T-Fordar på järnvägsmuseets motordag i
Gävle
Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle arrangerar
varje år en museidag, det brukar vara i
september och oftast brukar man ha något tema.
Vid årets museidag den 17 september hade man
motorer som tema, så den här gången visades inte
bara rälsgående fordon.
Tvärtom skulle man kunna säga för man tolkade begreppet ”motor” väldans
brett. Så på museets stora område visades bland
annat lastbilar, bussar, (SJ-buss 100 år
firades), väghyvel, lingrävmaskiner,
motorcyklar, mopeder, traktorer, stationära
motorer och självgående lokomobiler.
När det gällde järnvägsfordonen lyfte man framförallt fram diesellok från
1950-talet och framåt. Speciellt för motordagen
hade man byggt upp en smalspårig industribana
och som trafikerades med en del lok som hade
delar som härstammade från bilar.
Flera märkesklubbar var på plats och en av dessa var
Svenska T-Fordklubben som ställde ut sex
bilar, inklusive en TT-lastbil. Välkände Gert
Ekström fungerade som konferencier och han
informerade besökarna om vad som hände under
dagen.
På plats var även
Bosse ”Bildoktorn” Andersson som under dagen
lyfte fram olika fordon och intervjuade dess
ägare. När T-Forden skulle presenteras var det
Mässing- & Nickelmedlemmen Hans Ädel som fick
köra fram med sin 1919 års Touring. Passagerare
var Bo Byman från Storvik som kört T-Ford i
cirka 60 år.
Årets museidag blev en framgång och lockade drygt 4000 besökare och nu
hoppas man att det går att göra något liknande
nästa år.
(2011-11-11)
|
På den för dagen uppbyggda smalspåriga industribanan rullade små lok
dragandes på diverse tippvagnar. Flera av loken
var delvis byggda av bildelar, till exempel
motorer. Loket på bilden ovan har motor och
kylare från A-Ford, eller möjligen AA-Ford, från
1928-29.
|