Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter mars 2024
 

 


Nostalgia Restoration Show har byggt upp en hel verkstadsmiljö i sin monter. Ett av objekten var denna 1930 års Austin Seven. I bakgrunden ses en av mekanikerna som jobbar med bilarna.

Rapport från Elmia i Jönköping


Idag öppnade Custom Motor Show i Jönköping. Huvudfokus är så klart inte veteranbilar, men i en av hallarna – den minsta, hall C – är det tema veteranbilar. Ett par av de utställda fordonen faller inom Mässing&Nickels gräns, men som vanligt är det ett fåtal. Ett par Mässing&Nickelmedlemmar syns även till i hall C, flera av dem engagerade i MHRF:s monter där de säkerligen får prata en hel del ELV.

Utställningen pågår som vanligt hela påskhelgen, fram till annandagen 1:a april. Så det finns tre dagar kvar att besöka. Läs mer på www.custommotorshow.se.

(2024-03-29)

Mässing&Nickelmedlemmen Ulf Bergman har varit Amilcarfantast ända sedan 80-talet och är på plats och berättar om detta franska märke. Här i samtal med Bernt Ståhl från VeteranbilsTV.

Ulfs bil (hans tredje Amilcar!) är denna Amilcar CGSs från 1926. Bilen är såld ny i Norge och kom till Sverige på 70-talet. Ulf köpte den 2017 och har sedan renoverat den.

Äldsta bilen står MHRF för. I deras monter representeras vår ände av hobbyn av T-Fordmannen Alexander Engströms 1924 års T-Ford Touring. Även denna är nysåld i Norge, av Johan Bast Automobilforretning i Elverum.

I MHRF:s monter pågår också verkstadsarbete. Flera stycken MHRF:are springer omkring och skruvar på fordonen. Här pysslas det med en Calthorpe Ivory 350 1931 som ägs av Anders Albihn från Göteborg.

Långväga gäster från Jämtland. Ivars Bilmuseum i Hoting firar 40 år och ställer ut flera fordon på mässan. Här ses deras Husqvarna till höger. Detta är en modell 180 från 1927 som ägts av skogstjänsteman Hans Andersson från Tåsjöbygden som ny. Den har en 550cc v-twin sidventil på 15 hkr. Efter ett missöde med en överhettad cylinder pluggades den igen och maskinen blev därefter encylindrig "275cc" och fick ett egenartat motorljud. Den är senare renoverad på 90-talet av Åker Eriksson, yrkeslärare på fordonstekniska gymnasiet i Sollefteå. Motorcykeln till vänster är en amerikansk Ner-A-Car. Denna modell har en lite speciell konstruktion med horisontell ram med balkar och ledstyrning på framhjulet. Detta för att den skulle vara bekväm och lättstyrd. Motorn är encylindrig 269cc på 5 hkr. Även denna cykel verkar ha jämtländsk påbrå. Den har i alla fall registreringsskylt Z68.


Södra Dalarne TV:s film om Hjalmar Sjöstrand


Hjalmar Sjöstrand har varit omskriven på senare tid, framför allt flera artiklar i Classic Motor förra året. Han var en egensinnig och uppfinningsrik man från Saxdalen som började bygga motorcyklar redan kring 1910 och tillverkare senare motorcykeln Surrac. Om denne man har även Södra Dalarne TV gjort en dokumentärfilm kallad Geniet från Saxdalen. Den har släppts i flera delar från december och framåt, och i februari publicerades hela den nästan två timmar långa filmen i sin helhet på Södra Dalarne TV:s YouTube-kanal. Filmen är gjord av Johannes Graaf och Hanna Eriksson och kan ses här: YouTube.

(2024-03-28)


Exempel på en av bilderna i arkivet. Emil Åberg och Dan Bergman på resa 1902 i en Külstein, såld av Södertelge Verkstäder under namnet Helios.

MHRF lanserar sin nya bilddatabas Motorkulturbild


Idag lanseras MHRF:s nya bilddatabas kallad Motorkulturbild. Databasen har kommit till via MHRF:s arkivkommitté inom projektet Svenskt Motorhistoriskt Arkiv (SMA), med stöd av kulturarvsbidrag från Riksantikvarieämbetet och IT-leverantören SoftAgent AB. SMA har under flera år samlat fordonshistoriskt intressant material och nu görs delar av deras bildmaterial tillgängligt. Inledningsis är runt 2000 bilder inskannade, från framför allt Björn-Eric Lindh, Tom Brahmer, Göran Kallberg och Stig Nybergs samlingar.

Läs mer om projektet i denna artikel på mhrf.se.
Själva bilddatabasen kan hittas på motorkulturbild.mhrf.se.

(2024-03-19)


Bilder från T-Fordklubbens sommarrally i Leksand 2023


Sista gänget av bilder från förra sommaren. Här från T-Fordklubbens sommarrally i Dalarna den 15-16 juli. Rallyt kördes i trakten av Leksand med en utflykt till Klockargården i Tällberg på lördagen och en kortare tur på söndagen med avslutning på Moskogen.

I år blir det repris av rallyt. Återigen samlas T-Fordklubben i Siljansbygden för det årliga sommarrallyt. Anmälan senast 20 juni till Jonny Eriksson. Läs mer i Inbjudan.

Tack för alla inskickade bilder!

(2024-03-13)

Roy Nytomt vid starten på Moskogen. Hans 1909:a är en av landets äldsta T-Fordar. I bakgrunden står arrangören Jonny Eriksson samt Bertil Björkman.

En rad mässingsfordar vid Moskogen. Närmst Peter Nilssons Runabout från 1911. Bredvid ses Tysks Touring från samma år och Magnus Anderssons Touring 1914.

Den aktive T-Fordmannen Åke Österdahl deltog med sin 1915 års Touring. En ovanlig årsmodell, som kom hit begagnad 1922.

Jonny Eriksson körde sin nyligen färdigställda T-Ford racer, byggd på ett 1913-chassi.

Ann-Christine Hansson och Olle Solin från Hudiksvall körde 1919 års Touring.

Alexander Engström från Nykvarn körde 1923 års Touring. Här parkerad vid starten.

Närmst ses Jan Österbergs 1914 års Touring. Bredvid står Pär-Erik Martinssons Runabout från samma år, och längst bort Per-Åke Petersons röda 1923:a.

Först i raden, Rolf Södergrens Pickup 1922 och bredvid Pelle Lundströms 1914 års Touring. Längst bort skymtar Göran Flanks Touring från 1920.

Roger Andersson körde TT last från 1922.

Håkan Löfdahl körde T Pickup från 1923.

Två lokala mässingsfordar från Djurås har anlänt till destinationen vid Villa Klockarbo. Till vänster Magnus Anderssons 1914 Touring. Till höger Tysks 1911 Touring körd av Oskar Andersson.

En av de yngre bilarna, en Touring från 1925 tillhörande Per-Ola Dungel från Torsby.

Medarrangören till rallyt, Jonny Erikssons egen racer, byggd i stil med bilarna som Ford körde kust-till-kust med i USA 1909.


Bilder från Classic Car Week 2023


Fler bilder inskickade förra året. Nu från Classic Car Week i Rättvik. Under en av dagarna under denna veteranbilsvecka har de senaste åren körts ett rally för förkrigsfordon. För inte alltför länge sedan kunde sådana tillställningar refererades till med termer som farfars bilar. Nu har ytterligare en generation gått och detta evenemanget har istället fått namnet Fordon från gammelfarfars tid. Rallyt körs i gammal anda som ett klassiskt veteranbilsrally, med stationer med praktiska moment. Motorjournalisten Douglas Krantz besökte veteranbilsveckan och gjorde bland annat ett inslag från rallyt på sin YouTube-kanal Motornörd. Där intervjuades både Oskar Andersson och Ann-Christine Hansson. Det kan ses på YouTube.

I år kommer Classic Car Week hållas den 26 juli – 1 augusti, och Gammelfarfars bilar körs på söndagen, 28 juli. Hela veckans program kan läsas på www.classiccarweek.com.

(2024-03-12)

Oskar Andersson kom från Djurås för att delta med familjen Tysks välkända T-Ford 1911.

Pelle och Barbro Lundström från Enköping startar här från Knektplatsen i Rättvik i sin T-Ford 1914.

Ann-Christine Hansson har ärvt denna T-Ford 1919 från sin far, en bil som gått i hans hemtrakter i Ilsbo som han sedan renoverat.

Tina och Mikael Svane från Västerås körde Pelle Lundströms hundraårsjubilar, en T-Ford från 1923.

Denna T-Ford 1923 ägdes tidigare av M&N-medlemmen Jonny Eriksson. Förra året bytte den ägare till Stefan Andersson i Rättvik, som deltog i rallyt med sitt nyförvärv.

Roger Andersson från Stockholm deltog i rallyt med sin 1922 års TT-Ford lastad med tidsenliga koffertar. I bakgrunden ses Oskar vid 1911:an.

Peter Nilssons T-Ford Roadster 1927.

Från Norge kom denna Chevrolet Convertible 1931.

Roger genomför backprov med co-drivern som hjälp på flaket.

Bertil Svanes 1931 års A-Ford Fordor.


Bilder från Ulva Kvarn 2023


I brist på annat att skriva om kommer här lite bilder inskickade förra året som inte hunnit publiceras än. Tisdagsträffarna som AHK Uppland anordnar vid Ulva Kvarn brukar ha en kväll per säsong med tema förkrigsfordon. Förra året var det den 18 juli. Här nedan några bilder från kvällen. Vad gäller Mässing&Nickel-epoken var de bara Fordar på plats, med A-Fordar i klar majoritet. Som ses av bilderna var det en lite blöt kväll vilket kanske höll borta de allra äldsta och öppna bilarna och motorcyklarna, men antalet A-Fordar var inte fy skam.

Temadagarna för årerts tisdagskvällar har inte publicerats av AHK ännu, men vi hoppas på ett återseende av tema förkrigsfordon, fast med lite bättre väder.

(2024-03-11)

Dagens äldsta ekipage stod familjen Lundström från Enköping för. Till höger 1914 års T-Ford Touring, och bredvid nästa 10 års utveckling, en 1923 års Touring. Två välkända bilar från vår tids veteranbilsevenemang.

Två av de många A-Fordarna. Till vänster en 1928 ägd av Patrik Mattsson från Storvreta. Modellen är en Sport Coupe med beteckning 50A. Till höger ses Bertil Björkmans Town Sedan från 1930. Denna kaross går under beteckning 155C.

Eskil van Loosdrechts 1930 års Fordor från Knivsta och Hans Larssons 1931 års Sport Coupe från Björklinge.

Bertil Svanes 1931 års Fordor från Västerås och Bengt Erikssons 1929 års Tudor från Storvreta.

Ytterligare en A-Ford från Knivsta. Det är Roine Sördéns Tudor, som dessutom är väldigt lik Loosdrechts Tudor i färgvalet.

Denna 1929 års A-Ford Pickup ägs av Mats Harry Håkan Almlöf från Uppsala.



 

                                      © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se