Nyheter mars 2013
 

Mässing & Nickel träffas på Tekniska museet

 

Mässing  & Nickel anordnar vårvinterträff söndagen den 7 april. Den här gången ska Tekniska museet i Stockholm besökas. Där kommer Gert Ekström att visa samlingen och berätta om museets fordon. Gert kommer även att berätta om verksamheten vid AB Gustaf Ericssons Automobilfabrik (GEA) för drygt 100 år sedan. Det blir samling 11.30-12.00 och därefter gemensam lunch. Vi räknar med att runda av cirka 16.00. (2013-03-30)

.


Sommarminnen: Hjulets Dag i Gräfsnäs

 

Nu har det blivit dags att visa ytterligare några foton som Peo Flinck tog förra året.  Den här gången kommer bilderna från Hjulets Dag i Gräfsnäs som arrangerades den 3 juni.  På träffen brukar man kunna beskåda gamla traktorer och maskiner från jordbruket, men även äldre bilar och motorcyklar mm. Fotona här intill visar några av de äldsta bilarna som ställdes ut.  Om drygt 2 månader, den 2 juni, är det dags för ny upplaga. (2013-03-29)


Till höger och nedan: Magnus Hellman från Nol visade upp sin

Delage DR70 från 1928. Bilen har relativt nyligen importerats från Storbritannien. Saloon-karosseriet är enligt system Weymann.

Peter och Iréne Qvint kom från Vårgårda med sin Chevrolet Superior Series K Roadster 1925. Det var en av de äldsta bilarna på träffen.

Hans Valdemar Ivansson som bor i Herrljunga är registrerad ägare till denna Ford modell A 55A Tudor Sedan från 1928.


Ökat tryck på www.massingnickel.se

 

Mässing & Nickels webbplats www.massingnickel.se har nu varit igång i drygt tre år. Sedan starten drivs och uppdateras den ideellt på fritiden. De första åren kunde webbmastern hålla jämna steg med inkommande material. Men under en stor del av hösten 2012 var det en väntetid på cirka 1 månad. Vid årsskiftet var kön nere på noll och det fanns en förhoppning att fortsättningsvis kunna hålla jämna steg med det material som kommer in.

Men de senaste månaderna har det varit en betydligt ökad ström med e-post till webbmastern. Ärendena är av skilda slag med främst handlar det om det om bidrag och kompletteringar till ”Originalafdelningen”, men även till nyhetssidan. Det kommer även förfrågningar om motorhistoria och identifieringshjälp.

Vissa dagar räcker den ”ideella” tiden inte ens till för genomgång av den inkomna e-posten, och det medför att webbplatsens sidor inte kan uppdateras så ofta som det vore önskvärt. Just nu finns det mycket som väntar på att läggas upp på ”Originalafdelningen”, bland annat flera intressanta foton som troligen inte har publicerats tidigare. Kön för nyupplägg och justeringar på ”Originalafdelningen” är just nu cirka 2 månader, och just nu tenderar kön att öka för varje dag som går. Även när det gäller nyhetssidan finns den en kö, den är just nu cirka 1,5 månader.

Det är förstås tråkigt att det inte går att lägga upp inkommande material betydligt fortare, men vi hoppas att bidragsgivarna har förståelse för situationen. Trots att det nu finns en stor materialkö innebär detta inte att ni ska sluta att skicka in material, men ni får vara beredda att det kan dröja ett bra tag innan materialet kan publiceras. (2013-03-26)


Sommarminnen: Tjolöholm Classic Motor

 

Det har blivit dags att visa upp ytterligare några foton som Peo Flinck tog i samband med förra årets rallyn och träffar. Den här gången gäller det Tjolöholm Classic Motor, ett av västra Sveriges största evenemang för historiska fordon. Träffen som håller till vid Tjolöholms slott arrangeras i år för 20:e gången och datumet är 19 maj. Kanske fungerar nedanstående bilder som en aptitretare?

(2013-03-25)

 

Till höger och nedan: Engelsmannen Alisdaire Lockhart visade upp sin Vauxhall 20 HP Prince Henry. En liknande bil kördes av Vauxhalls direktör, Percy Kidner, i KAK:s Vintertävling 1912. Alisdaires bil är återskapad för att likna den bil som Percy körde. Efter Tjolöholm Classic Motor kördes bilen sträckan Göteborg-Stockholm-Göteborg.

 

Halvard Karlsson i Henån är registrerad ägare till denna 4-dörrars Oakland modell 6-54 från 1925. Närmast bredvid står en Chevrolet Coach från 1929.

Nils Christian Persson i Kungsbacka äger denna 4-dörrras A-Ford från 1929. Det är en så kallad "Leatherback Fordor".

 

MC Collection visade upp en nyrenoverad Indian racer från 1908. Hojen finns numera på museet i Sollentuna där den ingår i "Tema Racing".

 

Denna M.G. M-Type Midget från 1929 ägs av Ingemar Klaesson, Ulricehamn.

Lennart Haajanen ställde ut sin Bugatti typ 35A från 1925.


Mer mässing- och nickelläsning på www.klassiker.nu

 

De senaste veckan har det publicerats flera artiklar om tidiga bilar på tidningen Klassikers webbplats www.klassiker.nu. Två av dessa handlar om tidiga amerikanska racerbilar.

Dels gäller det Walter Christies racer med V4-motor och framhjuldrift. Hela artikeln nås via ett klick på följande LÄNK.  Den andra artikeln handlar om Carl G Fishers racer från 1905, en 4-cylindrig bil på närmare 14 liter.  Ta del av artikeln genom att klicka på följande LÄNK.

Som om detta inte vore nog finns det även en artikel om bilmärket A.C. Eftersom företaget grundades under tidigt 1900-tal så ligger den tidiga historien inom Mässing- & Nickels 1931-gräns.  Klicka HÄR för att komma till artikeln. 

Det är glädjande att webbredaktören Mårten Carlsson fortsättar att ta fram artiklar om tidig fordonshistoria, trots att papperstidningen i huvudsak handlar om bilar och motorcyklar från perioden 1945-1989.

(2013-03-19)


Sommarminnen: Kungsrallyt

 

Nu är der dags för andra snittet med "Sommarminnen" då vi visar några av Peo Flincks foton från förra årets träffar och rallyn. Den här gången gäller det Kungsrallyt för motorcyklar, ett rally som varje vår arrangeras av Kungsbacka-avdelningen av Club MC-Veteranerna.

Rallyt ska alltså inte förväxlas med Svenska Kungsrallyt som brukar köras på Öland och där Kungen bruka deltaga med en Volvo PV60. Om knappt 2 månader, den 9 maj, är det dags för ett nytt Kungsrally. Näst gång ska vi bege oss någon mil söder ut, nämligen till Tjolöholm.

(2013-03-16)


 


Mässing- & Nickelmedlemmen  Per-Åke

Larsson från Kungsbacka var på

hemmaplan. Motorcykeln är hans

Husqvarna 250 cc från 1929.

Björn Åström från Orsa äger denna Excelsior 7-T 1000 cc från 1914. Notera att belysning saknas.

 

Ytterligare en Excelsior, fast med tillägget Super X då detta är en 750-kubikare.

 

Hilde Andersson, tidigare VD för Göteborgs-Posten, körde sin Harley-Davidson med sidovagn från 1927. Passagerare var Carl-Gustaf Johansson. Här får man lite starthjälp för att komma igång.


1929 års Harley-Davidson i Classic Motor

 

I Classic Motor 3-2013 kan man läsa hur det gick till när en Harley-Davidson från 1929 renoverades efter att ha varit stillastående i över 50 år. Det rör sig om en 1-cylindrig 500-kubikare, modell C, som ägs av Thorbjörn Sandkvist, Umeå. Förvandlingen från fyndskick till körbar motorcykel har bara tagit drygt 1 år.

De flesta Harley-Davidsons från den här tiden har olivgrön lackering, men Thorbjörns hoj har fått betydligt gladare färger. Thorbjörn har lackat med orange och cream, allt enligt förebild från en bild från en utställning i New York. Färgvalet är för övrigt bekräftat av experter.

Artikeln har skrivits av Björn Meyer och Per Landfors har fotat. Detta nummer av Classic Motor finns i handeln ytterligare dagar, sedan är det dags för ännu ett nummer.

(2013-03-14)


Sommarminnen: Sofiero Classic 2012

 

Om ett par månader är ytterligare en säsong med rallyn och träffar igång. För att stegra intresset och påminna om vad som kommer att hända i vår och sommar kommer vi att under vårvintern att visa ett antal bilder från några av 2012 års evenemang. Det är Mässing & Nickelmedlemmen Peo Flinck som har ställt ett stort antal bilder till förfogande. I detta inledande avsnitt bjuds det på bilder från Sofiero Classic i Helsingborg.

(2013-03-06)


 


På utställningsområdet kunde man även beskåda

ett antal trampcyklar. Det här är Hans Verner

Neumanns Göricke med kardanstång och vinkelväxlar.

Hojen är tillverkad i tyska Bielefeld år 1927.

Flera Bugatti-bilar visades upp, det här är Jan Hanssons typ 35B 1929.

Kenneth Nilsson från Höganäs visade upp sin Ner-a-car från 1923.

Nordstjernan står det på tanken, men i grunden är detta en 4-cylindrig FN. Det var den svenska återförsäljaren, AB A. Wiklunds Maskin- & Velocipedfabrik i Stockholm, som lade till namnet Nordstjernan. Den här hojen från 1912 som ägs av Sven-Birger Helm valdes till finaste motorcykel under Sofiero Classic.

 

Blå och svart Citroen 5C C3 från 1925 som ägs av Kurt Larsen.

A-Ford som kommit över från Danmark.

Herbert Nilsson är registrerad ägare av denna Lancia Lambda från 1925.

 


Inbjudan till Styrkeprøven finns nu för nedladdning

 

Nu har inbjudan släppts till 2013 års Styrkeprov, eller Styrkeprøven som det heter eftersom det är Norges tur att stå för värdskapet. Som tidigare meddelats har Norsk Veteranvogn Klubb valt att förlägga arrangemanget till den historiska staden Röros, 8-11 augusti.

Tordagen den 8:e är ankomstdag. Följande två dagar är rallydagar och det är ca 9 + 6 mil som ska avklaras. Arrangemanget avslutas på måndagen med en visning av en gruva. Sista dag för anmälning och inbetalning av deltagaravgiften är 25 maj.

Den kompletta inbjudan kan laddas ner HÄR (pdf-fil).

(2013-03-04)


 

                                      © 2013 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se