Nyheter mars 2012
 

Vimmerby Tidning berättar om A.J.S. från 1928

 

På Vimmerby Tidnings webbplats www.vimmerbytidning.se ligger just nu en artikel om en A.J.S. från 1928. Det rör sig om en motorcykel som hittades i en byggnad som skulle rivas. Motorcykeln, eller resterna av den, togs om hand av 85-årige Birger Karlsson. Efter ett års arbete står nu maskinen klar att besiktas. Hela artikeln kan läsas via ett klick på följande LÄNK. (2012-03-28)


Återkommande Mässing & Nickelsidor i AHK-Bulletinen

 

Sedan en tid tillbaka har vi några Mässing & Nickelsidor i AHK-Bulletinen som återkommer regelbundet. Det är ”Månadens restaurering” och ”Från originalafdelningen”.

Under den första rubriken vill vi lyfta fram fordon inom gruppen som genomgått mer eller mindre omfattande renoveringar. Med ett antal bilder visas finnas fyndskick, framsteg under renoveringen samt det färdigrenoverade fordonet.  I det nu aktuella numret, 312 för mars, presenteras ett tydligt exempel på detta, det rör sig om den Willys modell 8-80D från 1931 som under sju år tid återställs från mer eller mindre hopplöst fall till nyskick av Ragnar Adell i Mjölby.

Under rubriken ”Från originalafdelningen” visas utvalda bilder som finns upplagade på den här webbplatsen. ”Originalafdelningen” tillhör redan en av populäraste undersidorna på webbplatsen, det tyder i all fall den feedback som regelbundet tas emot. Ett sätt att hålla detta intresse uppe kan vara att publicera bilder i AHK-Bulletinen. Dessutom sprids ju informationen om webbplatsen till fler. Nästa nummer, 313 för april, hade manusstopp 12 mars och utkommer omkring 5 april. (2012-03-22)

 



Mässing & Nickelträff i Rydaholm 29 april

 

Söndagen den 29 april är det åter dags för en Mässing & Nickelträff. Den här gången ska Smålands bil- musik- och leksaksmuseum i Rydaholm besökas.  Det är medlemmen Ingemar Ahlqvist som driver detta museum och som nu bjuder in till förhandsvisning av årets utställning för Mässing & Nickelgruppen.

Samling sker 11.30-12.00 och följs av lunch, smörgåstårta och lättöl/vatten kostar 60 kr per person. Museet visas sedan 13.00-1600 och inträdet kostar 60 kr per person.  Anmälan till Gunnar Geijer senast 21 april på e-post eller telefon 070-685 7058.

(2012-03-18)


Delin från 1901, en av de äldsta bilarna

museet. (Bild från Wikimedia Commons)

 


Chers amis dans M&N!

 

Tja så kunde man skriva om ni var fransmän. Jag själv är svensk men som några säkert vet sliter jag i långsam takt med renoveringen av en Renault Primaquatre cabriolet från 1937. Nyss hemkommen från en tur till Frankrike delger jag några glimtar.

En samnordisk besättning bestående av 3 likasinnade svenskar och 2 danskar begav sig den 8/3 med bil o släp ner mot Frankrike. Gemensamt var intresset  för  bilar av Renaults tillverkning. Jag representerade förkrigarna. Efter ett tips i somras hade jag kommit över en norsk reservdelsbil till cabrioleten som amputerades på det jag saknade till -37´an. Vad göra med resten? Jag har god tillgång på ”icke cabspecifika” delar och den halvlagade ramen stod verkligen i vägen.

Mina kontakter i Frankrike ledde till en intresserad köpare som var villig att betala för delar och transport. Datumet passade bra ihop med marknaden i Reims den 10-11/3 och nu var vi på väg. Eftersom vi ville minimera semesterdagar så körde vi i princip non stop. Först till köparen utanför Rouen vilket innebar en resa på väl 100 mil, därefter vidare till Reims med ytterligare 38 mil.

En marknad som den vi besökte går faktiskt inte att jämföra med någonting jag besökt i Sverige. Där var inomhushallar med klubbutställare, renoveringsfirmor av alla de slag, försäljning av nytillverkade delar osv. Plus en stor utomhusdel där ytterligare firmor stod, bland annat veterandäck från Michelin. Men naturligtvis också ”knallar” liksom hemma. Åter är skillnaden mot Svenska förhållanden mycket stor. Utbudet av delar imponerar (bara man inte letar delar till mersor, Volvo eller Rover hittar och sådant). Här hittar man med lätthet delar och bilar till salu från åtminstone tidigt 1910 till våra dagar. Det mesta går att pruta på, om inte känns det dyrt, dessbättre talar många fransmän engelska acceptabelt. Reims har ju besökare från alla närliggande länder inklusive Storbritannien.

Att i detalj skildra upplevelsen tar för mycket plats, men en bra sammanfattning blir att jag gärna rekommenderar andra nordbor att besöka Reims nästa år! Trötta men väldigt nöjda återvände vi efter en nätt 24-timmars hemresa, men fortfarande saknas delar till trettiosjuan om än inte lika många!

Text & Bild: Andreas Uddling (2012-03-17)

Citroen 3-klöver, så vanlig att nytillverkning lönar sig.

Kanske det får lov att vara en De Dion-Bouton?

 

Renoveringsfirmor fanns det gott om på marknaden i Reims.

En fantastisk nytillverkad inredning visad via denna Renault 10-tal.


Mässing och Peugeot 201-kylare.

Vad vara detta? Type G Renault 1902 till salu, såklart!

Relativt gamla MC fanns självklart oc


En Ford för ovanlighetens skull.

Classic Motor skriver om 101-årig motorcykel och nyrenoverad Buick från 1927


Classic Motor nr 3 2012 som nu finns ute i handeln bjuder på två artiklar om fordon som ligger inom Mässing & Nickels 1931-gräns. Det är dels en fyrsidig artikel om en motorcykel från 1911, en American Chicago som ägs Björn Åström. Björn berättar att han använder maskinen ganska flitigt, bland annat har han kört rallyt Skåne Rundt. Det är Björn Meyer som skrivit artikeln och Björn Tiedeman som fotot. Den andra artikeln handlar om den Buick Touring 1927 som Mässing & Nickelmedlemmen Lennart Norberg har renoverat. Det är chefredaktören Thomas Sjölund som besökt Lennart Piteå. En del minns kanske att vi i höstas berättade om denna bil här på nyhetssidan. (2012-03-10)

 


Bilder från Enhörnaträffen

 

Pelle Lundström har skickat in några bilder från Mässing- & Nickelträffen hos Åke Andersson i Enhörna. Träffen som hölls den 19 februari var välbesökt, Pelle tror att det totalt kom omkring 40 personer. Bilderna har nu lagt upp under Evenemangsbilder och nås via ett klick på följande LÄNK. (2012-03-03)


 

                                      © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se