Välbesökt Mässing & Nickelträff i Köping
Mässing &
Nickelgruppens höstträff på bilmuseet i Köping
söndagen den 21 oktober blev
mycket välbesökt med över 50 deltagare. Visning
av världens äldsta serieproducerade Volvo-chassi
stod på programmet, tillsammans med visning av
Vabis 1909 och Peugeot Bebé 1913 – alltså ett
mycket intressant program.
Ulf Edlund som är medlem i Bertil
Lindblads Stiftelse och i Mässing & Nickel hälsade alla välkomna och hade
också förberett med smörgåstårta, lättöl och
kaffe till självkostnad för alla.
Efter livliga och muntra diskussioner under lunchen inledde Pelle
Lundström från Enköping med att berätta om det
Volvo ÖV4 chassi från 1927 han köpte från Jan
Westas förra året och som visade sig vara det
äldsta bevarade serieproducerade exemplaret.
Växellådan i dessa tidiga Volvo-bilar tillverkades av KMV och det var
därför särskilt passande då det var i dessa
lokaler som träffen anordnades. Volvo hade redan
1927 kontakt med KMV i Köping och Volvoexperten
Lennart Bergstedt, som också besökte träffen,
berättade att han i registren nu hittat 2
stycken bilar kallade "GL" d.v.s. bilens namn
innan namnet Volvo kom till och man vet att båda
grundarna Assar Gabrielsson och Gustaf Larsson
besökte KMV i Köping tidigt 1927 för att
diskutera framtida samarbete. Troligen åkte man
just i en av dessa bilar.
Efter detta var det dags att titta på det orörda chassiet som står i en
trevlig verkstadslokal i museet.
Nästa punkt på programmet var Erik Örtlunds visning av den Vabis 1909 som
han hittade i Hälsingland i ett nedgånget och ej
komplett skick för många år sedan och som Erik
nu gjort en mycket fin restaurering av.
Vagnen gick under en tid som taxidroska i Bollnäs och har fått många
delar nytillverkade med hjälp av gamla förlagor.
En kaross från samma tid hittades i Härjedalen
som Erik sedan kopierat och kompletterat med
korrekta nygjutna beslag och specialvävda
textilier från England. Slipat glas i dörrar och
bakre kupé och gjutna mässingsdetaljer för
bagage på taket gör vagnen både komplett och
korrekt för tiden.
Den speciella blå färgen som Erik hittade mellan ekrarna i framhjulen har
i efterhand visat sig vara en modefärg från just
1909! Erik har verkligen bidragit till att
bevara ett stycket svensk kultur.
Dagens sista punkt blev visning av Bertil Weisners fina Peugeot Bebé från
1913. Den orestaurerade vagnen inhandlades av
Bertil på plats och ställe i Frankrike redan
1962 och togs hem i nedplockat skick i en Austin
Futura skåpbil, med ramen på taket och resten i
skåpet. Efter många års restaurering med bl.a.
hjälp av Adrian Praag och andra kunde bilen
slutligen besiktigas 2010 med hjälp av Tommy
Lemon.
Konstruktionen av Bebé Peugeot kan tillskrivas Ettore Bugattis som under
1911 hade en färdig. Peugeot skrev avtal om
licenstillverkning av Bebé och modellen såldes i
3095 exemplar under åren 1911-1916. Bebé har en
enkel konstruktion och är väldigt lätt. Med sina
344 kg låg den i "cykelbilsklassen" med maxvikt
om 350 kg.
I Sverige finns i dag 3 stycken Bebé vagnar, och förutom denna finns ett
exemplar hos Helge Karinen och en hos Carl-Olof
Arrgård. Bertils Bebé är nu skänkt till Bertil
Lindblads Stiftelse i Köping och kan nu ses
bland andra Bugattikonstruktioner i det fina
museet.
Tack till alla som slöt upp till träffen, ett särskilt tack riktas även
till de som ställde upp och berättade och visade
bilarna! Under
Evenemangsbilder finns bilder i större
format. (2012-11-12)
|
Ulf Edlund visade nytillskottet, Peugeot
Bebé-vagnen. Alla tyckte att Bebén passade fint
i Köping bland övriga Bugatti-konstruktioner.
Erik Örtlund från Borlänge berättade ingående om
sin omfattande restaurering av en unik Vabis
1909.
Pelle Lundström från Köping visade och berättade
om sitt chassi till ÖV4 1927 som är världens
äldsta bevarade produktionschassi från AB Volvo.
|