Kurt Jönssons Fiat 509A Spider 1927
Novembernumret, nr 299, av
AHK-Bulletinen hade en Fiat 509A Spider som
omslagsbild. En hel del vill säkert veta mer om
denna bil som ägs av Mässing & Nickelmedlemmen
Kurt Jönsson i Lunde, Kramfors kommun. Här nedan
återges Kurts egen berättelse om hur han blev
ägare till bilen och dess pånyttfödelse. Det är
en sexårig historia med hopp och förtvivlan, men
mest av glädje.
Den här resan börjar 1998 när en god vän till
mig hastigt avlider. Han har i sin ägo en gammal
Fiat 509A 1927 års modell som han har börjat
renovera, chassit och motor är redan klara, så
det är karossen som står på tur. Familjen låter
bilen stå i sitt garage i fyra år, medan man
funderar vad man skall göra med den.
Men så en dag blir jag erbjuden att köpa den och
tycker det låter intressant. Så jag slår till,
då är året 2002. Nu hör till saken att det fanns
ingen kaross på bilen, den har i sitt tidigare
liv tappat karossen och någon har försökt med
ett hembygge som inte gjorde någon människa
glad. Vad göra? I vår släkt finns en ingift
Italienare, en glad och hjälpsam person. Jag
frågade om han på något vis kunde hjälpa mig att
få kontakt men Fiats arkiv i Torino? Inga
problem svarade han.
Nu börjar en orolig väntan och väntan och… Det
gick ett antal månader, rätt många, men så en
dag är min postlåda full med två stora bruna
kuvert från Italien. Det är här den stora
hjärtklappningen börjar. Där ligger 140 stycken
ritningar i skala 1:1 och 1:2 till en Spider
från 1927 för en kostnad av 55 Euro! Helt
otroligt, fantastiskt!
Under min väntan har jag varit i kontakt med
Lars M Stattins renoveringsverkstad i Nordingrå,
Kramfors, för att höra om han kunde hjälpa mig
med karossen. Jag fraktar bilen till honom där
den blir ett par år.
Nu börjar efterforskningen av tidigare ägare.
Jag visste att bilen kom från Norge, får kontakt
med Trygve Krogsäter, har hand om Norska
Fiat-registret, mycket trevlig och hjälpsam man.
Han skickar kopia på köpehandlingarna och första
ägaren, en Distriktsläkare som hette J A
Pettersen från Sundalen i Norge, leverans av
bilen skedde den 15/6 1927 till ett pris av 5500
kr efter rabatt. Originalfärgen var Sjögrön med
svarta skärmar. Registreringsnumret var T 237.
Det är nu man tycker att julaftonen infinner sig
tidigt på året. Den här kontakten var en ren
slump. Lyckat.
Efter Doktor´n blir det en lucka på cirka 30 år.
Då kommer Birger Lundberg in i bilden, (Birger
var den som vände på en vanlig jordbruks-traktor
och byggde den första baklastaren, BM ). Han
hämtade ett lass med bilar i Norge i början
av 1970-talet, bland annat denna Fiat. Den
såldes vidare till Sundsvall och Göran Ledström,
som i sin tur säljer till min vän Arnold
Mattsson, och resten är historia.
Nu är trästommen klar och plåten formad och
monterad, snyggt jobbat. Bilen lämnas till en
erkänt duktig lackerare som gör underverk och då
börjar monteringsjobbet. Bågarna till suffletten
tillverkas av en smidesverkstad på orten, de
nytillverkade sätena lämnas hos en tapetserare
och skinnkläds, snyggt. Hanngrens sadelmakeri i
Sundsvall har tillverkat suffletten, ett mycket
snyggt arbete, heder åt sådana hantverkare.
Nu står här en skinande blank Fiat 509A av 1927
års modell helt i originalskick efter
originalritningar från Fiats arkiv i Torino. Jag
har kompletterat bilen med dubbla bakljus,
bromsljus samt blinkers eftersom originalet var
ett bakljus med nummerplåtslyse, vilket ej
godkänns i dag.
Här vill jag passa på att tacka min gode vän,
Johannes Anker på Bornholm, för hans tålamod med
mig. Jag har ringt och skrivit till honom när
jag har stött på problem, med hur olika delar
skall sitta eller hur det skall se ut, och han
har alltid svarat med sin positiva och glada
attityd. Det har kommit skisser och ritningar på
de detaljer jag frågat om, så jag är skyldig
honom ett stort TACK. (Johannes har nämligen en
likadan bil men av 1925 års modell).
Sedan är det en lika lång berättelse om när jag
skulle registreringsbesikta bilen. Men den
historien skall jag bespara er. Jag fick ta
hjälp av MHRF i Stockholm för att få lite fart
på handläggaren som trodde att han visste allt,
men i själva verket inte visste någonting, då
funderar man på deras yrkesval.
Stolt och
lycklig ägare till en ovanlig bil.
Kurt Jönsson, Lunde
(2010-11-23)
|
Kurts Fiat 509A Sppider från 1927 prydde nyligen
omslaget på AHK-Bulletin nr 299.
Bilderna visar den trevliga bilen från lite
olika vinklar. Karossen har nytillverkats hos
Mässing & Nickelmedlemmen Lars Stattin i
Nordingrå. Som hjälp i detta arbete användes
ritningar som erhållits från Fiats arkiv i
Turin.
Johannes Anker på Bornholm som äger denna
rödsvarta 509 Spider 1925 har hjälpt till med
bland annat skisser och ritningar. Med denna bil
har han deltagit i flera Styrkeprov.
(Foto: Lars-Göran Lindgren)
|