|
Mässing & Nickel träffas på Tekniska museet
Mässing & Nickel
anordnar vårvinterträff söndagen den 7 april.
Den här gången ska
Tekniska museet i Stockholm besökas. Där
kommer Gert Ekström att visa samlingen och
berätta om museets fordon. Gert kommer även att
berätta om verksamheten vid AB Gustaf Ericssons
Automobilfabrik (GEA) för drygt 100 år sedan.
Det blir samling 11.30-12.00 och därefter
gemensam lunch. Vi räknar med att runda av cirka
16.00.
(2013-03-30)
|
|
Sommarminnen: Hjulets Dag i Gräfsnäs
Nu har det blivit dags att visa ytterligare några foton som Peo Flinck
tog förra året.
Den här gången kommer bilderna från
Hjulets Dag i Gräfsnäs som arrangerades den 3
juni. På
träffen brukar man kunna beskåda gamla traktorer
och maskiner från jordbruket, men även äldre
bilar och motorcyklar mm. Fotona här intill
visar några av de äldsta bilarna som ställdes
ut. Om
drygt 2 månader, den 2 juni, är det dags för ny
upplaga.
(2013-03-29)
Till höger och nedan: Magnus Hellman från Nol visade upp sin
Delage DR70 från 1928. Bilen har relativt nyligen importerats från
Storbritannien.
Saloon-karosseriet är enligt
system Weymann.
|
|
|
|
Peter och Iréne Qvint kom från Vårgårda med sin
Chevrolet Superior Series K Roadster 1925. Det
var en av de äldsta bilarna på träffen.
|
Hans Valdemar Ivansson som bor i Herrljunga är
registrerad ägare till denna Ford modell A 55A
Tudor Sedan från 1928.
|
|
|
Ökat tryck på www.massingnickel.se
Mässing & Nickels webbplats
www.massingnickel.se har nu varit igång i
drygt tre år. Sedan starten drivs och uppdateras
den ideellt på fritiden. De första åren kunde
webbmastern hålla jämna steg med inkommande
material. Men under en stor del av hösten 2012
var det en väntetid på cirka 1 månad. Vid
årsskiftet var kön nere på noll och det fanns en
förhoppning att fortsättningsvis kunna hålla
jämna steg med det material som kommer in.
Men de senaste månaderna har det varit en
betydligt ökad ström med e-post till
webbmastern. Ärendena är av skilda slag med
främst handlar det om det om bidrag och
kompletteringar till ”Originalafdelningen”, men
även till nyhetssidan. Det kommer även
förfrågningar om motorhistoria och
identifieringshjälp.
Vissa dagar räcker den ”ideella” tiden inte ens
till för genomgång av den inkomna e-posten, och
det medför att webbplatsens sidor inte kan
uppdateras så ofta som det vore önskvärt. Just
nu finns det mycket som väntar på att läggas upp
på ”Originalafdelningen”, bland annat flera
intressanta foton som troligen inte har
publicerats tidigare. Kön för nyupplägg och
justeringar på ”Originalafdelningen” är just nu
cirka 2 månader, och just nu tenderar kön att
öka för varje dag som går. Även när det gäller
nyhetssidan finns den en kö, den är just nu
cirka 1,5 månader.
Det är förstås tråkigt att det inte går att lägga
upp inkommande material betydligt fortare, men
vi hoppas att bidragsgivarna har förståelse för
situationen. Trots att det nu finns en stor
materialkö innebär detta inte att ni ska sluta
att skicka in material, men ni får vara beredda
att det kan dröja ett bra tag innan materialet
kan publiceras.
(2013-03-26)
|
|
Sommarminnen: Tjolöholm Classic Motor
Det har
blivit dags att visa upp ytterligare några foton
som Peo Flinck tog i samband med förra årets
rallyn och träffar. Den här gången gäller det
Tjolöholm Classic Motor, ett av västra
Sveriges största evenemang för historiska
fordon. Träffen som håller till vid Tjolöholms
slott arrangeras i år för 20:e gången och
datumet är 19 maj. Kanske fungerar nedanstående
bilder som en aptitretare?
(2013-03-25)
Till höger och nedan: Engelsmannen Alisdaire Lockhart visade
upp sin
Vauxhall 20 HP Prince Henry. En liknande bil kördes av Vauxhalls
direktör, Percy Kidner, i KAK:s
Vintertävling 1912. Alisdaires
bil är återskapad för att likna
den bil som Percy körde. Efter
Tjolöholm Classic Motor kördes
bilen sträckan
Göteborg-Stockholm-Göteborg.
|
|
|
|
|
|
Halvard Karlsson i Henån är registrerad ägare
till denna 4-dörrars Oakland modell 6-54 från
1925. Närmast bredvid står en Chevrolet Coach
från 1929.
|
Nils Christian Persson i Kungsbacka äger denna
4-dörrras A-Ford från 1929. Det är en så kallad
"Leatherback Fordor".
|
MC Collection visade upp en nyrenoverad Indian racer från 1908. Hojen finns
numera på museet i Sollentuna där den ingår i "Tema Racing".
|
|
Denna M.G. M-Type Midget från 1929 ägs av
Ingemar Klaesson, Ulricehamn.
|
Lennart Haajanen ställde ut sin Bugatti typ 35A
från 1925.
|
Mer mässing- och nickelläsning på
www.klassiker.nu
De senaste veckan har det publicerats flera artiklar om
tidiga bilar på tidningen Klassikers webbplats
www.klassiker.nu. Två av dessa
handlar om tidiga amerikanska racerbilar.
Dels gäller det Walter Christies racer med V4-motor och
framhjuldrift. Hela artikeln nås via ett
klick på följande
LÄNK.
Den andra artikeln handlar om Carl G
Fishers racer från 1905, en 4-cylindrig bil på
närmare 14 liter.
Ta del av artikeln genom att klicka på
följande
LÄNK.
Som om detta inte vore nog
finns det även en artikel om bilmärket A.C.
Eftersom företaget grundades under tidigt
1900-tal så ligger den tidiga historien inom
Mässing- & Nickels 1931-gräns.
Klicka
HÄR för att komma till artikeln.
Det är glädjande att
webbredaktören Mårten Carlsson fortsättar att ta
fram artiklar om tidig fordonshistoria, trots
att papperstidningen i huvudsak handlar om bilar
och motorcyklar från perioden 1945-1989.
(2013-03-19)
|
|
Sommarminnen: Kungsrallyt
Nu är der dags för andra
snittet med "Sommarminnen" då vi visar några av
Peo Flincks foton från förra årets träffar och
rallyn. Den här gången gäller det Kungsrallyt
för motorcyklar, ett rally som varje vår
arrangeras av
Kungsbacka-avdelningen av
Club MC-Veteranerna.
Rallyt ska alltså inte
förväxlas med
Svenska Kungsrallyt som brukar
köras på Öland och där Kungen bruka deltaga med
en Volvo PV60. Om knappt 2 månader, den 9 maj,
är det dags för ett nytt Kungsrally. Näst gång
ska vi bege oss någon mil söder ut, nämligen
till Tjolöholm.
(2013-03-16)
Mässing- &
Nickelmedlemmen Per-Åke
Larsson
från Kungsbacka var på
hemmaplan.
Motorcykeln är hans
Husqvarna
250 cc från 1929.
|
|
|
|
Björn Åström från Orsa äger denna Excelsior 7-T
1000 cc från 1914. Notera att belysning saknas.
|
Ytterligare en Excelsior, fast med tillägget
Super X då detta är en 750-kubikare.
|
Hilde Andersson, tidigare VD för Göteborgs-Posten, körde sin
Harley-Davidson med sidovagn från 1927. Passagerare var Carl-Gustaf Johansson.
Här får man lite starthjälp för att komma igång.
1929 års Harley-Davidson i Classic Motor
I Classic Motor
3-2013 kan man läsa hur det gick till när en
Harley-Davidson från 1929 renoverades efter att
ha varit stillastående i över 50 år. Det rör sig
om en 1-cylindrig 500-kubikare, modell C, som
ägs av Thorbjörn Sandkvist, Umeå. Förvandlingen
från fyndskick till körbar motorcykel har bara
tagit drygt 1 år.
De flesta Harley-Davidsons från den här tiden har olivgrön lackering, men
Thorbjörns hoj har fått betydligt gladare
färger. Thorbjörn har lackat med orange och
cream, allt enligt förebild från en bild från en
utställning i New York. Färgvalet är för övrigt
bekräftat av experter.
Artikeln har skrivits av Björn Meyer och Per Landfors har fotat. Detta
nummer av Classic Motor finns i handeln
ytterligare dagar, sedan är det dags för ännu
ett nummer.
(2013-03-14)
|
|
Sommarminnen: Sofiero Classic 2012
Om ett par månader är ytterligare en säsong med
rallyn och träffar igång. För att stegra
intresset och påminna om vad som kommer att
hända i vår och sommar kommer vi att under
vårvintern att visa ett antal bilder från några
av 2012 års evenemang. Det är Mässing &
Nickelmedlemmen Peo Flinck som har ställt ett
stort antal bilder till förfogande. I detta
inledande avsnitt bjuds det på bilder från
Sofiero Classic i Helsingborg.
(2013-03-06)
På
utställningsområdet kunde man
även beskåda
ett antal trampcyklar.
Det här är Hans Verner
Neumanns
Göricke med kardanstång och
vinkelväxlar.
Hojen är
tillverkad i tyska
Bielefeld år 1927.
|
|
|
|
Flera Bugatti-bilar visades upp, det här är Jan
Hanssons typ 35B 1929.
|
Kenneth Nilsson från Höganäs visade upp sin
Ner-a-car från 1923.
|
Nordstjernan står det på tanken, men i grunden är detta en
4-cylindrig FN. Det var den svenska återförsäljaren, AB A. Wiklunds Maskin- &
Velocipedfabrik i Stockholm, som lade till namnet Nordstjernan. Den här hojen
från 1912 som ägs av Sven-Birger Helm valdes till finaste motorcykel under
Sofiero Classic.
|
|
Blå och svart Citroen 5C C3 från 1925 som ägs av
Kurt Larsen.
|
A-Ford som kommit över från Danmark.
|
Herbert Nilsson är registrerad ägare av denna Lancia Lambda från 1925.
Inbjudan till Styrkeprøven finns nu för nedladdning
Nu har
inbjudan släppts till 2013 års Styrkeprov, eller
Styrkeprøven som det
heter eftersom det är Norges tur att stå för
värdskapet. Som tidigare meddelats har
Norsk Veteranvogn Klubb valt att förlägga
arrangemanget till den historiska staden Röros,
8-11 augusti.
Tordagen den 8:e är
ankomstdag. Följande två dagar är rallydagar och
det är ca 9 + 6 mil som ska avklaras.
Arrangemanget avslutas på måndagen med en
visning av en gruva. Sista dag för anmälning och
inbetalning av deltagaravgiften är 25 maj.
Den kompletta inbjudan
kan laddas ner
HÄR (pdf-fil).
(2013-03-04)
|
|
|