggande orter, upplaga drygt 100000 exemplar. Tidningen finns även
tillgänglig på Internet och just nu går det att läsa artikeln på museet i
Köping, klicka på följande
länk.(2011-03-21)
Fullt startfält i Styrkeprovet - 70 ekipage anmälda
Vi
anade tidigt att intresset för att deltaga i Styrkeprovet i Arvika skulle bli
stort. Trots att det är någon vecka innan sista anmälningsdag har vi nu så många
anmälningar att arrangörsstaben antagligen kommer att få lämna negativt besked
till några personer. I dagsläget ser det ut som att de går att hantera omkring
70 ekipage. Begränsningen just nu är matsalskapaciteten, vi vill ju att alla ska
kunna äta gemensamt i samma lokal. Även alla förhandsbokade hotellrum har nu
gått åt. Intresset från Norge har varit särskilt stort, men en hel svenska
anmälningar har kommit in de senaste veckorna. Det står redan nu klart att det
kommer att bli det största Styrkeprov som hittills
körts i Sverige! (2011-03-20)
Bilden är tagen 2005 då Styrkeprovet kördes i trakten av
Frykensjöarna i Värmland.
Ytterligare svenskägd Brennabor
I
början av februari hjälpte vi till med en
efterlysning om överlevande Brennabor fordon.
Att de var lätträknade anade vi, samtidigt
misstänkte vi att det kunde finnas något
ytterligare exemplar som vi inte hade koll på.Nu
har Andreas Uddling lämnat information att det
finns en Brennabor hos bilsamlaren Olle Nilsson
i Jännaholm. På hemresa från Reims förra helgen
passade Andreas på att besöka Olle och beskåda
hans samling med både gammalt och nytt. En
informationsskylt säger att Brennabor-bilen är
tillverkad 1929 och att modellnamnet är Ideal.
Lexikonet Deutsche Autos 1920-1945 (Oswald) ger
ytterligare information som att modellen också
kallades 7/30 PS Typ N och tillverkades
1929-1930. Nu undrar man förstås om det finns
ytterligare Brennabor bilar eller motorcyklar
inom landet?(2011-03-19)
SVT:s program go´kväll visar ibland
inslag där de presenterar ägare till ”veteranbilar”.Förra veckan visades ett inslag om Lennart Norberg, Piteå och hans Volvo
PV651 från 1929. Lennart berättade att han köpte bilen redan 1965 och att den
var färdigrenoverad 1972. Sedan 1985-1990 kör han brudpar, även på vintern, och
det är en verksamhet som verkar öka. Under det drygt 6 minuter långa inslaget
fick man se bilen köras i vackert norrländskt vinterlandskap. Ni som missade
inslaget förra veckan kan se det här nedan inbäddat från svtplay. Inslaget är
tillgängligt till och med lördagen den 23 april.
(2011-03-17)
T-Ford afton i Bromma 28 mars
För andra veckan i rad kommer Mässing & Nickel
att ansvara för måndagsprogrammet i AHK:s
klubblokal i Bromma. Den här gången blir det en
”T-Ford-afton” och därför kommer även
Svenska T-Ford klubben att medverka. Under
kvällen kommer unika svenska T-Ford bilder att
visar. Även en del T-Ford filmer kommer att
visas. Sedan sägs det att Helan & Halvan ska
medverka. Alla är välkomna, alltså inte bara
T-Ford ägare och entusiaster. Samling från kl
18.00, föredraget håller på cirka kl 19.30 -
21.00.(2011-03-15)
Stort intresse för Sneglefarten i
Ljungbyhed
Intresset för att deltaga i Sneglefarten i
Ljungbyhedstrakten 17-19 juni är stort, faktiskt
är arrangörerna Åke Lindell och Trygve
Krogsaeter något förvånande hur lätt det gått
att få in anmälningar. I dagsläget har man cirka
20 fordon anmälda och det är ungefär så många
man klarar av att hantera. Från Sverige finns 9
anmälningar och från Norge 7 stycken. Från
Danmark kommer en deltagare och från
Storbritannien 2 stycken. Äldsta fordonet är
tillverkat 1901, följt av flera från 1902.
Fordonen är fördelade på en mängd fabrikat, till
exempel US Long Distance, Progress, Zedel,
Panhard et Levassor, De Dion-Bouton, Northern,
Buick, Oldsmobile, Cadillac, Pope-Toledo,
Renault och Holsman.
Anmälningstiden har egentligen gått ut nu, men
det kan finnas en chans för fler att komma med
om snabb kontakt tas med
Åke Lindell, telefon 070-5856369. Åke ska
boka hotell under vecka 11.
Läs mer
om evenemanget i följande
inbjudan (pdf-fil)(2011-03-14)
Erling Carlsson kommer att spaka Oldsmobile
Curved Dash 1903.
Cadillacen från auktionen i Hovsta är
tillbaka på vägen
Många
minns säkert förra årets auktion i Hovsta
utanför Örebro, då Ingemar Gustafssons samlingar
såldes under skandalliknande förhållanden. Mest
uppmärksamhet fick säkert den Cadillac från 1928
som såldes två gånger, först till en tysk för
145000 kr och sedan till en köpare i Dylta bruk
för 300000 kr. Men vad hände sedan? Jo, det har
Nerikes Allehanda tagit reda på. Man har hälsat
på hos bilens nya ägare, Bosse Lindgren. Det
visar sig att det gick att få igång bilen
relativt snabbt och tillsvidare verkar det som
att Bosse ska behålla bilen i originalskick.
Nerikes Allehanda har skrivit en fin artikel som
nås via följande
länk. Där finns också en länk till en sevärd
videosnutt, bland annat visas en provkörning av
bilen.(2011-03-13)
Bosse Lindgren från Dylta bruk har fått ut
Cadillac 28:an på vägarna igen. Bild från
Nerikes Allehanda.
Mässing & Nickelträff i Surahammar 3 april
Söndagen den 3 april är det dags för Mässing & Nickels ”Vårvinterträff”. Den här
gången ska vi besöka Surahammar som ligger ett par mil norr om Västerås. Det var
där som Sveriges första bil med förbränningsmotor byggdes i slutet av
1800-talet! Vi ska förstås besöka ortens mc-museum med det passande namnet
”Gyllene Hjulet”.
Men vi kommer att inleda träffen med samling 11.30-12.00 vid ortens OK-mack och
det närbelägna Wärdshuset Rondellen. Dessa ligger vid Enbärsvägen, alldeles vid
södra infarten till Surahammar vid riksväg 66. Efter samlingen börjar vi med
lunch på matstället. Efter lunch, ca 13.00, åker vi gemensamt i karavan till
mc-museet, det är en färd på ett par kilometer.
Vid museet kommer vi att sätta av cirka 1 timme för information, diskussioner
osv. Mellan 15.00-16.00 kommer Mats Nordström att visa museet som sedan mitten
av 1980-talet drivs av Motorcykelhistoriska Klubbens Mälardalssektion. Förutom
alla två- och trehjulingar finns även två bilar på museet. Den ena är en kopia
av den ”åkvagn” som Gustaf Erikson konstruerade och byggde på orten. Den andra
är de så kallade ”Surahammarsbilen”, en Vabis från 1903. Det är alltså en bil
som byggts av Vagnfabriks-Aktiebolaget i Södertälje. Detta är en bil som varit
med om mycket, bland annat visades den på en utställning i Paris 1903 och året
därpå var den med i Sveriges första biltävling.
Timmen mellan 14.00 och 15.00 kommer för övrigt att ägnas åt berättelsen om Vabis/Erikson. Lars Erikols från Mässing & Nickel och Aros Motorveteraner kommer
att hålla i detta. Vi kommer att erbjudas en intressant demonstration av en
mycket gammal 1-cylindrig Vabis-motor. Aros Motorveteraner som äger och som har
renoverat denna motor tror att det är den äldsta svenskbyggda bilmotorn som är
körbar. Att få se den i drift blir nog träffens höjdpunkt!
Träffen beräknas avslutas vid 16-tiden. Var och en betalar lunch på egen hand.
Samma sak gäller entréavgiften till mc-museet, 25 kr per person är det som
gäller för oss. Alla är förstås mycket välkomna och vi hoppas på stor
anslutning, vi minns ju förra årets träff hos Scania i Södertälje då vi var
nästan 50 personer!
För den som ha mer information om museet rekommenderas ett besök på hemsidan
www.mcmuseum.se och en
förhandstitt på Vabis-motorn kan man se på AMV:s hemsida
www.arosmotorveteraner.se (2011-03-11/13)
Den så kallade "Surahammarsbilen", en Vabis från 1903 renoverades för
drygt 40 år sedan. Vid återregistreringen fick den nummer U9, tidigare
hade den haft ett tvåsiffrigt nummer.
En av de äldsta
motorcyklarna i museet är denna Excelsior med
sidovagn från 1919. Den kommer från Bosse
Ericsson som var en storsamlare av tidiga
motorcyklar.
Mässingskväll i AHK:s klubblokal
Mässing & Nickel ansvarar för måndagsprogrammet i
AHK:s klubblokal i Bromma måndagen den 21 mars.
Temat är bilens utveckling 1900-1918. Ulf Edlund
från Eskilstuna kommer att visa intressanta
bilder och berätta om konstruktioner, design och
kännemärken. Ulf är väl lämpad för detta då han
har många års erfarenheter från restaureringar
av fordon från denna tid. Ulf är även ordförande
i BLS - Bertil Lindblads Stiftelse i Köping. En
höjdarkväll utlovas! Samling från kl 18.00,
föredraget håller på cirka kl 19.30 - 21.00.(2011-03-09)
Ulf Edlunds egen mässingbil,
en kycklinggul
E.M.F. modell 30
Roadster från 1912.
Nättidningar uppmärksammar att bilen
fyller 125 år
Den senaste tiden har en hel del tidningar
uppmärksammat att bilen fyller 125 år. Många
artiklar har även lagts upp på dessa tidningars
nätsidor. Just nu ligger en sådan artikel på
Classic Motors webbplats, klicka på följande
länk för att läsa Robert Gustavssons
artikel.
Om du vill läsa mer om detta ämne så kommer här
ett litet axplock av vad som just nu finns på
nätet:
Sedan den 77-årige storsamlaren av antikviteter
mm. Jan Westas i Äppelbo avled för två år sedan
har det i vissa kretsar spekulerats om vad som
ska hända med fordonen i samlingen. Eftersom Jan
inte hade några nära släktingar har regeringen
beslutat att hela dödsboet ska tillfalla
Allmänna arvsfonden. Hela dödsboet värderas till
drygt 8 miljoner kronor och samlingarna kommer
att säljas på olika kvalitets-auktioner i
Sverige och Tyskland. Under
Stockholms Auktionsverks Nautica, Technica
och Nostalgica auktion i Stockholms frihamn den
22 mars kommer Westas Scania-Vabis och Volvo att
säljas.
Utropsnummer 7110 är en Scania-Vabis Typ I
personbil, en modell som tillverkades i 305
exemplar 1914-1925. Minst 5 exemplar finns
bevarade i Sverige, för den nu aktuella bilen
anges inget tillverkningsår, men det bör vara
någon gång under 1910-talet. Enligt
auktionsbeskrivningen är bilen till stora delar
uppbyggd av delvis nya delar (karossen). Vissa
renoverings-arbeten kvarstår, bland annat
anslutning av bensintank. Enligt uppgift
provkördes bilen en kortare sträcka 2009. Med
bilen följer ägarförteckning och ritningar,
diverse lösa detaljer som extra gummiringar mm.
Bilen har spetskylare, vilket inte var så
vanligt på typ I, utan mest förekom på de större
typerna II och III. Westas Scania-Vabis har
stålekerhjul vilket är något som webmastern inte
har sett på en typ I förut.
Volvon som har utropsnummer 7111 är en LV 60
Lastbil från 1931. Det rör sig alltså Volvo
första sexcylindriga lastbilsmodell, tillverkad
1929-32 i ungefär 1665 exemplar. I den siffran
ingår LV 60 och LV 61 som hade olika hjulbas.
Westas Volvo har registreringsnummer CUB926 och
har körts fram till avställningen 2010.
Båda bilarna har utropspris 150000-200000
kronor. Bilderna kommer från Stockholms
Auktionsverk. Ytterligare bilder i hög
upplösning finns på följande
sida hos verket.(2011-03-06)
Volvo LV60 lastbilen från 1931 med
registreringsnummer CUB926 har körts fram till
avställningen 2010. Utropsnummer 7111
Scania-Vabis typ I personbilen är en av minst 5
bevarade i Sverige. Till skillnad mot de övriga
har detta exemplar spetskylare och stålekerhjul.
Typ I var den Scania-Vabis person-bilsmodell som
tillverkades i över-lägset flest exemplar, 305
exemplar lämnade fabriken mellan 1914-1925.
Rally 1940 under Classic Car Week
20-års
jubilerande Classic Car Week i Rättvik anordnar
även i år ett rally för förkrigsbilar, det
kallas för ”Rally 1940”. Rallyt som är öppet för
bilar före 1950 körs måndagen den 1 augusti med
första start 10.00 från Knektplatsen i Rättvik.
På evenemangets
hemsida skriver man: ”Nu är det dags att
veva igång T- och A-fordarna och visa publiken
att "gammal är äldst".” Rallyt kommer att köras
tillsammans med ”Rally Continental”, men är helt
fristående. Max antal deltagare är 50 och man
uppskattar att deltagarna kommer tidsenligt
klädda. Mer information finns på följande
sida, där finns också en länk till ett
anmälningsformulär.
En
nyhet för i år är att veteranmarknaden på
Rättviks travbana kommer att äga rum torsdag 4/8
och fredag 5/8. Den populära Concours de
Charme-tävlingen kommer även att flyttas till
travbanan och kommer att avgöras under
torsdagen.(2011-03-05)