|
Udda fordon visades upp i Gävle
Den årliga Järnvägsmuseidagen
vid
Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle var i år
utökad till en hel helg, 14-15 september. Årets
tema var ”Udda fordon” och därför kunde man
beskåda en hel del fordon som inte visas så
ofta.
På järnvägssidan sågs ett antal dressiner, varav
en del med bilkomponenter. Huvudfokus låg
förstås på järnvägssidan, men för de som är mer
intresserade av vägfordon fanns det andra objekt
att titta närmare på, till exempel en tidig
ångbil som är under renovering. Andra exempel är
Scania-Vabis Epatraktor och en väghyvel från
1920-talet som försökte snygga till området vid
Hennans Station.
Temat för nästa år museidag kommer att bli
”Restaurering”, vilket låter intressant. Då
kommer även Sveriges största ånglok att köras.
Det är F1200 från 1914 som alltså fyller 100 år
2014.
(2013-11-29)
|
En Fordsonbaserad väghyvel
från slutet av 1920-talet demonstrationskördes
vid Hennans stationsområde. |
|
Det här bör vara en av de äldsta ångbilarna i
Sverige. Det är en Mobile Steamer, byggd i
Tarrytown, New York år 1900.
Konstruktionsmässigt var Mobiles ångbilar nära
nog identiska med de samtida bilarna från
företaget Locomobile. Den här bilen har inte
rullat för egen maskin på över 50 år, men nu ska
den göras körbar. Men det verkar som man i
övrigt ska låta den vara i orört skick.
|
|
|
Anders Näslund från Hofors
visade upp denna Epatraktor med komponenter från
Scania-Vabis 1926. Ursprungligen
var fordonet en Postbuss som rullade i Jämtland.
|
Jädraås-Tallås Järnväg var på plats med flera
udda järnvägsfordon. Det här är en inspektionsdressin
tillverkad av Ljusne-Woxna och som användes vid
Byvalla-Långhyttans Järnväg, BLJ. På 1940-talet
byggdes fordonet om och fick då motor, kylare
och motorhuv från en Chevrolet från tidigt
1920-tal.
|
Mässing- &
Nickelmedlem deltog med äldsta lastbilen
Det slogs deltagarekord när
Motorhistoriska Sällskapet arrangerade Tunga
Rallyt – Åkarsvängen den 14 september. Den
slutliga resultatlistan innehöll 158 fordon och
majoriteten av dessa var tillverkade från
50-talet och framåt.
Till de äldsta fordonen hörde några lastbilar
och bussar från 1930-talet, men allra äldsta var
en Ford AA lastbil 1929, ägd av Mässing- &
Nickelmedlemmen Tommy
Le Mon. Bilden till höger togs när
ekipaget startade från Scanias anläggning i
Södertälje. Framför sig hade de en trevlig tur
på cirka 11 mil, som sträckte sig via Nykvarn,
Åkers Styckebruk till Strängnäs där man sedan
vände tillbaka. (2013-11-20)
|
|
Mer information om
Styrkeprovet 2014
Nu har följande information kommit från gruppen
som ska arrangera Styrkeprovet 2014:
Styrkeprovet, rallyt för de
riktigt gamla bilarna körs 2014 i Nordvästra
Skåne. Rallyt är öppet för fordon tillverkade
tom 1925. Start och målplats är Örenäs slott i
Glumslöv mellan Helsingborg och Landskrona.
Cirka 75–80 fordon från Sverige, Norge och
Danmark väntas delta.
Rallyt körs ena dagen mot Höganäs i den vackra
Kullabygden, på slingrande vägar längs med
Skälderviken, och tillbaka till Örenäs. Andra
dagen kör vi inåt landet mot Söderåsens backar
för att avsluta återigen vid Örenäs Slott.
Från torsdag eftermiddag den 31 juli då
deltagarna anländer samt efter rallyrundorna på
fredag den 1 augusti och lördag den 2 augusti
finns bilarna uppställda vid slottet. Besökare
är då välkomna att komma och titta på de gamla,
vackra bilarna. På fredagen är planerat ett
lunchstopp i Höganäs, vid saluhallen, då
tillfälle finns att se bilarna på närmare håll.
På lördagen planeras lunchstoppet att vara vid
Röstånga Gästgiveri.
På de vecko- och månadsträffar och lokala rallyn
som ordnas för veteranbilar runt om i landet ser
vi nu allt oftare riktigt gamla bilar från 1910
och -20-talet. Ägarna och vårdarna av dessa
fordon gör en stor teknik-kulturell insats genom
att bevara dem körbara och många av dem
renoverade till nyskick. I rallyt Styrkeprovet
utsätts bilarna för prövningar med långa
körsträckor och ibland branta backar.
Mer information om rallyt
hittar du på
www.styrkeprovet.se och
www.ahk.se. För info om anmälan, mm,
kontakta Olle Bergqvist,
e-mail eller på telefon +46 70 7904288, +46
42 367017.
Den här information går även att ladda hem som
pdf-fil. Inbjudan
med anmälningsformulär kommer under slutet av
januari.
(2013-11-17)
|
|
Artikel och bildspel om T-Ford 1917
På Norrtelje Tidnings
webbplats finns just nu artikel om den
äldsta registrerade bilen i Norrtälje kommun.
Det är en T-Ford från 1917 som sedan två år
tillbaka ägs av Tobias Jöngren. En tidigare
ägare hade renoverat bilen i början av
1970-talet och av artikeln framgår det att bilen
ursprungligen har rullat i Värmland.
Läs gärna hela artikeln genom att klicka på
följande
LÄNK. Väl där kan man titta på ett
bildspel med totalt 9 bilder.
(2013-11-15)
|
|
T-Ford afton 18 nov
Svenska T-Ford klubben arrangerar för tredje
året en 'T-Ford afton' i AHK:s klubblokal i
Bromma.
Blandat och lustigt innehåll som vanligt; gamla
originalbilder blandas med Helan & Halvan mm.
Alla är välkomna från kl 18.00 och programmet
börjar kl 19.27. Adress Tackjärnsvägen 5,
Bromma. Välkommen!
(2013-11-09)
|
|
|